Muziek / Toplijsten en favorieten / DWDD Klinkt Anders (top 10 vernieuwers in de muziek)
zoeken in:
0
geplaatst: 15 december 2011, 21:35 uur
Ik probeerde de laatste 10 jaar te pakken en daar hoort Meshuggah bij. Death was inderdaad nog vele malen innovatiever.
0
geplaatst: 16 december 2011, 20:23 uur
Vandaag voor het eerst gekeken. Toch wel redelijk lijstje, maar veel te rock-georiënteerd. Nirvana er wel meer dan terecht uit, veel minder vernieuwend en van invloed geweest dan eerdere bands als Sonic Youth. Nirvana heeft uiteindelijk - beetje kort door de bocht - enkel bands als Creed opgeleverd.
0
geplaatst: 16 december 2011, 20:25 uur
Gelukkig is het uiteindelijk allemaal toch nog goed gekomen en is het een mooi top-2000-waardig- ouwelullen-na-1975-is-er-niks-meer-gebeurd-lijstje geworden (zonder Zappa uiteraard, want da's alleen maar moeilijk en zeker niet invloedrijk geweest). En dan Valley Girl als nummer aan gaan halen, dan heb je er wel heel weinig van begrepen.
0
zaaf
geplaatst: 16 december 2011, 21:01 uur
ja kijk met die laatste alinea kan ik het dan weer alleen maar eens zijn.
dat stukkie daarvoor niet, over zappa niet en dat mooie lijstje hoort natuurlijk niet zowel chuck berry als little richard te bevatten.
lelijke misser van the almighty jury!
en: jb, jimi, little richard en prince, daar zit iets overbodigs in (voor de lijst dan
)
dat stukkie daarvoor niet, over zappa niet en dat mooie lijstje hoort natuurlijk niet zowel chuck berry als little richard te bevatten.
en: jb, jimi, little richard en prince, daar zit iets overbodigs in (voor de lijst dan
)
0
geplaatst: 16 december 2011, 21:22 uur
Prince er weer in 
Nouja, het zal wel. 'De 17 meest invloedrijke artiesten' uitzoeken is natuurlijk überhaupt onmogelijk. Ik mis echt The Velvet Underground. Ben wel erg blij dat Kraftwerk er weer in staat, al is het maar door de manier waarop Jos ten Brink ze eruit haalden
Led Zeppelin tegen Nirvana ruilen was een goede zet. Pixies hadden ook niet misstaan, maar ik denk dat je Led Zeppelin als 'vertegenwoordiger' van het hele hardere rock gebeuren misschien wel het beste in de lijst kunt zetten.
En Black Sabbath voor de metal, maarja...

Nouja, het zal wel. 'De 17 meest invloedrijke artiesten' uitzoeken is natuurlijk überhaupt onmogelijk. Ik mis echt The Velvet Underground. Ben wel erg blij dat Kraftwerk er weer in staat, al is het maar door de manier waarop Jos ten Brink ze eruit haalden
Led Zeppelin tegen Nirvana ruilen was een goede zet. Pixies hadden ook niet misstaan, maar ik denk dat je Led Zeppelin als 'vertegenwoordiger' van het hele hardere rock gebeuren misschien wel het beste in de lijst kunt zetten.En Black Sabbath voor de metal, maarja...
0
geplaatst: 16 december 2011, 21:24 uur
Ik zou Black Sabbath invloedrijker noemen dan Led Zeppelin, maar ik heb te weinig kennis van die laatste om een oordeel te kunnen vellen over mijn eigen uitspraak.
0
Ik hoorde dat ze verrassend genoeg geen enkele hiphopartiest in de lijst hebben gezet? Dan kan ik de lijst niet serieus nemen. Ik denk dat hiphop een van de meest bepalende stromingen is binnen de hedendaagse toplijsten en de cultuur er omheen een van de grootste is voor jongeren.
0
Public Enemy stond er eerst in maar is er weer uitgehaald.
Ach, natuurlijk is het geen lijst om 'serieus' te nemen. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het is gewoon een medium voor ze om over muziek te praten. Het is heus niet zo dat ze nu zelf denken dat ze 'de lijst van de 17 meest invloedrijke artiesten' hebben gemaakt, geloof mij. Iedereen vind toch wat anders.
Overigens had ik Tangerine Dream er wel in willen zetten, maar dat mag je natuurlijk helemaal niet verwachten.
Ach, natuurlijk is het geen lijst om 'serieus' te nemen. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het is gewoon een medium voor ze om over muziek te praten. Het is heus niet zo dat ze nu zelf denken dat ze 'de lijst van de 17 meest invloedrijke artiesten' hebben gemaakt, geloof mij. Iedereen vind toch wat anders.
Overigens had ik Tangerine Dream er wel in willen zetten, maar dat mag je natuurlijk helemaal niet verwachten.
0
geplaatst: 16 december 2011, 21:27 uur
Ik neem aan dat Leo Blokhuis de definitieve lijst mocht samenstellen? In dat geval is er toch al iemand die denkt dat hij de invloedrijkste artiesten bij elkaar heeft gezet.
0
geplaatst: 16 december 2011, 21:27 uur
Nee, hij mocht er twee inwisselen. De lijst is zo samengesteld: begonnen met een startlijst van 17, elke week werden er door twee mensen twee artiesten ingewisseld, dit was de laatste keer dus mochten drie mensen er samen zes inwisselen (waaronder Leo Blokhuis). Zo is Kraftwerk er drie keer opnieuw ingezet
Er zal dus waarschijnlijk niemand zijn die het voor honderd procent met die lijst eens is.
Er zal dus waarschijnlijk niemand zijn die het voor honderd procent met die lijst eens is.
0
geplaatst: 16 december 2011, 21:43 uur
zaaf schreef:
)
) Ik zal er voortaan wel weer allerhande smileys bij zetten voor degenen die het begrip ironie niet vatten.
0
geplaatst: 16 december 2011, 21:57 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Ik hoorde dat ze verrassend genoeg geen enkele hiphopartiest in de lijst hebben gezet? Dan kan ik de lijst niet serieus nemen. Ik denk dat hiphop een van de meest bepalende stromingen is binnen de hedendaagse toplijsten en de cultuur er omheen een van de grootste is voor jongeren.
Volledig mee eens.
0
geplaatst: 16 december 2011, 22:07 uur
Ja, geen hiphop is erg apart en een groot gemis voor een dergelijke lijst. Verder eens met het bovenstaande betreffende èn Little Richard èn Chuck Berry. Was zelf voor Berry gegaan denk ik. En deze twee mannen gecompleteerd met Hendrix maken Prince al helemaal overbodig in deze lijst. Enfin, de perfecte lijst zal nooit kunnen bestaan.
Overigens wel leuk dat Nirvana er uitging, had zelf graag de Pixies er voor in de plaats gezien, maar helaas. Net via Twitter eens aan Blokhuis gevraagd wat hij daarvan vond en hij was er zowaar mee eens
Toen besloot ik door te vragen of Joy Division ooit ter discussie is gekomen, voor zover ik kan beoordelen een zeer invloedrijke band voor de jaren '80 en de huidige Indie maar dat was helaas nooit gebeurd. Hij vond echter wel dat Joy Division belangrijk is geweest.
Nou ja, we kunnen in ieder geval concluderen dat hiphop het grootste gemis is aan deze lijst.
Overigens wel leuk dat Nirvana er uitging, had zelf graag de Pixies er voor in de plaats gezien, maar helaas. Net via Twitter eens aan Blokhuis gevraagd wat hij daarvan vond en hij was er zowaar mee eens
Toen besloot ik door te vragen of Joy Division ooit ter discussie is gekomen, voor zover ik kan beoordelen een zeer invloedrijke band voor de jaren '80 en de huidige Indie maar dat was helaas nooit gebeurd. Hij vond echter wel dat Joy Division belangrijk is geweest. Nou ja, we kunnen in ieder geval concluderen dat hiphop het grootste gemis is aan deze lijst.
0
geplaatst: 16 december 2011, 23:07 uur
Koenr schreef:
Vandaag voor het eerst gekeken. Toch wel redelijk lijstje, maar veel te rock-georiënteerd. Nirvana er wel meer dan terecht uit, veel minder vernieuwend en van invloed geweest dan eerdere bands als Sonic Youth. Nirvana heeft uiteindelijk - beetje kort door de bocht - enkel bands als Creed opgeleverd.
Dat is inderdaad wel kort door de bocht. Nirvana heeft de hele muziekcultuur veranderd. In de jaren '80 stond zelfs Neil Young op een keyboard te spelen. Na 'Nevermind' ging 'ie opeens weer rocken. En zo gold dat voor wel meer artiesten.
0
geplaatst: 16 december 2011, 23:24 uur
Wat is nou de "eindlijst"?
Of anders kijk ik straks wel de herhaling. Waren vanavond de laatste wisselingen?
Of anders kijk ik straks wel de herhaling. Waren vanavond de laatste wisselingen?
0
mahone
geplaatst: 17 december 2011, 00:11 uur
Zelfs ik vind hip-hop een groot gemis in de lijst.En Meneer Blokhuis moet zich echt eens verdiepen in de punk dat je de Sex Pistols eruit haalt okè maar ze vervangen door The Ramones?! Toen het eerste album van The Ramones verscheen hadden de Pistols zo'n beetje alle nummers die later op "Never Mind The Bollocks" verschenen al opgenomen ("later verschenen op "Spunk") alleen "Holidays In The Sun" en "Bodies" zijn van latere datum.Ik had The Stooges een veel logischere keus gevonden.
0
geplaatst: 17 december 2011, 00:58 uur
Dus met andere woorden, The Ramones waren eerder.
En The Ramones namen gewoon in een uur tijd het album op; inclusief koffiepauze.
En The Ramones namen gewoon in een uur tijd het album op; inclusief koffiepauze.

0
mahone
geplaatst: 17 december 2011, 01:33 uur
Misschien toch nog een keer lezen?Maar ik wil het best nog een keer uitleggen.
Tien van de twaalf nummers die later op Never Mind The Bollock verschenen waren al opgenomen voordat de eerste LP van The Ramones verscheen.Sterker nog nog een aantal van die nummers (Pretty Vacant,Seventeen,No feelings) waren al geschreven voordat Johnny Rotten de zanger van de band werd.
Door problemen met platenmaatschappijen en personeelswisselingen verscheen Never Mind The Bollocks pas in 1977.
De vroegere opnames zijn verschenen op een bootleg ,"Spunk" die trouwens al voor Never Mind The Bollocks verscheen.
Kort samen gevat toen The Sex Pistols begonnen hadden ze nog nooit van The Ramones gehoord.
Tien van de twaalf nummers die later op Never Mind The Bollock verschenen waren al opgenomen voordat de eerste LP van The Ramones verscheen.Sterker nog nog een aantal van die nummers (Pretty Vacant,Seventeen,No feelings) waren al geschreven voordat Johnny Rotten de zanger van de band werd.
Door problemen met platenmaatschappijen en personeelswisselingen verscheen Never Mind The Bollocks pas in 1977.
De vroegere opnames zijn verschenen op een bootleg ,"Spunk" die trouwens al voor Never Mind The Bollocks verscheen.
Kort samen gevat toen The Sex Pistols begonnen hadden ze nog nooit van The Ramones gehoord.
0
geplaatst: 17 december 2011, 01:38 uur
Dan klopt mijn punt toch?
Ramones hadden eerder een album voltooid dan Sex Pistols?
Malcolm McLaren was nog zoekende naar geschikte nummers voor zijn band.
Ramones hadden eerder een album voltooid dan Sex Pistols?
Malcolm McLaren was nog zoekende naar geschikte nummers voor zijn band.
0
mahone
geplaatst: 17 december 2011, 01:51 uur
Ze hadden misschien eerder een album af maar de Sex Pistols zijn niet beinvloed door The Ramones zoals meneer Blokhuis beweert.
Malcolm McLaren had met de muziek van de Sex Pistols geen bal te maken hij moest het aan de man brengen meer niet
Malcolm McLaren had met de muziek van de Sex Pistols geen bal te maken hij moest het aan de man brengen meer niet
0
geplaatst: 17 december 2011, 01:52 uur
Het effect wat Sex Pistols in het Verenigde Koninkrijk veroorzaakten was wel groter dan wat Ramones in de VS veroorzaakten.
Ze waren daar een deel van de scene in New York.
CBGB was de plek waar het gebeurde ( Blondie, Patti Smith, Talking Heads, Television, Ramones).
Het effect van Sex Pistols in het Verenigde Koninkrijk was wel groter, omdat ze veel jongeren aanzetten tot het maken van punkachtige muziek.
Op dat punt ben ik het eens dat ze belangrijk waren, maar ze waren niet de eersten.
Maar het gaat om het vernieuwende effect, en daarom zou mijn keuze ook eerder voor Sex Pistols vallen; alleen om die reden.
Malcolm McLaren zocht wel de muzikanten bij elkaar, toen het album klaar was voegde hij Sid Vicious nog toe, omdat die beter in het plaatje paste (al kon hij niet goed spelen).
Ze waren daar een deel van de scene in New York.
CBGB was de plek waar het gebeurde ( Blondie, Patti Smith, Talking Heads, Television, Ramones).
Het effect van Sex Pistols in het Verenigde Koninkrijk was wel groter, omdat ze veel jongeren aanzetten tot het maken van punkachtige muziek.
Op dat punt ben ik het eens dat ze belangrijk waren, maar ze waren niet de eersten.
Maar het gaat om het vernieuwende effect, en daarom zou mijn keuze ook eerder voor Sex Pistols vallen; alleen om die reden.
Malcolm McLaren zocht wel de muzikanten bij elkaar, toen het album klaar was voegde hij Sid Vicious nog toe, omdat die beter in het plaatje paste (al kon hij niet goed spelen).
0
mahone
geplaatst: 17 december 2011, 02:22 uur
Paul Cook en Steve Jones hadden al een band voordat ze Malcolm McLaren leerden kennen.Ze leerden Glen Matlock kennen in de winkel van McLaren en toen ze hoorden dat hij bas speelde vroegen ze hem om in de band te komen spelen.
Pas meer dan een jaar later werd Johnny Rotten aangenomen als zanger op aanraden van McLaren.
Toen Glen Matlock de band verliet was Never Mind The Bollocks nog niet eens opgenomen laat staan af.Het is wel waar dat de meeste nummers al geschreven waren en ook al eens opgenomen op Holiday In The Sun en Bodies na.
Sid Vicious is door Johnny Rotten bij de band gehaald ze waren jeugdvrienden en Sid was toen zo ongeveer de grootste fan van de Sex Pistols.Glen Matlock heeft de band op eigen initatief verlaten en is niet zoals weleens beweerd word de band uitgezet omdat-ie van The Beatles hield.Glen Matlock heeft in zijn hele leven nog nooit een plaat van The Beatles gekocht maar dit terzijde.
Never Mind The Bollocks werd in de zomer van 1977 opgenomen behalve Anarchy In The Uk en No Feelings daarvan zijn de versies gebruikt die in 1976 zijn opgenomen met Glen Matlock op bas.Op bodies is een stukje bas van Sid Vicious gebruikt maar de rest van de baspartijen is door Steve Jones ingespeeld.
Never Mind The Bollocks is ooit behandeld in de "Classic Album" serie vooral de DVD versie daarvan is interesant en verder kan ik ook de autobiografie van Glen Matlock aanraden die geven toch een heel ander ( en meer waarheidsgetrouw) beeld dan McLaren en z'n Rock 'n Roll Swindle hoewel dat een zeer vermakelijke film is.
Pas meer dan een jaar later werd Johnny Rotten aangenomen als zanger op aanraden van McLaren.
Toen Glen Matlock de band verliet was Never Mind The Bollocks nog niet eens opgenomen laat staan af.Het is wel waar dat de meeste nummers al geschreven waren en ook al eens opgenomen op Holiday In The Sun en Bodies na.
Sid Vicious is door Johnny Rotten bij de band gehaald ze waren jeugdvrienden en Sid was toen zo ongeveer de grootste fan van de Sex Pistols.Glen Matlock heeft de band op eigen initatief verlaten en is niet zoals weleens beweerd word de band uitgezet omdat-ie van The Beatles hield.Glen Matlock heeft in zijn hele leven nog nooit een plaat van The Beatles gekocht maar dit terzijde.
Never Mind The Bollocks werd in de zomer van 1977 opgenomen behalve Anarchy In The Uk en No Feelings daarvan zijn de versies gebruikt die in 1976 zijn opgenomen met Glen Matlock op bas.Op bodies is een stukje bas van Sid Vicious gebruikt maar de rest van de baspartijen is door Steve Jones ingespeeld.
Never Mind The Bollocks is ooit behandeld in de "Classic Album" serie vooral de DVD versie daarvan is interesant en verder kan ik ook de autobiografie van Glen Matlock aanraden die geven toch een heel ander ( en meer waarheidsgetrouw) beeld dan McLaren en z'n Rock 'n Roll Swindle hoewel dat een zeer vermakelijke film is.
0
geplaatst: 17 december 2011, 09:31 uur
Gisterenavond zat ik echt met verbazing naar DWDD te kijken.
Wie gooit er nou in godsnaam Pink Floyd uit? Die moet er toch in staan, een van de belangrijkste vaandeldragers van de progressieve rock en ook een van de bekendste. En Frank Zappa eruit halen snap ik ook niet. Wat een slechte argumentatie: Ja, wiskundige formules in muziek omzetten en dan met het nummer Valley Girl komen. Slechte lijst waarin echt nu belangrijke namen missen.
Wie gooit er nou in godsnaam Pink Floyd uit? Die moet er toch in staan, een van de belangrijkste vaandeldragers van de progressieve rock en ook een van de bekendste. En Frank Zappa eruit halen snap ik ook niet. Wat een slechte argumentatie: Ja, wiskundige formules in muziek omzetten en dan met het nummer Valley Girl komen. Slechte lijst waarin echt nu belangrijke namen missen.
0
geplaatst: 17 december 2011, 10:16 uur
Pink Floyd en Frank Zappa eruit gooien ... dan kan ik die lijst toch niet serieus nemen. Ipv. Ramones hadden ze beter The Stooges in de lijst geplaatst, dat zijn toch de punkpioniers. Velvet Underground hoort absoluut ook in de lijst thuis.
Little Richard is toch niet zo invloedrijk als Chuck Berry, Prince had ik er ook niet in opgenomen. Met Led Zeppelin ipv. Nirvana ga ik wel mee akkoord.
Little Richard is toch niet zo invloedrijk als Chuck Berry, Prince had ik er ook niet in opgenomen. Met Led Zeppelin ipv. Nirvana ga ik wel mee akkoord.
0
geplaatst: 17 december 2011, 11:12 uur
Uiteindelijk de herhaling gezien, ik mis toch wel heel erg veel in die lijst:
Blues; het belang van Muddy Waters (of andere Chess-pioniers voor bijvoorbeeld The Rolling Stones)
Jazz; improvisatiekarakter van het genre, daadwerkelijk anders te durven klinken. Toen de getinte Little Richard muziek begon te maken werd er al flink wat jazz gemaakt door de donkere artiesten.
Traditionele soul; jawel, Ray Charles staat in de lijst, maar was toch al veel meer op de pop en rock-'n-roll gericht dan artiesten als Marvin Gaye, Sam Cooke en Isaac Hayes. Bovendien heeft iemand als Marvin Gaye sterke invloed op latere artiesten als Michael Jackson gehad. Ook James Brown en Prince volstaan niet aan het profiel traditionele soul. De een is meer funk (James) de ander een mengelmoes van tig genres (Prince).
- Hiphop; dat een van de grootste culturen op dit moment niet in de lijst staat is om te lachen. Natuurlijk, we hebben hier te maken met een relatief nieuw genre dus ik verwacht echt niet dat er vier of vijf hiphoppers in de lijst te vinden zijn. Maar je kunt er toch wel een grondlegger (van mijn part The Last Poets of Gil Scott-Heron) inzetten en één artiest die het genre groter heeft gemaakt voor het publiek (De La Soul, Public Enemy, Jay-Z, Dr. Dre)?
En dan zijn er natuurlijk gewoon nog een hele hoop artiesten te vervangen. Waarom per se Kraftwerk zonder Klaus Schulze te noemen? Waarom de vrouw van wie ik de naam alweer vergeten ben en niet Madonna? Zonder Madonna geen Lady GaGa, Rihanna, Britney Spears etc. (voor ons geen ramp, maar dit zijn wel de populairste zangeres van de afgelopen jaren).
Blues; het belang van Muddy Waters (of andere Chess-pioniers voor bijvoorbeeld The Rolling Stones)
Jazz; improvisatiekarakter van het genre, daadwerkelijk anders te durven klinken. Toen de getinte Little Richard muziek begon te maken werd er al flink wat jazz gemaakt door de donkere artiesten.
Traditionele soul; jawel, Ray Charles staat in de lijst, maar was toch al veel meer op de pop en rock-'n-roll gericht dan artiesten als Marvin Gaye, Sam Cooke en Isaac Hayes. Bovendien heeft iemand als Marvin Gaye sterke invloed op latere artiesten als Michael Jackson gehad. Ook James Brown en Prince volstaan niet aan het profiel traditionele soul. De een is meer funk (James) de ander een mengelmoes van tig genres (Prince).
- Hiphop; dat een van de grootste culturen op dit moment niet in de lijst staat is om te lachen. Natuurlijk, we hebben hier te maken met een relatief nieuw genre dus ik verwacht echt niet dat er vier of vijf hiphoppers in de lijst te vinden zijn. Maar je kunt er toch wel een grondlegger (van mijn part The Last Poets of Gil Scott-Heron) inzetten en één artiest die het genre groter heeft gemaakt voor het publiek (De La Soul, Public Enemy, Jay-Z, Dr. Dre)?
En dan zijn er natuurlijk gewoon nog een hele hoop artiesten te vervangen. Waarom per se Kraftwerk zonder Klaus Schulze te noemen? Waarom de vrouw van wie ik de naam alweer vergeten ben en niet Madonna? Zonder Madonna geen Lady GaGa, Rihanna, Britney Spears etc. (voor ons geen ramp, maar dit zijn wel de populairste zangeres van de afgelopen jaren).
0
geplaatst: 17 december 2011, 12:51 uur
Don Cappuccino schreef:
Gisteravond zat ik echt met verbazing naar DWDD te kijken.
Frank Zappa eruit halen snap ik ook niet. Wat een slechte argumentatie: Ja, wiskundige formules in muziek omzetten en dan met het nummer Valley Girl komen.
Gisteravond zat ik echt met verbazing naar DWDD te kijken.
Frank Zappa eruit halen snap ik ook niet. Wat een slechte argumentatie: Ja, wiskundige formules in muziek omzetten en dan met het nummer Valley Girl komen.
Het blijft inderdaad jammer dat Zappa voor velen altijd geassocieerd zal blijven met novelty-liedjes zoals Valley Girl, Dancin' Fool, Jewish Princess, Bobby Brown en Don't Eat The Yellow Snow.
Daarom wel weer aardig van DWDD dat ze uitgerekend gisteravond Neerlands eigen Valley Girl Britt Dekker als compensatie hadden uitgenodigd

Zoals bekend sta ik hier op MuMe bij sommigen bekend als Zappa-fundamentalist, maar zelfs ik heb gemengde gevoelens over het verwijderen van De Snor uit de lijst.
Enerzijds is er bijna niemand die zo ongelooflijk vernieuwend (ook qua opname- en productietechnieken overigens) bezig was als Zappa: de beste man gooide zoveel muzikale invloeden door elkaar en gaf daar zo'n volstrekt eigenzinnige draai aan, dat je bijna kan spreken van een volstrekt uniek genre binnen de muziek als geheel.
Anderzijds is zijn invloed vandaag de dag lastig te peilen, want de meeste van de artiesten die door hem (mede-) beinvloed zijn, zijn (althans voor het DWDD-publiek wellicht) veelal niet de grootste namen: Alice Cooper, Primus, Henry Cow, Phish, John Frusciante, Mike Portnoy (van Dream Theater), Devin Townsend en niet te vergeten zo ongeveer alle muzikanten (zoals George Duke, Steve Vai, Vinnie Colaiuta, Terry Bozzio, Adrian Belew etcetera) die ooit met hem gespeeld hebben.
Van artiesten zoals Bob Dylan en The Beatles kun je de invloed vandaag de dag bijna nog snijden met een mes, wat betreft de invloed van Zappa toch een stuk minder naar mijn beleving en daarom wellicht een terechte keus hem te verwijderen

* denotes required fields.