MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
heicro schreef:
De Amerikaanse band The Mojo Men heeft met 'She's My Baby' een sterk nummer. Hun 'Dance With Me' uit november 1965 had ik over het hoofd gezien en krijgt alsnog een notering

Dance With Me heeft nota bene 8 weken in mijn lijstje gestaan en haalde daardoor plek 94 in mijn jaaroverzicht.

heicro schreef:
Het is mij wel eens overkomen dat ik een bepaald nummer, nadat het wekenlang hoog in de lijst stond bij één van de deelnemers, toch ook in mijn eigen lijstje plaatste. Andersom begrijp ik de andere deelnemers soms niet als een favoriet van mij totaal wordt genegeerd. Kortom, hier moeten we wat aan doen.

Misschien moet een ieder voor zich zijn favoriete onbekende nieuwkomer(s) op de één of andere manier promoten. Een alarmschijf, tip van de week, link of foto. Wat vinden jullie hiervan?

Dit begrijp ik dan weer wel, maar dat los je niet op met zoiets als een alarmschijf. Ik gebruik plekken 21-40 niet alleen voor het langzaam af laten zakken van favorieten, maar ook voor opmerkelijke deuntjes. En het dient als een soort tipparade voor de top20, want alleen daar gaat het om de punten.

1966 - week 5

1. (01) (5w) Solomon Burke - Baby, Come On Home #2
2. (06) (3w) Mary Wells - Can't You See (You're Losing Me)
3. (02) (7w) Jacques Brel - La Chanson de Jacky #5
4. (---) (1w) The Isley Brothers - This Old Heart of Mine (Is Weak for You)
5. (---) (1w) James Brown - Lost Someone (Live at the Apollo 1962)
6. (05) (4w) Jackie Wilson & LaVern Baker - Think Twice
7. (07) (4w) Darrow Fletcher - The Pain Gets a Little Deeper
8. (09) (2w) Simon & Garfunkel - Homeward Bound
9. (03) (7w) The Velvelettes - A Bird in the Hand (Is Worth Two in the Bush)
10. (04) (7w) Jackson C. Frank - Blues Run the Game

11. (---) (1w) Golden Earrings - That Day
12. (08) (7w) Joan Baez - Farewell, Angelina
13. (11) (8w) Etta James & Sugar Pie DeSanto - Do I Make Myself Clear
14. (16) (2w) Nina Simone - Either Way I Lose
15. (---) (1w) Verdelle Smith - In My Room
16. (10) (4w) Bobby 'Blue' Bland - I'm Too Far Gone (to Turn Around)
17. (---) (1w) Janie Jones - Witches Brew
18. (13) (3w) The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
19. (14) (8w) The Small Faces - I've Got Mine
20. (12) (7w) Frank Sinatra - It Was a Very Good Year

De single van The Isley Brothers zag ik al in meerdere lijstjes langskomen. Fantastische klassieker natuurlijk, en hun eerste single van hun korte Motown-periode. De passie straalt van het nummer af.

De andere hoge binnenkomer is een wat merkwaardige. In 1963 bracht James Brown zijn befaamde Live at the Apollo-album uit, wat wel wordt gezien als één van de beste live-albums ooit. Daarop vinden we o.a. een waanzinnige, ruim tien minuten durende versie van Lost Someone. Merkwaardig genoten werd 2,5 jaar later nog besloten om daar een single van af te trekken, en dat terwijl de opnames bij het verschijnen van het album ook al meer dan eeen half jaar oud waren. En terwijl er meerdere korte nummers op het album staan, besluiten ze net dat hele lange nummer te nemen en daarin te gaan knippen. Met een single van 2,5 minuut als resultaat. Heiligschennis natuurlijk. Maar zelfs in dat korte stukje is al te horen wat een fantastische performer James Brown was, dat hij het publiek als geen ander wist te bespelen, en dat dat echt een concert is waar je bij had willen zijn.
In mijn lijst staat in principe de singleversie, die ik daarom ook vaker heb gedraaid, maar ik raad iedereen aan de albumversie ook eens te draaien. Ja, hij is lang, maar tel daar gewoon eens tien minuten voor uit, om je helemaal mee te laten nemen door James Brown's geweldige showmanship. En dan te bedenken dat je een (belangrijke) dimensie mist doordat je er geen beeld bij hebt.

De Golden Earring heeft vorig jaar nog een album uitgebracht en is dus nog altijd actief, maar vijftig jaar geleden kwam hun tweede singletje uit. Toen klonken ze nog precies als het gemiddelde Engelse bandje, maar wel op bovengemiddeld niveau. Het doet me wat denken aan The Hollies, maar de Earrings (toen nog in het meervoud) doen daar op That Day helemaal niet voor onder. Het eigen geluid kwam later pas, maar de goede liedjes waren er al meteen.

Toen ik de single van Verdelle Smith draaide, dacht ik: het is de zwarte Dusty Springfield. En laat ik nou een groot liefhebber van Dusty zijn, maar haar meest recente single (Little By Little) nogal een tegenvaller vinden. Verdelle Smith zingt hier een liedje dat later ook gezongen werd door o.a. The Walker Brothers en Marc Almond. Het origineel is echter een Spaanstalig liedje met de titel El Amor, geschreven door ene Joaquin Prieto over wie ik nauwelijks iets kan vinden (het helpt niet mee dat er ook een vroegere Chileense president met dezelfde naam is). Maar wel kwam ik erachter dat die Joaquin Prieto, ook een Chileen, tevens verantwoordelijk is door het nog veel bekendere La Novía, in de oorspronkelijke versie gezongen door Joaquin's broer Antonio, en in Nederland een hit als The Wedding van Julie Rogers. Een zeer veel gebruikt lied op, je raadt het al, bruiloften.
Toch jammer dat er nauwelijks meer iets te vinden is over de man die twee toch zeer veel gecoverde liedjes heeft gepend. Hij zal toch wel meer dan twee liedjes hebben geschreven?

Tot slot de al door Justus gememoreerde Janie Jones. Inderdaad heeft zij later nog met The Clash gespeeld, maar bovenal is haar naam de titel van één van de grote punkklassiekers van diezelfde band. Dat ze door een punkband werd vereeuwigd, is helemaal niet raar, wanr ze zorgde zelf ook graag voor wat reuring. Zo haalde ze in 1964 de krantenkoppen door bij een of ander gala te verschijnen in een topless jurk. Haar single Witches Brew is minder wereldschokkend maar wel een erg geinig noveltyhitje.

LucM schreef:
Top-40: week 6 van 1966.

30. Jay-Jays / The Torero's - Baldheaded Woman (No Sugar In My Coffee) / Baldheaded Woman
In Nederland begonnen toen massaal rockbands op te komen. Al is dat niet meteen een sterk nummer, toch wat te simpel wat de melodie en tekst betreft al maakt de energieke aanpak en de gitaarsound wel veel goed. De versie van The Torero's is wat meer bluesy met leuke mondharmonica maar is minder goed gezongen.
Cijfer: 6 / 5,5
heicro schreef:
Andersom begrijp ik de andere deelnemers soms niet als een favoriet van mij totaal wordt genegeerd. Kortom, hier moeten we wat aan doen.
De Jay-jays, de ex-begeleidingsband van Tjingeling Johnnie Lion staan met "Baldheaded woman" alleen in heicros lijstje. Die moeten we wel hebben deze week maar hij vraagt er hierboven ook om.
Waarom komt die niet in mijn lijstje voor? Mijn bezwaar tegen bovenstaande Nederlandse versies van dit nummer is dat er te weinig wordt toegevoegd aan de eerdere versies die we al kennen. Bijvoorbeeld die van the Kinks (alleen als LP-track uit 1964) of die van The Who (B-kant Single I Can't Explain uit begin 1965). Odetta maakte met haar kort geknipte kapsel wel een heel kale versie al in 1959 (daar hebben the Kinks het weer van). Hij gaat terug naar de gevangenisversie van Dan Barnes uit 1948 op tape maar in 1957 ook uitgebracht op LP. Eerdere opnames van deze traditional zijn mij niet bekend. Welke versie vinden jullie de beste?

Arrie schreef:
De andere hoge binnenkomer is een wat merkwaardige. In 1963 bracht James Brown zijn befaamde Live at the Apollo-album uit, wat wel wordt gezien als één van de beste live-albums ooit. Daarop vinden we o.a. een waanzinnige, ruim tien minuten durende versie van Lost Someone. Merkwaardig genoten werd 2,5 jaar later nog besloten om daar een single van af te trekken, en dat terwijl de opnames bij het verschijnen van het album ook al meer dan eeen half jaar oud waren. En terwijl er meerdere korte nummers op het album staan, besluiten ze net dat hele lange nummer te nemen en daarin te gaan knippen. Met een single van 2,5 minuut als resultaat. Heiligschennis natuurlijk. Maar zelfs in dat korte stukje is al te horen wat een fantastische performer James Brown was, dat hij het publiek als geen ander wist te bespelen, en dat dat echt een concert is waar je bij had willen zijn.
In mijn lijst staat in principe de singleversie, die ik daarom ook vaker heb gedraaid, maar ik raad iedereen aan de albumversie ook eens te draaien. Ja, hij is lang, maar tel daar gewoon eens tien minuten voor uit, om je helemaal mee te laten nemen door James Brown's geweldige showmanship. En dan te bedenken dat je een (belangrijke) dimensie mist doordat je er geen beeld bij hebt.
Als ik in november 2013 had meegedaan dan had hoog in mijn top 40 van november 1963 de EP-versie van "Live at the Apollo" gestaan. Ook deze is verknipt en bestemd voor the juke box. En je krijgt dan naast "Lost someone" ook de bekende "medley", "I'll go crazy" en de "Introduction to James Brown Mr. Dynamite Theme and applause". Heerlijk .

Week 6 1966:
01 (01) 03 The 13th Floor Elevators - You're gonna miss me
02 (07) 02 The Small faces - Sha la la la lee
03 (06) 03 Simon & Garfunkel - Homeward Bound
04 (03) 04 The Beatles - Michelle / Girl
05 (02) 06 Swingin Medaillions - Double shot of my baby
06 (23) 02 The Outsiders - Time won't let me
07 (04) 09 Mama's and the papa's - California dreaming
08 (21) 02 Isley Brothers - This Old Heart of Mine (Is Weak for You)
09 (19) 02 The-Wheel-aways - Bad little woman
10 (18) 02 Boudewijn de Groot - De Noordzee / Apocalyps

11 (05) 07 Nancy Sinatra - These boots are made for walking
12 (---) 01 The Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown
13 (08) 07 Phil Ochs - I ain't marching anymore
14 (15) 05 Lee Dorsey - Get Out Of My Life Woman
15 (---) 01 Marvin Gaye - One more heartache
16 (---) 01 Edwin Starr - Stop her on sight (S.O.S)
17 (29) 02 The Poets - Baby don't you do it
18 (---) 01 Just us - Hey everybody
19 (09) 09 Bob Dylan - Can you please crawl out the window / Highway 61 revisited
20 (10) 10 The Beatles - We can work it out / Day tripper

21 (---) 01 The Barbarians - Moulty
22 (11) 10 Bobby Fuller Four - I fought the law
23 (28) 03 The Golden Ear-rings - That day
24 (13) 04 Chris Farlowe - Think
25 (---) 01 The Great !! Society !! - Someone to love / Free Advice
26 (---) 01 The Wigggs of 1666 - It wil never be the same
27 (16) 04 The Byrds - It won't be wrong / Set you free this time
28 (38) 02 The Olympics - We go togheter / Secret agents
29 (---) 01 The Eyes - The immediate pleasure / My degeneration
30 (36) 02 The Easybeats - Women (make you feel right)

31 (24) 05 Supremes - My world is empty without you
32 (17) 04 Jackie Wilson La Vern Baker - Think twice
33 (12) 08 Jacques Brel - Jacky / Ces Gens-Là
34 (14) 11 The Seeds - You're Pushing Too Hard
35 (---) 01 The Four Seasons - Working my way back to you
36 (30) 04 The Pretty things - Midnight to six man
37 (34) 02 The Downliners Sect - All night worker
38 (25) 06 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
39 (---) 01 Justin and Karlsson - Somewhere they can't find me
40 (20) 06 Evie Sands - I can't let go

Afgelopen week heb ik aangegeven dat de nieuwkomers binnen mijn top 40 een behoorlijk psychologische insteek hebben. Bonter dan the Rolling Stones wordt het nergens met hun 19e zenuwinzinking. Ze komen dan ook het hoogst binnen.
We zien de psychologische insteek ook duidelijk terug bij The Barbarians. Dit lijkt een gospelachtige voorstudie op Wild thing van the Troggs en is een staaltje van hoe je positief moet omgaan met al je negatieve ervaringen vertolkt door de drummer van de groep die zijn hand mist.

Dat had ik erg nodig want psychologisch had ik geen sterk weekje. Ik probeerde 50tracks vergeefs wijs te maken dat "Someone to love" van the Great !! Society !! toch echt "Somebody to love" moest zijn. Taalkundig had ik misschien een punt maar de muziekgeschiedenis gaf mij ongelijk.
Verder heb ik aangegeven dat Justus een paar keer voorbij komt. Justus18 heeft waarschijnlijk allerlei internetsites lopen afstruinen om te ontdekken wat ik bedoelde. Helaas heb ik hem met een aantal van mijn dyslectische ervaringen op het verkeerde spoor gezet. Ik dacht een leuke band Justus en een duo met Justus te pakken te hebben. Vanavond kwam ik erachter dat het gaat om de Texaanse garageband Just us en om het Britse duo Justin and Karlsson. Excuses Justus. Ik heb Just us nu in ieder geval op 18 laten binnenkomen binnen mijn Top 40. Misschien maakt dat nog iets goed.

heicro schreef:
Het is mij wel eens overkomen dat ik een bepaald nummer, nadat het wekenlang hoog in de lijst stond bij één van de deelnemers, toch ook in mijn eigen lijstje plaatste. Andersom begrijp ik de andere deelnemers soms niet als een favoriet van mij totaal wordt genegeerd. Kortom, hier moeten we wat aan doen.
Misschien moet een ieder voor zich zijn favoriete onbekende nieuwkomer(s) op de één of andere manier promoten. Een alarmschijf, tip van de week, link of foto. Wat vinden jullie hiervan?
Justus18 schreef:
Dit begrijp ik dan weer wel, maar dat los je niet op met zoiets als een alarmschijf. Ik gebruik plekken 21-40 niet alleen voor het langzaam af laten zakken van favorieten, maar ook voor opmerkelijke deuntjes. En het dient als een soort tipparade voor de top20, want alleen daar gaat het om de punten.
Een tip van de week geef ik liever niet als de single nog moet uitkomen. Ik weet nu al dat er voor volgende week een lekkere soulplaat "klaarstaat" die komende week in 1966 uitkomt, maar ik wil liever niet op de muziek vooruitlopen. Zo kunnen en moeten we ons steeds laten verrassen door de releases van komende week.
Ik kan wel zo nu en dan tippen wat er in mijn top 40 aan dreigt te komen van het materiaal wat al wel uitgekomen is. Maar dan noem je eigenlijk vaak de tweede categorie singles op want de eerste categorie komt vaak erg snel en soms ook hoog binnen een week na de releasedatum zoals deze week The Rolling Stones. En de tweede categorie dat zijn dan niet de echt grote tips. Ook daar moet je misschien dan weer onderscheid maken tussen wat wel en wat niet door anderen al genoemd is want anders krijg je volkomen terecht Justus18 op je dak. "You baby" van The Turtles is bijvoorbeeld een grote stijger buiten mijn top 40 maar staat ook al enige tijd in de lijst van 50tracks. Wel een tip voor mijn lijst maar niet echt een tip voor de andere lijsten.
Verder zijn er ook stijgers die redelijk bekend zijn. Op nummer 51 komt bijvoorbeeld nieuw binnen "Ik ben gelukkig zonder jou" van Connie vandenBos. Is dat een goede tip voor ons forum? Ze zal in Nederland in 1966 de top 10 ermee halen dus voor menigeen is dit bekend materiaal. Waarschijnlijk zal ze volgende week mijn top 40 halen, dus vanuit dat oogpunt is het wel weer een tip voor mijn lijst.
Zo heb je ook nog "Love's just a broken heart" van Cilla Black. Die blijft al weken vlak onder mijn top 40 hangen. Eigenlijk ook niet onbekend maar op de een of andere manier loopt deze plaat niet hard van stapel terwijl deze ook niet snel verveeld.
Als tip van de week heb ik daarom gekozen voor (waarschijnlijk) minder bekend materiaal wat nu al op 42 staat, dus maakt het een grote kans binnen te komen in mijn top 40. Het gaat om: The Spellbinders met Chain reaction.
Arrie, je had het al voorspeld, volgens mij komt Van McCoy hier indirect weer voorbij in 1966.

Ha, leuk! The Spellbinders hebben kortgeleden al mijn lijst gehaald met het fijne en ietwat zoetsappige For You. Ik ben benieuwd naar deze opvolger! En ook naar de nieuwe single van The Eyes trouwens.

Week 6:

01 (01) 03 The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
02 (05) 03 The Beatles - Michelle / Girl
03 (04) 07 The Magicians - An Invitation To Cry
04 (06) 06 The Vogues - Five O'Clock World
05 (02) 07 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Waking
06 (11) 03 Dusty Springfield - Little By Little
07 (03) 08 The Mamas & The Papas - California Dreamin'
08 (07) 04 The Sparkles - The Hip / Oh, Girls
09 (15) 04 The Uniques - Strange
10 (13) 03 David Bowie with The Lower Third - Can't Help Thinking About Me
11 (08) 07 Jacques Brel - Jacky
12 (18) 03 The Mojo Men - She's My Baby
13 (09) 07 Joan Baez - Farewell, Angelina
14 (27) 02 The Other Tikis - Bye Bye Bye
15 (14) 05 The Supremes - My World Is Empty Without You
16 (10) 08 The Rolling Stones - As Tears Go By
17 (33) 02 Janie Jones - Witches Brew
18 (17) 04 Ted De Braak - 'n Glaasje Madera M' Dear?
19 (16) 04 Jackie Wilson & LaVern Baker - Think Twice
20 (**) 01 The Small Faces - Sha La La La Lee
21 (30) 02 Simon & Garfunkel - Homeward Bound
22 (31) 02 The Toys - Attack
23 (25) 04 The Downliners Sect - All Night Worker
24 (21) 05 The Dells - Hey Sugar Don't Get Serious
25 (20) 05 The Mindbenders - A Groovy Kind Of Love
26 (39) 02 The Front Line - I Don't Care / Got Love
27 (19) 06 Thee Midniters - Brother Where Are You
28 (36) 02 The Sheep - Hide & Seek
29 (**) 01 The Exciters - A Little Bit of Soap
30 (12) 09 The Beach Boys - The Little Girl I Once Knew
31 (**) 01 Boudewijn de Groot - De Noordzee / Apocalyps
32 (37) 02 Jimmy McCracklin - My Answer
33 (34) 02 Three Degrees - Look In My Eyes
34 (**) 01 Verdelle Smith - In My Room (el Amor)
35 (29) 03 Chris Farlowe - Think
36 (**) 01 The Great !! Society !! - Someone To Love / Free Advice
37 (**) 01 The Poets - Baby Don't You Do It
38 (24) 04 Darrow Fletcher - The Pain Gets a Little Deeper
39 (26) 12 John Mayall & The Bluesbreakers - I'm Your Witchdoctor
40 (**) 01 The Wheel-Aways - Bad Little Woman

Exit:
Les Baroques - Such A Cad
The Beach Boys - Barbara Ann
The Small Faces - I've Got Mine
Elvis Presley - Blue River
Evie Sands - I Can't Let Go
The Seeds - You're Pushing Too Hard
Lee Dorsey - Get Out Of My Life Woman

De enige nieuwkomer die niet door iemand anders al eerder is genoemd is een cover door The Exciters van een origineel van The Jarmals. Ik vind de cover beter en vorige week haalden ze net niet de cut. Dat zou dus een goede alarmschijf zijn geweest, maar zoiets heb je niet elke week voorhanden.
En het is tweede keus: er bestaat namelijk een nog mooiere eerdere cover uit 1963: The Fabulous Echoes - A Little Bit Of Soap van Cliff Zoenander uit Hong Kong. Het was in die tijd een megahit in Zuidoost Azië.
Bovenin mijn lijstje gebeurt nog iets raars. The Magicians toveren een opmerkelijke remonte uit hun hoge hoeden. Vorige week zakten ze van 3 naar 4, maar deze week weten ze die plek toch weer te heroveren.

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 06 1966

01 - 01 - 10 The Seeds - Pushin' Too Hard
02 - 02 - 06 Swingin Medallions - Double Shot
03 - 04 - 07 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking
04 - 06 - 04 The Beatles - Michelle / Girl
05 - 07 - 06 The Supremes - My World Is Empty Without You
06 - 08 - 03 The Golden Earrings - That Day
07 - 10 - 03 Simon & Garfunkel - Homeward Bound
08 - 15 - 02 Small Faces - Sha La La La Lee
09 - 09 - 06 Les Baroques - Such A Cad
10 - 03 - 10 Bobby Fuller Four - I Fought The Law

11 - 11 - 09 Mamas & The Papas - California Dreamin
12 - 12 - 07 Jacques Brel - La Chanson De Jacky
13 - 17 - 02 The Great !! Society !! - Someone To Love / Free Advice
14 - 14 - 04 David Bowie With The Lower Third - Can't Help Thinking About Me
15 - 05 - 11 Young Rascals - I Ain't Gonna Eat My Heart Out
16 - 20 - 04 The Thirteenth Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
17 - 16 - 04 The Outsiders - Time Won't Let Me
18 - 19 - 04 The Walker Brothers - My Ship Is Coming In
19 - ---- - 01 The Isley Brothers - This Old Heart Of Mine (Is Weak For You)
20 - 22 - 04 The Mindbenders - A Groovy Kind Of Love

21 - 21 - 04 The Easybeats - Women (Make You Feel Alright)
22 - ---- - 01 The Motions - There's No Place To Hide / Everything That's Mine
23 - 13 - 13 The Shangri-Las - I Can Never Go Home Anymore
24 - ---- - 01 Sandy Coast - Subject Of My Thoughts
25 - 23 - 06 Luther Ingram & The G-Men - (I Spy) For The F.B.I
26 - 30 - 03 The Other Tikis - Bye Bye Bye
27 - 27 - 05 The Turtles - You Baby
28 - ---- - 01 Four Seasons - Working my way back to you
29 - ---- - 01 The Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown
30 - ---- - 01 The Caps - Dance A Little Longer / All I Need

31 - 25 - 07 The Pretty Things - Midnight To Six Man
32 - 18 - 08 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
33 - 26 - 03 The Grass Roots - Mr. Jones (A Ballad Of A Thin Man)
34 - ---- - 01 The Wheels / The Wheel-A-Ways - Bad Little Woman
35 - 33 - 04 The Byrds - Set You Free This Time
36 - 36 - 02 Darrow Fletcher - The Pain Gets A Little Deeper
37 - 37 - 02 The Flamingos - The Boogaloo Party
38 - ---- - 01 The Zipps - Highway Gambler
39 - ---- - 01 The Hunters - You Were On My Mind
40 - 31 - 10 The Beatles - We Can Work It Out / Day Tripper

Ongelooflijk veel min of meer gelijkwaardige prima releases in deze weken. Zo zie ik terwijl ik de lijst post dat Justus18 nog een leuke single van de Exciters "tipt". Dit had ik dus nog gemist. De afgelopen week mede door de discussie hier in de nederbeat gestort. Ook daar veel releases die niet altijd even makkelijk te vinden zijn omdat ze vaak geen enkele lijst halen.

http://hitparade.ch/cdimag/the_zipps-highway_gambler_s.jpg

Justus18 schreef:
De enige nieuwkomer die niet door iemand anders al eerder is genoemd is een cover door The Exciters van een origineel van The Jarmals. Ik vind de cover beter en vorige week haalden ze net niet de cut. Dat zou dus een goede alarmschijf zijn geweest, maar zoiets heb je niet elke week voorhanden.
Ik vind die van the Jarmels (met een e) de beste. Deze kende ik ook het eerst. Overigens had die versie eind juli begin augustus 1961 absoluut nr. 1 in mijn lijst gestaan.

Arrie schreef:
Toch jammer dat er nauwelijks meer iets te vinden is over de man die twee toch zeer veel gecoverde liedjes heeft gepend. Hij zal toch wel meer dan twee liedjes hebben geschreven?
Nou en of! Als we de Spaanstalige sites doorakkeren is er veel te vinden. Voor zijn in Spaanstalige landen beroemde broer Antonio maakte hij diverse muziek zoals hier te vinden waaronder de bekendste zijn : "Son rumores", "El milagro" en "Martin tenia un violin". Maar je ziet ook minder bekend materiaal zoals "Yo te amare".
Interessant is ook het muzikale project dat hij deed met de eveneens beroemde Spaanse zanger Tito Mora zoek hier bij zijn discografie de LP in de rechtse rij, derde van boven met o.a. Muchacho en El Mesmito. Tito Mora kennen we nog van de Spaanse "popgroep" Los Brujos uit het begin van de jaren 60.
De twee liedjes die je noemt zijn behoorlijk beïnvloedt door de klassieke muziek. Bij "El Amor" begint hij met de noten van "Toccata & Fugue" van J.S. Bach en bij "La Novia" komt Schubert's en Gounod's "Ave Maria" voorbij.

Interessant, Marsepeinboom! Bedankt voor deze aanvulling.

Ave Maria had ik er natuurlijk wel uitgehaald, maar in het werk van Bach ben ik nog niet zo thuis. Ik zal dat stuk van Bach eens opzoeken.

Ze zijn allebei onderdeel van de geweldige en voor mij de allerbeste Disneyfilm Fantasia uit 1940.
J.S. Bach - Tocata y Fuga
F.P. Schubert - Ave María

Ha, wellicht ook een favoriete film van Joaquin Prieto.

Hieronder volgen de releases van januari 1966.
De eerste kolom betreft het voor 1966 (unieke) tracknummer waarbij uiteindelijk het aantal relevante tracks van 1966 bij elkaar wordt geteld.
De tweede kolom tussen haakjes ( ) betreft het voor 1966 (unieke) nummer van de single of EP maar uitsluitend van de releases die de deelnemers hebben gekozen in hun top 20 of top 40 lijstjes. Als A en B kant genoemd zijn dan hebben ze hetzelfde nummer. Aan het eind van 1966 (eigenlijk pas begin 1967) kunnen we hiermee vaststellen hoeveel singles er uit 1966 gekozen zijn in de diverse lijstjes.
Daarna volgen titel van de track, deze staan op alfabetische volgorde, en de uitvoerende.
De laatste kolom betreft het label en het land waar de single het eerst is uitgebracht. De landen zijn afgekort, NL = Nederland, UK = Groot-Brittannië, Aus= Australië, etc..

Veel tracks zijn (nog) niet in de top lijstjes terecht gekomen. Deze hebben in de tweede kolom de aanduiding (---). De keuze van deze tracks is deels nogal arbitrair. In ieder geval komen alle Nederlandse top 40 hits voorbij die niet in de toplijstjes staan. Deze worden wekelijks trouw door LucM behandeld, een aantal wordt de komende weken pas beoordeeld. Daarnaast ook de grootste hits uit de top40 van Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. En tenslotte een aantal tracks die passen bij de tijdsgeest van 1966.

Alle tracks hebben een link naar youtube en als deze er niet is naar Spotify. Als jullie wat missen of de informatie is onjuist dan hoor ik het graag. Een deel ontbreekt uiteraard omdat er in veel van de huidige lijstjes nog releases staan uit het jaar 1965 of reeds uit februari 1966.
Eventuele mutaties en/of niet meer te herstellen fouten die wel bij januari 1966 horen worden meegenomen als volgende maand ook de releases van februari 1966 aan bod komen. Zo worden in de komende lijstjes zeer waarschijnlijk nog "nieuwe" releases van januari 1966 gekozen.

Singlereleases januari 1966:
1. ( 1) Apocalyps - Boudewijn de Groot - Decca, NL
2. ( 2) A good idea - The Ugly's - Pye, UK
3. ( 3) A little bit of soap - The Exciters - Bang, USA
4. ( 2) A quiet explosion - The Ugly's - Pye, UK
5. ( 4) All night worker - The Downliners Sect - Columbia, UK
6. (---) As tears go by - The Toreros - RCA, NL
7. ( 5) Baby don't you do it - Poets, Immediate, UK
8. ( 6) Bad little woman - The-Wheel-aways - Aurora, USA
9. ( 7) Bald headed woman (no sugar in my coffee - Jay-Jays - Philips, NL
10. (---) Bald headed woman - Toreros - RCA, NL
11. (---) Ballad of the green berets - Ssgt Barry Sadler - RCA, USA
12. (---) Batman theme - Neal Hefti - RCA, USA
13. (---) Breakin' up is breakin' my heart - Roy Orbison - MGM, USA
14. ( 8 ) Can't help thinking about me - David Bowie with the lower third - Pye, UK
15. (---) Chain reaction - Spellbinders - Columbia, USA
16. (---) Dear uncle Sam - Loretta Lynn - Decca, USA
17. ( 9) Girl - The Beatles - Parlophone, NL
18. (---) Gloria - Shadows Of Knight - Dunwich, USA
19. (10) Hey everybody - Just us (Texas) - Shazam, USA
20. (11) Homeward Bound - Simon & Garfunkel - Columbia, USA
21. (---) Ik ben gelukkig zonder jou - Conny Vandenbos - Philips, NL
22. (12) In my room - Verdelle Smith - Capitol USA
23. (13) (I Spy) For The FBI - Luther Ingram & The G-Men - Smash, USA
24. (14) It will never be the same - The Wigggs of 1666 - Mercury, USA
25. (15) It won't be wrong - The Byrds - Columbia, USA
26. (16) Little boy sad - The Gants - Liberty, USA
27. (17) Little by little - Dusty Springfield - Philips, UK
28. (---) Love is all we need - Mel Carter - Imperial, USA
29. (---) Love's just a broken heart - Cilla Black - Parlophone, UK
30. (11) Michelle - The Beatles - Parlophone, NL
31. (---) Morgen ben ik de bruid - Willeke Alberti - Philips, NL
32. (18) Moulty - The Barbarians - Laurie, USA
33. (19) My baby loves me - Martha and the Vendellas - Gordy, USA
34. (20) My degeneration - The Eyes - Mercury, UK
35. (19) Never leave your baby's side - Martha and the Vendellas - Gordy, USA
36. ( 1) Noordzee - Boudewijn de Groot - Decca, NL
37. (---) Number nine -The van Dyke Parks - MGM, USA
38. (21) One more heartache - Marvin Gaye - Tamla, USA
39. (---) Philly dog - Mar-keys - Stax, USA
40. (---) Primitive - The Groupies - ATCO, USA
41. (---) Secret agent man - The Ventures - Dolton, USA
42. (22) Secret agents - The Olympics - Mirwood, USA
43. (15) Set you free this time - The Byrds - Columbia, USA
44. (23) Sha la la la lee - Small faces - Decca, UK
45. (24) Stop her on sight (S.O.S.) - Edwin Starr - Ric tac, USA
46. (25) Subject of my thoughts - Sandy Coast - Delta, NL
47. (---) Sweet pea - Tommy Roe - ABC Paramount, USA
48. (---) Teenage failure - Chad and Jeremy - Columbia, USA
49. (26) That day - Golden Ear-rings - Polydor, NL
50. (27) The Boogaloo party - The Flamingos - Philips, USA
51. (28) The Hip - The Sparkles - Hickory, USA
52. (21) The immediate pleasure - The Eyes - Mercury, UK
53. (---) The spy- Guys from U.N.C.L.E. - Swan, UK
54. (29) Think - Chris Farlowe - Immediate, UK
55. (30) Think twice - Jackie Wilson & La Vern Baker - Brunswick, USA
56. (31) This golden ring - The Fortunes - Decca, UK
57. (32) This old heart of mine (is weak for you) - Isley Brothers - Tamla, USA
58. (33) Time won't let me - Outsiders - Capitol, USA
59. (---) Tjingeling - Johnny Lion - Philips, NL
60. (---) Tomorrow - Sandie Shaw - Pye, UK
61. (22) We go together - The Olympics - Mirwood, USA
62. (34) Women (make you feel right) - The Easybeats - Parlophone, Aus.
63. (35) Working my way back to you - The Four Seasons - Philips, USA
64. (36) You baby - The Turtles - White Whale, USA
65. (37) You're Gonna Miss Me - The 13th Floor Elevators - IA, USA

1966 - Week 6

06 05 AW
01 01 02 Boudewijn De Groot - Noordzee #2
02 04 04 David Bowie with the Lower Third - Can't Help Thinking About Me
03 05 05 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
04 06 03 The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
05 07 03 Dusty Springfield - Little By Little
06 02 07 Jacques Brel - Jacky
07 03 07 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
08 13 06 The Hollies - If I Needed Someone
09 18 02 Simon & Garfunkel - Homeward Bound
10 19 02 The Byrds - It Won't Be Wrong

11 20 02 The Easybeats - Women (Make You Feel Alright)
12 08 08 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking #3
13 09 08 The Go Betweens - Have You For My Own
14 10 08 The Easybeats - Sad And Lonely And Blue
15 11 08 The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
16 12 08 The Magicians - An Invitation To Cry
17 14 07 Hedgehoppers Anonymous - Don't Push Me
18 15 07 The Cowsills - All I Really Wanna Be is Me
19 ** 01 The Groupies - Primitive
20 ** 01 Syndicate Of Sound - Little Girl

Week 6:

01 (01) 08 The Miracles - Going To A Go-Go #3
02 (02) 03 The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
03 (03) 06 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin'
04 (05) 06 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
05 (06) 10 The Seeds - Pushin' Too Hard #3
06 (07) 08 Tammi Terrell - I Can't Believe You Love Me
07 (09) 05 Edwin Starr - Back Street
08 (**) 01 The Isley Brothers - This Old Heart Of Mine (Is Weak For You)
09 (04) 09 Marc Bolan - The Wizard #2
10 (12) 04 David Bowie - Can't Help Thinking About Me
11 (**) 01 The Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown
12 (08) 02 The Beatles - Michelle
13 (11) 04 The Mojo Men - She's My Baby
14 (10) 05 Aretha Franklin - You Made Me Love You
15 (16) 03 The Sorrows - You Got What I Want
16 (**) 01 Small Faces - Sha La La La Lee
17 (13) 13 The Brogues - I Ain't No Miracle Worker #1
18 (**) 01 Verdelle Smith - In My Room
19 (15) 03 Bob Lind - Elusive Butterfly
20 (**) 01 Dusty Springfield - Little By Little

exit:
Kim Fowley - Underground Lady
Martha Reeves & The Vandellas - My Baby Loves Me
The Lovin' Spoonful - You Didn't Have To Be So Nice
The Wild Ones - Wild Thing
Jacques Brel - Le Chanson de Jacky

Van Verdelle Smith had ik tot deze week nog niet eerder gehoord, maar wat een mooie ontdekking!

En wat een prettig naslagwerk, Marzipaintree.
Als ik een top 40 zou hebben gehad, had Love's just a broken heart van Cilla Black mijn lijstje wel gehaald. Ik denk dat ie dan wel ergens tussen de 21 en 30 zou hebben gestaan. Mooi liedje, maar na een paar keer draaien ging ik hem niet nóg mooier vinden, waardoor ie het toch niet haalde. Tomorrow van Sandie Shaw maakt nog wel een kans, maar de concurrentie is fors met ruim 60 belangrijke nieuwe nummers per maand (ongeveer 3 uur muziek).

The Eyes - The immediate pleasure en Just Us - Hey Everybody zijn ook fijne ontdekkingen.

Week 6:

01 01 04 David Bowie with the Lower Third - Can't Help Thinking About Me #2
02 03 07 Jacques Brel - Jacky
03 05 03 The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
04 02 07 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore #2
05 06 04 The Byrds - Set You Free This Time
06 08 03 Simon & Garfunkel - Homeward Bound
07 09 03 The Outsiders - Time Won't Let Me
08 10 04 Dusty Springfield - Little by Little
09 04 07 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
10 14 02 The Small Faces - Sha La La La Lee

11 16 02 The Byrds - It Won't Be Wrong
12 12 04 Bob Dylan - Can You Please Crawl Out Your Window?
13 13 03 Christophe - Les Marionnettes
14 ---- 01 Syndicate of Sound - Little Girl
15 20 02 Boudewijn de Groot - Noordzee
16 07 10 The Seeds - You're Pushing Too Hard
17 ---- 01 The Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown
18 ---- 01 The Isley Brothers - This Old Heart of Mine (Is Weak for You)
19 ---- 01 Janie Jones - Witches Brew
20 ---- 01 The Groupies - Primitive

verdwenen:
Evie Sands - I Can't Let Go (7w)
The Beatles - We Can Work It Out #3 (9w)
The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction (6w)
The Go Betweens - Have You For My Own (5w)
The Easybeats - Women (Make You Feel Alright) (2w)

http://www.mtv.co.uk/sites/default/files/styles/carousel_wide/public/mtv_uk/playlists/2014/01/24/promo_thisweekstop20.jpg?itok=oB3GhC7K

Top 20 van 05 februari 1966. Week 06

01 (01) The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me 135 (130)
02 (07) Simon & Garfunkel - Homeward Bound 100 (78)
03 (02) Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walkin' 97 (120)
04 (04) The Beatles - Michelle/ Girl 89 (91)
05 (03) Jacques Brel - Jacky 77 (97)
06 (09) David Bowie With The Lower Third - Can't Help Thinking About Me 76 (65)
07 (06) Jackson C. Frank - Blues Run The Game 62 (79)
08 (---) The Small faces - Sha la la la lee 55 (---)
09 (05) The Seeds - You're Pushing Too Hard 53 (80)
10 (12) Dusty Springfield - Little By Little 51 (39)
11 (08) The Mamas & The Papas - California Dreamin' 51 (73)
12 (10) Phil Ochs - I ain't marching anymore 49 (54)
13 (14) The Golden Earrings - That Day 46 (32)
14 (19) Boudewijn de Groot - De Noordzee / Apocalyps 41 (24)
15 (---) The Isley Brothers - This Old Heart of Mine 39 (---)
15 (---) The Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown 39 (---)
17 (---) The Magicians - An Invitation To Cry 39 (---)
18 (11) The Swingin Medallions - Double Shot 39 (42)
19 (---) Mary Wells - Can't You See (You're Losing Me) 36 (---)
20 (15) The Supremes - My World Is Empty Without You 35 (31)

Deze top 20 is het resultaat van 65 verschillende nummers die bij 8 deelnemers een top 20 notering hebben. The 13th Floor Elevators staan onaantastbaar nog steeds eerste. Het feit dat zij in 1966 slechts de 55e plaats in de Billboard Hot100 haalden en in Europa al helemaal geen voet aan de grond kregen lag aan de gebrekkige distributie van hun onbeduidende platenmaatschappij.

The Isley Brothers en The Rolling Stones staan ex aequo op de 15e plaats met 39 punten. Ze hebben beiden vier top 20 noteringen bij de deelnemers. The Magicians, ook 39 punten, hebben drie top 20 noteringen. The Swingin Medallions, ook 39 punten, hadden vorige week nog 42 punten en hebben slechts twee top 20 noteringen.

Opvallend is dat er na The Supremes op plaats 20 een groot gat van 13 punten verschil valt.
De volgende 20 nummers halen hun scores voornamelijk door individuele voorkeuren van de deelnemers. Kunnen we hieruit concluderen dat het aanbod aan topnummers in 1966 (nog) niet zo hoog was als in latere jaren? Dat er welliswaar onvergetelijke klassiekers zijn gemaakt, maar dat de kwaliteit in de breedte nog een beetje mager was? Of is het aantal deelnemers gewoon te klein om een representatief beeld te krijgen? Verschillen de smaken gewoon teveel, mede door het grote leeftijdsverschil onder de deelnemers. Er is namelijk een groot verschil in beleving. Zelf heb deze periode als puber bewust meegemaakt. Voor mij zijn veel liedjes puur sentiment. De deelnemers die deze periode niet bewust hebben meegemaakt kennen veel nummers niet eens en beoordelen veel rationeler en zonder emotie.

Tot slot wil ik Marzipaintree bedanken voor zijn releaseoverzicht van januari 1966. Dat moet een enorme klus zijn geweest om al die tracks bij elkaar te verzamelen. Naast de Top 40 beoordelingen van LucM is dit een geweldige aanvulling voor dit topic.

Hieronder de scores van de volgende 20 nummers:

22 The Miracles - Going To A Go-Go
22 Solomon Burke - Baby, Come On Home
21 Les Baroques - Such a Cad
20 The Outsiders - Time Won't Let Me
19 The Vogues - Five O'Clock World
19 Jackie Wilson & LaVern Baker - Think Twice
18 The Beatles - We Can Work It Out/ Day Tripper
18 James Brown - Lost Someone (Live at the Apollo 1962)
18 The Byrds - Set You Free This Time
17 The Mojo Men - She's My Baby
17 The Outsiders - Time won't let me
17 Tammi Terrell - I Can't Believe You Love Me
16 Edwin Starr - Back Street
16 Darrow Fletcher - The Pain Gets a Little Deeper
15 The Sparkles - The Hip / Oh, Girls
15 The Odds and Ends –(Cause) You Don’t Love Me
15 The Hollies - If I Needed Someone
14 The Velvelettes - A Bird in the Hand
14 Marc Bolan - The Wizard
14 The Uniques - Strange

heicro schreef:
De deelnemers die deze periode niet bewust hebben meegemaakt kennen veel nummers niet eens en beoordelen veel rationeler en zonder emotie.

Ik beoordeel muziek eigenlijk nooit rationeel en zonder emotie, maar juist puur op gevoel.
Het is wel zo dat als je een bepaalde tijd bewust hebt meegemaakt, dat je je soms ook laat leiden door nostalgische gevoelens of associaties die je met bepaalde nummers hebt.
Daar is hier in 1965 voor mij inderdaad geen sprake van, dat klopt

Ik doe het ook op gevoel, veel nummers kende ik 4 maanden geleden ook nog niet. Uit mijn huidige lijstje heb ik 2/3e van de nummers pas de laatste maanden beter leren kennen. Bij het overige deel heb ik soms wel een nostalgisch gevoel of een herinnering, maar dat gaat dan niet helemaal terug naar de jaren '60. Toch vind ik het heerlijk me af en toe in deze tijd onder te dompelen.

Misschien is emotie in deze context niet het juiste woord. Je kunt wel degelijk emotioneel geraakt worden door muziek die je niet eerder hebt gehoord. Daarom noem ik het liever (jeugd) sentiment of nostalgische gevoelens.

1966 - Week 7

07 06 AW
01 01 03 Boudewijn De Groot - Noordzee #3
02 02 05 David Bowie with the Lower Third - Can't Help Thinking About Me
03 04 04 The 13th Floor Elevators - You're Gonna Miss Me
04 05 04 Dusty Springfield - Little By Little
05 03 06 Phil Ochs - I Ain't Marching Anymore
06 08 07 The Hollies - If I Needed Someone
07 09 03 Simon & Garfunkel - Homeward Bound
08 10 03 The Byrds - It Won't Be Wrong
09 11 03 The Easybeats - Women (Make You Feel Alright)
10 19 02 The Groupies - Primitive

11 20 02 Syndicate Of Sound - Little Girl
12 06 08 Jacques Brel - Jacky
13 07 08 Jackson C. Frank - Blues Run The Game
14 12 09 Nancy Sinatra - These Boots Are Made For Walking #3
15 13 09 The Go Betweens - Have You For My Own
16 ** 01 The Rolling Stones - 19th Nervous Breakdown
17 ** 01 Jefferson Airplane - It's No Secret
18 ** 01 The Eyes - Immediate Pleasure
19 ** 01 Edwin Starr - Stop Her On The Sight (S.O.S.)
20 ** 01 Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich - Hold Tight

luigifort schreef:

19 ** 01 Edwin Starr - Stop Her On Sight (S.O.S.)

(Die had ik niet helemaal van Luigifort verwacht )

Arrie schreef:
(quote)

(Die had ik niet helemaal van Luigifort verwacht )

Ja je moet wat he in 66

heicro schreef:
De deelnemers die deze periode niet bewust hebben meegemaakt kennen veel nummers niet eens en beoordelen veel rationeler en zonder emotie.
Kan heicro een paar singles noemen die voor hem jeugdsentiment zijn en die blijkbaar te laag in de wekelijkse top 20 staan? En daar tegenover een paar singles die mogelijk rationeler en zonder jeugdsentiment gekozen zijn?

Dave Berry - I'm Gonna Take You There
Jay-Jays - Bald Headed Woman (No Sugar In My Coffee)
Crispian St. Peters - You Were on My Mind
The Fortunes - This Golden Ring

Zijn dierbare liedjes die bij de andere deelnemers niet of nauwelijks in hun lijstjes worden genoemd.
Dit begrijp ik overigens heel goed, want het zijn niet bepaald hoogstaande evergreens.

The Odds and Ends –(Cause) You Don’t Love Me
The Magicians - An Invitation To Cry
The Strangloves - Night Time
The Green Beans - (Don't Give Me No) Friction
The Go Betweens - Have You For My Own
The Wheels - Bad Little Woman
The Outsiders - Time Won't Let Me
The Mojo Men - She's My baby
The Mojo Men - Dance With Me
The Uniques - Strange
The Easybeats - Women (Make You Feel Alright)
Darrow Fletcher - The Pain Gets A Little Deeper

Kende ik niet en de meeste zijn mooie ontdekkingen.

Bij mij stonden sommige Engelse artiesten waaronder The Tremeloes, The Searchers, Dave Berry, Crispian St. Peters en The Fortunes vroeger veel hoger aangeschreven. Ook de Nederbeat was bij mij vroeger veel populairder. Over the Jay-jays heb ik binnen dit topic al mijn mening gegeven. The Golden Earring(s) behoorden destijds tot de beste popgroepen ter wereld. Die hadden vroeger zeker in mijn top 5 gestaan, nu hebben ze moeite mijn top 20 te halen.
Verandering van smaak of meer kennis van het verleden door de jaren heen opgedaan? Dit vergt een complex antwoord waar ik de komende maanden binnen dit topic zeker aandacht aan ga besteden.

In jullie lijstjes staan nog aardig wat releases uit 1965. Ik wil daarom voorstellen om ook de releases van oktober, november en december 1965 nog te presenteren, die kunnen dan eventueel nog in de huidige lijstjes gebruikt worden.
Het lijkt tijdrovender dan het is, de lijstjes heb ik al klaar (uiteraard exclusief mutaties die zich vanaf heden nog kunnen voordoen). Alleen de links moeten er nog bijgezocht worden. De maanden zijn wel omvangrijker dan januari 1966 met gemiddeld meer dan 90 nummers per maand. Maar januari 1966 is inmiddels ook al weer gegroeid.
Mijn voorstel is om oktober 1965 op woensdag 17 februari te presenteren, november 1965 op 24 februari, december 1965 op 2 maart en februari 1966 (met mutaties januari 1966 en/of eventueel ook het laatste kwartaal 1965) op 9 maart.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:46 uur

geplaatst: vandaag om 11:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.