Muziek / Toplijsten en favorieten / new wave mixtape van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2011, 12:29 uur
Casartelli schreef:
Blijft wel staan dat als je je door één opperdamse zwalpslurf laat ontmoedigen, je vrij snel je actieve deelname aan vrijwel elk MuMe-topic kunt staken. Een in meerderheid enthousiaste deelname is ook iets wat je met zijn allen maakt, de een met wat meer kennis van zaken dan de ander en de een ook met wat meer welbespraaktheid dan de ander.
Blijft wel staan dat als je je door één opperdamse zwalpslurf laat ontmoedigen, je vrij snel je actieve deelname aan vrijwel elk MuMe-topic kunt staken. Een in meerderheid enthousiaste deelname is ook iets wat je met zijn allen maakt, de een met wat meer kennis van zaken dan de ander en de een ook met wat meer welbespraaktheid dan de ander.
Bekend met het gezegde van die vaten? Het is verder ook een combi van brengen en halen - als je brengt wil je ook wat kunnen halen en ergens is er een omslagpunt, zeker als je het afzet tegen je beschikbare tijd en de ergernis (het effect van negatieve energie mag zo onderhand bekend zijn). The Song Remains the Same
0
geplaatst: 27 november 2011, 14:26 uur
Dat klopt, maar ik kijk niet zo naar de user die hem maakt. Meer naar de tijd die ik heb. Wat ik ook jammer vind, is dat ik qua besprekingen gewoon barweinig te melden heb. Ik verval alleen maar in herhaling en met meer dan wat nietszeggende begrippen als "dat klinkt goed", "dit vind ik niks" of "deze artiest doet me niks" kom ik niet. Wat het voor zowel lezer als ikzelf niet echt leuk maakt.
0
geplaatst: 27 november 2011, 15:02 uur
5 * New Order - Your Silent Face 1
Ik heb dus veel meer met Movement, maar deze is wel fijn. Na PC&L ging NO wel erg op de light bediening.
9 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues 2
Ben niet zo van de synthwave, maar twee nummers van OMD vind ik zeer oké. Dat is deze en The New Stone Age.
1 * The Chameleons - Swamp Thing
Script of the Bridge is een waveklassieker. Strange Times, waarop deze staat, is dat imo zeker niet. Dit nummer is nog één van de betere van dat album, maar dat is onvoldoende om punten te pakken.
0 * John Foxx - No-One Driving
Aardige synthwave, niet meer niet minder.
10 * Simple Minds - Factory 4
Deze kans voor open doel kop ik natuurlijk in. Eén van de klassieke Simple Minds songs. Nog ietwat rammelend, maar de klasse druipt er al van af. Dat koude dat Dazzler benoemt, herken ik wel, maar dat onderkoelde vind ik juist intrigerend.
7 * Dead Can Dance - Ocean 3
Het eerste album van DCD is natuurlijk gewoon postpunk/gothic. De albumversie is imo veel beter dan de verzamelalbumversie van 4AD.
0 * Armoury Show - Castles in Spain
Vreemd dat niemand "superwavegroep" The Armoury Show kent. Met John McGeoch als gitarist en Richard Jobson als zanger noemen we toch niet de minsten. Het succes bleef uit en dat is op zich niet verwonderlijk, de songs beklijven niet. Deze heeft op zich een catchy refrein, maar verder dan holle stadionrock komt het inderdaad niet.
5 * The Mission - Tower of Strength
Galmwave van de bovenste plank, maar net te vaak gehoord.
2 * Do Re Mi - Man Overboard
Not my cup of tea.
1 * Talking Heads - Memories Can't Wait
Ik word altijd nogal zenuwachtig van Talking Heads, deze verandert dat niet.
Ik heb dus veel meer met Movement, maar deze is wel fijn. Na PC&L ging NO wel erg op de light bediening.
9 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues 2
Ben niet zo van de synthwave, maar twee nummers van OMD vind ik zeer oké. Dat is deze en The New Stone Age.
1 * The Chameleons - Swamp Thing
Script of the Bridge is een waveklassieker. Strange Times, waarop deze staat, is dat imo zeker niet. Dit nummer is nog één van de betere van dat album, maar dat is onvoldoende om punten te pakken.
Aardige synthwave, niet meer niet minder.
10 * Simple Minds - Factory 4
Deze kans voor open doel kop ik natuurlijk in. Eén van de klassieke Simple Minds songs. Nog ietwat rammelend, maar de klasse druipt er al van af. Dat koude dat Dazzler benoemt, herken ik wel, maar dat onderkoelde vind ik juist intrigerend.
7 * Dead Can Dance - Ocean 3
Het eerste album van DCD is natuurlijk gewoon postpunk/gothic. De albumversie is imo veel beter dan de verzamelalbumversie van 4AD.
Vreemd dat niemand "superwavegroep" The Armoury Show kent. Met John McGeoch als gitarist en Richard Jobson als zanger noemen we toch niet de minsten. Het succes bleef uit en dat is op zich niet verwonderlijk, de songs beklijven niet. Deze heeft op zich een catchy refrein, maar verder dan holle stadionrock komt het inderdaad niet.
5 * The Mission - Tower of Strength
Galmwave van de bovenste plank, maar net te vaak gehoord.
Not my cup of tea.
Ik word altijd nogal zenuwachtig van Talking Heads, deze verandert dat niet.
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:37 uur
Premonition schreef:
Ik word altijd nogal zenuwachtig van Talking Heads,...
Ik word altijd nogal zenuwachtig van Talking Heads,...
Dat is ook de bedoeling. Even doorheen bijten, dan werkt het verslavend.
0
geplaatst: 27 november 2011, 16:50 uur
Toch nog even die van deric doen.
5 * Shriekback - All Lined Up
Ik moet zeggen dat ik bij de eerste minuut echt moest inkomen, maar het constant blijft die lekkere swing erin zitten. Voornamelijk te danken aan het uitstekende basspel.
2 * The Human League - Circus of Death
Ik vind The Human League een band die zich vooral kenmerkt door op elk vlak afgetroefd te worden door ‘de groten’. Het klinkt best aardig, maar echt imponeren doen ze zelden.
12 * Fiat Lux - Secrets +1
Oei, wat een mooi nummer. Enerzijds heel afstandelijk, maar wel met een gouden, warm randje. Duurt veel te kort, want zo’n nummer zou langer moeten duren.
15 * Public Image Ltd - The Order of Death
Lekker nummer. Oh nee, dat is de reclame van het nieuwe album van Rihanna. Dan begint The Order of Death en zonder dat ik het door heb, verdwijnt dit nummer langzaam naar de achtergrond. Maar wel een erg aangename achtergrond, want ik merk dat ik wat met m’n voeten begin te wiebelen. Heerlijk. Alleen het this is what you want and this is what you get mag wel wat minder.
8 * Wire - Feed Me
Wire, net zoals Human League een zozo-band. Het luistert best aardig weg en er gebeurt altijd genoeg om niet saai te zijn, maar achteraf is het nog nooit een goede band gebleken. Moet wel zeggen dat dit nummer zeker zijn momenten heeft.
9 * Fra Lippo Lippi - Out of the Ruins +3
Voor mijn eigen mixtape heb ik geloof ik ook een nummer beluisterd van deze band. Destijds niet goed genoeg bevonden. Wellicht een verkeerd nummer beluisterd, want dit is wel een sterk nummer, zeg. Iets minder hoekig zou wel mogen, bv. de gitaar. Maar er zit tempo in, klinkt voor de rest prima en de duistere zanger is absoluut niet verkeerd.
7 * Soft Cell - Potential
Dit nummer werkt heel erg op mijn zenuwen. Kitsch vind ik iets te ver gaan, maar zou geen beter woord vinden dat een beetje in de buurt komt van wat ik van Potential vind.
5 * Flowers - Icehouse +2
Sterk drumwerk en een beetje een spooky sfeertje. Meer heeft het nummer niet te bieden, maar meer hoeft het ook niet te hebben. De zang is niet meer dan aardig, maar doet gewoon zijn ding. Ja, dit is gewoon 4 minuten uitstekende muziek.
4 * Boys Next Door - Shivers +4
Hoe kan het gebeuren dat een nummer als deze geen punten heeft gehad? Veruit het beste uit deze mixtape (en dat zegt meer over dit nummer, dan over deze tape). Het blikachtige geluid is er grotendeels uitgehaald, maar is in de drums nog een kleine beetje terug te horen. Dat vind ik sowieso al een pre t.o.v. de andere nummers, maar ook de zang is absoluut niet verkeerd. Cave laat zien dat hij het best wel kan.
5 * Depeche Mode - Ice Machine
De vroege Depeche Mode ken ik nog niet. Je kunt al duidelijk de kwaliteit horen, hoewel die soms nog wel verscholen zit. Vooral de synths komen erg goed naar voren.
Al met al een behoorlijke mixtape.
5 * Shriekback - All Lined Up
Ik moet zeggen dat ik bij de eerste minuut echt moest inkomen, maar het constant blijft die lekkere swing erin zitten. Voornamelijk te danken aan het uitstekende basspel.
2 * The Human League - Circus of Death
Ik vind The Human League een band die zich vooral kenmerkt door op elk vlak afgetroefd te worden door ‘de groten’. Het klinkt best aardig, maar echt imponeren doen ze zelden.
12 * Fiat Lux - Secrets +1
Oei, wat een mooi nummer. Enerzijds heel afstandelijk, maar wel met een gouden, warm randje. Duurt veel te kort, want zo’n nummer zou langer moeten duren.
15 * Public Image Ltd - The Order of Death
Lekker nummer. Oh nee, dat is de reclame van het nieuwe album van Rihanna. Dan begint The Order of Death en zonder dat ik het door heb, verdwijnt dit nummer langzaam naar de achtergrond. Maar wel een erg aangename achtergrond, want ik merk dat ik wat met m’n voeten begin te wiebelen. Heerlijk. Alleen het this is what you want and this is what you get mag wel wat minder.
8 * Wire - Feed Me
Wire, net zoals Human League een zozo-band. Het luistert best aardig weg en er gebeurt altijd genoeg om niet saai te zijn, maar achteraf is het nog nooit een goede band gebleken. Moet wel zeggen dat dit nummer zeker zijn momenten heeft.
9 * Fra Lippo Lippi - Out of the Ruins +3
Voor mijn eigen mixtape heb ik geloof ik ook een nummer beluisterd van deze band. Destijds niet goed genoeg bevonden. Wellicht een verkeerd nummer beluisterd, want dit is wel een sterk nummer, zeg. Iets minder hoekig zou wel mogen, bv. de gitaar. Maar er zit tempo in, klinkt voor de rest prima en de duistere zanger is absoluut niet verkeerd.
7 * Soft Cell - Potential
Dit nummer werkt heel erg op mijn zenuwen. Kitsch vind ik iets te ver gaan, maar zou geen beter woord vinden dat een beetje in de buurt komt van wat ik van Potential vind.
5 * Flowers - Icehouse +2
Sterk drumwerk en een beetje een spooky sfeertje. Meer heeft het nummer niet te bieden, maar meer hoeft het ook niet te hebben. De zang is niet meer dan aardig, maar doet gewoon zijn ding. Ja, dit is gewoon 4 minuten uitstekende muziek.
4 * Boys Next Door - Shivers +4
Hoe kan het gebeuren dat een nummer als deze geen punten heeft gehad? Veruit het beste uit deze mixtape (en dat zegt meer over dit nummer, dan over deze tape). Het blikachtige geluid is er grotendeels uitgehaald, maar is in de drums nog een kleine beetje terug te horen. Dat vind ik sowieso al een pre t.o.v. de andere nummers, maar ook de zang is absoluut niet verkeerd. Cave laat zien dat hij het best wel kan.
5 * Depeche Mode - Ice Machine
De vroege Depeche Mode ken ik nog niet. Je kunt al duidelijk de kwaliteit horen, hoewel die soms nog wel verscholen zit. Vooral de synths komen erg goed naar voren.
Al met al een behoorlijke mixtape.

0
geplaatst: 27 november 2011, 19:13 uur
5 * New Order - Your Silent Face
Beetje bezadigde en lichte wave..
12 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues 3
Prachtig! Sowieso doet dit mij er aan denken dat ik meer van OMD moet checken!
3 * The Chameleons - Swamp Thing 2
Heel mooi nummer natuurlijk van een ultieme waveband.
Dit is een naar Foxx begrippen matig nummer.
14 * Simple Minds - Factory 4
Erg sterke track uit hun begintijd, heerlijk hoe Kerr en de zijnen hier weer zo'n sfeer neerzetten!
7 * Dead Can Dance - Ocean
Mooi broeierig nummer van hun debuut, maar daar staan er wel veel beteren op.
Iets te gladde en makkelijke wave dit, toepasselijke clip uit een top of the pop programma.
6 * The Mission - Tower of Strength 1
Cowboywave noem ik dit altijd maar, beetje plat, maar wel lekker nummer.
Best aardig nummer nog, maar vergeleken bij de concurrentie te min.
Mwah, niet direct een van hun beteren..
Beetje bezadigde en lichte wave..
12 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues 3
Prachtig! Sowieso doet dit mij er aan denken dat ik meer van OMD moet checken!
3 * The Chameleons - Swamp Thing 2
Heel mooi nummer natuurlijk van een ultieme waveband.
Dit is een naar Foxx begrippen matig nummer.
14 * Simple Minds - Factory 4
Erg sterke track uit hun begintijd, heerlijk hoe Kerr en de zijnen hier weer zo'n sfeer neerzetten!
7 * Dead Can Dance - Ocean
Mooi broeierig nummer van hun debuut, maar daar staan er wel veel beteren op.
Iets te gladde en makkelijke wave dit, toepasselijke clip uit een top of the pop programma.
6 * The Mission - Tower of Strength 1
Cowboywave noem ik dit altijd maar, beetje plat, maar wel lekker nummer.
Best aardig nummer nog, maar vergeleken bij de concurrentie te min.
Mwah, niet direct een van hun beteren..
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 november 2011, 21:17 uur
Overigens heb ik mijn mixtape inmiddels ook klaar staan, maar ben ik aankomende donderdag noch vrijdag in de gelegenheid hem te plaatsen. Dus als zaterdag ook vroeg genoeg is...
0
geplaatst: 27 november 2011, 22:24 uur
Ik vind het jammer dat we met de datum beginnen schuiven.
Maar vigil heeft tot vrijdag geboekt, dus doe maar op zaterdag, Casartelli.
Maar vigil heeft tot vrijdag geboekt, dus doe maar op zaterdag, Casartelli.
0
geplaatst: 29 november 2011, 23:00 uur
Ik wil ook nog even schuldig pleiten, ik meen dat ik nu al 2 of zelfs 3 mixtapes achter lig. Hier heeft dat ook wel een positieve reden: voor mij zaten er al zoveel interessante ontdekkingen in de eerste tapes dat ik daar al een jaar op kan teren... En ik wil eigenlijk ook alle tapes wel meerdere keren luisteren en er iets zinnigs over zeggen, maar dat kost best veel actieve luistertijd en die is schaars... Misschien leg ik de lat ook wel te hoog, maar er zaten nu al erg mooie tapes tussen die ik maar 1 keer beluisterd heb. Maar ik zal wel eens een inhaalslag proberen te maken, de eerste tape die op me staat te wachten is nota bene die van Jellorum, een van de spaarzame mede-wavers die het hoekige ook weet te waarderen.
0
geplaatst: 30 november 2011, 01:03 uur
9 * New Order - Your Silent Face +4
Eén van de beste nummers uit hun beginperiode. Desolate synth en dan die geweldige melodica erbij. Prachtig
14 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues +2
Wat betreft OMD ga ik in herhaling vallen. Ook dit is weer meer dan goed. Begint beetje flauw maar halverwege bloeit het nummer helemaal open, hoewel het algeheel wel rustig en sober blijft . McCluskey heeft voor mij sowieso één van de mooiste wave-stemmen.
4 * The Chameleons - Swamp Thing +1
Derde topper(tje) op rij. Nog maar bitter weinig van the chameleons gehoord ondanks de toch vrij grote naam. Dit nummer zorgt er alleszins voor dat ze weer een aantal sprongen nemen op de interesse-ladder
Minder nummer. Saaiige beat, zeurderige zang. Nee, doet me erg weinig.
14 * Simple Minds - Factory
Ik hou toch meer van de poppy kant van de simple minds. Terwijl hun poppy kant voor mij de concurrentie ver achterlaat is dit me iets te dertien-in-een-dozijn.
10 * Dead Can Dance - Ocean +3
Wow. Duister,beklemmend en dan die stem er nog eens bovenop. Het is om er warm en koud te gelijk van te worden.
Zoals hierboven al gezegd allemaal te glad, te gemaakt.
6 * The Mission - Tower of Strength
Matig, weet allemaal niet te raken. Halverwege ben ik al met mijn gedachten ergens anders. Al die gitaren doen het nummer ook niet echt veel goeds.
Begint goed, maar na minuut 1 gaat het voor mij helemaal verkeerd. Dat vrouwengeschreeuw, gitaren, dat getrommel. Vervelend nummer voor mij.
Aardige aflsuiter. Het is vooral de stem die het nummer hier afmaakt.
De nummers die bij mij geen punten scoren vind ik allmeaal vrij matig, maar de nummers die wel punten scoren zijn dan wel heel erg goed
Eén van de beste nummers uit hun beginperiode. Desolate synth en dan die geweldige melodica erbij. Prachtig
Wat betreft OMD ga ik in herhaling vallen. Ook dit is weer meer dan goed. Begint beetje flauw maar halverwege bloeit het nummer helemaal open, hoewel het algeheel wel rustig en sober blijft . McCluskey heeft voor mij sowieso één van de mooiste wave-stemmen.
4 * The Chameleons - Swamp Thing +1
Derde topper(tje) op rij. Nog maar bitter weinig van the chameleons gehoord ondanks de toch vrij grote naam. Dit nummer zorgt er alleszins voor dat ze weer een aantal sprongen nemen op de interesse-ladder
Minder nummer. Saaiige beat, zeurderige zang. Nee, doet me erg weinig.
14 * Simple Minds - Factory
Ik hou toch meer van de poppy kant van de simple minds. Terwijl hun poppy kant voor mij de concurrentie ver achterlaat is dit me iets te dertien-in-een-dozijn.
10 * Dead Can Dance - Ocean +3
Wow. Duister,beklemmend en dan die stem er nog eens bovenop. Het is om er warm en koud te gelijk van te worden.
Zoals hierboven al gezegd allemaal te glad, te gemaakt.
6 * The Mission - Tower of Strength
Matig, weet allemaal niet te raken. Halverwege ben ik al met mijn gedachten ergens anders. Al die gitaren doen het nummer ook niet echt veel goeds.
Begint goed, maar na minuut 1 gaat het voor mij helemaal verkeerd. Dat vrouwengeschreeuw, gitaren, dat getrommel. Vervelend nummer voor mij.
Aardige aflsuiter. Het is vooral de stem die het nummer hier afmaakt.
De nummers die bij mij geen punten scoren vind ik allmeaal vrij matig, maar de nummers die wel punten scoren zijn dan wel heel erg goed

0
geplaatst: 30 november 2011, 16:56 uur
Mat_ schreef:
De manier waarop dit nummer zich halverwege instrumentaal ontvouwt is subliem.
OMDs sterkste troeven waren 1 hun hitpotentie op 45 toeren en 2 de manier waarop ze
met dat prille, analoge synthgeluid sferen van weemoed en verlangen wisten te scheppen.
Statues is een prachtig voorbeeld van die tweede troef die ze vooral op 33 toeren uitspeelden.
Luister ook maar naar Almost, Stanlow, The Beginning and the End, The Romance of the Telescope ...
Dat gezegd zijnde: Maid of Orleans bevat beide troeven in één song.
0
geplaatst: 30 november 2011, 22:17 uur
Mat_ schreef:
Simple Minds - Factory
Simple Minds - Factory
Grappig, denk er precies het tegengestelde over.
Wat OMD betreft, weemoed en verlangen, kom ik bij The New Stone Age uit.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 3 december 2011, 10:31 uur
Ik geloof dat ik vergeleken bij de meeste (nog) actieve deelnemers in dit topic maar een vrij bescheiden waveliefhebber ben. Verder hanteer ik bij MuMe-spelletjes het principe om artiesten te nomineren die niet al meededen / meegedaan hadden (tenzij dat echt godsonmogelijk wordt). Ten slotte bleek bij een paar moeizaam geselecteerde nummers uiteindelijk geen geschikt youtube-filmpje te zijn.
Maar dat mag allemaal de pret niet drukken. Ik presenteer u Casartelli's mixtape, met tien wave- en aanverwante nummers uit de periode 1981-1985. Een paar klassiekers, een paar ondergesneeuwde persoonlijke favorieten van bekende platen, een paar crossovers en toen was de cassette vol. Ik ga niet met Wikipedia schermen, maar RYM gaf "New Wave" als (een van de) genre(s) aan 9 van de 10 bands. Voor de 10e steek ik niettemin mijn hand sterker in het vuur dan voor sommige van de eerste 9.
Veel luisterplezier!
The Nits - Red tape (1981)
Talk talk - Hate (1982)
INXS - Don't change (1982)
Modern English - Dawn chorus (1982)
China crisis - Working with fire and steel (1983)
Twelfth Night - First New Day (1984)
The Waterboys - Trumpets (1985)
Stan Ridgway - The big heat (1985)
The Hooters - All You Zombies (1985)
Propaganda - A dream within a dream (1985)
Maar dat mag allemaal de pret niet drukken. Ik presenteer u Casartelli's mixtape, met tien wave- en aanverwante nummers uit de periode 1981-1985. Een paar klassiekers, een paar ondergesneeuwde persoonlijke favorieten van bekende platen, een paar crossovers en toen was de cassette vol. Ik ga niet met Wikipedia schermen, maar RYM gaf "New Wave" als (een van de) genre(s) aan 9 van de 10 bands. Voor de 10e steek ik niettemin mijn hand sterker in het vuur dan voor sommige van de eerste 9.

Veel luisterplezier!
Talk talk - Hate (1982)
0
geplaatst: 3 december 2011, 14:09 uur
Casartelli schreef:
Ik ga niet met Wikipedia schermen, maar RYM gaf "New Wave" als (een van de) genre(s) aan 9 van de 10 bands. Voor de 10e steek ik niettemin mijn hand sterker in het vuur dan voor sommige van de eerste 9.
Vooruit, omdat het zo'n goed nummer is. Ik ga niet met Wikipedia schermen, maar RYM gaf "New Wave" als (een van de) genre(s) aan 9 van de 10 bands. Voor de 10e steek ik niettemin mijn hand sterker in het vuur dan voor sommige van de eerste 9.

0
geplaatst: 3 december 2011, 15:50 uur
4 * Nits - Red Tape 4
De kans dat de neten van mij geen 4 punten krijgen is erg klein.
De groep behoort al 25 jaar tot mijn selecte clubje absolute helden.
Hun drie eerste albums waren wave genoeg. Op het briljante Work
klinken ze als die andere, strakke popwave band New Musik.
0 * Talk Talk - Hate
Het debuut van Talk Talk wordt nogal snel over het hoofd gezien
omdat het nauwelijks kan tippen aan wat daarna werd uitgebracht.
En toch blaast dit album anno 1982 de concurrentie mijlenver terug.
Maar Hate behoort helaas niet tot mijn favoriete nummers.
0 * INXS - Don't Change
De oude INXS bracht wave van down under.
Altijd wat meer rockend (Men at Work en Split Enz) dan de Europese variant.
Een vlot nummer, maar geen pottenbreker voor mij. Een paar platen later
levert een funk en soulinjectie de overbekende hits op.
2 * Modern English - Dawn Chorus
Het pastorale new wave album After the Snow wordt hier erg gekoesterd.
De plaat bezit een transparantie, een lichtinval die me uitermate weet te boeien.
Met een sound die misschien wel een 4AD variant is van The Sound.
Eerder en later werk weet me minder te bekoren.
3 * China Crisis - Working with Fire and Steel
Wat hebben China Crisis en Japan met elkaar gemeen?
Een continent en een muzikale benadering. Let op die glijdende bas.
Op de sferische stukken van het Liverpoolse duo hoor je meer gelijkenissen.
Maar China Crisis was ook een synthpop band met een soft spot voor soft jazz.
0 * Twelfth Night - First New Day
De enige in het rijtje die ik niet kende.
Geen schijn van kans tegenover enkele van mijn lievelingen.
Ik mis ook een beetje song in de compositie.
Klinkt als een kleurloze albumtrack.
0 * The Waterboys - Trumpets
This is the Sea ... een album in de branding van de ziel.
Luisteren naar die plaat is letterlijk ondergedompeld worden
en gereinigd worden door het heilige water. Omdat ik maar 4 songs
van punten mag voorzien, vallen de trompetten net naast de prijzen.
1 * Stan Ridgway - The Big Heat 1
Amerikaanse wave die plakt als een kauwgombal.
Ridgway voert Amerikaanse karakters op als in een zwart wit b-film.
Elk portret klinkt geloofwaardig en het gelijknamige album laat
een waaier aan muzikale invloeden horen. Een aanrader!
0 * The Hooters - All You Zombies
Deze is er voor mij productioneel toch een beetje over.
Elke rockband die een synthesizer inzette kreeg in de jaren 80
een wave sticker mee in de US. Laat ik het maar AOR wave noemen.
Net als Huey Lewis en Mr Mister niet zo erg aan mij besteed.
0 * Propaganda - A Dream within a Dream
Duitse kunstacademici ontmoetten Britse klasse producer.
Naast Art of Noise en Frankie Goes to Hollywood was ZTT van Trevor Horn
ook het podium van Propaganda. Meer guts dan Art of Noise en geloofwaardiger
dan de gimmick die Frankie was. Valt ook jammer genoeg buiten de prijzen.
De kans dat de neten van mij geen 4 punten krijgen is erg klein.
De groep behoort al 25 jaar tot mijn selecte clubje absolute helden.
Hun drie eerste albums waren wave genoeg. Op het briljante Work
klinken ze als die andere, strakke popwave band New Musik.
0 * Talk Talk - Hate
Het debuut van Talk Talk wordt nogal snel over het hoofd gezien
omdat het nauwelijks kan tippen aan wat daarna werd uitgebracht.
En toch blaast dit album anno 1982 de concurrentie mijlenver terug.
Maar Hate behoort helaas niet tot mijn favoriete nummers.
0 * INXS - Don't Change
De oude INXS bracht wave van down under.
Altijd wat meer rockend (Men at Work en Split Enz) dan de Europese variant.
Een vlot nummer, maar geen pottenbreker voor mij. Een paar platen later
levert een funk en soulinjectie de overbekende hits op.
Het pastorale new wave album After the Snow wordt hier erg gekoesterd.
De plaat bezit een transparantie, een lichtinval die me uitermate weet te boeien.
Met een sound die misschien wel een 4AD variant is van The Sound.
Eerder en later werk weet me minder te bekoren.
Wat hebben China Crisis en Japan met elkaar gemeen?
Een continent en een muzikale benadering. Let op die glijdende bas.
Op de sferische stukken van het Liverpoolse duo hoor je meer gelijkenissen.
Maar China Crisis was ook een synthpop band met een soft spot voor soft jazz.
De enige in het rijtje die ik niet kende.
Geen schijn van kans tegenover enkele van mijn lievelingen.
Ik mis ook een beetje song in de compositie.
Klinkt als een kleurloze albumtrack.
0 * The Waterboys - Trumpets
This is the Sea ... een album in de branding van de ziel.
Luisteren naar die plaat is letterlijk ondergedompeld worden
en gereinigd worden door het heilige water. Omdat ik maar 4 songs
van punten mag voorzien, vallen de trompetten net naast de prijzen.
1 * Stan Ridgway - The Big Heat 1
Amerikaanse wave die plakt als een kauwgombal.
Ridgway voert Amerikaanse karakters op als in een zwart wit b-film.
Elk portret klinkt geloofwaardig en het gelijknamige album laat
een waaier aan muzikale invloeden horen. Een aanrader!
Deze is er voor mij productioneel toch een beetje over.
Elke rockband die een synthesizer inzette kreeg in de jaren 80
een wave sticker mee in de US. Laat ik het maar AOR wave noemen.
Net als Huey Lewis en Mr Mister niet zo erg aan mij besteed.
0 * Propaganda - A Dream within a Dream
Duitse kunstacademici ontmoetten Britse klasse producer.
Naast Art of Noise en Frankie Goes to Hollywood was ZTT van Trevor Horn
ook het podium van Propaganda. Meer guts dan Art of Noise en geloofwaardiger
dan de gimmick die Frankie was. Valt ook jammer genoeg buiten de prijzen.
0
geplaatst: 3 december 2011, 20:23 uur
6 * Nits - Red Tape 2
Net zoals mijn Belgische MuMe-collega is deze band 1 van mijn topfavorieten. De clip die er bij zit doet je nog denken aan een soort van koude Kraftwerk kloon maar niets is minder waar. Prachtig nummer uit de begintijd van een band die nog zoveel moois zou uitbrengen.
3 * Talk Talk - Hate 3
Over favoriete bands gesproken... Briljant nummer van een briljante band. Behalve het nasale geluid van Hollis heeft het niks met een latere werk van doen. Toch spreken mij beide periodes erg aan. Zeker als het zo'n geraffineerde popsong is als dit! De synth solo is zo simpel maar zo mooi
0 * INXS - Don't Change
Weer en grote naam, weer eentje uit de beginperiode. Dit nummer (album) ken ik niet. Dit is wel een erg lekker nummer. Flinke drive en energie. Ik denk dat dit voor de fulltime wavers een stap te ver richting daglicht is. Ik hou hier wel van.
Mooi melancholisch nummer. Al krijgt het geen punten van mij. Daarvoor is ten eerste deze mixtape veel te sterk en ten tweede vind ik het daarvoor net iets te voorspelbaar al is het huppelende valse pianotje wel grappig.
Ik heb altijd het idee dat de zanger van dienst erg zijn best doet om dicht in de buurt van J. Kerr ( U kent hem wel...) te komen. Verder een aardig liedje maar geen Potentiële puntenpakker op deze tape.
Dit heeft wel iets symfonisch in zich
Desondanks (of dankzij?) een zeer sterke track, mooie afwisseling in de diverse tape's die al geweest zijn.
4 * The Waterboys - Trumpets 4
Dit nummer komt van een album welke bij mij op een 4,5* staat. Dus eigenlijk het enige wat ik kan doen is
1 * Stan Ridgway - The Big Heat
Weer een klasse track van een artiest welke eigenlijk vooral bekend is als zijnde eendagsvlieg. Dat dit onterecht is blijkt wel uit dit nummer (samen met de andere wel de 2 beste tracks van het album).
Leuk bandje maar mist toch wel wat genialiteit om echt te legendarisch te zijn. Zo ook deze track.
1 * Propaganda - A Dream within a Dream 1
Weer een persoonlijk favoriet. Eigenlijk een nummer wat een beetje buiten de plaat valt in mijn opinie. Dat komt omdat dit nummer de nodige warmte uitstraalt en dat kan je toch niet echt van veel nummers zeggen van het prettige debuut van deze Duitse muziekkunstenaars.
Hellup, ik kom punten te kort!
Net zoals mijn Belgische MuMe-collega is deze band 1 van mijn topfavorieten. De clip die er bij zit doet je nog denken aan een soort van koude Kraftwerk kloon maar niets is minder waar. Prachtig nummer uit de begintijd van een band die nog zoveel moois zou uitbrengen.
3 * Talk Talk - Hate 3
Over favoriete bands gesproken... Briljant nummer van een briljante band. Behalve het nasale geluid van Hollis heeft het niks met een latere werk van doen. Toch spreken mij beide periodes erg aan. Zeker als het zo'n geraffineerde popsong is als dit! De synth solo is zo simpel maar zo mooi

0 * INXS - Don't Change
Weer en grote naam, weer eentje uit de beginperiode. Dit nummer (album) ken ik niet. Dit is wel een erg lekker nummer. Flinke drive en energie. Ik denk dat dit voor de fulltime wavers een stap te ver richting daglicht is. Ik hou hier wel van.
Mooi melancholisch nummer. Al krijgt het geen punten van mij. Daarvoor is ten eerste deze mixtape veel te sterk en ten tweede vind ik het daarvoor net iets te voorspelbaar al is het huppelende valse pianotje wel grappig.
Ik heb altijd het idee dat de zanger van dienst erg zijn best doet om dicht in de buurt van J. Kerr ( U kent hem wel...) te komen. Verder een aardig liedje maar geen Potentiële puntenpakker op deze tape.
Dit heeft wel iets symfonisch in zich
Desondanks (of dankzij?) een zeer sterke track, mooie afwisseling in de diverse tape's die al geweest zijn.4 * The Waterboys - Trumpets 4
Dit nummer komt van een album welke bij mij op een 4,5* staat. Dus eigenlijk het enige wat ik kan doen is

1 * Stan Ridgway - The Big Heat
Weer een klasse track van een artiest welke eigenlijk vooral bekend is als zijnde eendagsvlieg. Dat dit onterecht is blijkt wel uit dit nummer (samen met de andere wel de 2 beste tracks van het album).
Leuk bandje maar mist toch wel wat genialiteit om echt te legendarisch te zijn. Zo ook deze track.
1 * Propaganda - A Dream within a Dream 1
Weer een persoonlijk favoriet. Eigenlijk een nummer wat een beetje buiten de plaat valt in mijn opinie. Dat komt omdat dit nummer de nodige warmte uitstraalt en dat kan je toch niet echt van veel nummers zeggen van het prettige debuut van deze Duitse muziekkunstenaars.
Hellup, ik kom punten te kort!
0
geplaatst: 6 december 2011, 07:57 uur
10* The Nits - Red tape (1981) 4
Dit blijft voor mij het hoogtepunt van The Nits. Prachtig wave nummer. Latere muziek misschien wat meer gevarieerd en experimenteler, zeker niet sterker.
5* Talk talk - Hate (1982) 2
Wat meer uptempo dan het latere Talk Talk werk, met hier een mooie hoofdrol voor de percussie. Binnenkort het debuut eens weer draaien, is alweer te lang geleden.
0* INXS - Don't change (1982)
Al duidelijk de rockinvloeden, waardoor je al het vermoeden hebt welke richting ze op zullen gaan. Michael Hutchence heft gewoon een mooie fris klinkende stem.
2* Modern English - Dawn chorus (1982)
Goede band, al zijn nummers als Someone's Calling en I Melt With You een stuk beter van dit album.
3* China crisis - Working with fire and steel (1983)
Iedereen kent Wishfull Thinking, maar ook King in a Catholic Style en Black Man Ray zijn sterk, deze is weer wat minder.
1* Twelfth Night - First New Day (1984) 1
Aangenaam verrast. Zang neigt naar Erasure, maar hier minder storend.
4* The Waterboys - Trumpets (1985)
This Is The Sea is een prachtig album, al is dit lang niet het sterkste nummer van dat album.
1* Stan Ridgway - The big heat (1985)
Hier klinkt de zang een stuk minder beroerd als bij Camouflage. Lijkt zelfs op Midnight Oil; een onverwachte positieve meevaller.
0* The Hooters - All You Zombies (1985)
Dit werkt precies het tegenovergestelde als het vorige nummer. Satellite vind ik wel goed, dit klinkt teveel als een nummer voor een b-film categorie horror; soort van slechte remake van Lost Boys.
4* Propaganda - A dream within a dream (1985) 3
Dream Within A Dream is dromerig en sfeervol. Ook vanwege de mooie toevoeging van blazers, die later over gaan in gitaarwerk. Doet me aan Art Of Noise denken, en natuurlijk Frankie Goes To Hollywood; oftewel Trevor Horn.
Dit blijft voor mij het hoogtepunt van The Nits. Prachtig wave nummer. Latere muziek misschien wat meer gevarieerd en experimenteler, zeker niet sterker.
5* Talk talk - Hate (1982) 2
Wat meer uptempo dan het latere Talk Talk werk, met hier een mooie hoofdrol voor de percussie. Binnenkort het debuut eens weer draaien, is alweer te lang geleden.
Al duidelijk de rockinvloeden, waardoor je al het vermoeden hebt welke richting ze op zullen gaan. Michael Hutchence heft gewoon een mooie fris klinkende stem.
2* Modern English - Dawn chorus (1982)
Goede band, al zijn nummers als Someone's Calling en I Melt With You een stuk beter van dit album.
Iedereen kent Wishfull Thinking, maar ook King in a Catholic Style en Black Man Ray zijn sterk, deze is weer wat minder.
1* Twelfth Night - First New Day (1984) 1
Aangenaam verrast. Zang neigt naar Erasure, maar hier minder storend.
This Is The Sea is een prachtig album, al is dit lang niet het sterkste nummer van dat album.
Hier klinkt de zang een stuk minder beroerd als bij Camouflage. Lijkt zelfs op Midnight Oil; een onverwachte positieve meevaller.
Dit werkt precies het tegenovergestelde als het vorige nummer. Satellite vind ik wel goed, dit klinkt teveel als een nummer voor een b-film categorie horror; soort van slechte remake van Lost Boys.
4* Propaganda - A dream within a dream (1985) 3
Dream Within A Dream is dromerig en sfeervol. Ook vanwege de mooie toevoeging van blazers, die later over gaan in gitaarwerk. Doet me aan Art Of Noise denken, en natuurlijk Frankie Goes To Hollywood; oftewel Trevor Horn.
0
geplaatst: 6 december 2011, 11:17 uur
Hopelijk blijft het niet bij deze drie antwoorden op Casartelli's mixtape.
0
geplaatst: 6 december 2011, 12:22 uur
11* The Nits - Red tape (1981) 1
Met afstand het beste nummer van T1e Nits dat ik ken, ken lang niet alles van ze, maar dit is veel beter dan Nescio of Dutch Mountains bijvoorbeeld.
9* Talk talk - Hate (1982) 4
Geweldige track met uitstekend percussiewerk, waar Talk Talk sowieso erg goed in is soms.
Best een goed nummer van INXS, al blijft het een band waar ik nooit veel mee zal krijgen.
4* Modern English - Dawn chorus (1982) 2
Dit is natuurlijk van hun onovertroffen After The Snow en ook een prima nummer, maar zeker niet het beste van die plaat.
Aardig nummer van CC, maar een band die me iets te glad en gemaakt overkomt.
4* Twelfth Night - First New Day (1984) 3
Erg fijn nummertje, kende ik niet, maar dit smaakt naar meer!
Tsja, doet me niet veel, vooral die zang is me te rockistisch.
Dit vind ik helemaal niks, niveau begint te zakken.
Nog wel aardig, maar blijft niet erg hangen.
4* Propaganda - A dream within a dream (1985)
Interessante instrumental van Propaganda, klinkt heel anders als hun andere nummers. Niet slecht.
Met afstand het beste nummer van T1e Nits dat ik ken, ken lang niet alles van ze, maar dit is veel beter dan Nescio of Dutch Mountains bijvoorbeeld.
9* Talk talk - Hate (1982) 4
Geweldige track met uitstekend percussiewerk, waar Talk Talk sowieso erg goed in is soms.
Best een goed nummer van INXS, al blijft het een band waar ik nooit veel mee zal krijgen.
4* Modern English - Dawn chorus (1982) 2
Dit is natuurlijk van hun onovertroffen After The Snow en ook een prima nummer, maar zeker niet het beste van die plaat.
Aardig nummer van CC, maar een band die me iets te glad en gemaakt overkomt.
4* Twelfth Night - First New Day (1984) 3
Erg fijn nummertje, kende ik niet, maar dit smaakt naar meer!
Tsja, doet me niet veel, vooral die zang is me te rockistisch.
Dit vind ik helemaal niks, niveau begint te zakken.
Nog wel aardig, maar blijft niet erg hangen.
4* Propaganda - A dream within a dream (1985)
Interessante instrumental van Propaganda, klinkt heel anders als hun andere nummers. Niet slecht.
0
geplaatst: 6 december 2011, 12:43 uur
11* The Nits - Red tape (1981)
Nieuwe naam voor mij. Komt op mij zowat over als een vreemde kruising van Kraftwerk en een groep als de Pet Shop Boys. Niet slecht maar het blijft me allemaal iets te flauw.
13* Talk talk - Hate (1982) +4
Dan is dit nummer al heel wat minder flauw. Lekker stuwende drum en dan die geweldige stem van Hollis. Ik ben sowieso wel fan van het vroege werk van Talk Talk
1* INXS - Don't change (1982) +1
Ik kan dit zeker wel apprecieren. Af en toe iets te veel de gitaren op de voorgrond, maar het blijft allemaal toch lekker poppy en catchy. Leuk nummer
4* Modern English - Dawn chorus (1982)
Niet slecht, maar het is me allemaal iets te dertien-in-een-dozijn. Op de momenten dat het nummer wil uithalen blijft het allemaal te vlak. En dan die piano daarbij?
Geen idee wat ik met dit nummer aanmoet. Het is allemaal wel heel erg huppeldepup, maar anderzijds is het toch echt wel een heel leuk nummer.
4* Twelfth Night - First New Day (1984)
Nummer weet op geen enkel moment te boeien. Vreselijke stem ook.
7* The Waterboys - Trumpets (1985) +3
Het begin van het nummer doet me wat denken aan Under the milky way van The church. Ik ben blij om eindelijk eens een nummer te horen waar de blazers echt een meerwaarde hebben. Erg rustgevend, zeer mooi.
Nummer heeft voor mij een te hoog samen-rond-de-kerstboom-gehalte. Mzg voor mij allemaal toch ietsje harder.
Ik moet me bij dit nummer aansluiten bij wat dazzler zei. Standaard rocknummertje met af en toe eens een synth door. Nummer doet me op één of andere manier nog het meeste denken aan Dire Straits, maar dan een flauw afkooksel.
6* Propaganda - A dream within a dream (1985) +2
Alsof je ergens onder een waterval staat op een eilandje in de stille zuidzee. Beetje de muzikale variant van de openingscene in de film "the thin red line"
Nieuwe naam voor mij. Komt op mij zowat over als een vreemde kruising van Kraftwerk en een groep als de Pet Shop Boys. Niet slecht maar het blijft me allemaal iets te flauw.
13* Talk talk - Hate (1982) +4
Dan is dit nummer al heel wat minder flauw. Lekker stuwende drum en dan die geweldige stem van Hollis. Ik ben sowieso wel fan van het vroege werk van Talk Talk
1* INXS - Don't change (1982) +1
Ik kan dit zeker wel apprecieren. Af en toe iets te veel de gitaren op de voorgrond, maar het blijft allemaal toch lekker poppy en catchy. Leuk nummer
4* Modern English - Dawn chorus (1982)
Niet slecht, maar het is me allemaal iets te dertien-in-een-dozijn. Op de momenten dat het nummer wil uithalen blijft het allemaal te vlak. En dan die piano daarbij?

Geen idee wat ik met dit nummer aanmoet. Het is allemaal wel heel erg huppeldepup, maar anderzijds is het toch echt wel een heel leuk nummer.
4* Twelfth Night - First New Day (1984)
Nummer weet op geen enkel moment te boeien. Vreselijke stem ook.
7* The Waterboys - Trumpets (1985) +3
Het begin van het nummer doet me wat denken aan Under the milky way van The church. Ik ben blij om eindelijk eens een nummer te horen waar de blazers echt een meerwaarde hebben. Erg rustgevend, zeer mooi.
Nummer heeft voor mij een te hoog samen-rond-de-kerstboom-gehalte. Mzg voor mij allemaal toch ietsje harder.
Ik moet me bij dit nummer aansluiten bij wat dazzler zei. Standaard rocknummertje met af en toe eens een synth door. Nummer doet me op één of andere manier nog het meeste denken aan Dire Straits, maar dan een flauw afkooksel.
6* Propaganda - A dream within a dream (1985) +2
Alsof je ergens onder een waterval staat op een eilandje in de stille zuidzee. Beetje de muzikale variant van de openingscene in de film "the thin red line"
0
geplaatst: 6 december 2011, 15:38 uur
Volkomen buiten het topic, maar voor lieden met een wave-hart interessant: Xerox Girls, uit 1979 - het verhaal erachter:
Deze tracks hebben jarenlang in het archief gelegen, zijn toevallig ontdekt. Gemasterd en gemixtd door The Black Dog, nu uit op de EP Rammle
Samples - stream via: Rammle EP - Dust Science Recordings - dustscience.com
Deze tracks hebben jarenlang in het archief gelegen, zijn toevallig ontdekt. Gemasterd en gemixtd door The Black Dog, nu uit op de EP Rammle
Samples - stream via: Rammle EP - Dust Science Recordings - dustscience.com
0
geplaatst: 8 december 2011, 09:11 uur
Dit topic dooft langzaam uit ...
Ik weet niet meer wanneer het aan Chevy is, daar de plaatsingsdatum
al twee keer opschoof van donderdag naar vrijdag en van vrijdag naar zaterdag.
- Chevy
- Mat_
- El Ninjo
- dazzler
- Premonition
Het lijstje met kandidaten wordt ook niet meer langer zo te zien.
Jammer, maar ik vond het leuk om zo nieuwe dingen te ontdekken.
Ik weet niet meer wanneer het aan Chevy is, daar de plaatsingsdatum
al twee keer opschoof van donderdag naar vrijdag en van vrijdag naar zaterdag.
- Chevy
- Mat_
- El Ninjo
- dazzler
- Premonition
Het lijstje met kandidaten wordt ook niet meer langer zo te zien.
Jammer, maar ik vond het leuk om zo nieuwe dingen te ontdekken.
0
geplaatst: 8 december 2011, 12:22 uur
Ik zal mijn mixtape straks klaarmaken door de nummers nog een keertje te draaien, na de mixtape van Casartelli.
0
geplaatst: 8 december 2011, 13:12 uur
11* The Nits - Red tape (1981)
Bij dazzler denk ik aan twee bands: O.M.D. en The Nits. Toch zat er geen een van The Nits in zijn mixtape. Bij deze dan een herkansing om kennis te maken met deze band. Verloor bij de 1981-KO overigens van Rick James.
Enfin, ik vind het een leuk nummer dat af en toe een lekker tempo heeft, maar aan de andere kant zitten er toch teveel doorsnee stukken tussen. Veel herhaling ook, dat hoeft niet slecht te zijn, maar in dit geval werkt het ook niet echt mee.
13* Talk Talk - Hate (1982)
Gelijk de reden waarom het debuut van Talk Talk minder aangeslagen wordt. Alles wat de latere Talk Talk zo geweldig maakt, wordt hier precies tegenovergesteld gedaan.
1* INXS - Don't change (1982)
INXS is nooit mijn band geweest. Ik vind het te weinig boeiend. Of zoals Omsk zegt nummers die voorbijkomen als je met een vreemde in een stomme autorit zit, en die je dan zonder genot of bewondering uitzit.
6* Modern English - Dawn chorus (1982) +2
Nog nooit gehoord van deze band, maar een mooie eerste kennismaking. Heerlijk drumwerk als rode draad door het nummer.
Kort, luchtig, maar toch niet echt iets waar ik van m'n stoel van val.
5* Twelfth Night - First New Day (1984) +1
Een nummer dat zichzelf langzaam naar de vernieling helpt. Begint erg sterk en de sfeer is meer dan aardig, maar die zeurstem wordt steeds irritanter en het wordt steeds slaapverwekkender. Kan aan mijn huidige toestand liggen. Lijkt me wel een leuke plaat om een keertje ’s avonds op te zetten en er langzaam bij weg te dromen.
11* The Waterboys - Trumpets (1985) +4
Hoewel het new wave-label misschien half afgeknipt is, is dit gewoon veruit het beste nummer van deze tape. Al vanaf de eerste keer dat ik This Is the Sea horde, sprong dit nummer er uit. Die heerlijke trompet tussendoor met dat simpele, maar effectieve akkoord op de piano.
Eigenlijk foute jaren ’80, maar het heeft iets bijzonder aanstekelijks.
“It’s the big heat”
Beetje een rare combinatie tussen new wave en classic rock. Werkt voor mij als geen van beide overigens. Zou meer de remmen moeten loslaten.
9* Propaganda - A dream within a dream (1985) +3
Sterk, heel sterk semi-instrumentaal nummer. Ondanks, eigenlijk dankzij, de vele herhalingen wel een heel goed nummer.
Bij dazzler denk ik aan twee bands: O.M.D. en The Nits. Toch zat er geen een van The Nits in zijn mixtape. Bij deze dan een herkansing om kennis te maken met deze band. Verloor bij de 1981-KO overigens van Rick James.

Enfin, ik vind het een leuk nummer dat af en toe een lekker tempo heeft, maar aan de andere kant zitten er toch teveel doorsnee stukken tussen. Veel herhaling ook, dat hoeft niet slecht te zijn, maar in dit geval werkt het ook niet echt mee.
13* Talk Talk - Hate (1982)
Gelijk de reden waarom het debuut van Talk Talk minder aangeslagen wordt. Alles wat de latere Talk Talk zo geweldig maakt, wordt hier precies tegenovergesteld gedaan.
1* INXS - Don't change (1982)
INXS is nooit mijn band geweest. Ik vind het te weinig boeiend. Of zoals Omsk zegt nummers die voorbijkomen als je met een vreemde in een stomme autorit zit, en die je dan zonder genot of bewondering uitzit.
6* Modern English - Dawn chorus (1982) +2
Nog nooit gehoord van deze band, maar een mooie eerste kennismaking. Heerlijk drumwerk als rode draad door het nummer.
Kort, luchtig, maar toch niet echt iets waar ik van m'n stoel van val.
5* Twelfth Night - First New Day (1984) +1
Een nummer dat zichzelf langzaam naar de vernieling helpt. Begint erg sterk en de sfeer is meer dan aardig, maar die zeurstem wordt steeds irritanter en het wordt steeds slaapverwekkender. Kan aan mijn huidige toestand liggen. Lijkt me wel een leuke plaat om een keertje ’s avonds op te zetten en er langzaam bij weg te dromen.
11* The Waterboys - Trumpets (1985) +4
Hoewel het new wave-label misschien half afgeknipt is, is dit gewoon veruit het beste nummer van deze tape. Al vanaf de eerste keer dat ik This Is the Sea horde, sprong dit nummer er uit. Die heerlijke trompet tussendoor met dat simpele, maar effectieve akkoord op de piano.
Eigenlijk foute jaren ’80, maar het heeft iets bijzonder aanstekelijks.
“It’s the big heat”
Beetje een rare combinatie tussen new wave en classic rock. Werkt voor mij als geen van beide overigens. Zou meer de remmen moeten loslaten.
9* Propaganda - A dream within a dream (1985) +3
Sterk, heel sterk semi-instrumentaal nummer. Ondanks, eigenlijk dankzij, de vele herhalingen wel een heel goed nummer.
0
geplaatst: 8 december 2011, 13:53 uur
chevy93 schreef:
na de mixtape van Casartelli.
na de mixtape van Casartelli.
Dus je slaat de mijne over
0
geplaatst: 8 december 2011, 15:06 uur
Onbewust, blijkbaar. Misschien doe ik die van jou volgende week wel, want m'n eigen hoef ik niet meer te beluisteren. 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 december 2011, 13:08 uur
Dank voor de reacties tot nu toe! Daar het eind van mijn week nu toch wel ongeveer bereikt is en we derhalve in afwachting van Chevy's mixtape zijn, zal ik nog even een nummer-voor-nummer-verantwoording geven.
Voor mij zeker niet beter dan hun latere klassiekers (meer "ook goed"), maar hier beslist meer on-topic.
Talk talk - Hate (1982)
Het toetsenwerk wordt gememoreerd (check!), het drumwerk ook (nog maar eens goed naar luisteren). De constatering alweer vele jaren "dat ik toch eens iets met Talk Talk moest doen" begon netjes met de aanschaf van dit album (en werd netjes met It's My Life vervolgd). Dit nummer is vanaf het begin, samen met het titelnummer, albumfavoriet.
INXS is voor mij, ook op latere jaren '80 albums wel een maatje beter dan waar ze onder kritische luisteraars vaak krediet voor krijgen. Dit nummer is mijn favoriet. Andere nummers op het Shabooh Shoobah album hebben nog een wat hoger wave/synthpop gehalte, dat verdwijnt er nadien sowieso wel wat uit.
Net als enkele respondenten heb ik veel meer met After the Snow dan met het (wellicht meer wavende) Mesh and Lace. Someone's Calling is ook hier favoriet, maar ik koos een iets minder bekende albumtrack, met wisselend puntensucces.
"Glad en gemaakt", "huppeldepup", "luchtig"... en I'm loving it
(d.w.z. veel meer dan de bekende single Wishful Thinking).
Deze dus. Volgens het tekstboek is neoprog een stroming die de klassieke prog (in het bijzonder die van Genesis) probeert te doen herleven, met enige inbreng van eigentijdse pop en wave. Dat laatste hoor je een klein beetje terug bij bands als IQ, Marillion, Pallas en Pendragon, maar beduidend meer bij Twelfth Night. Derhalve deze bijdrage, misschien wel het beste nummer van het Art & Illusion mini-album.
Nog een persoonlijke favoriet, ver voor meer gangbare tracks als Don't Bang the Drum, The Pan Within en Old England.
Titelnummer van, inderdaad, het album met Camouflage erop. Ik vind eigenlijk het hele album wel "bijzonder aanstekelijk".
Deze sympathieke Amerikaanse band bleef als enige buiten de punten. Het album One Way Home (met Satellite) is hun echte klapstuk, van het album Nervous Night is deze eigenlijk het hoogtepunt. Zal niet voor velen hier een aanrader opleveren.
Nog een albumfavoriet. Scoort wellicht in de breedte de mooiste omschrijvingen onder de deelnemers aan deze tape. Niks aan toe te voegen dus.
Voor mij zeker niet beter dan hun latere klassiekers (meer "ook goed"), maar hier beslist meer on-topic.
Talk talk - Hate (1982)
Het toetsenwerk wordt gememoreerd (check!), het drumwerk ook (nog maar eens goed naar luisteren). De constatering alweer vele jaren "dat ik toch eens iets met Talk Talk moest doen" begon netjes met de aanschaf van dit album (en werd netjes met It's My Life vervolgd). Dit nummer is vanaf het begin, samen met het titelnummer, albumfavoriet.
INXS is voor mij, ook op latere jaren '80 albums wel een maatje beter dan waar ze onder kritische luisteraars vaak krediet voor krijgen. Dit nummer is mijn favoriet. Andere nummers op het Shabooh Shoobah album hebben nog een wat hoger wave/synthpop gehalte, dat verdwijnt er nadien sowieso wel wat uit.
Net als enkele respondenten heb ik veel meer met After the Snow dan met het (wellicht meer wavende) Mesh and Lace. Someone's Calling is ook hier favoriet, maar ik koos een iets minder bekende albumtrack, met wisselend puntensucces.
"Glad en gemaakt", "huppeldepup", "luchtig"... en I'm loving it
(d.w.z. veel meer dan de bekende single Wishful Thinking).Twelfth Night - First New Day (1984)
Casartelli schreef:
RYM gaf "New Wave" als (een van de) genre(s) aan 9 van de 10 bands. Voor de 10e steek ik niettemin mijn hand sterker in het vuur dan voor sommige van de eerste 9.
RYM gaf "New Wave" als (een van de) genre(s) aan 9 van de 10 bands. Voor de 10e steek ik niettemin mijn hand sterker in het vuur dan voor sommige van de eerste 9.
Deze dus. Volgens het tekstboek is neoprog een stroming die de klassieke prog (in het bijzonder die van Genesis) probeert te doen herleven, met enige inbreng van eigentijdse pop en wave. Dat laatste hoor je een klein beetje terug bij bands als IQ, Marillion, Pallas en Pendragon, maar beduidend meer bij Twelfth Night. Derhalve deze bijdrage, misschien wel het beste nummer van het Art & Illusion mini-album.
Nog een persoonlijke favoriet, ver voor meer gangbare tracks als Don't Bang the Drum, The Pan Within en Old England.
Titelnummer van, inderdaad, het album met Camouflage erop. Ik vind eigenlijk het hele album wel "bijzonder aanstekelijk".
Deze sympathieke Amerikaanse band bleef als enige buiten de punten. Het album One Way Home (met Satellite) is hun echte klapstuk, van het album Nervous Night is deze eigenlijk het hoogtepunt. Zal niet voor velen hier een aanrader opleveren.
Nog een albumfavoriet. Scoort wellicht in de breedte de mooiste omschrijvingen onder de deelnemers aan deze tape. Niks aan toe te voegen dus.
0
geplaatst: 11 december 2011, 18:19 uur
In alle ophef van vrijdag en zaterdag ben ik dus vergeten mijn mixtape te plaatsen. En dat terwijl ik hem donderdag al voor 90% af had.
Vooraf even mijn uitgangspunt(en):
Een aantal dingen waren zeker. The Cure moest erin en vrijwel gelijk daarna wist ik al dat het met dit nummer zou worden. Ook Nightporter was vrij snel een zekerheidje, deze bleek ik echter niet eens nodig te hebben. Van Alphaville wilde ik ook wat plaatsen, maar het liefste met iets anders dan van Forever Young. Het werd dus She Fades Away.
In eerste instantie wilde ik twee kanten doen: 5 vrolijke/poppy nummers en 5 "nummers waar ik stil van wordt". Dit wilde ik combineren met mijn voorliefde voor Scandinavische muziek. Zodoende ben ik rateyourmusic afgespeurd naar goede new wave uit Finland, Zweden, IJsland en Denemarken. Uiteindelijk ben ik hier vanaf gestapt en heb ook landen als Polen, Spanje en Italië afgezocht. Ook hier kwam ik niet lekker uit en ben ook op instrumentale nummers gaan zoeken.
Om een lang verhaal kort te maken, het resulteerde hierin:
Rational Youth - Le Meilleur Des Mondes
Alphaville - She Fades Away
Décima Víctima - La Voz Que Me Persigue
Tomas DiLeva - Ett Skepp Kommer Lastat
Lustans Lakejer - Man Lever Bara Två Gånger
De Press - The Fatal Day
The Durutti Column - What Is It to Me (Woman)
Art of Noise - Moments in Love
Kliché - Masselinjen
The Cure - The Same Deep Water As You
In een YouTube-afspeellijst: New Wave Mixtape - YouTube
Edit: En dan vergeet ik bijna het belangrijkste. Het beste is deze 's avonds in het donker te beluisteren.
Opdat er vast wel gefronst gaat worden bij een aantal namen, hierbij mijn motivatie voor de nummers:
01. Rational Youth - Le Meilleur Des Mondes
Deze Canadese band vond ik ergens in een "best instrumental new wave songs"-lijstje van iemand op RYM. Zoals bleek grote fans van de heren van Kraftwerk. Dit is zeker te horen. Een mooie binnenkomer leek mij zo.
02. Alphaville - She Fades Away
Een aantal maanden geleden ontdekte ik Forever Young (het album). De bekende nummers bekende ik al, maar de rest nog niet. Inmiddels is het één van mijn favoriete albums en ik draai het nog regelmatig. Zo'n mooi album, maar zo weinig mensen die verder keken dan dat album? Onterecht, zo bleek, want het album van dit nummer, The Breathtaking Blue, doet z’n naam regelmatig eer aan. She Fades Away is daar zo’n voorbeeld van. Vergeet Forever Young, want dat is zo’n rare eend. Heerlijke flow zit er door het nummer.
03. Décima Víctima - La Voz Que Me Persigue
Hopelijk komt hier de eerste frons om de hoek kijken. Dit geweldige nummer van deze band (overigens bestaande uit 2 Spanjaarden en 2 Zweden) deed me erg denken aan bands als Joy Division. Zwaar nummer en een behoorlijke overgang van Alphaville, maar deze pakte me gelijk.
04. Tomas DiLeva - Ett Skepp Kommer Lastat
Hier nog een Zweed. Ondanks dat deze man al 20 albums heeft gemaakt (dit jaar weer eentje), staat er nog geen een op MuMe. Hij zingt als Byrne en het ademt gewoon Talking Heads uit. Moet zeggen dat ik het nummer niet de complete speelduur goed vind, maar de overgang tussen Décima Víctima en dit nummer vind ik wel leuk.
05. Lustans Lakejer - Man Lever Bara Två Gånger
New Romantic Synth Wave, zo staat te lezen op YouTube. Weer een Zweed (er kwam veel goede new wave uit Zweden, tip!) en weer goed. Goede basloop en gewoon een nummer die ik jullie niet wilde onthouden.
06. De Press - The Fatal Day
Van deze Noorse band had ik een heleboel kunnen kiezen. Wilde eigenlijk gaan voor één van hun Noorse nummers, maar deze was te sterk om te negeren. Prachtige clip ook op YouTube. Duister en geheimzinnig.
07. The Durutti Column - What Is It to Me (Woman)
Voordat we aan het echte zware werk beginnen, nog even een luchtig instrumentaal nummertje date en soort combo tussen Kraftwerk en O.M.D. is. Zo stel ik me dat dan voor. Jullie hebben er waarschijnlijk betere benamingen voor.
Vooral die mondharmonica gaat door merg en been.
08. Art of Noise - Moments in Love
Veel herhaling, krabbelt maar wat voort en dat 10 minuten lang. Geweldig, toch? Een echt love/hate-nummer. Weet niet of dit in de MuMe Ladder staat, maar dit is zo’n nummer dat op mijn shortlist komt. Zet het op en onderga dit nummer. Het loont!
09. Kliché - Masselinjen
Eigenlijk wilde ik Stjernerne I Deres Øjne erin stoppen met als argumentatie [i]The Smiths, voordat The Smiths überhaupt bestond”. Maar hoe vaker ik het nummer hoorde, hoe minder ik die vergelijken vond treffen. Ook omdat dit nummer 10 minuten duurde, wilde ik hem er niet tussen doen, maar dit is gewoon het beste nummer van het album. Ook hier weer zonde dat niemand op deze Deense band gestemd heeft (ik inmiddels wel), want het is een prima album. Lekker vrij karakter.
10. The Cure - The Same Deep Water As You
En de puntentrekker van deze tape. Was new wave ooit beter dan dit nummer? Nee, dat was het niet.
Vooraf even mijn uitgangspunt(en):
Een aantal dingen waren zeker. The Cure moest erin en vrijwel gelijk daarna wist ik al dat het met dit nummer zou worden. Ook Nightporter was vrij snel een zekerheidje, deze bleek ik echter niet eens nodig te hebben. Van Alphaville wilde ik ook wat plaatsen, maar het liefste met iets anders dan van Forever Young. Het werd dus She Fades Away.
In eerste instantie wilde ik twee kanten doen: 5 vrolijke/poppy nummers en 5 "nummers waar ik stil van wordt". Dit wilde ik combineren met mijn voorliefde voor Scandinavische muziek. Zodoende ben ik rateyourmusic afgespeurd naar goede new wave uit Finland, Zweden, IJsland en Denemarken. Uiteindelijk ben ik hier vanaf gestapt en heb ook landen als Polen, Spanje en Italië afgezocht. Ook hier kwam ik niet lekker uit en ben ook op instrumentale nummers gaan zoeken.
Om een lang verhaal kort te maken, het resulteerde hierin:
Rational Youth - Le Meilleur Des Mondes
Alphaville - She Fades Away
Décima Víctima - La Voz Que Me Persigue
Tomas DiLeva - Ett Skepp Kommer Lastat
Lustans Lakejer - Man Lever Bara Två Gånger
De Press - The Fatal Day
The Durutti Column - What Is It to Me (Woman)
Art of Noise - Moments in Love
Kliché - Masselinjen
The Cure - The Same Deep Water As You
In een YouTube-afspeellijst: New Wave Mixtape - YouTube
Edit: En dan vergeet ik bijna het belangrijkste. Het beste is deze 's avonds in het donker te beluisteren.
Opdat er vast wel gefronst gaat worden bij een aantal namen, hierbij mijn motivatie voor de nummers:
01. Rational Youth - Le Meilleur Des Mondes
Deze Canadese band vond ik ergens in een "best instrumental new wave songs"-lijstje van iemand op RYM. Zoals bleek grote fans van de heren van Kraftwerk. Dit is zeker te horen. Een mooie binnenkomer leek mij zo.
02. Alphaville - She Fades Away
Een aantal maanden geleden ontdekte ik Forever Young (het album). De bekende nummers bekende ik al, maar de rest nog niet. Inmiddels is het één van mijn favoriete albums en ik draai het nog regelmatig. Zo'n mooi album, maar zo weinig mensen die verder keken dan dat album? Onterecht, zo bleek, want het album van dit nummer, The Breathtaking Blue, doet z’n naam regelmatig eer aan. She Fades Away is daar zo’n voorbeeld van. Vergeet Forever Young, want dat is zo’n rare eend. Heerlijke flow zit er door het nummer.
03. Décima Víctima - La Voz Que Me Persigue
Hopelijk komt hier de eerste frons om de hoek kijken. Dit geweldige nummer van deze band (overigens bestaande uit 2 Spanjaarden en 2 Zweden) deed me erg denken aan bands als Joy Division. Zwaar nummer en een behoorlijke overgang van Alphaville, maar deze pakte me gelijk.
04. Tomas DiLeva - Ett Skepp Kommer Lastat
Hier nog een Zweed. Ondanks dat deze man al 20 albums heeft gemaakt (dit jaar weer eentje), staat er nog geen een op MuMe. Hij zingt als Byrne en het ademt gewoon Talking Heads uit. Moet zeggen dat ik het nummer niet de complete speelduur goed vind, maar de overgang tussen Décima Víctima en dit nummer vind ik wel leuk.

05. Lustans Lakejer - Man Lever Bara Två Gånger
New Romantic Synth Wave, zo staat te lezen op YouTube. Weer een Zweed (er kwam veel goede new wave uit Zweden, tip!) en weer goed. Goede basloop en gewoon een nummer die ik jullie niet wilde onthouden.
06. De Press - The Fatal Day
Van deze Noorse band had ik een heleboel kunnen kiezen. Wilde eigenlijk gaan voor één van hun Noorse nummers, maar deze was te sterk om te negeren. Prachtige clip ook op YouTube. Duister en geheimzinnig.
07. The Durutti Column - What Is It to Me (Woman)
Voordat we aan het echte zware werk beginnen, nog even een luchtig instrumentaal nummertje date en soort combo tussen Kraftwerk en O.M.D. is. Zo stel ik me dat dan voor. Jullie hebben er waarschijnlijk betere benamingen voor.

Vooral die mondharmonica gaat door merg en been.
08. Art of Noise - Moments in Love
Veel herhaling, krabbelt maar wat voort en dat 10 minuten lang. Geweldig, toch? Een echt love/hate-nummer. Weet niet of dit in de MuMe Ladder staat, maar dit is zo’n nummer dat op mijn shortlist komt. Zet het op en onderga dit nummer. Het loont!
09. Kliché - Masselinjen
Eigenlijk wilde ik Stjernerne I Deres Øjne erin stoppen met als argumentatie [i]The Smiths, voordat The Smiths überhaupt bestond”. Maar hoe vaker ik het nummer hoorde, hoe minder ik die vergelijken vond treffen. Ook omdat dit nummer 10 minuten duurde, wilde ik hem er niet tussen doen, maar dit is gewoon het beste nummer van het album. Ook hier weer zonde dat niemand op deze Deense band gestemd heeft (ik inmiddels wel), want het is een prima album. Lekker vrij karakter.
10. The Cure - The Same Deep Water As You
En de puntentrekker van deze tape. Was new wave ooit beter dan dit nummer? Nee, dat was het niet.
* denotes required fields.