MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / new wave mixtape van de week

zoeken in:
4 Yellow Magic Orchestra - Seoul Music +4
Eigenlijk meteen het interessantste nummer van het stel, het heeft een heerlijke drive en iets dwingends.

8 Flying Lizards - New Voice +1
Best een aardig nummertje, kende nog niet zoveel van ze.

4 Eyeless in Gaza - Rose Petal Knot
Wel aardig, niet mijn smaak.

5 Ballistic Kisses - Domestic Servants
Mij iets te oeverloos door met al die irritante toontjes e.d.

3 Kowalski - Eine Peinsame Zeit +2
De voorlopers van Rammstein, maar dan wel wat boeiender qua composities.

2 Richard Strange - International Language
Beetje matig poppy nummer.

0 Biting Tongues - Aair Care
Mwa, beetje Pigbag achtig maar dan wel een stuk rommeliger.

0 Blurt - Some Come
Nee, dit getoeter moet ik niet.

0 Liliput – Split
Beetje hysterisch

14 Shriekback - Clear Trails +3
Mooie koel ingehouden nummer van een band die wat ondergewaardeerd is hier.

Voordat ik me aan de tape van Jellorum waag, bespreek ik nog even die van Mjuman. Excuses voor de mogelijke verwarring, maar ik was er vorige week niet aan toegekomen en was toch wel benieuwd. En uiteindelijk terecht, want eigenlijk vond ik alle nummers wel puntenwaardig.

14 * John Foxx - Underpass
Mooie binnenkomer.

1 * James White and the Blacks - Contort Yourself - Off White
Lekker hoekig, daar houd ik wel van. Dit nummer komt hier vaak voorbij sinds ik het ontdekte via Trentemoller's BBC Essential mix, 6 jaar geleden.

14 * Sort Sol - Marble Station
Ontdekte pas pas dat achter Mjuman's avatar een band schuil gaat en dit is voor het eerst dat ik er iets van hoor. Klinkt goed, lekker duister en met krassende gitaar.

1 * Jozef K - Fun 'n' Frenzy
Erg lekker uptempo plaatje. Kan me zo indenken dat Rats on Rafts dit ook wel heeft gehoord. Het tempo en gitaargeluid hoor ik bij hun ook wel terug.

4 * Mecano - Escape the Human Myth 3
Een band die ik op MuMe wel eens lang heb zien komen, maar volgens mij nooit naar geluisterd. Erg goed dit en wel geinig dat ze naar The Phantom of the Opera hinten in de melodie. Het hoogtepunt tot nu toe denk ik.

13 * Twice a Man - The Sound of a Goat in a Room Pt1 4
Ik was aan het koken toen ik dit net op had staan en ben tussentijds weggelopen om te zien of het nog wel om hetzelfde nummer ging. Erg mooi en sfeervol, de tweede grote ontdekking hier. Had er nog nooit van gehoord.

4 * Urban Verbs - The Next Question
Mooi somber nummer. Past ook wel goed in de sfeer van de tape.

12 * Flue - Esamafarja 2
Van Mecano had ik wel eens gehoord, maar dit is mij echt compleet onbekend. Mooi en goed in elkaar gestoken nummer, nog een ontdekking.

7 * Rational Youth - City of Light
Deze is me goed bekend. Een ander nummer van het desbetreffende album viel bij mij op het allerlaatste moment af omdat ik het niet goed vond passen bij de andere nummers. Dit nummer is me dan weer net iets te blij, maar nog steeds een ruime voldoende waard.

10 * Clock DVA - Bitstream 1
Goeie electronische afsluiter. Soort techno-wave. Ik mag het wel.

Volgende Mixtape wordt waarschijnlijk pas morgenavond geplaatst, ik heb morgen niet eerder tijd

4 Yellow Magic Orchestra - Seoul Music
Goede instrumentatie, maar matige zang.

8 Flying Lizards - New Voice
Is het de dreiging die jou aanspreekt? Zelf kan ik er helaas niet zoveel mee. Bij vlagen wordt er een sterke sfeer neergezet, maar het is meer een inleidend nummer. Niet zozeer een op zichzelf staand nummer.

Beetje erg kort en voor de rest ook niet echt imponerend. Beetje doorsnee getokkel en de zanger is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Een veelbelovend begin, maar zwakt toch wel heel erg af.

6 Kowalski - Eine Peinsame Zeit +3
Ondanks de lelijke taal wel een prima nummer.

3 Richard Strange - International Language +1
Wat meer uptempo en meer noemenswaardiger. Instrumenten lijken ook meer een geheel.

Een beetje een raar nummer, maar wel met veel leuke elementen.

2 Blurt - Some Come +2
Ik heb mijn twijfels bij de vraag of dit new wave is, maar het is wel één van de betere nummers. Raar dat dit nog geen punten heeft.

0 Liliput - Split

18 Shriekback - Clear Trails +4
Veruit het beste wat deze ladder te bieden heeft. Weinig op aan te merken.

Jellorum houdt wel van doordachte arrangementen, zoveel is duidelijk.
De muziek is erg onderhoudend, maar de lome vocalen doen me denken
aan een oververmoeide David Sylvian. Eindigt net buiten de punten.

12 Flying Lizards - New Voice +4
Een gelijkaardig muzikaal patroon als de opener van de tape.
Maar dit keer toch net iets kleurrijker en avontuurlijker. Meer nog zelfs.
Ik zag de groep ook als een one-culthit wonder met Money, maar New Voice
opende mijn ogen en oren. Een erg goed nummer ... bijna progrock wave.

Deze ging snel voorbij en kon me wel bekoren zonder dat hij potten brak.
Ik had van deze band een meer uitgesponnen compositie verwacht.
Wist niet dat ze ook snedige nummers maakten.

Klinkt als Neue Welle, maar blijkt een Amerikaanse bandje te zijn.
Hoe Jellorum in hemelsnaam zo'n band op het spoor komt, denk ik dan.
Lijkt me een goed nummer voor op de dansvloer na Der Mussolini bijvoorbeeld.

6 Kowalski - Eine Peinsame Zeit
Tijd voor het echte werk van de Duitse plaatslagers. Die industriële inslag
van veel Neue Welle groepen heeft wel wat. Er schuilt vaak een avant-gardistisch
element in dit soort gewrochten werk. Helaas een iets te explosief nummer voor mij.

5 Richard Strange - International Language +2
Ik vond het een erg goed nummer. Een lekkere en onderhoudende drive heeft het.
Ook bij de herbeluistering bleef dit nummer me bekoren en verdient het daarom punten.
Een artiest waar ik meer over las in mijn oude Oor jaargangen dan dat ik er ooit wat van hoorde.

Dit industriële intermezzo wordt niet zo gesmaakt.
Klinkt als een schroothoop en kan daarom niet tippen aan de concurrentie.

3 Blurt - Some Come +1
Hier gaan de beentjes van dansen.
De saxofoon zit dit keer wel erg vooraan in de mix
en zijn rol in het nummer doet me denken aan de hit van Pigbag.
De vocalen duwen het nummer nog een streepje hoger in de waardering.

3 Liliput - Split +3
Vrouwen met ballen, het is niet altijd een even fraai gezicht.
Als de dames vanuit de buik musiceren kan zoiets toch opzien baren.
Ik vind dit nummer veel potenter dan de 0 punten doen vermoeden.
Een soort vrouwelijke Tenpole Tudor. Drakars en drank.

18 Shriekback - Clear Trails
Ik probeer al jaren te begrijpen wat mensen nu zo onweerstaanbaar vinden
aan bands als Virgin Prunes en Shriekback. Bezit die eerste groep de theatraliteit
die weet te intrigeren, dan klinkt de muziek van de tweede groep mij eerder muf in de oren.
Ik kan met de beste wil van de wereld geen punten uitdelen aan Dave Allen en combo.

Vrij monotoon, zang doet ook weinig. Na een tijd gaat de zang zelfs vervelen.

12 Flying Lizards - New Voice
Onderhoudend, vrij aangenaam. De hoge pieptonen doen wel wat afbreuk aan het nummer.

5 Eyeless in Gaza - Rose Petal Knot +1
Kort en krachtig, prima nummertje

Muzikaal vrij degelijk, begint sterk maar de vocalen verprutsen het nummer volledig voor mij

9 Kowalski - Eine Peinsame Zeit +3
Eerste nummer op de tape dat me echt ligt. Duits is sowieso een geweldige taal, past ook perfect bij dit nummer.

9 Richard Strange - International Language +4
Meest poppy nummer van de tape. Doet me wat denken aan verschillende andere nummers maar kan er niet meteen een naam op kleven. De stem van de zanger kan me ook zeker bekoren.
Erg leuk nummer

Het begint al meteen slecht voor mij met de sax. Het betert wel maar het blijft te veel " wel willen maar niet kunnen".

3 Blurt - Some Come
Aardige drive wel. Ik ben niet meteen weg van het getoeter, maar het blijft allemaal wel hangen.

5 Liliput - Split +2
Punky vrouwengegil, maar toch nog dansbaar. ik denk niet meteen dat ik het een volledig album zou volhouden maar dit nummer vind ik toch wel erg leuk.

18 Shriekback - Clear Trails
Doorsnee wave-nummer, alle typische kenmerken zijn aanwezig. Doet me wel vrij weinig, het is me allemaal iets te gewoontjes zonder te raken.

Deze keer een vrij toegankelijke mixtape met tevens een aantal grote namen.
Hierbij heb ik bewust gekozen voor de onbekendere nummers.
Veel plezier ermee!!

01. Shriekback – All Lined Up YouTube - Shriekback - All Lined Up [HQ Audio]
02. The Human League – Circus Of Death YouTube - The Human League - Circus Of Death Official Music Video © 1979
03. Fiat Lux – Secrets YouTube - Fiat Lux - Secrets (Rare 1984 Promo-Video) (New-Wave).
04. Public Image Ltd. – The Order Of Death YouTube - Public Image Ltd. - The Order Of Death
05. Wire – Feed Me YouTube - WIRE FEED ME
06. Fra Lippo Lippi – Out Of The Ruins YouTube - fra lippo lippi - out of the ruins
07. Soft Cell – Potential YouTube - Soft Cell - Potential (1980)
08. Flowers – Icehouse YouTube - Flowers - Icehouse
09. Boys Next Door – Shivers YouTube - Boys Next Door - Shivers
10. Depeche Mode – Icemachine YouTube - Depeche Mode - Ice Machine

0 * Shriekback - All Lined Up
Ik blijf bij mijn eerdere observatie (zie vorige mixtape).
Muziek die me niet weet te boeien. Leuke basis, meer niet.
Er wordt met soul geflirt, maar dan op de flauwe mid 80s pop wijze.

0 * The Human League - Circus of Death
Deze vind ik best okee. Erg primitieve synthwave.
Maar bij de oude League (en Heaven 17) heb ik altijd de indruk
dat er nogal gewichtig wordt gedaan ... alleen heb ik geen flauw idee waarover.

0 * Fiat Lux - Secrets
Een rustig nummer dat iets sacraals in zich draagt.
Doet mij in die benadering vaag denken aan het album After the Snow van Modern English.
Toch bezit de compositie te weinig overtuigingskracht om punten te verdienen.

2 * Public Image Ltd - The Order of Death 2
Kijk, hier gebeurt weer wat in deze pseuso instrumental.
Ik heb me altijd afgevraagd wat het compositorische aandeel van Lydon was
in het werk van Public Image Ltd. Zoveel bezettingen, zoveel gezichten.

1 * Wire - Feed Me 1
Niet zo aan mij besteed dit gestoord stukje avant-garde.
Misschien hoor ik dit in de context van een album te beluisteren.
Bij nader inzien toch het op één na beste nummer van de eerste tapehelft.

0 * Fra Lippo Lippi - Out of the Ruins
Ik kon maar nooit begrijpen wat de overigens fraaie popsingle Shouldn't Have to Be Like That
met new wave te maken had. Ik associeerde deze band ook altijd met dat ene, lichtvoetige hitje.
Out of the Ruins beantwoordt mijn oude vraag meteen. Leuke basis, zoals bij Shriekback.

4 * Soft Cell - Potential 4
Vraag: Wat heeft Tainted Love met Throbbing Gristle te maken?
Antwoord: De band van de megahit maakte in de beginfase vergelijkbare priegelwave.
Ball is een begaafd instrumentalist, Almond een begadigd performer. Lekker ding.

0 * Flowers - Icehouse
Wave van down under door wat ooit Icehouse zal worden.
Opnieuw een eerder rustig, badinerend nummer in de tape van deric.
Ik blijf toch wat op mijn honger zitten. Had meer verwacht van deze collectie.

0 * Boys Next Door - Shivers
Ook deze buurjongens maken het verschil niet.
Of toch, misschien wel het zwakste nummer van de hele tape.
Een ballad die het andere oor sneller uit was dan dat ie het ene in was.

3 * Depeche Mode - Ice Machine 3
Samen met Soft Cell een geval van "met kop en schouders".
Een geval ook van matte debuutsingle waarvan de b-kant de zaak redt.
Het begin van een heel lang en erg mooi verhaal. Ik ben een fan.

Leuk, dansbaar nummer. Geweldige basslijn. Het blijft niet volledig hangen allemaal, maar zeer leuke opener.

0 * The Human League - Circus of Death
Duister nummertje, maar het komt allemaal wat geforceerd over. Ik ben het 5 seconden na luisteren alweer vergeten.

4* Fiat Lux - Secrets +4
Mooi nummer, rustgevend maar toch met een lichte donkere ondertoon

4 * Public Image Ltd - The Order of Death +2
Instrumentaal perfect in orde, vooral de synths maken het mooi af. Beetje jammer van het gebrabbel/geschreeuw tussendoor

1 * Wire - Feed Me
Ik denk ook dat dit nummer het beter zou doen als één van de delen van een album. Past nu niet echt tussen de andere nummers. Desondanks weet het toch te begeesteren.

3 * Fra Lippo Lippi - Out of the Ruins +3
Het nummer begint als één of ander riedeltje dat zo lijkt weggenomen uit een Tarantino-film. Later zijn het vooral de stuwende drums die de aandacht trekken. Het doet me allemaal wat denken aan groepen als Bauhaus.

4 * Soft Cell - Potential
Dit is het niet voor mij. Muzikaal vind ik het vrij vervelend en de stem vind ik al helemaal vervelend. Skip-nummer

0 * Flowers - Icehouse
Doorsnee op alle vlakken mogelijk

Zelfde als het nummer hierboven, maar hier krijg je er dan nog eens een zeurderige stem bij.

4 * Depeche Mode - Ice Machine +1
Vrij herkenbaar geluid. Net zoals bijna alles van Depeche mode kan ik dit ook wel waraderen

Funky bas in een lekker liedje. Goede muzikale basis. Goed begin!

2 * The Human League - Circus of Death +2
Heerlijk synthwerk. Je hoort wel een beetje dat Oakey zich nog niet echt durft "te laten gaan". Het commerciele sausje wat HL kreeg na het vertrek van -zeg maar- Heaven 17 is hier nog ver weg. Wel een goed nummer!

7* Fiat Lux - Secrets +3
Deze band zegt me niks en dat is eigenlijk best jammer. Tenminste als dit nummer een beetje representatief is voor het andere werk wat ze gemaakt hebben (zo te zien is dat overigens niet veel). Mooie gedragen synthwave.

8 * Public Image Ltd - The Order of Death +4
Ik heb het album "Album" hun in de kast staan. Dit nummer kende ik nog niet maar damn wat een sterk nummer! Maar "geschreeuw"? Hallo, dit is wel John Lydon en dan nog wel op zijn rustigst

2 * Wire - Feed Me +1
Spannende compostie, dit vind ik zeer aardig. Wel wat langdradig op den duur. Maar een prima afsluiter van een uitstekende a-kant.

3 * Fra Lippo Lippi - Out of the Ruins
Een onbekende groep voor mij. De akkoorden zijn dan weer wel erg herkenbaar met vocalen die mij niet aanspreken dus geen punten derhalve.

Op het moment zit ik een beetje in een ontdekkingstocht wat betreft de muziek van Marc Almond dus dit nummer sluit daar goed bij aan. Wel een stuk electronischer dan zijn solowerk maar dat mag de pret niet drukken. Je kan wel horen dat het nog een beetje een premature versie van Soft Cell is maar er zit al genoeg (ja hoor, daar komt tie!) "potential" in.

0 * Flowers - Icehouse
Als ik het goed begrijp is Flowers de voorloper van Icehouse de band. Dat vind ik best een leuk bandje en eigenlijk ook dit best een leuk liedje. Niet goed genoeg voor de punten maar sowieso leuk om een keer gehoord te hebben.

Zo ongeveer de meest lullige bandnaam ooit maar goed daar gaat het hier niet om. Aardige ballade maar niet echt indrukwekkend.

4 * Depeche Mode - Ice Machine
Op mijn versie van Speak & Spell is dit een bonustrack. Voor Depeche Mode begrippen een van de zwakkere broeders en algemene zin best een leuk liedje. Hoewel het enigszins tegen mij gevoel in drijft kan hier toch geen punten voor geven. Al is het outro wel erg fijn te noemen!

Helaas heeft kant b het hoge niveau van kant a niet helemaal vol kunnen houden maar al met al is het een zeer prettige luisterervaring geweest van wellicht wel de sterkste tape tot nu toe, waarvoor dank!

Casartelli (moderator)
Aardig.

2 * The Human League - Circus of Death
Idem.

11 * Fiat Lux - Secrets +4
Klinkt wat warmer dan de vorige nummers. Leuk.

10 * Public Image Ltd - The Order of Death +2
Klinkt ook wel fijn. Moeilijk voorstelbaar dat dit diezelfde malloot van The Sex Pistols (of zelfs van This Is Not a Love Song) is.

2 * Wire - Feed Me
Mijn Wire-kennis beperkt zich tot een paar nummers in de ladder waarvoor de waardering breed uiteen loopt. Deze begon hoopvol, maar uiteindelijk weet ik het toch niet zo.

Swingt wel aardig, jammer van die Ian Curtis-achtige zangert.

De bekende nummers Torch en in het bijzonder Tainted Love vind ik stomvervelend. Deze valt dan nogal mee.

3 * Flowers - Icehouse +3
Mooi popnummer. Ik hoor de latere band er nog niet echt in.

Een soortement van donkere teksten zonder geloofwaardige voordracht.
Is dit de White Lies van dertig jaar geleden?

5 * Depeche Mode - Ice Machine +1
Leuk om eens een onbekend nummer van DM te horen, maar dit doet niet echt recht aan hun uniciteit.

Grappig dat Nick Cave nog steeds geen punten heeft.
Had dat toch wel verwacht.

Je hebt hem te goed verstopt.
Eindelijk wordt hij eens naar waarde geschat.

Ja, ik ben niet zo'n Cave dweeper.

1 * Shriekback - All Lined Up +4
Prima nummer van Shriekback! Wederom, ondergewaardeerde band.

Mwa, ze hebben veel betere.

11 * Fiat Lux - Secrets
Mij te glad en te zoet. Beetje meisjeswave dit.

13 * Public Image Ltd - The Order of Death +3
Heerlijke plaat van PIL, was deze al bijna weer vergeten, maar zalig minimaal nummer.

4 * Wire - Feed Me +2
Dit is een ontdekkinkje! Magistrale sfeer hangt er in dit nummer, je wordt er helemaal in meegetrokken.

Deze vind ik ook niet geweldig, sowieso een beetje stoffige band met weinig fris of vet geluid.

7 * Soft Cell - Potential +1
Best een cool wavenummer van de oude SC, klinkt stukken feller en oprechter dan veel van hun andere werk.

3 * Flowers - Icehouse +3
Erg matig wavenummertje, de band Icehouse is al niet veel beter overigens.

Cave in zijn oervorm kennelijk, helaas een beetje een jammernummer zoals hij in de jaren 90 en anno nu ook wel bekend is geworden. De voorkant van die hoes komt me wel heel erg bekend voor trouwens.

5 * Depeche Mode - Ice Machine
Matige oude DM, loop hier niet warm voor.

5 * Shriekback - All Lined Up +1 (orbit had zijn punten hier verkeerd bijgeteld? 1 i.p.v. 4?)
Op mijn plaat heet dat nummer gewoon 'Lined Up'. Toch een lekkere baslijn hoor! Hiervoor mogen ze mij altijd wakker maken! Doet mij er trouwens aan denken dat ik nog eens mijn stem moet uitbrengen op Oil & Gold (met het schitterende Nemesis!!) en dus ook op Care, het album waar dit nummer vandaan komt.

Toch wel het tweede beste nummer van Reproduction, na Empire State Human. En de synths... ook al zijn ze primitief, mogen er zeker wezen! De sfeer zit ook goed. Valt maar net buiten de prijzen.

11 * Fiat Lux - Secrets
Ingetogen synthwave. Het nummer dat mij overtuigde om vorige zomer op zoek te gaan naar de ene plaat die ze gemaakt hebben. De rest moet ik nog eens beluisteren, maar dat blijkt nu ook weer niet zó dringend nu ik het nummer nog eens opnieuw hoor.

15 * Public Image Ltd - The Order of Death +2
Ontegensprekelijk één van de beste nummers van PIL! En alleszins het beste nummer van de voor de rest heel flauwe This Is What You Want... This Is What You Get-LP. Alhoewel ik 'This is not a Lovesong' ook wel nog best wel kan pruimen.

8 * Wire - Feed Me +4
Lekker beangstigend en dreigend nummer. Bijna een teruggrijpen naar 154 (wat is dat toch een schitterende plaat!!) van acht jaar eerder. Beste nummer van The Ideal Copy, samen met Ambitious (Are you hot? Are you hot?). De single Drill (takka-takka-takka!) is ook zeker nog het vermelden waard.

6 * Fra Lippo Lippi - Out of the Ruins +3
De plaat waarvan dit nummer komt (In Silence) heb ik hier enkele jaren geleden een beetje proberen hypen en dat lokte gemengde reacties uit. De één vond het totaal niet spannend; zo'n zanger die maar wat aan het mompelen is alsof zijn stem uit de kelder komt. De ander kon het wel apprecieëren. 't Is waarschijnlijk allemaal niet zo hoogstaand, maar de plaat raakte mij onmiddellijk. Ik hou dan ook wel van die kale sound van holle drums, onheilspellende baslijnen en (op een aantal andere nummers van die LP) sombere synths.

7 * Soft Cell - Potential
Klinkt goed! Kende ik dus totaal niet. Blijkbaar van een oer-release, de EP Mutant Moments. Ik ga er maar eens naar op zoek, denk ik.

3 * Flowers - Icehouse
Vind ik het minste nummer uit deze toch wel aangename mixtape. Van Icehouse heb ik de plaat Primitive Man en ik loop er, net als voor dit nummer, niet echt warm van.

Ik had hier een rauw nummer verwacht in de stijl van begin jaren '80 of 'The Birthday Party'. Dit is van daarvoor nog, dus verrassend inderdaad dat dit veel meer aan de Cave van de '90 doet denken. Toch maar eens op zoek gaan naar 'Boys Next Door' dus!

5 * Depeche Mode - Ice Machine
De b-kant van hun eerste single, Dreaming of Me. Hier sta ik lijnrecht tegenover dazzler. Geef mij maar de a-kant!

Premonition schreef:

- Benno (start 24 november)
- vigil
- Casartelli
- Chevy
- Mat_
- El Ninjo
- dazzler
- Premonition

Eens kijken waar Benno mee komt (al doet hij niet meer mee met de beoordelingen geloof ik)

Beoordelingen lopen toch wel aardig terug.

Dat is toch wel erg zonde te noemen.

Ik zie dat Benno sinds 20 oktober niet meer aanwezig is geweest... Dus dan ben ik aan de beurt. Nu ben ik vrij vandaag maar ik heb de tape nog niet af (kant A is klaar, maar ik moet nog wat keuzes maken/herbeluisteren voor kant B). Gezien mijn vrije dag moet dat vandaag wel gaan lukken. Graag wil ik dan wel, net zoals de andere, een week krijgen (dus startdag vrijdag tot en met donderdag de komende week), is dat een probleem?

Ik zal dit bericht ook even naar de master van deze topic Dazzler sturen.

deric raven schreef:
Beoordelingen lopen toch wel aardig terug.

Ja, ik vind het ook jammer. Het topic startte veelbelovend, maar blijkbaar
is het beluisteren van de hele tape niet haalbaar of geen prioriteit voor iedereen.

Ik probeer er wel tijd voor te maken omdat ik dit een unieke kans vind
om nieuwe dingen te leren kennen. Liever via een mixtape dan me meteen
in een volledig album te moeten onderdompelen. Tot zover mijn mening.

Ik heb er geen probleem mee dat vigil vraagt om tot vrijdag te mogen.
Het tijdstip kan door een volgende mixer altijd weer op donderdag gezet worden.

Hierbij mijn tape, ik zit "helaas" niet zo extreem diep geworteld in de wave zoals andere hier waardoor wellicht sommige nummers een te laag wave-gehalte hebben of de ontdekkingsgraad wat laag ligt. Maar goed ik heb mijn best gedaan en ik vind dit in ieder geval stuk voor stuk prima nummers en hopelijk kunnen jullie er ook van genieten!

Kant A

1. New Order - Your Silent Face: YouTube - Your Silent Face

2. OMD - Statues: YouTube - OMD Statues

3. The Chameleons - Swamp Thing: YouTube - The Chameleons - Swamp Thing

4. John Foxx - No-One Driving: YouTube - John Foxx No-One Driving

5. Simple Minds - Factory: YouTube - Simple Minds - Factory

Kant B

1. Dead Can Dance - Ocean: YouTube - Dead Can Dance - Ocean

2. Armoury Show - Castles In Spain: YouTube - Armoury Show - Castles In Spain

3. The Mission - Tower of Strenght: YouTube - Tower Of Strength - The Mission

4. Do Re Mi - Man Overboard: YouTube - Do Re Mi - Man Overboard (1985)

5. Talking Heads - Memories Can't Wait: YouTube - Talking Heads Memories Can't Wait (HQ)

Behalve Do Re Mi imo vrij hoog wavegehalte hoor . Ontdekkingsgraad is nogal laag, maar dat mag de pret niet drukken, goede songs!

The Mission

0* New Order - Your Silent Face: Mooie sfeervolle New Order, perfecte combi tussen het zwaardere Joy division met meer electronica. Doet me denken aan OMD.

0* OMD – Statues: Sluit dus perfect aan op de voorganger. Zelfde sfeertje, maar hier is de zang beter.

0* The Chameleons - Swamp Thing: Een van de betere nummers van The Chameleons. Verder heb ik weinig met deze band, maar hij past prima op deze mixtape.

0* John Foxx - No-One Driving: Onderschat artiest, zijn werk heeft zeker verschillende artiesten in die tijd beïnvloed.

3* Simple Minds – Factory: Ik beschreef het ooit als volgt; Factory zijn de overvolle fabrieken van de film Metropolis uit 1927.
Stereotype gedragingen.
Dag in, dag uit. 3*

2* Dead Can Dance - Ocean: Prachtige muziek, maar vaak vind ik ze hier niet tussen passen; echter hun eerste album wel. 2*

0* Armoury Show - Castles In Spain: Nog nooit van gehoord. Hoor hier wel het geluid van Jim Kerr in terug. Op deze mixtape hebben ze wel zware concurrentie van grootheden.

4* The Mission - Tower of Strenght: Ik beschouw The Mission altijd als gelijke met Sisters Of Mercy. Een van hun betere nummers, waarmee ze enigszins commercieel succes hadden. Al is Wasteland nog iets sterker. Het album Children is wel meer een geheel, en zeker een aanrader. 4*

0* Do Re Mi - Man Overboard: Mooie Afrikaanse invloeden met een soulvolle stem. Altijd blij als er een Australische band tussen zit, wat kwamen daar een hoop goede acts vandaan in de jaren 80.

1* Talking Heads - Memories Can't Wait: Ook deze had bij een minder sterke tape zeker meer punten gekregen. Moet weer eens dringend Fear Of Music draaien. 1*

Casartelli (moderator)
0* New Order - Your Silent Face:
New Order gaat er hier meestal wel in, zo ook met dit nummer dat me even niet bekend voorkomt. Zoals gewoonlijk zorgen de ruimtelijke synths en de zang voor een positief onderscheid met Joy Division

4* OMD – Statues: 4
Als ik 9 van de 10 nummers moet beluisteren, beluister ik voor het evenwicht de 10e ook maar... deze dus. Na Maid of Orleans OMD's beste.

1* The Chameleons - Swamp Thing: 1
In 1995 nog met hitsucces min of meer gecoverd door electronic duo The Grid, wat mijn eerste kennismaking met het instrumentale thema van dit nummer was. Het hele nummer is toch wel een pakweg beter... hoort tot het betere werk van The Chameleons.

0* John Foxx - No-One Driving:
Het scheiden der wegen tussen John Foxx en Ultravox lijkt beide goed gedaan te hebben, al spreekt dit me minder aan dan The Garden, die dit jaar jammerlijk sneuvelde in de ladder.

6* Simple Minds – Factory: 3
Het Real to Real Cacophony album is toch een stukje SM-geschiedenis om te koesteren. Net wat meer bite dan de meeste wavegenoten. De vergelijking met later SM-werk laten we maar helemaal even achterwege.

2* Dead Can Dance - Ocean:
Toevallig weet ik dat DCD een recente ontdekking van vigil is. Hier wil het nog niet zo lukken. Al is dit een stukje muzikaler dan een aantal andere nummers die je (bijv in de ladder) hoort, die engelenzang komt me toch nogal overdreven voor.

0* Armoury Show - Castles In Spain:
Kekke video! Verder wel een aardig nummer van tot hier toe de enige band waar ik nog nooit van gehoord had.

4* The Mission - Tower of Strength:
Epische wavepop. Deze band is dan echt zonder voorbehoud met zijn beste nummer. Net buiten de punten.

2* Do Re Mi - Man Overboard: 2
Andere band die ik niet kende en dit is een fijne ontdekking, al zullen de gitaren wel wat hardcore-wavers afschrikken.

1* Talking Heads - Memories Can't Wait:
Remain in Light begint hier wat in te dalen. Fear of Music zal ik me vooral herinneren als het album met dat vreselijke Heaven erop. Deze laat wat gemengde gevoelens achter en dat is op een verder sterke tape beslist onvoldoende voor punten.

4 * New Order - Your Silent Face 4
Het mag ondertussen bekend zijn dat ik het album Power Corruption & Lies aanbid.
Voor mij samen met Blue Monday / The Beach één van de allerbeste platen ooit gemaakt.
Deze Kraftwerk pastiche had voldoende lef om uit te groeien tot een New Order klassieker.

7 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Statues 3
OMD was mijn eerste, muzikale liefde en het album Organisation
heb ik lang gekoesterd als mijn favoriete album. Statues was een instrumental
uit 1979 die in zijn vocale album versie uit 1980 een eerbetoon aan Ian Curtis werd.

1 * The Chameleons - Swamp Thing
Ik heb me een paar maanden geleden door hun albumklassieker geworsteld.
Worstelen is het juiste woord, want de muziek wist me onvoldoende diep te raken.
Misschien mis ik wat melancholie in hun muziek. Geen punten voor het moerasmonster.

0 * John Foxx - No-One Driving
Telkens als de vos voorbij sluipt voel ik me muzikaal aangesproken.
Hij weet de analoge synthesizers op een erg aangename manier in te zetten.
Nu nog wennen aan het stemgeluid en de aanschaf van een Foxx plaat is nakend.

6 * Simple Minds - Factory
Het oude, mistige geluid van deze gelauwerde Schotten zal nooit mijn ding zijn.
Factory is een goed voorbeeld. Flarden grijs en in de verte patst er soms een soort
disco dreun bovenop. Lost in het niemandsland tussen de glam-wave van Gary Numan
en de geraffineerde art-wave van Japan. Het is te koud in de hooglanden voor mij.

4 * Dead Can Dance - Ocean 2
Ik sluit de ogen en bevind me opnieuw in La Gaité te Brussel (november 1987).
Live klonk de stem van Lisa Gerrard meer vooraan in de mix en tijdens het refrein
werd Isabella's dood met nog meer stuwende pathos bezongen. Adembenemend.

0 * Armoury Show - Castles in Spain
De stadion rock van Simple Minds ontmoet het smoelwerk van Billy Idol.
Dit nummer heeft zonder meer een lekkere drive. De underdog smeekt om een puntje.
Ik twijfel nog even. Een potige funk basis, maar toch ook een 80s arrangement uit het boekje.

5 * The Mission - Tower of Strength 1
Wayne Hussey was de sterkste troef op First and Last and Always van The Sisters.
Maar gek genoeg heeft The Mission mij nooit kunnen bekeren. Het imago lag me niet zo.
De stem van Hussey ook niet. Ik mis het fris besnaarde gitaarspel in de vaak logge songs.
Maar zodra ik het refrein terug hoorde, wist ik weer dat deze toren er mocht zijn.

2 * Do Re Mi - Man Overboard
Doet me denken aan Franse 80s wave zoals het onvolprezen Cargo van Axel Bauer.
Een nummer met een industriële ondertoon en net iets meer flair dan het eerste het beste
huppeldepup wave bandje next door. Denk bijvoorbeeld ook aan het werk van Les Rita Mitsouko.

1 * Talking Heads - Memories Can't Wait
Op zo'n (naar dazzler maatstaven) sterke tape trekken Byrne en band aan het kortste eind.
Fear of Music vind ik met stip hun beste 70s album. Brian Eno speelt daarin een belangrijke rol.
Talking Heads ging er Britser door klinken en vergrootte daardoor haar new wave appeal vond ik.

dazzler schreef:
maar blijkbaar is het beluisteren van de hele tape niet haalbaar of geen prioriteit voor iedereen.
Het punt is een beetje dat je om een tape te bespreken ook echt tijd vrij moet maken. De momenten dat ik tijd/zin heb, bespreek ik meestal de MuMe top 2000. Ook zal ik eerlijk bekennen weinig echt leuke ontdekkingen te doen. Het zijn toch veelal de wave-nummers met de gebreken die ik ook zo verafschuw bij het 'genre' die in de mixtapes gezet worden.

Langs de andere kant moet ik wel zeggen dat ik bij het uitzoeken van mijn eigen tape toch wel veel leuke dingen ben tegengekomen.

chevy93 schreef:
Ook zal ik eerlijk bekennen weinig echt leuke ontdekkingen te doen. Het zijn toch veelal de wave-nummers met de gebreken die ik ook zo verafschuw bij het 'genre' die in de mixtapes gezet worden.

Nu weet jij ook wel dat dit bij mijn tape natuurlijk heel anders is

De reden waarom ik - wave ligt me na aan het hart - afgehaakt ben, is uit een aantal posts hierboven heel duidelijk te destilleren.

Het is een herhalend proces: iemand steekt moeite in het opbouwen van een lijst, is bij het vinden van adequate YouTube links genoodzaakt zijn lijst en de volgorde te herzien en aan het einde van de rit komt er zo'n Opperdamse zwalpslurf zonder hinder van enige kennis even zijn gal spuiten over de lijst waarin veel tijd en energie is gestoken.

Inhoudelijk onderbouwde kritiek, met respect gebracht, is fair. Narcistisch zeiken: liever in het urinoir. Ik ben uitgestapt.

Casartelli (moderator)
Blijft wel staan dat als je je door één opperdamse zwalpslurf laat ontmoedigen, je vrij snel je actieve deelname aan vrijwel elk MuMe-topic kunt staken. Een in meerderheid enthousiaste deelname is ook iets wat je met zijn allen maakt, de een met wat meer kennis van zaken dan de ander en de een ook met wat meer welbespraaktheid dan de ander.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:05 uur

geplaatst: vandaag om 06:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.