MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
herman schreef:
En er is echt wel consensus over populaire dansmuziek en ook de wat alternatievere.
Als ik zo om mij heen kijk (*anekdotisch bewijs*) valt me dat best tegen. Het is veel minder geënt op individuele liedjes en veel meer op (re)mixes of op de artiesten zelf. Het gaat meer om 'de artiest' leuk vinden i.p.v. 'het nummer'. Het speelveld is mede daardoor in mijn beleving veel diffuser dan bij pop/rock, zeker de laatste paar jaren.

Net op Boulevard gelezen dat Queen 8 (!) nieuwe nummers in de lijst krijgt, wat een film kan doen zeg.

Bohemian Rhapsody zorgt voor nog meer Queen in de Top 2000 | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl

En dan niet eens Brighton Rock of I’m Going Slightly Mad.

Dan ga ik er vanuit dat Ogre Battle er nu ook eindelijk eens in staat

Nog meer Queen

En aangezien Queen een vrouwelijk woord is kunnen we dat natuurlijk alleen maar toejuichen!

Gretz schreef:
(quote)

Dat is wel degelijk ergens op gebaseerd. Een journalist van de Correspondent hield in 2016/17 een jaar lang bij hoeveel vrouwelijke artiesten er op 3fm gedraaid werden (kun je redeljk goed vergelijken met Radio 2). ..

(quote)

De Top 2000 bedient helemaal geen beperkte doelgroep meer, zoals hier eerder al verkondigd. Meer dan de helft van de Nederlanders luistert er naar. Eerder stemonderzoeken hebben ook uitgewezen dat het aantal ...

Ok, ik ga terug in mijn hok. Goeie onderbouwing (you) versus onderbuikgevoel en single verkoop (me)
Dus nu kan eindelijk Within Temptation, Nightwish, Epica, Evanescense, the gathering en arch Enemy op de radio playlist?

De hoogste nieuwe binnenkomer ook bekend gemaakt: op 260 Avicii - Levels.

Was te verwachten.

stond die er nog niet in?

Jemig, geeft die Blokhuis bij RTL late night even een teaser weg...

White Lies met een nummer van boven de 7 minuten gaat hoog binnen komen.

Weten we dat ook weer

Ongekend dat die slappe hap de lijst binnen komt. Stond in de graadmeter van Pinguin Radio ook al een tijdje zo hoog...

VladTheImpaler schreef:
Ongekend dat die slappe hap de lijst binnen komt. Stond in de graadmeter van Pinguin Radio ook al een tijdje zo hoog...

Plus in de Snob 2000 ook.

Staat tot op heden ook al 12 weken in onze eigen Mume Afrekening genoteerd, dus ook bij ons is die slappe hap erg geliefd.

titan (crew)
Goh, ik ben blijkbaar liefhebber van slappe hap.

Treurig dat de 'post-punk' van White Lies zo extreem populair is, terwijl toonaangevende post-punkgroepen als The Strokes en Interpol nog nooit in de lijst hebben gestaan.

De Radio 2's van deze wereld vinden hen te alternatief en niet passen in het zenderprofiel, dat weten we onderhand. Maar bands als The Killers, Franz Ferdinand en Arctic Monkeys waren ooit ook niet geschikt voor de radio en zie welke status ze nu hebben.

laxus11 schreef:
Net op Boulevard gelezen dat Queen 8 (!) nieuwe nummers in de lijst krijgt, wat een film kan doen zeg.

Bohemian Rhapsody zorgt voor nog meer Queen in de Top 2000 | RTL Boulevard - rtlboulevard.nl
Wat zou een positiever effect hebben, zo'n film of een DAB?

Onweerwolf
Gretz schreef:
Treurig dat de 'post-punk' van White Lies zo extreem populair is, terwijl toonaangevende post-punkgroepen als The Strokes en Interpol nog nooit in de lijst hebben gestaan.

Ik vind White Lies minstens net zo goed als Interpol en stukken beter dan The Strokes.

Ik snap nooit zo goed waarom er zo wordt gehaat op White Lies hier op MM. Zelfde geldt voor The Killers. En dat terwijl Editors dan weer wel eindeloos populair is terwijl die bands allemaal uit dezelfde vijver vissen.

Hebben The Strokes hier wel een top veertig hit gehad? Last Nite vind ik wel een goed nummer, had ook wel verwacht dat het in de top2000 zou staan, blijkbaar is het een wat vergeten bandje, hun debuut was erg goed maar dat niveau hebben ze daarna niet meer gehaald.

trebremmit schreef:
Hebben The Strokes hier wel een top veertig hit gehad?

Nee. Eén keer tipparade met 12:54 (dacht ik, kan ook Reptilia zijn).

Verder is het voor Geert ook nooit goed, geloof ik. Haalt er alternatieve muziek de lijst, is het nog niet goed omdat het niet de alternatieve muziek is die ie er zelf in wil...

Hij heeft wel gelijk natuurlijk.
The Strokes is 10 keer zo groot als White Lies.
Best wel absurd dat de een er wel in staat en de ander niet.

Is niet absurd. Time to Give is dit jaar breed opgepikt door de alternatieve kanalen, en ook aardig wat gedraaid door 3FM. Last Nite is meer dan 15 jaar oud en in die tijd is de band wel hun relevantie kwijt geraakt. Het is goed te verklaren.

3FM draait Last Nite nog steeds wel en het nummer heeft ook wel een zekere klassiekerstatus dus het had best de lijst in gemogen. Maar ik vind het niet vreemd dat dat niet gebeurd is.

Time to Give staat er in via een vergelijkbare weg als Cold Little Heart. DJ invloed.
Annemieke draaide 'm als weekfavoriet, Stenders nam 't over , toen Stasse en toen werd 'ie R2 Topsong.

White Lies stond al een paar jaar in de top 2000. Ik betwijfel ook of The Strokes in Nederland zoveel groter zijn dan White Lies.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vind White Lies minstens net zo goed als Interpol en stukken beter dan The Strokes.

Ik snap nooit zo goed waarom er zo wordt gehaat op White Lies hier op MM. Zelfde geldt voor The Killers. En dat terwijl Editors dan weer wel eindeloos populair is terwijl die bands allemaal uit dezelfde vijver vissen.

Ik haat niet per se op White Lies hoor, ze hebben zeker een handvol vermakelijke singles. Maar we kunnen er niet omheen dat ze onder de fanatieke muziekliefhebbers (MuMe, RYM) een mindere status hebben dan Interpol of The Strokes. De laatste band is de vaandeldrager geweest van een hele stroming. Lijkt me dat zij op z'n minst in de Top 2000 thuishoren, nu er ook genoeg andere post-punk (revival) in staat.

Wel een typisch Nederlands dingetje dan.
Op Spotify is Strokes echt een keer of 10 groter.
Maar inderdaad als radio 2 hem veel draait dan komt hij erin, zal niemand verbazen

Strokes zijn veel groter in Amerika, ja.

Lijkt me trouwens niet relevant of een band vaandeldrager/toonaangevend is geweest. Dat is geen criterium voor de lijst.

Gretz schreef:
(quote)

Ik haat niet per se op White Lies hoor, ze hebben zeker een handvol vermakelijke singles. Maar we kunnen er niet omheen dat ze onder de fanatieke muziekliefhebbers (MuMe, RYM) een mindere status hebben dan Interpol of The Strokes. De laatste band is de vaandeldrager geweest van een hele stroming. Lijkt me dat zij op z'n minst in de Top 2000 thuishoren, nu er ook genoeg andere post-punk (revival) in staat.

Altijd link: het ijs op stappen met verkeerde schaatsen. Interpol, Editors en White Lies zijn eerder te typeren als nu wave. Waarbij van de eerste twee de eerste drie albums nog wel te verteren waren, was het bij White Lies meteen al K* (met hoofdletter) - fikse posers act, die voor hun eerste boreling zelf een deel van het artwork van JD nog hebben gesnaaid. NB: der Franz staat eerder op een XTC-leest.

Mjuman schreef:
(quote)

Altijd link: het ijs op stappen met verkeerde schaatsen. Interpol, Editors en White Lies zijn eerder te typeren als nu wave.

Huh, op basis van welke gezaghebbende bron typeer je deze artiesten als nu wave? Ik ken die indeling helemaal niet, is dit niet gewoon een variatie op post-punk revival?

Op de Engelstalige wikipedia en op RYM staat bij Interpol, Editors als White Lies post-punk revival als een van de hoofdgenres vermeld. Dus ik heb zelf geen reden om hier aan te twijfelen.

Arrie schreef:
Lijkt me trouwens niet relevant of een band vaandeldrager/toonaangevend is geweest. Dat is geen criterium voor de lijst.

Nee, het criterium is de radio 2-fähigkeit.
In dit geval valt dat nogal bar uit.

Onweerwolf
Het is voor mij compleet nieuw dat The Strokes als belangrijk worden gezien in dat genre. Ik kende het meer als zo'n bandje dat ook een beetje meedoet in het genre met een paar aardige nummers.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:19 uur

geplaatst: vandaag om 02:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.