MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik kan me er redelijk in vinden. Ik haakte wel af toen het Midden-Oosten erbij werd gehaald.

Waarom zouden er veel meer mannen dan vrouwen stemmen op de Top 2000? Ik kan dat niet ergens vinden, en ik zou ook niet weten waarom dat zo is. De opmerking dat de doelgroep van Radio 2 witte oude mannen zou zijn, lijkt mij totale onzin. Waarom zouden vrouwen niet naar Radio 2 luisteren? En toch wordt hierop voortgeborduurd in de discussie.

Ik kan wel vinden dat in 2017 de top 10 van de mannelijke stemmers op de Top 2000 tien mannelijke artiesten laat zien, en de top 10 van alleen vrouwelijke stemmers negen mannelijke artiesten en één vrouwelijke artiest (Claudia de Brey).

Poek schreef:
Aafke Romeijn over het gebrek aan vrouwen in de top 2000.

Wel in het artikel: een clipje van het favoriete nummer van Gretz.
Niet in een artikel: een argument tegen 'Ik stem gewoon op de beste nummers'.

Verder wil ik nog even muggenziften:

(quote)

Als je Abba meetelt, zou je dan Christine McVie en Stevie Nicks ook niet moeten meetellen? Eventueel ook nog Ellen Foley.

Ik tel er 12 bij de bovenste 100. Wendy & Lisa moeten er ook nog bij.

Ik kan me ook grotendeels vinden in het betoog van Aafke Romeijn. Mensen kunnen hier en op twitter wel blijven beweren dat het volkomen normaal is dat de mannen in dit soort muzieklijstjes domineren, maar dat is het natuurlijk niet. Aan de onderkant is het aanbod inderdaad vrijwel gelijk. Toch is er overal in de muziek sprake van ondervertegenwoording (pak de radioplaylists er maar allemaal bij). Dit issue lost zich niet vanzelf op.

Gretz schreef:
Aan de onderkant is het aanbod inderdaad vrijwel gelijk.

Dat vond ik trouwens wel een interessante opmerking, want waar is het op gebaseerd? Het klinkt voor mij als een aanname, en erg moeilijk om aan te tonen. Hoewel er meer vrouwelijke artiesten zijn dan voorheen, vermoed ik dat het aanbod nog steeds meer mannelijk dan vrouwelijk is. Ik kan dat echter net zo goed niet bewijzen - ik zou niet weten hoe - en ik ben daarom wel benieuwd hoe zij hierbij komt.

StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Ik tel er 12 bij de bovenste 100. Wendy & Lisa moeten er ook nog bij.

Als we alle te horen muzikanten mee gaan tellen, dan kom je op een enorm hoog mannenaantal uit, dus het maakt er niet per se beter op voor de vergelijking.

Arrie schreef:
(quote)

Als we alle te horen muzikanten mee gaan tellen, dan kom je op een enorm hoog mannenaantal uit, dus het maakt er niet per se beter op voor de vergelijking.

Het gaat er mij om dat er weer iemand een mening heeft met een totaal gebrek aan kennis

Arrie schreef:
(quote)

Dat vond ik trouwens wel een interessante opmerking, want waar is het op gebaseerd? Het klinkt voor mij als een aanname, en erg moeilijk om aan te tonen.

Voor mij is het ook een aanname hoor, grotendeels gebaseerd op de kennis die ik heb verzameld in de 14 jaar dat ik de muziek intensief volg. Ik ben helaas nog nooit een onderzoek tegengekomen dat op grote schaal heeft onderzocht hoeveel vrouwen en hoeveel mannen er serieus met muziek bezig zijn. Lijkt me ook moeilijk in kaart te brengen, want hoe baken je het precies af?

Ik zou het vrij logisch vinden als de verhoudingen in de westerse wereld - waar de emancipatie grotendeels is voltooid - nu rond de 50/50 liggen. Muziek maken is namelijk zo'n universele bezigheid/passie is dat de kans zeer groot is dat er ongeveer evenveel mannen als vrouwen zich intensief mee bezig houden. Ik ben nog ook nog nooit een studie tegengekomen die concludeert dat het mannelijk brein meer met muziek heeft.

Misschien maak je een grapje, maar om nou te zeggen dat iemand een totaal gebrek aan kennis heeft als diegene Wendy & Lisa niet noemt. Voor Christine en Stevie valt wat te zeggen, maar dan nog hebben zij geen prominente rol op Go Your Own Way. Bovendien doet het totaal geen afbreuk aan het stuk.

Nee, ik maak totaal geen grapje, waarom zouden we hen en de door Poek genoemde dames niet meerekenen?
En waarom daar niet even een klein beetje meer aandacht aan besteden als je toch die top 100 doorneemt?

Pas bij Karla DeVito zou het muggenziften worden

Omdat Wendy & Lisa slechts achtergrondmuzikanten zijn. Ellen Foley is ook een gastzangeres die je snel over het hoofd ziet als je door een lijst gaat om de vrouwelijke artiesten eruit te filteren. Christine en Stevie hebben nauwelijks een prominente rol op het betreffende nummer. Natuurlijk had ze ze kunnen noemen, maar het is wat mij betreft goed te begrijpen dat ze dat niet heeft gedaan, en nogmaals: ik zie niet hoe dit ook maar op enige manier afbreuk doet aan haar punt.

Ik zou zelf ook alleen voor de hoofdartiesten gaan, dat betekent niet per se een gebrek aan kennis. Christine en Stevie zou ik wel genoemd hebben overigens. Ellen had ik wellicht zelf ook over het hoofd gezien. Wendy & Lisa zou ik zelf niet noemen. Het zijn keuzes die je maakt. Je kunt daarover discussiëren maar dat is niet de discussie die ze wil voeren met haar stuk.

Het is Prince & The Revolution en Wendy Melvoin heeft de muziek geschreven, ik vind het toch wel een rol.

"Achtergrondmuzikanten"

Oké ze zijn ontzettend relevant. Jij je zin. Maar het is niet de discussie waar het stuk om draait.

Vind je nou echt dat ze niet geschikt is om hier een stuk over te schrijven als ze Wendy & Lisa niet noemt?

Ik vind de discussie sowieso diep triest. Je stemt op je favoriete muziek.
En als vele dames niet in die keuzes van de stemmers voorkomen, nou, dan zullen ze gewoon wat beter hun best moeten doen met hun muziek.

Mooi man dat turven op geslacht, en dat heet dan vooruitgang of progressief.

Die single strip vind ik trouwens ook diep triest.

Anderzijds, dat The Ace of Cups niet in de top 2000 staat zal toch niet per se aan hun muzikale kwaliteiten liggen?

Ze speelden op alle grote festivals in het ontluikende rocktijdperk. Met bands als The Grateful Dead en The Band. Iedereen was fan. Het was wachten op de grote doorbraak. En die kwam niet.

De vrouwen hebben zichzelf ook vaak afgevraagd waar het nu fout ging. Ze hadden een paar aardige managers die echt het beste met de band voor hadden. Maar The Ace of Cups moesten eerst een plaat maken. En ze kregen nergens een contract getekend.

Er werden voorwaarden aan zo’n eerste plaat verbonden. De band moest met die plaat op een grote tournee. En dat lag een beetje moeilijk. Want een paar bandleden hadden inmiddels kinderen gekregen. En vrouwen konden niet met kind en al op tournee. ‘Voor een man lag dat natuurlijk anders, in die tijd’, leggen de bandleden uit in de documentaire. Een rockende hippieman met kind kon prima een jaartje op wereldtournee, in zijn met bloemen beschilderde toerbus. Dat kind bleef gewoon thuis, bij de vriendin of echtgenote. Summer of love of geen summer of love.

Je stemt op je favoriete muziek.

Als de grote radiostations al vanaf de jaren 70 meer vrouwelijke artiesten hadden gedraaid zouden veel Top 2000-stemmers nu ook meer vrouwen onder hun favorieten hebben. Hetzelfde geldt voor de boekingen die festivals zoals Pinkpop doen. Als er maar genoeg vrouwen een hoge spot krijgen, dan zal hun fanbase ook door blijven groeien. De gemiddelde muziekluisteraar laat zich toch nog altijd erg leiden door het aanbod wat hij/zij in de schoot geworpen krijgt. Als dat aanbod eenmaal 50/50 is, zullen de gemiddelde voorkeur man/vrouw ook gelijk worden.

dan zullen ze gewoon wat beter hun best moeten doen met hun muziek.

Dit is een drogreden zoals Romeijn, De Correspondent en vele anderen al hebben aangetoond. De onderwaardering heeft dus helemaal niks met de kwaliteit te maken.

Specifiek voor de Top 2000 zou je hoogstens kunnen opperen dat de lijst der lijsten nogal rock georiënteerd is. En dat rock nu eenmaal bij uitstek een genre is waar wat meer mannen actief zijn dan vrouwen.

Gretz schreef:
(quote)

Als de grote radiostations al vanaf de jaren 70 meer vrouwelijke artiesten hadden gedraaid zouden veel Top 2000-stemmers nu ook meer vrouwen onder hun favorieten hebben. Hetzelfde geldt voor de boekingen die festivals zoals Pinkpop doen. Als er maar genoeg vrouwen een hoge spot krijgen, dan zal hun fanbase ook door blijven groeien. De gemiddelde muziekluisteraar laat zich toch nog altijd erg leiden door het aanbod wat hij/zij in de schoot geworpen krijgt. Als dat aanbod eenmaal 50/50 is, zullen de gemiddelde voorkeur man/vrouw ook gelijk worden.

Niets anders dan aannames dat daarop geselecteerd zou zijn..

Onweerwolf
Ik vind de discussie sowieso diep triest. Je stemt op je favoriete muziek.
En als vele dames niet in die keuzes van de stemmers voorkomen, nou, dan zullen ze gewoon wat beter hun best moeten doen met hun muziek.

Dit.

Gelijke behandeling graag, geen geforceerde gelijke verdeling.

Het is een beetje hetzelfde verhaal dit als met vrouwen in topfuncties. Velen willen meer vrouwen in topfuncties, maar het andere argument is dat je vooral gewoon de beste kandidaat moet kunnen selecteren als bedrijf. Wat volgens onderzoek wel heeft gewerkt, is om een bepaald percentage vrouwen voor interviews uit te nodigen, maar alsnog de keuzevrijheid aan het bedrijf te laten voor het kiezen van de uiteindelijke kandidaat.

Zoiets zou ik ook eerder doen voor de Top 2000. Zorg dat je investeert in de keuzelijst en zorgt dat het aanbod van vrouwen er is, maar forceer het stemmen op vrouwen niet. Niet dat ik niet gevoelig ben voor dit soort oproepjes zoals van de NOS tijdens de stemperiode, ik heb vooral op vrouwen gestemd dit jaar, maar ik ben dan ook groot fan van de vrouwelijke stemmen, dus dat was geen probleem voor mij.

Stemlijst Snoeperd

Ik vind het wel jammer dat bepaalde nummers in de keuzelijst ontbreken. Niks van Janelle Monaé en maar eentje van Lana Del Rey bijvoorbeeld.

Gretz schreef:
De gemiddelde muziekluisteraar laat zich toch nog altijd erg leiden door het aanbod wat hij/zij in de schoot geworpen krijgt.

Goed verwoord.. volgens mij geldt dit zelfs voor iets minder gemiddelde muziekluisteraars wel, alleen hebben die een wat breder schoot...

De top2000 is gewoon een populariteitswedstrijd (niks mis mee, maar laten we het niet meer maken dan het is). En veel muziek van mannen is vroeger gewoon meer populair gemaakt.. Het idee dan mannen betere muziek zouden maken is van de gekken natuurlijk.

Onweerwolf
The Scientist schreef:
(quote)

Goed verwoord.. volgens mij geldt dit zelfs voor iets minder gemiddelde muziekluisteraars wel, alleen hebben die een wat breder schoot...

De top2000 is gewoon een populariteitswedstrijd (niks mis mee, maar laten we het niet meer maken dan het is). En veel muziek van mannen is vroeger gewoon meer populair gemaakt.. Het idee dan mannen betere muziek zouden maken is van de gekken natuurlijk.

Dat de top 2000 een populariteitswedstrijd is kun je natuurlijk goed onderbouwen naar dat zegt niets over de vraag of mannen wel of niet betere muziek maken dan vrouwen. Je zult dan toch echt eerst moeten overeenkomen hoe je dat wilt definiëren en vervolgens wilt meten.

Dat kun je helemaal niet overeenkomen want dat is strikt subjectief.. en juist daarom is het zo'n onzin vol te houden dat mannen betere muziek maken.

Onweerwolf
The Scientist schreef:
Dat kun je helemaal niet overeenkomen want dat is strikt subjectief.. en juist daarom is het zo'n onzin vol te houden dat mannen betere muziek maken.

Als je overeengekomen bent hoe je het wilt definiëren dan is het natuurlijk niet meer subjectief omdat je het dan objectiveert.

De vraag is alleen of je het kunt overeenkomen.

Maar in dat verband is je laatste stelling omgekeerd ook waar, namelijk dat het onzin is om vol te houden dan mannen niet betere muziek maken.

Onweerwolf schreef:
... dan is het natuurlijk niet meer subjectief omdat je het dan objectiveert.

Als je het objectief kunt maken is het niet subjectief.. als ik een exacte lijst feiten kan opstellen waarom ik iets mooi vind dan is het mooi vinden niet subjectief meer.... en dan verander je dus de betekenis van het woord mooi.

Maar in dat verband is je laatste stelling omgekeerd ook waar, namelijk dat het onzin is om vol te houden dan mannen niet betere muziek maken.

Ik zeg dat er geen uitspraak over te doen is, en dat je daarom dus niet kunt volhouden dat mannen betere muziek maken..

Dan kun je net zo goed beweren dat vliegende spaghettimonsters betere muziek maken.. maar ja... die zijn niet populair genoeg om in de top2000 te komen

Onweerwolf
The Scientist schreef:
(quote)

Als je het objectief kunt maken is het niet subjectief.. als ik een exacte lijst feiten kan opstellen waarom ik iets mooi vind dan is het mooi vinden niet subjectief meer.... en dan verander je dus de betekenis van het woord mooi.

Maar dat is wel de enige manier waarop je een uitspraak zou kunnen doen in deze discussie, als je dat zou willen.

(quote)

Ik zeg dat er geen uitspraak over te doen is, en dat je daarom dus niet kunt volhouden dat mannen betere muziek maken..

Maar dat wil je dus niet. Ik ook niet dus wat dat betreft zijn we het eens.

Dan kun je net zo goed beweren dat vliegende spaghettimonsters betere muziek maken.. maar ja... die zijn niet populair genoeg om in de top2000 te komen

Klopt, maar persoonlijk vind ik dat geen reden om de voorkeuzelijst uit te breiden op basis van criteria die muziek gemaakt door vliegende spaghettimonsters bevoordeeld.

Ik denk inderdaad niet dat het aanpassen van de keuzelijst enig soelaas zal bieden.. al deze populariteit is er bij mensen (zeker het top2000publiek) al wel ingesleten.. De daadwerkelijke lijst manipuleren zou denk ik wel werken .. Al zou dat wel heel wat jaren duren..

Martial
starbright boy schreef:

Maar gelukkig wel het 28e Queen nummer erbij...|

Liever 28 keer Queen dan 1 keer Eefje de Visser

Ik zie dat hier, zoals in elk feminisme debat, twee termen door elkaar heen gebruikt worden. Gelijkheid en gelijkwaardigheid. Mannen en vrouwen zijn gelijkwaardig, maar absoluut niet gelijk. Gelukkig maar, want anders zou het een saaie wereld zijn. Verschillen maken het juist interessant.

Dit brengt mij bij het volgende punt. Als we niet gelijk zijn, moeten we dus ook geen gelijkheid nastreven. Dat geforceerd opdringen van een soort dwarsdoorsnede van de bevolking vind ik onzinnig, want dan gaat het niet meer over de inhoud. Dan gaat het niet meer om genieten van muziek, maar uitlichten wie de maker is en wat we daar dan vervolgens van vinden.

En laat ik voorop stellen dat ik gelijkwaardigheid en dus gelijke kansen toejuich. Als er ook echt gediscrimineerd wordt, zoals bijvoorbeeld het niet boeken van artiesten op basis van geslacht, dan moet dit aangepakt worden. Maar het manipuleren van een lijst is niet de manier vind ik en sterker nog, ik vind het seksistisch en ik denk dat het juist een averechts effect heeft (kijk, je staat nu in de Top2000, maar dat is omdat je een vrouw bent, niet vanwege het liedje).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:41 uur

geplaatst: vandaag om 21:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.