MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Natuurlijk helpt airplay mee aan een positie in de Top 2000. Zoals eerder vermeld: de gemiddelde luisteraar zal niet verder kijken dan wat er al voor ze geselecteerd wordt. Als ze iedere dag Hammer Smashed Face van Cannibal Corpse zouden draaien, staat hij volgend jaar in de top 200.

Onweerwolf
Don Cappuccino schreef:
Natuurlijk helpt airplay mee aan een positie in de Top 2000. Zoals eerder vermeld: de gemiddelde luisteraar zal niet verder kijken dan wat er al voor ze geselecteerd wordt. Als ze iedere dag Hammer Smashed Face van Cannibal Corpse zouden draaien, staat hij volgend jaar in de top 200.

Dit lijkt mij sowieso niet meer dan terecht, zelfs zonder het top 2000 doel.

Mausie schreef:
laat ik voorop stellen dat ik gelijkwaardigheid en dus gelijke kansen toejuich. Als er ook echt gediscrimineerd wordt, zoals bijvoorbeeld het niet boeken van artiesten op basis van geslacht, dan moet dit aangepakt worden. Maar het manipuleren van een lijst is niet de manier vind ik en sterker nog, ik vind het seksistisch en ik denk dat het juist een averechts effect heeft (kijk, je staat nu in de Top2000, maar dat is omdat je een vrouw bent, niet vanwege het liedje).

Helemaal mee eens. Ik ben ook benieuwd welke nummers van vrouwelijke artiesten Romeijn dan top 100 waardig vindt.

aerobag schreef:
Helemaal mee eens. Ik ben ook benieuwd welke nummers van vrouwelijke artiesten Romeijn dan top 100 waardig vindt.

Mogelijke kanshebbers lijken me Kate Bush, Anouk, Dolly Parton (Jolene is enorm aan het stijgen de laatste jaren), Meg White, Maaike Ouboter, Cranberries, Tracy Chapman, Mary J. Blige en Montserrat Caballé.

Aretha Franklin heeft vreemd genoeg nooit echt hoog gestaan. Ik denk dat ze ook net een paar maanden te vroeg is overleden om dit jaar een kans te maken.

Zelfs met mijn naam was ik de troepen ver vooruit. Het evenwicht is 50/50.

Ik zou m'n username wel willen veranderen naar JamesTaylorSwift

Ik naar Wikifort

luigifort schreef:
Ik naar Wikifort

Ajakkes! Loetjeleak lag meer voor de hand

Onweerwolf
Overigens, als 'Jij' van Anouk binnenkomt in de top 100 zou ik dat vermoedelijk wel de meest terechte veel te hoge recente nieuwe vinden. Wat een heerlijk nummer is dat zeg. Ik word daar helemaal week van.

luigifort schreef:
Ik naar Wikifort

WikiWaluigiFort

Leuke discussie, maar die gebrek aan airplay voor dames snap ik niet zo. Alsof Céline Dion , Mariah Carey, whitney Houston, Baccara en Adele geen single verkocht hebben. Dus het ligt dan meer aan dat de radio top 2000 maar een beperkte doelgroep bedient. Geen probleem, maar heeft je vrouw ,vriendin , moeder, zus of tante enige interresse in zo'n lijst en gestemd?

aerobag schreef:

Centerfold

gigage schreef:
Leuke discussie, maar die gebrek aan airplay voor dames snap ik niet zo. Alsof Céline Dion , Mariah Carey, whitney Houston, Baccara en Adele geen single verkocht hebben.

Dat is wel degelijk ergens op gebaseerd. Een journalist van de Correspondent hield in 2016/17 een jaar lang bij hoeveel vrouwelijke artiesten er op 3fm gedraaid werden (kun je redeljk goed vergelijken met Radio 2). Slechts 1 op de 5 gedraaide artiesten bleek een vrouw. Ga je op Radio 2 of een Sky Radio turven kom je waarschijnlijk op dezelfde verhoudingen uit.

Dus het ligt dan meer aan dat de radio top 2000 maar een beperkte doelgroep bedient. Geen probleem, maar heeft je vrouw ,vriendin , moeder, zus of tante enige interresse in zo'n lijst en gestemd?

De Top 2000 bedient helemaal geen beperkte doelgroep meer, zoals hier eerder al verkondigd. Meer dan de helft van de Nederlanders luistert er naar. Eerder stemonderzoeken hebben ook uitgewezen dat het aantal mannen en vrouwen wat stemt ongeveer gelijk is (in 2013 stemden er zelfs iets meer vrouwen). Met de luisteraars zal dit weinig anders zijn.

Zal je dadelijk zien dat tijdens de kerst de witte gitaarman naar de Top 2000 aan het luisteren is terwijl zijn vrouw in de keuken bezig is, waar gaat dat heen met dit land...

Populairste artiest van dit moment is volgens spotify dan wel weer vrouw.

Top 2000 lijkt me nou niet representatief voor het muzieklandschap anno 2018.

Dat is juist ook de charme voor veel mensen denk ik, dat je met de Top 2000 weer terug in de tijd gaat.
Het is een feest van herkenning, niet van erkenning. Anders zou het er wel heel anders uitzien.

Is ook wel een beetje waarom ik niet graag luister naar de Top 2000, dat je na een jaar van muziekavonturieren ineens wordt opgescheept met een week doorsnee muziek. En al die mensen die je nooit over muziek hoort ineens gaan vertellen welke muziek nu echt goed is.

Poek schreef:
Anderzijds, dat The Ace of Cups niet in de top 2000 staat zal toch niet per se aan hun muzikale kwaliteiten liggen?

(quote)

Ik denk dat hier de crux zit. Vele decennia hadden vrouwen een minder grote kans om muziek uit te brengen. Voor de luisteraar was het aanbod daarom sterk oververtegenwoordigd door mannen. Als we dan een allertijdenlijst samen stellen, dan is het logisch dat een flink deel uit een tijdperk komt waar het aanbod scheef was.

Het is interessanter om te bekijken wat de man/vrouw-ratio is in de meer recente nummers in de Top 2000. Dat het vroeger (onterecht) scheef zat, dat lijkt me klip en klaar.

Ook interessant om te bekijken is, wat Gretz al eerder schreef, de scheve verhouding bij de playlists van de radiostations. Is zeker een punt waarover een discussie moet plaatsvinden.

herman schreef:
Het is een feest van herkenning, niet van erkenning. Anders zou het er wel heel anders uitzien.
Hoe zou de lijst er volgens jou dan uitzien? Volgens mij is de Top 2000 juist een van de weinige radiolijsten die een beetje over haar eigen schaduw heenkijkt en een bredere doelgroep vertegenwoordigd dan haar eigen radioachterban.

Ben het wel eens met wat chevy zegt. Het is deels herkenning maar toch ook wel erkenning. Voor iedereen zelf in te vullen welk nummer in welke categorie hoort uiteraard

chevy93 schreef:
(quote)
Hoe zou de lijst er volgens jou dan uitzien? Volgens mij is de Top 2000 juist een van de weinige radiolijsten die een beetje over haar eigen schaduw heenkijkt en een bredere doelgroep vertegenwoordigd dan haar eigen radioachterban.
Als een soort mix van de toplijsten van de House Top 1000, de Dixte 1000, de Snob 2000, de Zwarte Lijst (toen die nog bestond), de Nostalgie Toplijst van Radio 5 etc.

herman schreef:
Dat is juist ook de charme voor veel mensen denk ik, dat je met de Top 2000 weer terug in de tijd gaat.

Is ook wel een beetje waarom ik niet graag luister naar de Top 2000, dat je na een jaar van muziekavonturieren ineens wordt opgescheept met een week doorsnee muziek. En al die mensen die je nooit over muziek hoort ineens gaan vertellen welke muziek nu echt goed is.

Met name ook die laatste zin. Pff, ik word daar zo moe van en zeg dan maar ja, nee en amen..

herman schreef:
(quote)
Als een soort mix van de toplijsten van de House Top 1000, de Dixte 1000, de Snob 2000, de Zwarte Lijst (toen die nog bestond), de Nostalgie Toplijst van Radio 5 etc.
Een soort inclusieve, bonte mix dus waarin iedereen zich vertegenwoordigd voelt? Past prima in bovenstaande genderdiscussie, maar ik vraag me ten zeerste af of dat het resultaat zou zijn van een populariteitswedstrijd waar de meeste stemmen gelden. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er een brede consensus zou zijn onder liefhebbers van bv. dance-muziek wat dé grote klassiekers zouden zijn. Laat staan dat deze per saldo meer stemmen zouden vergaren dan het pop/rock-publiek dat die consensus veel meer heeft.

Dat betekent niet dat er niet genoeg ontbreekt in de Top 2000, met name op het vlak van dance en hiphop, maar ik denk oprecht dat de Top 2000 aardig in de buurt komt van waar je op uit zou komen als de gehele Nederlandse bevolking zou stemmen.

Overigens is de Zwarte Lijst er tegenwoordig als NPO Radio 2 Soul & Jazz Lijst en het gros van wat daar bovenin staat, staat ook in de Top 2000. Hoewel dat natuurlijk een beetje 'wij van wc-eend...' is.

P.S. Als grootste omissie zou ik dan eerder 'Tros muziekfeest op het plein' willen noemen.

Ja, volks- en piratenmuziek hoort er ook bij natuurlijk.

En er is echt wel consensus over populaire dansmuziek en ook de wat alternatievere. In de top 2000 ontbreekt dance bijna helemaal en bij hiphop (nota bene het populairste muziekgenre) is het nog erger.

Vergeet ook niet dat het aantal muziekliefhebbers dat niet op de Top 2000 stemt erg groot is. Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die bijna wekelijks of nog meer naar concerten maar die dit 'feestje' laten schieten, omdat de muziek die zij leuk vinden totaal niet aan de bak komt.

Dat wordt op radio 2 toch ook anders nooit gedraaid?
Dus wel terecht dat ze dat buiten de deur blijven houden, lijkt me.
Mensen die denken dat deze lijst 'de smaak van Nederland' vertegenwoordigt hebben een steekje los.

johan de witt schreef:
Dat wordt op radio 2 toch ook anders nooit gedraaid?
Dus wel terecht dat ze dat buiten de deur blijven houden, lijkt me.
Mensen die denken dat deze lijst 'de smaak van Nederland' vertegenwoordigt hebben een steekje los.

Op zich eens met die laatste conclusie, maar wat dan wel weer vreemd is dat Radio 2 zelf vervolgens net doet alsof de lijst wel degelijk 'de smaak van Nederland' vertegenwoordigt

Het is een radioevenement. Het is ook bedoeld om mensen die behoren tot de doelgroep van Radio 2 tijdens de lijst enthousiast te maken voor die zender, mochten ze de rest van het jaar nog niet luisteren.
Dus ja, er wordt gestuurd in wat erin komt, het moet wel in het profiel blijven passen.

De timing van het evenement is daarnaast ook van belang bij wat erin komt. Er zal meer nostalgisch gestemd worden dan andere weken van het jaar, want dat speelt nu eenmaal bij de mens aan het einde van het jaar. Ook traditie speelt een grote rol in die week en dat schijnt ook door in de lijst.

Midden in de zomer zou een Top 2000 er ook wel iets anders uitzien.

GrafGantz schreef:
(quote)

Op zich eens met die laatste conclusie, maar wat dan wel weer vreemd is dat Radio 2 zelf vervolgens net doet alsof de lijst wel degelijk 'de smaak van Nederland' vertegenwoordigt

Normaal gesproken horen ook alleen de Radio 2 luisteraars dat. En dan klopt het ook wel redelijk.
Alleen is iedereen buiten die luisteraars zich er ook tegenaan gaan bemoeien.

GrafGantz schreef:
(quote)

Een zekere parallel met de eerste zomerse dag - de terrassen zitten tjokvol - is er wel te trekken: je vraagt je af wonen die mensen allemaal in deze stad en zijn ze uit hun winterslaap onder hun steen vandaan gekomen? Zo ook de top2000: luisteren jullie normaal ook naar muziek en waarom moet ik dat uitgerekend nu merken?

Twee jaar geleden ooit een O/N feest waarbij op meerdere schermen (één zelfs via beamer) het einde van dat verhaal met door de usual suspects werd gebracht - "dat is toch gezellig" kreeg ik te horen. Nee, niet mijn idee van een leuke viering van Oud en Nieuw.

Voor een O/N-feest waarbij Hootenanny in beeld en geluid wordt gebracht hou ik me wel aanbevolen.

Onder mijn leeftijdsgenoten schijnt radio2 nogal populair te zijn, ik denk omdat de dj's die vroeger bij 3fm zaten nu bij radio2 zitten. Qua muziek kan ik mij het niet voorstellen, af en toe een keer een aardig nummer maar over het algemeen vreselijk suf. Die top2000 zal daar ook wel op inspelen inderdaad.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:24 uur

geplaatst: vandaag om 23:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.