MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
1950 . Elvis Presley - Don't be cruel ( 1956 ) 4,5
Ik vind de latere Presley beter. Dit is nog een beetje te springerig. Voor de pure rock 'n roll liefhebber.

1949 . Mama's & Papa's - Twelve thirty (Young girls are coming to the canyo ( 1967 ) 4,5
Vooor mij een onbekend nummer van deze ouders. Het doet me niets tot heel weinig. De band heeft toch wel mooie georkestreerde nummers in het repertoire maar deze hoort daar niet bij.

1948 . Whitney Houston - One moment in time ( 1988 ) 6,5
Heel stiekem best een mooi lied van Whitney Houston. Een beetje over de top en bewust wat dramatischer gemaakt dan wellicht nodig maar toch vind ik het best nog redelijk mooi.

1947 . Jim Reeves - I love you because ( 1964 ) 5
Een man met deze stem vertrouw je voor altijd. Een vriendelijke oom die een verhaal over vroeger verteld. Misschien dat ze in 1964 hier warm van werden nu in ieder geval niet meer.

1946 . Elton John - Goodbye yellow brick road ( 1973 ) 8
Hier gaat het vuurtje dan weer wel van knetteren. In mijn beleving het beste nummer van deze bebrilde zanger. Niet zo'n zeikerige ballade welke hij later zo vaak opnam maar mooi afwisselende track.

1945 . ABC - The look of love ( 1982 ) 5
De liefde tussen ABC en mij is nooit van de grond gekomen. In vergelijking met andere synthpopbands schieten de heren toch flink te kort.

1944 . Boudewijn de Groot - Kinderballade ( 1977 ) 7
Een nummer welke zowaar niet geschreven is door Lennart Nijgh. Een mooi nummer zoals Boudewijn er zo veel heeft. Niet echt onderscheidend van veel van zijn andere werk.

1943 . Raymond van het Groenewoud - Liefde voor muziek ( 1991 ) 7
De grootste hit van Raymond in Nederland. Dit nummer schopte het zelfs tot de nummer 1 positie. Het is een sterke compositie met de juiste humor die voor de nodige dosis relativering zorgt.

1942 . Harry Belafonte - Island in the sun ( 1957 ) 3
Hier kan ik niks mee, Harry doet vast erg zijn best maar qua compositie mis ik spanning, originaliteit en goede smaak.

1941 . Simply Red - Money's too tight (to mention) ( 1985 ) 6
Gelukkig geen ballade van SR. Die zijn over het algemeen erg vervelend maar dit is een redelijk uptempo nummer.

1940 . Frankie Goes To Hollywood - Two tribes ( 1984 ) 8,5
Mede door de clip een legendarisch nummer. Ik had deze wel wat hoger verwacht. Trevor Horn heeft weer flink zijn best gedaan. Muzikaal flink in orde en Holly Johnson is weer flink op dreef.

1939 . René Froger - This is the moment ( 1992 ) 3
Gelukkig hebben we ook nog Rene Froger. De man zal vast zijn waarde hebben voor de Nederlandse muziekscene maar ik sla hem liever over

1938 . Ace Of Base - All that she wants ( 1993 ) 3,5
Dit vond ik toen (the good ol' days) al een vervelend nummer en dat vind ik nog steeds. Foute pop met een soort van dance-reggae sausje.

1937 . Michael Jackson - Rock with you ( 1979 ) 6
Soul voor op de discovloer. Hij was in ieder geval nog geloofwaardig op dit moment.

1936 . Simon & Garfunkel - My little town ( 1975 ) 7
Dit nummer stond niet op een S&G album maar dan weer wel op een solo-album van beide heren. Daarom wellicht niet de bekendheid gekregen die het wel in zich had. Natuurlijk wel zoetig maar toch aanstekelijk en genietbaar.

1935 . André Hazes - 'n Vriend ( 1980 ) 6,5
Dit is een nummer van Hazes welke ik wel kan waarderen. Best aardige tekst een zeer hoog meezing (galm) gehalte.

1934 . 10CC - Good morning judge ( 1977 ) 7
Ook goedemorgen, sterk nummer van deze interessante band die precies tussen alle stromingen door voer. Dit is een lekker up-tempo nummer met aparte zanglijnen.

1933 . K.T. Tunstall - Black horse and the cherry tree ( 2005 ) 5
Vrolijkheid kent geen tijd. Weer zo'n niets aan de hand liedje. Toch vraag ik me dan af wie er op dit soort nummers gaat stemmen. Extreem vrolijke mensen zonder zorgen wellicht?

1932 . Katie Melua - Spider's web ( 2005 ) 5,5
Bij Melua is het altijd een stuk minder vrolijk. Zo af en toe een los nummertje van haar kan ik best hebben maar een heel album achter elkaar is me echt te veel. Dit nummer is best aardig met opvallende piano maar er komen weinig emoties bij me los.

1931 . Krystl - Golden days ( 2010 ) 6
Mooie meid maar dat doet nu niet terzake. Dankzij Caro Emerald gaan ook andere zangeressen uit Olanda dit soort liedjes zingen. Dit is wel wat moderner maar mist toch wat originaliteit voor echt hoge punten.

1930 . Jan Smit - Ik zing dit lied voor jou alleen ( 1997 ) 1,5
Nu heb ik n.a.v. mijn werk laatst een midagje met Jan mogen doorbrengen en het is een zeer vriendelijke en zelfs wel grappige jongen enkel met een verschrikkelijke muzieksmaak. Tja, die dingen heb je wel eens...

1929 . Chuck Berry - Roll over Beethoven ( 1956 ) 6
Over klassiekers gesproken... 55 jaar oud al weer. Een beetje rammelen doet het wel na al die tijd maar dat mag ook wel. Het al eerder voorbij gekomen E.L.O.heeft hier nog een cover van gemaakt.

1928 . Sandy Coast - Capital punishment ( 1969 ) 6
Hans Vermeulen heeft een zeer fijne stem. Dat is vooral op het wat nieuwere/bekendere werk van Sandy Coast goed te horen. De compositie zit al goed in elkaar al mist het nog wel wat daadkracht.

1927 . George Harrison - Got my mind set on you ( 1987 ) 8
Lekker stuwend nummer van E.L.O. eehhh ik bedoel van deze ietwat beroemde gitarist. Eigenlijk is het een heel simpel nummer maar het zit verdomde goed in elkaar en ik word altijd vrolijk als ik dit hoor.

1926 . Ferre Grignard - Ring, ring, I've got to sing ( 1966 ) 6
Redelijke folksong. Lijkt erg op de protestzangers uit die tijd.

1925 . Creedence Clearwater Revival - Travelin' band ( 1970 ) 6,5
Zo herkenbaar zijn die stemmen tegenwoordig niet meer, Heer Fogerty trekt zijn mond open en iedereen weet waar hij aan toe is. CCR heeft wel een hoop betere nummers gemaakt maar toch is het op z'n tijd wel erg leuk om dit nummer te horen.

1924 . Ben Saunders - Kill for a broken heart ( 2011 ) 5
Op zich best een aardige compositie maar het is allemaal veel te bedacht. Saunders kan best redelijk zingen maar ik vrees dat z'n carriere er al weer bijna op zit.

1923 . Elvis Costello - Oliver's army ( 1979 ) 6,5
Nu kan Costello redelijk dramatisch doen (daar heeft hij ook de stem voor) maar dat is bij dit aanstekelijke nummer niet aan de orde. Vrijheid blijheid voor allen!

1922 . Otis Redding - Hard to handle ( 1968 ) 7,5
Wellicht is de versie van The Black Crowes nog net ietsje bekender maar dat doet niets aan de kwaliteit van dit nummer af. Heerlijke drive mede door de uitstekende blazersectie.

1921 . Shania Twain - From this moment ( 1997 ) 3
De volgende in de catagorie "mooie zangeressen met matige nummers". Met country heeft het allemaal niks meer te maken. Het is vreselijke Amerikaanse plastic popmeuk Maar ja knap blijft ze wel...

1920 . Danny de Munk - Ik voel me zo verdomd alleen ( 1984 ) 7
Dat was me toch een spannende film om als 7 of 8 jarige naar toe te gaan. Dit liedje is toch stiekem best leuk. De synth outro vind ik zelfs erg mooi. Klassiekertje uit de Jordaan.

1919 . Wham - Wake me up before you go go ( 1984 ) 6
Padabadabada! Toch wel een aanstekelijk nummer. Echt zomers met een refrein dat je wel mee moet zingen.

1918 . Eagles - How long ( 2007 ) 5,5
The Eagles uit 2007. Dit is absoluut niet te horen en iedereen zou het geloven als dit halverwege de jaren '70 was opgenomen. De stem van Henley blijft toch altijd wel een fijne om te horen zelfs in een matig nummer als deze.

1917 . Communards & Sarah Jane Morris - Don't leave me this way ( 1986 ) 7,5
Veel jaren tachtiger dan dit gaan we het niet krijgen ondanks dat het gewoon een cover is. Het blijft altijd apart te horen dat de zangeres een lagere stem heeft dan de zanger Jimmy Somerville

1916 . Bee Gees - I've gotta get a message to you ( 1968 ) 6,5
Uit de tijd dat onze mannen nog geen danspakjes droegen. Dit is wel een sterk nummer al klinkt het verschrikkelijk gedateerd. Je gelooft wat ze je proberen over te brengen dat was in de jaren '70 vaak wel anders.

1915 . Julie Covington - Don't cry for me Argentina ( 1977 ) 5
De muziek is best mooi, jammer dat er in gezongen moet worden. Al valt dat in vergelijk met de versie van Madonna nog best mee. Dit kan ik best aanhoren al zal ik het niet voor mijn plezier op zetten.

1914 . Ray Charles - I can't stop loving you ( 1962 ) 7
Van dit nummer kom je ook vaak covers tegen maar dit blijft toch wel de mooiste. Gevoelig gezongen door Ray Charles en de tuttige achtergrondzang maakt het af.

1913 . Gavin deGraw - Chariot ( 2006 ) 5
Deze man is populair in huize vigil. Niet echt bij mij overigens. Op zich best vermakelijk hoor maar ik mis toch wel het een en ander.

1912 . Jack Johnson - Upside down ( 2006 ) 2
Soms heb je van die artiesten die je helemaal niet liggen. Dit is er zo een. Vreselijk saai en nietszeggend. Jack kan vast uitstekend surfen maar dan ben je nog geen goed artiest.

1911 . Zucchero Fornaciari - Baila (sexy thing) ( 2001 ) 6
Zucchero heeft best mooie nummers. Dat zijn vooral de rustigere melancholische nummers. Dit is een stuk "hipper", ook wat minder al is het ook niet heel slecht. Lekker tempo en in de zomer langs het water met een biertje wellicht zelfs wel leuk.

1910 . ABBA - Honey honey ( 1974 ) 6,5
Naief is wel een woord wat van toepassing is op dit liedje. Erg lief en braaf allemaal, het leven was mooi en obstakels waren ze nog niet tegengekomen. Toch heeft het wel iets schatigs in zich.

1909 . Astrid Nijgh - Ik doe wat ik doe ( 1973 ) 6
Ze doet wat ze doet en blijkbaar erg goed. Een liedje met best sterke tekst over een vrouw van lichte zeden. Qua genre niet helemaal mijn ding.

1908 . INXS - Suicide blonde ( 1990 ) 8
Toen bleek Michael Hutchence zelf het blondje te zijn… Eerste single van het zeer succesvolle X album. Gewaagde keuze maar wel eentje die goed uitpakte. Lekkere rocker uit Australie

1907 . Wiz Stars - A brand new day ( 1978 ) 6,5
Aanstekelijk musical/film nummer met sterrencast zowel in de film alsmede hier op zang.

1906 . Genesis - Hold on my heart ( 1992 ) 5
Genesis in de sky radio stand. Kan best aardig zijn maar dat is het in dit geval niet echt. Veel te saai, zeker voor Genesis begrippen

1905 . Gino Vannelli - Powerful people ( 1974 ) 5
Over charmeurs gesproken... Mij doet het niet veel maar ik kan begrijpen dat veel Margrietlezers hier wel warm van worden.

1904 . R. Kelly - I believe I can fly ( 1997 ) 2
Dit is mij veel glad, te zoet, te braaf en te slecht.

1903 . Koot & Bie - Zoek jezelf ( 1975 ) 6,5
Prachtig gesproken intro. Dit kan ik, gezien mijn avatar, natuurlijk nooit een onvoldoende geven. Dat doe ik dan ook maar niet.

1902 . Sting - If you love somebody (set them free) ( 1985 ) 6
Vrolijk liedje van onze vriendelijke vriend. Behoort zeker niet tot het beste werk van de man. Ook hier verkies ik de melancholische muzikale kant van deze artiest.

1901 . Supertramp - Rudy ( 1974 ) 6,5
Aardig nummer maar niet mee dan dat. Een veel te veel Rick Davies nummer, dat wil zeggen typisch Supertramp maar te veel met een Amerikaanse inslag

mahone
1860-John Lee Hooker & Carlos Santana-The healer-1990
Mooi nummer.Ik ben geen Santana fan maar zijn aanwezigheid is niet storend.

1859-Roger Daltrey-Giving it all away-1973
Ik vind Without Your Love mooier maar deze mag er ook best zijn.Hij heeft een mooie stem voor ballads.

1858-Diesel-Sausolito Summernight-1980
Weer zo'n standaard rock nummertje -geeuw-.Het klinkt erg midden jaren 70 dus het is niet alleen middelmatig maar ook nog gedatteerd.

1857-INXS-Need you tonight-1987
Aardig nummer en zeker in een tijd waarin we werden doodgegooid met Mel&Kim en dat soort rommel.Ik vind vooral het gitaarwerk erg lekker klinken

1856-Tom Jones & Mousse T-Sex bomb-1999
Geweldig nummer.Die stem daar kun je gewoonweg niet omheen.

1855-George Harrison-What is life-1971
Dat intro met die blazers vind ik wel leuk maar verder klinkt het wel erg als een overblijfsel uit zijn Beatles periode

1854-Sam Brown-Stop-1988
Vreselijk vooral vanwege die quasi hijgerige stem.

1853-Beatles-I feel fine-1965
Braaf liedje.Leuk voor de liefhebbers maar daar hoor ik niet bij.Ik hoor liever iets stevigers.

1852-Stevie Wonder-You are the sunshine of my life-1973
Saai nummer.Het kabbelt het hele nummer voort zonder echt ergens uit te halen.Misschien een leuk alternatief voor slaappillen.

1851-Babys-A piece of the action-1978
Nog zo'n saai dertien in een dozijn nummer.Een soort van voorbode van die vreselijke powerballads die in de jaren 80 zo populair waren.

mahone
1850-Laura Jansen-Single girls-2009
Te zoetsappig maar wel een mooie tekst

1849-Anita Meyer-The alternative way-1976
Leuk nummer vooral vanwege Hans Vermeulen.Alleen jammer dat Anita niet op volle sterkte zingt.

1848-Fluitsma & Van Tijn-15 Miljoen mensen-1996
Heb ik niks mee.Ik vind de muziek te voorspelbaar en de zang vind ik ronduit slecht.

1847-BZN-Just an illusion-1983
BZN met Annie Schilder vond ik lang zo slecht nog niet als BZN met die andere miep.Annie komt altijd wat warmer over die andere had iets van een secetaresse die zingt op een personeelsfeestje.Ik vind dit nummer aardig gezongen.De muziek is typisch BZN.

1846-Yardbirds-For your love-1965
Leuk nummer.Op zich een standaard jaren 60 deuntje maar de zang tilt het nummer naar een hoger niveau.

1845-Adamo-Dolce Paola-1965
Te oudbollig.Geef mij Jacques Brel maar

1844-Clouseau-Domino -1990
Op hun eerste LP stonden een aantal leuke stevige nummers.Dit is van hun tweede Lp toen ze al afgezakt waren tot zwijmelbandje.Beetje matte ballad met slappe tekst.

1843-Shakira-Whenever wherever-2002
In 't Spaans is het een veel leuker nummer.Bij deze versie staat de tekst een beetje in de weg.

1842-Motions-Wasted words-1965
Mooi nummer voor Nederlandse begrippen.Beetje erg Beatles alleen met mooiere zang.

1841-Rolling Stones-Time waits for no one-1974
Schitterend nummer.Muziek is prachtig en de tekst is ook mooi.Ik ben alleen niet zo kapot van de manier waarop het gezongen word.

vigil schreef:
Het gaat voorbij en daar is alles wel mee verteld.

herman schreef:

1955 . Moody Blues - The story in your eyes ( 1971 )
Geinig, dit ken ik niet. Sowieso ken ik van MB alleen dat hele bekende nummer.

Go Now zal je ook wel kennen.

herman schreef:

1953 . Amalia Rodriguez - Uma casa portugesa ( 1956 )
Het jaartal moet hier volgens mij 1953 zijn. Verder wel een verrassende artieste in deze lijst, ik had hier toch geen fado verwacht. Staat dit nummer altijd al in de lijst? Was zij toen zo populair dat ze nu nog in de lijst thuis hoort? Ik zou het niet weten, maar ik vind het wel fijne muziek eigenlijk.

Eens opgezocht, staat er inderdaad altijd al in, met als hoogste positie (in 2005) 260.

Top10 van 1900 tot 1801:

01. The Sweet - Love Is Like Oxygen
02. The Kinks - Dedicated Follower of Fashion
03. Matia Bazar - Ti Sento
04. Slade - Far Far Away
05. The Beach Boys - Heroes and Villains
06. Chic - Le Freak
07. The Easybeats - Friday on My Mind
08. Gnarls Barkley - Crazy
09. INXS - Need You Tonight
10. ABBA - Voulez-Vous

vigil schreef:

1972 . Natasha Bedingfield - Unwritten ( 2005 ) 5

1969 . Rolling Stones - Tumbling dice ( 1972 ) 5

Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent? Nou ja 2 van de honderd, dat valt dan weer reuze mee

vigil schreef:
1903 . Koot & Bie - Zoek jezelf ( 1975 ) 6,5
(...) Dit kan ik, gezien mijn avatar, natuurlijk nooit een onvoldoende geven.

Verdomd man, was me nog nooit opgevallen, ha ha.

Koot en Bie

mahone
1840-Colin Blunstone-I don't believe in miracles -1972
Mat nummer.Te gladde piano en te suffe zang.

1839-Rod Stewart-You're in my heart-1977
Te glad voor iemand met zo'n stem.En die mierzoete muziek is gruwelijk.

1838-Chic-Le freak-1978
Leuk nummer vooral de muziek.

1837-Frans Bauer-Heb je even voor mij-2004
Vreselijke camping muziek.

1836-Adriano Celentano-Prisencolinensinainciusol-1973
Ik vind de muziek wel leuk maar verder is dit natuurlijk waardeloos

1835-Little River Band-Forever blue -1995
Afgrijselijke ballad.Klinkt verder heel oudbollig.

1834-Joe Cocker & Jennifer Warnes-Up where we belong-1982
Mooie combinatie van twee wereldstemmen.

1833-Kinks-Dedicated follower of fashion-1966
Leuk jaren 60 liedje met de voor de Kinks kenmerkende cynische ondertoom.

1832-Buddy Holly-Because I love you-1956
Geweldig dat dit nummer in de lijst staat.dit soort muziek is tijdloos en er staan dit jaar een heleboel nummers in de lijst waarvan je dat niet kunt zeggen.

1831-The Clash-Should I stay or should I go-1982
Briljant nummer en niet eens hun beste nummer.Voor The Clash een vrij vrolijk nummer.

Mahone, oubollig is zonder d. Wel handig om te weten gezien de regelmaat waarmee je het gebruikt

Arrie schreef:
(quote)

Go Now zal je ook wel kennen.
Ik zou dan toch eerder Question noemen.

Titmeister schreef:
Mahone, oubollig is zonder d. Wel handig om te weten gezien de regelmaat waarmee je het gebruikt

Heb ik ook nooit geweten. Ik geloofde het eerst ook niet Wel een heel raar woord vind ik het nu...

chevy93 schreef:
(quote)
Ik zou dan toch eerder Question noemen.

Ok, ik niet. Go Now lijkt me toch echt bekender.

Het heeft ook niks met oud te maken. De oorspronkelijke betekenis is dwaas, afkomstig van het Middeleeuwse a-bolge (zonder toorn, scherpte). Het woord verbolgen heeft dezelfde stam, maar is dichter bij zijn oorspronkelijke betekenis (getoornd) gebleven. De recente regeringscrisis doet vermoeden dat de Belgen hier ook hun etymologische roots hebben liggen, ware het niet dat Caesar al repte van de Belgae en dat het Nederlandsch toen nog niet bestond. Tot zo ver het lesje taalkunde, weer terug naar de muziek...

1900 Marlene Dietrich - Sag mir wo die Blumen sind 1963 4,0
Net voor mijn tijd zullen we maar zeggen.. Nee hier kan ik niet zo veel mee.

1899 Roy Orbison It's over - 1964 6,0
Tranentrekker pur sang, Roy heeft toch al een aardig snik in zijn stem maar zet die hier nog eens extra in.

1898 Jamie Cullum - Everlasting love 2004 3,5
Hier zijn al vele covers gemaakt (o.a Sandra en U2) en het probleem in deze is dat die allemaal beter zijn dan deze versie.

1897 Live - Selling the drama 1995 7,0
Live houdt wel van het grote gebaar. Dat hoor je hier een klein beetje maar in het latere werk van de groep nog vel malen meer. Daarom is dit nog zeer goed te beluisteren. Sterker nog, het is best en sterk nummer.

1896 Prince - The most beautiful girl in the world 1994 3
Prince en naastgetekende gaan niet zo goed samen, zeker niet als hij komt met zeikerige nummers als deze. Driewerf bah!

1895 Doug Ashdown - Winter in America 1978 5.0
De versie van Froger zal vast ook nog wel voorbijkomen maar we mogen ons eerst verlekkeren aan de versie van Doug Ashdown. Het intro vind ik altijd wel mooi verder is het een redelijk saai nummer.

1894 ABBA- Voulez-vous 1979 6,5
Abba in de discostand. Zeer vrolijk nummer en het is moeilijk stil te blijven zitten. Ik ben meer van de melancholische Abba (had ik volgens mij al ergens geschreven maar dit kan er toch zeer goed mee door.

1893 Alice Cooper - Poison 1989 7,0
Tja een beetje fout is het wel maar toch ook wel erg lekker. Toen ik dit voor het eerst hoorde vond ik het toch behoorlijk ruig. Ik was in 1989 nog niet heel veel gewend en later toch wel veel stevigere muziek leren kennen en waarderen. Heavy metal voor de mainstream zullen we maar zeggen. Maar het blijft toch wel een sterk nummer.

1892 Beatles - The ballad of John and Yoko 1969 6,0
Solo of toch The Beatles? Het echte groep gevoel ontbrak in ieder geval. Niet echt vreemd met zo'n titel. Gezellig nummer maar daar win je geen punten mee.

1891 Frank Boeijen Groep - Winter in Hamburg 1987 8,0
Wat zingt hij nu? Qua articulatie is het wel eens gissen wat onze vriend uit Nijmegen ons te bieden heeft maar muzikaal gezien is het een zeer mooi nummer. Een van mijn favorieten van deze man + groep. Hangt ergens tussen een ballade en uptempo nummer in. Mooi onderhuids gebruik van de synths!

Arrie schreef:
(quote)

Ok, ik niet. Go Now lijkt me toch echt bekender.

Die kan ik wel dromen inderdaad. Wist niet dat het van de Moody Blues was. Die van Chevy komt me eerlijk gezegd niet bekend voor.

Zelfde hier. Go Now is echt vele malen bekender.

Go Now; 1964:
UK #1 / US #10 / Ned #8
1518 in de top 2000
The Moody Blues - Go Now (1965) (21 stemmen)

Question: 1970:
UK #2 / US #21 / Ned #1
340 in de top 2000
The Moody Blues - A Question of Balance (1970) (76 stemmen)

Lijkt me dat Question bekender is, maar goed. Ik ken Go Now ook echt niet.

Casartelli (moderator)
Nu is A Question of Balance wel wat meer een album-album dan Go Now, dus die vergelijking gaat wel een beetje mank. Verder ken ik ze natuurlijk gewoon allebei en had ik er niet op durven gokken welke van de twee bekender zou zijn onder wat minder ingewijden.

Lekker belanrijk ook

Casartelli (moderator)
Nou rustig maar, 't is maar een muziekforum hier...

Weet ik wel. Maar de discussie welk nummer bekender is, met chartposities en al erbij gesleurd, vind ik, vergeef me, oninteressant laat staan relevant. Die comment sloeg meer op wat ik ervan vond dan wat anderen er van zouden moeten vinden.

Het bekendste Moody Blues nummer is volgens mij toch echt Nights In White Satin, trouwens

1890 Gilbert O'Sullivan - Matrimony 1972 6,0
Petje op en neusknijpen en we gaan even Gilbert O'Sullvan na doen! Zeer herkenbaar natuurlijk. De man heeft een aantal hits waarvan deze wel leuk is maar niet de beste. Ik gok zo maar dat we nog wel 2 liedjes tegen gaan komen van Gilbert. Gezellig liedje mede door de blazers

1889 Easybeats - Friday on my mind 1966 7,5
Lekker stuwend ritme. Toch wel een klein klassiekertje, ik vind dit altijd wel een pretentieloos doch fijn plaatje!

1888 Slade Coz - I luv you 1971 6,5
Ondanks dat het een behoorlijk bekend nummer is zal dit niet gelijk als eerste te binnen schieten als iemand je naar de bekendste nummers van Slade zou vragen. Een zeer sympathiek bandje met eigenlijk ook een sympathiek liedje

1887 Fleetwood Mac - You make loving fun 1978 6,5
Aardig groovy nummer van deze legendarische band. Had ook qua sfeer wel gepast op dat andere bekende album van de band Tango in the Night. Ondanks dat het geen hoofdrol heeft wel een erg lekker gitaargebruik.

1886 Dido - Life for rent 2003 6,0
Lief liedje van een zangeres die er ineens was, anno 2011 is ze overigens ook weer ineens weg. Haar stem kan ik altijd wel waarderen. Ondanks dat het geen briljante compositie is toch een kleine voldoende.

1885 Mika - Relax, take it easy 2007 6,0
Het vrolijke gedeelte van Queen in 1 persoon gepropt. Vrolijke snuiter met dito muziek en teksten. Altijd wel leuk om weer eens te horen maar dat moet niet te vaak zijn.

1884 Chicken Shack - I'd rather go blind 1969 6,5
Aardig nummer van deze groep die eigenlijk meer een albumband was dan een singlesband. De link naar Fleetwood Mac is niet echt (behalve uiteraard de zangeres) aanwezig. Daarvoor heeft deze band te veel soul in zich.

1883 Brainbox - Smile 1970 7,0
Mooi nummer van de band rond Jan Akkerman. Nu is tijdens dit nummer Jan Akkerman niet echt prominent aanwezig, op een kleine solo na, maar dat mag de pret niet drukken. Sterke drums en percussie!

1882 Troggs - Wild thing 1966 6,0
In de catagorie klassiekers is dit er ook weer een. Erg hoog meezinggehalte en dat doen we dan ook maar. Ook bekend van allerlei tv-commercials.

1881 Backstreet Boys - As long as you love me 1997 1,5
Dan krijgen we deze meuk voor de kiezen. Hopelijk trap ik weinig meisjes op een hartje om dit echt verschrikkelijk te noemen. wat een voorbedachte gelikte zooi.

1880 Hollies - The day that curly Billy shot down crazy Sam McGee 1973 7,0
Lekker up-tempo van een ietwat onderschatte band. Deze band heeft prima singles gemaakt en daar is deze er ook weer 1 van.

1879 Aphrodite's Child - It's five o'clock 1970 8,5
Prachtig nummer van deze Griekse formatie. Het fraaie toetsenspel van Vangelis met daar bovenop het aparte stemgeluid van ons aller vrind Demis. De band viel erg snel uit elkaar en dat is toch zonde want er zat toch wel erg veel talent in Aphrodite's Child.

1878 Racoon - Lucky all my life 2008 4,0
Beetje zeurderig nummer van ook wel een beetje zeurderige band. Doet me niks.

1877 Barry Manilow - Copacabana (at the Copa) 1978 5,0
Ja dat was gezellig aan de Copacabana met die showgirl. Overbekend natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat het ook echt goed is. Een beetje muziek voor Magrietlezers (met uiteraard alle respect...)

1876 Colin Blunstone - Wonderful 1973 6,0
DE goede man heeft grote hits gemaakt met The Zombies en Alan Parsons Project. Dit is een solo-werkje waarbij het zwaar aangezette refrein erg opvalt. Staat ook wat harder in de mix om nog meer nadruk er op te leggen.

1875 Mike Oldfield - In dulci Jubilo 1976 8,0
Gezellig kerstplaatje zonder daar de nadruk op te leggen. Erg folkgericht en ik hou daar in deze vorm wel van. Ik kan begrijpen dat sommige hier zenuwachtig van worden.

1874 Specials - A message to you Rudy 1980 6,0
Alsje wilt weten wat Ska is dan moet je een plaatje van The Specials opzetten. Een stuk puntiger dan de veel bekendere band Madness welke zich ook in die richting begeven. Dit is niet hun beste nummer, het gaat een beetje anoniem voorbij en dat is geen goed teken.

1873 Madonna - Hung up 2005 6,5
Abba in de hoogste dansversnelling. Madonna kwam weer een beetje terug na wat mindere albums zoals American Life en Music met Confessions on a Dancefloor. De queen of pop gooide zich op de dancemuziek en daar was dit nummer onder andere een resultaat van.

1872 Fugees - Killing me softly 1996 2,5
Zeer vervelende cover, kabbeldekabbelmuziek waar ik niet vrolijk van ben geworden.

1871 Matia Bazar - Ti sento 1986 8,0
Die vrolijkheid is hier toch wel weer helemaal terug. Erg sterk jaren '80 nummer. Stuwend, dreigend en alles in dienst van het refrein.

1870 Dolly Dots - Love me just a little bit more 1983 6,5
De Dots waren erg groot in die periode. Vaak met wat lullige meezingers maar soms ook met wat sterker in elkaar zittende popsongs zoals deze.

1869 Anneke Grönloh - Brandend zand 1962 4,5
Hollandse klassieker met Indonesische inslag. Het heeft niet de tand des tijds niet helemaal doorstaan (oubollig is wel een juist woord) maar een het blijft wel een standaardwerk in de Nederlandse muziek.

1868 Eurythmics - Love is a stranger 1983 7,0
Annie Lennox als pin-up in de clip was weer wat anders dan de kille koude vrouw (met rode stekeltjes) welke ze vaak speelde. Het nummer staat nog steeds wel recht overeind. Goede compositie mede dankzij het hoge reperterende gehalte.

1867 Chicago - Wishing you were here 1974 6,0
Een zoet liedje van deze formatie. Eigenlijk eentje zoals ze er vele hebben. Wat bij dit nummer dan weer in het voordeel van de band spreekt dat het allemaal niet zo zwaar is aangezet in vergelijk tot hun iets latere werk.

1866 Wings - Maybe I'm amazed 1977 7,5
Een sterke track van McCartney en co. Ook zeer goede vocalen van Paul die op sommige gedeeltes behoorlijk los gaat.

1865 Grand Funk Railroad - Some kind of wonderful 1975 6,5
Laidbackrocksong van deze aardige band. Typische Amerikaanse rock, best lekker op zijn tijd.

1864 Eric Clapton - I shot the sheriff 1974 4,0
Dit liedje had Clapton gewoon lekker in Jamaica moeten laten. Deze versie mist toch elk gevoel welke Bob Marley er wel in kon leggen. Flauwe cover dus derhalve.

1863 America - Sister golden hair 1975 7,0
Een mooi liedje welke in de begin jaren '90 nog een dansbare versie kreeg. Een aanstekelijk ritme en fijne achtergrondzang.

1862 Scorpions - Hello Josephine 1965 6,5
whahahaha hihihi! Nee ik barst niet in lachen uit maar dit is een stuk uit de tekst van deze beatband. Niet vergelijkbaar met de Duitse band natuurlijk. Wel een aardig nummer, met typische jaren 60 gitaarsound.

1861 David Bowie - Fame 1975 4,5
Ik ben groot liefhebber van deze Brit enkel deze funky track heeft mij nooit zo gelegen. Zeurderige zang en muzikaal uit het verkeerde vaatje.

1860 John Lee Hooker & Carlos Santana - The healer 1990 6,0
John Lee Hooker had begin jaren '90 ineens een opleving. Hij was bijna vergeten maar werd gelukkig uit de vergetelheid getrokken door o.a. Bonnie Raitt en Santana. Hoewel blues niet mijn lievelings genre is vind ik dit wel een aardig nummer.

1859 Roger Daltrey - Giving it all away 1973 7,0
Deze ballade van Daltrey is een stuk beter dan het eerder voorbij gekomen Without Your Love. Dit is een stuk geloofwaardiger in mijn oren. Sterke vocalen waar eigenlijk het hele nummer ook op draait.

1858 Diesel - Sausolito Summernight 1980 7,5
Zeer aardige amerikaanse radiorock van (o.a.) de Nederlander Pim Koopman . Ik zou zeggen "All on Board"!

1857 INXS - Need you tonight 1987 7,5
Die gitaarriff is er een uit duizenden. Ook de nonchalante doch sterke vocalen van Michael Hutchence vallen erg op.

1856 Tom Jones & Mousse T - Sex bomb 1999 4,0
De stem van Tom Jones is behoudens zeer herkenbaar ook al die jaren nog even goed gebleven. Dat maakt dan weer niet zo veel uit als hij die stem brengt in een flauw nummer als deze.

1855 George Harrison - What is life 1971 7,5
The wall of sound is hier goed te horen. Behoorlijk goed nummer van een zeer sterke plaat. Het nummer heeft een zwaar huppelend karakter maar dat kan ik goed hebben van deze betreurde gitarist. Toch altijd een beetje onderschat gebleven.

1854 Sam Brown - Stop 1988 5,5
Sam doet erg haar best om het zo sensueel te brengen. Terwijl haar moeder Vicky geestelijke liederen in zong hijgde dochterlief Stop de hitlijsten binnen. Muzikaal gezien best een aardig liedje maar Sam doet net iets te hard haar best.

1853 Beatles - I feel fine 1965 6,5
Uit de tijd dat The Beatles nog jongetjes waren. Dat is ook wel te horen, lekkere naiviteit en de mannen hebben geen weet wat ze allemaal nog te wachten stonden.

1852 Stevie Wonder - You are the sunshine of my life 1973 6,5
Mierzoet nummer van de beste soulartiest allertijden. Gelukkig wel een stuk beter dan de mierzoete nummers die nog zouden volgen in de loop van zijn carriere.

1851 Babys - A piece of the action 1978 7,5
Een van de sterkste zangers vanuit de AOR is John Waite en dat is dus de man die je hier hoort zingen. Een nummer uit 1978 maar die teruggrijpt naar de begin jaren '70. Mede door het sterke gebruik van een orkest.

ArthurDZ schreef:
Het bekendste Moody Blues nummer is volgens mij toch echt Nights In White Satin, trouwens

No shit.

1850 Laura Jansen - Single girls 2009 5,5
Mooi meisje achter een piano welke een behoorlijke doorbraak beleefde een tijdje geleden. Dit is een vrij nietszeggend liedje maar ondanks dat (of dankzij) toch redelijk aanhoorbaar.

1849 Anita Meyer - The alternative way 1976 6,0
Het hoogtepunt van dit nummer is de bijdrage van Hans Vermeulen. Erg sterk gezongen maar helaas maar een kort stukje. Verder is het Anita aan de bal en dat bevalt toch iets minder. Desondanks toch een klein zesje.

1848 Fluitsma & Van Tijn - 15 Miljoen mensen 1996 5,0
Zeer grote hit in de tijd van dit producersduo ( al is de een tegenwoordig vooral bekend als jurylid bij talentenjachten). De doelstelling is om een beetje op het Nederlandse gevoel in te spelen. De tekst vind ik op zich wel aardig maar qua stembereik schiet het wel te kort.

1847 BZN - Just an illusion 1983 3,5
Een onbekend nummer voor mij, ik zit sowieso niet al te dik in de muziek van BZN... Tja, je hoort ze wel erger maar goed kan ik dit toch moeilijk goed noemen.

1846 Yardbirds - For your love 1965 7,5
Zeer sterke jaren '60 klassieker. Die bridge is elke keer weer vreemd om te horen want het zijn echt twee losse stukken die aan elkaar zijn geplakt. Tekstueel klopt het wel maar muzikaal een vreemde stap. Toch is dit een zeer aanstekelijk nummer.

1845 Adamo - Dolce Paola 1965 3,5
Ik kom niet uit Belgie dus ik zal het wellicht niet begrijpen. Twee nummers uit 1965 achter elkaar en wat een verschil. Dit is echt een heel truttig liedje.

1844 Clouseau - Domino 1990 8,5
Hallelujah, ik zet mijn guilty pleasure award in!

1843 Shakira - Whenever wherever 2002 3,5
Schudden met die heupen! Dit valt in de catagorie wegwerppop en daarom geen hoge punten. Het zal vast een lief meisje zijn maar zingen kan ze niet.

1842 Motions - Wasted words 1965 6,0
We belanden weer in 1965. Een aardig protestlied van Nederlandse makelij. Een mooi orgeltje en voor je het weet (2 minuut 10) is het voorbij.

1841 Rolling Stones - Time waits for no one 1974 6,5
Een nummer van The Stones welke mij meer aanspreekt. Mooie muzikale details/accenten en sterk gitaarspel.

1950 . Elvis Presley - Don't be cruel ( 1956 )
Een mij onbekende Elvis-klassieker, maar als ik dit zo hoor heb ik er niet veel aan gemist. Wel heel erg oubollig, zelfs voor zijn begrippen.
Cijfer: 4,5

1949 . Mama's & Papa's - Twelve thirty (Young girls are coming to the canyon) ( 1967 )
Veel van dit soort bands worden nu nog maar herinnerd aan 1 of 2 nummers en in het geval van de Mama's & Papa's hoort Twelve Thirty hier duidelijk niet bij. Maar wat mij betreft mag dit best vaker gedraaid worden. Aardig nummer en niet per se minder dan Monday, Monday, bv.
Cijfer: 6,5

1948 . Whitney Houston - One moment in time ( 1988 )
Hier heb ik dan wel weer een zwak voor, maar dat komt ook omdat er een verhaal aan vast kleeft voor mij. Ooit was ik leiding bij een scouting-vereniging en een van mijn mede-leidinggevenden heeft een zomerkamp lang elke ochtend de Greatest Hits van Whitney aangezet om de rest wakker te krijgen. Verder een prima gozer hoor, met een hele verantwoorde smaak. Voor dit nummer verder wel een puntje aftrek vanwege de dunne jaren '80 productie en het feit dat er wel een minuut vanaf had gekund.
Cijfer: 6

1947 . Jim Reeves - I love you because ( 1964 )
Dit nummer specifiek zegt me niets, maar dit is wel zo'n soort artiest die ongetwijfeld in het ouderlijk huis terug te vinden is... Heb hier verder helemaal niets mee.
Cijfer: 4

1946 . Elton John - Goodbye yellow brick road ( 1973 )
Iedereen is enthousiast over de oude Elton John-liedjes, maar eigenlijk boeit dit me ook helemaal niet. Het klinkt alsof het kwalitatief dik in orde is, maar het gaat compleet aan me voorbij...
Cijfer: 5

1945 . ABC - The look of love ( 1982 )
Dit vind ik dan een stuk leuker. Aanstekelijk new romantics-liedje. 1981 en 1982 waren uitstekende hitjaren, heb ik ontdekt via Dazzler's greatest hits-spellen en dit liedje droeg daar zeker aan bij. Overigens vind ik Poison Arrow nog iets leuker. Heb trouwens lange tijd gedacht dat Martin Fry (de zanger hier) en Stephen Fry (die van de BBC zegmaar) dezelfde persoon waren.
Cijfer: 8

1944 . Boudewijn de Groot - Kinderballade ( 1977 )
Het verhaal is mooi, maar van de tekst an sich ben ik niet erg gecharmeerd. Vind het af en toe een beetje te gezocht en het metrum met die korte zinnetjes spreekt me ook niet echt aan. Ik heb liever dat Boudewijn 'voluit' gaat zoals in het stuk waarin de jongen dood gevonden wordt. Afgezien van dat alles vind ik het muzikaal niet erg aansprekend.

1943 . Raymond van het Groenewoud - Liefde voor muziek ( 1991 )
Volgens mij zat ik in groep 8 tot dit in Nederland op 1 stond. Ik herinner het me nog wel dat een klasgenootje heel hard die regel "Waarom zijn de blanken zoveel bekakter dan de zwarten" zong en ik me afvroeg wat onze donkere lerares daarvan vond. Destijds vond ik het nummer heel irritant, maar nu kan ik het eigenlijk wel waarderen. Qua taalgebruik wel typisch Vlaams, denk ik, maar ergens mag ik dat wel. En de tekst is ook erg sterk, vind ik, zeker de manier waarop hij de Vlaamse kerkgang (en ook wel de Nederlandse zoals ik me die van vroeger herinner) typeert. Een nummer waarin Raymond duidelijk de titel eer aan doet.
Cijfer: 8,5

1942 . Harry Belafonte - Island in the sun ( 1957 )
Dit vind ik minder erg dan die eerdere oudjes (Elvis, Jim) die langskwamen in dit tiental, maar echt best is het nog steeds niet. Vooral dat quasi-tropische sfeertje is vreselijk eigenlijk.

1941 . Simply Red - Money's too tight (to mention) ( 1985 )
Simply Red staat te boek als een vreselijk artiest bij vrijwel iedereen die ik ken, maar zelf vind ik een paar nummers nog wel de moeite waard en een zelfs gewoon goed. Maar die komt nog langs, dus daar komen jullie nog wel achter... Dit nummer vind ik geen topper, maar gewoon wel aardig.

Heb trouwens lange tijd gedacht dat Martin Fry (de zanger hier) en Stephen Fry (die van de BBC zegmaar) dezelfde persoon waren.

Nou Herman veel gekker moet het niet worden al hebben ze wel beide een opvallende lok

1800 . Shoes - Na na na ( 1967 )
Een wat vergeten Nederlandse band uit de 60's. Een licht gedateerde productie maar wel prima soulvolle stem van Theo van Es en aanstekelijke melodie.
Cijfer: 7,5

1799 . Astrud Gilberto - The girl from Ipanema ( 1964 )
Toen was bossanova erg in, dit klinkt warm, relaxt en sensueel en zou perfect bij een nachtclub passen, ik hou wel van deze combinatie van latin en jazz.

1798 . Propaganda - Duel (Eye to eye) ( 1985 )
Deze Duitse band ken ik enkel van dit nummer en Machinery, nadien niets meer van gehoord. Dit is een prettig en vlot synthipopnummer dankzij de zang en deze jaren '80-productie klinkt niet gedateerd.

1797 . Small Faces - Tin soldier ( 1968 )
Met Small Faces zijn wij terug aanbeland bij de rauwe rock. Dit vind ik één van hun beste en opwindendste singles waarbij Steve Marriott de longen uit het lijf zingt.
Cijfer: 9

1796 . Stranglers - No more heroes ( 1978 )
Zulke postpunk mag ook gerust horen, de synthesizer wordt op een inventieve wijze toegepast en melodisch vind ik het ook meer dan geslaagd.
Cijfer: 8,5

1795 . Robert Palmer - Can we still be friends ( 1979 )
Degelijke popsong, prima geproduceerd maar tenslotte vind ik het origineel van Todd Rundgren beter (ik wist pas later dat dit een cover was), Robert Palmer voegt er tenslotte weinig aan toe.

1794 . Joey Dyser - 100 Years ( 1975 )
Leuke ééndagsvlieg, vrij simpel maar sfeervol nummer met mooie tekst waarbij de marsdrums opvallen.

1793 . Paul Simon - Kodachrome ( 1973 )
Zijn stem klinkt mij altijd aangenaam in de oren, ritmisch vind ik het ook een geweldig nummer en dan is er nog die combinatie van gitaar en piano.
Cijfer: 9

1792 . 10CC - Feel the love ( 1983 )
Een hit in de nadagen van 10CC, luchtig reggae-nummer, prima geproduceerd maar niet zo inventief als hun vroegere werk.

1791 . Charles Aznavour - The old fashioned way ( 1973 )
Charles Aznavour vind ik ook een aangename warme stem hebben en ook in het Engels klinkt hij best. Romantisch jazzy nummer, erg gezellig om 's avonds laat te draaien.

mahone schreef:

1838-Chic-Le freak-1978
Leuk nummer vooral de muziek.

Eens.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.