MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013

zoeken in:
Mooie lijst, Jasper, fijn ook dat Isakov je bevalt. Aanrader trouwens, Don.

Ik kan uit die twee lijstjes van Jasper en Don al een erg goeie top 10 maken. Er zullen ook wel enkele platen terug te vinden zijn in m'n toplijst. Dit jaar veel minder tijd gehad / genomen om te luisteren, vandaar ook geen erg uitgebreide lijst. Afijn, hij komt nog wel.

Op de valreep nog mijn lijstje kunnen invoeren:

1 Nick Cave & The Bad Seeds: Push the Sky Away
2 Phosphorescent: Muchacho
3 Madensuyu: Stabat Mater
4 Arcade Fire: Reflektor
5 Queens of the Stone Age: Like Clockwork
6 The National: Trouble Will Find Me
7 Holden: The Inheritors
8 Flying Horseman: City Same City
9 Deafheaven: Sunbather
10 Mintzkov: Sky Hits Ground

Haalden het (net) niet maar vervolledigen wel mijn top 20:

Flaming Lips, Fuck Buttons, Axelle Red, Trixie Whitley, Girls in Hawaii, Darkside, Kurt Vile, Editors, Jonathan Wilson, Revere

Nog niet lang op deze website, maar ook ik heb een top 10 gemaakt.
Ondanks dat ik voornamelijk wederom muziek heb ontdekt uit vorige jaren (Between The Buried And Me, Does it offend you yeah!, Gy!be, of de herontdekking van Amenra). Toch een top 10 kunnen samen stellen met platen waarvan ik heb genoten.

Top 10 albums 2013:
1. Deafheaven - Sunbather (Post-Black Metal/"Blackgaze?")
-Zowat het enige album dat me compleet heeft weg geblazen dit jaar. Vroeger was black metal zowat het enige wat me kon boeien(toen ik een 14 jarige knul was), maar de voorbije jaren kon het genre me nog amper boeien/verrassen. Tot deze plaat dus, dat ik dit jaar me heb verdiept in post-rock (en een beetje in shoe-gaze) heeft ook zeker geholpen, gewoonweg klasse.

2. Watsky - Cardboard Castles (Rap/Hip-Hop)
-Nee niet specifiek diepzinnig, nee niet een album die een ware hip-hop klassieker zal worden. Gewoonweg een fijne plaat, die ik deze zomer heb grijs gedraaid en waar ik gelukkig van word.

3. Nails - Abandon All Life (Hardcore)
-17min, meer heeft deze plaat niet nodig om chaos en agressie te laten neerdalen op mijzelf. Heeft de leemte van een jaar zonder een nieuwe 'Converge' perfect opgevuld.

4. The Haxan Cloak - Excavation (Ambient/Drone)
-Voor ik hem live zag was ik niet helemaal verkocht, maar zijn passage in de kreun heeft me het licht doen zien. Nu bibber en beef ik telkens ik deze plaat opzet, kippenvel.

5. Bonobo - The North Borders (Downtempo)
-Nog zo'n zomerplaat, liggen in de zon, biertje bij de hand, bonobo op de achtergrond. Zalig.

6. The Ocean - Pelagial (Progressive Metal)
-Elke keer ik deze luister stijgt hij in mijn achting, catchy snuggere goede prog metal.

7. God Is An Astronaut - Origins (Post-Rock)
-Dit jaar was het jaar dat ik het post-genre heb ontdekt, maar dan voornamelijk platen uit andere jaren, deze was echter wel ene van dit jaar die ik heb kunnen appreciëren.

8. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing (Progressive Metal)
-Hoewel ik geen fan ben van Porcupine Tree, vond ik deze plaat wel fijn.

9. Cult of Luna - Vertikal (Sludge)
-Ik hou zoveel van Cult Of Luna en live vond ik Vertikal sterk klinken en het is een goede plaat. Maar toch ook een grote teleurstelling. Ik vind hem zeker goed hoor, maar het is niet van het kaliber 'Somewhere Along The Highway', die ik dit jaar wederom veel heb gedraaid (meer dan Vertikal, niet echt een goed teken).

10. Mikal Cronin - MC II (Garage Rock)
-Nog zo'n zomerplaat en live was hij ijzersterk. Net goed genoeg om in de top 10 te belanden.

Honorable Mentions:
Haken - The Mountain (Progressive Rock)
Forest Swords - Engravings (Ambient)
The Joy Formidable - Wolf's Law (Indie Rock)
An Autumn For Crippled Children - try not to destroy everything you love (Post-Black Metal)

Hey, nog iemand met fantastische muzieksmaak op MusicMeter! Dit kan tellen als eerste bericht. Welkom op MusicMeter, Jlav! Enkele posts hoger staat mijn lijstje.
Deafheaven gaat volgens mij erg hoog in het jaarlijstje van MusicMeter staan.

De top 10 van 2013 zoals ik 'm heb ingevoerd:

1. Deafheaven - Sunbather 4,5*
2. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
3. Ataraxie - L'Être et La Nausée
4. Wooden Wand - Blood Oaths of the New Blues
5. Rorcal - Világvége 4*
6. Gregory Alan Isakov - The Weatherman
7. The National - Trouble Will Find Me
8. Bill Callahan - Dream River
9. Fire! Orchestra - Exit!
10. Matt Elliott - Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart

Nrs. 11-20 (maar dit is uiteraard nog meer een momentopname dan de top 10):

11. Vattnet Viskar - Sky Swallower
12. Power of the Horns - Alaman
13. Light Bearer - Silver Tongue
14. Abyssal - Novit Enim Dominus Qui Sunt Eius
15. Motorpsycho - Still Life with Eggplant
16. Mark Kozelek & Desertshore - Mark Kozelek & Desertshore
17. Villagers - {Awayland}
18. Mordavia - Mortal
19. The Ruins of Beverast - Bood Vaults: The Blazing Gospel of Heinrich Kramer
20. Rob Mazurek Octet - Skull Sessions

Verder nog 4 sterren:

Cult of Luna - Vertikal
Radical Face - The Family Tree: The Branches
Keaton Henson - Birthdays

Deafheaven blijft gaan. Leuk om Rorcal eens in een lijstje te zien staan!

Mijn verzamel top 5 van 2013:

1. Otis Redding - Lonely & Blue:

Misschien wel de mooiste plaat ooit van Otis, vol met ook veel nog onbekende ballads, uitgegeven op blauw vinyl. Verbazingwekkend is, dat ik de enige stemmer ben: warm aanbevolen!

2. Metallica - Through the Never (Soundtrack, live):

Metallica live klinkt geweldig, zo ook op dit album wat een mooie mix van oud en nieuw werk bevat. Ook verkrijgbaaar (als je snel bent) op 3LP gekleurd vinyl.

3. Hall of Fame Volume 2:

Meer onbekend werk vanuit de beroemde Southern Soul Fame studio.

4. 12" Disco the Collection:

34x 12"/LP versions uit de "disco-tijd": het woord disco is wat misleidend, want het betreft vooral minder bekende (erg) goede lange versies van soul, funk & disco nummers uit ruwweg de jaren 1975 - 1985.
Vanaf Ben E. King met Supernatural Thing tot aan Gino Soccio met Dancer.

5. New Orleans Funk vol.3:

Na een aantal jaren is daar dan het derde deel in deze sterke reeks.

Nou, Jlav, gave lijst! Deafheaven gaat goed scoren in de MuMe Jaarlijst.

Die George Alan Isakov staat ook al in de lijst van AOVV (gave lijst trouwens, twee overeenkomsten in de top 3), dus dat zijn twee users waar ik muzikaal veel overeenkomsten mee heb. Toch maar eens gaan beluisteren.

George Alan Isakov heb ik leren kennen door te luisteren naar wat in AOVV zijn (toen nog voorlopig) jaarlijstje stond.

Wow, plaats 21 voor Sunbather!

En Cult Of Luna staat erin!

Na al die prachtige posts van eindlijsten, bied ik de liefhebber ook maar eens een extraspeciale editie van mijn top 10 van 2013 aan. Compleet met quootjes en alles.

Alles in één keer. Gaan we:

10.The Devil's Blood - III: Tabula Rasa or Death a...

(afbeelding)

Ik ben blij dat Selim Lemouchi dit spul toch uitbrengt, want het is, met even doorbijten, toch een album dat ik niet had willen missen. Soms pakkend en gemakkelijk, maar meestal ritualistisch en bevreemdend. Een dans met de natuur. Oog in oog met Het Kwaad met het besef dat wij allen onderdeel zijn van één en hetzelfde universum.

09.Grave Miasma - Odori Sepulcrorum

(afbeelding)

Door middel van het gebruik van enkele pre-christelijke instrumenten in het machtige Seven Coils maakt Grave Miasma de esoterische ervaring compleet. Daarmee toont de band vluchtige raakvlakken met Necros Christos en Nile. Twee bands die de mystiek uit vervlogen eeuwen tot leven brengen in een kolkende poel van extreme metal. Grave Miasma weet subtiel om te gaan met deze invloeden door ze in haar loodzware geluid een plaats te geven.

08.Queensrÿche - Queensrÿche

(afbeelding)

Aanvankelijk trekt het in de korte albumduur allemaal onopvallend aan je voorbij, vervolgens blijkt hoezeer elke vierkante centimeter op nuttige wijze besteed is. Uiteraard wordt het niveau van voor 1990 niet gehaald, maar het niveau van na 1998 wordt toch moeiteloos overschreden, lijkt me. Het klinkt vooralsnog weer eens echt als Queensrÿche.

07.Clandestine Blaze - Harmony Of Struggle

(afbeelding)

Het voornoemde typische gebrul van Mikko Aspa alsmede het gebruik van fluisterstemmen heeft een transcendentale uitwerking die tegen het decor van de lineaire, maar krachtige en afwisselende black metal een weergaloze kracht meekrijgt. En dat is waar het bij het genre om te doen is. In mijn beleving althans.

06.Beaten To Death - Dødsfest!

(afbeelding)

Met Dødsfest levert Beaten To Death een nieuwe sensatie af. Technisch hoogstaand en origineel. En let ook even op het geluid van het plaatje. Het is net als het debuut live opgenomen in de oefenruimte. Dødsfest is zodoende wat rudimentair van opzet, maar klinkt geenszins als een rehearsaltape. Het klinkt gewoon als een mokerslagencombo in het aangezicht. Rauw maar met een heerlijk organisch geluid. De drums klinken bijvoorbeeld gewoon zoals ze klinken als je er eens op slaat in een winkel of bij het bandje op de bruiloft van je broer. Kortom, alles klopt aan Dødsfest.

05.Gorguts - Colored Sands

(afbeelding)

Wat Gorguts doet is scheppen van sfeer middels het creëren van ruimte binnen de death metalkaders. Lange nummers als An Ocean Of Wisdom en het magische Absconders laten zich omschrijven als enkele woeste death metalkernen die omgeven worden door progressieve wervelwinden die vooral kalmte en rust in het geheel lijken te willen rammen.

04.Magister Templi - Lucifer Leviathan Logos

(afbeelding)

Laat u besprenkelen met herinneringen aan de vroege Candlemass, Pagan Altar en ook Angel Witch. Scherpe riffs die niet meer uit het hoofd geraken, goed gedoseerde gepassioneerde solo's en de theatrale galmzang van voorganger Abraxas d'Ruckus zijn ingrediënten die een zelfs door een volleerd exorcist niet meer uit uw hoofd te verdrijven zijn.

03.Cathedral - The Last Spire

(afbeelding)

Het album ontrolt het zich als een doomalbum avant la lettre, waarbinnen veel afwisseling mogelijk is. En met een grote liefde voor de jaren '70 natuurlijk. Zoals blijkt uit de fuzzy gitaren en bijvoorbeeld een typisch wah wah intermezzo in Infestation Of Grey Death.

02.Jex Thoth - Blood Moon Rise

(afbeelding)

Nummers als The Places You Walk en het lange Ejhä zijn logger, zwaarder maar vooral veel zweveriger van aard dan de nummers op het debuut. De bezwerende stem van de gemakkelijk zingende frontvrouw is het vlammende baken in de mistige sluier van mystiek en magie die opgetrokken wordt.

01.Ihsahn - Das Seelenbrechen

(afbeelding)

De aankondigingen lieten mij iets anders verwachten maar toch kan ik niet anders dan heel diep buigen voor deze oude held. Wat een album. Geen enkel moment kakt de boel in. Voortdurend zit ik op het puntje van de stoel. Een kolkende poel van progressieve metal dat is Das Seelenbrechen. Daar kunnen de droomherkauwers uit New York nog wel duizend puntjes aan zuigen.

Equinox schreef:
1. The National - Trouble Will Find Me
2. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
3. Arcade Fire - Reflektor
4. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork
5. Daft Punk - Random Access Memories
6. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
7. Woodkid - The Golden Age
8. Portugal. The Man - Evil Friends
9. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
10. Arctic Monkeys - AM

Mijn top 10 komt blijkbaar wel aardig overeen met de top 100 (tussen haakjes):
1.(1) The National - Trouble Will Find Me
2.(2) Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
3.(3) Arcade Fire - Reflektor
4.(5) Queens of the Stone Age - …Like Clockwork
5.(7) Daft Punk - Random Access Memories
6.(14) Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
7.(57) Woodkid - The Golden Age
8.(x) Portugal. The Man - Evil Friends
9.(9) Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
10.(4) Arctic Monkeys - AM

Don Cappuccino schreef:
Wow, plaats 21 voor Sunbather!

En Cult Of Luna staat erin!

Mooi!

1. Deafheaven - Sunbather (21)
3. Cult of Luna - Vertikal (98)
17. Sigur Rós - Kveikur (11)
27. James Blake - Overgrown (19)
29. Alter Bridge - Fortress (78)
32. Arctic Monkeys - AM (4)
36. Stromae - √ (87)
39. Eefje de Visser - Het Is (15)

Jammer dat The Black Heart Rebellion en Madensuyu er niet instaan...

Deafheaven, Daughter en Revere Verrassend ook dat Editors op plaats 10 staan, die had ik niet zo hoog verwacht. Mooie lijst weer!

Mijn top 10 zoals deze terugkeert in de lijst:

1. Revere – My Mirror / Your Target (42)
2. Stuart Warwick - The Butcher’s Voice (--)
3. Nick Cave & the Bad Seeds – Push the Sky Away (02)
4. London Grammar – If You Wait (58)
5. James Blake – Overgrown (19)
6. Suede – Bloodsports (50)
7. Radical Face – The Family Tree: The Branches (25)
8. John Grant – Pale Green Ghosts (--)
9. Sigur Rós – Kveikur (11)
10. Christian Kjellvander – The Pitcher (--)

Knap dat the National alweer nummer 1 is geworden (in 2010 ook).

1. (--) Lulu Rouge - The Song Is in the Drum
2. (2) Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
3. (--) Factory Floor - Factory Floor
4. (12) Darkside - Psychic
5. (--) Kerridge - A Fallen Empire
6. (18) Holden - The Inheritors
7. (--) Minilogue - Blomma
8. (3) Arcade Fire - Reflektor
9. (21) Deafheaven - Sunbather
10. (44) Nils Frahm - Spaces

1. Holden - The Inheritors [Border Community]
http://cdn2.thelineofbestfit.com/media/2013/06/in-500x500.jpg

Geniale composities vanaf de planeet Gnork

Tijdens het schrijven van de voorgaande vierentwintig stukjes begon ik me steeds meer te verheugen op het schrijven bij en over deze plaat.

Een vrachtlading superlatieven is geleverd om dit stuk te voorzien van extra enthousiasme. Echter, nu het moment daar is, weet ik niet meer wat ik moet schrijven.

Overvallen door emoties die de plaat opwekt, die me verhinderen een mooi stuk te typen, zal er een incoherent hoopje los zand verschijnen.

Het bijzondere aan de productie van de plaat is het gebruik van een modulaire synthesizer, die James Holden in staat stelt elk wensbare geluid zelf te creëren. Deze vrijheid biedt zo veel meer mogelijkheden dan het gebruik van 'gewone' synthesizers, lijkt me zo.En wat horen we voor geluiden! Het is rauw, het schuurt, het piept, het leeft. Het is abstract, maar het volgt toch een lijn, het 'loopt'. Hoewel er duidelijk een maat in de nummers zit, wordt deze niet aangegeven door de lage tonen.

Alles bij elkaar klinkt dit heel bevreemdend en geeft het de indruk dat het dan wel een zooitje moet zijn. Dat is het echter niet. Holden weet de juiste klanken, de juiste ritmes in de juiste structuur te plaatsen. De modulaire synths zorgen voor een kosmisch, organisch geluid. Alsof je zo het heelal kunt horen. Allemaal zweverig gedoe, maar bij het beluisteren van de plaat waan ik me elke keer weer in de ruimte, zappend langs de radiozender op de planeet Gnork ofzo.

Elk nummer bevat een wazig motiefje met een raar timbre dat maar wordt herhaald, om vervolgens gezelschap te krijgen van een ander geluid dat er dan perfect bij blijkt te passen. Het voorlaatste nummer 'Blackpool late eighties' klinkt het meest als conventionele techno, en je zou er zelfs op kunnen dansen. Je zou het kunnen zien als het eindpunt van de lange ruimtereis waar je dan al een uur in gevangen zit. Ik zeg ook maar wat.

Is er dan ook kritiek? Nee.

Op deze plaat hoor ik dingen die ik nooit eerder hoorde, en elke keer hoor ik weer iets nieuws, na vijftig keer luisteren. Dit is een ware schatkist. Een diep schatkist waarvan de bodem nog niet is bereikt. Dit is voor mij momenteel de beste plaat van de afgelopen 50 jaar. 'The Inheritors' is de Negende Symfonie van de Beethoven van de planeet Gnork, James Holden.

Amen.

Beste nummers:
The Caterpillar's Intervention YouTube - James Holden - The Caterpillar's Intervention
Sky Burial YouTube - Holden - Sky Burial [HQ]
Delabole YouTube - JAMES HOLDEN - Delabole
Seven Stars YouTube - JAMES HOLDEN - Seven Stars
Gone Feral YouTube - Holden - Gone Feral
The Inheritors YouTube - Holden - The Inheritors
Blackpool Late Eighties YouTube - JAMES HOLDEN - Blackpool Late Eighties

Spotify: Spotify - play.spotify.com

1. Holden - The Inheritors
2. Power of the Horns - Alaman
3. Fire! Orchestra - Exit!
4. DJ Sprinkles - Queerifications & ruins
5. La Femme - Psycho tropical Berlin
6. Wrekmeister Harmonies - You've always meant so much to me
7. Dans Dans - I/II
8. Kurt Vile - Wakin on a pretty daze
9. Janelle Monáe - The electric lady (suites IV and V)
10. Föllakzoid - II
11. Matana Roberts - Coin coin chapter two: Mississippi moonchile
12. Retribution Gospel Choir - 3
13. Lulu Rouge - The song is in the drum
14. Fuck Buttons - Slow focus
15. Jon Hopkins - Immunity
16. Dawn of Midi - Dysnomia
17. Brainbombs - Disposal of a dead body
18. DJ Sprinkles - Where dancefloors stand still
19. Jan Swerts - Anatomie van de melancholie
20. Nils Frahm - Spaces
21. The Ex & Brass Unbound - Enormous door
22. Fire! - (without noticing)
23. Pere Ubu - Lady from Shanghai
24. The Field - Cupid's head
25. Spilt Milk - Funeral blues

Nou ja, waar is mijn persoonlijke top 10-lijstje van 2013 nu? Weg? Wat een onzin!

1. Arcade Fire - Reflektor (3)
2. Atoms For Peace - Amok (16)
3. Madensuyu - Stabat Mater (/)
4. Arctic Monkeys - AM (4)
5. Steak Number Eight - The Hutch (/)
6. Bass Drum of Death - Bass Drum of Death (/)
7. The Black Heart Rebellion - Har Nevo (/)
8. Palma Violets - 180 (/)
9. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City (6)
10. Flying Horseman - City Same City (/)

4 van de 10 halen het, maar dan staat dan ook meteen erg hoog. Wel jammer van Flying Horseman, die had ik nog een kans gegeven.

Cult of Luna in de Top 100

Maar 1 album uit mijn lijstje in de top 100, en dat is, Boards of Canada - Tomorrow's Harvest.

De waarschijnlijke eindlijst definitief gemaakt, zonder iets te wijzigen.

1. (==) The Civil Wars - The Civil Wars (2013)
2. (43) Agnes Obel - Aventine (2013)
3. (==) Mazes - Ores & Minerals (2013)
4. (==) Poni Hoax - A State of War (2013)
5. (==) The Limiñanas - Costa Blanca (2013)
6. (==) Ghostpoet - Some Say I So I Say Light (2013)
7. (61) Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Perils from the Sea (2013)
8. (==) Nadine Shah - Love Your Dum and Mad (2013)
9. (90) Alela Diane - About Farewell (2013)
10. (33) Villagers - {Awayland} (2013)

Dan zie ik mezelf als een muziekkenner en heb ik 71 albums uit de top 100 nog nooit beluisterd.

Toe maar, 2 platen in de top 20 voor mij! En dat is het dan ook wel geloof ik.

Ozric Spacefolk
Herr Meijer schreef:
Nou ja, waar is mijn persoonlijke top 10-lijstje van 2013 nu? Weg? Wat een onzin!

Ja, dat vind ik ook een beetje jammer.

Ozric Spacefolk schreef:
(quote)

Ja, dat vind ik ook een beetje jammer.

Die lijstjes zijn niet weg, maar verwerkt in de eindlijst die op de frontpage staat.

Ozric Spacefolk
herman schreef:
(quote)

Die lijstjes zijn niet weg, maar verwerkt in de eindlijst die op de frontpage staat.

Ja, dat snap ik. Maar ik vond het wel leuk voor mezelf om te weten. Al was het nog maar een dagje...

JSPR_G schreef:
Dan zie ik mezelf als een muziekkenner en heb ik 71 albums uit de top 100 nog nooit beluisterd.

Hier is de score 47, waarvan ik er 3 al klaar heb staan om op korte termijn aan een luisterbeurt te onderwerpen. Gros van de platen die ik niet ken ben ik ook niet bijster in geïnteresseerd trouwens.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:32 uur

geplaatst: vandaag om 14:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.