MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Gretz schreef:
(quote)

Huh, op basis van welke gezaghebbende bron typeer je deze artiesten als nu wave? Ik ken die indeling helemaal niet, is dit niet gewoon een variatie op post-punk revival?

Op de Engelstalige wikipedia en op RYM staat bij alle artiesten post-punk revival als een van ed hoofdgenres vermeld. Dus ik heb zelf geen reden om hier aan te twijfelen.

Hahahahaha -RYM en Wikipedia als bron noemen - r u kiddin' me????

Kikipedia is ongeveer de minst betrouwbare bron als het gaat om kwalificerende of kwalitatieve oordelen - itt chronologische info (eenvoudig verifieerbaar) is dergelijke info vaak gekleurd (want niet te verifiëren). Nu + wave = naar analogie van nu + soul (Angie Stone, Erykah Badu etc). Toont stijlverwantschappen met oorspronkelijke new wave, maar is gemaakt op een nieuwerwetse manier (meer synth en effectdingsels). Postpunk is een containerbegrip (relatief zinloos), max een tijdsverankering.

Arrie schreef:

Verder is het voor Geert ook nooit goed, geloof ik. Haalt er alternatieve muziek de lijst, is het nog niet goed omdat het niet de alternatieve muziek is die ie er zelf in wil...

Begrijp me niet verkeerd, van mij hoeft er echt geen alternatieve muziek uit waar ik zelf iets minder mee kan. Ik vind artiesten zoals White Lies en Smashing Pumpkins erg waardevol voor de afwisseling (aangezien de mainstream 70 en 80s nog steeds teveel domineren). Ik heb enkel moeite met de zogenaamde playlistwillekeur. Een deel van de alternatieve namen die af en toe op de radio komen of gepusht worden door een deejay krijgen een kans op de voorkeuzelijst. Maar hier zit absoluut geen coherent beleid aan vast zoals ik al eerder aantoonde. Ik zou liever zien dat ze op basis van bijv. de Snob 2000 van het afgelopen jaar inschatten welke alternatieve songs 'populair' genoeg zijn voor een plekje op de keuzelijst.

En als er dan toch gesnoeid moet worden dan zie ik veel liever dat hofleveranciers zoals Queen, Pink Floyd, Coldplay, The Rolling Stones U2, Marco Borsato, Blof de helft van hun noteringen inleveren.

Dat de Strokes niet in de top 2000 staan, vind ik zelf niet eens zo raar. De laatste jaren zijn ze niet meer zo in de spotlight geweest toen het top 2000 publiek (en de redactie) wat alternatievere hedendaagse namen zoals Arcade Fire, Franz Ferdinand, War On drugs, Arctic Monkeys, Michael Kiwanuka en Tame Impala in de lijst toe gingen laten. Strokes gaan in 2019 een terugkeer maken, dus een succesvol album produceren en paar goede live shows en wie weet waar ze dan staan.

Waar ik me persoonlijk nog altijd meer over verbaas is dat het 'grote publiek' nummers van The National nooit omarmd hebben. Nummers als 'Fake Empire' en 'Bloodbuzz Ohio' zijn toch wel toegankelijk en zouden niet misstaan in de top 2000. De band is daarnaast met goed ontvangen albums toch altijd wel in de picture gebleven, op 3fm hoor je regelmatig toch een liedje van the National voorbij komen.

Onweerwolf schreef:
Het is voor mij compleet nieuw dat The Strokes als belangrijk worden gezien in dat genre. Ik kende het meer als zo'n bandje dat ook een beetje meedoet in het genre met een paar aardige nummers.

Het is bovendien bijna zes jaar geleden dat het matig ontvangen laatste album van hun verscheen. In de tussentijd verscheen maar liefst een kwartiertje aan nieuw muziek (+ 1 remix) op een EP in 2016 waar dertig stemmen op zijn uitgebracht dus dat is zo groot ook niet meer tegenwoordig. Uiteraard scorebordjournalistiek maar het zegt meer dan mensen die roeptoeteren dat het nog zo'n hele grote band is.

Ik preek uiteraard voor eigen parochie als het gaat om deze opmerkelijke omissie, maar ik moet aerobag natuurlijk gelijk geven

The National is in 4 jaar tijd op zowel Lowlands, Down the Rabbit Hole als Best Kept Secret headliner geweest. Ze hebben nu net als Arcade Fire een Grammy voor Best Alternative Music Album gewonnen, dus de internationale erkenning is er intussen ook. De enige reden dat ze nog niet in de Top 2000 staan is dat de deejays/zendermanagers van Radio 2 hun muziek niet serieus nemen. Bij de laatste drie albums - High Violet, Sleep Well Beast en Trouble Will Find Me - zat genoeg radiovriendelijk materiaal.

Zie ook Studio Brussel waar ze wel regelmatig airplay krijgen. Vaak hoor je dat hun muziek niet binnen Radio 2's zenderprofiel zou passen omdat het te donker of weemoedig klinkt. Maar als dit echt waar is zou het een hoop andere alternatieve artiesten die wel airplay krijgen ook in de weg staan.

Onweerwolf
Ik denk dat The National gewoon echt een sound heeft die veel te moeilijk is om te leren waarderen voor de gemiddelde luisteraar. Net als bv Nick Cave die het, ondanks dat de man ontzettend bekend is, ook slechts weet te redden met z'n popduet en een hele veilige ballad.

vigil schreef:

Het is bovendien bijna zes jaar geleden dat het matig ontvangen laatste album van hun verscheen. In de tussentijd verscheen maar liefst een kwartiertje aan nieuw muziek (+ 1 remix) op een EP in 2016 waar dertig stemmen op zijn uitgebracht dus dat is zo groot ook niet meer tegenwoordig. Uiteraard scorebordjournalistiek maar het zegt meer dan mensen die roeptoeteren dat het nog zo'n hele grote band is.

Je wou zeggen dat de meeste artiesten in de top 2000 nog wel wat relevants hebben uitgebracht de laatste zes jaar

Nou er zijn er een hoop goed lopende heruitgaves geweest heh de laatste jaren

Nee, maar de discussie ging over nieuwere alternatieve muziek dus in dat licht moet je ook de opmerking zien.

Het laatste van The Beatles is inderdaad ook alweer 50 jaar geleden...

Die verkocht overigens aardig, dat dan weer wel

Onweerwolf
Volgens mij gaat de discussie voornamelijk over de vraag waarom niet alle aller tijden lijsten een exacte afsplitsing zijn van de smaak van Gretz.

Scheef op 1 *scheefgezicht*

Dat The National de op 2 na grootste tent van Lowlands een dag mocht afsluiten maakt ze nog geen headliner natuurlijk

Maar ze zouden nu wel een grotere tent afsluiten, ja.

Is het eigenlijk belangrijk of The Strokes en The National wel of niet in de top 2000 staan? Zou Rutte moeten ingrijpen in plaats van zich bezig te houden met futiliteiten als de brexit en een breekbare vaas?

Is het een zaak van National belang?

Het verrast me ook telkens dat The National hier door sommigen wordt neergezet als een toegankelijke band die makkelijk op de radio gedraaid kan worden. Als je er honderden keren naar geluisterd hebt, gaat het vanzelf wel toegankelijk klinken, maar het is toch niet zo moeilijk voor te stellen dat het grote publiek niet echt wegloopt met de mompelzang van Matt Berninger?

Ik denk dat De Staat hier naar moet kijken.

Hoogste Nederlandse nieuwe binnenkomer is Duurt Te Lang van Davina Michelle.

Edit: Duurt Te Lang staat op 477.

Porcupine Head schreef:
Hoogste Nederlandse nieuwe binnenkomer is Duurt Te Lang van Davina Michelle. Verrassend dat ie ook boven Zoutelande is geëindigd.

Dat is 'ie niet, die stond er vorig jaar al in

StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Dat is 'ie niet, die stond er vorig jaar al in
Klopt idd. Bedankt voor de correctie

Cold little heart van Michael Kiwanuka zou op 91 staan.

Everything Now van Arcade Fire is gedaald t.o.v. vorig jaar. Notering is even langs me heen gegaan.

Porcupine Head schreef:
Everything Now van Arcade Fire is gedaald t.o.v. vorig jaar. Notering is even langs me heen gegaan.

563

Porcupine Head schreef:
Hoogste Nederlandse nieuwe binnenkomer is Duurt Te Lang van Davina Michelle.

Edit: Duurt Te Lang staat op 477.

Komt natuurlijk door het momentum dat dat nummer nu heeft. Zal me niks verbazen als dat volgend jaar zo'n 1000 plekken zakt.

VladTheImpaler schreef:
(quote)

Komt natuurlijk door het momentum dat dat nummer nu heeft. Zal me niks verbazen als dat volgend jaar zo'n 1000 plekken zakt.
Lijkt mij ook: heeft m.i. totaal geen potentie om een klassieker te worden: typisch een waan-van-de-dag nummer.

Time to Give zit rond plek 700-799. Specifieke notering is atm nog niet gegeven.

Lijst staat online

Billie Jean weer terug in de Top 100

Talk Talk Living In Another World er toch in

Party Animals erin, tenminste leuk jeugdsentiment

Brothers In Arms: 17 naar 14
Sultans of Swing: 26 naar 20 (voor het eerst in de top 20 sinds 2003! (y))
Telegraph Road: 53 naar 40 (hoger dan ooit!)
Private Investigations: 69 naar 80 (lager dan ooit)
edit: Money for Nothing stijgt ook door: 186 naar 158 (3e jaar op rij hoger dan ooit)

Prima.

edit: 115 Gotta Catch 'M All (Pokemon Theme Song) Jason Paige 1997

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:44 uur

geplaatst: vandaag om 03:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.