Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug
zoeken in:
0
geplaatst: 6 januari 2016, 18:54 uur
P.F. Sloan kwam bij ons een aantal maanden geleden door zijn eigen composities 'Eve of Destruction' en 'The Sins of a Family' in de belangstelling. Wellicht krijgt P.F. Sloan net als Nick Drake over enkele tientallen jaren wel de waardering die hij verdient.
Overigens merk ik dat de dialoog binnen dit topic sinds de komst van Marzipaintree een boost heeft gekregen.
Overigens merk ik dat de dialoog binnen dit topic sinds de komst van Marzipaintree een boost heeft gekregen.

0
geplaatst: 8 januari 2016, 18:01 uur
Top-40: week 2 van 1966.
39. Cliff Richard - Wind Me Up (Let Me Go)
Een wat zoete maar fraaie romantische ballad met mooie arrangementen. Werd niettemin maar een bescheiden hitje.
Cijfer: 7,5
40. The Phantoms - Tormented
Een Nederlandse band die nu in de vergetelheid is geraakt. Zeker geen slecht en aanstekelijk nummer maar het klinkt wel erg Searchers-achtig met mindere uitspraak en samenzang.
Cijfer: 6,5
39. Cliff Richard - Wind Me Up (Let Me Go)
Een wat zoete maar fraaie romantische ballad met mooie arrangementen. Werd niettemin maar een bescheiden hitje.
Cijfer: 7,5
40. The Phantoms - Tormented
Een Nederlandse band die nu in de vergetelheid is geraakt. Zeker geen slecht en aanstekelijk nummer maar het klinkt wel erg Searchers-achtig met mindere uitspraak en samenzang.
0
geplaatst: 8 januari 2016, 20:14 uur
Week 02 08-01-1966
01 (01) 06 The Beatles - We Can Work It Out/ Day Tripper
02 (02) 07 The Spencer Davis Group - Keep On Running
03 (06) 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
04 (03) 07 The Kinks - Till the End of the Day
05 (07) 05 The Seeds - You're Pushing Too Hard
06 (04) 06 The Mamas & The Papas - California Dreamin'
07 (05) 05 Crispian St. Peters - You Were on My Mind
08 (09) 03 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
09 (10) 07 Paul Revere & The Raiders - Just Like Me
10 (12) 03 Evie Sands - I Can't Let Go
11 (13) 05 The Five Americans - I See The Light
12 (16) 03 Les Baroques - Such a Cad
13 (08) 09 The Searchers - Take Me For What I'm Worth
14 (18) 03 The Small Faces - I've Got Mine
15 (11) 05 The Bobby Fuller Four - I Fought the Law
16 (21) 03 Bob Dylan - Can You Please Crawl Out Your Window
17 (27) 02 Dave Berry - I'm Gonna Take You There
18 (14) 11 The Who - My Generation
19 (17) 06 Lou Christie - Lightnin' Strikes
20 (15) 11 Them - Mystic Eyes
21 (28) 03 Frank Sinatra - It Was A Very Good Year
22 (24) 04 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
23 (23) 04 The Rolling Stones - As Tears Go
24 (19) 13 Donovan - Turquoise
25 (33) 03 Smokey Robinson & The Miracles - Going to The Go-Go
26 (20) 06 The Hollies - If I Needed Someone
27 (30) 03 The Beach Boys - Barbara Ann
28 (36) 02 Jay-Jays - Bald Headed Woman (No Sugar In My Coffee)
29 (25) 06 Marc Bolan - The Wizard
30 (22) 05 Johnny Kendall & The Heralds - Hai Promesso
31 (38) 02 Slim Harpo Baby - Scratch My Back
32 (26) 06 Otis Redding - I Can't Turn You Loose
33 (---) 01 The Strangloves - Night Time
34 (---) 01 The Supremes - My World Is Empty Without You
35 (35) 03 Bob Lind - Elusive Butterlive
36 (29) 05 The Four Tops - Something About You Baby (Hullabaloo)
37 (39) 02 Chris Andrews - To Whom It Concerns
38 (40) 02 The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
39 (37) 02 The Go Betweens - Have You For My Own
40 (31) 08 The Packers - Hole In The Wall
01 (01) 06 The Beatles - We Can Work It Out/ Day Tripper
02 (02) 07 The Spencer Davis Group - Keep On Running
03 (06) 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
04 (03) 07 The Kinks - Till the End of the Day
05 (07) 05 The Seeds - You're Pushing Too Hard
06 (04) 06 The Mamas & The Papas - California Dreamin'
07 (05) 05 Crispian St. Peters - You Were on My Mind
08 (09) 03 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
09 (10) 07 Paul Revere & The Raiders - Just Like Me
10 (12) 03 Evie Sands - I Can't Let Go
11 (13) 05 The Five Americans - I See The Light
12 (16) 03 Les Baroques - Such a Cad
13 (08) 09 The Searchers - Take Me For What I'm Worth
14 (18) 03 The Small Faces - I've Got Mine
15 (11) 05 The Bobby Fuller Four - I Fought the Law
16 (21) 03 Bob Dylan - Can You Please Crawl Out Your Window
17 (27) 02 Dave Berry - I'm Gonna Take You There
18 (14) 11 The Who - My Generation
19 (17) 06 Lou Christie - Lightnin' Strikes
20 (15) 11 Them - Mystic Eyes
21 (28) 03 Frank Sinatra - It Was A Very Good Year
22 (24) 04 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
23 (23) 04 The Rolling Stones - As Tears Go
24 (19) 13 Donovan - Turquoise
25 (33) 03 Smokey Robinson & The Miracles - Going to The Go-Go
26 (20) 06 The Hollies - If I Needed Someone
27 (30) 03 The Beach Boys - Barbara Ann
28 (36) 02 Jay-Jays - Bald Headed Woman (No Sugar In My Coffee)
29 (25) 06 Marc Bolan - The Wizard
30 (22) 05 Johnny Kendall & The Heralds - Hai Promesso
31 (38) 02 Slim Harpo Baby - Scratch My Back
32 (26) 06 Otis Redding - I Can't Turn You Loose
33 (---) 01 The Strangloves - Night Time
34 (---) 01 The Supremes - My World Is Empty Without You
35 (35) 03 Bob Lind - Elusive Butterlive
36 (29) 05 The Four Tops - Something About You Baby (Hullabaloo)
37 (39) 02 Chris Andrews - To Whom It Concerns
38 (40) 02 The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
39 (37) 02 The Go Betweens - Have You For My Own
40 (31) 08 The Packers - Hole In The Wall
0
geplaatst: 8 januari 2016, 23:39 uur
Ik kom er nu achter dat de versie van The Birds' No Good Without You die op Spotify staat niet de originele versie is, maar een re-make/cover van drie/vier jaar later, door mensen die met The Birds hadden getourd en lid werden van een Australische band met dezelfde naam. Althans, dat verhaal lees ik nu onder een YouTube-filmpje. Overigens wel een sterke versie, zeker de moeite waard, met een zanger die zelfs wat aan Jimi Hendrix doet denken. Maar natuurlijk veel te nieuw voor dit topic.
Dus voor de mensen die veel Spotify gebruiken (zoals ik): let daarop!
Dus voor de mensen die veel Spotify gebruiken (zoals ik): let daarop!
0
geplaatst: 9 januari 2016, 00:06 uur
Ik zie meerdere versies. Ik denk dat de versie op deze wel de originele is?
0
geplaatst: 9 januari 2016, 00:56 uur
Vreemd. Ik zie maar één versie op Spotify staan, en jouw link brengt me naar een album van The Byrds (een andere band dan The Birds van Ronnie Wood), waar dat nummer ook helemaal niet opstaat.
0
geplaatst: 9 januari 2016, 01:15 uur
Ik was even met een ander nummer in de war... Die van The Birds zie ik ook maar 1 keer en dus in een latere versie. Zal er opletten dat ik ergens anders de juiste versie beluister.
0
geplaatst: 9 januari 2016, 13:13 uur
Arrie schreef:
Maar natuurlijk veel te nieuw voor dit topic. Dus voor de mensen die veel Spotify gebruiken (zoals ik): let daarop!
Bedankt voor de waarschuwing. Je verwacht hier een opname van een band uit Londen en je krijgt een cover uit Perth. Het is wel een B-kant van een single geweest dus kan hij vanaf oktober 2019 alsnog worden opgevoerd. Maar natuurlijk veel te nieuw voor dit topic. Dus voor de mensen die veel Spotify gebruiken (zoals ik): let daarop!
Interessant is dat het van de CD-serie "80 Mod, freakbeat & Swinging London Nuggets" komt. Ik vermoed dat het ook al fout op de CD staat. Daarmee zou je jouw waarschuwing breder kunnen trekken. Alle media die je gebruikt kan onbetrouwbaar zijn. Spotify, youtube, CD's etc.
In een ander geval kan het ook voorkomen dat ze wel van de juiste artiest zijn maar van een veel latere datum. Ik heb regelmatig CD's gekocht met daarop rerecorded nummers hoewel dat er niet bij stond.
Verder heb je ook nog dat nummers uit kunnen komen in verschillende takes alhoewel ze wel van dezelfde opnamedag kunnen komen. En wat vinden we van sommige opnames die remastered zijn?
0
geplaatst: 9 januari 2016, 20:14 uur
Week 2 1966:
01 (01) 05 Mama's and the papa's - California dreaming
02 (02) 06 The Beatles - We can work it out / Day tripper
03 (05) 03 These boots are made for walking - Nancy Sinatra
04 (04) 05 Bobby Fuller Four - I fought the law
05 (03) 06 The Seeds - You're Pushing Too Hard
06 (06) 04 Jacques Brel - Jacky
07 (15) 02 Swingin Medaillions - Double shot of my baby
08 (10) 03 Phil Ochs - I ain't marching anymore
09 (07) 08 The Kinks - Till the end of the day / Where have all the good times gone
10 (08) 07 Spencer Davis group - Keep on running
11 (14) 03 Evie Sands - I can't let go
12 (12) 04 The Standells - Dirty Water
13 (13) 04 The Knickerbockers - Lies
14 (11) 04 The Miracles - Going to a go-go
15 (09) 07 Otis Redding - I can't turn you loose / Just One More Day
16 (20) 05 Bob Dylan - Can you please crawl out the window
17 (22) 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
18 (19) 05 Small faces - I've got mine
19 (24) 03 I'm Just A Down Home Girl Ad libs
20 (21) 03 Baby scratch my back Slim Harpo
21 (16) 04 Paul Revere & the Raiders - Just like me
22 (26) 03 Odds and ends - (Cause) You don't love me
23 (27) 02 Supremes - My world is empty without you
24 (29) 03 Beau Brummels - Good Time Music
25 (32) 02 Changin times - How Is The Air Up there
26 (28) 02 The Toys - Attack
27 (18) 04 The Rolling Stones - As tears go by
28 (---) 01 Luther Ingram & The G-Men - (I Spy) For The FBI
29 (---) 01 The Pretty things - Midnight to six man
30 (---) 01 Three degrees - Look in my eyes
31 (---) 01 Stangeloves - Nighttime
32 (17) 05 Beach boys - The little girl I once knew
33 (---) 01 Martha and the Vendellas - Never leave your baby's side
34 (23) 06 The five Americans - I see the light
35 (---) 01 Lee Dorsey - Get Out Of My Life Woman
36 (---) 01 The Elgins - Put Yourself In My Place
37 (25) 04 Frank Sinatra - It was a very good year
38 (30) 11 Them - Mystic eyes
39 (36) 06 Marc Bolan - The Wizzard
40 (34) 02 Hedgehoppers anonymous - Don't push me
Januari 1966 lijkt een beetje de maand voor spionnen te worden. De film "Thunderball" is in de bioscoop, de soundtrack daarvan door Tom Jones staat in de Engelse hitparade, op de Amerikaanse TV zenden ze "I spy" uit en in mijn lijstje komt "I spy for the FBI" het hoogst binnen. Deze maand komen er nog toepasselijke nummers uit zoals "Secret agent man" door the Ventures, "Secret agents" door The Olympics en "The Spy" door the Guys from U.N.C.L.E. Allemaal nummers die ook een kans maken in mijn lijstje te komen.
In mei 1966 pas komt de Nederlandse band "The Hunters" met "The Russian spy and I". Ook een kanshebber voor mijn lijstje maar je vraagt je toch af of deze groep zich heeft laten inspireren door bovenstaande thematiek van de maand januari. Dit doet mij vervolgens weer denken aan een citaat van Heicro van afgelopen week.
Het was niet alleen de verzuiling die dit bewerkstelligde, echte muziek was cultureel verantwoord. De lichte muziek was voor het amusement. Maar ook binnen het lichte genre lette men streng op bepaalde regels. Op de radio moest er niet teveel Engels gedraaid worden want het zou de Nederlandse taal wel eens in gevaar kunnen brengen. En reclame, dat was ook uit den boze. Het werd niet of nauwelijks toegelaten. Er waren zelfs kabinetten die daar in de jaren 60 op gevallen zijn (kabinet Marijnen, februari 1965).
Een nummer dat volgende week de Nederlandse top 40 gaat binnenkomen is "'n glaasje Madera m' dear" door de tot voor kort nog onbekende Ted de Braak. Het nummer heeft in december 1965 veel aandacht gekregen. Mies Bouwman draaide het veel in haar radioprogramma "Even naplaten" op Hilversum 1. En Ted verscheen op TV in "Voor de vuist weg" bij Willem Duis. Voldoende aandacht om een grote hit te scoren en dat werd het ook.
Dit nummer is een regelrechte vertaling van " Madeira, M'Dear"? van Flanders en Swann uit 1957 in oktober 1959 op EP verschenen. Maar waarom houdt Ted de Engelse vertaling in stand? Waarom geen glaasje genever mijn lief? En hij maakte ongegeneerd reclame. In Nederland werd Madeira uitsluitend sporadisch in de ossenstaartsoep (oude spelling ossestaartsoep, Justus18
) gebruikt. In Engeland drinkt men het puur. Door het populair worden van het nummer waren de flessen Madeira tijdelijk uitverkocht in de Nederlandse slijterijen en dat kwam niet door meer soep eten. Dit nummer spotte met de regels van die tijd. Geen reclame en niet teveel Engels. Dit was een regelrechte aanslag op het Nederlands cultureel erfgoed.
Het is moeilijk om consequent te zijn. En het is moeilijk om kwaliteit te definiëren. Ted de Braak hoort daar zeker niet toe wat mij betreft maar die laat ik verder over aan het scherpe oordeel van LucM komende week. The Hunters hadden de kwaliteit wel, mede door de inbreng van de talentvolle gitarist Jan Akkerman.
Maar om te ontdekken hoe verschillend men ook 50 jaar geleden keek naar het begrip kwaliteit binen het genre "muziek voor teenagers" nodig ik jullie uit om te kijken naar de laatste uitzending van Top of Flop. Let daarbij vooral op wat ze over de opnametechniek zeggen.
En je zult in het programma The Hunters tegenkomen met een eerder nummer van ze, wat in een uitvoering van Crispian St. Peters momenteel hoog in sommige lijstjes staat. De single van the Hunters, die eerder uitkwam, flopte volledig. Maar of dat ook in het programma "Top of Flop" juist voorspeld werd?
01 (01) 05 Mama's and the papa's - California dreaming
02 (02) 06 The Beatles - We can work it out / Day tripper
03 (05) 03 These boots are made for walking - Nancy Sinatra
04 (04) 05 Bobby Fuller Four - I fought the law
05 (03) 06 The Seeds - You're Pushing Too Hard
06 (06) 04 Jacques Brel - Jacky
07 (15) 02 Swingin Medaillions - Double shot of my baby
08 (10) 03 Phil Ochs - I ain't marching anymore
09 (07) 08 The Kinks - Till the end of the day / Where have all the good times gone
10 (08) 07 Spencer Davis group - Keep on running
11 (14) 03 Evie Sands - I can't let go
12 (12) 04 The Standells - Dirty Water
13 (13) 04 The Knickerbockers - Lies
14 (11) 04 The Miracles - Going to a go-go
15 (09) 07 Otis Redding - I can't turn you loose / Just One More Day
16 (20) 05 Bob Dylan - Can you please crawl out the window
17 (22) 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
18 (19) 05 Small faces - I've got mine
19 (24) 03 I'm Just A Down Home Girl Ad libs
20 (21) 03 Baby scratch my back Slim Harpo
21 (16) 04 Paul Revere & the Raiders - Just like me
22 (26) 03 Odds and ends - (Cause) You don't love me
23 (27) 02 Supremes - My world is empty without you
24 (29) 03 Beau Brummels - Good Time Music
25 (32) 02 Changin times - How Is The Air Up there
26 (28) 02 The Toys - Attack
27 (18) 04 The Rolling Stones - As tears go by
28 (---) 01 Luther Ingram & The G-Men - (I Spy) For The FBI
29 (---) 01 The Pretty things - Midnight to six man
30 (---) 01 Three degrees - Look in my eyes
31 (---) 01 Stangeloves - Nighttime
32 (17) 05 Beach boys - The little girl I once knew
33 (---) 01 Martha and the Vendellas - Never leave your baby's side
34 (23) 06 The five Americans - I see the light
35 (---) 01 Lee Dorsey - Get Out Of My Life Woman
36 (---) 01 The Elgins - Put Yourself In My Place
37 (25) 04 Frank Sinatra - It was a very good year
38 (30) 11 Them - Mystic eyes
39 (36) 06 Marc Bolan - The Wizzard
40 (34) 02 Hedgehoppers anonymous - Don't push me
Januari 1966 lijkt een beetje de maand voor spionnen te worden. De film "Thunderball" is in de bioscoop, de soundtrack daarvan door Tom Jones staat in de Engelse hitparade, op de Amerikaanse TV zenden ze "I spy" uit en in mijn lijstje komt "I spy for the FBI" het hoogst binnen. Deze maand komen er nog toepasselijke nummers uit zoals "Secret agent man" door the Ventures, "Secret agents" door The Olympics en "The Spy" door the Guys from U.N.C.L.E. Allemaal nummers die ook een kans maken in mijn lijstje te komen.
In mei 1966 pas komt de Nederlandse band "The Hunters" met "The Russian spy and I". Ook een kanshebber voor mijn lijstje maar je vraagt je toch af of deze groep zich heeft laten inspireren door bovenstaande thematiek van de maand januari. Dit doet mij vervolgens weer denken aan een citaat van Heicro van afgelopen week.
heicro schreef:
De opnametechniek liet ook vaak te wensen over waardoor de geluidskwaliteit niet om aan te horen was. {...} Toen Hilversum met zijn 'duffe' publieke omroepen nog de hegemonie had in de ether werd kwalitatief goede muziek soms niet eens gedraaid. Door de verzuiling die er toen nog heerste, had men daar vaak zijn redenen voor. Allerlei puriteinse en religieuze redenen werden aangevoerd om bepaalde plaatjes niet uit te zenden. Een aantal 'heren' van middelbare leeftijd in driedelig grijs bepaalden wat Nederland mocht horen.
Men vond in Hilversum juist wel dat men heel erg veel kwalitatief goede muziek draaide. Er waren volgens Hilversum in 1965 twee soorten muziek. Echte muziek kortweg muziek en lichte muziek. De term zware muziek gebruikte men niet of nauwelijks alhoewel sommigen van jullie daarbij wellicht toch aan oude zware oliebollen denken. Tot de echte muziek behoorde voornamelijk klassieke muziek. Tot de lichte muziek behoorde de operette, marsmuziek, volksmuziek, rock and roll en beatmuziek. Het merendeel van de muziek op Hilversum 3, het later 3FM, bestond de eerste jaren uit operette of volksmuziek. De rock and roll en beatmuziek was ver in de minderheid en noemde men ook wel "muziek voor teenagers". Toen Hilversum 3 ontstond was het er alleen tijdens de werkuren van 9 tot 6 uur. Want deze lichte muziek diende als achtergrondmuziek. In de avonduren werd je onderhouden met echte muziek. De opnametechniek liet ook vaak te wensen over waardoor de geluidskwaliteit niet om aan te horen was. {...} Toen Hilversum met zijn 'duffe' publieke omroepen nog de hegemonie had in de ether werd kwalitatief goede muziek soms niet eens gedraaid. Door de verzuiling die er toen nog heerste, had men daar vaak zijn redenen voor. Allerlei puriteinse en religieuze redenen werden aangevoerd om bepaalde plaatjes niet uit te zenden. Een aantal 'heren' van middelbare leeftijd in driedelig grijs bepaalden wat Nederland mocht horen.
Het was niet alleen de verzuiling die dit bewerkstelligde, echte muziek was cultureel verantwoord. De lichte muziek was voor het amusement. Maar ook binnen het lichte genre lette men streng op bepaalde regels. Op de radio moest er niet teveel Engels gedraaid worden want het zou de Nederlandse taal wel eens in gevaar kunnen brengen. En reclame, dat was ook uit den boze. Het werd niet of nauwelijks toegelaten. Er waren zelfs kabinetten die daar in de jaren 60 op gevallen zijn (kabinet Marijnen, februari 1965).
Een nummer dat volgende week de Nederlandse top 40 gaat binnenkomen is "'n glaasje Madera m' dear" door de tot voor kort nog onbekende Ted de Braak. Het nummer heeft in december 1965 veel aandacht gekregen. Mies Bouwman draaide het veel in haar radioprogramma "Even naplaten" op Hilversum 1. En Ted verscheen op TV in "Voor de vuist weg" bij Willem Duis. Voldoende aandacht om een grote hit te scoren en dat werd het ook.
Dit nummer is een regelrechte vertaling van " Madeira, M'Dear"? van Flanders en Swann uit 1957 in oktober 1959 op EP verschenen. Maar waarom houdt Ted de Engelse vertaling in stand? Waarom geen glaasje genever mijn lief? En hij maakte ongegeneerd reclame. In Nederland werd Madeira uitsluitend sporadisch in de ossenstaartsoep (oude spelling ossestaartsoep, Justus18
) gebruikt. In Engeland drinkt men het puur. Door het populair worden van het nummer waren de flessen Madeira tijdelijk uitverkocht in de Nederlandse slijterijen en dat kwam niet door meer soep eten. Dit nummer spotte met de regels van die tijd. Geen reclame en niet teveel Engels. Dit was een regelrechte aanslag op het Nederlands cultureel erfgoed.Het is moeilijk om consequent te zijn. En het is moeilijk om kwaliteit te definiëren. Ted de Braak hoort daar zeker niet toe wat mij betreft maar die laat ik verder over aan het scherpe oordeel van LucM komende week. The Hunters hadden de kwaliteit wel, mede door de inbreng van de talentvolle gitarist Jan Akkerman.
Maar om te ontdekken hoe verschillend men ook 50 jaar geleden keek naar het begrip kwaliteit binen het genre "muziek voor teenagers" nodig ik jullie uit om te kijken naar de laatste uitzending van Top of Flop. Let daarbij vooral op wat ze over de opnametechniek zeggen.
En je zult in het programma The Hunters tegenkomen met een eerder nummer van ze, wat in een uitvoering van Crispian St. Peters momenteel hoog in sommige lijstjes staat. De single van the Hunters, die eerder uitkwam, flopte volledig. Maar of dat ook in het programma "Top of Flop" juist voorspeld werd?
0
geplaatst: 9 januari 2016, 20:17 uur
1966 - week 1
1. (01) (3w) Jacques Brel - La Chanson de Jacky #3
2. (02) (3w) Jackson C. Frank - Blues Run the Game
3. (03) (3w) Joan Baez - Farewell, Angelina
4. (04) (3w) Frank Sinatra - It Was a Very Good Year
5. (05) (2w) Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
6. (---) (1w) Solomon Burke - Baby, Come On Home
7. (06) (4w) The Rolling Stones - As Tears Go By
8. (11) (3w) The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
9. (07) (5w) The Beatles - We Can Work It Out
10. (18) (4w) The Small Faces - I've Got Mine
11. (09) (8w) The Eyes - When the Night Falls
12. (08) (10w) Marvin Gaye - Ain't That Peculiar #2
13. (---) (1w) Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
14. (12) (9w) Dee Dee Sharp - I Really Love You
15. (20) (4w) Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
16. (10) (8w) Marianne Faithfull - Yesterday
17. (---) (1w) Barbara Mason - If You Don't
18. (17) (7w) Kim Fowley - The Trip
19. (29) (2w) Martha and the Vandellas - Love (Makes Me Do Foolish Things)
20. (24) (2w) The Lyrics - So What
21. (13) (10w) The Zombies - Just Out of Reach
22. (14) (5w) Les Fleur-de-Lys - Moondreams
23. (39) (2w) The Birds - No Good Without You
24. (---) (1w) Elvis Presley - Blue River
25. (32) (2w) The Miracles - Going to a Go-Go
26. (15) (10w) Jackie DeShannon - A Lifetime of Loneliness #2
27. (19) (6w) Spencer Davis Group - Keep On Running
28. (21) (4w) The Temptations - Don't Look Back
29. (15) (9w) The Miracles - My Girl Has Gone
30. (38) (2w) The Boots - But You'll Never Do It Babe
31. (23) (7w) The Impressions - You've Been Cheatin'
32. (31) (5w) Sam & Dave - You Don't Know Like I Know
33. (---) (1w) Fontella Bass - Recovery
34. (28) (6w) The Spellbinders - For You
35. (35) (8w) Mitch Ryder and the Detroit Wheels - Jenny Take a Ride!
36. (22) (9w) James Brown - Papa's Got a Brand New Bag
37. (27) (8w) The Packers - Hole in the Wall
38. (33) (8w) The Beach Boys - Then I Kissed Her
39. (37) (6w) Otis Redding - Just One More Day
40. (25) (6w) Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)
In de top gebeurt er niet heel veel, maar wel een hoge binnenkomer. Een erg mooie, doorleefde soulballad van Solomon Burke. En dan te bedenken dat hij toen nauwelijks ouder was dan ik nu ben. Ik vond het nummer niet eens op YouTube, daarom maar een linkje naar Spotify.
Verder bij mij ook het bekende protestnummer van Phil Ochs. Inderdaad een rask nummer. Ik las op Wikipedia dat het niet goed met hem is afgelopen, met veel drankgebruik, psychisch er slecht aan toe, en uiteindelijk zelfmoord.
If You Don't van Barbara Mason is een nummer dat ik al een aantal maanden draai maar het telkens net niet haalde. Bij deze maak ik het dus even goed voor dit toch wel fraaie liedje. Houdt het midden tussen pop en soul, prima gezongen ook.
Elvis Presley bracht deze jaren nog altijd veel uit, maar het meeste is het voor mij toch niet helemaal. Vooral veel zoetsappige ballads. Blue River was één van zijn allerkleinste hits, geloof ik, maar vind ik dan wel weer een leuk, opgewekt nummer van hem.
Tot slot Fontella Bass, tegenwoordig bekend als one hit wonder, die van Rescue Me. Een liedje dat bovendien regelmatig ten onrechte wordt toegeschreven aan Aretha Franklin. Ik kende Fontella Bass ook alleen maar van dat liedje, maar ze blijkt nog een tweede hitje gescoord te hebben en daar vind ik toch ook maar weinig mis mee. Heel vergelijkbaar met Rescue Me, dat wel, maar dat is niet erg. Ik zie dat ze in 1966 nog twee kleine hitjes heeft gescoord, ik ben benieuwd of die me ook gaan bevallen of dat dat dan flauwe herhalingsoefeningen zullen zijn.
Soms is het nou eenmaal onbegrijpelijk dat iets niet goed scoort. Zo werd mijn hoogste binnenkomer ook nauwelijks een hit. En dat geldt ook voor twee ontdekkingen die volgende week waarschijnlijk hoog binnen zullen komen; Think Twice van Jackie Wilson en Lavern Baker, en The Pain Gets a Little Deeper van de slechts veertienjarige Darrow Fletcher, een jonge veelbelovende soulzanger wiens verdere carrière totaal geflopt is. Maar die zijn voor volgende week!
1. (01) (3w) Jacques Brel - La Chanson de Jacky #3
2. (02) (3w) Jackson C. Frank - Blues Run the Game
3. (03) (3w) Joan Baez - Farewell, Angelina
4. (04) (3w) Frank Sinatra - It Was a Very Good Year
5. (05) (2w) Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
6. (---) (1w) Solomon Burke - Baby, Come On Home
7. (06) (4w) The Rolling Stones - As Tears Go By
8. (11) (3w) The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
9. (07) (5w) The Beatles - We Can Work It Out
10. (18) (4w) The Small Faces - I've Got Mine
11. (09) (8w) The Eyes - When the Night Falls
12. (08) (10w) Marvin Gaye - Ain't That Peculiar #2
13. (---) (1w) Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
14. (12) (9w) Dee Dee Sharp - I Really Love You
15. (20) (4w) Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
16. (10) (8w) Marianne Faithfull - Yesterday
17. (---) (1w) Barbara Mason - If You Don't
18. (17) (7w) Kim Fowley - The Trip
19. (29) (2w) Martha and the Vandellas - Love (Makes Me Do Foolish Things)
20. (24) (2w) The Lyrics - So What
21. (13) (10w) The Zombies - Just Out of Reach
22. (14) (5w) Les Fleur-de-Lys - Moondreams
23. (39) (2w) The Birds - No Good Without You
24. (---) (1w) Elvis Presley - Blue River
25. (32) (2w) The Miracles - Going to a Go-Go
26. (15) (10w) Jackie DeShannon - A Lifetime of Loneliness #2
27. (19) (6w) Spencer Davis Group - Keep On Running
28. (21) (4w) The Temptations - Don't Look Back
29. (15) (9w) The Miracles - My Girl Has Gone
30. (38) (2w) The Boots - But You'll Never Do It Babe
31. (23) (7w) The Impressions - You've Been Cheatin'
32. (31) (5w) Sam & Dave - You Don't Know Like I Know
33. (---) (1w) Fontella Bass - Recovery
34. (28) (6w) The Spellbinders - For You
35. (35) (8w) Mitch Ryder and the Detroit Wheels - Jenny Take a Ride!
36. (22) (9w) James Brown - Papa's Got a Brand New Bag
37. (27) (8w) The Packers - Hole in the Wall
38. (33) (8w) The Beach Boys - Then I Kissed Her
39. (37) (6w) Otis Redding - Just One More Day
40. (25) (6w) Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)
In de top gebeurt er niet heel veel, maar wel een hoge binnenkomer. Een erg mooie, doorleefde soulballad van Solomon Burke. En dan te bedenken dat hij toen nauwelijks ouder was dan ik nu ben. Ik vond het nummer niet eens op YouTube, daarom maar een linkje naar Spotify.
Verder bij mij ook het bekende protestnummer van Phil Ochs. Inderdaad een rask nummer. Ik las op Wikipedia dat het niet goed met hem is afgelopen, met veel drankgebruik, psychisch er slecht aan toe, en uiteindelijk zelfmoord.

If You Don't van Barbara Mason is een nummer dat ik al een aantal maanden draai maar het telkens net niet haalde. Bij deze maak ik het dus even goed voor dit toch wel fraaie liedje. Houdt het midden tussen pop en soul, prima gezongen ook.
Elvis Presley bracht deze jaren nog altijd veel uit, maar het meeste is het voor mij toch niet helemaal. Vooral veel zoetsappige ballads. Blue River was één van zijn allerkleinste hits, geloof ik, maar vind ik dan wel weer een leuk, opgewekt nummer van hem.
Tot slot Fontella Bass, tegenwoordig bekend als one hit wonder, die van Rescue Me. Een liedje dat bovendien regelmatig ten onrechte wordt toegeschreven aan Aretha Franklin. Ik kende Fontella Bass ook alleen maar van dat liedje, maar ze blijkt nog een tweede hitje gescoord te hebben en daar vind ik toch ook maar weinig mis mee. Heel vergelijkbaar met Rescue Me, dat wel, maar dat is niet erg. Ik zie dat ze in 1966 nog twee kleine hitjes heeft gescoord, ik ben benieuwd of die me ook gaan bevallen of dat dat dan flauwe herhalingsoefeningen zullen zijn.
Soms is het nou eenmaal onbegrijpelijk dat iets niet goed scoort. Zo werd mijn hoogste binnenkomer ook nauwelijks een hit. En dat geldt ook voor twee ontdekkingen die volgende week waarschijnlijk hoog binnen zullen komen; Think Twice van Jackie Wilson en Lavern Baker, en The Pain Gets a Little Deeper van de slechts veertienjarige Darrow Fletcher, een jonge veelbelovende soulzanger wiens verdere carrière totaal geflopt is. Maar die zijn voor volgende week!
0
geplaatst: 9 januari 2016, 20:32 uur
Mooie uiteenzetting, Marzipaintree! Interessant om te lezen voor iemand die toen nog lang niet geboren was. Zelfs mijn ouders hebben het nauwelijks bewust meegemaakt, die waren toen een jaar of vijf.
Het is dan ook een tijd waar ik op zulke punten weinig van weet. Erg leerzaam dus!
Het is dan ook een tijd waar ik op zulke punten weinig van weet. Erg leerzaam dus!
0
geplaatst: 10 januari 2016, 16:09 uur
50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 02 1966
01 - 02 - 06 The Seeds - Pushin' Too Hard
02 - 01 - 09 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore
03 - 03 - 06 Bobby Fuller Four - I Fought The Law
04 - 04 - 07 Young Rascals - I Ain't Gonna Eat My Heart Out
05 - 14 - 03 Jacques Brel - La Chanson De Jacky
06 - 15 - 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
07 - 06 - 06 The Beatles - We Can Work It Out / Day Tripper
08 - 30 - 02 Swingin Medallions - Double shot
09 - 12 - 04 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
10 - 10 - 05 Evie Sands - I Can't Let Go
11 - 11 - 04 Small Faces - I've Got Mine
12 - 19 - 02 Les Baroques - Such A Cad
13 - 13 - 05 Mamas & The Papas - California Dreamin
14 - 07 - 07 The Spencer Davis Group - Keep On Running
15 - 32 - 02 The Supremes - My World Is Empty Without You
16 - 16 - 05 Ellie Greenwich - You Don't Know
17 - 20 - 03 The Pretty Things - Midnight To Six Man
18 - 21 - 02 The Elgins - Put Yourself In My Place
19 - 05 - 05 The Miracles - Going To A Go-Go
20 - 08 - 09 The Searchers - Take Me For What I'm Worth
21 - 09 - 05 The Impressions - You've Been Cheatin
22 - 18 - 04 The Rolling Stones - As Tears Go By
23 - 26 - 03 The Birds - No Good Without You Baby
24 - 17 - 05 The Wailers - I'm Gonna Put It On
25 - 25 - 06 Beau Brummels - Good Time Music
26 - 37 - 02 Luther Ingram & The G-Men - (I Spy) For The F.B.I
27 - 24 - 08 The Kinks - Till The End of The Day
28 - 28 - 06 The Hollies - If I Needed Someone
29 - 29 - 03 The Boots - But You'll Never Do It Babe
30 - ---- - 01 The Turtles - You Baby
31 - ---- - 01 The Sparkles - The Hip / Oh, Girls
32 - ---- - 01 The Sonics - Just Like Delilah
33 - 27 - 09 Ike & Tina Turner - Stagger Lee And Billy
34 - 31 - 03 The Cowsills - All I Really Wanna Be is Me
35 - ---- - 01 The Downliners Sect - All Night Worker
36 - 36 - 02 Barbara McNair - You're Gonna' Love My Baby
37 - ---- - 01 The Gants - Little Boy Sad
38 - ---- - 01 Sonics - Cinderella
39 - 39 - 03 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
40 - ---- - 01 Kim Fowley - Underground Lady
Just Like Delilah van The Sonics is al van de eerste helft van 1965 (waarschijnlijk) maar had ik gemist tot dusver. Is ook lastig terug te vinden omdat er meerdere Sonics zijn en zo kwam ik er ook achter dat ik Cinderella van die andere (garage) Sonics had gemist. Maar die is pas een paar weken oud dus dat kan nog.
01 - 02 - 06 The Seeds - Pushin' Too Hard
02 - 01 - 09 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore
03 - 03 - 06 Bobby Fuller Four - I Fought The Law
04 - 04 - 07 Young Rascals - I Ain't Gonna Eat My Heart Out
05 - 14 - 03 Jacques Brel - La Chanson De Jacky
06 - 15 - 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
07 - 06 - 06 The Beatles - We Can Work It Out / Day Tripper
08 - 30 - 02 Swingin Medallions - Double shot
09 - 12 - 04 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
10 - 10 - 05 Evie Sands - I Can't Let Go
11 - 11 - 04 Small Faces - I've Got Mine
12 - 19 - 02 Les Baroques - Such A Cad
13 - 13 - 05 Mamas & The Papas - California Dreamin
14 - 07 - 07 The Spencer Davis Group - Keep On Running
15 - 32 - 02 The Supremes - My World Is Empty Without You
16 - 16 - 05 Ellie Greenwich - You Don't Know
17 - 20 - 03 The Pretty Things - Midnight To Six Man
18 - 21 - 02 The Elgins - Put Yourself In My Place
19 - 05 - 05 The Miracles - Going To A Go-Go
20 - 08 - 09 The Searchers - Take Me For What I'm Worth
21 - 09 - 05 The Impressions - You've Been Cheatin
22 - 18 - 04 The Rolling Stones - As Tears Go By
23 - 26 - 03 The Birds - No Good Without You Baby
24 - 17 - 05 The Wailers - I'm Gonna Put It On
25 - 25 - 06 Beau Brummels - Good Time Music
26 - 37 - 02 Luther Ingram & The G-Men - (I Spy) For The F.B.I
27 - 24 - 08 The Kinks - Till The End of The Day
28 - 28 - 06 The Hollies - If I Needed Someone
29 - 29 - 03 The Boots - But You'll Never Do It Babe
30 - ---- - 01 The Turtles - You Baby
31 - ---- - 01 The Sparkles - The Hip / Oh, Girls
32 - ---- - 01 The Sonics - Just Like Delilah
33 - 27 - 09 Ike & Tina Turner - Stagger Lee And Billy
34 - 31 - 03 The Cowsills - All I Really Wanna Be is Me
35 - ---- - 01 The Downliners Sect - All Night Worker
36 - 36 - 02 Barbara McNair - You're Gonna' Love My Baby
37 - ---- - 01 The Gants - Little Boy Sad
38 - ---- - 01 Sonics - Cinderella
39 - 39 - 03 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
40 - ---- - 01 Kim Fowley - Underground Lady
Just Like Delilah van The Sonics is al van de eerste helft van 1965 (waarschijnlijk) maar had ik gemist tot dusver. Is ook lastig terug te vinden omdat er meerdere Sonics zijn en zo kwam ik er ook achter dat ik Cinderella van die andere (garage) Sonics had gemist. Maar die is pas een paar weken oud dus dat kan nog.
0
geplaatst: 10 januari 2016, 20:28 uur
Week 2 - 1966:
01 (01) 04 The Mamas & The Papas - California Dreamin'
02 (05) 04 The Rolling Stones - As Tears Go By
03 (06) 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Waking
04 (02) 08 John Mayall & The Bluesbreakers - I'm Your Witchdoctor
05 (04) 05 The Seeds - You're Pushing Too Hard
06 (11) 03 The Magicians - An Invitation To Cry
07 (07) 05 The Beatles - We Can Work It Out/ Daytripper
08 (09) 05 The Beach Boys - The Little Girl I Once Knew
09 (03) 08 Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
10 (12) 03 Bob Dylan - Can You Please Crawl Out Your Window?/Highway 61 Revisited
11 (21) 02 Les Baroques - Such A Cad
12 (19) 03 Jacques Brel - Jacky
13 (16) 03 Joan Baez - Farewell, Angelina
14 (08) 10 The Who - My Generation
15 (14) 05 The Answer - Why You Smile
16 (23) 03 Petula Clark - My Love
17 (26) 02 Lee Dorsey - Get Out Of My Life Woman
18 (10) 06 The Spencer Davis Group - Keep On Running
19 (30) 02 The Beach Boys - Barbara Ann
20 (28) 02 Evie Sands - I Can't Let Go
21 (33) 02 Thee Midniters - Brother Where Are You
22 (32) 02 Slim Harpo - Baby, Scratch My Back
23 (20) 05 Bobby Fuller Four - I Fought The Law
24 (35) 02 The Vogues - Five O'Clock World
25 (15) 06 Marc Bolan - The Wizard
26 (29) 03 Lou Christie - Lightnin' Strikes
27 (**) 01 The Supremes - My World Is Empty Without You
28 (38) 02 The Small Faces - I've Got Mine
29 (13) 07 Otis Redding - My Girl
30 (40) 02 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
31 (17) 05 Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)
32 (22) 06 The Marvelettes - Don't Mess With Bill
33 (18) 06 Wim Sonneveld - Nikkelen Nelis/Ome Thijs
34 (**) 01 Red Sovine - Giddy Up Go
35 (37) 02 The Sorrows - You've Got What I Want
36 (39) 02 Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
37 (25) 04 Lowell Fulson - Black Nights
38 (36) 02 The Odds And Ends - (Cause) You don't love me
39 (**) 01 The Dells - Hey Sugar Don't Get Serious
40 (**) 01 The Mindbenders - A Groovy Kind Of Love
Exit:
Otis Redding - Just One More Day/I Can't Turn You Loose (4w)
The Missing Links - You're Driving Me Insane (4w)
The Knickerbockers - Lies (5w)
The Seekers - The Carnival Is Over (10w)
Meest opmerkelijke nieuwkomer in mijn lijstje is Giddy Up Go. Ik vind het mooi, maar men zal het wel oubollig vinden.
01 (01) 04 The Mamas & The Papas - California Dreamin'
02 (05) 04 The Rolling Stones - As Tears Go By
03 (06) 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Waking
04 (02) 08 John Mayall & The Bluesbreakers - I'm Your Witchdoctor
05 (04) 05 The Seeds - You're Pushing Too Hard
06 (11) 03 The Magicians - An Invitation To Cry
07 (07) 05 The Beatles - We Can Work It Out/ Daytripper
08 (09) 05 The Beach Boys - The Little Girl I Once Knew
09 (03) 08 Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
10 (12) 03 Bob Dylan - Can You Please Crawl Out Your Window?/Highway 61 Revisited
11 (21) 02 Les Baroques - Such A Cad
12 (19) 03 Jacques Brel - Jacky
13 (16) 03 Joan Baez - Farewell, Angelina
14 (08) 10 The Who - My Generation
15 (14) 05 The Answer - Why You Smile
16 (23) 03 Petula Clark - My Love
17 (26) 02 Lee Dorsey - Get Out Of My Life Woman
18 (10) 06 The Spencer Davis Group - Keep On Running
19 (30) 02 The Beach Boys - Barbara Ann
20 (28) 02 Evie Sands - I Can't Let Go
21 (33) 02 Thee Midniters - Brother Where Are You
22 (32) 02 Slim Harpo - Baby, Scratch My Back
23 (20) 05 Bobby Fuller Four - I Fought The Law
24 (35) 02 The Vogues - Five O'Clock World
25 (15) 06 Marc Bolan - The Wizard
26 (29) 03 Lou Christie - Lightnin' Strikes
27 (**) 01 The Supremes - My World Is Empty Without You
28 (38) 02 The Small Faces - I've Got Mine
29 (13) 07 Otis Redding - My Girl
30 (40) 02 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
31 (17) 05 Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)
32 (22) 06 The Marvelettes - Don't Mess With Bill
33 (18) 06 Wim Sonneveld - Nikkelen Nelis/Ome Thijs
34 (**) 01 Red Sovine - Giddy Up Go
35 (37) 02 The Sorrows - You've Got What I Want
36 (39) 02 Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
37 (25) 04 Lowell Fulson - Black Nights
38 (36) 02 The Odds And Ends - (Cause) You don't love me
39 (**) 01 The Dells - Hey Sugar Don't Get Serious
40 (**) 01 The Mindbenders - A Groovy Kind Of Love
Exit:
Otis Redding - Just One More Day/I Can't Turn You Loose (4w)
The Missing Links - You're Driving Me Insane (4w)
The Knickerbockers - Lies (5w)
The Seekers - The Carnival Is Over (10w)
Meest opmerkelijke nieuwkomer in mijn lijstje is Giddy Up Go. Ik vind het mooi, maar men zal het wel oubollig vinden.
0
geplaatst: 10 januari 2016, 22:24 uur
Week 2:
01 (03) 05 Marc Bolan - The Wizard #1
02 (01) 06 The Seeds - Pushin' Too Hard #3
03 (08) 04 The Miracles - Going To A Go-Go
04 (02) 09 The Brogues - I Ain't No Miracle Worker #1T
05 (07) 02 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
06 (05) 09 The Wild Ones - Wild Thing
07 (04) 09 Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
08 (06) 06 Armand - En Nou Ik
09 (12) 05 The Lovin' Spoonful - You Didn't Have To Be So Nice
10 (15) 04 Tammi Terrell - I Can't Believe You Love Me
11 (20) 02 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
12 (11) 07 The Kinks - Till The End of the Day
13 (09) 10 The Statler Brothers - Flowers On The Wall
14 (13) 07 Kim Fowley - The Trip
15 (**) 01 Aretha Franklin - You Made Me Love You
16 (10) 11 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore #3
17 (16) 04 The Beau Brummels - Good Time Music
18 (**) 01 Edwin Starr - Back Street
19 (**) 01 The Supremes - My World Is Empty Without You
20 (**) 01 Phil Ochs - I Ain't Marching No More
exit;
The Hollies - If I Needed Someone
Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)
The Velvelettes - A Bird In The Hand (Is Worth Two In The Bush)
Mitch Ryder & The Detroit Wheels - Jenny Takes A Ride!
Marc Bolan op 1. Ik vind het echt een geweldig nummer. Qua nieuwe binnenkomers is er plek voor Aretha Franklin, die met dit nummer een ieniemieniehitje scoort in de VS, eind '65. Ik vind het een prachtige ballad. Ook geweldig is haar recente optreden in het bijzijn van Obama. Wat een stem heeft zij nog altijd. Wellicht de beste popzangeres aller tijden...
De single van Edwin Starr heb ik een paar maanden terug over het hoofd gezien. Nu zag ik in november de film Northern Soul, over de gelijknamige muziekscene in Engeland begin jaren '70, en die film vond ik geweldig. Bij het uitpluizen van de soundtrack kwam ik dit nummer tegen en nu mag het alsnog binnenkomen.
01 (03) 05 Marc Bolan - The Wizard #1
02 (01) 06 The Seeds - Pushin' Too Hard #3
03 (08) 04 The Miracles - Going To A Go-Go
04 (02) 09 The Brogues - I Ain't No Miracle Worker #1T
05 (07) 02 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
06 (05) 09 The Wild Ones - Wild Thing
07 (04) 09 Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
08 (06) 06 Armand - En Nou Ik
09 (12) 05 The Lovin' Spoonful - You Didn't Have To Be So Nice
10 (15) 04 Tammi Terrell - I Can't Believe You Love Me
11 (20) 02 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
12 (11) 07 The Kinks - Till The End of the Day
13 (09) 10 The Statler Brothers - Flowers On The Wall
14 (13) 07 Kim Fowley - The Trip
15 (**) 01 Aretha Franklin - You Made Me Love You
16 (10) 11 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore #3
17 (16) 04 The Beau Brummels - Good Time Music
18 (**) 01 Edwin Starr - Back Street
19 (**) 01 The Supremes - My World Is Empty Without You
20 (**) 01 Phil Ochs - I Ain't Marching No More
exit;
The Hollies - If I Needed Someone
Stevie Wonder - Uptight (Everything's Alright)
The Velvelettes - A Bird In The Hand (Is Worth Two In The Bush)
Mitch Ryder & The Detroit Wheels - Jenny Takes A Ride!
Marc Bolan op 1. Ik vind het echt een geweldig nummer. Qua nieuwe binnenkomers is er plek voor Aretha Franklin, die met dit nummer een ieniemieniehitje scoort in de VS, eind '65. Ik vind het een prachtige ballad. Ook geweldig is haar recente optreden in het bijzijn van Obama. Wat een stem heeft zij nog altijd. Wellicht de beste popzangeres aller tijden...
De single van Edwin Starr heb ik een paar maanden terug over het hoofd gezien. Nu zag ik in november de film Northern Soul, over de gelijknamige muziekscene in Engeland begin jaren '70, en die film vond ik geweldig. Bij het uitpluizen van de soundtrack kwam ik dit nummer tegen en nu mag het alsnog binnenkomen.
0
geplaatst: 11 januari 2016, 02:15 uur
Justus18 schreef:
Goed ingeschat wat mij betreft. Niet mijn genre. Die truckers moeten ook niet teveel afgeleid worden als ze op de weg zitten. Meest opmerkelijke nieuwkomer in mijn lijstje is Giddy Up Go. Ik vind het mooi, maar men zal het wel oubollig vinden.
Toch vind ik het wel een opmerkelijke keuze, Justus18, maar waarschijnlijk om een andere reden dan jij bedoelt. Ik moest erg denken aan de allereerste hit van onze entertainer Paul de Leeuw (alias Bob de Rooy). Gerard de Vries (alias cowboy Gerard) covert jouw binnenkomer in februari 1966 en Paul persifleert weer Gerard in juli 1991. Hier doet hij dat in het programma "In het nieuws". Arrie, volgens mij heb je dit meegemaakt.

Die Gerard de Vries lost in dat nummer net als Red Sovine na 25 jaar (Paul zat ook 25 jaar na de hit van Gerard) de verdwijning van zijn zoon op. Gerard werd later paragnost en probeerde meer raadselachtige zaken op te lossen. In de zaak Marianne Vaatstra gaf hij in 2000 al aan dat ze door een "native" uit een boerenschuur was vermoord. Dit bleek in 2012 redelijk te kloppen toen die zaak opgelost werd. In de zaak Natalee Holloway gaf Gerard in 2005 aan dat ze naar Venezuela was ontvoerd en dat ze nog leeft. Het wordt toch eens tijd dat hij ook hierin gelijk krijgt of zouden we hier ook 25 jaar moeten wachten? Gerard maakt het niet meer mee, hij is in 2015 overleden. Gerard is overigens geen familie van Peter R. de Vries (alias Peter R. de Vries, misdaadverslaggever) die zich ook met beide bovenstaande zaken bemoeid heeft maar die weer te jong was om de verdwijning van de zoon van Red Sovine tijdig op te lossen.
0
geplaatst: 11 januari 2016, 08:24 uur
Aanstaande zaterdag was ik (al) van plan David Bowie with the lower third te laten binnenkomen in mijn top 40 met "Can't help thinking about me".
De single kwam uit op 14 januari 1966.
Eigenlijk wil ik geen tips vooraf geven. Maar in dit geval......can't help it.
De single kwam uit op 14 januari 1966.
Eigenlijk wil ik geen tips vooraf geven. Maar in dit geval......can't help it.
0
geplaatst: 11 januari 2016, 17:43 uur
1966 - Week 2
02 01 AW
01 02 04 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking #1
02 03 04 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
03 04 04 The Go Betweens - Have You For My Own
04 05 04 The Easybeats - Sad And Lonely And Blue
05 01 04 Mama's And The Papa's - California Dreaming #3
06 08 03 Jacques Brel - Jacky
07 09 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
08 06 04 The Uniques - Strange
09 07 04 The Magicians - An Invitation To Cry
10 16 02 The Hollies - If I Needed Someone
11 17 03 Hedgehoppers Anonymous - Don't Push Me
12 18 03 The Cowsills - All I Really Wanna Be is Me
13 19 03 Thee Midniters - Brother Where Are You
14 10 04 Race Marbles - Like A Dribbling Fram
15 11 04 The Savages - No No No
16 12 04 The Jujus - You Treat Me Bad
17 13 04 The Lyrics - So What!!
18 14 04 Bob Lind - Elusive Butterfly
19 15 04 The Leaves - Hey Joe Where You Wanna Go
20 ** 01 Phil Ochs - I Ain't Marching No More
02 01 AW
01 02 04 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking #1
02 03 04 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
03 04 04 The Go Betweens - Have You For My Own
04 05 04 The Easybeats - Sad And Lonely And Blue
05 01 04 Mama's And The Papa's - California Dreaming #3
06 08 03 Jacques Brel - Jacky
07 09 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
08 06 04 The Uniques - Strange
09 07 04 The Magicians - An Invitation To Cry
10 16 02 The Hollies - If I Needed Someone
11 17 03 Hedgehoppers Anonymous - Don't Push Me
12 18 03 The Cowsills - All I Really Wanna Be is Me
13 19 03 Thee Midniters - Brother Where Are You
14 10 04 Race Marbles - Like A Dribbling Fram
15 11 04 The Savages - No No No
16 12 04 The Jujus - You Treat Me Bad
17 13 04 The Lyrics - So What!!
18 14 04 Bob Lind - Elusive Butterfly
19 15 04 The Leaves - Hey Joe Where You Wanna Go
20 ** 01 Phil Ochs - I Ain't Marching No More
0
geplaatst: 11 januari 2016, 19:37 uur
Week 2:
01 01 06 The Beatles - We Can Work It Out #3
02 05 03 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
03 02 06 The Seeds - You're Pushing Too Hard
04 07 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
05 06 04 Evie Sands - I Can't Let Go
06 04 06 Bobby Fuller Four - I Fought the Law
07 09 03 The Easybeats - Sad And Lonely And Blue
08 03 08 The Kinks - Till The End of The Day
09 10 05 The Knickerbockers - Lies
10 13 03 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
11 12 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
12 17 03 Jacques Brel - Jacky
13 19 02 The Go Betweens - Have You For My Own
14 16 04 Joan Baez - Farewell, Angelina
15 08 07 The Spencer Davis Group - Keep On Running
16 18 03 Bob Lind - Elusive Butterfly
17 20 02 The Uniques - Strange
18 11 13 The Animals – It’s My Life #2
19 14 07 Marc Bolan – The Wizard
20 15 06 The Beatles - Day Tripper
Deze week geen tijd gehad om nieuwe dingen te luisteren, dus geen nieuwe songs.
01 01 06 The Beatles - We Can Work It Out #3
02 05 03 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
03 02 06 The Seeds - You're Pushing Too Hard
04 07 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
05 06 04 Evie Sands - I Can't Let Go
06 04 06 Bobby Fuller Four - I Fought the Law
07 09 03 The Easybeats - Sad And Lonely And Blue
08 03 08 The Kinks - Till The End of The Day
09 10 05 The Knickerbockers - Lies
10 13 03 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
11 12 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
12 17 03 Jacques Brel - Jacky
13 19 02 The Go Betweens - Have You For My Own
14 16 04 Joan Baez - Farewell, Angelina
15 08 07 The Spencer Davis Group - Keep On Running
16 18 03 Bob Lind - Elusive Butterfly
17 20 02 The Uniques - Strange
18 11 13 The Animals – It’s My Life #2
19 14 07 Marc Bolan – The Wizard
20 15 06 The Beatles - Day Tripper
Deze week geen tijd gehad om nieuwe dingen te luisteren, dus geen nieuwe songs.
0
geplaatst: 12 januari 2016, 22:59 uur
De singles top 20 van 50 jaar terug. 08-01-1966 week 2
01 (01) Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin' 145 (123)
02 (02) The Seeds - You're Pushing Too Hard 117 (119)
03 (03) The Beatles - We Can Work It Out/ Day Tripper 111 (114)
04 (04) The Mamas & The Papas - California Dreamin' 97 (93)
05 (07) Jacques Brel - Jacky 92 (68)
06 (09) Jackson C. Frank - Blues Run the Game 84 (61)
07 (06) The Bobby Fuller Four - I Fought the Law 62 (69)
08 (08) The Kinks - Till the End of the Day 57 (68)
09 (10) Evie Sands - I Can't Let Go 55 (46)
10 (05) The Spencer Davis Group - Keep On Running 50 (82)
11 (12) The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction 49 (42)
12 (18) Phil Ochs - I ain't marching anymore 46 (31)
13 (13) The Rolling Stones - As tears go by 37 (41)
14 (19) Joan Baez - Farewell, Angelina 35 (30)
15 (17) The Easybeats - Sad And Lonely And Blue 35 (32)
16 (---) The Small Faces - I've Got Mine 33 (---)
17 (---) The Magicians - An Invitation To Cry 31 (---)
18 (11) The Miracles - Going to a go-go 29 (43)
19 (---) Les Baroques - Such a Cad 28 (---)
20 (---) The Go Betweens - Have You For My Own 28 (---)
Verdwenen:
Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore
Marc Bolan - The Wizard
The Searchers - Take Me For What I'm Worth
01 (01) Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin' 145 (123)
02 (02) The Seeds - You're Pushing Too Hard 117 (119)
03 (03) The Beatles - We Can Work It Out/ Day Tripper 111 (114)
04 (04) The Mamas & The Papas - California Dreamin' 97 (93)
05 (07) Jacques Brel - Jacky 92 (68)
06 (09) Jackson C. Frank - Blues Run the Game 84 (61)
07 (06) The Bobby Fuller Four - I Fought the Law 62 (69)
08 (08) The Kinks - Till the End of the Day 57 (68)
09 (10) Evie Sands - I Can't Let Go 55 (46)
10 (05) The Spencer Davis Group - Keep On Running 50 (82)
11 (12) The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction 49 (42)
12 (18) Phil Ochs - I ain't marching anymore 46 (31)
13 (13) The Rolling Stones - As tears go by 37 (41)
14 (19) Joan Baez - Farewell, Angelina 35 (30)
15 (17) The Easybeats - Sad And Lonely And Blue 35 (32)
16 (---) The Small Faces - I've Got Mine 33 (---)
17 (---) The Magicians - An Invitation To Cry 31 (---)
18 (11) The Miracles - Going to a go-go 29 (43)
19 (---) Les Baroques - Such a Cad 28 (---)
20 (---) The Go Betweens - Have You For My Own 28 (---)
Verdwenen:
Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore
Marc Bolan - The Wizard
The Searchers - Take Me For What I'm Worth
0
geplaatst: 15 januari 2016, 17:47 uur
Top-40: week 3 van 1966.
31. Willeke Alberti - Morgen Ben Ik De Bruid
Toch een mooi liedje hoewel wat gedateerd door de arrangementen, met de nodige gevoel gezongen en degelijke tekst.
36. Ted De Braak - 'n Glaasje Madera M' Dear?
Dit klinkt ook vrij gedateerd maar kan mij minder bekoren, het lijkt alsof hij in de voetsporen van Toon Hermans wil treden maar grappig vind ik het niet.
Cijfer: 4
40. Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence
Van enige gedateerdheid hier is totaal geen sprake, dit is een meer dan prachtig nummer met enig mooie melodie, tekst en samenzang.
Cijfer: 9,5
31. Willeke Alberti - Morgen Ben Ik De Bruid
Toch een mooi liedje hoewel wat gedateerd door de arrangementen, met de nodige gevoel gezongen en degelijke tekst.
36. Ted De Braak - 'n Glaasje Madera M' Dear?
Dit klinkt ook vrij gedateerd maar kan mij minder bekoren, het lijkt alsof hij in de voetsporen van Toon Hermans wil treden maar grappig vind ik het niet.
Cijfer: 4
40. Simon & Garfunkel - The Sounds Of Silence
Van enige gedateerdheid hier is totaal geen sprake, dit is een meer dan prachtig nummer met enig mooie melodie, tekst en samenzang.
Cijfer: 9,5
0
geplaatst: 15 januari 2016, 20:16 uur
Week 3:
01 (01) 06 Marc Bolan - The Wizard #2
02 (03) 05 The Miracles - Going To A Go-Go
03 (02) 07 The Seeds - Pushin' Too Hard #3
04 (05) 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
05 (06) 10 The Wild Ones - Wild Thing
06 (10) 05 Tammi Terrell - I Can't Believe You Love Me
07 (04) 10 The Brogues - I Ain't No Miracle Worker #1
08 (08) 07 Armand - En Nou Ik
09 (07) 10 Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
10 (15) 02 Aretha Franklin - You Made Me Love You
11 (11) 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
12 (18) 02 Edwin Starr - Back Street
13 (09) 06 The Lovin' Spoonful - You Didn't Have To Be So Nice
14 (**) 01 David Bowie - Can't Help Thinking About Me
15 (12) 08 The Kinks - Till The End of the Day
16 (19) 02 The Supremes - My World Is Empty Without You
17 (**) 01 The Mojo Men - She's My Baby
18 (20) 02 Phil Ochs - I Ain't Marching No More
19 (**) 01 Beach Boys - Barbara Ann
20 (13) 11 The Statler Brothers - Flowers On The Wall
exit:
The Beau Brummels - Good Time Music
Kim Fowley - The Trip
The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore #3
http://media.allday.com/QlhV7ZFRv3L-ab-vc5zJ0mXUpCA=/0x10:450x347/992x744/smart/etch-production.s3.amazonaws.com/assets/posts/cf/14/00/cf14000000000000.jpg
Dit was toch wel de week van David Bowie, mijn favoriete artiest aller tijden. Maandag was ik in één keer wakker toen ik het nieuws van zijn overlijden hoorde. Sindsdien heb ik veel naar zijn albums geluisterd, met name zijn nieuwe, maar ook oudere. Vorige week al draaide ik weer eens Pin-Ups, een onderschatte plaat waarop hij nummers uit zijn tienerjaren covert. De jaren die hier nu zo ongeveer langskomen. Ik heb dat altijd een leuke plaat gevonden, en ben hem nog meer gaan waarderen doordat ik via dit topic veel originelen heb leren kennen. Nu is het precies 50 jaar en 1 dag geleden dat hij zijn eerste single als David Bowie uitbracht. Er zit een wereld van verschil en een gigantische carrière tussen Lazarus en Can't Help Thinking About Me, wat alleen maar zegt wat een groots artiest is heengegaan. Hoewel deze single iets beter is dan de vorige en zeker Top 20-waardig, is het nog steeds geen hoogvlieger, maar ik vind het toch wel een aardig eerbetoon dat Bowie hier nu zo langskomt.
Verder komen ook The 13th Floor Elevators alsnog binnen na hun eerdere valse start. En ook is er plaats voor The Mojo Men, die met She's My Baby behoorlijk doen denken aan The Doors. Het nummer is trouwens geschreven door Sly Stone. En The Beach Boys komen ook weer binnen met een single die meer naar hun eerdere surfplaatjes klinkt dan naar het meesterwerk waarmee ze dit jaar op de proppen komen.
01 (01) 06 Marc Bolan - The Wizard #2
02 (03) 05 The Miracles - Going To A Go-Go
03 (02) 07 The Seeds - Pushin' Too Hard #3
04 (05) 03 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
05 (06) 10 The Wild Ones - Wild Thing
06 (10) 05 Tammi Terrell - I Can't Believe You Love Me
07 (04) 10 The Brogues - I Ain't No Miracle Worker #1
08 (08) 07 Armand - En Nou Ik
09 (07) 10 Het - Ik Heb Geen Zin Om Op Te Staan
10 (15) 02 Aretha Franklin - You Made Me Love You
11 (11) 03 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
12 (18) 02 Edwin Starr - Back Street
13 (09) 06 The Lovin' Spoonful - You Didn't Have To Be So Nice
14 (**) 01 David Bowie - Can't Help Thinking About Me
15 (12) 08 The Kinks - Till The End of the Day
16 (19) 02 The Supremes - My World Is Empty Without You
17 (**) 01 The Mojo Men - She's My Baby
18 (20) 02 Phil Ochs - I Ain't Marching No More
19 (**) 01 Beach Boys - Barbara Ann
20 (13) 11 The Statler Brothers - Flowers On The Wall
exit:
The Beau Brummels - Good Time Music
Kim Fowley - The Trip
The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore #3
http://media.allday.com/QlhV7ZFRv3L-ab-vc5zJ0mXUpCA=/0x10:450x347/992x744/smart/etch-production.s3.amazonaws.com/assets/posts/cf/14/00/cf14000000000000.jpg
Dit was toch wel de week van David Bowie, mijn favoriete artiest aller tijden. Maandag was ik in één keer wakker toen ik het nieuws van zijn overlijden hoorde. Sindsdien heb ik veel naar zijn albums geluisterd, met name zijn nieuwe, maar ook oudere. Vorige week al draaide ik weer eens Pin-Ups, een onderschatte plaat waarop hij nummers uit zijn tienerjaren covert. De jaren die hier nu zo ongeveer langskomen. Ik heb dat altijd een leuke plaat gevonden, en ben hem nog meer gaan waarderen doordat ik via dit topic veel originelen heb leren kennen. Nu is het precies 50 jaar en 1 dag geleden dat hij zijn eerste single als David Bowie uitbracht. Er zit een wereld van verschil en een gigantische carrière tussen Lazarus en Can't Help Thinking About Me, wat alleen maar zegt wat een groots artiest is heengegaan. Hoewel deze single iets beter is dan de vorige en zeker Top 20-waardig, is het nog steeds geen hoogvlieger, maar ik vind het toch wel een aardig eerbetoon dat Bowie hier nu zo langskomt.
Verder komen ook The 13th Floor Elevators alsnog binnen na hun eerdere valse start. En ook is er plaats voor The Mojo Men, die met She's My Baby behoorlijk doen denken aan The Doors. Het nummer is trouwens geschreven door Sly Stone. En The Beach Boys komen ook weer binnen met een single die meer naar hun eerdere surfplaatjes klinkt dan naar het meesterwerk waarmee ze dit jaar op de proppen komen.
0
geplaatst: 15 januari 2016, 22:32 uur
Beste Herman. In al je gretigheid kom je met The 13th Floor Elevators nog steeds twee dagen te vroeg.
Voor alle duidelijkheid: Ik denk dat we de data van de publicaties van de billboard hot100, de Engelse chart en de top 40 van 1966 moeten volgen. Die kwamen steeds op de vrijdag uit. In 1966 was dat vrijdag 15 januari.
Voor alle duidelijkheid: Ik denk dat we de data van de publicaties van de billboard hot100, de Engelse chart en de top 40 van 1966 moeten volgen. Die kwamen steeds op de vrijdag uit. In 1966 was dat vrijdag 15 januari.
0
geplaatst: 16 januari 2016, 01:00 uur
1966 - week 2
1. (01) (4w) Jacques Brel - La Chanson de Jacky #4
2. (06) (2w) Solomon Burke - Baby, Come On Home
3. (03) (4w) Joan Baez - Farewell, Angelina
4. (---) (1w) Jackie Wilson & LaVern Baker - Think Twice
5. (02) (4w) Jackson C. Frank - Blues Run the Game
6. (04) (4w) Frank Sinatra - It Was a Very Good Year
7. (08) (4w) The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
8. (---) (1w) Darrow Fletcher - The Pain Gets a Little Deeper
9. (05) (3w) Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
10. (11) (9w) The Eyes - When the Night Falls
11. (07) (5w) The Rolling Stones - As Tears Go By
12. (15) (5w) Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
13. (09) (6w) The Beatles - We Can Work It Out
14. (---) (1w) Bobby 'Blue' Bland - I'm Too Far Gone (to Turn Around)
15. (10) (5w) The Small Faces - I've Got Mine
16. (12) (11w) Marvin Gaye - Ain't That Peculiar #2
17. (16) (9w) Marianne Faithfull - Yesterday
18. (18) (8w) Kim Fowley - The Trip
19. (24) (2w) Elvis Presley - Blue River
20. (14) (10w) Dee Dee Sharp - I Really Love You
Ik ga toch terug naar een top 20. Ik hou drie lijstjes bij, 1966, 1991 en 2016. Drie keer een top 40 is me te veel werk, veel te tijdrovend, hoe leuk het ook is. Dus worden '66 en '91 top 20-lijstjes, en zal de nadruk op 2016 liggen.
Wat betreft de top 20 van deze week; het is een echte soul-week. Solomon Burke komt in de buurt van de top met zijn prachtige, doorleefde soulballad. Dat is ook een goede beschrijving van I'm Too Far Gone. Geweldig gezongen.
De andere twee binnenkomers zijn vlotter. Vooral die van Jackie en LaVern is een heerlijke soulstamper. Daar bestaat trouwens ook een alternatieve, X-rated versie van, met een tekst die toen echt niet kon, maar heden ten dage in Amerika nog steeds gecensureerd zou worden. Tsja...
LaVern en Jackie hadden allebei trouwens al aardig wat hits achter de rug. Voor LaVern was dit zelfs de allerlaatste in de Hot 100, voor Jackie zouden nog een paar heel grote volgen.
Ze waren dan ook al zo'n twintig jaar ouder dan Darrow Fletcher. Een jochie van veertien, maar een grote belofte in de soulwereld. Helaas, zijn carrière mislukte totaal. Alleen The Pain Gets a Little Deeper werd nog een culthitje. Het had veel meer verdiend.
1. (01) (4w) Jacques Brel - La Chanson de Jacky #4
2. (06) (2w) Solomon Burke - Baby, Come On Home
3. (03) (4w) Joan Baez - Farewell, Angelina
4. (---) (1w) Jackie Wilson & LaVern Baker - Think Twice
5. (02) (4w) Jackson C. Frank - Blues Run the Game
6. (04) (4w) Frank Sinatra - It Was a Very Good Year
7. (08) (4w) The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
8. (---) (1w) Darrow Fletcher - The Pain Gets a Little Deeper
9. (05) (3w) Nancy Sinatra - These Boots Are Made for Walkin'
10. (11) (9w) The Eyes - When the Night Falls
11. (07) (5w) The Rolling Stones - As Tears Go By
12. (15) (5w) Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
13. (09) (6w) The Beatles - We Can Work It Out
14. (---) (1w) Bobby 'Blue' Bland - I'm Too Far Gone (to Turn Around)
15. (10) (5w) The Small Faces - I've Got Mine
16. (12) (11w) Marvin Gaye - Ain't That Peculiar #2
17. (16) (9w) Marianne Faithfull - Yesterday
18. (18) (8w) Kim Fowley - The Trip
19. (24) (2w) Elvis Presley - Blue River
20. (14) (10w) Dee Dee Sharp - I Really Love You
Ik ga toch terug naar een top 20. Ik hou drie lijstjes bij, 1966, 1991 en 2016. Drie keer een top 40 is me te veel werk, veel te tijdrovend, hoe leuk het ook is. Dus worden '66 en '91 top 20-lijstjes, en zal de nadruk op 2016 liggen.
Wat betreft de top 20 van deze week; het is een echte soul-week. Solomon Burke komt in de buurt van de top met zijn prachtige, doorleefde soulballad. Dat is ook een goede beschrijving van I'm Too Far Gone. Geweldig gezongen.
De andere twee binnenkomers zijn vlotter. Vooral die van Jackie en LaVern is een heerlijke soulstamper. Daar bestaat trouwens ook een alternatieve, X-rated versie van, met een tekst die toen echt niet kon, maar heden ten dage in Amerika nog steeds gecensureerd zou worden. Tsja...
LaVern en Jackie hadden allebei trouwens al aardig wat hits achter de rug. Voor LaVern was dit zelfs de allerlaatste in de Hot 100, voor Jackie zouden nog een paar heel grote volgen.
Ze waren dan ook al zo'n twintig jaar ouder dan Darrow Fletcher. Een jochie van veertien, maar een grote belofte in de soulwereld. Helaas, zijn carrière mislukte totaal. Alleen The Pain Gets a Little Deeper werd nog een culthitje. Het had veel meer verdiend.
0
geplaatst: 16 januari 2016, 01:00 uur
heicro, dat is toch precies 50 jaar geleden dan? Volgens het lijstje van Justus kwam ie de 17e uit, wat zondag is. Dan past ie toch nog net in deze week? Ik kijk eigenlijk altijd naar de releasedata, dus singles die zondag 50 jaar geleden uitkwamen neem ik altijd nog mee.
0
geplaatst: 16 januari 2016, 01:17 uur
herman, vanwaar die haast? De meeste nummers laat ik een weekje in de week liggen voordat ze in mijn lijstje mogen binnenkomen.
0
geplaatst: 16 januari 2016, 01:38 uur
Alright, ik heb hem er maar weer uitgehaald. 17 januari 1966 viel op een maandag, dus volgende week. Ik doe het normaal nooit zo eigenlijk, maar goed.
Heb niet per se haast met dit nummer hoor, het is meer dat ik het al goed ken dat het wel meteen kan binnenkomen. Nummers die nieuw voor me zijn moet ik ook vaak laten 'weken', soms wel tot een maand toe.
Heb niet per se haast met dit nummer hoor, het is meer dat ik het al goed ken dat het wel meteen kan binnenkomen. Nummers die nieuw voor me zijn moet ik ook vaak laten 'weken', soms wel tot een maand toe.
0
geplaatst: 16 januari 2016, 01:52 uur
herman schreef:
Alright, ik heb hem er maar weer uitgehaald. 17 januari 1966 viel op een maandag, dus volgende week. Ik doe het normaal nooit zo eigenlijk, maar goed.
Gewoon volgende week op 1 laten binnenkomen
Ben je gelijk van mijn gezeur af.
0
geplaatst: 16 januari 2016, 02:15 uur
Ik kan mij die "haast" van herman wel voorstellen. Je probeert een lijst vol te krijgen en dan is de ene week minder dan de andere week. En als er dan een lekker nummer aankomt. Ik vind dan een paar dagen "smokkelen" niet zo erg. Als de opname maar wel bestaat anders wordt het dubieus. Maar het is goed dat we scherp zijn op de releasedata.
Bij mij komt die inderdaad volgende week heel hoog binnen en dat is niet om van het gezeur van Justus18 af te zijn.
Een voorbeeld is de top 40 van deze week. Die Sounds of silence was in Nederland volgens mij ook pas 17 januari uit. Maar hij staat al wel in de top 40 van 15 januari. Of vergis ik mij? Stellen ze die lijst op airplay of op verkoopcijfers samen?
En wat de lijst volkrijgen betreft. Wat heb jij een heerlijke binnenkomers deze week Arrie.
Ik weet niet of ik deze een week laat rijpen.
Bij mij komt die inderdaad volgende week heel hoog binnen en dat is niet om van het gezeur van Justus18 af te zijn.

Een voorbeeld is de top 40 van deze week. Die Sounds of silence was in Nederland volgens mij ook pas 17 januari uit. Maar hij staat al wel in de top 40 van 15 januari. Of vergis ik mij? Stellen ze die lijst op airplay of op verkoopcijfers samen?
En wat de lijst volkrijgen betreft. Wat heb jij een heerlijke binnenkomers deze week Arrie.
Ik weet niet of ik deze een week laat rijpen.* denotes required fields.