MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013

zoeken in:
Onweerwolf
dix schreef:
(quote)

Ik denk dat OWW een vriendinnetje heeft

OWW doet niet aan vriendinnetjes.

Cured

Even opgezocht ;iets Belgisch

Onweerwolf
JSPR_G schreef:
Leuk. Obscuur lijstje wel. Camerata Mediolanense en Isvind hebben nog geen enkele stem en Ostara staat zelfs nog niet op MusicMeter.

In Vain staat bij mij ook op 13 momenteel.

Ostara en Fanisk heb ik net toegevoegd. Hopelijk worden ze nog op tijd goedgekeurd zodat ik ze in de top 10 kan zetten voor de album lijst.

In Vain is een echte groeier, die steeds beter wordt. Ik zag de band begin dit jaar live en dat was erg overtuigend waardoor ik de plaat erg ben gaan waarderen.

Cured schreef:
Wel van gehoord, maar ik ken de muziek niet; zal wel keiharde muziek zijn denk ik zo.

4. Cult Of Luna – Vertikal

http://beardrock.com/sites/default/files/cultofluna.jpg

''Een plaat waarop duidelijk de sound van de band is veranderd maar het klinkt nog steeds als Cult Of Luna: dat is Vertikal. In tegenstelling tot het vrij melodieuze werk van de band heeft deze plaat een robotische, mechanische maar tegelijkertijd ook een ontzettend onheilspellende sfeer met een grote rol voor de Electronic. Vooral Vicarious Redemption behoort tot het beste wat ik dit jaar heb gehoord, een 18 minuten durende monoliet die in zijn eerste acht minuten een zeer rustige en koelbloedige trip-hop opening heeft maar daarna helemaal open bloeit.''

1. The National - Trouble Will Find Me
2. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
3. Arcade Fire - Reflektor
4. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork
5. Daft Punk - Random Access Memories
6. Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
7. Woodkid - The Golden Age
8. Portugal. The Man - Evil Friends
9. Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
10. Arctic Monkeys - AM

3. Ataraxie – L'Être et la Nausée

http://selfmadegod.com/res/sklepGalerie/7654/_front.500x500.jpg

''Wat een prachtig gemiddelde op MusicMeter, 4,50* na zeven beoordelingen. Deze plaat is er wel een voor de metalen fijnproevers onder ons aangezien het 80 minuten funeral doom bevat, ontzettend trage muziek. Toch vliegt het voorbij omdat Ataraxie weet hoe je lange nummers moet structureren en opbouwen. Wanneer de muziek te monotoon lijkt te worden wordt er ineens een zeer smaakvolle en brute death metal passage ingegooid. De vocalen van Marquis (erg toepasselijke naam) zijn voornamelijk grunts, maar soms schreeuwt hij echt als een bezetene. De eerste helft is een death/doom combinatie, de laatste twee nummers focussen op een element. Het slotstuk is een dertig minuten durende dirge waarbij alle hoop compleet is verloren. Behalve de hoop dat deze vrolijke Fransen een podiumpositie hebben behaald!''

Onweerwolf schreef:
(quote)

OWW doet niet aan vriendinnetjes.

Hoe droog deze opmerking

aERodynamIC schreef:
(quote)

Hoe droog deze opmerking

Dat beste Aero is nou net een sprekend voorbeeld van een contradictio in terminis - voelt ge nattigheid?

2. Gorguts – Colored Sands

http://www.promiseandwarning.com/sites/default/files/images/SOM311_3.jpg

''Colored Sands is een geval ''na twaalf jaar terugkeren en de complete death metal concurrentie van de laatste jaren wegblazen''. Gorguts was in de jaren '90 een van de eerste death metal bands die met dissonantie gingen werken op het album Obscura. Pas een aantal jaren later kwamen bands als Deathspell Omega, Portal, Ulcerate en Mithochondrion die duidelijk Gorguts als inspiratie hadden. Na het horen van deze plaat klonk het vorige werk vrij gemiddeld en dat zegt heel veel. Luc Lemay (de frontman/gitarist) heeft drie nieuwe maar wel zeer ervaren muzikanten om zich heen verzameld en dit zorgt voor een nieuwe dynamiek. Ook is Luc Lemay geïnspireerd door Opeth en is de muziek alleen maar ten goede gekomen. De hard/zacht-dynamiek is ontzettend goed gebruikt op deze plaat en zorgt ervoor dat de brute passages echt BRUUT zijn. Ook behoort de productie tot de beste van het jaar, ontzettend mooi geluid dat alle details in zijn waarde laat maar toch ook lekker organisch klinkt. Deze plaat is in zijn dissonantie en composities zo ongelofelijk rijk, het is net of je in een labyrint loopt en iedere keer een nieuwe deur vindt. Colored Sands is een avontuur.''

Mjuman schreef:
Dat beste Aero is nou net een sprekend voorbeeld van een contradictio in terminis - voelt ge nattigheid?

Als in zweet onder den oksels? Neen!

Goh Don, wat zou nu je nummer 1 toch zijn?

Nou, je haalt de spanning weg.

beatcluster
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Overzicht jaarlijsten 2013:

1. Eefje de Visser - Het Is
2. London Grammar - If You Wait
3. Iiris - Chinaberry Girl
4. Laura Jansen - Elba
5. Janine and the Mixtape - Dark Mind EP
6. Soap&Skin - Sugarbread
7. Emma Longard - Elle
8. Karoline Hausted - Echoes
9. Oh Land - Wishbone
10. Joanna Gruesome - Weird Sisters

Ik had echter veel meer willen beluisteren maar ik ben er niet aan toegekomen, anyway ik ben er nog best wel blij mee.

Gorguts

Staat ook in mijn top tien. Nu komt toch niet dat overgewaardeerde Sunbather?

Vast niet, nee toch

Op de valreep toch nog een top 10 samengesteld voor het jaarlijstje. Ik was eerst van plan niet te stemmen, omdat er zoveel goeds uitgekomen is dit jaar dat ik ook makkelijk een top 30 had kunnen vullen en ik daar tussen maar moeilijk kan kiezen, maar al dat moois moet toch beloond worden ookal zijn ze dat dan niet alle 30.

1. The National - Trouble Will Find Me (2013)
2. Villagers - {Awayland} (2013)
3. Biffy Clyro - Opposites (2013)
4. Foals - Holy Fire (2013)
5. Shad - Flying Colours (2013)
6. Revere - My Mirror / Your Target (2013)
7. The Dillinger Escape Plan - One of Us Is the Killer (2013)
8. Eels - Wonderful, Glorious (2013)
9. The Haxan Cloak - Excavation (2013)
10. Beyoncé - Beyoncé (2013)

Tromgeroffel.... der obviousness...

1. Deafheaven – Sunbather

http://sacvs.files.wordpress.com/2013/05/sunbather.jpg

''Om eens een mooi metafoor te gebruiken: Deafheaven was de Keniaan in deze race. Aan het eind van mei was het niet de vraag wie Deafheaven zou verslaan maar wie het dichtste bij zou komen. De debuutplaat was zeer veelbelovend maar ik had nooit een album als Sunbather verwacht. Ik maak zelden zo'n connectie met muziek als bij Sunbather en iedere keer is het verschillend. Ik word er blij van, het ontroert me, ik word er ontzettend rustig van of ik word compleet in de intense sfeer gezogen. Dat deze plaat door een groter publiek beluisterd zou worden was duidelijk maar de complete euforie die er bij de pers en niet-metalluisteraars was? Die had ik niet verwacht, het is namelijk lang geleden dat een metalplaat dat zo deed. Dit wordt zo'n metal landmark of misschien wel klassieker.

Dit is simpelweg de perfecte combinatie van black metal, shoegaze, screamo en post-rock. De drumpartijen zijn indrukwekkend en zouden zo op een screamoplaat kunnen en ook de schreeuwen van George Clarke vallen daar onder, ze bevatten extreem veel emotie. De gitaarpartijen zijn ijzig maar op sommige momenten komt er bijna een Johnny Marr-achtig gevoel voor akkoordenwerk boven sijpelen wat opvallend vrolijk klinkt. Hoogtepunt: poeh, dat wordt toch Dream House. Vooral die laatste vier minuten, je hoort George Clarke zijn hart uitstorten. Hij wil dromen en dat mag. Ik vraag me namelijk stevig af hoe je Sunbather gaat overklassen maar daar mogen ze over een aantal jaar over gaan nadenken. Nu is het tijd voor een absolute triomftocht over de wereld met grotendeels uitverkochte concerten. Ik was erbij in Tilburg en deze band is fantastisch live. En al dat gezeik over “hipster”, negeren die boel. Dit is harde en intense muziek met ontzettend veel emotie, fantasie en zeggingskracht. En wie was hier de eerste stemmer?...''

dix
Don Cappuccino schreef:
En wie was hier de eerste stemmer?...

Hipster

Mooie top 3!

En mooie presentatie, ook. Wel enorm veel metal dit jaar, zelfs voor jou.

AOVV schreef:
Mooie top 3!

En mooie presentatie, ook. Wel enorm veel metal dit jaar, zelfs voor jou.

Ik weet het, had ik ook niet verwacht aan het begin van het jaar. De metalbands hebben kwaliteit afgeleverd in 2013.

Deafheaven Mooi lijstje Don, we hebben weer veel overeenkomsten

1. Deafheaven - Sunbather
(afbeelding)

2. Touché Amoré - Is Survived By
(afbeelding)

3. Cult of Luna - Vertikal
(afbeelding)

4. The Ocean - Pelagial
(afbeelding)

5. Madensuyu - Stabat Mater
(afbeelding)

6. Rorcal - Világvége
(afbeelding)

7. Light Bearer - Silver Tongue
(afbeelding)

8. Bring Me the Horizon - Sempiternal
(afbeelding)

9. The Black Heart Rebellion - Har Nevo
(afbeelding)

10. Locktender - Kafka
(afbeelding)

11. Beaten to Death - Dødsfest!
12. Oranssi Pazuzu - Valonielu
13. In Vain - Ænigma
14. Ataraxie - L'Être et la Nausée
15. Inter Arma - Sky Burial
16. Lòdz - Something in Us Died
17. Sigur Rós - Kveikur
18. Steak Number Eight - The Hutch
19. Morne - Shadows
20. Gregory Alan Isakov - The Weatherman

21. Terra Tenebrosa - The Purging
22. Kvelertak - Meir
23. Defeater - Letters Home
24. Everything in Slow Motion - Phoenix
25. Oathbreaker - Eros/Anteros
26. Progenie Terrestre Pura - U.M.A.
27. James Blake - Overgrown
28. Avantasia - The Mystery of Time
29. Alter Bridge - Fortress
30. So Hideous - Last Poem / First Light

31. Celeste - Animale(s)
32. Arctic Monkeys - AM
33. Benea Reach - Possession
34. The Dillinger Escape Plan - One of Us Is the Killer
35. O'Brother - Disillusion
36. Stromae - √
37. Aeternus - ...and the Seventh His Soul Detesteth
38. Joliette - Principia
39. Eefje de Visser - Het Is
40. Captain, We're Sinking - The Future Is Cancelled

YOUTUBE-PLAYLIST (40->1)

Gave lijst en makkelijk dat je er een YouTube-playlist bij hebt gezet. Een aantal namen (Joliette, Gregory Alan Isakov) ken ik namelijk niet.

Don Cappuccino schreef:
Gave lijst en makkelijk dat je er een YouTube-playlist bij hebt gezet. Een aantal namen (Joliette, Gregory Alan Isakov) ken ik namelijk niet.

Ik denk niet dat Joliette iets voor u is.

Vals zingen?

Erg vals!

Jasper! Sterke lijst, veel albums die ik er ook in heb staan. Deafheaven gaat de eindlijst wel halen lijkt me

Gloeilamp schreef:
Jasper! Sterke lijst, veel albums die ik er ook in heb staan. Deafheaven gaat de eindlijst wel halen lijkt me

Ik weet het. We hebben in onze top 4 drie albums gemeen.
Toch weer 2 Belgische platen in mijn top10. Ik vraag me dan af of het meespeelt in mijn mening over de albums dat het Belgen zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:21 uur

geplaatst: vandaag om 09:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.