MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 00s

zoeken in:
ClassicRocker
Titmeister schreef:
Duidelijk is toch wel dat de opkomst van de punk in '75/'76 het muzikale beeld redelijk veranderd is...

Met albums van artiesten als Queen, Led Zeppelin, Pink Floyd, Bruce Springsteen, Fleetwood Mac, Eagles, Rush, Van Halen, AC/DC, U2, Marillion en Dire Straits blijft er voldoende classic rock/progressive rock over die hoge ogen kan/gaat gooien in een 1975 t/m 1984-eindlijst.

David Bowie kan zowel geschaard worden onder classic rock/progressive rock als (post-)punk/new wave en neemt een unieke positie in.

Titmeister schreef:
75-85 punk & new wave.

Ook metal ontstond tijdens deze periode. Hopelijk doen bands als Iron Maiden en Metallica wat metalen duiten in het zakje.

relaxex schreef:
Ik heb ook het idee dat "oude rock" bij de jeugd veel populairder is dan dubstep die niet door skrillex wordt gemaakt. Jeugdige muziekliefhebber die actief zijn op deze site hebben daarom vaak een voorkeur naar rock (ikzelf ook).

Dat doet me zeer veel deugd. Welke "oude rockers" brengen jouw leeftijdsgenoten zoal in vervoering?

chevy93 schreef:
Overigens denk ik juist dat men dubstep nu een te grote rol toedicht.

Ik vraag me ook af hoeveel jongeren die nu naar dubstep luisteren dat, afgezien van zo nu en dan een nostalgische bui, na hun vijfentwintigste nog doen. Waarschijnlijk niet zoveel. Evenals de meeste andere dance lijkt dubstep me muziek waar je overheen groeit naarmate je volwassen(er) wordt.

Ik denk dat dit wel allemaal heel erg meevalt. De hiphoppers van weleer (eind jaren '70, jaren '80) zijn voor een groot gedeelte nog altijd hiphoppers. En er zijn nog genoeg oudere die nu nog naar dancefeesten gaan.

ClassicRocker schreef:
(quote)

Waarom zitten dubstep-liefhebbers van rond de 18 meestal niet op musicmeter?

Omdat dubstep vooral het genre is van de singles en 7". Musicmeter aanvaardt driekwart van de dubstepreleases niet. Andere electronicagenres hebben daar ook onder te lijden.

LucM schreef:
Dubstep wint wel aan populariteit maar heeft lang niet die impact die bv. grunge of Radiohead destijds had. Burial en Skrillex zijn de enige dubstep-artiesten die redelijk bekend zijn.

Op de hedendaagse popmuziek heeft dubstep nochtans een heel grote impact. Ik kan fout zijn, maar ik vind zelfs dat veel van de hedendaagse trap music (hiphop) ook een gelijke aard heeft aan dubstep.

En kijk even naar een festival als Dour of zelfs Pukkelpop (dacht ik): daar staan 's nachts ook massaal veel dubstep-DJ's te draaien. Voor de reguliere rockliefhebbers is dubstep waarschijnlijk een matig bekend fenomeen, mensen die iets 'verder' kijken (verkeerde woordkeuze, ik weet het) is het niet te overzien.

Verder onderschrijf ik dit:
Rhythm & Poetry schreef:
MuMe is natuurlijk de slechtst mogelijke graadmeter.

Waardoor een argument als dit...
ClassicRocker schreef:
(quote)

De exposure op MuMe van Flux Pavillion (1 EP met 1 stem en een gemiddelde van 2,0) en Knife Party (2 EP's met beide 4 stemmen en gemiddeldes 3,37 en 2,62) valt vies tegen. Als MuMe de muzieksite voor liefhebbers is, is dubstep geen liefhebbersmuziek

... flauwekul is. Het is niet dat je niet veel weet hebt over een bepaald genre, dat het onbeduidend is.

Ik denk dat ClassicRocker een goed punt heeft. Als ik naar mezelf kijk; In mijn jeugd was de Top 40 mijn enige referentiepunt voor muziek (losse nummers, geen albums) en ontwikkelde ik al snel een voorkeur voor de betere discomuziek. Verzamelde 12 inch versies van de meest obscure clubdisco die ik kon vinden. Na een korte maar heftige metalperiode ben ik uiteindelijk, ik was rond de 20 inmiddels, aan de "betere muziek" uit de pophistorie begonnen, denk aan Pink Floyd, Beatles, Springsteen, Led Zeppelin, Neil Young, etc. Toen ontwikkelde ik mijn muzieksmaak pas, die sindsdien in de basis niet meer is veranderd. Kan af en toe met plezier terugluisteren naar die discomeuk, maar dat is, net als dubstep voor de jeugd van tegenwoordig waarschijnlijk, vooral en niet meer dan een jeugdzonde gebleken.

Het is sterk overdreven te stellen dat de jeugd massaal naar dubstep luistert. Er zijn bij jongeren ook veel metalliefhebbers, dance of techno is ook populair bij een bepaald gedeelte (zie Tomorrowland), hiphop heeft dan weer bijval bij een andere groep en vele rockbands - oude en nieuwe - zijn en blijven populair bij jong en oud. En er is natuurlijk ook een gedeelte die zich enkel met de hitparade bezig houdt (Adele haalt hier 6x platina). Er zijn zoveel genres tegenwoordig dat er geen enkele overheersende is.

Natuurlijk luistert niet de hele jeugd naar dubstep, maar het is wel veel populairder dan metal. Hier wordt metal nauwelijks nog geprogrammeerd in het poppodium, omdat er niet zoveel mensen op afkomen. Het is natuurlijk wel een serieuze subcultuur en eentje met een langere houdbaarheidsdatum, maar lang niet zo groot. Op Tomorrowland zul je ook wel dubstep horen trouwens: Swedish House Maffia die daar stonden hebben zelfs een plaat gemaakt met Knife Party. En niet alleen hiphopartiesten, maar ook grote popartiesten als Britney Spears, Muse en Coldplay zijn tegenwoordig ook niet vies van dubstepinvloeden in hun muziek.

@Tony: kan best zijn dat het uiteindelijk in de categorie jeugdzonde valt, maar dat doet toch niets af aan het punt dat het heel populair is?

LucM schreef:
Er zijn zoveel genres tegenwoordig dat er geen enkele overheersende is.

Dat klopt, maar dubstep is in ieder geval wel de laatste nieuwe rage. En om een rage te zijn, moet het massaal populair zijn.

ClassicRocker
bennerd schreef:
Omdat dubstep vooral het genre is van de singles en 7". Musicmeter aanvaardt driekwart van de dubstepreleases niet. Andere electronicagenres hebben daar ook onder te lijden.

Des te drukker zou het moeten zijn bij de releases die MuMe wel aanvaardt. Het forumtopic "dubstep" bestaat sinds oktober 2006 en sprokkelde in bijna zes jaar slechts vijftien pagina's bij elkaar. Dat is bijzonder karig voor een stijl die onder jongeren (en daar hebben we er op MuMe een heleboel van) enorm populair is. Overigens zijn het niet eens jongeren maar "hippe, veelzijdige ouderen" die er goed zijn voor het leeuwendeel van de berichten.

bennerd schreef:
Voor de reguliere rockliefhebbers is dubstep waarschijnlijk een matig bekend fenomeen, mensen die iets 'verder' kijken (verkeerde woordkeuze, ik weet het) is het niet te overzien.

Voor mij als "reguliere rockliefhebber" is dubstep inderdaad een matig bekend fenomeen en na beluistering van Burial, Flux Pavillion en Knife Party kan ik je mededelen dat daar geen verandering in komt (ik hoorde werkelijk niets dat uitgenodigt tot een nadere kennismaking met dit subgenre). Maar wie weet slaagt Muse er dit najaar in om me te positief te verassen met een album met dubstep-invloeden.

Hoever kijkt de reguliere dubstep-liefhebber eigenlijk?

bennerd schreef:
Het is niet dat je niet veel weet hebt over een bepaald genre, dat het onbeduidend is.

Nee, maar ik maakte een duidelijk voorbehoud door aan MuMe (waar dubstep een onbeduidend fenomeen is) te refereren. Nogmaals, als MuMe de muzieksite voor liefhebbers is, is dubstep geen liefhebbersmuziek.

Wat is in hemelsnaam "liefhebbersmuziek"? Volgens mij zijn er in Nederland voldoende liefhebbers van de muziek van Frans Bauser, Grad Damen en noem ze maar op. En hoe populair zijn deze artiesten op MuMe?

Ik ken tevens genoeg mensen die alleen maar naar techno e.d. luisteren (en dus vnl. vinyl aanschaffen, en dan ook nog eens veel 12" spul). Echte liefhebbers die veelal zelf ook muziek maken maar op MuMe hebben ze met deze muzikale voorkeur niets te zoeken. De kleine groep mensen op MuMe die regelmatig naar techno e.d. luisteren combineren dit vrijwel zonder uitzondering met het luisteren naar diverse andere genres/stijlen waardoor er hier op MuMe nog voldoende voor hun gading is.

Ik vermoed dat de MuMe gebruikers wat dieper in de muziek graven.
Liefhebbers die inderdaad met verschillende genres muziek bekend zijn.
De albumfreaks die obscure platenzaakjes aandoen en wellicht regelmatig platenbeurzen bezoeken.
De festival/concert bezoekers. De liefhebbers die boeken verslinden van bepaalde artiesten/ bands.
Het is een breed begrip. De 60's fans, 70's...etc, heden, of een combi van verschillende decenia.
Ik denk ook dat de techno en andere dancemuziek liefhebbers hier best zijn, maar inderdaad ook niet vies zijn van andere stijlen, en waarom ook niet.
Nog niet zo lang geleden werden behoorlijk wat Thunderdome verzamelaars besproken.
Die reeks hardcore werd lang geleden gelanceert, maar is een specifiek dancegenre.
Uiteindelijk zijn de alternatieve pop/rock/metal/hardrock/progrock van heden en verleden wel in de meerderheid.

ClassicRocker schreef:
(quote)

Des te drukker zou het moeten zijn bij de releases die MuMe wel aanvaardt. Het forumtopic "dubstep" bestaat sinds oktober 2006 en sprokkelde in bijna zes jaar slechts vijftien pagina's bij elkaar. Dat is bijzonder karig voor een stijl die onder jongeren (en daar hebben we er op MuMe een heleboel van) enorm populair is. Overigens zijn het niet eens jongeren maar "hippe, veelzijdige ouderen" die er goed zijn voor het leeuwendeel van de berichten.

Grappig bericht, want wat wil je nou precies zeggen? Dat bennerd ongelijk heeft?

Het is gewoon zo dat MuMe zo'n beetje de slechts mogelijke graadmeter voor de maatschappij is. Het type dat dubstepliefhebber is komt kennelijk niet tot nauwelijks op deze site. Dat betekent dat ze niet in grote getale bestaan. Want dat doen ze dus wel. Dubstep is moeiteloos populairder onder jongeren dan Radiohead. Je moet goed zoeken naar mensen die die überhaupt band kennen, zelfs. En ik kan het weten, want ik durf toch wel te stellen dat ik ook onder de 'jongeren' val De jongeren die hier op MuMe komen zijn allemaal van die knettergekke muziekidioten die er veel te veel tijd aan besteden

Stijn_Slayer
Zelfs veel metalvrienden van mij luisteren naar dubstep. Heb er verder (nog) niet echt een mening over, tenzij het van die 'wub wub wub dubstep' is.

Ach, weet je hoeveel mensen naar Radiohead luisteren, Niels? Dat is echt geen nichemuziek hoor. Iedereen die zich ook maar een beetje alternatief voelt die luistert naar Radiohead en ook naar Nirvana. Straks ga je nog beweren dat niemand de Bietels kent, gekkie.

Ik weet heus wel dat Radiohead geen nichemuziek is. Ik ben op school echter maar een heel klein aantal mensen tegengekomen die het kende. En dan meestal alleen Creep. Ik ken zelfs mensen die redelijk naar 'alternatievere' (let op de 're') muziek luisteren en die Radiohead niet kennen. Mijn punt is dat dubstep een stuk populairder is, zo lijkt het. Ook op vakantie luisterden de jongeren bijna allemaal ofwel naar top 40, ofwel naar dubstep, ofwel naar hardstyle.

Stijn_Slayer
chevy93 schreef:
Wie speelt er niet liever voor een grote zaal vol met gillende mensen dan in een kleine pub waar met geluk 100 man op afkomen?

J.J. Cale.

Dubstep klinkt als een alternatieve dancestijl. Tegendraadse ritmes , veel soundeffects.
Het schijnt dat het in 2001 is ontstaan en uit Engeland is over komen waaien.
In het dancegenre zal je altijd verschuivingen en nieuwe ontwikkelingen blijven houden.

Ik verwacht overigens niet dat veel liefhebbers van dit genre op MuMe zullen komen
Die beleven de muziek op hun manier en niet zozeer om het hier te delen, althans vermoed ik.

ClassicRocker
niels94 schreef:
Grappig bericht, want wat wil je nou precies zeggen? Dat bennerd ongelijk heeft?

Ja en nee. Ja, want ik geloof er niets van dat toestaan op MuMe van dubstep-releases op single en 7" zal leiden tot een exponentiële toename van het aantal dubstep-liefhebbers hier. Nee, want het leidt ook bij mij geen twijfel dat dubstep momenteel enorm populair is onder jongeren.

niels94 schreef:
Het is gewoon zo dat MuMe zo'n beetje de slechts mogelijke graadmeter voor de maatschappij is.

Eens, maar wel met dien verstande dat 99,9 procent van de rockliefhebbers uit Nederland en Vlaanderen hier ook geen user is en dat de graadmeterfunctie van MuMe (voor zover een doelstelling) ook op het gebied van rockmuziek hiaten vertoont.

niels94 schreef:
Ik weet heus wel dat Radiohead geen nichemuziek is. Ik ben op school echter maar een heel klein aantal mensen tegengekomen die het kende. En dan meestal alleen Creep. Ik ken zelfs mensen die redelijk naar 'alternatievere' (let op de 're') muziek luisteren en die Radiohead niet kennen. Mijn punt is dat dubstep een stuk populairder is, zo lijkt het. Ook op vakantie luisterden de jongeren bijna allemaal ofwel naar top 40, ofwel naar dubstep, ofwel naar hardstyle.

Et voila, fandom en het gevoel dat niemand het kent. Maakt niet uit, tot de vierde klas heb ik ook gedacht dat ik de enige op m'n middelbare school was die Joy Division kende, maar soit. Kleine vergelijking trouwens: 24 van m'n facebookvrienden vinden Coldplay leuk, 23 Joy Division, 21 Nirvana en maar liefst 30 van m'n bij schrijven 254 vrienden (dit is geen moment trouwens om opmerkingen over m'n aantal facebookvrienden te maken) vinden Radiohead leuk.

ClassicRocker schreef:
Des te drukker zou het moeten zijn bij de releases die MuMe wel aanvaardt.

Juist niet, want door het niet aanvaarden van veel dubstepreleases blijven de dubstepfans weg van deze site. MusicMeter is geen must voor alle muziekliefhebbers die Nederlandstalig zijn, he. En het forum is een nog slechtere graadmeter dan de site zelf.

Voor mij als "reguliere rockliefhebber" is dubstep inderdaad een matig bekend fenomeen en na beluistering van Burial, Flux Pavillion en Knife Party kan ik je mededelen dat daar geen verandering in komt (ik hoorde werkelijk niets dat uitgenodigt tot een nadere kennismaking met dit subgenre).

Dat boeit mij eerlijk gezegd geen hol, aangezien jouw persoonlijke smaak geen referentie is voor algemene populariteit. Ik hoop dat je dat zelf weet.

Nee, maar ik maakte een duidelijk voorbehoud door aan MuMe (waar dubstep een onbeduidend fenomeen is) te refereren. Nogmaals, als MuMe de muzieksite voor liefhebbers is, is dubstep geen liefhebbersmuziek.

Vandaar dat wij er je op wijzen dat je niet aan MusicMeter moet refereren. En neem die slogan aub niet te serieus. Ik ben namelijk geen muziekliefhebber.

ClassicRocker schreef:
Ja en nee. Ja, want ik geloof er niets van dat toestaan op MuMe van dubstep-releases op single en 7" zal leiden tot een exponentiële toename van het aantal dubstep-liefhebbers hier. Nee, want het leidt ook bij mij geen twijfel dat dubstep momenteel enorm populair is onder jongeren.

Welk punt probeer je dan te maken? Je trok eerst in twijfel dat dubstep wel zo'n populair genre is omdat je er niets van terugzag in de toplijst van dit topic. Wij zeggen nu dat MusicMeter een heel slechte graadmeter is op dat vlak en dat dubstep wel degelijk razend populair is nu.

Eens, maar wel met dien verstande dat 99,9 procent van de rockliefhebbers uit Nederland en Vlaanderen hier ook geen user is en dat de graadmeterfunctie van Mume (voor zover een doelstelling) ook op het gebied van rockmuziek hiaten vertoont.

Mooie woordenschat, maar ik heb nergens het tegendeel geroepen.

En als MusicMeter wel een goede graadmeter zou zijn dan vraag ik me ook af waarom die Tros: Feest op het Plein-zangers zo populair zijn. Op deze site zitten alleen de snobs die denken te weten wat de allerbeste muziek is. Hoe alternatiever en obscuurder hoe beter. Vooral afwijken van de massa. En we hebben bennerd.

juiste en ik mag toch hopen dat er niemand van uit gaat dat ik die rotzooi uit mijn top 10 ook echt luister
Nee hoor, lekker genieten met een kopje Jasmijn thee van die feest op het pleinzangers.

Rhythm & Poetry schreef:
Op deze site zitten alleen de snobs die denken te weten wat de allerbeste muziek is.

Hoe kort door de bocht, ongenuanceerd en overtrokken die uitspraak ook is, die indruk krijg ik ook vaak.

Tsja, beweren dat MusicMeter een goede graadmeter is voor de 'music of the masses' is wel een hele onbezonnen uitspraak. Ik durf er een lief iets onder te verwedden dat Skrillex (154 stemmen op MuMe) bij de massa veel bekender is dan Arcade Fire (4054 stemmen) en, onder jongeren, zelfs bekender dan Radiohead (14832 stemmen). In de muziekgames hier zie je artiesten als The Sound en Madrugada goed scoren. Ik ga een moeilijke tijd beleven om mensen te spotten die überhaupt ooit van deze artiesten hebben gehoord, en dan heb ik echt wel wat muziekliefhebbers in mijn vriendengroep... Kortom, een dergelijke opvatting kan alleen maar tonen dat de ponerende persoon zijn contact met de massa behoorlijk kwijt is...

Verder is wat tegenwoordig als dubstep uitkomt, bij verre niet vernieuwend. Dat waren de pioniers uit wel. Stilistisch is er behoorlijk geleend van jaren '90 dance-stijlen als drum 'n' bass en 2step. De belangrijkste innovatie in dubstep is niet in instrumentatie, zangvorm of klankkleur, maar in songstructuur. Waar de meeste dance-muziek tot dubstep werd gemaakt met slechts subtiele tempo- en volumewisselingen en repetitief samplegebruik. Bij dubstep gaat het om het contrast: hard vs. zacht, langzaam vs. snel, samples worden opgeknipt en opnieuw door elkaar gehusseld, en dat allemaal in één nummer. Juist dat anarchistische aspect is hetgene waarin dubstep vernieuwend is geweest.

Dit aspect heeft ook zijn weerslag op de huidige popmuziek. Zowel in de top 40-muziek: Britney Spears, Rihanna, veel moderne hiphop en R&B, als in de wat 'serieuzere' muziek. De afgelopen jaren is een muziekstroming opgekomen, die ik zelf collage-pop noem: gericht op het maken van popliedjes, zonder daarbij de traditionele popstructuur te hanteren. Er wordt veel gebruik gemaakt van samples, volume- en tempowisselingen en leentjebuur uit stijlen als techno, electronic, hiphop, jazz, soul en klassiek. Animal Collective waren één van de eerste hierin, James Blake is een andere bekende naam. Alt-J, Baths en Nicolas Jaar zijn ook namen waar ik aan denk. Dat is voor mij hoe er anno 2012 vernieuwd wordt in de popmuziek...

bennerd schreef:
(quote)

Hoe kort door de bocht, ongenuanceerd en overtrokken die uitspraak ook is, die indruk krijg ik ook vaak.

Ik nuanceer het een beetje met mijn laatste zin.

GrafGantz schreef:
Wat is in hemelsnaam "liefhebbersmuziek"? Volgens mij zijn er in Nederland voldoende liefhebbers van de muziek van Frans Bauser, Grad Damen en noem ze maar op. En hoe populair zijn deze artiesten op MuMe?

Die zijn hier niet erg populair. Maar hoeveel van de liefhebbers die je noemt zijn in die mate liefhebber dat ze dagelijks met muziek bezig zijn? Hoeveel van hen zijn actief op zoek naar nieuwe muziek? Wellicht een minderheid en de meerderheid houdt het bij hun idool, waar ze naar kijken als die op tv komt, in het weekend een cd'tje van draaien en misschien ook een keer naar een live optreden gaan.

Niks mis mee natuurlijk.

En dan zijn er de dubstep jongeren. Jongeren zijn al een minderheid en niet alle jongeren steppen dub. Hoeveel van degenen die dubstep beluisteren zijn dagelijks met muziek bezig? Hoeveel van hen zijn actief op zoek naar nieuwe muziek? Wellicht geen grote meerderheid en is het voor velen gewoon het nieuwe beatje waarop ze in het weekend bewegen als ze een lief aan de haak willen slaan.

Mogelijk vergis ik mij want ik ben natuurlijk een snob en contact met die massa vind ik niet wenselijk.

Maar toch denk ik dat MusicMeter de ondertitel 'De muzieksite voor liefhebbers' wel redelijk waarmaakt. Vandaar dat Madrugada hier enige bekendheid heeft, dat Pink Floyd en Radiohead het al lange tijd goed blijven doen en er van dubstep niet zo veel te bespeuren valt.

Maar als dubstep verder uitgroeit dan underground dance muziek is het hier ook wel te zien, zoals nu met Burial in deze top. En het relatieve succes van een beïnvloede artiest als James Blake. Zelfs ik als ouwe zak en voornamelijk rockliefhebber ken die namen en heb de muziek reeds gehoord.

MusicMeter is dus een tamelijk goede graadmeter. Niet voor de massa, wel voor 'de liefhebber'.

Na al het geredeneer op de laatste 3 pagina's door te hebben gelezen wilde ik met een soort gelijke reactie komen als Kronos.

Kronos schreef:

MusicMeter is dus een tamelijk goede graadmeter. Niet voor de massa, wel voor 'de liefhebber'.

Sluit ik mij graag bij aan.

Slowgaze schreef:
Kleine vergelijking trouwens: 24 van m'n facebookvrienden vinden Coldplay leuk, 23 Joy Division, 21 Nirvana en maar liefst 30 van m'n bij schrijven 254 vrienden (dit is geen moment trouwens om opmerkingen over m'n aantal facebookvrienden te maken) vinden Radiohead leuk.
Tja, dat blijft nogal subjectief. Als ik naar mijn (137) Facebookvrienden kijk, is er maar één iemand die Joy Division 'leuk' vindt (en dat is Arnout ), 10 vrienden die Coldplay 'leuk' vinden, 4 bij Nirvana en 4 bij Radiohead.

Maar ook artiesten als Rihanna (4), Muse (5), Skrillex (4), Michael Jackson (4), Jason Mraz (2), Dire Straits (3), Lady Gaga (1), David Guetta (4), Adele (9), Pink Floyd (5), The Beatles (8) en Keane (2) doen het niet bijster goed.

Conclusie: Mijn vrienden houden niet van muziek.

Kronos schreef:
En dan zijn er de dubstep jongeren. Jongeren zijn al een minderheid en niet alle jongeren steppen dub. Hoeveel van degenen die dubstep beluisteren zijn dagelijks met muziek bezig? Hoeveel van hen zijn actief op zoek naar nieuwe muziek? Wellicht geen grote meerderheid en is het voor velen gewoon het nieuwe beatje waarop ze in het weekend bewegen als ze een lief aan de haak willen slaan.

Mogelijk vergis ik mij want ik ben natuurlijk een snob en contact met die massa vind ik niet wenselijk.

Zelfkennis is een groot goed

Veel jongeren zijn juist actief op zoek naar muziek, dat wordt ze ook makkelijk gemaakt door YouTube, Spotify, Soundcloud e.d. Echter, omdat de vluchtigheid van de muziek hierdoor ook veel groter is, is er veel minder loyaliteit naar de muziek en al helemaal naar de artiesten toe. Dit in tegenstelling tot de jongeren 30 jaar geleden, die bwvs hun spaarpot kapot moesten slaan om de nieuwste vinyl van hun idool te kopen. Hierdoor zie je veel minder jongeren nu, die op de bres springen voor de artiesten van nu tov an de felheid waarmee ouderen hun helden van weleer verdedigen. Dit komt dus niet, omdat jongeren niet op zoek gaan naar nieuwe muziek, maar deze muziek niet zo sterk bij zich dragen.

Overigens is dubstep verre van ideale muziek om een vrouw op te versieren

Titmeister schreef:
Veel jongeren zijn juist actief op zoek naar muziek,...

Ongetwijfeld. Maar lang niet allemaal naar dubstep en 'veel' is erg relatief.

Zoals ik reeds schreef, jongeren zijn al een minderheid. Binnen die relatief kleine groep zijn jongeren die echt actief met muziek bezig zijn ook nog eens een minderheid. En degenen daarvan die helemaal into dubstep zijn vormen daarin ook nog eens een minderheid.

'Veel' is dus ook weer niet zó veel.

Het gaat dus niet echt op om met MusicMeter af te rekenen als slechte graadmeter omdat het niet overspoeld wordt door de dubstep rage, want zó immens is die nu ook weer niet en om redenen die je zelf ook al noemt is het een beetje appelen met beren vergelijken.

MusicMeter, de muzieksite voor liefhebbers, jawel. Een tamelijk goede graadmeter, jawel. Uiteraard met beperkingen. Bijvoorbeeld al helemaal niet voor de klassieke muziekliefhebber.

Maar dat de Rolling Stones, Beatles, Doors, Radiohead, Pink Floyd, Coldplay, Arctic Monkeys, Interpol... zeer populair zijn bij liefhebbers jong en oud komt hier toch prima uit de verf.

En ook, specifiek in deze toplijstjes, dat er in de 00's weer meer naar pop en minder naar rock geluisterd werd dan in de '90's en dat folk weer helemaal hip is geworden.

herman schreef:
Er wordt nog volop vernieuwd buiten de rockmuziek om, bv. door een Burial.

Bijzonder vernieuwend vind ik het niet. Als ik rock interpreteer als overkoepelende term waaronder dan bijvoorbeeld ook metal valt, dan kan ik rustig vaststellen dat er in rockmuziek niet minder vernieuwd wordt. Zo ontstonden er in de 00's voor vernieuwende muziekjes ook weer nieuwe namen als metalcore, sludge- en djent metal. Onbekend uiteraard voor wie niet verder kijkt dan, ik noem maar wat, electronic.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:56 uur

geplaatst: vandaag om 23:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.