Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2013
zoeken in:
0
geplaatst: 27 december 2013, 19:20 uur
Dank je!
En ik ben erg benieuwd naar je Top 5, alhoewel ik al wat vermoedens heb.
En ik ben erg benieuwd naar je Top 5, alhoewel ik al wat vermoedens heb.

0
geplaatst: 27 december 2013, 21:09 uur
5. La Femme - Psycho Tropical Berlin [Born Bad Records]
http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/021/918/0002191809_500.jpg
Psychosurfpunkpop uit Frankrijk
Hoewel het in de brugklas een van de weinige vakken was waarin ik uitblonk, ben ik nooit echt een fan van het Frans als spreektaal geweest. Fransen mompelen, praten snel en articuleren raar. Frans als zangtaal vind ik eigenlijk ook niks. Hitjes van uit mijn jeugd, zoals Manau's 'La tribu de dana' waren enerzijds best aanstekelijk, maar toch hangt er voor mij iets irritatieopwekkends omheen. En dankzij Stromae's 'Alors on danse' heb ik er al helemaal genoeg van. Toch zijn er lichtpuntjes. Stereolab heeft bijvoorbeeld Lætitia Sadier die op een aangename manier de liedjes zingt, en de wat jongere band La Femme heeft Clémence Quélennec.
La Femme is in 2010 opgericht door toetsenist Sasha Got en gitarist Marlon Magnée. Op Wikipedia wordt hun muziek omschreven als hypnotisch, synthetisch, beïnvloed door The Velvet Underground, Kraftwerk en een mix van coldwave, punk, yéyé en surf. Na twee EP's te hebben uitgebracht, was het dit jaar tijd voor een 'echte' plaat. "Psycho tropical Berlin", een titel die die bovenstaande omschrijving eigenlijk perfect samenvat, bestaat uit 14 korte en iets langere popliedjes die vooral erg aanstekelijk zijn. Het tempo ligt hoog, de beat is voortstuwend en je kan niet blijven zitten tot je aankomt bij de op de juiste momenten ingebouwde rustmomenten, waarop je je kunt bezinnen, en bedenkt hoe goed deze liedjes in elkaar zitten. De composities zijn fantastisch (vooral in de eerste helft) en meermaals ben ik geneigd het predikaat 'perfect popliedje' op te plakken. En het Frans? Het stoort me niet!
Beste nummers:
Antitaxi: YouTube - La Femme - Anti Taxi
Amour dans le motu YouTube - La Femme - Amour dans le motu
La femme YouTube - La Femme - Psycho Tropical Berlin : La femme
Hypsoline YouTube - La Femme - Hypsoline (HQ)
Sur la planche YouTube - La Femme - Sur La Planche 2013
Spotify: Psycho Tropical Berlin by La Femme on Spotify - open.spotify.com
Youtube: YouTube - La Femme - Psycho Tropical Berlin (Full Album)
http://cdn.7static.com/static/img/sleeveart/00/021/918/0002191809_500.jpg
Psychosurfpunkpop uit Frankrijk
Hoewel het in de brugklas een van de weinige vakken was waarin ik uitblonk, ben ik nooit echt een fan van het Frans als spreektaal geweest. Fransen mompelen, praten snel en articuleren raar. Frans als zangtaal vind ik eigenlijk ook niks. Hitjes van uit mijn jeugd, zoals Manau's 'La tribu de dana' waren enerzijds best aanstekelijk, maar toch hangt er voor mij iets irritatieopwekkends omheen. En dankzij Stromae's 'Alors on danse' heb ik er al helemaal genoeg van. Toch zijn er lichtpuntjes. Stereolab heeft bijvoorbeeld Lætitia Sadier die op een aangename manier de liedjes zingt, en de wat jongere band La Femme heeft Clémence Quélennec.
La Femme is in 2010 opgericht door toetsenist Sasha Got en gitarist Marlon Magnée. Op Wikipedia wordt hun muziek omschreven als hypnotisch, synthetisch, beïnvloed door The Velvet Underground, Kraftwerk en een mix van coldwave, punk, yéyé en surf. Na twee EP's te hebben uitgebracht, was het dit jaar tijd voor een 'echte' plaat. "Psycho tropical Berlin", een titel die die bovenstaande omschrijving eigenlijk perfect samenvat, bestaat uit 14 korte en iets langere popliedjes die vooral erg aanstekelijk zijn. Het tempo ligt hoog, de beat is voortstuwend en je kan niet blijven zitten tot je aankomt bij de op de juiste momenten ingebouwde rustmomenten, waarop je je kunt bezinnen, en bedenkt hoe goed deze liedjes in elkaar zitten. De composities zijn fantastisch (vooral in de eerste helft) en meermaals ben ik geneigd het predikaat 'perfect popliedje' op te plakken. En het Frans? Het stoort me niet!
Beste nummers:
Antitaxi: YouTube - La Femme - Anti Taxi
Amour dans le motu YouTube - La Femme - Amour dans le motu
La femme YouTube - La Femme - Psycho Tropical Berlin : La femme
Hypsoline YouTube - La Femme - Hypsoline (HQ)
Sur la planche YouTube - La Femme - Sur La Planche 2013
Spotify: Psycho Tropical Berlin by La Femme on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 27 december 2013, 21:38 uur
Queen Bitch schreef:
1. david bowie - the next day
2. laura marling - once i was an eagle
3. elton john - the diving board
4. rod stewart - time
5. paul mccartney - new
6. lissie - back to forever
7. queens of the stone age - ...like clockwork
8. lorde - pure heroïne
9. paramore - paramore
10. daft punk - random access memories
2. laura marling - once i was an eagle
3. elton john - the diving board
4. rod stewart - time
5. paul mccartney - new
6. lissie - back to forever
7. queens of the stone age - ...like clockwork
8. lorde - pure heroïne
9. paramore - paramore
10. daft punk - random access memories
kleine update :
2. sky ferreira - night time, my time
3. laura marling - once i was an eagle
4. lissie - back to forever
5. tessa rose jackson - songs from the sandbox
6. paul mccartney - new
7. elton john - the diving board
8. rod stewart - time
9. lorde - pure herione
10. queens of the stone age - like clockwork
0
geplaatst: 27 december 2013, 21:39 uur
Ik heb me dit jaar niet echt op recente muziek gericht, dus ook nog niet veel leuke ontdekkingen gedaan. M'n lijst ziet er op dit moment zo uit:
1. Janelle Monáe - The Electric Lady (2013)
2. Föllakzoid - II (2013)
3. Lucrecia Dalt - Syzygy (2013)
4. Fire! Orchestra - Exit! (2013)
5. Arcade Fire - Reflektor (2013)
6. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze (2013)
7. La Femme - Psycho Tropical Berlin (2013)
8. Power of the Horns - Alaman (2013)
9. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013)
10. Polvo - Siberia (2013)
1. Janelle Monáe - The Electric Lady (2013)
2. Föllakzoid - II (2013)
3. Lucrecia Dalt - Syzygy (2013)
4. Fire! Orchestra - Exit! (2013)
5. Arcade Fire - Reflektor (2013)
6. Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze (2013)
7. La Femme - Psycho Tropical Berlin (2013)
8. Power of the Horns - Alaman (2013)
9. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (2013)
10. Polvo - Siberia (2013)
0
geplaatst: 27 december 2013, 22:49 uur
Dit gaat hem worden:
1. Arcade Fire - Reflektor 5*
2. Atoms For Peace - Amok 4,5*
3. Madensuyu - Stabat Mater
4. Arctic Monkeys - AM
5. Steak Number Eight - The Hutch
6. Bass Drum of Death - Bass Drum of Death
7. The Black Heart Rebellion - Har Nevo
8. Palma Violets - 180
9. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
10. Flying Horseman - City Same City
11. Light Bearer - Silver Tongue
12. Majical Cloudz - Impersonator
13. Chvrches - The Bones of What You Believe
14. Valerie June - Pushin' Against a Stone
15. Club 8 - Above The City 4*
16. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Perils From The Sea
17. Yo La Tengo - Fade
18. Hospital Ships - Deconstruction in Yr Soul
19. Nick Cave and the Bad Seeds - Push the Sky Away
20. Keaton Henson - Birthdays
21. Deafheaven - Sunbather
22. Cult of Luna - Vertikal
23. Crime & The City Solution - American Twilight
24. Radical Face - The Family Tree: The Branches
25. Beach Fossils - Clash The Truth
26. Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork
27. The Men - New Moon
28. California X - California X
29. Babyshambles - Sequel to Prequel
30. The National - Trouble Will Find Me
1. Arcade Fire - Reflektor 5*
2. Atoms For Peace - Amok 4,5*
3. Madensuyu - Stabat Mater
4. Arctic Monkeys - AM
5. Steak Number Eight - The Hutch
6. Bass Drum of Death - Bass Drum of Death
7. The Black Heart Rebellion - Har Nevo
8. Palma Violets - 180
9. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
10. Flying Horseman - City Same City
11. Light Bearer - Silver Tongue
12. Majical Cloudz - Impersonator
13. Chvrches - The Bones of What You Believe
14. Valerie June - Pushin' Against a Stone
15. Club 8 - Above The City 4*
16. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Perils From The Sea
17. Yo La Tengo - Fade
18. Hospital Ships - Deconstruction in Yr Soul
19. Nick Cave and the Bad Seeds - Push the Sky Away
20. Keaton Henson - Birthdays
21. Deafheaven - Sunbather
22. Cult of Luna - Vertikal
23. Crime & The City Solution - American Twilight
24. Radical Face - The Family Tree: The Branches
25. Beach Fossils - Clash The Truth
26. Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork
27. The Men - New Moon
28. California X - California X
29. Babyshambles - Sequel to Prequel
30. The National - Trouble Will Find Me
0
geplaatst: 28 december 2013, 11:48 uur
4. DJ Sprinkles - Queerifications & Ruins [Mule Records]
http://www.grooves-inc.de/images/cover/321/621/tp9pju9r.j31
Intelligente, meeslepende deephouse uit de VS
Terre Thaemlitz a.k.a. DJ Sprinkles (maar ook K-S.H.E., G.R.R.L., Social Material, Teriko en Terre's Neu Wuss Fusion) kwamen we twee weken geleden al tegen.
Thaemlitz had zich vergeven aan travestie, en verwerkte dit dan ook in zijn producties. Gender, identiteit en vervreemding zijn vaak terugkerende thema's. Thaemlitz studeerde in de jaren 80 aan de kunstacademie in New York. De opkomende housescene in New York trok hem dusdanig aan dat hij begon te draaien op feesten. Omdat de monotonie van housemuziek hem niet spannend genoeg was ging hij experimenteren. Het DJ'en maakte plaats voor productiewerk. House vermengde hij met funk, soul, disco en musique concrete om vervolgens meer richting ambient te verschuiven. In 2001 verhuisde hij naar Japan, om zich vervolgens te wijden aan deephouse. Onder de naam K-S.H.E. nam hij 'Routes, not roots' op, een klassieker in het genre, net als 'Midtown 120 blues', dat hij onder de naam DJ Sprinkles produceerde.
'Queerifications & ruins' is een verzameling van alle remixen die DJ Sprinkles de afgelopen 3 jaar heeft gemaakt. Nu weet ik dat het opnemen van verzamelaars in een eindejaarslijst 'not done' is, maar in dit geval is het gewoon onvermijdelijk. De 14 remixen, die in totaal ruim 2,5 uur duren, zijn van dusdanig hoog niveau. Meeslepende, emotionele, intelligente, maar toch toegankelijke deephouse platen. Tel daarbij op het prachtige artwork en je hebt een schitterend tijdloos document.
Beste nummers:
June - Lost area [Sprinkles' Lost dancefloor, orig.] YouTube - June - Lost Area (DJ Sprinkles' Lost Dancefoor) (2011)
Hardrock Striker - Motorik life [Sprinkles' Mountain of despair] YouTube - Hardrock Striker - Motorik Life (DJ Sprinkles' Moutain of Despair) Skylax
Parallax Beat Brothers - Exhalation [Sprinkles' Deep breath mix]
YouTube - Parallax Beat Brothers (Pete Lockett + Scanner) - Exhalation (DJ Sprinkles' Deep Breath Mix)
Spotify: n.v.t.
4. DJ Sprinkles - Queerifications & ruins
5. La Femme - Psycho tropical Berlin
6. Wrekmeister Harmonies - You've always meant so much to me
7. Dans Dans - I/II
8. Kurt Vile - Wakin on a pretty daze
9. Janelle Monáe - The electric lady (suites IV and V)
10. Föllakzoid - II
11. Matana Roberts - Coin coin chapter two: Mississippi moonchile
12. Retribution Gospel Choir - 3
13. Lulu Rouge - The song is in the drum
14. Fuck Buttons - Slow focus
15. Jon Hopkins - Immunity
16. Dawn of Midi - Dysnomia
17. Brainbombs - Disposal of a dead body
18. DJ Sprinkles - Where dancefloors stand still
19. Jan Swerts - Anatomie van de melancholie
20. Nils Frahm - Spaces
21. The Ex & Brass Unbound - Enormous door
22. Fire - (without noticing)
23. Pere Ubu - Lady from Shanghai
24. The Field - Cupid's head
25. Spilt Milk - Funeral blues
http://www.grooves-inc.de/images/cover/321/621/tp9pju9r.j31
Intelligente, meeslepende deephouse uit de VS
Terre Thaemlitz a.k.a. DJ Sprinkles (maar ook K-S.H.E., G.R.R.L., Social Material, Teriko en Terre's Neu Wuss Fusion) kwamen we twee weken geleden al tegen.
Thaemlitz had zich vergeven aan travestie, en verwerkte dit dan ook in zijn producties. Gender, identiteit en vervreemding zijn vaak terugkerende thema's. Thaemlitz studeerde in de jaren 80 aan de kunstacademie in New York. De opkomende housescene in New York trok hem dusdanig aan dat hij begon te draaien op feesten. Omdat de monotonie van housemuziek hem niet spannend genoeg was ging hij experimenteren. Het DJ'en maakte plaats voor productiewerk. House vermengde hij met funk, soul, disco en musique concrete om vervolgens meer richting ambient te verschuiven. In 2001 verhuisde hij naar Japan, om zich vervolgens te wijden aan deephouse. Onder de naam K-S.H.E. nam hij 'Routes, not roots' op, een klassieker in het genre, net als 'Midtown 120 blues', dat hij onder de naam DJ Sprinkles produceerde.
'Queerifications & ruins' is een verzameling van alle remixen die DJ Sprinkles de afgelopen 3 jaar heeft gemaakt. Nu weet ik dat het opnemen van verzamelaars in een eindejaarslijst 'not done' is, maar in dit geval is het gewoon onvermijdelijk. De 14 remixen, die in totaal ruim 2,5 uur duren, zijn van dusdanig hoog niveau. Meeslepende, emotionele, intelligente, maar toch toegankelijke deephouse platen. Tel daarbij op het prachtige artwork en je hebt een schitterend tijdloos document.
Beste nummers:
June - Lost area [Sprinkles' Lost dancefloor, orig.] YouTube - June - Lost Area (DJ Sprinkles' Lost Dancefoor) (2011)
Hardrock Striker - Motorik life [Sprinkles' Mountain of despair] YouTube - Hardrock Striker - Motorik Life (DJ Sprinkles' Moutain of Despair) Skylax
Parallax Beat Brothers - Exhalation [Sprinkles' Deep breath mix]
YouTube - Parallax Beat Brothers (Pete Lockett + Scanner) - Exhalation (DJ Sprinkles' Deep Breath Mix)
Spotify: n.v.t.
4. DJ Sprinkles - Queerifications & ruins
5. La Femme - Psycho tropical Berlin
6. Wrekmeister Harmonies - You've always meant so much to me
7. Dans Dans - I/II
8. Kurt Vile - Wakin on a pretty daze
9. Janelle Monáe - The electric lady (suites IV and V)
10. Föllakzoid - II
11. Matana Roberts - Coin coin chapter two: Mississippi moonchile
12. Retribution Gospel Choir - 3
13. Lulu Rouge - The song is in the drum
14. Fuck Buttons - Slow focus
15. Jon Hopkins - Immunity
16. Dawn of Midi - Dysnomia
17. Brainbombs - Disposal of a dead body
18. DJ Sprinkles - Where dancefloors stand still
19. Jan Swerts - Anatomie van de melancholie
20. Nils Frahm - Spaces
21. The Ex & Brass Unbound - Enormous door
22. Fire - (without noticing)
23. Pere Ubu - Lady from Shanghai
24. The Field - Cupid's head
25. Spilt Milk - Funeral blues
0
geplaatst: 28 december 2013, 12:17 uur
Goed dat je op onderstaande quote bent teruggekomen
Door dit precedent ben ik tevens geneigd hem in mijn eigen top 10 te zetten. Fantastische verzamelplaat!
Door dit precedent ben ik tevens geneigd hem in mijn eigen top 10 te zetten. Fantastische verzamelplaat!
0
geplaatst: 28 december 2013, 18:17 uur
Plaats 15-11
15. Steak Number Eight – The Hutch

''In 2011 haalde SN8 net niet mijn jaarlijst met het sterke All Is Chaos, maar nu lukt het wel met The Hutch. Deze Belgen behoren inmiddels tot de crème de la crème van de post-metalwereld en weten melodie en zwaarte als geen ander te combineren. De stem van Brent Vanneste roept echo's van Layne Staley (Alice In Chains) op terwijl de muziek duidelijk geïnspireerd is door bands als Isis en Deftones. Ze weten het 72 minuten boeiend te houden, deze mannen gaan een hele mooie toekomst tegemoet.''
14. Kayo Dot – Hubardo

''Na een aantal mindere albums heeft Kayo Dot zich weer helemaal herpakt op Hubardo, een 100 minuten durend conceptalbum. Ik noem deze band altijd het moderne equivalent van King Crimson, omdat dat ook mannen waren die geen grenzen stelden in muziek en tegelijkertijd ontzettend gestructureerd waren. De jazz/metal/klassiekhybride is hier tot in de puntjes uitgewerkt en het gaat van serene rust naar absolute chaos.''
13. Cult Of Fire - मृत्यु का तापसी अनुध्यान

''Dit is een plaat die op een website/forum als Zware Metalen (waar ik schrijf) ontzettend goed wordt ontvangen, maar hier op MusicMeter lijkt het niet opgepikt te zijn. Deze Tsjechische blackmetalband pakt veel invloeden uit de jaren '90 maar geeft er echt een eigen draai aan. De gehele plaat ligt in Oosterse sferen en er wordt zelfs een sitar gebruikt. Deze zit echt in de muziek verweven en voegt heel veel toe. Ook zitten er zeer subtiele orgelpartijen in die de muziek soms een jaren '70 vibe geven: authentiek. Hypnotiserend, bezwerend, rauw en dromerig, dat zijn een aantal kernwoorden voor deze plaat.''
12. The Black Heart Rebellion – Har Nevo

''Aan het begin van het jaar leek Har Nevo hele hoge ogen te gaan gooien in mijn jaarlijst, maar door het ongelofelijk hoge niveau van dit jaar komt hij op plaats 12 terecht. Een vrij standaard post-metalband (wel erg goed) meet zichzelf een nieuwe identiteit aan. Mogelijk te categoriseren maar ik noem het graag ''doomfolk''. Geïnspireerd door bands als Swans en Neurosis maar een track als Ein Advat lijkt wel een moderne take op een spiritual. Een aparte plaat met een eigen geluid.''
11. Selim Lemouchi & His Enemies – Earth Air Water Spirit Fire

''Deze plaat zou zeker hoger eindigen als dit jaar een paar maanden langer had geduurd. Ik heb hem al een flink aantal keer beluisterd en het is echt een groeiplaat. Door recensenten wordt hij vrij slecht ontvangen, het is dan ook geen makkelijke plaat. Selim Lemouchi was het brein achter The Devil's Blood die met The Thousandfold Epicentre mijn album van 2011 maakten. Met zijn Enemies maakt hij muziek die ontzettend psychedelisch is, het is echt een avontuur wat je ondergaat. Bands als Pink Floyd en Hawkwind zijn goed in de muziek te horen.''
15. Steak Number Eight – The Hutch

''In 2011 haalde SN8 net niet mijn jaarlijst met het sterke All Is Chaos, maar nu lukt het wel met The Hutch. Deze Belgen behoren inmiddels tot de crème de la crème van de post-metalwereld en weten melodie en zwaarte als geen ander te combineren. De stem van Brent Vanneste roept echo's van Layne Staley (Alice In Chains) op terwijl de muziek duidelijk geïnspireerd is door bands als Isis en Deftones. Ze weten het 72 minuten boeiend te houden, deze mannen gaan een hele mooie toekomst tegemoet.''
14. Kayo Dot – Hubardo

''Na een aantal mindere albums heeft Kayo Dot zich weer helemaal herpakt op Hubardo, een 100 minuten durend conceptalbum. Ik noem deze band altijd het moderne equivalent van King Crimson, omdat dat ook mannen waren die geen grenzen stelden in muziek en tegelijkertijd ontzettend gestructureerd waren. De jazz/metal/klassiekhybride is hier tot in de puntjes uitgewerkt en het gaat van serene rust naar absolute chaos.''
13. Cult Of Fire - मृत्यु का तापसी अनुध्यान

''Dit is een plaat die op een website/forum als Zware Metalen (waar ik schrijf) ontzettend goed wordt ontvangen, maar hier op MusicMeter lijkt het niet opgepikt te zijn. Deze Tsjechische blackmetalband pakt veel invloeden uit de jaren '90 maar geeft er echt een eigen draai aan. De gehele plaat ligt in Oosterse sferen en er wordt zelfs een sitar gebruikt. Deze zit echt in de muziek verweven en voegt heel veel toe. Ook zitten er zeer subtiele orgelpartijen in die de muziek soms een jaren '70 vibe geven: authentiek. Hypnotiserend, bezwerend, rauw en dromerig, dat zijn een aantal kernwoorden voor deze plaat.''
12. The Black Heart Rebellion – Har Nevo

''Aan het begin van het jaar leek Har Nevo hele hoge ogen te gaan gooien in mijn jaarlijst, maar door het ongelofelijk hoge niveau van dit jaar komt hij op plaats 12 terecht. Een vrij standaard post-metalband (wel erg goed) meet zichzelf een nieuwe identiteit aan. Mogelijk te categoriseren maar ik noem het graag ''doomfolk''. Geïnspireerd door bands als Swans en Neurosis maar een track als Ein Advat lijkt wel een moderne take op een spiritual. Een aparte plaat met een eigen geluid.''
11. Selim Lemouchi & His Enemies – Earth Air Water Spirit Fire

''Deze plaat zou zeker hoger eindigen als dit jaar een paar maanden langer had geduurd. Ik heb hem al een flink aantal keer beluisterd en het is echt een groeiplaat. Door recensenten wordt hij vrij slecht ontvangen, het is dan ook geen makkelijke plaat. Selim Lemouchi was het brein achter The Devil's Blood die met The Thousandfold Epicentre mijn album van 2011 maakten. Met zijn Enemies maakt hij muziek die ontzettend psychedelisch is, het is echt een avontuur wat je ondergaat. Bands als Pink Floyd en Hawkwind zijn goed in de muziek te horen.''
0
geplaatst: 28 december 2013, 22:42 uur
Toch nog een aanpassing in mijn top 10 2013:
1. Arcade Fire - Reflektor (2013)
2. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)
3. Black Sabbath - 13 (2013)
4. Arctic Monkeys - AM (2013)
5. David Bowie - The Next Day (2013)
6. Alice in Chains - The Devil Put Dinosaurs Here (2013)
7. Nine Inch Nails - Hesitation Marks (2013)
8. Black Joe Lewis - Electric Slave (2013)
9. Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die (2013)
10. Fuzz - Fuzz (2013)
Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die (2013) in mijn top 10, die ik recent pas hoorde. DE Hip Hop plaat van 2013 voor mij: raps op muziek die ondermeer doet denken aan eind jaren '60 Italiaanse filmmuziek. Het gaat ten koste van Depeche Mode. Verder nog een eervolle vermelding voor:
Beyoncé - S.T. (2013), die zeker in mijn top 20 hoort (wie had dat ooit gedacht, ikzelf zeker niet).
1. Arcade Fire - Reflektor (2013)
2. Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)
3. Black Sabbath - 13 (2013)
4. Arctic Monkeys - AM (2013)
5. David Bowie - The Next Day (2013)
6. Alice in Chains - The Devil Put Dinosaurs Here (2013)
7. Nine Inch Nails - Hesitation Marks (2013)
8. Black Joe Lewis - Electric Slave (2013)
9. Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die (2013)
10. Fuzz - Fuzz (2013)
Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die (2013) in mijn top 10, die ik recent pas hoorde. DE Hip Hop plaat van 2013 voor mij: raps op muziek die ondermeer doet denken aan eind jaren '60 Italiaanse filmmuziek. Het gaat ten koste van Depeche Mode. Verder nog een eervolle vermelding voor:
Beyoncé - S.T. (2013), die zeker in mijn top 20 hoort (wie had dat ooit gedacht, ikzelf zeker niet).
0
geplaatst: 28 december 2013, 22:49 uur
Ik ben er nog lang niet, maar heb nu toch maar ingevuld:
1. Holden - The Inheritors (2013)
2. Lulu Rouge - The Song Is in the Drum (2013)
3. David Bowie - The Next Day (2013)
4. Parquet Courts - Light Up Gold (2013)
5. Floorplan - Paradise (2013)
6. Thee Oh Sees - Floating Coffin (2013)
7. Arcade Fire - Reflektor (2013)
8. Factory Floor - Factory Floor (2013)
9. Pantha du Prince & The Bell Laboratory - Elements of Light (2013)
10. Classixx - Hanging Gardens (2013)
Ben alles nog aan het herdraaien en heb ook een hoop interessante albums niet gehoord. De top 8 staat in ieder geval wel redelijk vast.
1. Holden - The Inheritors (2013)
2. Lulu Rouge - The Song Is in the Drum (2013)
3. David Bowie - The Next Day (2013)
4. Parquet Courts - Light Up Gold (2013)
5. Floorplan - Paradise (2013)
6. Thee Oh Sees - Floating Coffin (2013)
7. Arcade Fire - Reflektor (2013)
8. Factory Floor - Factory Floor (2013)
9. Pantha du Prince & The Bell Laboratory - Elements of Light (2013)
10. Classixx - Hanging Gardens (2013)
Ben alles nog aan het herdraaien en heb ook een hoop interessante albums niet gehoord. De top 8 staat in ieder geval wel redelijk vast.
0
Sietse
geplaatst: 29 december 2013, 00:07 uur
Kwam er vandaag achter dat niet alles van mijn shortlist er op staat.
Er moet nog een album afvallen...
Er moet nog een album afvallen...
0
geplaatst: 29 december 2013, 00:48 uur
3. Fire! Orchestra - Exit! [Rune Grammofon]
http://www.konkurrent.nl/uploaded/thumbnails/db_file_img_13311_500xauto.jpg
Pompende freejazz met veel toeters en geschreeuw uit Noorwegen
Fire! Weer zo'n act die we al eerder tegenkwamen in de lijst. Exit! was een van de eerste platen die ik in 2013 hoorde en ik was er direct zeker van dat dit hoog in de eindejaarslijst zou terechtkomen. Waarvan akte. Hetzelfde recept wordt gehanteerd als waarmee ze vorig jaar de koppositie wisten te bemachtigen met 'In a mouth-a hand' . Toen was het echter de bescheiden bezetting van Fire! (een trio bestaande uit Mats Gustafsson, Johan Berthling en Andreas Werliin) in samenwerking met Oren Ambarchi.
Ditmaal is het andere koek. Een achtentwintigkoppig orkest is opgetrommeld om je speakers een oplawaai te geven. De stuwende groove is weer van de partij, met daaroverheen het straffe toeterwerk van de blazers. Eenextra dimensie krijgt het geheel door de twee vocalisten, Mariam Wallentin en Sofia Jernberg, die teksten (geschreven door The Ex's Arnold de Boer) scanderen, die je iets opdringen, als jehovagetuigen die maar niet willen opsodemieteren. Enfin, solo's vloeien rijkelijk, de hectiek is groot, er heerst chaos alom, maar dankzij de pompende groove blijft het georganiseerd. Halverwege vormt een acapellagedeelte de transitie naar een rustiger thema, dat vervolgens weer wordt opgebouwd tot een hoogtepunt. Het tweede deel begint met 3 minuten klanknabootsing door een van de dames, gevolgd door vrije pianoimprovisatie. De groove valt er weer in, stuwend, krautrocklike tot het volgende hoogtepunt. De laatste deel is volledig vrij, zonder ook maar een enkel handvat, uitmondend in de grootste climax van de plaat.
Beste nummers:
Part 1 YouTube - Fire! Orchestra - Exit! Part One
Spotify: Exit! by Fire! Orchestra on Spotify - open.spotify.com
http://www.konkurrent.nl/uploaded/thumbnails/db_file_img_13311_500xauto.jpg
Pompende freejazz met veel toeters en geschreeuw uit Noorwegen
Fire! Weer zo'n act die we al eerder tegenkwamen in de lijst. Exit! was een van de eerste platen die ik in 2013 hoorde en ik was er direct zeker van dat dit hoog in de eindejaarslijst zou terechtkomen. Waarvan akte. Hetzelfde recept wordt gehanteerd als waarmee ze vorig jaar de koppositie wisten te bemachtigen met 'In a mouth-a hand' . Toen was het echter de bescheiden bezetting van Fire! (een trio bestaande uit Mats Gustafsson, Johan Berthling en Andreas Werliin) in samenwerking met Oren Ambarchi.
Ditmaal is het andere koek. Een achtentwintigkoppig orkest is opgetrommeld om je speakers een oplawaai te geven. De stuwende groove is weer van de partij, met daaroverheen het straffe toeterwerk van de blazers. Eenextra dimensie krijgt het geheel door de twee vocalisten, Mariam Wallentin en Sofia Jernberg, die teksten (geschreven door The Ex's Arnold de Boer) scanderen, die je iets opdringen, als jehovagetuigen die maar niet willen opsodemieteren. Enfin, solo's vloeien rijkelijk, de hectiek is groot, er heerst chaos alom, maar dankzij de pompende groove blijft het georganiseerd. Halverwege vormt een acapellagedeelte de transitie naar een rustiger thema, dat vervolgens weer wordt opgebouwd tot een hoogtepunt. Het tweede deel begint met 3 minuten klanknabootsing door een van de dames, gevolgd door vrije pianoimprovisatie. De groove valt er weer in, stuwend, krautrocklike tot het volgende hoogtepunt. De laatste deel is volledig vrij, zonder ook maar een enkel handvat, uitmondend in de grootste climax van de plaat.
Beste nummers:
Part 1 YouTube - Fire! Orchestra - Exit! Part One
Spotify: Exit! by Fire! Orchestra on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 29 december 2013, 01:04 uur
Kijk eens, zo'n album wat ik in het begin van het jaar even heb gecheckt, maar welke daarna compleet in de vergetelheid is geraakt. Bedankt voor het herinneren 

0
geplaatst: 29 december 2013, 11:46 uur
Plaatsen 10-6
10. Beaten To Death – Dødsfest!

''De tiende plaats heeft voor een hoop geschuif gezorgd. Selim Lemouchi, Beaten To Death, of toch Selim Lemouchi? Uiteindelijk heb ik deze Noren een punt gegeven voor de MuMe Jaarlijst aangezien deze al gruwelijk lang in de rotatie is en ik er ontzettend blij van word. Beaten To Death is een zeldzaamheid, de band heeft een unieke sound. Sporen van black metal, grindcore en hardcore zijn zeker te vinden maar de manier waarop ze het verpakken is ongehoord. Het schuurt als een malle, de bas ragt als een gek, de drummer speelt blastbeats alsof zijn leven er van af hangt, de zanger krijst en grunt als een gek maar de gitaarmelodieën gaan bijna richting indie en post-rock. Dit album is echt een feest om naar te luisteren! Waarom? Je hoort dat de band plezier heeft en dat het album in de oefenruimte is opgenomen draagt daar aan bij. Het is puur en rauw, maar ook onzettend kleurrijk.''
9. Touché Amoré – Is Survived By

''De vorige plaat van Touché Amoré was goed, maar met Is Survived By is echt fantastisch. De band laat de composities veel meer ademen, de gitaarpartijen hebben duidelijk sporen van post-rock. Jeremy Bolm (de zanger) weet de balans tussen techniek en emotie goed te vinden en klinkt daardoor nergens te huilerig. Deze plaat slokt je op als een tsunami om je een half uur later weer met rust te laten. En die drumpartijen, wat zijn ze toch fantastisch! Post-hardcore op zijn best.''
8. Karnivool – Asymmetry

''Deze plaat is erg gemengd ontvangen door de fans van Karnivool, ik zit overduidelijk aan de positieve kant. Asymmetry is een moeilijke plaat met ontzettend veel facetten die uiteindelijk weer op een zeer ingenieuze manier in elkaar grijpen als een geheel. Tool is al een tijdje afwezig (Nieuwe plaat! Kom op, nieuwe plaat!) maar Karnivool weet dat gat zeer goed op te vullen met complexe nummers die tegelijkertijd heel goed in het gehoor liggen. Ook heeft drummer Steve Judd een hele centrale rol met zijn drumpartijen die heel tegendraads zijn, net als bij Danny Carey. Ook heeft de band een zanger (Ian Kenny) à la Maynard James Keenan die niet voor standaard melodielijnen kiest. Op het gebied van progressieve metal/rock het beste wat dit jaar is gemaakt.''
7. Vaura – The Missing

''Toby Driver en Kevin Hufnagel mogen trots zijn, beide muzikanten staan met twee albums in mijn top 20 (hint). Hier slaan ze de handen ineen op het fantastische The Missing. Vaura speelt new wave/post-punk maar gebruikt zijn ervaring in de metalen (Kayo Dot, Gorguts) om de boel echt een eigen sound mee te geven. De zang van Josh Strawn doet me ontzettend denken aan David Sylvian, maar de gitaarpartij zijn weer meer geworteld in de blackmetal qua techniek en ook de drums zijn meer metal. De bas daarentegen heeft een belangrijke rol, typerend voor de new wave uit de jaren '80. The Missing is een zeer goed voorbeeld van een plaat die erg complexe en gelaagde composities bevat maar ook ontzettend pakkend is.''
6. Oranssi Pazuzu – Valonielu

''Op Kosmonument hoorde ik al een band met een fantastische sound, maar de balans was soms ver te zoeken. Nu heeft de band met Valonielu een zeer constant album geschreven met zes fantastische composities en weet zijn sound ook nog eens te verrijken. Ik noem het gekscherend triptruffelblackmetal. Waarom? Deze mannen hebben veel invloeden uit de black metal uit de jaren '90, maar ook ontzettend veel krautrock en psychedelische rock à la Pink Floyd ten tijde van A Saucerful Of Secrets. De riffs hebben hetzelfde tranceopwekkende karakter als die van het Italiaanse Ufomammut, al is dat meer doom metal. Ik wacht dan ook op een nieuwe Live At Pompeii, waar Oranssi Pazuzu dit complete album speelt in een desolate ruimteomgeving.''
Spannend, we gaan richting de vijf beste platen van het jaar! Deze zullen morgen bekend gemaakt worden.
10. Beaten To Death – Dødsfest!

''De tiende plaats heeft voor een hoop geschuif gezorgd. Selim Lemouchi, Beaten To Death, of toch Selim Lemouchi? Uiteindelijk heb ik deze Noren een punt gegeven voor de MuMe Jaarlijst aangezien deze al gruwelijk lang in de rotatie is en ik er ontzettend blij van word. Beaten To Death is een zeldzaamheid, de band heeft een unieke sound. Sporen van black metal, grindcore en hardcore zijn zeker te vinden maar de manier waarop ze het verpakken is ongehoord. Het schuurt als een malle, de bas ragt als een gek, de drummer speelt blastbeats alsof zijn leven er van af hangt, de zanger krijst en grunt als een gek maar de gitaarmelodieën gaan bijna richting indie en post-rock. Dit album is echt een feest om naar te luisteren! Waarom? Je hoort dat de band plezier heeft en dat het album in de oefenruimte is opgenomen draagt daar aan bij. Het is puur en rauw, maar ook onzettend kleurrijk.''
9. Touché Amoré – Is Survived By

''De vorige plaat van Touché Amoré was goed, maar met Is Survived By is echt fantastisch. De band laat de composities veel meer ademen, de gitaarpartijen hebben duidelijk sporen van post-rock. Jeremy Bolm (de zanger) weet de balans tussen techniek en emotie goed te vinden en klinkt daardoor nergens te huilerig. Deze plaat slokt je op als een tsunami om je een half uur later weer met rust te laten. En die drumpartijen, wat zijn ze toch fantastisch! Post-hardcore op zijn best.''
8. Karnivool – Asymmetry

''Deze plaat is erg gemengd ontvangen door de fans van Karnivool, ik zit overduidelijk aan de positieve kant. Asymmetry is een moeilijke plaat met ontzettend veel facetten die uiteindelijk weer op een zeer ingenieuze manier in elkaar grijpen als een geheel. Tool is al een tijdje afwezig (Nieuwe plaat! Kom op, nieuwe plaat!) maar Karnivool weet dat gat zeer goed op te vullen met complexe nummers die tegelijkertijd heel goed in het gehoor liggen. Ook heeft drummer Steve Judd een hele centrale rol met zijn drumpartijen die heel tegendraads zijn, net als bij Danny Carey. Ook heeft de band een zanger (Ian Kenny) à la Maynard James Keenan die niet voor standaard melodielijnen kiest. Op het gebied van progressieve metal/rock het beste wat dit jaar is gemaakt.''
7. Vaura – The Missing

''Toby Driver en Kevin Hufnagel mogen trots zijn, beide muzikanten staan met twee albums in mijn top 20 (hint). Hier slaan ze de handen ineen op het fantastische The Missing. Vaura speelt new wave/post-punk maar gebruikt zijn ervaring in de metalen (Kayo Dot, Gorguts) om de boel echt een eigen sound mee te geven. De zang van Josh Strawn doet me ontzettend denken aan David Sylvian, maar de gitaarpartij zijn weer meer geworteld in de blackmetal qua techniek en ook de drums zijn meer metal. De bas daarentegen heeft een belangrijke rol, typerend voor de new wave uit de jaren '80. The Missing is een zeer goed voorbeeld van een plaat die erg complexe en gelaagde composities bevat maar ook ontzettend pakkend is.''
6. Oranssi Pazuzu – Valonielu

''Op Kosmonument hoorde ik al een band met een fantastische sound, maar de balans was soms ver te zoeken. Nu heeft de band met Valonielu een zeer constant album geschreven met zes fantastische composities en weet zijn sound ook nog eens te verrijken. Ik noem het gekscherend triptruffelblackmetal. Waarom? Deze mannen hebben veel invloeden uit de black metal uit de jaren '90, maar ook ontzettend veel krautrock en psychedelische rock à la Pink Floyd ten tijde van A Saucerful Of Secrets. De riffs hebben hetzelfde tranceopwekkende karakter als die van het Italiaanse Ufomammut, al is dat meer doom metal. Ik wacht dan ook op een nieuwe Live At Pompeii, waar Oranssi Pazuzu dit complete album speelt in een desolate ruimteomgeving.''
Spannend, we gaan richting de vijf beste platen van het jaar! Deze zullen morgen bekend gemaakt worden.
0
geplaatst: 29 december 2013, 12:40 uur
Leuk overzicht tot nu toe, Don! Ik kan me al wel een beeld vormen van je top 5, dankzij de vele updates die je hier al postte, maar ik laat het geheel aan jou over!
Mooie nr. 3, Paap! Die zal van mij ook punten krijgen.
Mooie nr. 3, Paap! Die zal van mij ook punten krijgen.

0
geplaatst: 29 december 2013, 12:49 uur
Zo is hij dan maar geworden (op basis van zo'n twintig albums)
Het duurt altijd een aantal jaar voordat ik een redelijk representatieve lijst heb.
1. Daft Punk - Random Access Memories

2. The National - Trouble Will Find Me

3. Shearwater - Fellow Travelers

4. Elvis Costello and the Roots - Wise Up Ghost

5. Mark Lanegan & Duke Garwood - Black Pudding

6. Bill Callahan - Dream River

7. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City

8. Mark Lanegan - Imitations

9. The Veils - Time Stays, We Go

10. Arcade Fire - Reflektor

Een weinig spannende lijst inclusief de grote 3 en zelfs 2 coveralbums.
Het duurt altijd een aantal jaar voordat ik een redelijk representatieve lijst heb.
1. Daft Punk - Random Access Memories

2. The National - Trouble Will Find Me

3. Shearwater - Fellow Travelers

4. Elvis Costello and the Roots - Wise Up Ghost

5. Mark Lanegan & Duke Garwood - Black Pudding

6. Bill Callahan - Dream River

7. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City

8. Mark Lanegan - Imitations

9. The Veils - Time Stays, We Go

10. Arcade Fire - Reflektor

Een weinig spannende lijst inclusief de grote 3 en zelfs 2 coveralbums.
0
geplaatst: 29 december 2013, 14:13 uur
1. The National - Trouble Will Find Me
2. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
3. Chvrches - The Bones of What You Believe
4. Radical Face - The Family Tree: The Branches
5. Chelsea Light Moving - Chelsea Light Moving
6. Christopher Owens - Lysandre
7. Belle and Sebastian - The Third Eye Centre
8. Foxygen - We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic
9. Revere - My Mirror / Your Target
10. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
2. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
3. Chvrches - The Bones of What You Believe
4. Radical Face - The Family Tree: The Branches
5. Chelsea Light Moving - Chelsea Light Moving
6. Christopher Owens - Lysandre
7. Belle and Sebastian - The Third Eye Centre
8. Foxygen - We Are the 21st Century Ambassadors of Peace & Magic
9. Revere - My Mirror / Your Target
10. Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away
0
Bas I.
geplaatst: 29 december 2013, 14:26 uur
Ik heb de volgende lijst ingevoerd:
01. Burial - River Dealer
02. Chance the Rapper - Acid Rap
03. Darkside - Psychic
04. Forest Swords - Engravings
05. Kurt Vile - Waking on a Pretty Daze
06. Kanye West - Yeezus
07. Arcade Fire - Reflektor
08. James Blake - Overgrown
09. Suuns - Images du Futur
10. Vondelpark - Seabed
01. Burial - River Dealer
02. Chance the Rapper - Acid Rap
03. Darkside - Psychic
04. Forest Swords - Engravings
05. Kurt Vile - Waking on a Pretty Daze
06. Kanye West - Yeezus
07. Arcade Fire - Reflektor
08. James Blake - Overgrown
09. Suuns - Images du Futur
10. Vondelpark - Seabed
0
geplaatst: 29 december 2013, 15:47 uur
1. Light Bearer - Silver Tongue

2. Cult of Luna - Vertikal

3. Placebo - Loud Like Love

4. Suede - Bloodsports

5. Kings of Leon - Mechanical Bull

6. Russian Circles - Memorial

7. Stereophonics - Graffiti on the Train

8. Pearl Jam - Lightning Bolt

9. Madensuyu - Stabat Mater

10. Editors - The Weight of Your Love

2. Cult of Luna - Vertikal

3. Placebo - Loud Like Love

4. Suede - Bloodsports

5. Kings of Leon - Mechanical Bull

6. Russian Circles - Memorial

7. Stereophonics - Graffiti on the Train

8. Pearl Jam - Lightning Bolt

9. Madensuyu - Stabat Mater

10. Editors - The Weight of Your Love

0
geplaatst: 29 december 2013, 16:28 uur
Top 10 2013
1 Arcade Fire – Reflector
2 Israel Nash Gripka – Isralel Nash’s Rain Plans
3 Nick Cave & The Bad Seeds – Push the Sky Away
4 Kurt Vile – Walkin’on a Pretty Daze
5 Steven Wilson – The Raven that Refused to Sing (and Other Stories)
6 Roy Harper – Man & Myth
7 Sanguine Hum –The Weight of the World
8 Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
9 Phosphorescent - Muchado
10 Flaming Lips – The Terror
Top 10 van ouder materiaal dat in 2013 voor het eerst (legaal) is uitgebracht
1 Frank Zappa – A Token of his Extreme Soundtrack
2 Bob Dylan – Another Selfportrait
3 Frank Zappa – Road Tapes, Venue # 2
4 Miles Davis Quintet – Live in Europe 1969, The Bootleg Series, Volume 2
5 Grateful Dead – Sunshine Daydream
6 Neil Young – Live at the Cellar Door
7 Jimi Hendrix – People, Hell & Angels
8 Gene Clark – Here Tonight
9 Jerry Garcia Band – GarciaLive, Volume 1
10 Jerry Garcia Band – GarciaLive, Volume 2
1 Arcade Fire – Reflector
2 Israel Nash Gripka – Isralel Nash’s Rain Plans
3 Nick Cave & The Bad Seeds – Push the Sky Away
4 Kurt Vile – Walkin’on a Pretty Daze
5 Steven Wilson – The Raven that Refused to Sing (and Other Stories)
6 Roy Harper – Man & Myth
7 Sanguine Hum –The Weight of the World
8 Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
9 Phosphorescent - Muchado
10 Flaming Lips – The Terror
Top 10 van ouder materiaal dat in 2013 voor het eerst (legaal) is uitgebracht
1 Frank Zappa – A Token of his Extreme Soundtrack
2 Bob Dylan – Another Selfportrait
3 Frank Zappa – Road Tapes, Venue # 2
4 Miles Davis Quintet – Live in Europe 1969, The Bootleg Series, Volume 2
5 Grateful Dead – Sunshine Daydream
6 Neil Young – Live at the Cellar Door
7 Jimi Hendrix – People, Hell & Angels
8 Gene Clark – Here Tonight
9 Jerry Garcia Band – GarciaLive, Volume 1
10 Jerry Garcia Band – GarciaLive, Volume 2
0
Sietse
geplaatst: 29 december 2013, 17:08 uur
Zoiets, misschien. Niet ingevoerd op MuMe om dat wat albums ontbreken en ik geen zin heb om die toe te voegen op dit moment.
1. Ignatz - Can I Go Home Now?
2. Hellvete - Sint-Denijs
3. Ash Borer - Bloodlands
4. Urpf Lanze - Procession of Talking Mirrors
5. Staplerfahrer - Uh-Oh (niet op MuMe)
6. Vertonen - HACE/26,250'/11° 22.4'N 142° 35.5'E (niet op MuMe)
7. Robert Curgenven - Transfixed
8. Coen Oscar Polack & Herman Wilken - Fathomless
9. Phill Niblock - Touch Five
10. Nicholas Bullen - Component Fixations
Reissues/Archival:
Eliane Radigue - Adnos I-III
Bernard Parmegiani - De Natura Sonorum
Various - Institute For Psychoacoustics And Electronic Music (IPEM) - 50 Years Of Electronic And Electroacoustic Music At The Ghent University
Electric Six Organs - The Lost Electric Six Organs Album.
Kersarbai Kerkar - Kersarbai Kerkar
Shortlist materiaal:
Dead Neanderthals - And it ended badly
Yannick Dauby - 蛙界蒙薰 ( Wā Jiè Méng Xūn )
Will Guthrie - Snake Eyes
Yannick Franck & Craig Hilton - Flowers for L.P.
Those Foreign Kids - Zero Gravity Somersaulting Craze
The Dead C - Armed Courage
Richard Youngs - Barbed Wire Explosion In The Kindgom Of Atlantis
Maan - Manifold
Lawrence English - Lonely Women's Club
Freiband - Mutatis Mobilis
Jacob Kirkegaard - Conversion
Eliane Radigue - Psi 847
Daniel Menche - Marriage Of Metals
Bong - Idle Days of Yann
Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
Ben Nash - The Mineral Victim
Richard Dawson - The Glass Trunk
1. Ignatz - Can I Go Home Now?
2. Hellvete - Sint-Denijs
3. Ash Borer - Bloodlands
4. Urpf Lanze - Procession of Talking Mirrors
5. Staplerfahrer - Uh-Oh (niet op MuMe)
6. Vertonen - HACE/26,250'/11° 22.4'N 142° 35.5'E (niet op MuMe)
7. Robert Curgenven - Transfixed
8. Coen Oscar Polack & Herman Wilken - Fathomless
9. Phill Niblock - Touch Five
10. Nicholas Bullen - Component Fixations
Reissues/Archival:
Eliane Radigue - Adnos I-III
Bernard Parmegiani - De Natura Sonorum
Various - Institute For Psychoacoustics And Electronic Music (IPEM) - 50 Years Of Electronic And Electroacoustic Music At The Ghent University
Electric Six Organs - The Lost Electric Six Organs Album.
Kersarbai Kerkar - Kersarbai Kerkar
Shortlist materiaal:
Dead Neanderthals - And it ended badly
Yannick Dauby - 蛙界蒙薰 ( Wā Jiè Méng Xūn )
Will Guthrie - Snake Eyes
Yannick Franck & Craig Hilton - Flowers for L.P.
Those Foreign Kids - Zero Gravity Somersaulting Craze
The Dead C - Armed Courage
Richard Youngs - Barbed Wire Explosion In The Kindgom Of Atlantis
Maan - Manifold
Lawrence English - Lonely Women's Club
Freiband - Mutatis Mobilis
Jacob Kirkegaard - Conversion
Eliane Radigue - Psi 847
Daniel Menche - Marriage Of Metals
Bong - Idle Days of Yann
Boards of Canada - Tomorrow's Harvest
Ben Nash - The Mineral Victim
Richard Dawson - The Glass Trunk
0
geplaatst: 29 december 2013, 17:24 uur
Dit wordt hem buiten misschien nog een paar kleine plaatsveranderingen maar top 6 staat zeker vast
1. The Haxan Cloak – Excavation
2. Forest Swords - Engravings
3. Darkside – Psychic
4. Holden - The Inheritors
5. Run The Jewels – Run The Jewels
6. The Weeknd – Kiss Land
7. Factory Floor – Factory Floor
8. Duologue – Song & Dance
9. Trixie Whitley – Fourth Corner
10. The Flaming Lips – The Terror
11. Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away
12. Adrian Younge & Ghostface Killah – Twelve Reasons to Die
13. Flying Horseman – City Same City
14. Beyoncé - Beyoncé
15. Jan Swerts – Anatomie van de Melancholie
16. Young Fathers – Tape Two
17. These New Puritans – Fields of Reeds
18. Dans Dans – I/II
19. Jon Hopkins – Immunity
20. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
21. Phosphorescent – Muchacho
22. King Krule – 6 Feeth Beneath the Moon
23. Fuck Buttons – Slow Focus
24. Rhye – Woman
25. Lulu Rouge – The Song is the Drum
26. Janelle Monáe – The Electric Lady
27. Kurt Vile – Walkin on a Pretty Daze
28. The Black Angels – Indigo Meadow
29. Suuns – Images du Futur
30. Oneohtrix Point Never – R Plus Seven
31. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – Perils from the Sea
32. Eefje De Visser – Het is
33. Foals – Holy Fire
34. Alice in Chains – The Devil Put Dinosaurs Here
35. Woodkid – The Golden Age
36. Daughter – If You Leave
37. Greg Haines – Where we Where
38. The Knife – Shaking the Habitual
39. The Rhythm Junks – Beaten Borders
40. Autechre- Exai
1. The Haxan Cloak – Excavation
2. Forest Swords - Engravings
3. Darkside – Psychic
4. Holden - The Inheritors
5. Run The Jewels – Run The Jewels
6. The Weeknd – Kiss Land
7. Factory Floor – Factory Floor
8. Duologue – Song & Dance
9. Trixie Whitley – Fourth Corner
10. The Flaming Lips – The Terror
11. Nick Cave & The Bad Seeds – Push The Sky Away
12. Adrian Younge & Ghostface Killah – Twelve Reasons to Die
13. Flying Horseman – City Same City
14. Beyoncé - Beyoncé
15. Jan Swerts – Anatomie van de Melancholie
16. Young Fathers – Tape Two
17. These New Puritans – Fields of Reeds
18. Dans Dans – I/II
19. Jon Hopkins – Immunity
20. Boards of Canada – Tomorrow’s Harvest
21. Phosphorescent – Muchacho
22. King Krule – 6 Feeth Beneath the Moon
23. Fuck Buttons – Slow Focus
24. Rhye – Woman
25. Lulu Rouge – The Song is the Drum
26. Janelle Monáe – The Electric Lady
27. Kurt Vile – Walkin on a Pretty Daze
28. The Black Angels – Indigo Meadow
29. Suuns – Images du Futur
30. Oneohtrix Point Never – R Plus Seven
31. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle – Perils from the Sea
32. Eefje De Visser – Het is
33. Foals – Holy Fire
34. Alice in Chains – The Devil Put Dinosaurs Here
35. Woodkid – The Golden Age
36. Daughter – If You Leave
37. Greg Haines – Where we Where
38. The Knife – Shaking the Habitual
39. The Rhythm Junks – Beaten Borders
40. Autechre- Exai
0
geplaatst: 29 december 2013, 17:34 uur
Mooie lijst, jassn! Redelijk veel overlap met die van mij. Volgens mij moet ik je nummer 1 zeker proberen. Heb alleen zoveel albums die ik vandaag en morgen nog wil luisteren voor het eindlijstje 

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 december 2013, 20:00 uur

Zo ook die van Paap, volgens mij staat daar ook nog genoeg interessants tussen dat ik nog niet heb gehoord.
0
geplaatst: 29 december 2013, 20:21 uur
Hier komt het ongeveer wel op uit. Al is zo'n eindejaarslijst altijd maar een momentopname enzo:
1. Tim Hecker –Virgins
2. Exit Calm – The Future isn’t what it used to be
3. The National – Trouble will find me
4. Dirk Serries – Microphonics XXI – XXV
5. Nick Cave & the Bad Seeds – Push the sky away
6. Steven Wilson – The Raven that refused to sing (and other stories)
7. Jan Swerts – Anatomie van de melancholie
8. Svarte Greiner – Black Tie
9. Ibrahim Maalouf – Ilusions
10. Greg Haines – Where we were
11. Moderat – II
12. Nils Frahm – Spaces
13. Holden – The Inheritors
14. Riverside – Shrine of new generation slaves
15. Tides from Nebula – Eternal movement
16. London Grammar – If you wait
17. Decades – Decades
18. Rauelsson – Vora
19. Suede – Bloodsports
20. Daughter – If you Leave
21. David Bowie – The Next day
22. Placebo – Loud like love
23. Pan American – Cloud Room, glass room
24. Gregory Porter – Liquid spirit
25. Janelle Monae – The Electric Lady
26. Avishai Cohen – Almah
27. Foals – Holy Fire
28. Pet Shop Boys – Electric
29. Boards of Canada – Tomorrow’s harvest
30. Kurt Vile – Wakin’ on a pretty daze
1. Tim Hecker –Virgins
2. Exit Calm – The Future isn’t what it used to be
3. The National – Trouble will find me
4. Dirk Serries – Microphonics XXI – XXV
5. Nick Cave & the Bad Seeds – Push the sky away
6. Steven Wilson – The Raven that refused to sing (and other stories)
7. Jan Swerts – Anatomie van de melancholie
8. Svarte Greiner – Black Tie
9. Ibrahim Maalouf – Ilusions
10. Greg Haines – Where we were
11. Moderat – II
12. Nils Frahm – Spaces
13. Holden – The Inheritors
14. Riverside – Shrine of new generation slaves
15. Tides from Nebula – Eternal movement
16. London Grammar – If you wait
17. Decades – Decades
18. Rauelsson – Vora
19. Suede – Bloodsports
20. Daughter – If you Leave
21. David Bowie – The Next day
22. Placebo – Loud like love
23. Pan American – Cloud Room, glass room
24. Gregory Porter – Liquid spirit
25. Janelle Monae – The Electric Lady
26. Avishai Cohen – Almah
27. Foals – Holy Fire
28. Pet Shop Boys – Electric
29. Boards of Canada – Tomorrow’s harvest
30. Kurt Vile – Wakin’ on a pretty daze
0
geplaatst: 29 december 2013, 22:04 uur
Morgenavond zal ik trouwens mijn lijst presenteren op Radio Orinoco
Schakel dus vanaf een uur of 8 in op http://www.orinocoradio.nl/ en hoor even na middernacht wat mijn o zo verrassende nummer 1 zal zijn.
Schakel dus vanaf een uur of 8 in op http://www.orinocoradio.nl/ en hoor even na middernacht wat mijn o zo verrassende nummer 1 zal zijn.
* denotes required fields.