MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / nieuw in De Afrekening 2012 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
Vandaag kon ik eindelijk wel stemmen

2MY
The Vaccines gaan blij zijn

Door mijn drie gedwongen stemloze weken zijn ze natuurlijk wel de eerste plaats misgelopen...

WEEK 8 - DE AFREKENING VAN 25 FEBRUARI 2012

29. Mike Snow - Paddling Out

4

27. Mark Lanegan Band - Gray Goes Black

8,5

25. Black Keys - Gold on the ceiling

5

Omdat ik in het begin van dit jaar dit topic nog niet kende heb ik geen punten gegeven aan de eerste nieuwkomers, laat ik dit alsnog doen.

’t hof van Commerce – Wupperbol
3
Gotye – Eyes wide open
6
Noel Gallagher’s high flying births – AKA what a life
8
Coldplay – Charlie Brown
5
Michael Kiwanuka – Home again
8
The Hickey Underworld – Whistling
9,5
School is cool – Warpaint
7
Willow – Gold
8
Kavinsky – Nightcall
6,5
Triggerfinger – I’m coming for you
5,5
Florence and the machine – No Light, No light
9
Lana Del Rey – Born to die
5
Adele – Rumour has it
6

met deze punten erbij geteld komen we aan volgende lijst:

1.Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA... What A Life! (7,81)
2. Florence + the Machine - No Light No Light (7,63)
3. Michael Kiwanuka - Home Again (7,26)
4. Adele - Rumour Has It (7,23)
5. Lana Del Ray - Born to Die (6,96)
6. Kasabian – Goodbye Kiss (6,96)
7. Jack White – Love interruption (6,92)
8. Netsky – Give and take (6, 83)
9. Blaudzun – Flame on my head (6,83)
10. Jonsi – Gathering stories (6,66)
11. The Shins – Simple Song (6,6)
12. Gotye - Eyes Wide Open (6,59)
13. School Is Cool - Warpaint (6,59)
14. Kavinsky feat. Lovefoxxx - Nightcall (6,5)
15. The Hickey Underworld - Whistling (6.29)
16. Arid – Seven odd years (6,25)
17. Renée – Dum Dum Dum (6,06)
18. Willow - Gold (5,94)
19. Triggerfinger - I'm Coming for You (5,92)
20. Coldplay - Charlie Brown (5,23)
21. Skrillex – Bangarang (4,83)
22. Kraantje Pappie – Waar is kraan? (4,8)
23. 't Hof Van Commerce - Wupperbol (3,81)

arcade monkeys schreef:
WEEK 8 - DE AFREKENING VAN 25 FEBRUARI 2012

4

8

5

Geen toelichtingen? Dat maakt het topic nu juist zo leuk. Het is trouwens Miike Snow.

#29. Miike Snow - Paddling Out
Het debuutalbum van Miike Snow was hier een paar jaar terug een grote hit, dus wel leuk om eindelijk iets nieuws van deze mannen te horen. Zo op het eerste gehoor is dit ook weer een lekker nummer. Gaat op de liedjesrotatielijst.
Cijfer: 7

#27. Mark Lanegan Band - Gray Goes Black
Ik meen dat hij eindelijk van de drugs af is, maar dat doet de muziek helaas niet ten goede. Saai nummer en beroerd gezangen. Spijtig.
Cijfer: 4,5

#25. Black Keys - Gold on the Ceiling
Prima nummer. Op het eerste gehoor niet zo leuk als Lonely Boy, maar wel een lekker muziekje voor op de radio. Ik word er helaas niet zo enthousiast van dat ik het album opzoek. Denk dat ik dat nog even langs me heen laat gaan.
Cijfer: 6

voor herman

29. Miike Snow - Paddling Out
Ik kende Miike Snow nog niet, en het was ook geen leegte in mijn bestaan. Zwak nummer en het stemgeluid is ook niet bijzonder aangenaam.
4

27. Mark Lanegan Band - Gray goes black
Een van de beste nummers van 2012 tot nu toe dat ook op een van de beste albums van het jaar staat.
8.5

25. The Black Keys - Gold on the ceiling
Het is al een veel beter nummer dan Lonely Boy, maar door dit blijkt nog eens opnieuw dat ik en The Black Keys niet voor elkaar gemaakt zijn. Dit is geen slecht nummer ,maar ook verre van een goed.
5

Week 8.

Eerder besproken in de top 40-topic. Geen slecht nummer maar beklijven doet het ook niet, het klinkt wat vlak en moet het teveel hebben van de studiotrucs.
Cijfer: 5,5

Het gitaargeluid en de bas vind ik prima, de zang echter doet mij vooralsnog weinig. Melodisch vind ik het wel meevallen, dus toch een ruime voldoende.
Cijfer: 6,5

Een tikkeltje minder dan Lonely Boy maar wel geweldig ritme en lekker bluesy gitaar, dit swingt wederom prima. Hun album El Camino moet ik mij ook eens aanschaffen, voorganger Brothers beviel mij goed.
Cijfer: 8

Magick1
Week 8.

Miike Snow boeide me al bij hun vorig album, nu nog steeds. Wederom een dromerig en een sterk nummer.
Cijfer: 7,5

Ik heb de indruk dat sommige mensen bijna verplicht zijn om lovend te doen over nieuw werk van Mark Lanegan. Mij heeft het nooit echt geboeid, en nu evenmin
Cijfer: 5

Een gewone radiohit, waar ik bij de eerste luisterbeurten toch gevoel kreeg dat ik het nummer al eens eerder gehoord had. Niet vernieuwend, gewoon degelijk. Vreemd dat de single is van één van de albums van vorig jaar volgens velen (Ik ken El Camino niet)

Ik heb het topic maar even verplaatst naar het toplijsten-gedeelte, waar het eigenlijk thuis hoort. De komende week is het ook nog onder algemeen te vinden.

2MY
herman schreef:
Ik heb het topic maar even verplaatst naar het toplijsten-gedeelte...

Ah, oke. Misschien dan ook het 'nieuw in de top 40'- topic ook naar hier halen, dan zijn ze toch nog een beetje samen...

Ik loop een beetje achter in beide topics, even een kleine inhaalbeweging forceren:

Dit had ik eigenlijk niet verwacht in de Afrekening... Het is een overduidelijk popnummer met hoog hitpotentieel (zie alvast de top 40), maar echt alternatief vind ik het niet. Enfin, het klinkt goed en heeft een behoorlijk refrein, dus waarom niet. Ik merk dat de verrassing er bij mij alvast wat af is.

7

De laatste weken al behoorlijk wat Mark Lanegan tegen het trommelvlies gekregen, met afwisselende keuren. Dit valt zo'n beetje in het grijzere middenveld. Geen slecht nummer, maar geen klepper.

6,5

Net vandaag nog hun Brothers opgezet, die ik nog niet zo heel erg lang in huis heb. Hun low-budget-achtige rock heeft wel wat. Onzuiverheden bijvoorbeeld, waarschijnlijk ook zo bedoeld. Maar ook fijne melodieën die soms wat achter de gruizige gitaren verborgen zitten. Deze Gold on the Ceiling is wat te standaard Rock 'n' Roll (White Stripes hebben met dezelfde ingrediënten al betere paella gemaakt), maar we zijn mild vanavond.

6

2MY
WEEK 9 - NIEUW IN DE AFREKENING VAN 3 MAART 2012

3 nieuwe binnenkomers, The Vaccines zakken verder naar 7 en School Is Cool staat op 1!

29. Hooverphonic - Happiness

Over Hooverphonic - en dan voornamelijk Alex Callier - kunnen vele onbeleefde dingen gezegd worden, maar dit nummer is toch wel een goeike. Deze orchestrale versie voegt absoluut iets toe aan de wondermooie stem van Noémie Wolfs. Het is geen bombast geworden, maar wel een aangename popsong.

8

26. Red Hot Chili Peppers - Look Around

Nog voor 1 noot van dit nummer gehoord te hebben, had ik al zo'n vermoeden hoe het zou gaan klinken. De Peppers zijn een beetje verdwaald geraakt in hun eigen - ooit redelijk originele - sound, en durven geen vreemde paadjes meer betreden... Klinkt als een herwerking van hun Around the World met een snuifje Give it Away. Met nog een paar andere single-invloeden erbij, want het klinkt toch allemaal eender.

5

25. 't Hof Van Commerce - Stuntman

Och allez, de mannen van 't Hof hebben ook weer een nieuw plaatje. Iets minder irritant dan hun vreselijke keutel Wupperbol, maar nog steeds behoorlijk enerverend. Ook altijd hetzelfde...

4,5

'k Ga eens nadenken over mijn top 3... toch maar gewoon de 3 beste nemen ipv de 3 nieuwkomers, want buiten Hooverphonic hoef ik deze nieuwelingen toch niet dikwijls te horen...

Magick1
WEEK 9 - NIEUW IN DE AFREKENING VAN 3 MAART 2012

Hooverphonic hun singles zijn wel altijd de moeite, maar echt veel gevoelens worden er niet bij losgemaakt. Zo ook bij deze.

7

Terwijl ik Monarchy Of Roses nog een heel erg mooie single vond, is dit toch wel weer andere koek. Wederom zo'n single die inwisselbaar met de meeste van hun andere post 2000 singles.

5

Legendarische groep uit mijn streek, en het is altijd leuk om ze terug te horen.

7

Ai, dit topic helemaal uit het oog verloren verleden week. Een inhaalslag:

Week 8:

Echt slecht is het niet, maar daarmee is meteen ook alles gezegd. Het refrein is best leuk, maar al die geluidseffectjes doen meer kwaad dan goed.

5

Muzikaal inderdaad mooi en heel erg einde-der-tijden-sfeervol. Jammer dat Mark wel overdreven grommend zingt. Maar vooruit, de pro weegt zwaarder door dan de contra

7

Door Lonely Boy al benieuwd geworden naar het album, dit nummer versterkt die nieuwsgierigheid nog wat. Een spontane, vrolijke en pretentieloze kraker dat fijn tegengewicht bied aan al die andere populaire acts die zichzelf zo serieus nemen tegenwoordig.

8

Week 9:

We worden met z'n allen weer doodgegooid met deze groep tegenwoordig. En dat vind ik eigenlijk ten onrechte. Middelmatigheid troef.

5.5

Opnieuw een groep waar ik nooit echt kapot van ben geweest. Ze hebben een paar sterke nummers (bijvoorbeeld Californication) maar het grootste deel van hun oeuvre vind ik maar middelmatig. Dit nummer ook al.

6

Legendarische groep uit mijn streek, ik haat ze.

Nee, dat is uiteraard wat te sterk uitgedrukt. Ze mogen van mij nog heel lang en gelukkig leven en muziek maken, zolang ik er maar niet naar hoef te luisteren. Voor dit topic maak ik een uitzondering

1.5

Mijn top 3 voor deze week is:

1. The Shins- Simple Song
2. The Vaccines- Wetsuit
3. Jack White- Love Interuption

Week 9.

Een behoorlijke single, vakkundig geproduceerd en mooi gezongen door Noémie Wolfs maar de magie van vroeger is er niet meer. Wat blijft: een onderhoudende en radiovriendelijke popsong.

Een routineuze Red Hot Chili Peppers, ze zijn inderdaad verstrikt geraakt in hun eigen sound en dit is een doorslag van eerder werk zonder nieuwe ideeën. Degelijk maar voorspelbaar.

Eén van de betere Nederhiphop-nummers, best aardig maar het probleem met vele van dit soort nummers is dat ze vrij snel vervelen, dit heeft geen lange houdbaarheid. Wel iets beter dan Wupperbol.

Look Around is dan ook een van minste van het nieuwe album. Onbegrijpelijk dat ze die als single uitbrengen.

Week 9:

29. Hooverphonic - Hapiness
Ik kan de stem van Noémie Wolfs echt niet trekken, en het is ook al een vrij zwak nummer
4

26. Red Hot Chili Peppers - Look around
Een van mijn favoriete groepen aller tijden, zelfs al ze in hun nieuwe single enkel wat scheten zouden laten, dan zou ik er nog lovend over doen. En dit is beter dan wat scheten, de schitterende bas van Flea typeert toch het hele album en ook in dit nummer. Ze mogen dan verstikt zijn in hun eigen sound, ik heb er in elk geval geen problemen mee.
9

Toch een van de beste nummers van deze groep.
3,5

Week 9.

Dit is wel heel erg nietszeggend. Ik begrijp dat ze in België nog redelijk bekend zijn, maar in Nederland was het laatste nummer dat redelijke airplay kreeg Jackie Kane volgens mij. Persoonlijk vind ik alleen 2Wicky nog de moeite waard. Dit is ook weer een behoorlijk middelmatig en nietszeggend nummer.
Cijfer: 4

Het wordt onderhand ronduit genant de manier waarop RHCP zich blijft herhalen. Eigenlijk doen ze vanaf Californication al zo'n beetje hetzelfde. Ik ben toch al nooit een liefhebber geweest van hun muziek op een enkel nummer na, dus dit trek ik maar slecht. Tijd dat ze met pensioen gaan.
Cijfer: 2,5

De Westvlaamse Beastie Boys? Wupperbol vond ik eerst ook niet veel aan, maar begon ik steeds leuker te vinden naarmate ik hem meer hoorde op de radio. Hopelijk gaat het met dit nummer dezelfde kant uit, want vooralsnog valt vooral de extreem slechte productie me op. Het lijkt wel alsof dit met een cassetterecorder in iemands keuken is opgenomen. Desalniettemin nog de meest genietbare binnenkomer deze week.

2MY
Voorlopige stand volgens dit topic (incl. de updates van arcade monkeys):

1.Noel Gallagher's High Flying Birds - AKA... What A Life! (7,81)
2. Florence + the Machine - No Light No Light (7,63)
3. Michael Kiwanuka - Home Again (7,26)
4. Adele - Rumour Has It (7,23)
5. Lana Del Ray - Born to Die (6,96)
6. Kasabian – Goodbye Kiss (6,96)
7. Jack White – Love interruption (6,92)
8. Netsky – Give and take (6, 83)
9. Blaudzun – Flame on my head (6,83)
10. Jonsi – Gathering stories (6,66)

...waaruit blijkt dat de laatste 2 weken niet echt sterk waren. Er verandert niets aan de top 10!

(btw: Magick1, ik heb geen punten van u gevonden voor week 7)

2MY
WEEK 10 NIEUW IN DE AFREKENING VAN 10 MAART 2012

29. Black Box Revelation - Bitter

27. Absynthe Minded - Space

11. Triggerfinger - I Follow Rivers (en dus niet Eze We zoals op de stubru-site staat...)

Heet dat nummer niet anders? Misschien heeft StuBru een typefoutje gemaakt. Het zegt mij ook helemaal niets, die titel.

Wel opvallend dat Black Keys de top 10 niet gehaald hebben. En van Kavinsky eigenlijk ook wel. Geweldig nummer en doet het toch erg goed in de afrekening dacht ik.

2MY
Ik heb even gekeken op de facebookpagina van De Afrekening, en het is idd een (behoorlijke) typefout: het gaat over die I Follow Rivers-cover die ook al in de top 40 binnenkomt deze week en niet over 'Eze We'... Ik pas het aan, en dan kunnen we gaan luisteren!

edit: wsl is 'eze we' een overblijfsel van 'hoogste nieuwkomer d-eze we-ek' ofzo

2MY

Hoe meer ik het hoor, des te beter begin ik het te vinden...

7

Mooi nummer, maar weinig bijzonders. Nu al vergeten wat ik daarnet heb gehoord. Misschien dat dat nog verandert, maar aangezien er nu punten moeten gegeven worden:

6

11. Triggerfinger - I Follow Rivers

Deze hype ging op facebook al aan mij voorbij - vond het niet zo speciaal als iedereen mij wou doen geloven - en daar blijf ik bij.

5

redelijk nummer maar deze groep kan zoveel beter dan dit

6

een nummer naar het niveau van Absynthe Minded

7,5

tja, niet slecht maar het origineel vind ik toch beter

6

Week 10.

De Belgische White Stripes, begint akoestisch om dan uit te monden in een bluesrocknummer. Dit mag er zijn maar echt geniaal vind ik deze song niet.

De experimenten in hun beginperiode hebben ze duidelijk achterwege gelaten, ze zijn duidelijk opgeschoven naar de mainstream met een pure popsong maar de kwaliteit is nog steeds aanwezig. Heel mooie door piano gedragen popsong met subtiele viool.
Cijfer: 8,5

Natuurlijk ken iedereen deze grote hit van Lykke Li. Ik vind deze cover wel goed gebracht - op eigenzinnige wijze met respect voor het origineel - maar mist wel de kenmerkende sfeer dat het origineel zo aantrekkelijk maakt.

Week 10:
Hoe langer ik deze hoor, hoe minder ik hem begin te vinden. Maar het blijft 1 van de betere BBR nummers.
6.5

Prima single van zeer prima band. Ik vind dit nummer nu al 1 van hun betere.
8.5

Toen All this dancin around vorig jaar 10 keer op rij op 1 stond in de Afrekening had ik een gloeiende hekel aan Triggerfinger. Doorheen het jaar is dit verminderd en nu ga ik ze zowaar nog goed beginnen vinden. Prima cover. En om de een of andere reden vind ik het gefluit aan het begin van het nummer magistraal.
8

Tsja, BBR. Het rockt wel lekker weg, maar in die nasale stem van de zanger heb ik niet altijd zin. Ben sowieso niet zo'n fan van BBR, maar dit nummer weet me nergens te enthousiasmeren, terwijl ze op wat van hun vorige singles nog aardige Rolling Stones-anno-1969-imitaties deden.

Dit vind ik dan wel weer een mooi liedje. Ooit zag ik deze band in het voorprogramma van dEUS, wat me goed beviel. Toch ben ik er nooit achteraan gegaan. Vooral in het refrein doet me zang me erg aan die van Damon Albarn denken. Dit liedje gaat hopelijk nog een tijdje mee bij StuBru, hier kan ik nog wel een paar maanden luisteren. Mooie instrumentatie ook met die strijkers en accordeon (?).
Cijfer: 7,5

Dit staat inmiddels al op 1 in de Nederlandse charts, ontdekte ik doordat ik ergens las dat voor het eerst sinds 1992 (Oh Fortuna) hetzelfde liedje in verschillende uitvoeringen meerdere malen in de top 3 stond. Ik was eigenlijk vooral verbaasd over het feit dat dit ueberhaupt officieel is uitgebracht. Bewaar dit lekker voor een concert of b-kantje ofzo... meestal vind ik dit soort covers meer leuk om een enkele keer te horen uit nieuwsgierigheid, en deze is daar geen uitzondering op.
Cijfer: 5,5

Gast
geplaatst: vandaag om 20:57 uur

geplaatst: vandaag om 20:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.