MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / new wave mixtape van de week

zoeken in:
Talent in het weefhuis Au Pairs ("we don't torture, we 're a civilized nation"), Fad Gadget (foam please), Fehlfarben ("geschichte wird gemacht") en Minimal Compact (IsraMokum - team).

0 * Au Paris - Armagh
Een hoek is des te scherper als men er zuinig mee omspringt.
Muziek die wringt en strompelt. Energetisch en funkvet in de bas divisie.
Toch ben ik niet onder de indruk van Armagh. Misschien zoek ik te hard naar een song.

0 * Furniture - Brilliant Mind
Meteen een pak lichter is Brilliant Mind van Furniture. Nog nooit gehoord van deze groep.
Hoewel het nummer een 80s pop gevoel uitstraalt, zitten er voldoende new wave elementen in.
De dreigende bas en de drumroffels op kop. De saxofoon aan het einde is ook best aardig.

4 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis
Bij mij mag je altijd komen aankloppen met de drie eerste platen van deze dichteres.
Weinig new wave acts zaten tekstueel zo treffend in elkaar. In Vlaanderen altijd erg populair.
De klassiekers Sleeper in Metropolis en Our Darkness aanvaarden volgens mij weinig concurrentie.

2 * Clan of Xymox - Stranger
Het is altijd even zoeken naar de betere new wave bij onze noorderburen.
Medusa (1986) wordt ten huize dazzler gekoesterd, al kleeft er vooral studentensentiment aan.
Hun eerste album (waarvan Stranger) had meer een industrial ondertoon. Goeie vocalen ook.

1 * Fad Gadget - Lady Shave
Eén van de vroegste artiesten op Daniel Millers Mute label (Depeche Mode zou volgen).
De productie van Miller is hoorbaar en de link met DM daarom geluidstechnisch duidelijk.
Toch componeerde Frank Tovey eigenzinniger en waren zijn songs vaak spannender.

0 * Fehlfarben - Ein Jahr (Es Geht Voran)
De Neue Deutsche Welle is een al even rekbaar begrip als new wave zelf.
Van Fred from Jupiter en Da Da Da tot aan Kristallnacht en Eisbär. Deze klassieker van Fehlfarben
zit toch eerder in de pophoek zoals Skandal im Sperrbezirk van Spider Murphy Gang. Best mooi.

3 * Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna
Belwave. Mijn volgende lijstje zal uit deze onderschatte variant bestaan. Luc Van Acker is bekend
als derde wiel aan de Arbeid Adelt! fiets, maar volgde daarnaast een grillig en eigenzinnig solo-pad.
Vaak ook te horen als gastmuzikant bij internationale projecten (oa Shriekback).

0 * Minimal Kompakt - Next One Is Real
Nog zo'n band die ik wel te pruimen vind zonder er echt wild van te zijn.
Als ik me niet vergis een line-up met Nederlandse en Israëlische connecties.
Next One Is Real vind ik iets te schreeuwerig. Al heb ik een zwak voor de sax in de wave.

0 * Ideal - Berlin
Nog een exploot van de Deutsche Neue Welle. Dit keer met meer klemtoon
op dat neurotische wat je vaak in het gitaarwerk hoort. De Neue Welle nodigt wel eens uit
tot een pogodansje. Op die manier worden de punkinvloeden (Nina Hagen) hoorbaar.

0 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk
Een groep die dringend wat opwaardering op MusicMeter nodig heeft.
Ik val vooral voor hun werk bij Virgin. Ghosttalk is van de EP Drinking Gasoline (1985).
Toevallig vind ik dit net één van hun mindere songs. Iets te urgent, meer ritme dan song.

Casartelli (moderator)
Dat is alvast in zoverre andere koek dan het lijstje van dazzler dat ik alle tien nummers eerst moet beluisteren en dat er een paar namen tussen zitten waar ik werkelijk nog nooit van gehoord heb. Dus met open vizier dan maar!

2 * Au Paris - Armagh +2
Vette bas, typische toetsen en een fijn rammelend ritme. Maar uit de reacties tot nu toe begrijp ik dan ook dat dit kennelijk een cultklassieker is. Zang is niet de sterkste schakel, maar al met al toch wel heel aardig.

4 * Furniture - Brilliant Mind +4
Mooi nummer hoor... kenmerkende stuwende bas, stemmige toetsen en dito zang.

4 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis
Doet mee in de ladder, dus als zodanig niet geheel onbekend. De instrumentale indruk bij Anne Clark is vaak erg prettig (ook dit klinkt fijn dansbaar), de vocale voordracht ligt me wat minder. Maar ja, 't zal allemaal wel heel poëtisch verantwoord zijn.

3 * Clan of Xymox - Stranger +1
Als je de gothic klanken en de technobeat mixt, levert dat wel een fraai effect op. In het intro hoor je ze eerst apart, wat dan een beetje gekunsteld voorkomt. Ook de zang die na ruim 5 minuten even invalt, lijkt een beetje mosterd na de maaltijd. Maar al met al niet verkeerd.

1 * Fad Gadget - Lady Shave
Dit kan ik toch wat al te moeilijk serieus nemen.

Kennelijk een klassieker, maar aan mij niet besteed.

Uit België, dan heeft het hier meteen zijn fans. Hier kabbelt het wat onopvallend voorbij.

dazzler schreef:
Next One Is Real vind ik iets te schreeuwerig. Al heb ik een zwak voor de sax in de wave.

De momenten dat dazzler iets zegt waar ik me volledig in kan vinden, moet ik maar gewoon koesteren.

3 * Ideal - Berlin +3
Toegegeven: de moed begon me onderhand wat in de schoenen te zakken. Dit komt me in elk geval weer een slag kleurrijker voor dan de vorige nummers. Geinig refreintje en dan in zijn soort nog een lekkere gitaarsolo ook.

0 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk
Een naam die erg bekend klinkt en waarbij ik me zowat afvraag waarom ik er verder geen muziek van ken. Anderzijds nodigt dit nummer dan weer niet echt tot nadere kennismaking uit. Het gaat maar door...

2 * Au Paris - Armagh
De baslijn doet mij aan PIL denken, het geluid is verder niet warm genoeg, en de zang pakt mij niet.

4 * Furniture - Brilliant Mind
Lekker nummer, mooie zang; beetje Iggy Pop bij Candy. Tja; die saxofoon, was toen wel in, maar niet zozeer een meerwaarde.

8 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis
Minder bekend als Our Darkness, maar zeker net zo dansbaar; klassieker!! 4*

5 * Clan of Xymox - Stranger
Clan Of Xymox op de Blue Monday toer. Onderschat zwaargewicht uit de New Wave hoek, en dat van eigen bodem. 2*

4 * Fad Gadget - Lady Shave
Onderschat artiest met een grote invloed op andere artiesten. Hoort wel thuis tussen Depeche Mode en Human League (beginperiode), vreemd genoeg staat Lady Shave niet op zijn Best Of verzamelaar. Wel het eerste nummer dat ik van Fad Gadget kende. 3*

Ik moet hierbij denken aan het intro van Rockpalast. Klinkt als een Duitse variant op The Clash/Big Audio Dynamite.

Een stuk minder spannend dan zijn bijdrage bij Revolting Cocks, volgens mij is die naam trouwens een grap gebaseerd op Sex Pistols, maar dit terzijde.

Toch wel de verassing in dit geheel. Lekker dansbaar, alleen overtuigt de zang niet genoeg, maar vandaar dat de sax het overneemt, denk ik.

3 * Ideal - Berlin
Ik wordt een beetje zenuwachtig van deze Nina Hagen on Speed. Beetje kromme vergelijking eigenlijk; volgens mij is Nina Hagen vaak onder invloed van speed. Vooruit dan; andere vergelijking; Wir Sind Helden op 45 toeren.

1 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk
Die blijven van begin tot eind boeien. Dit nummer neigt enigszins naar The Art Of Noise, maar dan met meer noise en wat kunstiger. 1*

Zeker in vergelijking tot het lijstje van Dazzler een redelijk open boek. De bandnamen/artiesten ken ik over het algemeen wel maar de titels zeiden mij over het algemeen niet heel veel. Dit is wat ik er van vond...

2 * Au Paris - Armagh
Leker basloopje en scherpe gitaren schreef pjh 1967 al en dat dekt de lading helemaal. Verder raakt me het niet echt. De zang vind ik maar zozo (de "samenzang" zelfs niet best). Wel een pluspunt voor de bassist van dienst.

8 * Furniture - Brilliant Mind +4
Kijk, dat is al veel meer in mijn straatje. Sterker nog eigenlijk een erg goed liedje. Fijne zanger en goede onderliggende gitaarpartijen. Sterke sfeersetting mede door het percussiegebruik.

11 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis +3
Fantastisch intro. Ongetwijfeld een floorfiller in die dagen. Ondanks het extreem hoge repeterende gehalte en de praatzang welke irritatie kan opwekken een zeer sterk nummer

5 * Clan of Xymox - Stranger
Dit doet me een beetje denken aan de (semi) instrumentals welke Simple Minds in het verleden maakte. Ik kan hier heel goed naar luisteren zonder dat het nu direct extreem briljant is. Compositie zit sterk in elkaar al had het van mij nog wel iets "vetter" gemogen.

4 * Fad Gadget - Lady Shave
Veel electronischer kan het bijna niet worden. Niet helemaal mijn kopje thee zonder dit gelijk slecht te noemen. Er zitten zeker interessante aspecten in, al vind ik wel dat het nummer te lang doorgaat.

Dit zei me echt helemaal niets. De kans is groot dat ik het me wat deze groep betreft hier ook bij laat. Ik erger me er niet aan maar het doet me ook niks. In de catagorie "leuk en aardig"

Kabbeldekabbeldekabbel. Hier vind ik erg weinig aan. Geen spanning en zeker geen sensatie. Geen punten derhalve vanuit huize vigil.

Ook onbekend voor mij. Door deze track ben ik ook niet gelijk nieuwsgierig naar ander werk van deze band. Instrumentaal zitten er best aardige en aparte stukjes in, de vocalen spreken me dan weer niet aan.

5 * Ideal - Berlin +2
Dit vind ik weer een stuk leuker, beetje catchy punk. Geinig riedeltje en energiek ritme. Paar biertjes op en gaan met die banaan!

2 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk +1
Redelijk grote naam maar bij mij nog redelijk onbekend. Behoorlijk chaotische track, een alternatieve versie van Art of Noise kwam bij me boven borrellen. Dit vind ik wel geinige muziek. Al zal de fan mij het woord "geinig" wellicht kwalijk nemen.

6 * Au Paris - Armagh +4
Heerlijk nummer, eigenlijk wel het beste tot nu toe.

8 * Furniture - Brilliant Mind

12 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis +1
Absoluut klassieker, maar iets te vaak gehoord.

7 * Clan of Xymox - Stranger +2
Ook een erg cool nummer, kende ik nog niet, goede tip!

7 * Fad Gadget - Lady Shave +3
Geweldig! Eén van de betere van FG.

5 * Ideal - Berlin

2 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk

Alleen maar onbekend spul, dus ben benieuwd.

9 * Au Pairs - Armagh +3
Altijd mooi om een band te horen die de bas zo prominent aanwezig laat. Redelijk druk nummer en de stem vind ik niet je van het, maar het is zeker van bovengemiddelde kwaliteit. Gitaarwerk doet me overigens erg denken aan Talking Heads. Is dit kenmerkend voor die tijd?

12 * Furniture - Brilliant Mind +4
Zou ik niet beter weten, had ik gezegd dat dit Simple Minds is. Wat klinkt die zanger als Jim Kerr! Erg sterk nummer. Mooi vol drumgeluid en een bas die ervoor zorgt dat het hele nummer een erg warme lading krijgt. En zoals gezegd een zeer aangename stem. Erg onbekende band ook zie ik. Staat op Spotify, dus deze komt bij mijn 80’s (nog beluisteren)-lijstje.

12 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis
Een wat meer lyric-minded nummer. Althans zo ervaar ik het. Een knap staaltje muziek dat de eerste paar minuten echt wel goed is, maar toch te eentonig om volledig te boeien. Haar stem vind ik ook niet bijster interessant, maar ik zou de tekst eens nader moeten bekijken.

8 * Clan of Xymox - Stranger +1
Weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Klinkt best aardig en het Blue Monday-patroontje is best leuk gedaan. Verdwijnt toch te snel naar de achtergrond. De impact ontbreekt.

9 * Fad Gadget - Lady Shave +2
Een onheilspellend begin. Ik kan er moeilijk mijn vinger op leggen wat dit nummer zo interessant maakt. Is het de manier van zingen? Het gedateerde loopje? Het subtiele basloopje dat voor een aparte sfeer zorgt? Moeilijk, moeilijk. Wel weet ik dat dit erg goed klinkt. Ik vraag me alleen wel af of ik dit een heel album goed ga vinden. Of is dit nummer niet representatief?

Muzikaal dik in orde. Echter vind ik Duits een erg lelijke taal. Daar is alles wel mee gezegd.

Dit doet me simpelweg niks. Haar stem staat me niet aan, dat getik werkt op mijn zenuwen en ik mis iets wat er echt uitspringt waarvan je denkt

Dat hoofd van hem. Kan zo op Trying Too Hard - tryingtoohard.org

5 * Ideal - Berlin
Veel te druk en zoals gezegd is Duits een lelijke taal.

2 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk
Sluiten we dan wel goed af? Jammer genoeg niet. Mij teveel onnodige bliepjes. Een duidelijke structuur ontbreekt en dat ook nog eens 8 minuten lang? Waarschijnlijk is hetgeen wat ik bij dit nummer voel hetgeen wat veel mensen voelen bij bands als Yes.

Conclusie: De eerste 5 waren ruim voldoende tot zeer goed. De laatste 5 waren zozo tot (zeer) matig. Wat ook wel te zien is aan de hoeveelheid tekst per nummer.

Kijk, ik vind dat nu fijn om te lezen hoe iemand die muziek ontdekt.
Chevy stelt ook een aantal vragen waarop je niet in een paar regels kan antwoorden.

Misschien enkel dit over Anne Clark: ja, de teksten zijn belangrijker dan de muziek.
Anne Clark - Nothing at All

En over Fad Gadget: hij heeft best wat hitpotenter materiaal, maar hoedanook eigenzinnig.
Fad Gadget - Collapsing New People

Het poëtische karakter van Anne Clark doet me denken aan Massimo Volume - Lungo I Bordi (1995). Ook gesproken tekst en erg intrigerend. Is wel iets agressiever.

Het is weer even geleden dat ik dat album beluisterd heb, maar ik kan het zeker aanraden!

Hij staat overigens op Spotify, maar er staan ook genoeg nummer op YouTube van dit album.
(zie voor wat linkjes mijn bericht aldaar)

Wat betreft Fad Gadget. Inderdaad eigenzinnig. Wellicht iets dat ik ga proberen als ik wat mijn lijstje met albums waar ik echt heel benieuwd naar ben (eindelijk) eens wat kleiner geworden is.

Weet je, ik zou best een 'mixtape' willen toevoegen en op dit moment heb ik daar ook een idee en wat inspiratie voor, maar tegen die tijd, over 13 weken als ik me nu in het rijtje zou zetten, dan is mijn motivatie al weer weg, mezelf kennende. Om nou zover van te voren er al mee bezig te gaan vind ik ook weer wat overdreven. Ik sta dus voor een dillema: geef ik me wel of niet op?

Casartelli (moderator)
Je kunt hem toch nu maken en ergens opslaan... hoef je hem over 13 weken alleen maar te plaatsen.

Ja, nu al maken... Ik ben er eigenlijk al een heel klein beetje mee bezig geweest. Ik kijk wel of ik er aan toekom om er een te maken en dan sluit ik me mogelijk aan in de rij. Ik hink ook nog wat tussen ideeën.

reptile71 schreef:
Ja, nu al maken... Ik ben er eigenlijk al een heel klein beetje mee bezig geweest. Ik kijk wel of ik er aan toekom om er een te maken en dan sluit ik me mogelijk aan in de rij. Ik hink ook nog wat tussen ideeën.

Als je nu een stap maakt, resteert alleen nog de sprong voor een spectaculair, klassiek Olympisch onderdeel: de hink-stap-sprong.

En ideeën kun je vastleggen in een digitaal bestand, voor het geval je geheugen je in de steek laat

Zoals ik al zei: het gaat me om de motivatie. Dit soort dingen kan ik even leuk vinden en dan laat ik het vervolgens liggen om er nooit meer wat mee te doen. Maar ik kijk wel. Je ziet het vanzelf, of niet.

reptile71 schreef:
Dit soort dingen kan ik even leuk vinden en dan laat ik het vervolgens liggen om er nooit meer wat mee te doen.

Als je 35 jaar jonger was geweest - had je 't misschien minder eloquent geformuleerd - had ik gedacht: is dit een geval van ADHD?

Als je me beter zou kennen zou je diagnose er anders uit zien. Overigens mag zo'n diagnose met 4 jaar nog helemaal niet worden gesteld.

reptile71 schreef:
Als je me beter zou kennen zou je diagnose er anders uit zien. Overigens mag zo'n diagnose met 4 jaar nog helemaal niet worden gesteld.

Nee, als niet-medicus ben ik ook niet bevoegd om diagnoses te stellen, hoogstens een suggestie te opperen; al zie ik wel eens tweejarigen, bij wie ik me afvraag who is running the family?

Back on track: je ziet vanzelf wel of ik mee ga doen. Ik zet mezelf vooralsnog niet in de lijst (als ik ADHD had had ik mezelf er al lang ingezet)

Ja hoor weer een mooie tape, de samensteller heeft wel iets met lange intro's

13 * Au Pairs - Armagh +4
Wie de Au Pairs wel eens live gezien heeft en zo'n dansbaar nummer terug hoort is meteen weer om. Geweldig debuut.

12 * Furniture - Brilliant Mind
Typische "Bariton new wave"en niet slecht gedaan, maar geen punten.

15 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis +3
Anne Clark, zij heeft op de een of ander manier een bepaalde pit die mij wel bevalt.
Mooi nummer.

8 * Clan of Xymox - Stranger
Clan of Xymox maakt wat mij betreft echt van die 4AD muziek alleen doen de orginele (met name DCD) het een stuk beter.

9 * Fad Gadget - Lady Shave
Frank Tovey, was helemaal in het begin van de jaren 80 best wel populair , een beetje vreemde kerel (poseur?) die ook best wel goede muziek maakte.
Jammer was het wel dat op ieder album ook wel een paar mindere nummers stonden.
Lady shave is op zich een aardig, vermakelijk nummer.

Hoekig en dansbaar, niet slecht maar mist toch nog iets van spanning om punten te verdienen..

5 * Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna + 2
Mooi, mooi, dank U

Ammusant nummertje, melodie is dan weer niet geweldig. Zero points

5 * Ideal - Berlin
Lekker tempo, zangeres raast lekker door dit nummer heen, valt net buiten de puntenboot.

3 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk + 1
Zonder meer het meest spannende nummer van deze tape, het duurt even voor dit nummer je te pakken heeft.

Leuk al die reacties op een zelfgeplaatste mixtape, ben iedere keer weer benieuwd als ik een update zie. Er zitten wel een paar smaakverschilletjes tussen maar dat heb je altijd, het blijven mijn favo's. Leuk dat Brilliant Mind van Furniture in de smaak valt.

16 * Au Pairs - Armagh 3
Au Pairs is een band die al even op mijn luisterlijstje staat, als fan van hoekige wave schijnt dit wel iets voor mij te moeten zijn. Dit nummer maakt me in ieder geval wel interessant, klinkt erg lekker!

12 * Furniture - Brilliant Mind
Bariton new wave noemt Rudi dit. Mooie omschrijving. En ook een prima nummer van een band waar ik verder nog nooit van gehoord had. Een blijvertje voor mij.

15 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis
Dit is een van de twee 5*-nummers waar ik het over had. Voor mij een nummer dat nooit gaat vervelen en altijd spannend blijft klinken. En zoals meestal met Anne Clark ook een mooie tekst heeft.

Van deze band heb ik hun beroemde album uit 1986 eens beluisterd en alhoewel gothic wave niet helemaal mijn ding is, vond ik dat toch wel erg goed. Dit nummer bevalt me ook wel, al hoor ik binnen een halve minuut al echos van New Order (beat van new order) en Simple Minds (melodie van theme for great cities geloof ik).

9 * Fad Gadget - Lady Shave
Lastig om hier iets over te schrijven. Het grijpt me niet echt, maar intrigeert toch ook wel weer.

Een Duits wave-hitje dat ik nog niet zo lang geleden heb leren kennen. Geen topper voor mij, maar zeker een amusante plaat om af en toe eens te horen.

7 * Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna +2
En daar is de andere 5*-plaat. Leerde dit kennen via de wave-toplijst die ArthurDZ besprak en sindsdien staat het op mijn Spotify-playlist met losse favoriete nummers. Erg mooi nummer

Dit vind ik dan weer minder een hoogvlieger, al heeft het wel wat. Lekker schreeuwerig en blazers in wave zijn nooit verkeerd.

6 * Ideal - Berlin +1
En weeral een onbekend plaatje. Klinkt erg leuk door het tempo, het synthmelodietje en de aanstekelijke tekst en samenzang. Ik mag dit wel.

7 * Cabaret Voltaire - Ghosttalk +4
CV is net als Fad Gadget zo'n naam waar ik ook al een tijdje achteraan wil. Ik kende er volgens mij nog helemaal niets van, maar dit nummer bevalt me wel erg goed. Doet me ook wel een beetje denken aan de eerste plaat van Meatbeat Manifesto. Dat het zo op ritme georiënteerd is vind ik juist wel leuk, ik houd daar altijd wel van.

Vond het lastig punten geven, vond eigenlijk alle nummers wel puntenwaardig. Ben altijd geneigd de dingen die ik nog niet kende meer punten te geven, dus dat heb ik hier dan ook gedaan. Verder een hele leuke en mooi afwisselende mixtape.

18 * Au Pairs - Armagh +2
Dé hype van de Engelse pers in ’81. Uit de Gang Of Four-school en met het hart op de juiste plek. Prima ritmesectie en venijnige gitaaruithalen.

15 * Furniture - Brilliant Mind +3
Boeiend nummer met de nodige afwisseling (in sax, gitaar en zang) en die leuke knipoog naar New Order stoort zelfs helemaal niet. Ook overtuigend gezongen.

16 * Anne Clark - Sleeper in Metropolis +1
Een Clark-klassieker, dat pompend ritme sleurt je gewoon de dansvloer op.

Meer disco, maar dan niet overtuigend voor mij. Of het moet als Blue Monday-parodie zijn bedoeld (die melodica en basdrum). Ook te veel ‘foute’ geluidseffecten, waarvan die ‘beng-beng-beng’ synths me zelfs aan Mixed Emotions deden denken.

13 * Fad Gadget - Lady Shave +4
Electro-pionier die laat horen hoe het moet. Slepend en dreigend en met mooi contrasterende synthesizers. Live ook steeds een van de hoogtepunten. “Stupid magazines spread a social disease”. Voorzichtig met dat mesje!!

Leuke baslijnen, maar het nummer doet me niks.

7 * Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna
Na een valse start, probeert Anna Domino met haar mooie stem het nummer te redden. Ik wacht vergeefs op een refrein.

0 * Minimal Compact - Next One Is Real
Deze band heeft boeiende dingen uitgebracht. Dit nummer vind ik te monotoon en de zang storend.

6 * Ideal - Berlin
Punky wave. Best okee, maar ik hoor liever hun ‘Eiszeit’.

7 * Cabaret Voltaire – Ghostalk
Een ingekorte versie had zeker punten opgeleverd.

- pjh1967 (de huidige)
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil
- Casartelli
- Chevy
- Mat_
- reptile71

Mocht iemand meer tijd nodig hebben. Ik kan zonder probleem voor gaan, heb hem bijna klaar.

Als nu al deze mensen ook trouw de mixtapes van de anderen evalueren,
kan dit topic de komende vier maanden niet meer stuk. Keep up the good work.

Ja het kost allemaal tijd die ik dus vaak tekort kom, maar ik zal het zeker gaan proberen.

22 *Au Pairs - Armagh +4
Au Pairs – zgn agit-prop post-punk; “dé hype van de Engelse pers in ’81”.en “Uit de Gang Of Four-school”is wel heel kort door de bocht; zou eerder Delta 5 genoemd hebben. Gang of Four: de zijn betere musici en zij spelen thans weer samen (heel goed zoals bij Jools te zien was). Au Pairs was één van de eerste 50 – 50 (M/F) bands en maakten met hun drive op het podium heel veel goed. Armagh, in Ulster: zwarte bladzij in de geschiedenis van de UK- tientallen doden aan Protestantse en Katholieke kant .

15 *Furniture - Brilliant Mind
Sta redelijk verbaasd dat dit - imo - vrij modale pop-wave nummer zoveel bijval krijgt hier. Het is namelijk écht uit 1986 en andere groepen (Teardrop Explodes – Treason, 1980) en Tears for Fears (ook Blancmange, qua zang) lieten beduidend eerder boeiendere nummers horen. Laten we het erop houden dat het lekker in het gehoor ligt. Tim Whelan en Hamilton Lee uit deze band richtten later Transglobal Underground op en da’s imo écht (ook letterlijk) een wereldband)

17 *Anne Clark - Sleeper in Metropolis +1
De koele stem van Anne Clark ligt als een laag over de (veelal electronische) begeleiding heen; begeleiding is heel vaak prima in orde - bijv. John Foxx – en harmonieert met de ietwat afstandelijk klinkende stem en (elektronische). Daardoor krijgen haar songs een SF-achtig karakter (technologie lijkt humaniteit weg te drukken). Kan zelf niet te veel van haar werk achtereen horen.

Clan of Xymox, gek genoeg alttijd geliefd bij wave-minnende, buitenlandse vrienden. Iemand omschreef hun geluid eens als “mechanistisch” en dat is voor mij een juiste term: het klinkt goed, maar klinisch en er springt geen vonk over. Ik draai het wel, maar meestal 1 lp-kant.

15 *Fad Gadget - Lady Shave +2
Dit nummer moet je eigenlijk live gezien hebben, de ultieme Mr Hyde/Dr Jekyll act van Frank Tovey die in Fad Gadget verandert op het podium ondertussen een hanekam boetserend met scheerschuim en zijn eigen schaamhaar uitrukkend en wegblazend. Fad Gadget: belangrijk voor het prestige van Mute (Daniel Miller). Hij werd nl wel beschouwd als “avantgarde” en trad nog op tijdens Depeche Mode’s Exciter tour – helaas niet meer onder ons..

0 *Fehlfarben - Ein Jahr (Es Geht Voran)
Stond op een Deutsche Welle compilatie die ik had – aardig, maar wel aangetast door de tand des tijds.

7 *Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna
Ondanks de Shriekback-link vind ik dit weinig boeiend. .

0 *Minimal Compact - Next One Is Real
Band van internationale samenstelling (Israel, Nederland), actief vanuit Amsterdamd, figureerde al snel op de flexidisk, bijlage bij het legendarische tijdschrift Vinyl. Dat blad had veel meer aandacht voor avantgarde/wave dan het destijds nogal oubollige OOR. Deze track valt een beetje tegen. Bassiste Malka Spigel was – voorzover ik weet – degene die de meeste vocale bijdragen leverde. Zij is als zangeres (Maya Newman) ook regelmatig te horen op de solo-albums van haar echtgenoot, Colin Newman (Wire) die ook een aantal albums van Minimal Compact heeft geproduceerd en ook de voormalig drummer van Minimal Compact, Max Franken, speelt met haar en Newman mee.

6 *Ideal - Berlin
Onderdeel van de neue Deutsche Welle, net als Fehlfarben, maar dit doet me weinig.

10 Cabaret Voltaire – Ghostalk +3
Mooi om hen ook in dit rijtje te zien – een fave vanaf Nag Nag Nag (single) en Mix-up (album). Van deze song wordt gezegd dat ie wel tot hun meer toegankelijke werk behoort. Later worden er meer ‘dance’-invloeden in verwerkt.

Boeiend om te lezen, Mjuman. Een bank vooruit!

Mjuman schreef:
17 *Anne Clark - Sleeper in Metropolis +1
De koele stem van Anne Clark ligt als een laag over de (veelal electronische) begeleiding heen; begeleiding is heel vaak prima in orde - bijv. John Foxx – en harmonieert met de ietwat afstandelijk klinkende stem en (elektronische). Daardoor krijgen haar songs een SF-achtig karakter (technologie lijkt humaniteit weg te drukken). Kan zelf niet te veel van haar werk achtereen horen.

In wat je over Clark schrijft kan ik me heel goed vinden.
Dat te veel van haar werk achtereen wat gaat irriteren is wel waar.
Daarom dat ik Changing Places (1983) met aan de ene kant muziek van David Harrow
en aan de andere kant van Vinnie Reilly en Joined op Writing (1984) met oa Virginia Astley
erg kan smaken. Er zit namelijk voldoende variatie in de muzikale begeleiding.

Misterfool
25 *Au Pairs - Armagh +3
Een geweldig nummer om met je voet op mee te tappen. De bassist verstaat zijn vak goed en de gitaren profiteren daar naar hartenlust van. Lekker opstandig en punky, maar toch muzikaal interessant.

Begint wat saai en clichématig, maar naarmate het nummer vordert, wordt het tot nog spannend. Goede muziek ontstaat door goed samenwerken en dat doen de kerels hier uitstekend. Sfeervolle New-wave.

19 *Anne Clark - Sleeper in Metropolis +2
Binnen New-wave heb ik nog het meest met synthpop, dit sluit daar prima op aan. Anne Clark heeft een prettige Britse stem, waar ik spontaan warme gevoelens voor ga koesteren. Lekker opzwepend nummer.

9 * Clan of Xymox - Stranger +1
Clan of xymox is toevallig een van mijn recentere ontdekkingen, maar ik heb al een zwak voor hun eerste twee platen. Dit soort donkere gotische muziek vind ik op een of andere duistere reden vaak enorm prettig om aan te horen. Dansen op het kerkhof en geen Micheal Jackson in zicht

15 *Fad Gadget - Lady Shave
De eerste drumbeat doet me ver weg aan sweet dreams are made of this van eurythmics denken, maar een veel prettiger nummer ontpopt zich. Heerlijk luguber sfeertje die me ver weg wat aan Coil doet denken. Het gevoel dat ik krijg beschrijven, is erg lastig, maar het voetje zat ook hier weer mee te tikken

Een wat luchtiger nummer, met een aanstekelijke bas. Toch doen dit soort nummers me over het algemeen minder. Leuk om op te swingen op de dansvloer, maar zeker niet de betere studentenhaver. Een minder nummer van deze mixtape, maar verre van een onvoldoende

7 *Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna
Erg mooie vrouwelijke stem, daardoor zeker een genietbaar nummer. Lekkere ritme en door die vrouwelijke stem staat het net iets boven het vorige nummer, maar dit is me net iets te gemakkelijke 80’s pop. Toch moet ik weer mijn voet inbedwang houden; het teken van een uitstekende mixtape..

Typisch een voorbeeld van een nummer dat door de stem geen voldoende weet te houden. Jammer van de lekkere drumbeat, de saxofoonsolo(wat hou ik van dat instrument). Net geen voldoende en tevens ook de eerste onvoldoende van deze mixtape

6 *Ideal - Berlin
Lekker opgejaagd ritme, maar de vrouwelijke stem doet me niet zo heel veel. Met name de keyboardgeluiden wekken nog enige aandacht. De gitaren+bas zijn me te simpel, punky op de slechte manier

14 Cabaret Voltaire – Ghostalk +4
Cabaret voltaire is samen met tuxedomoon de beste kandidaat voor een plaats sterreneftal van 80’s. als een muzikale sfeer wel aanstekelijk is, is het die van de (gecontroleerde) waanzin. Retespannend, bangmakend, melodieus en absoluut gekmakend; allemaal labels die dit nummer perfect passen. 8 minuten smullen.

29 *Au Pairs - Armagh +4
Catchy nummer, erg leuk. Sterke bassriff en de vocals+gitaar maken het plaatje mooi af.

Niks speciaals. Verre van slecht maar voor mij iets te veel 13-in-een-dozijn. De blazers op het einde kunnen daar weinig aan verhelpen

22 *Anne Clark - Sleeper in Metropolis +3
Duideijk een nummer waarbij de vocals een nummer omhoog halen. Muzikale volledig op de achtergrond en ondersteunend voor hetgene wat wordt gezegd. Anne Clark heeft een fantastische stem.

9 * Clan of Xymox - Stranger
De drumbeat heeft wel heel wat weg van Blue Monday. Het nummer kan ik persoonlijk nog het beste omschrijven als een mengeling van de vroege New Order met Bauhaus, al moet ik er zeker bijzeggen dat ik beide groepen een pak beter vind dan hetgeen wat ik hier hoor.

15 *Fad Gadget - Lady Shave
De muziek van Frank Tovey ligt voor mij altijd op de grens van "meer interessant dan echt goed" en "echt goed". Dit is een vrij rechtoe rechtaan nummer. Niet slecht, maar de man heeft betere nummers gemaakt.

Een groep waar ik werkelijk nog nooit van had gehoord. Heel erg poppy, lijkt bij momenten eerder iets van de Happy Mondays. Niet slecht, maar doet me helemaal niks

9 *Luc Van Acker & Anna Domino - Zanna +2
Erg verrast toen ik dit nummer hoorde, in die zin dat ik het nummer wsl al tientallen keren had gehoord zonder eigenlijk te weten van wie het was. Erg sterk.

Flauw nummer in alle opzichten. De saxofoon vind ik ook vrij storend.

6 *Ideal - Berlin
Allemaal vrij simpel. Vocals worden na een tijdje ook wat vervelend

15 Cabaret Voltaire – Ghostalk +1
Sterke drumbeat, aanstekelijk, duister,bedreigend

Gast
geplaatst: vandaag om 17:11 uur

geplaatst: vandaag om 17:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.