MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
starbright boy schreef:
Ben ik trouwens de enige die vreselijke jeuk krijgt bij dit stukje tekst in Africa:

(quote)

Die middelste zin is een van de lelijkste die ik in popteksten ken.

Altijd als ik Africa ergens hoor kijk ik altijd met smart uit naar precies die zin, echt de slechtst lopende zin uit de muziekgeschiedenis

Moet toch voldoening geven dat een relatief jeugdige band (voor Top 2000 begrippen) als Weezer blijkbaar van grote invloed is. Ik ben benieuwd waar Hash Pipe is geëindigd

Porcupine Head schreef:
Africa in de top 10 vind ik verrassend, maar tegelijkertijd ook weer niet. Bij de jongeren is dit nummer enorm populair.

Enig idee wat de reden is dat dit onder jongeren zo populair is?

Reijersen schreef:
(quote)

Enig idee wat de reden is dat dit onder jongeren zo populair is?

Verloedering

Het feit dat het nummer een uitgebreide Knowyourmeme-pagina heeft zegt ook wel wat.

starbright boy schreef:
Ben ik trouwens de enige die vreselijke jeuk krijgt bij dit stukje tekst in Africa:

(quote)

Die middelste zin is een van de lelijkste die ik in popteksten ken.

Verschrikkelijk, nog los van het feit dat de Kilimanjaro zo'n 450 km van de Serengeti verwijderd ligt... Het nummer zelf is door de jaren heen wel gegroeid in mijn waardering. Ik weet dat Scientist hem in 2013 als afsluiter van zijn set op Dour draaide en ik verbaasd stond over het feit dat een paar duizend wappies het uit volle borst meezongen, maar het nummer heeft wel een onverwoestbare feelgood-vibe.

Ook nog even mijn lijstje dan. Ik geloof ook niet zo in vrije keuzes:

Aerosmith - Dream On
Amy Winehouse - Tears Dry On Their Own
Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like A) Natural Woman
Carly Simon - Coming Around Again
Dinah Washington - Mad About The Boy
Doors - Riders On The Storm
Echo & The Bunnymen - Killing Moon
Erykah Badu - Tyrone (Live)
Etta James - At Last
Fleetwood Mac - Dreams
Florence + The Machine - Dog Days Are Over
Gang Starr - Lovesick
Heather Nova - London Rain (Nothing Heals Me Like You Do)
Janis Ian - At Seventeen
Jimi Hendrix Experience - All Along The Watchtower
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Lana Del Rey - Video Games
Led Zeppelin - Since I’ve Been Loving You
London Grammar - Strong
Marvin Gaye - What's Going On
Metallica - One
Nick Drake - Time Has Told Me
Nina Simone - Ain't Got No, I Got Life (Original)
Pearl Jam - Black
Radiohead - Street Spirit
Rolling Stones - Gimme Shelter
Sade - No Ordinary Love
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Soundgarden - Black Hole Sun
Suzanne Vega - Left Of Centre
Talk Talk - Life's What You Make It
The Church - Under The Milky Way
Them - Baby Please Don't Go
Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
U2 - One

Arrie schreef:
Het feit dat het nummer een uitgebreide Knowyourmeme-pagina heeft zegt ook wel wat.

Waarbij de Angel City Chorale versie uit 2013 echt waanzinnig is uitgevoerd. Dat intro alleen al. Kippenvel all over the place.

Mooi dat Africa/Toto weer terug is in de top 10. Niet het allermooiste nummer van de band, maar eeuwigheidswaarde heeft het zeker. Gezien ook de flinke stijging naar plek 8 en waardering vanuit een jonger publiek.

Kwam deze analogie over Africa tegen op Fok! en vond hem wel treffend

De Norah Jones onder de prostaatrock

Ik snap er zelf geen (v***)bal van dat dit nummer nu opeens door zoveel jongeren wordt opgepikt, enkel omdat er wat memes over zijn geweest de laatste jaren. Imo is het gewoon een allesbehalve speciaal popnummer uit de 80s. Prima om ergens rond plaats 1000 tegen te komen, maar nul eeuwigheidswaarde als je het mij vraagt. Meer zo'n song die binnenkort ook in het Foute Uur van Q is te horen. Lachwekkend ook dat ie vorig jaar opeens binnenkwam in de Tijdloze op plaats 37 na een uitgebreide campagne. Zullen we dan maar voor alle vergeten hits actie gaan voeren?

Vrij zure reactie die je over ieder nummer kan maken. Het kan je nummer niet zijn, maar wat er gezegd wordt klopt gewoon niet.
enkel omdat er wat memes over zijn geweest de laatste jaren.
Africa staat al jaren in de Top 2000 en is bij mijn weten al jaren populair onder jongeren. Ik zou eerder verklaren dat steeds meer jongeren zijn gaan stemmen voor de top 2000 en steeds meer ouderen afhaken.

Nogmaals, het kan je nummer niet zijn, maar het "allesbehalve speciaal" noemen, slaat nergens op. Er is geen enkel nummer dat ook maar in de buurt komt van de sound en sfeer van Africa. Binnen hun oeuvre ook een behoorlijk uniek nummer. Dat is ook de reden dat veel mensen het zo'n goed nummer vinden.

En doen alsof het een "vergeten hit" is, is al helemaal onzin. If anything, heeft dit nummer alleen maar aan populariteit gewonnen en is nooit vergeten.

Gretz schreef:
(quote)

Pff die vernieuwde populariteit hebben we dus grotendeels te danken aan onze ?? ?? vrienden
Nee, het is omgedraaid. Die series stoppen het nummer erin, omdat het erg populair is.

Als je kijkt naar de Google Trends zie je ook dat het aantal zoekopdrachten tussen 2004 en 2017 vrijwel gelijk is gebleven. Pas dit jaar (die piek is vanaf eind 2017) zie je significant meer aandacht voor Africa.
https://i.gyazo.com/282c98e681f3b43946e9b9e4cf4ea5d3.png

En in 2013 steeg Africa al van 62 naar 28 in de Top 2000. Daar hebben bovengenoemde series niets mee te maken.

Oké, wat betreft die series neem ik m'n woorden terug, wist niet dat de populariteit al eerder toenemende was.

Blijf het niettemin een erg overrated deuntje vinden Tegelijkertijd speelt mee dat Africa in m'n studententijd een klein trauma heeft opgeleverd voor mij en m'n vriendengroep.

Gelukkig is het aantal jongeren hier op MuMe zeer beperkt en hoeven we voorlopig niet te vrezen voor een finaleplaats in de Ladder

Ik zou meer jongeren op deze forum echt wel gezellig vinden

Gretz schreef:
Tegelijkertijd speelt mee dat Africa in m'n studententijd een klein trauma heeft opgeleverd voor mij en m'n vriendengroep.
Ach, zodoende heb ik een hekel aan Angels van Robbie Williams gekregen. ¯_(ツ)_/¯

Onweerwolf
Gretz schreef:
Kwam deze analogie over Africa tegen op Fok! en vond hem wel treffend

(quote)

Ik snap er zelf geen (v***)bal van dat dit nummer nu opeens door zoveel jongeren wordt opgepikt, enkel omdat er wat memes over zijn geweest de laatste jaren. Imo is het gewoon een allesbehalve speciaal popnummer uit de 80s. Prima om ergens rond plaats 1000 tegen te komen, maar nul eeuwigheidswaarde als je het mij vraagt. Meer zo'n song die binnenkort ook in het Foute Uur van Q is te horen. Lachwekkend ook dat ie vorig jaar opeens binnenkwam in de Tijdloze op plaats 37 na een uitgebreide campagne. Zullen we dan maar voor alle vergeten hits actie gaan voeren?

In 1991 Stond 'Africa' al eens op #7 in Veronica's Top 100 Aller Tijden, de moeder van de aller tijden lijsten. Zo vreemd is het echt niet. 'Africa' is al jaren zo'n mainstream ultraklassieker die gemiddeld maar net één stapje lager op de ladder staat dan Bohemian, Stairway, Child & Hotel.

Afkondiging

Africa heeft altijd wel in de Top 100 aller tijden gestaan vanaf 1982.
Des te vreemder dat de nieuwe nummer 3 daar nog nooit in gestaan heeft.
Die is echt pas de laatste 5 jaar populair.

Maarja, qua Pink Floyd kwam het in de Top 100 ook nooit verder dan Another Brick in the Wall als notering.
Appels met peren, denk ik.

Onweerwolf
StopMakingSenseo schreef:
Africa heeft altijd wel in de Top 100 aller tijden gestaan vanaf 1982.
Des te vreemder dat de nieuwe nummer 3 daar nog nooit in gestaan heeft.
Die is echt pas de laatste 5 jaar populair.

Ja, dat is nou wél echt een voorbeeld van een nummer dat door studentenverenigingen populair is gemaakt in de afgelopen 10 jaar.

In de Top 100 aller Tijden tijd had je van Joel altijd alleen elk jaar 'Goodnight Saigon' met een eenmalige lage notering voor 'Piano Man' en 'Uptown Girl'.

Ah, toch nog 1 keer. Geen zin om ze allemaal door te nemen
Ik geloof dat Money van PF er ook wel een keer ingestaan heeft.

Onweerwolf
6 jaar lang zelfs.

Dat was dan voordat ik 'm begon te volgen. Heb het wel in het Hitdossier zien staan ja.

Onweerwolf
Poeha schreef:
(quote)

Waarbij de Angel City Chorale versie uit 2013 echt waanzinnig is uitgevoerd. Dat intro alleen al. Kippenvel all over the place.

Intro was echt geweldig leuk, maar toen de solisten begonnen ben ik wel heel snel afgehaakt. Alsof je je pa mee hoort zingen met z'n walkman.

Marillion met Kayleigh maar liefst 11 keer bij de beste 10, waarbij in 1991 ook nog de 2e plek achter Boh Rap werd behaald
Als Marillion liefhebber nooit geweten, dat dat nummer destijds zo populair was.

Onweerwolf
Outlaw104 schreef:
Marillion met Kayleigh maar liefst 11 keer bij de beste 10, waarbij in 1991 ook nog de 2e plek achter Boh Rap werd behaald
Als Marillion liefhebber nooit geweten, dat dat nummer destijds zo populair was.

nummer 2!

Als Africa zo hoog staat vanwege studentenclubs, dan vrees is dat Summer of 69 binnen een paar jaar ook de top 10 gaat halen. De gruwel.

Op mijn faculteit, Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TUDelft, was Top Gun de lijffilm. Great Balls of Fire of You've Lost that Loving Feeling hoog in de lijst zou ik dan wel weer humor vinden.

Grappig dat in diverse media en ook hier de 'schuld' van het succes van nummers als Piano Man en Africa wordt afgeschoven op hipsters of studentenverenigingen. Daarbij wordt wel heel makkelijk voorbij gegaan aan het feit dat het - hoe gelikt ook - gewoon uitstekend in elkaar zittende pophits zijn. Ik denk dat Chevy de spijker op de kop slaat door te stellen dat de huidige generatie jongeren dat gewoon erkent, omdat de sociale druk om dit soort muziek niet goed te vinden voor hen veel minder is... Dat juich ik juist alleen maar toe. Persoonlijk hoor ik namelijk veel liever dit soort 'gezellige' nummers dan van die platen die elke zin tot leven uit je beuken, zoals Hotel California, Fix You of November Rain...

Toch maar mooi wat Africa hier weet te bereiken. Weer een paar pagina's gevuld met discussies over deze fijne track. Doet me deugd.
Heb er geen probleem mee dat dit nummer of de band je niet ligt. Dat is voor een ieder weer anders. Maar het hele jaar hoor je hier vrijwel niemand over (ook omdat er niet veel liefhebbers van de band op MuMe te vinden zijn), maar oh wee als het nummer dan eens heel hoog in die "vaak verafschuwde" top 2000 lijst staat (waar velen dan toch wel weer op gaan stemmen). Dan heb je de poppen aan het dansen en kan het bashen beginnen. Nou ik kan er prima van genieten, maar doe dat met mate. Werkt gewoon het best.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:26 uur

geplaatst: vandaag om 08:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.