MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Wekelijks: de singles top 20 van 50 jaar terug

zoeken in:
Mijn eerste lijstje in dit topic is alweer meer dan een week oud. In de tussentijd heb ik veel beluisterd en dat heb ik in een top20 samengevat:

01 01 02 The Rolling Stones -Time Is On My Side
02 02 02 Lorne Greene - Ringo
03 04 02 Roy Orbison - Pretty Woman
04 03 02 ZZ en de Maskers - Ik Heb Genoeg Van Jou
05 05 02 Petula Clark - Down Town
06 06 02 The Supremes - Baby Love
07 ** 01 The Beatles - If I Fell
08 ** 01 The Velvelettes - He Was Really Sayin’ Somthin’
09 ** 01 The Ad-Libs - The Boy From New York City
10 07 02 Jay & the Americans - Come a Little Bit Closer
11 08 02 The Rolling Stones -Tell Me
12 10 02 The Supremes - Where Did Our Love Go
13 09 02 The Kinks - All Day And All Of the Night
14 ** 01 Lucille Starr - The French Song (Quand le Soleil..)
15 ** 01 The Temptations - My Girl
16 ** 01 The Drifters - Saturdaynight At the Movies
17 ** 01 Del Shannon - Keep Searchin’
18 ** 01 Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup
19 ** 01 The Supremes - Come See About Me
20 ** 01 Shirley Elliis - The Name Game

Geen uitvallers en 10 nieuwe binnenkomers, maar ik ben begonnen met een bescheiden top10-tje.
Daar had ik toen geen plek voor mijn nummer 14. Even een citaat uit het voortreffelijke commentaar van LucM over de eerste top40:
LucM schreef:
Dit is natuurlijk meer gedateerd maar het heeft nog zijn charme door de sfeer die het uitstraalt - het klinkt zonnig maar tegelijk ook triest - en de passionele en gevoelige zang.

Als vaste gast van De Prehistorische Top 400 luister ik dwars door eventuele gedateerd heen. Ik ben ook van mening dat heel veel nummers die in oude top40s hoog in de lijst hebben gestaan domweg kwaliteit hebben. Dit is een prachtig nummer en staat bij Veronica al voor de tweede week op 2.

Net als LucM kende ik het nummer van Het Cocktail Trio niet. Ik heb dat altijd een bijzonder leuke groep gevonden. Met "Hup Hup Hup" leveren ze een prima nummer. Misschien zelfs leuker dan het origineel van Dean and Jean.
Hekkesluiter Shirley Ellis is in 1966 nagedaan door Het Cocktail Trio in het nummer Hoe Heet Je? Dat vind ik ook prachtig.

09 januari 1965

01 (02) 03 The Beatles - No Reply
02 (03) 04 The Rolling Stones - Heart of Stone
03 (01) 04 The Primitives – The Ostrich
04 (04) 07 The Beatles - I Feel Fine
05 (07) 04 Adam Faith With The Roulettes - It's Allright
06 (05) 10 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
07 (06) 03 The Seekers - I'll Never Find Another You
08 (11) 05 Chubby Checker - Lovely Lovely
09 (29) 02 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
10 (22) 02 Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come

11 (13) 04 Gary Lewis & The Playboys - This Diamond Ring
12 (15) 04 Sonny and Cher - Baby Don't Go
13 (20) 02 The Temptations My Girl
14 (09) 09 The Moody Blues - Gow Now
15 (18) 06 The Supremes - Come See About Me
16 (08) 08 Georgie Fame - Yeh, Yeh
17 (15) 09 The Rolling Stones - Little Red Rooster
18 (12) 06 The Motions - It's Gone
19 (21) 03 Philip & Stephan - Meet Me Tonight Little Girl
20 (10) 03 The Poets - Now We're Thru

21 (28) 04 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
22 (25) 05 Martha Reeves & The Vandellas - WiId One
23 (16) 11 The Kinks - All Day And All Of The Night
24 (17) 03 Gerry and the Pacemakers - Ferry Cross The Mercy
25 (19) 03 Sandie Shaw - Girl Don't Come
26 (23) 06 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
27 (24) 05 The Cinnamons - I'm Not Gonna Worry (Cause I know He's Mine)
28 (---) 01 Drafi Deutscher - Marmor Stein und Eisen bricht
29 (---) 01 Don Covay - Take This Hurt Off Me
30 (---) 01 Johnny Cash -Orange Blossom Special

31 (---) 01 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
32 (36) 03 The Plebs - Bad Blood
33 (39) 04 Shawn Elliott - Shame and Scandal in the Family
34 (26) 12 Them - One Two Brown Eyes
35 (27) 04 Johnny Kendall and The Heralds - Jezebel
36 (30) 08 Peter And Gordon - I Go To Pieces
37 (32) 14 Otis Redding - Chained and Bound
38 (34) 13 The Rolling Stones - Empty Heart
39 (---) 01 Cliff Richard - I Could Easily Fall In Love...
40 (---) 01 The Beatles - I'm Just Happy To Dance Wit...

http://hitparade.ch/cdimag/drafi_deutscher_and_his_magics-marmor_stein_und_eisen_bricht_s_2.jpg

Marmor Stein und Eisen bricht van Drafi Deutscher had veel meer pit dan de doorsnee schlagers uit de Duitstalige landen. Het nummer haalde dan ook jarenlang de Nederlandse top 2000. Luister ook eens naar de Nederlandse versie van Trea Dobbs. Veel liedjes uit het buitenland werden toen vertaald. Meestal, helaas met een treurig resultaat. Het niveau van de Nederlandse artiesten in de begin jaren zestig was naar mijn mening dan ook bijzonder laag en er waren in verhouding met tegenwoordig weinig artiesten van internationaal niveau. Pas na de introductie van de Merseybeat en iets later de de bluesrock en garagerock van bands als The Rolling Stones, Them, The Kinks en The Animals begon de Nederlandse popscene een beetje op stoom te komen.
Wij schrijven 1965. Nederlandse bandjes zoals ZZ en de Maskers, The Motions en The Golden Earrings wonnen het in populariteit van de gevestigde orde zoals o.a. Willeke Alberti, Corrie Brokken en Rob de Nijs. Muzikanten werden creatiever, schreven hun eigen teksten en durfden te vernieuwen. De wereld van de popmuziek veranderde snel.

Singer- songwriter Don Covay bracht met Take This Hurt Off Me een single uit dat behoorlijk boven de middelmaat uitstak. Mooie ontdekking van Herman.

Johnny Cash scoorde in die tijd altijd wel hits. Geen echte toppers, maar wel vaak heerlijk ouderwetse country nummers. Orange Blossom Special was oorspronkelijk een instrumentaaltje vernoemd naar een trein die van Miami naar New York liep.

Met Bye Bye Baby (Baby Goodbye) scoorden The Four Seasons hun 13e hit in drie jaar tijd. Zij waren een van de best verkopende bands aller tijden, die wereldwijd naar schatting meer dan 100 miljoen platen verkochten.

Cliff Richard klinkt met I Could Easily Fall (In Love With You) fris, in tegenstelling tot veel van zijn andere werk.

The Beatles met I'm Happy Just To Dance With You werd op 5 januari 1965 in Japan op single uitgebracht. Het is duidelijk niet het beste nummer van hun album 'A Hard Days Night', maar goed genoeg voor een notering.

Nieuwkomers: week 2 van 1965.

22. Gene Pitney - I'm Gonna Be Strong
Fraaie ballad, unieke stem en met veel passie gezongen maar toegegeven, je moet aan zijn door merg en been gaande stemgeluid wennen.
Cijfer: 8

24. René Carol - Du Darfst Nicht Weinen
René Carol stond vorige week ook al in de top-40 met een ander nummer. Vind ik iets beter dan Bianca Rosa waarop het lijkt maar dit is niet mijn kopje thee.
Cijfer: 4

30. Freddie & The Dreamers - I Understand
Zat in de Merseybeat-stal maar duidelijk minder klasse dan hun streekgenoten als The Beatles en The Searchers. Een zeemzoeterige ballad en ook niet zo best gezongen.
Cijfer: 4

32. Trea Dobbs - Ik Vraag 't Aan De Sterren
Klinkt nu erg oubollig en melig, het komt ook uit 1960 maar zelfs in dat jaar zou het gedateerd klinken. Nu leuk voor de archieven maar verder niet meer.
Cijfer: 3

33. Trio Hellenique - Ni Nanai
Een Grieks nummer, wat je toen al dan niet in de top-40 tegenkwam. Het was toen duidelijk geen crisis in Griekenland, dit klinkt vrolijk, opzwepend en onbezorgd.
Cijfer: 7

34. Rocco Granata - Noordzeestrand
Nu een streekgenoot die weer in de belangstelling is gekomen. Dit zie je mij ook niet zo vaak draaien maar het klinkt wel volks en gezellig en behoudt nog zijn charme mede door zijn (Italiaans) accent.
Cijfer: 6,5

37. The Drifters - Saturday Night At The Movies
Eén van de belangrijkste en meest invloedrijkste soulbands, The Temptations en Four Tops zijn er duidelijk door beïnvloed. Zowat hun laatste hit vooraleer ze de fakkel aan voornoemde bands zouden doorgeven maar wel een lekkere soulsong met hun typische samenzang.
Cijfer: 8,5

38. Brenda Lee - Ich Will Immer Auf Dich Warten
Brenda Lee had eerder in de jaren '60 prima hits geleverd, waar moet ze overgaan tot Duitse schlagers? Sorry Brenda, maar hier komt je prachtige stem minder tot haar recht.
Cijfer: 5

Willeke Alberti - Mijn Dagboek (week 1) verhoog ik naar 7, toch wel een erg mooi en onroerend liedje als je doorheen de oubolligheid luistert. Ook Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup waardeer ik meer (geinige tekst) en krijgt een 7.

heicro ben je niet 11 maanden te vroeg met Marmor Stein uni Eisen bracht? Ik lees overal dat dit een nummer van november 1965 is.

Je hebt gelijk. Ik had ergens, maar ik weet niet meer waar gelezen dat het nummer eind 1964 was uitgebracht. Hier klopt dus niks van. Ik ga mijn lijstje meteen aanpassen.

Nog een keer mijn Top 40, maar dan zonder Drafi Deutscher met Marmor Stein und Eisen bricht. Petula Clark met Downtown houdt het nog een weekje langer vol.

09 januari 1965

01 (02) 03 The Beatles - No Reply
02 (03) 04 The Rolling Stones - Heart of Stone
03 (01) 04 The Primitives – The Ostrich
04 (04) 07 The Beatles - I Feel Fine
05 (07) 04 Adam Faith With The Roulettes - It's Allright
06 (05) 10 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
07 (06) 03 The Seekers - I'll Never Find Another You
08 (11) 05 Chubby Checker - Lovely Lovely
09 (29) 02 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
10 (22) 02 Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come

11 (13) 04 Gary Lewis & The Playboys - This Diamond Ring
12 (15) 04 Sonny and Cher - Baby Don't Go
13 (20) 02 The Temptations My Girl
14 (09) 09 The Moody Blues - Gow Now
15 (18) 06 The Supremes - Come See About Me
16 (08) 08 Georgie Fame - Yeh, Yeh
17 (15) 09 The Rolling Stones - Little Red Rooster
18 (12) 06 The Motions - It's Gone
19 (21) 03 Philip & Stephan - Meet Me Tonight Little Girl
20 (10) 03 The Poets - Now We're Thru

21 (28) 04 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
22 (25) 05 Martha Reeves & The Vandellas - WiId One
23 (16) 11 The Kinks - All Day And All Of The Night
24 (17) 03 Gerry and the Pacemakers - Ferry Cross The Mercy
25 (19) 03 Sandie Shaw - Girl Don't Come
26 (23) 06 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
27 (24) 05 The Cinnamons - I'm Not Gonna Worry (Cause I know He's Mine)
28 (---) 01 Don Covay - Take This Hurt Off Me
29 (---) 01 Johnny Cash - Orange Blossom Special
30 (---) 01 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)

31 (36) 03 The Plebs - Bad Blood
32 (39) 04 Shawn Elliott - Shame and Scandal in the Family
33 (26) 12 Them - One Two Brown Eyes
34 (27) 04 Johnny Kendall and The Heralds - Jezebel
35 (30) 08 Peter And Gordon - I Go To Pieces
36 (32) 14 Otis Redding - Chained and Bound
37 (34) 13 The Rolling Stones - Empty Heart
38 (37) 10 Petula Clark - Downtown
39 (---) 01 Cliff Richard - I Could Easily Fall (In Love With You)
40 (---) 01 The Beatles - I'm Happy Just To Dance With You

Week 2:

01 (01) 08 The Supremes - Come See About Me #4
02 (02) 09 Marvin Gaye - How Sweet It Is (To Be Loved By You)
03 (04) 04 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
04 (05) 04 The Primitives - The Ostrich
05 (07) 04 The Temptations - My Girl
06 (03) 06 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
07 (06) 10 Them - Baby Please Don't Go #4
08 (13) 06 Wendy Rene - Bar-B-Q
09 (08) 10 Them - Gloria
10 (10) 07 Martha Reeves & The Vandellas - WiId One
11 (14) 02 Don Covay - Take This Hurt Off Me
12 (**) 01 The Rolling Stones - Heart of Stone
13 (16) 04 Shirley Ellis - The Name Game
14 (**) 01 Sam Cooke - A Change is Gonna Come
15 (09) 08 Petula Clark - Downtown
16 (11) 10 The Sonics - Psycho
17 (**) 01 ZZ & De Maskers - Ik Heb Genoeg Van Jou
18 (12) 15 The Shangri-Las - Leader of the Pack #6
19 (19) 05 James Brown - Night Train
20 (**) 01 Dobie Gray - The "In" Crowd

exit:
The Motions - It's Gone
The Shangri-Las - Maybe
The Rolling Stones - Little Red Rooster
Jacques Brel - Marieke

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 02 1965 (10-01-1965)

01 02 03 Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
02 01 07 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
03 03 03 The Temptations - My Girl
04 04 08 The Beatles - I Feel Fine
05 05 08 Peter And Gordon - I Go To Pieces
06 09 07 The Zombies - Tell Her No
07 07 10 Them - Gloria / Baby Please Don't Go
08 08 11 The Drifters - Saturday Night At The Movies
09 06 09 The Moody Blues - Go Now
10 10 07 The Motions - It's Gone

11 11 06 The Vibrations - My Girl Sloopy
12 17 03 The Beatles - No Reply
13 19 02 The Exciters - I Want You To Be My Boy
14 12 11 The Cinnamons - I'm Not Gonna Worry (Cause I know He's Mine)
15 --- 01 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
16 15 03 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
17 20 02 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
18 27 02 Gary Lewis & The Playboys - This Diamond Ring
19 --- 01 Dusty Springfield - Live It Up
http://hitparade.ch/cdimag/dusty_springfield-live_it_up_s.jpg

20 16 04 The Primitives - The Ostrich
21 13 12 The Gestures - Run, Run, Run
22 35 02 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
23 24 03 The Seekers - I'll Never Find Another You
24 33 02 Little Milton - Blind Man
25 18 06 Betty Everett - Getting Mighty Crowded
26 25 02 The Ad Libs - The Boy from New York City
27 14 05 Dobie Gray - The "In" Crowd
28 40 02 Don Covay - Take This Hurt Off Me
29 --- 01 The Manhattans - I Wanna Be (Your Everything)

30 23 04 The Spencer Davis Group - I Can't Stand It
31 22 06 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
32 31 02 ZZ & De Maskers - Ik Heb Genoeg Van Jou
33 39 02 The Shangri-Las - Maybe / Shout
34 33 02 The Kinks - Long Tall sally
35 28 10 Little Anthony & The Imperials - Goin' Out Of My Head
36 --- 01 Brenda Lee - The Crying Game
37 --- 01 Dodie West - Going Out Of My Head
38 --- 01 Cilla Black - You've Lost That Lovin' Feelin'
39 26 02 Jimmy Cross - I Want My Baby Back
40 --- 01 The Cheetahs - Soldier Boy

Dusty Springfield heeft uiteraard een prachtige stem maar veel van haar songs vind ik tamelijk saai. Live It Up is een verrassend leuke Upbeat Northern Soul track geschreven door Leon Huff. Live It Up is een track van het Dusty album en is eigenlijk een 1964 nummer dat deze week in de VS binnenkomt op 128 om vervolgens weer te verdwijnen. Northen Soul deed het goed in de clubs maar niet in de hitparades (en ook niet op MuMe).

Huff zou later veel meer succes krijgen en was samen met Kenneth Gamble zo'n beetje verantwoordelijk voor de opkomst van de Philly Soul (Harold Melvin; Three Degrees; O'Jays maar ook bijvoorbeeld The Jacksons en Wilson Pickett). De laatste jaren worden veel van hun composities weer gebruikt door artiesten als John Legend en The Roots.

Verder een aantal zangeressen die recente successen coveren. The Crying Game is ook in de versie van Brenda Lee erg fijn. Onderschat nummer.

De nummers 39 en 40 zijn meer novelty tracks over The Leader Of The Gang.

De MuMe Top 10 van 10 januari 1965, week 2

Ondanks het verlies van een punt stijgen The Primitives naar de eerste plaats. The Temptations stijgen flink, maar verder zijn er geen grote verschuivingen. Er is nog 1 ex aequo stand.
Vanaf volgende week kunnen we denk ik wat nieuwe nummers begroeten. Nieuwkomer Justus18 heeft heel wat plaatjes beluisterd en gaat zijn lijst flink aanpassen.

10 (09) The Rolling Stones - Heart of Stone

marco straaten: Topnummer
HiLL: Wereldnummer
avdj: Meestelijk
heicro: The Rolling Stones hebben een top jaar en met het geweldige Heart of Stone een derde notering in mijn lijst. Het nummer kwam in de VS en Canada op 19 december 1964 als single uit met
What a Shame op de B-kant.

09 (07) The Rolling Stones - Time Is on My Side

De nummer 1 van Justus18
LucM schreef: Oorspronkelijk van Irma Thomas, The Rolling Stones hebben daar een eigen - rauwe en vitale - versie van gemaakt die ik tenslotte even goed vind. Cijfer: 8,5
herman schreef: De Stones-cover vind ik dit keer wel leuker dan het origineel.

09 (07) The Supremes - Come See About Me

De nummer 1 van herman
LucM: De derde Supremes-hit en wederom een voltreffer. Hier wordt op ritmisch vlak wat over een andere boeg gegooid maar het blijft op alle vlak een onweerstaanbaar nummer. Cijfer: 8,5

08 (08) The Beatles - No Reply

heicro: Dankzij een Italiaanse single release op 10 december 1964 van The Beatles met No Reply/ Baby's in Black moet ik mijn jaarlijstje opnieuw aanpassen. Dit fantastische nummer komt in mijn lijst binnen op 4.
Arrie: Een erg sterke No Reply. Mooie Lennon-compositie en vooral de gedeeltes dat hij eventjes wat schreeuwiger zingt, en heel mooi die gitaar erin komt, zijn mooi. Alleen een beetje jammer einde.

07 (05) Them - Gloria

heicro: Hoewel ik Baby Please Don't Go een fantastisch nummer vind is de B kant Gloria nog beter. Gloria is een garagerock klassieker, geschreven door Van Morrison en stond in die jaren op het repertoire van veel rockbandjes omdat het makkelijk was om te spelen als een eenvoudig drie-snaar nummer.
herman: De single van Them is echt fantastisch, geweldig hoe zij een toen al oud bluesnummer als Baby Please Don't Go naar hun hand zetten. Geweldig onstuimige plaat. Gloria doet er verder nauwelijks voor onder.
Carebo: Gloria het "lijfstuk" van ons groepje vrienden en van zo velen op de Vlaamse T-dansants in de beginjaren '70! Wat een nummer!!!
kistenkuif: Er zijn maar weinig blanke rythm&blues zangers die zo jong al zo authentiek en volwassen klinken. Lekker scherp en beetje bozig.

06 (08) Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come

Shake werd vlak voor de dood van Sam Cooke opgenomen. De B side A Change Is Gonna Come wordt door velen beter dan de A side gevonden. Het lied heeft door de jaren heen aan waardering gewonnen.
Het nummer beschrijft Cooke's innerlijke strijd met racisme. In Rolling Stone's The 500 Greatest Songs of All Time staat A Change Is Gonna Come als #12 genoteerd.

05 (03) Them - Baby Please Don't Go

herman: De single van Them is echt fantastisch, geweldig hoe zij een toen al oud bluesnummer als Baby Please Don't Go naar hun hand zetten.

04 (01) The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss

kemmhe Shangri-Las wijken net wat af van de doorsnee sixties girl group. Dat maakt van hen de boeiende cultgroep die ze eigenlijk al van meet af aan waren.
50tracks: The Shangri-Las hebben simpelweg de beste zangeres. How does he dance.... very, very close...... zingt ze aan het einde in de studieversie, live moest het ietsje braver.
herman: The Shangri-Las zijn met The Ronettes en The Crystals toch wel de beste girl group aller tijden, denk ik (The Supremes een mooie 4e plaats). Inderdaad: Mary Weiss is gewoon de beste zangeres.

03 (04) The Beatles - I Feel Fine

heicro : Het zal niet verbazen dat een van de beste songs van 1964 van The Beatles is. Ze scoorden dan ook de ene na de andere nummer 1 hit. Binnen vijf dagen waren er in Engeland 800.000 exemplaren van I Feel Fine verkocht. Op 5 december 1964 kwam de single de Nederlandse hitparade binnen van het blad Hitwezen. In de Top 40, die voor de allereerste keer werd gepubliceerd op 2 januari 1965, stond het nummer op nummer 1.
LucM: De eerste nr.1-hit in de top-40 en mede daarom legendarisch. Het was ook de eerste single waarin gebruik werd gemaakt van feedback. Blijft alleszins een heerlijk en vitaal nummer, op het eerste gehoor vrij simpel maar met geniale melodie, gitaarsolo en zangpartijen die niet uit het hoofd te krijgen zijn.

02 (06) The Temptations - My Girl

The Temptations is een Amerikaanse band, met hun hoogtepunt in de jaren 60. Samen met The Supremes waren zij de echte hitsellers van Motown. Volgens velen waren The Temptations even belangrijk voor de soul als The Beatles voor de rock. My Girl is, samen met Papa Was a Rollin' Stone, de meest succesvolle single van The Temptations.

01 (02) The Primitives – The Ostrich

heicro: The Ostrich werd in 64/ 65 nauwelijks gezien als een opmerkelijke artistieke prestatie, werd zelfs schandalig genoemd en flopte. Toch kwam er vrij snel waardering. Met name door de alternatieve gitaarstemming presteerde Lou Reed in deze prille fase van zijn muzikale leven al iets dat nog nooit eerder was vertoond. De Ostrich tuning is uiteindelijk enorm invloedrijk op het verloop van de rockmuziek geworden. Ik kende dit nummer niet en ben dusdanig aangenaam verrast dat ik op de valreep mijn Top 20 van 1964 ga aanpassen om The Primitives een notering te geven. Dit zijn de krenten in de pap, wat een ontdekking.
herman : The Ostrich is inderdaad wel een ontdekking zeg!

Na weer een week is mijn lijstje uitgegroeid tot een top30. Ondanks de tweede uitbreiding met 10 nummers is er een eerste uitvaller: The Kinks - All Day And All Of the Night. Het is een prima nummer van een wellicht onderschatte groep, zoals laatst in de Volkskrant werd beweerd. Maar we moeten verder.

01 02 03 Lorne Greene - Ringo
02 05 03 Petula Clark - Down Town
03 09 02 The Ad-Libs - The Boy From New York City
04 03 03 Roy Orbison - Pretty Woman
05 08 02 The Velvelettes - He Was Really Sayin’ Somthin’
06 01 03 The Rolling Stones -Time Is On My Side
07 ** 01 Bobby Vinton - Mr. Lonely
08 07 02 The Beatles - If I Fell
09 17 02 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
10 06 03 The Supremes - Baby Love
11 15 02 The Temptations - My Girl
12 14 02 Lucille Starr - The French Song (Quand le Soleil..)
13 18 02 Het Cocktail Trio - Hup Hup Hup
14 16 02 The Drifters - Saturday Night At the Movies
15 04 03 ZZ en de Maskers - Ik Heb Genoeg Van Jou
16 19 02 The Supremes - Come See About Me
17 ** 01 Gerry & The Pacemakers - Ferry ‘Cross the Mersey
18 10 03 Jay & the Americans - Come a Little Bit Closer
19 20 02 Shirley Ellis - The Name Game
20 ** 01 The Rolling Stones - Heart of Stone
21 ** 01 The Beatles - I Feel Fine
22 ** 01 Moody Blues - Go Now
23 ** 01 Ben E. King - Seven Letters
24 12 03 The Supremes - Where Did Our Love Go
25 ** 01 Marvin Gaye - How Sweet It Is (To Be Loved By You)
26 ** 01 Georgie Fame - Yeh Yeh
27 11 03 The Rolling Stones -Tell Me
28 ** 01 Johnny Cash - Orange Blossom Special
29 ** 01 Joe Tex - Hold On To What You've Got
30 ** 01 Lee Morgan - The Sidewinder, Part 1

Ik heb even de tijd nodig om in het ritme van jullie lijstjes te komen. Time Is On My Side liet ik daarom vorige week bewust op 1. Deze week zakt het nummer weg naar plek 6. Bij Veronica handhaaft het nummer zich op plek 12.
Vorige week verwachtte ik nog dat Pretty Woman de opvolger zou zijn. Het nummer steeg als enige van mijn eerste top6. Deze week zakt het weer.
Hierdoor kwam er ruimte vrij voor het prachtnummer Ringo. Het nummer heeft een klassiek cowboyritme, mooie koortjes en prachtig parlando. Het gaat over een terrorist met een sprankje goed, die met onnodig veel geweld om het leven wordt gebracht. In de HOT100 zakt de voormalige nummer 1, maar het nummer klimt nog in de UK Charts. Bij Veronica stijgt het onverwacht van 40 naar 31 en bij mij dus van 2 naar 1.

Mijn hoogste binnenkomer van vorige week, If I Fell, steeg vorige week nog bij Veronica. Ik vind het mooier dan I Feel Fine, maar het is eigenlijk al gedateerd en levert deze week gelijk een plekje in. I Feel Fine komt binnen op 21. Bij nader inzien is het beter dan ik dacht, hoewel ik er niet kapot van ben.
Hoogste binnenkomer van deze week, Mr. Lonely, is hier volgens mij niet eerder genoemd (ik zag van Vinton alleen Blue Velvet eerder in de lijstjes). Je moet een beetje tegen de scherpe uithalen van Bobby kunnen. Hij zit in hetzelfde straatje als the Big O. Soms vind ik de een beter en dan weer de ander. Dit is een uitschieter in het oeuvre van Vinton.

Andere nieuwkomers waar hier nog geen aandacht voor is geweest zijn:
23. Ben E. King - Seven Letters, een prachtig solo-liedje van het voormalig lid van The Drifters. Het neigt hier en daar naar sprechgesäng, waardoor ik begrijp dat het niet ieders keus zal zijn. In de HOT100 stijgt het nummer deze week van 52 naar 45.
29. Joe Tex - Hold On To What You’ve Got is de eerste hit van een soulgenie. Tex zag er zelf niks in, maar zijn manager Killen bracht het nummer toch uit. Joe kwam er pas achter toen er al 200.000 exemplaren waren verkocht. De nummers van Joe Tex doen aan die van Sam Cooke denken. Ik luister liever naar de stem van Joe.
30. Lee Morgan - The Sidewinder, Part 1. Jazz in een hitparade, kan dat wel? Ja hoor! Je knipt een nummer gewoon in tweeën. Op het A-kantje komt dan Part 1 en Part 2 zet je op het B-kantje. In de HOT100 heeft het nummer 4 weken in de lijst gestaan met als hoogste positie 81.
Ik ben geen groot Jazz-liefhebber, maar de muziek van Lee Morgan vind ik erg leuk. Ik denk dat hij voor het grote publiek in de vergetelheid is geraakt, omdat daar waar andere Jazz-grootheden tot op hoge leeftijd optredens gaven Lee Morgan dat nooit heeft kunnen doen. Op 19 februari 1972 werd hij op 33-jarige leeftijd neergeschoten door zijn geregistreerd levenspartner Helen More. Vanwege hevige sneeuwval kostte het de ambulance te veel tijd om bij hem te komen en is hij doodgebloed. Ik kon geen link vinden naar de single-versie, maar wel naar het hele nummer. Net deze week verdwijnt het nummer uit de HOT100, maar ik gun het op de valreep een plaatsje.

Hoewel ik me niet helemaal kan vinden in sommige van jouw keuzes heb je wel een heel gevarieerde lijst samengesteld. Country, soul, pop, rock, jazz en zelfs het Cocktail Trio met een populair Nederlandstalig liedje passeert de revue. Verrassend en leuk.

Inderdaad wel een hele gevarieerde lijst met vanalles door elkaar heen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b5/I_Can%27t_Explain.jpg

Week 3:

01 (01) 09 The Supremes - Come See About Me #5
02 (03) 05 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
03 (**) 01 The Who - I Can't Explain
04 (02) 10 Marvin Gaye - How Sweet It Is (To Be Loved By You)
05 (05) 05 The Temptations - My Girl
06 (06) 07 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
07 (04) 05 The Primitives - The Ostrich
08 (07) 11 Them - Baby Please Don't Go #4
09 (12) 02 The Rolling Stones - Heart of Stone
10 (11) 03 Don Covay - Take This Hurt Off Me
11 (08) 07 Wendy Rene - Bar-B-Q
12 (09) 11 Them - Gloria
13 (**) 01 The Kinks - Tired of Waiting for You
14 (14) 02 Sam Cooke - A Change is Gonna Come
15 (13) 05 Shirley Ellis - The Name Game
16 (17) 02 ZZ & De Maskers - Ik Heb Genoeg Van Jou
17 (20) 02 Dobie Gray - The "In" Crowd
18 (10) 08 Martha Reeves & The Vandellas - WiId One
19 (16) 11 The Sonics - Psycho
20 (**) 01 The Artwoods - Sweet Mary

exit:
James Brown - Night Train
Petula Clark - Downtown
The Shangri-Las - Leader of the Pack #6

Na Zoot Suit van The High Numbers dan eindelijk de echte debuutsingle van The Who. Dit is altijd een van mijn favoriete liedjes van hen geweest, maar heb me nooit gerealiseerd dat dit hun eerste grote hit en debuutsingle onder de naam The Who was. Grofweg 10 jaar geleden heb ik het ontdekte toen een vriend van mij dit nummer wel eens draaide in een alternatieve popdisco (kan ook prima voor of na You Really Got Me dat eveneens is geproduceerd door Shel Talmy). Een klik met The Who heb ik eigenlijk nooit echt gehad (misschien komt het nog), maar dit is een geweldige plaat.

The Kinks komen met hun derde single op de proppen. Een heel andere geluid dan de vorige twee, maar wel een heel erg mooi liedje van de hand van Ray Davies. Volgens Wikipedia is dit de eerste van de acht singles die The Kinks zullen uitbrengen in 1965, dus we zijn voorlopig zoet met ze.

The Artwoods stonden al een paar weken in mijn tiplijst nadat ze hier waren genoemd. Dit nummer wil niet echt beklijven na 4 weken luisteren, maar het klinkt wel erg lekker. Fijne freakbeat en vernoemd naar zanger Art Wood, de broer van Ron Wood die ik afgelopen mei nog op Pinkpop zag met weer een ander bandje... Ook in deze band nog toetsenist Jon Lord, die later beroemd werd met Deep Purple.

heicro schreef:
Hoewel ik me niet helemaal kan vinden in sommigen van jouw keuzes heb je wel een heel gevarieerde lijst samengesteld. Country, soul, pop, rock, jazz en zelfs het Cocktail Trio met een populair Nederlandstalig liedje passeert de revue. Verrassend en leuk.

Ik houd heel erg van variatie en smaken verschillen natuurlijk.
Hup Hup Hup is echt een ontdekking voor mij. Het nummer draai ik nu regelmatig. Mijn vrouw vind het maar niks. Tot een paar jaar geleden was zij coördinator activiteitenbegeleiding in verpleeghuizen. Zij regelde optredens en kon het Cocktail Trio boeken, maar dat heeft ze nooit willen doen. Willeke Alberti en Eddy Christiani heeft zij wel geboekt. Daar mocht ik naartoe en ik heb ze ook allebei live gezien.

Nieuwkomers: week 3 van 1965.

26. The Shadows - Genie With The Light Brown Lamp
The Shadows moesten die tijd de fakkel doorgeven aan bands als The Beatles en Rolling Stones. Wel een vlot en vrolijk deuntje en hun heldere golvende gitaarsound is legendarisch.
Cijfer: 7,5

27. Lucille Starr - Crazy Arms / Colinda
Haar mengeling van Frans en Engels vind ik leuk en geeft haar afkomst aan. Beide singles vind ik trouwens nauwelijks onder doen voor The French Song (verhoog ik naar 7,5), even sfeervol als charmant.
Cijfer: beiden 7

28. Chubby Checker - Lovely, Lovely (Loverly, Loverly)
Dit nummer lijkt veel op The Lion Sleeps Tonight van The Tokens maar zijn uitstekende (soul)stem die hier goed tot zijn recht komt doet mij alsnog een behoorlijk hoog cijfer geven. Dat hij ook een prima soulzanger is bewijst dit nummer in de stijl van Sam Cooke.

33. Adamo - Les Filles Du Bord De Mer
Later gecoverd door Arno (die overigens door zijn idool Adamo is beïnvloed) maar de oorspronkelijke versie blijf ik de beste vinden, al was het maar door het vlottere ritme.

34. Gudrun Jankis - Let Kiss
Er bestaan meerdere versies van maar ik heb deze genomen, is het origineel (dacht ik) en de andere versies verschillen er nauwelijks van. Doet mij steeds aan de kuskesdans denken, ik hoorde dit nummer voor het eerst op een trouwfeest waarbij de kuskesdans werd ingezet.

36. The Newbeats - Bread And Butter
Vorige week kwam de opvolger Everything's Allright en nu komt hun vorige hit ineens ook binnen. Erg leuk en grappig (wat ik vorige week ook zei), later gecoverd door de Nieuwe Snaar.

37. Wim Sonneveld - Frater Venantius
Lange tijd geleden nog zijn shows gezien, toch wel een legendarische en invloedrijke cabaretier. Zeg maar ja tegen het leven ...
Cijfer: 8

40. Sandie Shaw - Girl Don't Come
Ook dit vind ik een leuk en vlot nummer met fijne melodie al ligt dat in het verlengde van haar vorige hit.

LucM schreef:
28. Chubby Checker - Lovely, Lovely (Loverly, Loverly)
Dit nummer lijkt veel op The Lion Sleeps Tonight van The Tokens maar zijn uitstekende (soul)stem die hier goed tot zijn recht komt doet mij alsnog een behoorlijk hoog cijfer geven. Dat hij ook een prima soulzanger is bewijst dit nummer in de stijl van Sam Cooke.

De soulstem vind ik in Lovely, Lovely beter tot zijn recht komen dan in Black Cloud. Als nummer is Lovely flut. Het lijkt te veel op The Lion. Bovendien komt op 01:30 Rhythm Of the Rain er dwars doorheen. Slaat nergens op.

17 januari 1965, week 3

01 (01) 04 The Beatles - No Reply
02 (02) 05 The Rolling Stones - Heart of Stone
03 (05) 05 Adam Faith With The Roulettes - It's Allright
04 (04) 08 The Beatles - I Feel Fine
05 (03) 05 The Primitives – The Ostrich
06 (09) 03 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
07 (06) 11 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
08 (10) 03 Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come
09 (08) 06 Chubby Checker - Lovely Lovely
10 (07) 04 The Seekers - I'll Never Find Another You

11 (13) 03 The Temptations My Girl
12 (15) 07 The Supremes - Come See About Me
13 (---) 01 The Kinks - Tired Of Waiting For You
14 (21) 05 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
15 (28) 02 Don Covay - Take This Hurt Off Me
16 (12) 05 Sonny and Cher - Baby Don't Go
17 (14) 10 The Moody Blues - Gow Now
18 (11) 05 Gary Lewis & The Playboys - This Diamond Ring
19 (---) 01 The Who - I Can't Explain
20 (17) 10 The Rolling Stones - Little Red Rooster

21 (29) 02 Johnny Cash - Orange Blossom Special
22 (16) 09 Georgie Fame - Yeh, Yeh
23 (18) 07 The Motions - It's Gone
24 (30) 02 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
25 (---) 01 Jewel Akens - The Birds and the Bees
26 (19) 04 Philip & Stephan - Meet Me Tonight Little Girl
27 (24) 04 Gerry and the Pacemakers - Ferry Cross The Mercy
28 (26) 07 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
29 (32) 05 Shawn Elliott - Shame and Scandal in the Family
30 (22) 06 Martha Reeves & The Vandellas - WiId One

31 (23) 12 The Kinks - All Day And All Of The Night
32 (39) 02 Cliff Richard - I Could Easily Fall (In Love With You)
33 (---) 01 The Hollies - Yes I Will
34 (---) 01 Bobby Goldsboro - Little Things
35 (---) 01 Manfred Mann - Come Tomorrow
36 (40) 02 The Beatles - I'm Happy Just To Dance With You
37 (20) 04 The Poets - Now We're Thru
38 (31) 04 The Plebs - Bad Blood
39 (---) 01 The Artwoods - Sweet Mary
40 (---) 01 The Spencer Davis Group - I Can't Stand

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fa/The_Kinks_Tired_of_Waiting_for_You_single_cover.jpg

Week 3 is de week van de binnenkomst van beroemde bands, alhoewel het kwalitatief nog niet allemaal indrukwekkend is.

The Kinks hebben in hun korte bestaan al twee wereldhits op hun naam staan. Frontman Ray Davies is op 20 jarige leeftijd al uitgegroeid tot een begenadigd liedjesschrijver en schreef het simpele, maar o zo mooie Tired Of Waiting For You. Het werd een nummer 1 hit in de UK.

Na het mislukken van de debuutsingle Zoot Suit overtuigen The Who meer met I Can't Explain Deze legendarische Engelse rockpioniers waren vooral in de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw wereldberoemd. De vroege mod-albums van de band, met korte, soms agressieve nummers erop, zijn goede voorbeelden van hoe The Who er uitzag: Pete Townshend met zijn powerchords; Keith Moon met zijn explosieve drumwerk; John Entwistle met zijn fantastische basloopjes en Roger Daltrey met zijn krachtige stem en rondvliegende microfoon.
Hun albums hadden grote invloed op de ontwikkeling van de hardrock en de powerpop, terwijl hun luidruchtige en agressieve concerten de weg vrijmaakten voor de komst van punkrock- en heavymetalbands, die op deze manier door The Who geïnspireerd werden.
The Who staan op nummer 9 van de lijst van de 100 Grootste Rock-'n-Rollartiesten.

Jewel Akens was een Amerikaanse zanger en muziekproducent. Hij had één grote hit met The Birds and the Bees, dat de derde plaats bereikte in de Billboard Hot 100. Akens zong in verschillende groepen, waaronder The Turn-Arounds. Deze groep kreeg in 1965 het nummer The Birds and the Bees aangeboden. Maar omdat de andere leden van de groep het nummer niet goed vonden, nam Akens het alleen op.
Wat zullen ze een spijt hebben gehad, want het werd een grote hit in zowel de Verenigde Staten als in Europa.

The Hollies timmerden ook aan de weg. Yes I Will is een aardig nummer, maar minder dan Just One Look, dat eerder werd uitgebracht. Hun beste nummers moesten echter nog komen. Toch is hun samenzang al indrukwekkend.

Bobby Goldsboro komt met het leuke Little Things dat in de Lage landen meer bekendheid kreeg door Dave Berry.

Nog zo'n bekende band is Manfred Mann. Eigenlijk had deze band drie succesvolle periodes. Met zanger Paul Jones hadden ze veel succes in 1964 en 1965, maar ook na zijn vertrek had de band tot 1969 met zanger Mike d'Abo een aantal grote hits en als progressieve rockband onder de bandnaam Manfred Mann's Earth Band wisten zij het succes te contuinueren. Zowaar een knappe prestatie. Come Tomorrow is overigens een ietwat gedateerde, maar wel mooie ballad.

Pas eind 1965 brak The Spencer Davis Group met Keep on Running echt door. Ondanks het grote talent van de toen 16 jarige zanger/ toetsenist Steve Winwood overtuigd de band met I Can't Stand It nog niet helemaal.

50 Tracks Rearviewmirror Top 40 week 03 1965

01 01 04 Sam Cooke - Shake / A Change Is Gonna Come
02 --- 01 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
http://hitparade.ch/cdimag/little_anthony_the_imperials-hurt_so_bad_s.jpg

03 02 08 The Shangri-las - Give Him A Great Big Kiss
04 03 04 The Temptations - My Girl
05 04 09 The Beatles - I Feel Fine
06 05 09 Peter And Gordon - I Go To Pieces
07 06 08 The Zombies - Tell Her No
08 15 02 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)
09 08 12 The Drifters - Saturday Night At The Movies
10 12 04 The Beatles - No Reply

11 07 11 Them - Gloria / Baby Please Don't Go
12 --- 01 The Kinks - Tired Of Waiting For You
13 13 03 The Exciters - I Want You To Be My Boy
14 17 03 Gerry And The Pacemakers - Ferry Cross The Mersey
15 19 02 Dusty Springfield - Live It Up
16 --- 01 The Who - I Can't Explain
17 22 03 The Rockin' Berries - What In The World's Come Over You
18 18 03 Gary Lewis & The Playboys - This Diamond Ring
19 16 04 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
20 --- 01 The Hollies - Yes I Will

21 --- 01 Lorne Greene - Ringo
22 11 07 The Vibrations - My Girl Sloopy
23 28 02 The Manhattans - I Wanna Be (Your Everything
24 27 03 Don Covay - Take This Hurt Off Me
25 09 10 The Moody Blues - Go Now
26 10 08 The Motions - It's Gone
27 14 12 The Cinnamons - I'm Not Gonna Worry (Cause I know He's Mine)
28 32 03 The Shangri-Las - Maybe / Shout
29 23 03 Little Milton - Blind Man
30 21 13 The Gestures - Run, Run, Run

31 22 04 The Seekers - I'll Never Find Another You
32 --- 01 Jewel Akens - The Birds And The Bees
33 24 07 Betty Everett - Getting Mighty Crowded
34 29 05 The Spencer Davis Group - I Can't Stand It
35 30 07 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
36 36 02 Brenda Lee - The Crying Game
37 20 05 The Primitives - The Ostrich
38 --- 01 The Downbeats - Do You Know What I'm Talkin' About
39 --- 01 Hattie Littles - Conscience I'm Guilty
40 26 05 Dobie Gray - The "In" Crowd

Muziek doet soms rare dingen. Ik ben letterlijk fysiek allergies voor sommige vormen van Jazz. Ik kan er simpel weg niet tegen. Van Hurt So Bad van Little Anthony & The Imperials krijg ik dan juist weer het soort kippenvel waar je erg blij (of triest) van kunt worden. Wat een stem en een geweldige song.

Justus18 heeft me helemaal op het spoor van Ringo gezet. Ik vond het vorig jaar toen ik het een keer hoorde wel erg een novelty track. Maar het is inderdaad erg leuk. Dus in de herkansing.
Verder veel bekende binnenkomers uit de ander lijstjes.

Tot slot twee onbekende Motown singles. The Downbeats zijn helemaal niet te vinden. Ze waren bekender onder de naam The Elgins.
Over Hattie Littles is al wat meer te vinden. Een klassiek tragisch verhaal over drugs, alcohol, Marvin Gaye en een om zeep gebrachte echtgenoot, zodat ze ook nog de cel in mocht. Ik begin het nummer steeds beter te vinden.

50tracks schreef:
Justus18 heeft me helemaal op het spoor van Ringo gezet.

En dan krijg ik vandaag voor mijn verjaardag van mijn vrouw ook nog eens een CD'tje van Het Cocktail Trio. Helaas zonder Hup Hup Hup, maar wel erg leuk.

Gefeliciteerd met je verjaardag.
In de jaren zestig zaten liedjes van dit trio in de jukebox van alle kroegen. Door hun liedjes, zoals Wie heeft de sleutel van de jukebox gezien, Hup Hup Hup en Kangoeroe-eiland werd het alleen maar gezelliger.

Dank je wel. Ik vind het hier ook erg gezellig

Gefeliciteerd.

Maak het gezellig.

De MuMe Top 10 van 17 januari 1965, week 3

01 (---) The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
02 (06) Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come
03 (02) The Temptations - My Girl
04 (03) The Beatles - I Feel Fine
04 (03) The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
05 (10) The Rolling Stones - Heart of Stone
06 (08) The Beatles - No Reply
07 (---) Lorne Greene - Ringo
08 (09) The Supremes - Come See About Me
09 (01) The Primitives – The Ostrich
10 (---) Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad

Lorne Greene met Ringo en The Velvelettes met He Was Really Sayin' Somethin' zijn weer terug in onze gezamelijke top 10. The Beatles staan op 4 ex aequo met The Shangri-Las.

De top 10 heeft een grillig verloop en dat komt omdat de deelnemers niet bepaald eensgezind zijn. Ieder van ons heeft zijn eigen specifieke smaak. Geen enkel nummer haalde punten van alle vier deelnemers. Zelfs niet van drie deelnemers. Gevarieerd is het daarentegen wel. We zien 3 meidengroepen, 2 soul, 3 pop, 1 crossover, 1 garagerock en een countrynummer.

10 (---) Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad

50tracks: Muziek doet soms rare dingen. Ik ben letterlijk fysiek allergies voor sommige vormen van Jazz. Ik kan er simpel weg niet tegen. Van Hurt So Bad van Little Anthony & The Imperials krijg ik dan juist weer het soort kippenvel waar je erg blij (of triest) van kunt worden. Wat een stem en een geweldige song.

09 (01) The Primitives – The Ostrich

heicro: The Ostrich werd in 1964 nauwelijks gezien als een opmerkelijke artistieke prestatie, werd zelfs schandalig genoemd en flopte. Toch kwam er vrij snel waardering. Met name door de alternatieve gitaarstemming presteerde Lou Reed in deze prille fase van zijn muzikale leven al iets dat nog nooit eerder was vertoond. De Ostrich tuning is uiteindelijk enorm invloedrijk op het verloop van de rockmuziek geworden. Ik kende dit nummer niet en ben dusdanig aangenaam verrast dat ik op de valreep mijn Top 20 van 1964 ga aanpassen om The Primitives een notering te geven. Dit zijn de krenten in de pap, wat een ontdekking.
herman: The Ostrich is inderdaad wel een ontdekking zeg!

08 (09) The Supremes - Come See About Me

Nog steeds de nummer 1 van herman
LucM: De derde Supremes-hit en wederom een voltreffer. Hier wordt op ritmisch vlak wat over een andere boeg gegooid maar het blijft op alle vlak een onweerstaanbaar nummer. Cijfer: 8,5

07 (---) Lorne Greene - Ringo

Ringo was een hit van de Canadese acteur Lorne Greene. Hij werd vooral door de tv serie 'Bonanza' bekend.
Justus18: Het nummer heeft een klassiek cowboyritme, mooie koortjes en prachtig parlando. Het gaat over een terrorist met een sprankje goed, die met onnodig veel geweld om het leven wordt gebracht. In de HOT100 zakt de voormalige nummer 1, maar het nummer klimt nog in de UK Charts. Bij Veronica stijgt het onverwacht van 40 naar 31 en bij mij dus van 2 naar 1.
50tracks: Justus heeft me helemaal op het spoor van Ringo gezet. Ik vond het vorig jaar toen ik het een keer hoorde wel erg een novelty track. Maar het is inderdaad erg leuk. Dus in de herkansing.

06 (08) The Beatles - No Reply

heicro: Dankzij een Italiaanse single release op 10 december 1964 van The Beatles met No Reply/ Baby's in Black moet ik mijn jaarlijstje opnieuw aanpassen. Dit fantastische nummer komt in mijn lijst binnen op 4.
Arrie: Een erg sterke No Reply. Mooie Lennon-compositie en vooral de gedeeltes dat hij eventjes wat schreeuwiger zingt, en heel mooi die gitaar erin komt, zijn mooi. Alleen een beetje jammer einde.

05 (10) The Rolling Stones - Heart of Stone

marco straaten: Topnummer
HiLL: Wereldnummer
avdj: Meestelijk
heicro: The Rolling Stones hebben een top jaar en met het geweldige Heart of Stone een derde notering in mijn lijst. Het nummer kwam in de VS en Canada op 19 december 1964 als single uit met What a Shame op de B-kant.

04 (03) The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss

kemmhe Shangri-Las wijken net wat af van de doorsnee sixties girl group. Dat maakt van hen de boeiende cultgroep die ze eigenlijk al van meet af aan waren.
50tracks: The Shangri-Las hebben simpelweg de beste zangeres. How does he dance.... very, very close...... zingt ze aan het einde in de studieversie, live moest het ietsje braver.
herman: The Shangri-Las zijn met The Ronettes en The Crystals toch wel de beste girl group aller tijden, denk ik (The Supremes een mooie 4e plaats). Inderdaad: Mary Weiss is gewoon de beste zangeres.

04 (03) The Beatles - I Feel Fine

heicro: Het zal niet verbazen dat een van de beste songs van 1964 van The Beatles is. Ze scoorden dan ook de ene na de andere nummer 1 hit. Binnen vijf dagen waren er in Engeland 800.000 exemplaren van I Feel Fine verkocht. Op 5 december 1964 kwam de single de Nederlandse hitparade binnen van het blad Hitwezen. In de Top 40, die voor de allereerste keer werd gepubliceerd op 2 januari 1965, stond het nummer op nummer 1.
LucM: De eerste nr.1-hit in de top-40 en mede daarom legendarisch. Het was ook de eerste single waarin gebruik werd gemaakt van feedback. Blijft alleszins een heerlijk en vitaal nummer, op het eerste gehoor vrij simpel maar met geniale melodie, gitaarsolo en zangpartijen die niet uit het hoofd te krijgen zijn.

03 (02) The Temptations - My Girl

The Temptations is een Amerikaanse band, met hun hoogtepunt in de jaren 60. Samen met The Supremes waren zij de echte hitsellers van Motown. Volgens velen waren The Temptations even belangrijk voor de soul als The Beatles voor de rock. My Girl is, samen met Papa Was a Rollin' Stone, de meest succesvolle single van The Temptations.

02 (06) Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come

Shake werd vlak voor de dood van Sam Cooke opgenomen. De B side A Change Is Gonna Come wordt door velen beter dan de A side gevonden. Het liedje heeft door de jaren heen aan waardering gewonnen. Het nummer beschrijft Cooke's innerlijke strijd met racisme. In Rolling Stone's The 500 Greatest Songs of All Time staat A Change Is Gonna Come als #12 genoteerd.
Luister deze week naar: A Change Is Gonna Come

01 (---) The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'

Meidengroep vergelijkbaar met Martha and the Vandellas, The Marvelettes en The Supremes. Dit nummer werd een kleine hit, maar dankzij de cover van Bananarama werd het meer bekend.

Week 4:

01 (01) 10 The Supremes - Come See About Me #6
02 (03) 02 The Who - I Can't Explain
03 (02) 06 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
04 (05) 06 The Temptations - My Girl
05 (06) 08 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
06 (04) 11 Marvin Gaye - How Sweet It Is (To Be Loved By You)
07 (10) 04 Don Covay - Take This Hurt Off Me
08 (08) 12 Them - Baby Please Don't Go #4
09 (09) 03 The Rolling Stones - Heart of Stone
10 (14) 03 Sam Cooke - A Change is Gonna Come
11 (13) 02 The Kinks - Tired of Waiting for You
12 (**) 01 Aretha Franklin - Can't You Just See Me
13 (07) 06 The Primitives - The Ostrich
14 (11) 08 Wendy Rene - Bar-B-Q
15 (12) 12 Them - Gloria
16 (**) 01 Sam Cooke - Shake
17 (**) 01 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
18 (15) 06 Shirley Ellis - The Name Game
19 (**) 01 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game of Love
20 (**) 01 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad

exit:
The Artwoods - Sweet Mary
ZZ & De Maskers - Ik Heb Genoeg Van Jou
Dobie Gray - The "In" Crowd
Martha Reeves & The Vandellas - WiId One
The Sonics - Psycho

24 januari 1965, week 4

01 (01) 05 The Beatles - No Reply
02 (02) 06 The Rolling Stones - Heart of Stone
03 (03) 06 Adam Faith With The Roulettes - It's Allright
04 (04) 09 The Beatles - I Feel Fine
05 (06) 04 Del Shannon - Keep Searchin' (We'll Follow The Sun)
06 (13) 02 The Kinks - Tired Of Waiting For You
07 (05) 06 The Primitives – The Ostrich
08 (07) 12 Them - Baby Please Don't Go/ Gloria
09 (19) 02 The Who - I Can't Explain
10 (---) 01 The Animals - Don't Let Me Be Misunderstood

11 (15) 03 Don Covay - Take This Hurt Off Me
12 (14) 06 The Velvelettes - He Was Really Sayin' Somethin'
13 (08) 04 Sam Cooke - Shake/ A Change Is Gonna Come
14 (21) 03 Johnny Cash - Orange Blossom Special
15 (11) 04 The Temptations My Girl
16 (09) 07 Chubby Checker - Lovely Lovely
17 (12) 08 The Supremes - Come See About Me
18 (10) 05 The Seekers - I'll Never Find Another You
19 (25) 02 Jewel Akens - The Birds And The Bees
20 (24) 03 The Four Seasons - Bye Bye Baby (Baby Goodbye)

21 (17) 11 The Moody Blues - Gow Now
22 (20) 11 The Rolling Stones - Little Red Rooster
23 (33) 02 The Hollies - Yes I Will
24 (18) 06 Gary Lewis & The Playboys - This Diamond Ring
25 (30) 07 Martha Reeves & The Vandellas - WiId One
26 (34) 02 Bobby Goldsboro - Little Things
27 (22) 10 Georgie Fame - Yeh, Yeh
28 (23) 08 The Motions - It's Gone
29 (---) 01 Otis Redding - That's How Strong My Love Is
30 (---) 01 Roger Miller - King Of The Road

31 (---) 01 The Ad Libs - The Boy from New York City
32 (---) 01 Little Anthony & The Imperials - Hurt So Bad
33 (28) 08 The Shangri-Las - Give Him A Great Big Kiss
34 (39) 02 The Artwoods - Sweet Mary
35 (35) 02 Manfred Mann - Come Tomorrow
36 (26) 05 Philip & Stephan - Meet Me Tonight Little Girl
37 (37) 05 The Poets - Now We're Thru
38 (---) 01 Wayne Fontana & The Mindbenders - The Game Of Love
39 (---) 01 Herman's Hermits - Can't You Hear My Heartbeat
40 (---) 01 Shirley Bassey - Goldfinger

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQcoHgkE4_zE9NipKq-kDi8hadE2bBdMpPkTruLJWvq-Ot5b6LR

De blikvanger van The Animals was zanger Eric Burdon, een klein mannetje met een krachtige bluesrockstem. Na hun klassieker The House of the Rising Sun waren ze tot 1969 leverancier van een serie hits met een hoge kwaliteit. Don't Let Me Be Misunderstood was al eerder door Nina Simone op het vinyl gezet, maar de versie The Animals is sneller en en de riff die bij Nina Simone alleen in de outro is te horen is veel prominenter aanwezig. In 1977 werd er het nummer opnieuw een wereldwijde hit door Santa Esmeralda.

Alhoewel Otis Redding zijn ontluikende talent als songwriter al op jonge leeftijd had aangetoond met pareltjes als Pain in My Heart, That's How Strong My Love en These Arms of Mine kwam hij in januari 1965 toch weer met een cover. Onder druk van zijn platenmaatschappij moest er worden gescoord, desnoods met een liedje van een ander. Zo geschiedde en het resultaat mag er toch zijn. That's How Strong My Love Is is een prima ballad.

Op 30 staat Roger Miller met King Of The Road. Dit populaire nummer werd 4 in de Billboard Hot 100, en 1 in de UK. Nederland en de rest van Europa liepen in die jaren ver achter op de toonaangevende Amerikaanse en Britse charts. Pas op 22 mei 1965, vier maanden na de release kwam het nummer in de Nederlandse Top 40 binnen en bereikte een 14e plaats. In België brak het nummer nooit door.

The Boy From New York City van The Ad Libs uit New Jersey valt op door de doo-wop. Een cover van het origineel door de Britse formatie Darts kwam pas 13 jaar later in de top 40.

Het blijkt lastig om Little Anthony & The Imperials onder een bepaald genre te plaatsen. Herman noemt het pop, 50tracks jazz en Wikipedia maakt het helemaal bont door de kwalificaties rhythm and blues, soul en doo-wop aan de groep toe te kennen. Misschien moeten we het crossover noemen? Hoe dan ook. Na het prachtige Goin' Out Of My in november/ december komen ze nu met Hurt So Bad. Het is opnieuw een pareltje met een hoog dramatisch gehalte.

De overige drie nummers zullen geen hoge ogen gooien, zelfs het beroemde Goldfinger van Shirley Bassey niet. Het ligt niet aan de compostitie, die is zoals alle Bond liedjes weer fantastisch. Ik ben allergisch voor het buitenproportioneel over de top gaande stemgeluid van de zangeres.

Ah die van The Animals gaat bij mij ook goed scoren. Heerlijk nummer is dat.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:38 uur

geplaatst: vandaag om 04:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.