MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Radio 2 Top 2000 besproken

zoeken in:
Wat is hier de bedoeling van? Moet ik mezelf nu ook herhalen? Je zegt precies hetzelfde als daarvoor, en ik ben heus niet van mening veranderd.

Wat betreft Cohain, reageerde ik gewoon op het bericht van Pim.

pim556 schreef:
(quote)

Dat geloof ik best. Maar het komt in ieder geval op mij over alsof ze maar een beetje op die instrumenten staan te rammen. Zo'n gevoel krijg ik erbij, en zoals Arrie al zegt zijn die zangers wel het toppunt

En AC/DC is juist zo'n melodieuze hardrockband In Whole Lotta Rosie geen melodie, de nummers gaan wel hard, maar deze band speelt wel met gigantisch veel gevoel.

Arrie schreef:
Wat is hier de bedoeling van? Moet ik mezelf nu ook herhalen? Je zegt precies hetzelfde als daarvoor, en ik ben heus niet van mening veranderd.

oke, pfff jullie je zin. als er ooit een standaard rockliedje is geweest dan is het Black wel. Lekker niets aan de hand rocknummer...

Ja, ik snap best dat mensen het erg mooi vinden hoor. Er is, zeker aan het eind, emotie te horen in het nummer. Maar muzikaal gezien is het toch niet echt bijzonder? Ik vind het inderdaad niet minder standaard dan een Alive, maar misschien kan je aangeven waar voor jou de verschillen in zitten.

Wellicht ligt het aan mij maar het is toch een stuk rustiger en melancholischer dan de meeste rocksongs. Dat bedoel ik met dat het niet echt een standaard rocksong is. Dat heeft verder niks met kwaliteit te maken, bijzonder is of dat je het wel of niet goed vindt. Puur dat dit nummer anders in elkaar steekt dan de gemiddelde "rocksong".

1360 . Herman's Hermits - No milk today ( 1966 )
Het nummer heeft een enorme charme vanwege de herkenbare zang van Peter Noone met zijn sappig Brits accent, de melodie en tekst zijn onvergetelijk.
Cijfer: 9,5

1359 . Neil Diamond - Pretty amazing grace ( 2008 )
Zijn stem is niet meer zo krachtig maar het is wel een mooi en pakkend akoestisch nummer zonder franjes.
Cijfer: 7,5

1358 . Who - Who are you? ( 1978 )
Een later nummer van The Who, er zijn hier duidelijk progrockinvloeden te horen. De krachtige stem van Roger Daltrey en het drumwerk van Keith Moon zijn fenomenaal.
Cijfer: 8,5

1357 . Cats - Times were when ( 1968 )
Natuurlijk mierzoet maar de schitterende vocalen en begeleiding trekken mij over de streep, al hebben The Cats betere nummers gebracht.
Cijfer: 7

1356 . Bob Marley - Three little birds ( 1977 )
Dit soort muziek draai ik graag op een sombere en regenachtige dag, dan is de zon weer terug. Uiterst prettig reggae-nummer, zomers en relaxt en dan is nog de zang van Bob Marley.
Cijfer: 9

1355 . Paul de Leeuw & Ruth Jacott - Blijf bij mij ( 1993 )
De stem van Paul De Leeuw ligt mij niet en dat maakt dit nummer voor mij niet zo'n aangename luisterbeurt, zeker als de song zelf ook nog matig is.
Cijfer: 4

1354 . ABBA - Money money money ( 1976 )
Dan veel liever een nummer van Abba. Hiervan is de tekst mij bijgebleven en vooral de zin It's a rich man's world.

1353 . Duran Duran - The reflex ( 1984 )
Het is weliswaar wat aan de foute kant maar dit nummer heb ik altijd graag gehoord, ik vind het erg catchy. Prima clip ook.

1352 . John Lennon - Jealous guy ( 1971 )
Een mooie pianoballad van John Lennon solo, met veel gevoel gezongen. Later gecoverd door Roxy Music (zullen wij later tegenkomen).

1351 . Mud - Dynamite ( 1974 )
Weliswaar jeugdsentiment maar dit blijf ik een geweldig nummer vinden, energiek en vitaal, nog steeds hun beste. Daarna ging het geleidelijk bergafwaarts met Mud.

Arrie schreef:
Ja, ik snap best dat mensen het erg mooi vinden hoor. Er is, zeker aan het eind, emotie te horen in het nummer. Maar muzikaal gezien is het toch niet echt bijzonder? Ik vind het inderdaad niet minder standaard dan een Alive, maar misschien kan je aangeven waar voor jou de verschillen in zitten.

Hmm, technisch gezien misschien niet 'heel bijzonder', maar de kracht van dat nummer zit hem voor mij vooral in de emotie de prachtige zang. Daarnaast is die misschien simpele maar prachtige melodie, zowel van gitaar als van zang, die vooral aan het einde van dat nummer naar voren komt per direct een eargasm.

1780 . Gerard Lenorman - La ballade des gens heureux ( 1976 )
Ah, dit nummer. Als ik nog eens een popquizronde maak met nummers met kinderkoortjes kan deze er zo in. Het heeft inderdaad een hoog scoutingkamp-gehalte, maar toch vind ik het wel aardig.
Cijfer: 6

1779 . O.M.D. - Enola Gay ( 1980 )
In deze context een fantastisch nummer, maar in de context van de allergrootste synthpophits waar deze meestal toe wordt gerekend vind ik deze toch wat minder. OMD heeft veel betere nummers, het kwartje bij Enola Gay is hier nooit echt gevallen.

1778 . White Stripes - Seven nation army ( 2003 )
Een van de ultieme rocksongs van de laatste 15, misschien zelfs wel de allerbekendste... De baslijn wordt nog door menig voetbalstadion meegebruld. Zelf heb ik dit nooit tot mijn White Stripes-favorieten gerekend, ik vind hun wat stevigere nummers een stuk leuker. En ook de single die hierna kwam, The Hardest Button to Button, vind ik een stuk beter. Dat is voor mij materiaal voor een 9, deze scoort wat lager.

1777 . Golden Earring - Hold me now ( 1994 )
Dit was een hit in de tijd dat de hitparades nog redelijk maatgevend waren voor mijn muzieksmaak, al kwam de alternatieve rock er al gestaag doorheen zetten. Dit reken ik dus wel een beetje tot jeugdsentiment, vind het nog steeds best een aardig nummer.

1776 . Celine Dion - Because you loved me ( 1996 )
Binnen het kweelgenre is dit nog een van de betere nummers, vind ik. Krijg hier een beetje een gospel-gevoel bij vreemdgenoeg, al ligt het tempo daarvoor wat te laag.
Cijfer: 4,5

1775 . Michael Jackson - One day in your life ( 1981 )
Wat Michael betreft hoor ik liever de opgetogen disco en funk die hij in deze tijd maakte. Dit is me veel te zoet. Vooral het moment waarop de gitaar er bijkomt is tenenkrommend.
Cijfer: 3,5

1774 . Shocking Blue - Never marry a railroad man ( 1970 )
Voor de grap eens de jazz-versie hiervan beluisterd. Na Shocking Blue had Mariska Veres nog het meeste succes met respectievelijk een hardrock- en jazzgroep waarmee ze haar eigen hits coverde. De jazz-cover is ok, maar ik geef toch de voorkeur aan het origineel wat ik echt een heerlijke nederbeatplaat vind.

1773 . Beatles - Love me do ( 1963 )
Een oudje van de Beatles, hun allereerste (single) zelfs. Vind het in al zijn eenvoud wel een aardig nummer, vooral door de rake melodieën. Maar het echt goede spul moest natuurlijk nog komen.

1772 . Charles Trenet - La mer ( 1952 )
Dit nummer heb ik eens opgezocht, omdat ik helemaal weg was van Nine Inch Nails' La Mer. Dit nummer heeft daar echter niets mee te maken. Het is wel het origineel van Elvis' Beyond the Sea, wat lange tijd een van mijn favoriete oldies is geweest, door een geweldige scene uit de film A Life Less Ordinary. Ik moet zeggen dat ik dit origineel ook wel erg mooi vind. De romantiek van het nummer komt hier wel aan en doet me bijna terugverlangen naar de tijd van transistorradio's.

1771 . Stevie Wonder - Master blaster (Jammin') ( 1980 )
Zo'n fan van Stevie ben ik nooit geweest, maar dit zit muzikaal zo goed in elkaar dat ik gewoon niet om de kwaliteit van dit nummer heen kan. Heerlijk die ingenieuze reggae-beat waar de arrangementen vrolijk omheen dansen. Jammer dat ik niet meer van dit soort nummers van SW ken.
Cijfer: 8

vigil schreef:

1778 White Stripes - Seven nation army 2003 7,0
Een beetje gejat van The Cure (alhoewel een beetje...) maar dat wil niet zeggen dat deze gitaar, bas en drums combi slecht is. Integendeel, sowieso een van de markantste singles van de jaren zero.

Van welk nummer van The Cure dan?

herman schreef:

1772 . Charles Trenet - La mer ( 1952 )
Het is wel het origineel van Elvis' Beyond the Sea, wat lange tijd een van mijn favoriete oldies is geweest

Het zou kunnen dat Elvis hem ook heeft gecoverd hoor, maar toch vermoed ik dat je Bobby Darin bedoelt.

Edit: ah, op Wikipedia:

In the movie 'A Life Less Ordinary, it was sung by Ewan McGregor and Cameron Diaz.

Ik heb de soundtrack er even bijgepakt: daarop staat de versie van Bobby Darin. Maar Elvis zat bijna op hetzelfde moment in de film (met Always on my Mind), vandaar mijn verwarring denk ik.

1350 . Kylie Minogue & Nick Cave - Where the wild roses grow ( 2002 )
Dit vind ik één van de mooiste duetten ooit, klinkt romantisch maar ook luguber en de twee stemmen passen wonderwel goed bij elkaar.

1349 . Adiemus - Adiemus ( 1995 )
Dit kende ik niet meer, klinkt etnisch en ook wat feeëriek. Het zou passen bij een natuurdocumentaire in Afrika, dit kan voor mij wel.

1348 . 10CC - The things we do for love ( 1976 )
Beslist één van de betere hitleveranciers in de jaren '70, hun singles waren stuk voor stuk sterk, even vindingrijk als aanstekelijk met verzorgde productie en vocalen. Dit is niet eens hun beste nummer maar wel goed voor ...

1347 . Muddy Waters - Mannish boy ( 1988 )
Eén van de grootste bluesmannen ooit en je hoort hier waarom, dit is overigens de heropgenomen versie. De oorspronkelijke versie vind ik nog iets beter.

1346 . Ilse DeLange - Next to me ( 2010 )
Redelijke en vlotte licht countrygetinte popsong, goed gezongen maar het is ook wat te doorsnee, vooral wat de tekst betreft.

1345 . Billy Joel - Honesty ( 1979 )
Typische Billy Joel-pianoballad, zeer overtuigend gebracht waarmee hij bewijst een groot vocalist te zijn.

1344 . Roxy Music - Jealous guy ( 1981 )
Het origineel van John Lennon hebben wij pas gehad, de cover van Roxy Music is rijkelijker gearrangeerd met o.a. gepaste synths. Dat fluitje van Bryan ferry is wat vals maar voegt wel toe aan het nummer.

1343 . Donovan - Atlantis ( 1969 )
Deze Schotse hippie-troubadour is gelukkig ook vertegenwoordigd in de lijst. Het doet mij qua opbouw een beetje denken aan Hey Jude van The Beatles, Paul McCartney zingt ook in de backing vocals.

1342 . Michael Bublé - Lost ( 2007 )
Zeker geen slecht easy listening popnummer maar te glad, het is ook wat vlak gezongen al heeft Michael Bublé wel een mooie stem.
Cijfer: 5,5

1341 . Buffalo Springfield - For what it's worth ( 1967 )
Zowat één van de grootste hippiesongs ooit, natuurlijk een typische sixtiesplaat maar nu nog zeer aangenaam om te beluisteren. Zowel de stemmen als die gitaar als de tekst vind ik subliem.

LucM schreef:
1351 . Mud - Dynamite ( 1974 )
Weliswaar jeugdsentiment maar dit blijf ik een geweldig nummer vinden, energiek en vitaal, nog steeds hun beste. Daarna ging het geleidelijk bergafwaarts met Mud.

herman schreef:
(quote)

Van welk nummer van The Cure dan?

Subway Song

Grappig, nooit geweten. Niet alleen de baslijn, maar ook de zang is wel overeenkomstig. Grappig hoe een bewerking van een doorsnee albumtrack opeens een wereldhit wordt. Het is overigens niet de enige keer dat White Stripes zo overduidelijk jat.

vigil schreef:

1778 White Stripes - Seven nation army 2003 7,0
...
maar dat wil niet zeggen dat deze gitaar, bas en drums combi slecht is.

Er wordt op dit nummer geen bas gespeeld (en op de rest van hun nummers ook niet tot weinig)

The Scientist schreef:
(quote)

Er wordt op dit nummer geen bas gespeeld (en op de rest van hun nummers ook niet tot weinig)

Ze zijn natuurlijk maar met z'n tweeen dat weet ik. maar ik dacht bij dit nummer wel. Of is het echt enkel de gitaar die in die "riff"zit?

Jups... hij gooit zijn gitaar een of ander pitch-pedaal door waardoor het als een bas klinkt (hij speelt het hele nummer live ook gewoon in zijn eentje op 1 gitaar) Hetzelfde pedaal schijnt hij ook op Black Math te gebruiken, waardoor het juist ontzettend hoog wordt..

Ah, dank voor de toelichting!

1340 . Manfred Mann's Earth Band - Davy's on the road again ( 1978 )
Er zijn zoveel verschillende versies van dit nummer. Vrij toegankelijke progrock met de nodige virtuositeit al begon het tegen het einde wat te vervelen. Dit is de verkorte singles-versie.

1339 . ZZ & de Maskers - La comparsa ( 1964 )
Het lijkt wel heel erg op The Shadows maar - toegegeven - melodisch zit het wel prima in elkaar.

1338 . Beach Boys - I can hear music ( 1969 )
Heerlijk nummer, ik kan geen genoeg krijgen van de stemmen en zonniger en vrolijker dan dat kan ik mij niet voorstellen.
Cijfer: 9,5

1337 . Dusty Springfield - You don't have to say you love me ( 1966 )
Weliswaar een ietsje te georkestreerd maar toch een mooi nummer, natuurlijk voor een groot deel te danken aan de zang van Dusty Springfield.

1336 . Toon Hermans - 24 rozen ( 1967 )
Beslist één van de beste Nederlandse cabaretiers. Dit nummer komt in een theater beter tot zijn recht maar Toon Hermans kan mij hier wel bekoren.

1335 . Supersister - She was naked ( 1970 )
Progrock van Nederlandse bodem met Jan Stips in hun gelederen, ik moet daar eens een album van aanschaffen. Begint zweverig en licht jazzy om dan steviger te rocken.

1334 . Everly Brothers - On the wings of a nightingale ( 1984 )
Ik kan daar enkel een live-opname van vinden. Geschreven door Paul McCartney en de come back-hit van Everly Brothers waarbij de vroegere magie aanwezig was. Maar waarom geen nummers uit bun beste periode (eind jaren '50, begin jaren '60)?

1333 . Osmonds - Crazy horses ( 1972 )
Jeugdsentiment, even gek als aanstekelijk nummer en verreweg hun beste single, die orgel vind ik een geweldige vondst.

1332 . Lee Towers - You'll never walk alone ( 1976 )
Die zultpopartiesten met hun schabouwelijk Engels en die alsmaar coverden waren dé pest in de hitlijsten van de jaren '70. Daar heeft René Froger zeker de mosterd vandaan gehaald.
Cijfer: 3

1331 . UB40 - Food for thought ( 1980 )
Hun beginperiode vind ik duidelijk de beste, toen ging UB40 nog geëngageerd en geïnspireerd te werk. Frisse reggae zoals het hoort.

vigil schreef:
Ah, dank voor de toelichting!
Nog nooit een live-uitvoering gezien, blijkbaar? Moet je eens doen!

1770. Anouk - Save Me (2011)
Opvallend dat zo'n recente track meteen de lijst entert. En ook een track die tot nu toe compleet langs me heen is gegaan. Van hetzelfde laatste album vind ik Killerbee een leuker nummer en dat heb ik ook al een keer of 10 op de radio gehoord. Dit nummer is een redelijke mix tussen pop, soul en r&b, maar op de een of andere manier mis ik toch ook de begeestering, zoals meestal bij Anouk.
Cijfer: 5

1769 . Alison Moyet - All cried out ( 1985 )
Dit zit een beetje in hetzelfde straatje als het nummer van Anouk, maar het nummer heeft in dit geval een typisch 80's sausje. Een ander verschil is dat Alison wel kan zingen, wat dan ook meteen de sterkste troef is van dit nummer. Helaas is het verder weinig memorabel.
Cijfer: 5,5

1768 . Roxette - It must have been love ( 1990 )
Voor mij is dit op en top jeugdsentiment: het eerste liedje waarvan ik me herinner dat ik het niet uit mijn hoofd kreeg was er eentje van Roxette (The Look) en daarna hadden ze nog een reeks fijne hits. Deze rekende ik daar eigenlijk niet toe, maar nu ik dit luister bevalt het me toch beter dan verwacht. Een fraaie ballad en Marie Fredriksson zingt dit met veel gevoel.

1767 . Hollies - Bus stop ( 1966 )
Subliem liedje van Graham Gouldman, die ook No Milk Today en For Your Love schreef. Van dat drietal vind ik dit het sterkste liedje: het heeft een bepaalde urgentie in de zang, maar tegelijkertijd ook een bepaalde souplesse in de muziek die me wel bevalt (For Your Love is me iets teveel in 'your face'). Een erg leuk nummer, waarvan ik me kan voorstellen dat sommige het tot de beste 60's hit rekenen.

1766 . James Blunt - 1973 ( 2007 )
Dit heb ik erg vaak gehoord in die tijd. De liedjes van James Blunt zitten eigenlijk prima in elkaar, maar zowel de muziek als de stem van James zijn totaal mijn smaak niet. Het is allemaal veel te glad.

1765 . Blue Cheer - Summertime blues ( 1968 )
Opvallende plaat in de lijst. Dit lijkt me een soort vroege hardrock. Het bas en gitaarwerk zijn wat zwaarder dan de reguliere rock uit die tijd en de gitaarsolo is er ook eentje die je sindsdien in vele gedaantes nog voorbij hebt horen komen, maar hier nog wel echt iets nieuws was. Althans, vanuit mijn perspectief. Verder ook gewoon een genietbaar nummer.
Cijfer: 6,5

1764 . Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je t'aime moi non plus ( 1969 )
Dit is dan weer een nummer dat me wel bevalt. Ik heb even zitten lezen over de controverse die het destijds opriep en ook over de originele versie met Brigitte Bardot, die uiteindelijk pas in de jaren '80 het licht zat omdat Brigitte's man er niet gelukkig mee was. Zelfs al voor het gehijg in wordt gezet spat de liefde er vanaf. Erg goed gedaan.

1763 . Jim Reeves - Distant drums ( 1966 )
Het zit heus wel goed in elkaar, maar het is mij toch echt te saai en oubollig, hier beleef ik geen enkel plezier aan.
Cijfer: 3

1762 . Shirts - Tell me your plans ( 1978 )
Ik meen dat er over dit nummer een item was in de Top 2000-a-go-go eind vorig jaar. En laat ik nu afgelopen week ook een LP van de Shirts hebben gekocht, maar dat was meer vanwege het fantastische Laugh and Walk Away. Dit nummer is een jaar ouder en lang niet zo leuk, het is bijna niet voor te stellen dat het om dezelfde band gaat.
Cijfer: 5

1761 . Lenny Kravitz - It ain't over 'till it's over ( 1991 )
Met Lenny's muziek heb ik altijd een 'haat/iets-minder-haat'-verhouding gehad. Soms kan ik zijn muziek niet uitstaan, maar op andere momenten vind ik een enkel nummer best redelijk. In deze context schiet dit nummer er wel een klein beetje bovenuit. Mooi instrumentaal gedeelte en sowieso ook prettig gemusiceerd met die mooie baslijn en de gekke blazertjes.

1760 . Joe Jackson - Steppin' out ( 1982 )
Van Joe Jackson ken ik volgens mij maar drie nummers, maar die zijn wel alledrie steengoed. Hier is het vooral het uptempo ritme in combinatie met de piano, de triangel en bijzondere zang die dit voor mij een uniek plaatje maakt. Night & Day heb ik op LP, maar eerlijk gezegd nog nooit beluisterd. Misschien toch maar eens doen.

1759 . Lenny Kravitz - Always on the run ( 1991 )
En nog een hit uit de hoogtijdagen van Lenny's carrière. Na Are You Gonna Go My Way? waarschijnlijk wel zijn bekendste. Net als de meeste van zijn grootste hits vind ik dit verteerbaar, maar zeker niet genietbaar. Ergens heb ik toch een lichte aversie voor de man.

1758 . Alicia Keys - No one ( 2007 )
De melodie van dit nummer blijft altijd hangen en dat is knap en maar goed ook, want de instrumentatie met de non-stop doorhamerende drumbeat is eigenlijk best vreselijk. Alicia heeft mooiere nummers.

1757 . Robbie Williams - Rock dj ( 2000 )
Vooral bekend vanwege de controversiële videoclip. De singles van Robbie zijn altijd prima genietbaar op het moment dat een hit zijn, maar uiteindelijk zijn er maar een paar waarbij ik echt opveer als ik ze nog eens terughoor. Deze hoort daar niet bij... het roept vooral herinneringen op aan uitgaan in de studentendisco.

1756 . Gabriella Cilmi - Sweet about me ( 2008 )
Eén van de leukere hits uit die periode, echt zo'n liedje dat niet uit je hoofd is te branden. Maar om nou te zeggen dat ik het echt goed vind... dat ook weer niet.

1755 . Bob Carlisle - Butterfly kisses ( 1997 )
Dit nummer was blijkbaar een top 15 hit en al een jaren een vaste waarde in de top 2000 (al zakt ie steeds ver weg), maar ik had er nog nooit van gehoord. En daar mag ik mezelf gelukkig mee prijzen, want dit soort muziek kan me echt gestolen worden. Dit zit inderdaad in het straatje van Michael Bolton; vervelende Amerikaanse sentimentele ellende.
Cijfer: 1

1754 . Donovan - Universal soldier ( 1965 )
Een van de beroemdste protestsongs, maar ook eentje waar de tand des tijds wel een hap uit heeft genomen. Toch is het goed te beluisteren, maar Donovan had leukere hits.

1753 . Rod Stewart - I don't wanna talk about it ( 1977 )
Rod Stewart heeft een erg fout imago tegenwoordig, maar hoe meer ik van zijn jaren '60 en '70 hits hoor, hoe hoger mijn waardering wordt voor de beste man. Je voelt de emotie in zijn stem. Dit is muzikaal verder niet helemaal mijn ding, maar deze oprechtheid had ik na Joe Jackson niet meer opgemerkt.

1752 . ABBA - The name of the game ( 1977 )
Het refrein vind ik wat te gemakkelijk, maar de coupletten zijn hier ijzersterk. Er komen zelf nog een electrische gitaar en wat blazers om de hoek kijken om e.e.a. wat in te kleuren. Best een spannend nummer bij vlagen, schitterend gezongen ook.

1751 . Michael Jackson - Off the wall ( 1979 )
En met dit nummer heb ik 1/8e van de lijst gehad... Michael zullen we nog wel vaker tegenkomen en dat vind ik geenszins vervelend, als kind was hij een van mijn favoriete artiesten. Volgens mij was 11 of 12 toen ik Off the Wall ontdekte (Bad en Thriller kende ik toen al van haver tot gort), maar eigenlijk snapte ik als volwassene pas die onderkoelde discovibe die erin zit.

herman schreef:
1760 . Joe Jackson - Steppin' out ( 1982 )

Night & Day heb ik op LP, maar eerlijk gezegd nog nooit beluisterd. Misschien toch maar eens doen.

Ik zeg DOEN!

Casartelli (moderator)
herman schreef:
1751 . Michael Jackson - Off the wall ( 1979 )
als kind was hij een van mijn favoriete artiesten.

Ik vind zijn Jackson 5-periode toch minder.

vigil schreef:
(quote)

Ik zeg DOEN!

Ik ook!

Ik zal Night & Day binnenkort eens afstoffen...
Casartelli schreef:
Ik vind zijn Jackson 5-periode toch minder.

Scherp. Maar je begreep wat ik bedoel denk ik.

Casartelli (moderator)
Allicht. Over een -dt-fout of iets dergelijks gaan we verder niet zeuren, maar deze konden we toch niet laten liggen.

1330 . Bee Gees - Tragedy ( 1979 )
Eén van de grootste hitleveranciers in de jaren '60 en '70. Het heeft een zekere campgehalte vanwege de hoge stemmetjes maar zowel melodisch als vocaal als productioneel vind ik het zeer sterk. Bee Gees beschouw ik niet als één van mijn favoriete bands maar ik heb veel respect voor hen vanwege hun professionaliteit en muzikaliteit.

1329 . Take That - The flood ( 2010 )
Het lijkt mij een Robbie Williams-nummer dat door Take That is opgenomen. Niet erg speciaal met degelijke vocalen maar voor een boysband vind ik het goed meevallen.

1328 . Elvis Costello - Good year for the roses ( 1981 )
Oorspronkelijk van George Jones (wist ik pas achteraf) en hoewel ik een lichte voorkeur heb voor het origineel, vertolkt Elvis Costello het op een eigen en geloofwaardige manier.

1327 . John Mayer featuring Taylor Swift - Half of my heart ( 2010 )
Rustig voortkabbelende singersongwriterspop met een scheutje country, aangenaam om naar te luisteren maar ook een beetje te braaf en wat identiteitsloos.

1326 . Byrds - Eight miles high ( 1966 )
Monumentale song dat je in hogere sferen brengt met de zweverige sound, de ijle vocalen, de gitaarsolo, het mysterieuze sfeertje, dit verdient het maximum.
Cijfer: 10

1325 . Ekseption - The 5th ( 1969 )
Wellicht het bekendste stuk van Beethoven, dit werd meermaals in een popsong verwerkt maar de (prog)rockversie van Ekseption vind ik eigenzinnig en fris klinken.

1324 . Procol Harum - Homburg ( 1967 )
Hier zijn we dan aanbeland bij één van de pioniers van de progrock. Prachtsong vanwege de unieke symfonische arrangementen, de sfeer en de herkenbare zang van Gay Brooker. Wel lijkt dit wat teveel op hun eerste hit A Whiter Shade of Pale.

1323 . Michael Jackson - Wanna be startin' something ( 1983 )
Dit zit ritmisch erg goed in elkaar met geweldige bas en percussie, ook de zang van Michael en de blazers moeten vermeld worden.

1322 . Dave Berry - This strange effect ( 1965 )
Huisvrouwenpop uit de 60's, je kunt het de voorganger van James Blunt noemen ... maar dit vind ik een bijzonder mooi nummer die perfect past bij zijn mistroostige stem, overigens geschreven door Ray Davies.

1321 . Ramones - Rock 'n roll highschool ( 1980 )
Hun enige hit hier, erg simpel no-nonsense rock'n roll-nummer maar wel erg plezierig.

Arrie schreef:
(quote)

Ik ook!

Hier nog een fan

Gast
geplaatst: vandaag om 20:38 uur

geplaatst: vandaag om 20:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.