menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Verrukkelijke 500

zoeken in:
dat zijn dan ook wel de mooiste

Verrek, ik heb 321 óók!
En bijna de helft van zaaf zijn lijst. hihi

Dim
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/245424947_4688161954583212_5157387851251968290_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=973b4a&_nc_ohc=fAPE_mPEkdwAX_AB6bw&_nc_oc=AQkJWXqoCkY3GVGziw_0gK_Y3bKApXCQ2-C5isZO59ZJFNqRMTWsB3ejuRu03NMSzKc1m3MXqtVo9zVXCTeovfGl&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=f4d9fe631621b22b93a9c683157751d1&oe=616DE510

Leonard Cohen, Madonna, Elton John, slechts een paar grootheden die nog nooit of al heel lang niet in de Verrukkelijke 500 stonden. Ze krijgen nog één kans u voor zich te winnen. Op het Bal der Gemisten zullen ze de longen uit hun lijf zingen voor uw stem. Wie van deze grootheden haalt alsnog uw lijstje? Luister vanaf 20:00 uur naar Orinoco Radio.

AstroStart schreef:
Mijn lijstje heb ik vorige week ingeleverd. Hierbij even wat statistieken (zonder teveel posities weg te geven) en een random tiental uit mijn lijst.

Mijn lijst is ook verstuurd! Ik gebruik even jouw randomnummers die dus nu helemaal niet meer zo random meer zijn

Randomizer 2021
23. Fish - Credo
58. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond
107. Duncan Browne - Wild Places
127. New Order - True Faith
191. Marillion - Genie
270. Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness
297. Revere - Maybe We Should Step Outside
375. KLF - Last Train to Traincentral
454. Kim Wilde - Cambodia
484. Propaganda - Duel (Eye to Eye)

Verder heb ik maar liefst 53 nieuwe binnenkomers en dus helaas ook 53 afvallers. De hoogste nieuwe binnenkomer kan je vinden op nummer 128 en de laagste op 499. Bij die 53 nieuwe binnenkomers zitten maar liefst 12 Nederlandse dan wel Nederlandstalige inzendingen (OWW weet er in ieder geval eentje) en bij de 53 afvallers zijn dat er slechts 2 dus een snelle conclusie is dat de lijst een stuk lokaler is geworden.

Drie nieuwe nummers in de Top 10 (Archive, Marillion en Queen) en dus ook drie afvallers uit diezelfde Top 10 (Marillion, Archive en OMD).

laxus11 schreef:
Ik heb mijn top 500 al ingeleverd maar kon het niet laten om hem eerst nog wat aan te passen en daarna heb ik er een top 1000 van gemaakt

Voor wie interesse heeft (of niet ):

TheLaxus top 1000 - playlist by Lex Frenken | Spotify - open.spotify.com

Staat er nog iets van na 1985 in Lex?

vigil schreef:
(quote)

Staat er nog iets van na 1985 in Lex?

Wel een paar nummers ja

Onweerwolf schreef:
Jongens, ik heb weinig van 2020 meegekregen. Welke spiksplinternieuwe hits gaan kans maken en kan ik derhalve schaamteloos meeduwen danwel straks 3 dagen lang in de chat afkraken?

En voor 2021?

Ja, de nieuwe ABBA, maar verder?

Onweerwolf schreef:
(quote)

En voor 2021?

Als je ook van een wat modernere sound houdt, zijn de volgende nummers wel te behappen:
Smerz - Believer
Pom Pom Squad - Death of a Cheerleader
William Doyle - And everything changed
Rural Internet - Iron Lung
Japanese Breakfast - Paprika
Lost Girls - Menneskekollektivet
Kendall :3 - Teamplayer

Dim
Onweerwolf schreef:
(quote)

En voor 2021?

Placebo, The War On Drugs, Gang of Youths, CHVRCHES feat. Robert Smith

Ye's Jesus Lord komt uiteraard ook met een glansrijke notering in de V500

Dim
Johnny Marrissey schreef:
Ye's Jesus Lord komt uiteraard ook met een glansrijke notering in de V500

Lijkt me wel, hiphop doet het altijd uitstekend in de V500.

Dim schreef:
(quote)

Lijkt me wel, hiphop doet het altijd uitstekend in de V500.

Misschien gaat Ye Eminem wel achterna.. Die kwam vorig jaar opeens vrij hoog binnen

Eum, ik dacht even dat mijn lijst auto-genomineerd word, maar ik heb die post blijkbaar niet goed gelezen. Een vraagje: wat is Orinoco radio eigenlijk, en wat is eigenlijk de bedoeling van de lijst. Ik zal wellicht wel een update van mijn lijst doorvoeren. Ik heb nog nooit zoveel muziek als dit jaar geluisterd, alleen iets minder de laatste tijd, omdat ik met andere dingen bezig ben.

Ah je kan 500 nummers insturen. Hoe dan ga ik er eens voor moeten voorzitten.

TornadoEF5 schreef:
en vraagje: wat is Orinoco radio eigenlijk, en wat is eigenlijk de bedoeling van de lijst.

Orinoco Radio - MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl
Orinoco Radio

Orinoco Radio is een online radiostation dat zich focust op alternatieve muziek om alle soorten en maten. Orinoco werkt op vrij regelmatige basis samen met MusicMeter. Verschillende toplijsten, waaronder de MuMeLadder, De Witte Trui, de MuMeAfrekening en de MuMe (Album) Top 40 worden uitgezonden door de radiozender. In de periode dat Orinoco's haar eigen toplijst de Verrukkelijke 500 uitzendt wordt deze gepromoot op het forum van MusicMeter.

Overdag en 's nachts zijn er op Orinoco voornamelijk non-stop uitzendingen, in de avonduren zijn er ook programma's die gepresenteerd worden. Het station onderscheidt zich, doordat het geen gebruik maakt van formats, maar dat de dj's hun programma's geheel zelf samenstellen. De muziek wordt afgewisseld met reclameblokken en een nieuwsbulletin op het hele uur. Inkomsten worden gegenereerd uit donaties van luisteraars en internetreclame via de website en worden gebruikt voor de exploitatie van Orinoco Radio. Wekelijks luisterden er meer dan 2000 unieke luisteraars naar het radiostation. De bezetting van Orinoco Radio bestaat anno 2018 uit een groep van circa 17 vrijwilligers.

Ontstaan

De radiozender is in 2008 opgericht door een groep muziekprofessionals die elkaar kennen van het Vrienden van de Top 2000-forum. Zij constateerden dat er in het verzuilde Nederlandse radiolandschap weinig plaats is voor eigenzinnige en eclectische deejays die niet in hokjes denken. De zender is enigszins te vergelijken met bijvoorbeeld BBC 6 Music dat ook een alternatief probeert te zijn voor de op hitparades gebaseerde FM-zenders. Een kenmerk van het station is het vele contact met de luisteraars via internet, telefoon en sms. Luisteraars hebben met regelmaat de mogelijkheid om verzoeken in te dienen voor bepaalde nummers. Orinoco Radio startte met uitzenden op 1 mei 2008. De titel van het radiostation verwijst naar de Zuid-Amerikaanse Orinoco-rivier en de Londense Orinoco Studios.

Hitlijsten

Verrukkelijke 500
Sinds het jaar van oprichting heeft Orinoco Radio een eigen allertijdenlijst, de zogeheten Verrukkelijke 500. Deze lijst wordt jaarlijks in november uitgezonden, op basis van internetstemmen. Luisteraars leveren hiervoor een volledige Top 500 in. Dit staat in contrast met de beperkte stemlijstgrootte bij de Top 2000 van Radio 2 en aanverwanten. In 2018 vond de elfde editie plaats. A Day in the Life van The Beatles loste Black van Pearl Jam af als lijstaanvoerder.

Steunfonds
Het Steunfonds is een wekelijks hitprogramma op Orinoco Radio. Elke week kan er op vier nieuwe singles worden gestemd. De plaat met de meeste stemmen verdient de titel 'Flowschijf', met andere woorden dit is de single van de week. De hele week krijgt het nummer veel airplay op Orinoco Radio.

MuMeLadder
De MuMeLadder is de jaarlijkse allertijdenlijst van MusicMeter. Het is een Top 2000 met grotendeels alternatieve en/of ondergewaardeerde nummers, bedoelt als vrije en niet-commerciële tegenhanger van de Top 2000 van Radio 2. Sinds 2012 wordt de lijst uitgezonden door Orinoco Radio.

Officiële website

TornadoEF5 schreef:

Ah je kan 500 nummers insturen. Hoe dan ga ik er eens voor moeten voorzitten.

Gewoon de nummers op volgorde zetten in een spreadsheet en mailen

Tot wanneer hebben we?

Dim
johan de witt schreef:
Tot wanneer hebben we?

7 november.

Dim
Gretz schreef:
De muziek wordt afgewisseld met reclameblokken en een nieuwsbulletin op het hele uur.

Deze informatie klopt niet, we zijn reclamevrij (als je reclame voor een andere uitzending niet meetelt). Nieuwsbulletins komen voor in - min of meer - de stijl van Nieuwspaal/De Speld, bijvoorbeeld tijdens evenementen als de NL Top 100.

Aanvullend:
Orinoco Radio zendt elk jaar in januari "Het Laatste Oordeel" uit, de lijst van populairste nummers volgens de chat van de Radio 2 Top 2000 (de uitzending wordt vooral gewaardeerd omdat de klassieke T2000-tunes gebruikt worden en omdat er voldoende tijd is om alle nummers te draaien).

Sinds juni heeft Orinoco Radio haar eigen hitlijst: de Catch 22. Dit is een lijst van gave nieuwe nummers, samengesteld door de muziekredactie van het station. De lijst wordt elke laatste vrijdag van de maand om 20.00 uitgezonden en de donderdag erop herhaald.

Zojuist mijn top 500 gemaild.
Vooruit, even een paar statistiekjes.

Oudste nummer: 1961
Jongste nummer: 2021

Verdeling decennia:

60's: 7,2 % [36]
70's: 11,8 % [59]
80's: 22,8 % [114]
90's: 34,6 % [173]
00's: 17,2 % [86]
10's: 5,4 % [27]
20's: 1,0 % [5]

De nineties domineren (terecht natuurlijk, want mijn tienerjaren). Over de top 2000 gezien zakt het percentage wel iets, afgelopen jaar 25%, net als de 80's.

Verdeling m/v (lead)zang:

84,4 % man
13,2 % vrouw
2,4 % gemengd

Landenverdeling:

Verenigde Staten 41,20%
Engeland 37,00%
Nederland 7,00%
Ierland 4,40%
Australië 2,20%
België 1,80%
Canada 1,60%
Denemarken 1,40%
Schotland 1,40%
Bermuda 1,00%
Brazilië 0,20%
Jamaica 0,20%
Noord-Ierland 0,20%
Noorwegen 0,20%
Wales 0,20%

Dim schreef:
(quote)

Deze informatie klopt niet, we zijn reclamevrij (als je reclame voor een andere uitzending niet meetelt). Nieuwsbulletins komen voor in - min of meer - de stijl van Nieuwspaal/De Speld, bijvoorbeeld tijdens evenementen als de NL Top 100.

Aanvullend:
Orinoco Radio zendt elk jaar in januari "Het Laatste Oordeel" uit, de lijst van populairste nummers volgens de chat van de Radio 2 Top 2000 (de uitzending wordt vooral gewaardeerd omdat de klassieke T2000-tunes gebruikt worden en omdat er voldoende tijd is om alle nummers te draaien).

Sinds juni heeft Orinoco Radio haar eigen hitlijst: de Catch 22. Dit is een lijst van gave nieuwe nummers, samengesteld door de muziekredactie van het station. De lijst wordt elke laatste vrijdag van de maand om 20.00 uitgezonden en de donderdag erop herhaald.

Ga ik de wiki updaten, dank voor de aanvullingen. Laatste moment dat ik de tekst serieus heb bijgewerkt is alweer van enkele jaren geleden. Vandaar dat het waarschijnlijk verouderd is geraakt.

Had Orinocorona Radio ooit wel reclame en nieuws dan?

Dim
Onweerwolf schreef:
Had Orinocorona Radio ooit wel reclame en nieuws dan?

Nee, dat was vroeger ook niet zo.

Dim schreef:
(quote)

Nee, dat was vroeger ook niet zo.

Ah, mijn slordigheid dan. Ik heb geen idee waarom ik dat destijds dan zo heb opgeschreven. Ooit misschien wel gedacht dat er gewone reclames waren, toen ik het station nog niet zo goed kende.

Oké lijst is ingezonden, heb 100 nummers ingestuurd maar lijst is toch weer radicaal anders dan de top 100 die ik dit voorjaar had gepresenteerd. Mag ik die eigenlijk hier posten?

Gast
geplaatst: vandaag om 02:40 uur

geplaatst: vandaag om 02:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.