Muziek / Toplijsten en favorieten / Goeie drummers
zoeken in:
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 november 2015, 18:19 uur
De drummer van Saga, Steve Negus en Roger Taylor van Queen zijn altijd van grote inspiratie voor mij geweest.
In mindere mate ook Mike Sturgis (Asia, a-ha, Wishbone Ash, 21 Guns), Lee Kerslake (Uriah Heep), Neil Peart, Andy Ward (Camel) en Ian Mosley (Marillion)....
In mindere mate ook Mike Sturgis (Asia, a-ha, Wishbone Ash, 21 Guns), Lee Kerslake (Uriah Heep), Neil Peart, Andy Ward (Camel) en Ian Mosley (Marillion)....
0
buizen
geplaatst: 5 november 2015, 18:25 uur
Dank voor je antwoorden, Ozric Spacefolk maar het is me nog onduidelijk wat je van Clem Burke als drummer vindt (je kent hem van Ice Cream Genius).
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 5 november 2015, 18:41 uur
ik heb geen mening, omdat ik het gewoonweg niet weet.
0
buizen
geplaatst: 5 november 2015, 18:44 uur
ik heb geen mening, omdat ik het gewoonweg niet weet.
Dat vind ik dan wel weer een mooi antwoord. Soms is dat ook gewoon zo.
Maar verdiep je maar eens in Clem Burke, bij gelegenheid.
Hoopte op een bespiegeling door iemand die zelf drumt, maar ja: je weet het gewoonweg niet.
0
buizen
geplaatst: 7 november 2015, 07:15 uur
Een "goede" drummer, of althans een fijne drummer is toch ook een drummer die laagdrempelig is voor zijn/haar fans. Dave Lombardo is zo'n drummer. In alle jaren dat hij met Slayer toerde en er ergens een gaatje in het tourschema was heeft ie regelmatig in muziekwinkels of ergens in het clubcircuit avonden vrijgemaakt voor het geven van clinics aan een zaal vol fans. In Nederland heeft ie o.a. urenlang een clinic gegeven in muziekzaak Feedback in Den Haag (zie YT).
Een sympathieke persoonlijkheid die uitleg geeft over drumaspecten en uiteraard 'verzoeknummers' voor de fans speelt.
Nu ie Slayer uit is gekickt geeft ie wellicht nog regelmatiger clinics, zoals afgelopen mei in Belfast:
Een sympathieke persoonlijkheid die uitleg geeft over drumaspecten en uiteraard 'verzoeknummers' voor de fans speelt.
Nu ie Slayer uit is gekickt geeft ie wellicht nog regelmatiger clinics, zoals afgelopen mei in Belfast:
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 7 november 2015, 12:11 uur
Ongetwijfeld een sympathieke man, maar wel een technisch beperkte drummer.
1
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 november 2015, 14:13 uur
Omdat buizen zo graag over drummers praat en showmanship en ook van thrash houdt; deze video van Randy Black, toch één van de strakste metal-drummers die ik ken, en speelt zowel links als rechts.....
0
geplaatst: 10 november 2015, 16:54 uur
Ik weet niet of Glenn Kotche van WIlco al vernoemd is maar...hem dus!
0
buizen
geplaatst: 10 november 2015, 19:09 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Omdat buizen zo graag over drummers praat en showmanship en ook van thrash houdt; deze video van Randy Black, toch één van de strakste metal-drummers die ik ken, en speelt zowel links als rechts.....
(embed)
(embed)
Vet! En heel attent van je om zo'n gaaf drumfilmpje te delen.
Eenmaal met het John-Bonhamvirus besmet kom je nooit meer van de liefde voor goede drummers af.

De kleine buizen viel al jong in een grote ketel Led Zeppelin-soep.
Thanx, Ozric Spacefolk
0
buizen
geplaatst: 14 november 2015, 13:51 uur
Remember Live Aid 1985, in het Wembley Stadion? Menig jong MuMe'ertje zat met gespitste oortjes voor de buis.
Led Zeppelin hield een 'reunie' (zonder Bonham) en wie moet je dan vragen als drummer, juist: Tony Thompsom.
En Phil Collins was er ook. Waarom is me onduidelijk, vanwege zijn big superstar status? Wat een draak van een optreden van 'm daar. Hij gunde Tony geen blik waardig.
Eergister, op 12 november, was het alweer 12 jaar geleden dat Thompsom overleed.
Led Zeppelin hield een 'reunie' (zonder Bonham) en wie moet je dan vragen als drummer, juist: Tony Thompsom.
En Phil Collins was er ook. Waarom is me onduidelijk, vanwege zijn big superstar status? Wat een draak van een optreden van 'm daar. Hij gunde Tony geen blik waardig.
Eergister, op 12 november, was het alweer 12 jaar geleden dat Thompsom overleed.
0
buizen
geplaatst: 14 november 2015, 21:04 uur
Ziegler schreef:
Jij houdt vooral van drummers die hard slaan.
Jij houdt vooral van drummers die hard slaan.
En die een zekere 'swing' / 'groove' kennen.
De top drie: John Bonham, Dave Lombardo en Tony Thompson, dus ja: klopt.

0
geplaatst: 14 november 2015, 21:24 uur
Goeie drummers of gitaristen.
Het klink meteen als een topic voor metaalhoofden.
Edoch, ziehier mijn bescheiden bijdrage.
Mark Brzezicki
Rob Kloet
Simon Phillips
Stephen Morris
Stewart Copeland
Het klink meteen als een topic voor metaalhoofden.
Edoch, ziehier mijn bescheiden bijdrage.
Mark Brzezicki
Rob Kloet
Simon Phillips
Stephen Morris
Stewart Copeland
0
buizen
geplaatst: 14 november 2015, 21:35 uur
Dat is dan jouw beleving. Ook brushende jazzdrummers of Zappavirtuoze drummers zijn hier welkom. Het is gewoon een fijn topic om het eens over drummers te hebben. Misschien dat metalheads dat wat meer bevlogen doen, zou kunnen.
Mooi lijstje! Simon Phillips.. een virtuoos.

0
geplaatst: 14 november 2015, 22:24 uur
Ik moet denken aan mijn schooljaren op de speelplaats.
Toen werd er steevast over de beste drummers en gitaristen gediscussieerd door de headbangers.
Ik stond daar als liefhebber van pop met synthesizers een beetje verweesd tussen.
Toen werd er steevast over de beste drummers en gitaristen gediscussieerd door de headbangers.
Ik stond daar als liefhebber van pop met synthesizers een beetje verweesd tussen.
0
buizen
geplaatst: 14 november 2015, 22:45 uur
Op onze school waren er juist veel popliefhebbers. Of lieden die Talking Heads en The Cure op hun tas hadden gekalkt, met stift. Soms gingen er elpees mee in tassen naar school, die werden dan in de kantine geruild, best veel "New Wave".
Metalheads werden door leraren met argusogen bekeken. Een moeilijke periode.
M'n beste vriend zat op een andere school, trof hem altijd op het station, ivm de stadsbus.
Samen bespraken wij de beste gitaarhelden, dat schept een band. Wij waren er van overtuigd dat de beste hardrockgitaristen veel beter waren dan die The Edge van U2, Nena of The Cure.
Complete elpees met lange Engelse songteksten kenden wij uit ons hoofd bovendien.
0
geplaatst: 14 november 2015, 22:53 uur
buizen schreef:
Samen bespraken wij de beste gitaarhelden, dat schept een band. Wij waren er van overtuigd dat de beste hardrockgitaristen veel beter waren dan die The Edge van U2, Nena of The Cure.
Herkenbaar hoor.
Bij ons waren de new wavers ook talrijker gezaaid,
maar de hardrockers overklasten ons met hun muzikale bagage.
Daar ging het toch vaker om techniek, gitaarmerken en virtuositeit.
Het zou ons worst wezen dat drummer x technisch een duizendpoot was.
Wij vonden dat onze new wave muzikanten met veel meer gevoel speelden.
Teksten uit het hoofd kennen. Voor mij ging het soms ook over tracktijden uit het hoofd kennen.
Hoezen besnuffelen en aan de lijnen in het vinyl raden of het om een rustig of hard nummer ging.
Achteraf bleek wel eens dat zelf gereconstrueerde tekstfragmenten niet klopten met het tekstvel.
Dan had je je maandenlang vastgeklampt aan een subliem vers dat uiteindelijk heel anders ging.
0
buizen
geplaatst: 16 november 2015, 22:54 uur
dazzler schreef:
Hoezen besnuffelen en aan de lijnen in het vinyl raden of het om een rustig of hard nummer ging.
(quote)
Herkenbaar.
Still I'm Sad en Mistreated hadden een heel ander groefverloop dan Kill The King, op Rainbow's On Stage. Rechtsboven een afgekrabte sticker op de hoes.
0
geplaatst: 17 november 2015, 09:24 uur
buizen schreef:
Ook brushende jazzdrummers of Zappavirtuoze drummers zijn hier welkom.
Ook brushende jazzdrummers of Zappavirtuoze drummers zijn hier welkom.
Bij deze...
Steve Vai related a story about Colaiuta's virtuosity with Zappa's band during the '80s:
"He's one of the most amazing sight-readers that ever existed on the instrument. One day we were in a Frank rehearsal, this was early '80s, and Frank brought in this piece of music called "Mo 'N Herb's Vacation." Just unbelievably complex. All the drums were written out, just like "The Black Page" except even more complex. There were these runs of like 17 over 3 and every drumhead is notated differently. And there were a whole bunch of people there, I think Bozzio was there. Vinnie had this piece of music on the stand to his right. To his left he had another music stand with a plate of sushi on it, okay? Now the tempo of the piece was very slow, like "The Black Page." And then the first riff came in, [mimics bizarre Zappa-esque drum rhythm patterns] with all these choking of cymbals, and hi-hat, riffs, spinning of rototoms and all this crazy stuff. And I saw Vinnie reading this thing. Now, Vinnie has this habit of pushing his glasses up with the middle finger of his right hand. Well I saw him look at this one bar of music, it was the last bar of music on the page. He started to play it as he was turning the page with one hand, and then once the page was turned he continued playing the riff with his right hand, as he reached over with his left hand, grabbed a piece of sushi and put it in his mouth, continued the riff with his left hand and feet, pushed his glasses up, and then played the remaining part of the bar. It was the slickest thing I have ever seen. Frank threw his music up in the air. Bozzio turned around and walked away. I just started laughing."
"He's one of the most amazing sight-readers that ever existed on the instrument. One day we were in a Frank rehearsal, this was early '80s, and Frank brought in this piece of music called "Mo 'N Herb's Vacation." Just unbelievably complex. All the drums were written out, just like "The Black Page" except even more complex. There were these runs of like 17 over 3 and every drumhead is notated differently. And there were a whole bunch of people there, I think Bozzio was there. Vinnie had this piece of music on the stand to his right. To his left he had another music stand with a plate of sushi on it, okay? Now the tempo of the piece was very slow, like "The Black Page." And then the first riff came in, [mimics bizarre Zappa-esque drum rhythm patterns] with all these choking of cymbals, and hi-hat, riffs, spinning of rototoms and all this crazy stuff. And I saw Vinnie reading this thing. Now, Vinnie has this habit of pushing his glasses up with the middle finger of his right hand. Well I saw him look at this one bar of music, it was the last bar of music on the page. He started to play it as he was turning the page with one hand, and then once the page was turned he continued playing the riff with his right hand, as he reached over with his left hand, grabbed a piece of sushi and put it in his mouth, continued the riff with his left hand and feet, pushed his glasses up, and then played the remaining part of the bar. It was the slickest thing I have ever seen. Frank threw his music up in the air. Bozzio turned around and walked away. I just started laughing."
http://farm8.staticflickr.com/7195/6872752859_2b8ca89b54_b.jpg
Vinnie Colaiuta uber alles

0
geplaatst: 17 november 2015, 10:58 uur
Mijn favoriete drummers zijn in willekeurige volgorde:
- Greg Saunier (Deerhoof), gestoord, altijd om het liedje heen drummend, struikelend, vallend, avantgardistisch;
- Steve Shelley (Sonic Youth): zeer jagend, altijd in dienst van het nummer;
- Britt Walford (Slint): heel klinisch en kil maar niet afstandelijk, maar superbepalend voor het bandgeluid;
- Sara Lund (Unwound), bijna wiskundig samenspel met de bas, maar op een heel andere manier dan de hierboven beschreven technische krachtpatsers;
- Katrin Bornefeld (The Ex), zeer virtuoze drumster in een punkband, ook een echte aanjaagster, puur plezier;
- Todd Trainer (Shellac), metronomisch spel en geen slag te veel;
- Mimi Parker (Low), meer een percussioniste, maar probeer het maar eens zo minimalistisch en gevoelvol te doen
- Elvin Jones (godheid)
- Greg Saunier (Deerhoof), gestoord, altijd om het liedje heen drummend, struikelend, vallend, avantgardistisch;
- Steve Shelley (Sonic Youth): zeer jagend, altijd in dienst van het nummer;
- Britt Walford (Slint): heel klinisch en kil maar niet afstandelijk, maar superbepalend voor het bandgeluid;
- Sara Lund (Unwound), bijna wiskundig samenspel met de bas, maar op een heel andere manier dan de hierboven beschreven technische krachtpatsers;
- Katrin Bornefeld (The Ex), zeer virtuoze drumster in een punkband, ook een echte aanjaagster, puur plezier;
- Todd Trainer (Shellac), metronomisch spel en geen slag te veel;
- Mimi Parker (Low), meer een percussioniste, maar probeer het maar eens zo minimalistisch en gevoelvol te doen
- Elvin Jones (godheid)
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 17 november 2015, 11:09 uur
Steve Negus (Saga) - perfecte drum-machine, drumt disco-patronen over rockmuziek. Speelt ook veel electronische drums.
Phil Collins - Heerlijke feel, en heeft zoveel belangrijke platen ingespeeld. Less is more
Bill Bruford - Een jazzy feel bij rockmuziek, erg innovatieve drummer
Roger Taylor (Queen) - grote inspiratie voor mij. Zijn feel is onge-evenaard.
Mike Sturgis (Asia, Wishbone Ash, a-ha) - onbekende drummer, maar zijn feel heeft mij jarenlang geinspireerd.
Matt Abts (Gov't Mule) - Meerdere malen in de prijzen gevallen; de bekendste jam-band-drummer. Speelt 365 dagen per jaar live...
Ian Mosley (Marillion) - Belachelijk ingewikkelde en technische drummer, bij muziek die nogal saai kan overkomen.
Phil Collins - Heerlijke feel, en heeft zoveel belangrijke platen ingespeeld. Less is more
Bill Bruford - Een jazzy feel bij rockmuziek, erg innovatieve drummer
Roger Taylor (Queen) - grote inspiratie voor mij. Zijn feel is onge-evenaard.
Mike Sturgis (Asia, Wishbone Ash, a-ha) - onbekende drummer, maar zijn feel heeft mij jarenlang geinspireerd.
Matt Abts (Gov't Mule) - Meerdere malen in de prijzen gevallen; de bekendste jam-band-drummer. Speelt 365 dagen per jaar live...
Ian Mosley (Marillion) - Belachelijk ingewikkelde en technische drummer, bij muziek die nogal saai kan overkomen.
0
buizen
geplaatst: 17 november 2015, 12:16 uur
Oei. Vinnie Colaiuta.
Wat een virtuoos.
Meneer heeft overigens nog samengewerkt met Megadeth, op het album The System Failed (2004) verzorgde hij het trommelwerk. Samenwerking met een thrasmetalband siert hem.
En nu we het op een of andere manier toch over thrasmetal hebben: Vinnie zit net als Dave Lombardo (ex-Slayer) vrij laag achter de kit.
Dazzler had laatst wel een beetje gelijk met zijn opmerking dat ie meteen aan metaalhoofden moet denken bij de titel van het topic.
Van mij had het ook niet "Goede drummers" hoeven heten, gewoon "Het (Grote) Drumtopic" was afdoende geweest.
Wat een virtuoos.
Meneer heeft overigens nog samengewerkt met Megadeth, op het album The System Failed (2004) verzorgde hij het trommelwerk. Samenwerking met een thrasmetalband siert hem.
En nu we het op een of andere manier toch over thrasmetal hebben: Vinnie zit net als Dave Lombardo (ex-Slayer) vrij laag achter de kit.
Dazzler had laatst wel een beetje gelijk met zijn opmerking dat ie meteen aan metaalhoofden moet denken bij de titel van het topic.
Van mij had het ook niet "Goede drummers" hoeven heten, gewoon "Het (Grote) Drumtopic" was afdoende geweest.
0
geplaatst: 17 november 2015, 12:20 uur
Frost van Satyricon en 1349. Die man kan een partij snel rammen op een kit.
0
geplaatst: 23 november 2015, 22:15 uur
Dan gooi ik de ongekend knappe dubbele bassdrum partij van Tomas Haake erin
0
buizen
geplaatst: 24 november 2015, 08:49 uur
Wat heeft die man een invloed gehad, en nog steeds, op drummers. De John-Bonham-opstelling van de drumkit is nog steeds zeer gewild. Vind het zelf ook de mooiste opstelling: bassdrum, snare, 1 (grotere) tom en twee floortoms in combi met de hihat, een fiks ridebekken en wat crashcymbals.
Ziet er ook ubercool uit

Hanoi Rocks
AC/DC
Natuurlijk hebben drummers nogal eens wisselende drumkits en vooral voor het indrukwekkende werk verliest men zich soms in een hele trits toms en vooral double bassdrums. Van Halen speelde regelmatig met zelfs 4 double bassdrums. Terry Bozzio bij zijn drumclinics idem dito.
Maar ook genoemde soort drummers keren uiteindelijk of af en toe back to the roots, de John-Bonham-opstelling (zonder die twee pauken).
Ook Dave Lombardo (ex Slayer):
http://www.metalwani.com/mwwp426/wp-content/uploads/2014/07/Dave-Lombardo-Interview-pic-6-e1394410701498.jpg
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 25 november 2015, 10:16 uur
Interessant, ik wist niet dat John Bonham dit introduceerde.
Ik houd overigens niet zo van zware, logge toms. Ik vind bijvoorbeeld roto-toms dan wel weer erg leuk.
Ik houd overigens niet zo van zware, logge toms. Ik vind bijvoorbeeld roto-toms dan wel weer erg leuk.
* denotes required fields.