MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Poek schreef:
Bij Top 2000 a gogo geleerd dat (Nestor Alexander) Haddaway een halve Nederlander is via zijn vader. Maar die zal toch geen Haddaway van achteren heten?

Ja zag ik ook vanavond en het doet mij toch deugd dat Haddaway het net aan (nr 1999!) heeft gered.
Geeft mij toch nog het gevoel dat een van mijn stemmen er toe doet haha

Haddaway is een held!

ps. bij What is Love moet ik toch ook altijd aan deze parodie (of moet ik zeggen eerbetoon) denken.

Poek schreef:
Ik moet altijd hieraan denken:

(afbeelding)

Ongelofelijk dat de danceclassic van Haddaway er bijna weer is uitgevallen. Nu op #1999, dat betekent dat er een bindend stemadvies gaat volgen.

Dance Lover schreef:
Stond New Born er maar eens in.

Nu volumeknop omhoog met Sandstorm!

En terecht! Daar zal Co Stompé vast ook bijzonder content mee zijn. Het schijnt dat het Darude is ook grotendeels is gelukt dankzij een internetmeme.
https://pbs.twimg.com/media/DvYKczpX0AAGZAB.jpg

Nu graag deze danceclassic er nog bij volgend jaar.

tbouwh schreef:
Mijn stemlijst (spotify)

Donna Summer - I Feel Love
The Cure- Pictures Of You
Michael Kiwanuka- Cold Little Heart
Eddie Vedder- Society
Eefje de Visser- Ongeveer
Bruce Springsteen- I'm On Fire
New Order- True Faith
Portishead- Glory Box
Band of Horses- The Funeral
Paolo Nutini- Iron Sky
Prince- Sign O'The Times
The National- Pink Rabbits
Massive Attack- Teardrop
Beach Boys- God Only Knows
Housemartins- Caravan Of Love
Aimee Mann- Wise Up
Radiohead- Exit Music (For a Film)
Sam Cooke- A Change Is Gonna Come
Eagles- The Last Resort
Queen- These Are The Days Of Our Lives
Julee Cruise- Falling
Sigur Ros- Untitled #8 (Popplagio)
Lana Del Rey- Video Games
Sufjan Stevens- John Wayne Gacy, Jr.
Zombies- Time Of The Season
Elbow- New York Morning
Nick Drake- Fruit Tree
Mark Kozelek (ft. Jimmy LaValle)- Somehow the Wonder of Life Prevails
Spinvis- Trein Vuur Dageraad
Joy Division- Atmosphere
Archive- Collapse/Collide
Nick Cave (ft. Else Torp)- Distant Sky
Nina Simone- Sinnerman (Live)
Smiths- There Is a Light That Never Goes Out
Nick Cave- Into My Arms

hoe heeft The Funeral ook nog nooit de lijst bereikt?
zou er een soortgelijke lijst in de vs komen dan haalt hij het zeker

Ronald Molendijk zou een spreekverbod moeten krijgen

LONDON CALLING!!!
(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(Volgend jaar terug in de ladderfinale svp!)

Gretz schreef:
Ik zie liever dat zulke figuren zichzelf ontmaskeren dan dat ze achter de schermen hun invloed blijven uitoefenen. Dus juist mooi dat RTL-B hem precies genoeg touw heeft gegeven om zichzelf op te hangen

Nou, hij is enkel te zien bij RTL en verder nergens. Tja vriendjes op de juiste plek zal ik maar zeggen, echt een vreselijke man

Helemaal alleen op kantoor vandaag, dus dat wordt Top 2000 luisteren in plaats van de godsganse dag Q-Music

Gretz schreef:

Ik weet niet of het klopt wat hij zegt, maar als ik zo naar de verhouding man-vrouw in mijn cd-kast kijk, moet ik hem gelijk geven. Nu ben ik ook wel een enorme misogynist

Prachtig hoe policor NL weer meteen over hem heen valt trouwens.

Als ik naar mijn platenkast kijk is het ook zeer mannelijk. Ik hou nu eenmaal ook meer van mannenstemmen.

GrafGantz schreef:
Helemaal alleen op kantoor vandaag, dus dat wordt Top 2000 luisteren in plaats van de godsganse dag Q-Music

Hier op kantoor wil gewoon iedereen standaard Top 2000 luisteren

Gretz schreef:
(quote)

Hier op kantoor wil gewoon iedereen standaard Top 2000 luisteren

Hier wellicht ook, maar we zijn officieel gesloten in week 52 en week 1, dus ik kan het nooit aan den lijve ondervinden

Bill Evans schreef:
(quote)

Ik weet niet of het klopt wat hij zegt, maar als ik zo naar de verhouding man-vrouw in mijn cd-kast kijk, moet ik hem gelijk geven. Nu ben ik ook wel een enorme misogynist

Maar is dat omdat je een hekel hebt aan vrouwenstemmen of omdat je in het verleden makkelijker in aanraking bent gekomen met mannelijke artiesten?

Ik denk dat voor veel luisteraars van de Top 2000 toch geldt dat ze niet per definitie vinden dat er minder vrouwen zijn die goede muziek maken. Als ze dan toch veel meer mannen in hun stemlijstje opnemen heeft dat meer te maken met het feit dat media, popzalen en festivals decennialang meer aandacht hebben gegeven aan masculiene artiesten.

Ik vind die discussie over meer vrouwen in de Top 2000, of lijstjes in het algemeen, grote onzin. Het stempubliek moet gewoon stemmen wat ze goed vindt. En als dat dan meer mannen oplevert...sobeit.

Maar wat die Molendijk nu weer uitkraamt. Vond zijn verschijning bij Boulevard altijd al weinig verheffend, maar dit slaat alles.

Poeha schreef:
Het stempubliek moet gewoon stemmen wat ze goed vindt. En als dat dan meer mannen oplevert...sobeit.

Hmm dit vind ik in principe ook, maar zolang vrouwen systematisch worden ondergewaardeerd in de muziekindustrie (zie serie artikelen van De Correspondent die deze stelling met feiten staaft) komt de verandering naar 50/50 niet vanzelf. Vandaar dat ik initiatieven zoals Top 2000 vrouwenstemmen van harte toejuich. Het draait voor een deel om bewustwording. Er zal niemand zijn die een andere muziekliefhebber met een scheve nek aankijkt als ie (te) weinig vrouwen opneemt in zijn of haar lijsten/cd-kast etc.

Ik vind The Spirit of Radio een prima nummer, maar op de één of andere manier vind ik dit soort nummers niet zo passen in de Top 2000.

Gretz schreef:
(quote)

Maar is dat omdat je een hekel hebt aan vrouwenstemmen of omdat je in het verleden makkelijker in aanraking bent gekomen met mannelijke artiesten?

Geen van beide. Ik denk dat het gewoon te maken heeft met persoonlijke voorkeur.

joko150 schreef:
(quote)

hoe heeft The Funeral ook nog nooit de lijst bereikt?

Tsja, omdat de Top 2000 er helaas geen traditie meer van maakt om de hoogstgenoteerde Snobbers in de keuzelijst te zetten. Anders was de Top 25 allang overgevlogen. Andere classics zoals Exit Music, Rebellion (Lies), Fake Empire, New Born, Arriving Somewhere But Not Here, Jubilee Street, Chicago etc. zijn zeker voldoende populair om er dan direct in te komen. Zie alle alternatieve namen van de laatste jaren die opeens nieuw in de lijst stonden nádat ze op de keuzelijst waren geplaatst.

Gretz schreef:
Ik denk dat voor veel luisteraars van de Top 2000 toch geldt dat ze niet per definitie vinden dat er minder vrouwen zijn die goede muziek maken. Als ze dan toch veel meer mannen in hun stemlijstje opnemen heeft dat meer te maken met het feit dat media, popzalen en festivals decennialang meer aandacht hebben gegeven aan masculiene artiesten.

Het is toch ook vooral een rocklijst en alle mastodonten uit het verleden zijn nu eenmaal mannen. Van mij mogen er ook meer vrouwen in, maar die historische ongelijkheid haal je nooit meer in. Hoeft van mij ook niet per se, het is maar een muzieklijstje. Gaandeweg de jaren zal het wel wat bijtrekken, denk ik.

Bij mij zelf is het wel wat aan het schuiven. Vroeger luisterde ik alleen mannelijke artiesten en een paar vrouwen, maar in mijn top 100 over 2018 staan nu voor plusminus 60% vrouwen.

Ronald Molendijk is wel verantwoordelijk voor de rode schoentjes, dus een beetje meer respect graag.

trebremmit schreef:
Ronald Molendijk is wel verantwoordelijk voor de rode schoentjes, dus een beetje meer respect graag.

Dus als dat nummer door een vrouw was gemaakt was het zowaar nog slechter geweest?

Gretz schreef:
Lekkere stemmingmakerij van de Telegraaf weer (what's new...). Gooi er een quoteje bij van een zangeres die wél aan de weg timmert en voilà, je hebt een artikel. Perfecte journalistiek!

Kunnen we nu eens cijfers krijgen van hoeveel vrouwelijke muzikanten er zijn t.o.v. mannelijke muzikanten? Iets wat ik van degelijke journalistiek (lees: niet-Telegrafische journalistiek) zou verwachten.

Doet me heel erg denken aan de vraag waarom er relatief weinig vrouwelijke hoogleraren zijn. Of waarom er zgn. te weinig allochtonen (migratieachtergrond etc.) op het universitaire onderwijs zouden zitten. Allemaal prima dat dat geagendeerd wordt, en terecht ook, maar het is voor sommigen blijkbaar erg moeilijk om oorzaak en gevolg te scheiden.

Onweerwolf
trebremmit schreef:

En dat is toch wel even mooi met een gesamplede mevrouw.

Ik tref het toch maar, Jeroen van Koningsbrugge, The Cats en Ilse de Lange kort achter elkaar. Misschien toch maar weer terug naar Q-Music switchen...

/edit: en nu Lucifer, dit is geloof ik het Nederlandse uurtje.

ohmusica
W.b. een discussie over mannen/vrouwen in de muziekindustrie is Nederland denk ik een van de achterlijkste landen in Europa. In de de top 2000 a gogo, mag een dame de puntentelling bijhouden verder komt het (nog) niet. Ik denk dat Molendijk zijn ware gedachte zonder echt na te denken de loop liet gaan. Het is wachten op volgende generaties, tenminste is zij nog trek hebben in dit vreselijke witte-mannen instituut.

ohmusica schreef:
In de de top 2000 a gogo, mag een dame de puntentelling bijhouden verder komt het (nog) niet.
Kijk je überhaupt wel? Het eerste item ging gisteren over Martha Reeves, bij de quiz was één van de twee deelnemers een vrouw (Roxeanne Hazes), de lijstduwer was een vrouw (Bibian Mentel), een mini-docu ging over Amy MacDonald en de special van Blokhuis ging over Aretha Franklin.

edit: Oh ja, en de andere minidocu ging over Joan Osborne.

Deze kwam net weer langs van De Speld en moest gelijk aan dit topic denken: Arrogante kleinkinderen eindelijk weer naar Randstad - De Speld
“Het was zo’n leuk knulletje, toen hij nog in de zandbak speelde”, verzucht Ada over Jesse (27), zevendejaars culturele antropologie in Utrecht. “En het is lief dat hij met kerst komt hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar áls hij al wat zegt, begrijp ik er niks van of is het een hoop bla-bla over zijn gender.”

ohmusica
De mannen daar doen hun stinkende best en het was gisteren een prima uitzending, ga zo door heren!

chevy93 schreef:
(quote)
Kijk je überhaupt wel? Het eerste item ging gisteren over Martha Reeves, bij de quiz was één van de twee deelnemers een vrouw (Roxeanne Hazes), de lijstduwer was een vrouw (Bibian Mentel), een mini-docu ging over Amy MacDonald en de special van Blokhuis ging over Aretha Franklin.

Ja, maar toch weer een man die de quiz won he. Omdat ie "Amy Whitehouse" herkende.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:57 uur

geplaatst: vandaag om 04:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.