Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 12 december 2019, 23:48 uur
Ik vrees met grote vrezen dat lekker op de trekker ook in de top 100 binnenkomt. Die is meegelift op alle stemmen voor normaal, de lijst gaat echt compleet de verkeerde kant op met dit soort acties
3
geplaatst: 13 december 2019, 01:33 uur
Gretz schreef:
Naar aanleiding van de fijne gebeurtenissen afgelopen augustus op Lowlands heb ik het volgende bedacht:
Naar aanleiding van de fijne gebeurtenissen afgelopen augustus op Lowlands heb ik het volgende bedacht:
Het doel is niet bereikt helaas, maar ik heb gelukkig op een enkeling na wel veel positieve reacties mogen ontvangen
Bedankt aan iedereen die de moeite heeft genomen om het verhaal te lezen en heeft meegedaan! Omdat ik het niet leuk vind om niets te geven, ga ik nu gewoon zelf alsnog voor de kerst een mooi bedrag doneren aan NGNG. Ik hoop daarnaast dat nu meer mensen op de hoogte zijn van het bestaan van de stichting en haar doel.
NGNG gaat geld inzamelen om bijzondere belevenissen en wensen mogelijk te maken voor mensen met kanker en hun mantelzorgers. Omdat we geloven in de kracht van muziek, zullen veel activiteiten een muzikaal karakter hebben.
0
geplaatst: 13 december 2019, 01:59 uur
Tsja, ondertussen blijft JD er wel gewoon met 2 nummers instaan, die nog wel een stukje mistroostiger klinken
En het boeit ze waarschijnlijk geen ene moer, zolang er maar voldoende miljoenen mensen blijven luisteren en de voorsprong in het marktaandeel gigantisch blijft. Wat iemand anders terecht al aanhaalde hier, het zal ze in Hilversum dus echt worst wezen wat de daadwerkelijke mate van representativiteit is van de lijst der lijsten (voor ons als muziekliefhebbers die wél serieus een allertijdenlijst samen stellen is dat uiteraard jammer, maar het gaat waarschijnlijk toch nooit veranderen). De Top 2000 is uitgegroeid tot een extreem commercieel succes en Radio 2 heeft er feitelijk nooit een doel van gemaakt om een betrouwbare, transparante lijst te krijgen. Liever houden ze het precieze stemproces voor eeuwig een beetje schimmig, zodat ze gemakkelijk met uren kunnen schuiven en het geheel voor de luisteraar en adverteerder zo aantrekkelijk mogelijk kunnen krijgen.
Niettemin blijft het natuurlijk wel frappant dat een invloedrijke Grammy Award winnaar - die vrijwel alle grote Nederlandse popfestivals (op Pinkpop na) heeft platgespeeld - überhaupt al niet eens op de keuzelijst is toegevoegd. Ook buiten de MuMeBubbel hebben ze in NL genoeg fans. Jawel non-believers, ze zijn in de mainstreamwereld iets kleiner dan Elbow (#67), Editors (#44), TWOD (#48), Nick Cave (#7) en Arcade Fire (#11), maar het verschil is zeker niet gigantisch. Anders kun je de hoge noteringen in de toplijsten op MuMe (artiesten en albums) tov bovengenoemde bands, waar ook duizenden mensen hun voorkeuren hebben aangegeven, nooit verklaren.
Plus als je Top 100 scoort in de Kink 1500, Top 5 in de Snob 2000 en twee keer de AFAS vult is de Top 2000 zeker niet extreem ver weg.
Ze ondergaan eigenlijk hetzelfde lot als The Smiths voor 2012: groot, bekend en iconisch genoeg om daadwerkelijk in de lijst kunnen komen, maar dan moeten de fans wel weten dat het realistisch is. Zonder nummers in de voorselectie stemt een behoorlijk deel van die fans dan toch veel eerder uit strategisch oogpunt (of uit luiheid) op andere (keuzelijst)favorieten. En vullen ze wel een vrije keuze in dat zijn ze overwegend verdeeld, want zoveel verschillende favorieten. Ik vermoed ook dat het percentage stemmen op vrije keuzes t.o.v. het totaal onder de 5% moet liggen, In iets 3voor12 Song van het Jaar zie je elk jaar dat vrije selecties het zelden redden. De gemiddelde stemmer gaat gewoon voor het gemak, helaas.
# plaats in de Artiesten Top 100
0
geplaatst: 13 december 2019, 09:28 uur
Als ik nu zie dat indieanthems als What You Know en Dancing On My Own het vanuit de keuzelijst al niet tot de Top 2000 schoppen begin ik me toch af te vragen of The National het überhaupt wel zou kunnen lukken, maar dat terzijde.
0
titan (crew)
geplaatst: 13 december 2019, 09:42 uur
herman schreef:
Ik had trouwens nog nooit van The Teskey Brothers gehoord,
Ik had trouwens nog nooit van The Teskey Brothers gehoord,
Zijn regelmatig op radio 2 te horen (Rob Stenders is groot fan) en ze scoorden al eens de topsong.
1
geplaatst: 13 december 2019, 10:50 uur
Zelf ook het jaarlijkse stemlijstje weer ingeleverd en ik moest toch wel mijn wenkbrauwen fronzen toen ik zag dat bepaalde nummers er niet instonden van mijn keuzes:
Wel in de lijst:
Deep purple - Child In Time (zonde dat deze uit de top 10 is verdwenen)
Billy Joel - Piano Man
Bruce Springsteen - The River
Jason Paige - Gotta Catch 'm All
Editors - Papillon
The Boxer Rebellion - Diamonds
Queen - Somebody to love
Queen - Killer Queen
Queen - Who Wants To Live Forever
Creedance Clearwater Revival - Fortunate Son
Frank Boeijen Groep - Winter in Hamburg
Depeche Mode - Enjoy The Silence
David Bowie - Blackstar
David Bowie - Heroes
Madness - Nightboat To Cairo
The Rolling Stones - Gimme Shelter
Blof - Dichterbij Dan Ooit
The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
The Alan Parsons Project - Old and Wise
Rob de Nijs - Foto van Vroeger
Ultravox - Vienna
Dire Straits - Telegraph Road
The Beatles - Here Comes The Sun
Linkin Park - Breaking The Habit
Abel - Onderweg
Keane - Everybody's Changing
U2 - Where The Streets Have No Name
Bryan Adams - Everything I Do
Niet in de lijst:
Thomas Dolby - I Scare Myself
The Beatles - With a Little Help From My Friends
Tears For Fears - Head Over Heels
Tears For Fears - Change
Duran Duran - Girls On Film
Roxy Music - More Than This
Led Zeppelin - No Quarter
Ik had toch zeker de nummers van Tears For Fears en Roxy Music wel in de lijst verwacht.
Wel in de lijst:
Deep purple - Child In Time (zonde dat deze uit de top 10 is verdwenen)
Billy Joel - Piano Man
Bruce Springsteen - The River
Jason Paige - Gotta Catch 'm All
Editors - Papillon
The Boxer Rebellion - Diamonds
Queen - Somebody to love
Queen - Killer Queen
Queen - Who Wants To Live Forever
Creedance Clearwater Revival - Fortunate Son
Frank Boeijen Groep - Winter in Hamburg
Depeche Mode - Enjoy The Silence
David Bowie - Blackstar
David Bowie - Heroes
Madness - Nightboat To Cairo
The Rolling Stones - Gimme Shelter
Blof - Dichterbij Dan Ooit
The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
The Alan Parsons Project - Old and Wise
Rob de Nijs - Foto van Vroeger
Ultravox - Vienna
Dire Straits - Telegraph Road
The Beatles - Here Comes The Sun
Linkin Park - Breaking The Habit
Abel - Onderweg
Keane - Everybody's Changing
U2 - Where The Streets Have No Name
Bryan Adams - Everything I Do
Niet in de lijst:
Thomas Dolby - I Scare Myself
The Beatles - With a Little Help From My Friends
Tears For Fears - Head Over Heels
Tears For Fears - Change
Duran Duran - Girls On Film
Roxy Music - More Than This
Led Zeppelin - No Quarter
Ik had toch zeker de nummers van Tears For Fears en Roxy Music wel in de lijst verwacht.
1
geplaatst: 13 december 2019, 11:20 uur
123poetertjes schreef:
Als ik nu zie dat indieanthems als What You Know en Dancing On My Own het vanuit de keuzelijst al niet tot de Top 2000 schoppen begin ik me toch af te vragen of The National het überhaupt wel zou kunnen lukken, maar dat terzijde.
Ik herken die titels echt nul. Nou leef ik waarschijnlijk onder een steen, maar toch.Als ik nu zie dat indieanthems als What You Know en Dancing On My Own het vanuit de keuzelijst al niet tot de Top 2000 schoppen begin ik me toch af te vragen of The National het überhaupt wel zou kunnen lukken, maar dat terzijde.
Edit: Ik heb zelf niet zo veel met The National, maar hebben ze niet gewoon het probleem dat ze heel veel muziek hebben gemaakt maar niet een uitgesproken hit, waar alle stemmers dan voor gaan? Úberhaupt is 'alternatieve muziek' heel breed. Ik ken een hoop mensen die het zoeken buiten de mainstream, maar dat betekent voor iedereen iets anders. Ik heb persoonlijk niemand ooit over die band gehoord. en Iedereen stemt dan toch op z'n eigen favoriete artiesten. Ben het natuurlijk wel eens dat een plek op de stemlijst zou helpen. Maar toch, 2000 nummers zijn er helemaal niet zo veel, in de allertijden context. Er zijn sowieso al meer dan 2000 nummers waarvan het eigenlijk belachelijk is dat ze er niet in staan. Zij vullen af en toe de AFAS, de Toppers vullen een paar keer per jaar de Arena. Snollebollekes het Gelredome. Ik wens fans van de band alle succes met de Top 2000 in de komende jaren, en vooral lekker blijven stemmen natuurlijk, maar ik zou er niet van opkijken als het nooit gaat gebeuren.
2
geplaatst: 13 december 2019, 11:55 uur
joko150 schreef:
Ligt het aan mij of word de lijst met de jaren steeds minder?
Ligt het aan mij of word de lijst met de jaren steeds minder?
Ligt niet aan jou, vele users hier op MM en/of luisteraars zullen het stiekum met je eens zijn
Natuurlijk gaat een zgn oudejaarslijst elk jaar verjongen, dat is een logische ontwikkeling
Maar wat van de laatste jaren de meeste nieuwkomers betreft ,soms spectaculair binnenkomen ....meer als de helft weer weg vaagt ,daar kun je wel uit op maken dat die kwalitief wss niet het zgn classic niveau bezitten of krijgen (er zijn wel mooie uitzonderingen) intussen is de laatste jaren hierdoor veel echt mooi werk verdwenen
Die mening komt niet altijd van muziekliefhebbers van pakweg boven de 35 jaar zoals vele gelijk denken
Deze opmerking is bv van Joko150..22 jaar
1
geplaatst: 13 december 2019, 12:00 uur
Er is gewoon minder consensus over wat de goede nieuwe nummers zijn. Dat merk ik ook op MusicMeter, waar in de Witte Trui weer andere nummers komen bovendrijven als in de MuMeAfrekening. En de afgelopen jaren was er hier ook niet echt een album dat er bovenuit sprong qua populariteit, als ik kijk naar de eindejaarslijst. De laatste jaarwinnaars haalden veel minder punten dan Radiohead/Arcade Fire in hun hoogtijdagen. Dan krijg je dat alleen de MOR als Danny Vera wordt opgepikt en het haalt in zo'n lijst, aangevuld met wat populair spul dat over een paar jaar weer is verdwenen.
Dancing On My Own is in de afgrijselijke cover ook nog een grote hit geweest. En bij het laatste concert van Robyn in de AFAS Live werd het door duizenden mensen acappella meegezongen.
frankv91 schreef:
(quote)
Ik herken die titels echt nul. Nou leef ik waarschijnlijk onder een steen, maar toch. Dancing On My Own is in de afgrijselijke cover ook nog een grote hit geweest. En bij het laatste concert van Robyn in de AFAS Live werd het door duizenden mensen acappella meegezongen.
5
geplaatst: 13 december 2019, 12:24 uur
Als je geen grote radiohits scoort (en dan heb ik het niet over een hit op een marginaal radiostation), dan wordt het gewoon knap lastig om in deze lijst te komen. De massa stemt, de MusicMeter community is maar een klein deel hiervan. Dus ik snap alle verbazing/verontwaardiging niet zo goed.
Daarnaast zijn er zoveel meer beroemde nummers dan 2000, dus dan is het ook niet gek dat sommige klassiekers niet de lijst halen. Zeker als je bekijkt hoe veel mensen stemmen, dat is echt de waan van de dag en wat net in je opkomt. De meesten zullen er niet zo'n studie van maken als sommigen hier
Daarnaast zijn er zoveel meer beroemde nummers dan 2000, dus dan is het ook niet gek dat sommige klassiekers niet de lijst halen. Zeker als je bekijkt hoe veel mensen stemmen, dat is echt de waan van de dag en wat net in je opkomt. De meesten zullen er niet zo'n studie van maken als sommigen hier

0
geplaatst: 13 december 2019, 15:37 uur
herman schreef:
Dancing On My Own is in de afgrijselijke cover ook nog een grote hit geweest. En bij het laatste concert van Robyn in de AFAS Live werd het door duizenden mensen acappella meegezongen.
De wansmaak regeert inderdaad.
De afgrijselijke cover staat wel weer in de lijst, het origineel niet. Hetzelfde geldt voor I Follow Rivers, waar Lykke Li haar nummer ook alleen in die vreselijke Triggerfinger-versie kan horen. Niet fair dit
Het houdt zichzelf helaas ook in stand zolang Radio 2 in hun dagelijkse playlist de voorkeur blijft geven aan marginale covers.
1
geplaatst: 13 december 2019, 15:56 uur
Mausie schreef:
Als je geen grote radiohits scoort (en dan heb ik het niet over een hit op een marginaal radiostation), dan wordt het gewoon knap lastig om in deze lijst te komen. De massa stemt, de MusicMeter community is maar een klein deel hiervan. Dus ik snap alle verbazing/verontwaardiging niet zo goed.
In de meeste gevallen is het zonder grote radiohit inderdaad schier onmogelijk om in de lijst te geraken. Maar ik ga niet volledig in je verhaal mee, want er zijn de laatste jaren ook uitzonderingen geweest
Into My Arms van Nick Cave & The Bad Seeds werd in 2016 bij de keuzelijst geplaatst en kwam toen op #819 binnen. Laatste 2 jaar verder doorgestegen naar #575. Hier in Nederland nooit een (radio)hit geweest. Sinds 2013 niet meer dan 10x op Radio 2 gedraaid

Hoe het dan toch zo'n succes kon worden? De fans van Nick Cave konden jarenlang enkel kiezen uit Where the Wild Roses Grow, het duet. In de vrije keuzes was waarschijnlijk nooit enige consensus te vinden. Zet er 1 grote fanfavoriet/alternatieve classic in de voorselectie, en je zult zien dat andere alternatieve artiesten van vergelijkbare populariteit daar ook enorm van profiteren. Bigmouth Strikes Again en How Soon Is Now? staan bijvoorbeeld ook pas genoteerd vanaf het jaar dat Radio 2 ze op de keuzelijst zette. Idem voor de nummers van Arcade Fire die het nu tot het ereschavot hebben geschopt. En de enige reden dat meervoudig Snobwinnaar Exit Music nooit in de Top 2000 is beland komt door het feit dat de keuzelijststemmers er ook nooit uit konden kiezen.
0
geplaatst: 13 december 2019, 16:04 uur
Ik vergeet nog een alternatief zijpad waarmee een nummer ook de Top 2000 kan halen: mainstream media die oproepen tot het stemmen op ontbrekende klassiekers.
Zo was er in 2012 dit NRC-artikel, waarin de auteur een pleidooi hield voor 5 nummers (n.a.v. lezersreacties). Eén van de vijf nummers schopte het tot de lijst. Zonder hun hulp hadden we anno 2019 allicht nog steeds moeten wachten op Het Licht
Zo was er in 2012 dit NRC-artikel, waarin de auteur een pleidooi hield voor 5 nummers (n.a.v. lezersreacties). Eén van de vijf nummers schopte het tot de lijst. Zonder hun hulp hadden we anno 2019 allicht nog steeds moeten wachten op Het Licht

Dan ons persoonlijke succesje. Op vrijdag 23 november, de laatste dag waarop er gestemd kon worden, plaatsten we een pleidooi voor vijf nummers die volgens ons en onze lezers onterecht zouden ontbreken. Onder meer Elliott Smith en Wilco werden genoemd, maar uit de antwoorden op onze tweet en de reacties onder het artikel bleek dat velen de verontwaardiging over het ontbreken van één band in het bijzonder deelden. The Smiths.
0
geplaatst: 13 december 2019, 16:06 uur
Voor de liefhebber:
Robbie Williams - The Road to Mandalay = IN
Sia - The Greatest = OUT
Sia - The Greatest = OUT
0
geplaatst: 13 december 2019, 18:25 uur
catdog schreef:
Voor de liefhebber:
Sia - The Greatest = OUT
Voor de liefhebber:
Sia - The Greatest = OUT
Niemendalletjes meneer...niemendalletjes. daar draait het tegenwoordig om.
0
geplaatst: 13 december 2019, 18:27 uur
Scorpion_21 schreef:
(quote)
Máár liever Mandalay dan The Greatest

2
geplaatst: 13 december 2019, 18:35 uur
Ik snap geen ruk van die Top 2000. Ik ben dan ook een Belg en stem niet mee. Wou gwn ff een random feitje droppen.

3
geplaatst: 13 december 2019, 18:45 uur
Awakening from the Dream of Existence to the Multidimensional Nature of Our Reality (Mirror of the Soul) van Blood Incantation staat niet in de Top 2000, dus de gehele lijst is niks waard voor mij.
0
geplaatst: 13 december 2019, 19:15 uur
Johnny Marr schreef:
Ik snap geen ruk van die Top 2000. Ik ben dan ook een Belg en stem niet mee. Wou gwn ff een random feitje droppen.
(quote)
Sws is zo’n lijstje met enkel Video Games niet voldoende.

0
geplaatst: 13 december 2019, 20:52 uur
Mumford & Sons ook weer een notering erbij, Guiding light is nieuw.
Staat 'ie in de Top 2000? - staatieindetop2000.nporadio2.nl
0
geplaatst: 14 december 2019, 11:22 uur
Dat verbaasde me wel eigenlijk. Had niet meegekregen dat die nog zo in trek waren.
0
geplaatst: 14 december 2019, 16:20 uur
Om het carnavalsgehalte in het top2000 cafe te vergroten is ook 't dondert en 't bliksemt nieuw..
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2019, 17:45 uur
Staan Foo Fighters er nu 2x in met 'Everlong'? De normale versie en een of andere random 'accoustic version'?
0
geplaatst: 14 december 2019, 18:13 uur
vielip schreef:
Dat verbaasde me wel eigenlijk. Had niet meegekregen dat die nog zo in trek waren.
Stonden ook op Pinkpop dit jaar.
0
geplaatst: 14 december 2019, 20:43 uur
Kissing A Fool al genoemd? George heeft er na zijn dood toch ook wel de nodige noteringen bij gekregen. Prince daarentegen is ze weer bijna allemaal kwijt.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.