MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Toine Rorije
die altodingen zijn in de keuzelijst terecht gekomen nadat mensen die hadden opgegeven als vrije keuze. Toen ik ging stemmen stond er geen enkele radiohead plaat in, een maand later een stuk of zeven. En niemand maakt mij wijs dat de radio2-keuzeheren 'There There' er zelf bij hebben gezet.

titan (crew)
Iron Maiden, Muse en Sepultura stonden inderdaad in de keuzelijst, maar hebben denk ik de top 2000 niet gehaald omdat ze te weinig stemmen hadden. Een nummer heeft minstens 150 stemmen nodig om in de top 2000 te komen. Dat betekent dat minstens 150 verschillende personen erop gestemd moeten hebben. Aangezien waarschijnlijk het grootste deel (ik schat wel 80%) van de stemmen afkomstig is van mensen die af en toe tot regelmatig naar radio 2 luisteren halen zulke acts het gewoon niet. Dan moet je allerlei sites e.d. waar liefhebbers van al die altodingen rondzwerven mobiliseren om ze een top 10 te laten insturen. Pas dan maken deze bands een kans.

Dat Under the bridge, een nummer dat (in tegenstelling tot de nummers van bijvoorbeeld Sepultura waar je op kon stemmen) door een breed publiek gewaardeerd wordt, er niet in staat is inderdaad wel verdacht. Zeker als je bedenkt dat vergelijkbare nummers als Wonderwall van Oasis en Bitter sweet symphony van The verve er wel in staan.

Reden te meer om dit soort lijstjes niet al te serieus te nemen.

titan (crew)
Dat moet je sowieso nooit doen .

Ik vind het ook verdacht dat bijvoorbeeld Paranoid Android er niet instaat, die moet haast wel 150 stemmen hebben gehaald, alleen al op deze site hadden een aantal mensen 'm. (Niet dat deze site zo representatief is, maar het is toch een heel bekend nummer dat ook een hit is geweest.) Als Coldplay zoveel stemmen haalt moeten een aantal Radiohead nummers ook wel veel stemmen hebben gehad, neem bijvoorbeeld een rustig nummer als Karma Police, is dit nu zo gewaagd (hooguit de tekst)?
Ik moet overigens toegeven dat het vandaag al een stuk beter is dan gister, veel meer leuke nummers gehoord.

titan (crew)
Wellicht speelt mee dat je op heel wat verschillende nummers van Radiohead kon stemmen en bij Coldplay volgens mij alleen op Clocks. Op zo'n manier versnipperen alle stemmen voor Radiohead. Dat is ook de reden dat The beatles ondanks 55 noteringen niet in de top 10 staan.

Van alle platen van Radiohead had ik overigens Karma police eerder in de top 2000 verwacht dan Paranoid android.

titan (crew)
Jord schreef:
(quote)

Ik ben bang dat het omgekeerde nog veel meer waar is: dat de betere platen het niet redden en dat de 'mindere plaatjes' bovenin meedraaien.

Dat hangt natuurlijk van je smaak af.

JonnieBrasco
Dat jullie er zo lang over kunnen doorpraten.... Voor mij geldt dat ik die lijst als resultaat niet serieus kan nemen, en dat daardoor mijn interesse er ook niet meer is voor die top-2000.

titan (crew)
Overigens moet een goede lobby wel tot resultaten kunnen leiden. Zo is de fanclub van Anneke Grönloh volgens mij heel actief geweest. Brandend zand staat dit jaar op 110 (voorheen nooit hoger dan 731), terwijl Paradiso op 396 is binnengekomen (stond er voorheen nooit in). Over verdacht gesproken!

Misschien moeten we volgend jaar maar eens wat proberen vanuit musicmeter dan. Het probleem is alleen om hier op de site consensus te krijgen over welk nummer we moeten promoten.

De nummer 1 uit ons eigen lijstje, dat lijkt me duidelijk.

titan (crew)
Overzicht van platen die niet in de top 2000 staan, maar wel vaak voorkomen in andere soortgelijke lijsten.

titan (crew)
Het is wel een dubieus lijstje af en toe. Zijn Don't shed a tear van Paul Carrack en Live and let die van Guns 'n roses nou echt een klassieker die in geen enkele lijst mag ontbreken? Daarnaast worden per decennia liedjes genoemd die de makers van die site in de top 2000 missen. Daar zitten ook nummers bij die er jaren in hebben gestaan, maar dit jaar buiten de boot zijn gevallen. Daarnaast missen ze See me feel me van The who in de lijst, maar die staat er gewoon in (op 448) en plaatsen ze A girl like you van Edwyn Collins (uit 1994) in de jaren '80.

En gewoon nummers die de radio nooit draait. Op de radio worden er alleen hitgevoelige nummers gedraaid namelijk. Stel je voor dat mensen zich ergeren aan een 'onbekend' nummer wat ze niet liggen...ramp voor Radio 2.

titan (crew)
Op de radio worden heus wel eens niet-hitgevoelige nummers gedraaid hoor (hangt er ook vanaf naar welk station je luistert), maar die staan nooit in zo'n lijst omdat daarin door het grote aantal stemmen de grootste gemene deler de dienst uitmaakt. Onbekende nummers maken zo geen schijn van kans.

daar geloof ik niet zo in
volgens mij gaat het meer om de soort muziek dan om de bekendheid
een onbekende van Beach Boys zal altijd beter scoren op 2 dan de allerbekendste van pakweg .....Tool

titan (crew)
Klopt, en raar vind ik dat niet.

nee, ik ook niet

Zavo schreef:
Misschien moeten we volgend jaar maar eens wat proberen vanuit musicmeter dan. Het probleem is alleen om hier op de site consensus te krijgen over welk nummer we moeten promoten.

Als je dit lukt, kunnen we je meteen voordragen voor de nobelprijs voor vrede

titan (crew)
Van 6 november tot en met 24 november kan er gestemd worden voor de top 2000 van 2006. Vorig jaar konden suggesties aangedragen worden. Of dat dit jaar mogelijk is weet ik niet, maar het emailadres is in ieder geval [email protected]

Hopelijk niet weer Avond op nummer 1...

titan schreef:
Van 6 november tot en met 24 november kan er gestemd worden voor de top 2000 van 2006. Vorig jaar konden suggesties aangedragen worden. Of dat dit jaar mogelijk is weet ik niet, maar het emailadres is in ieder geval [email protected]

Ik hoop eerlijk gezegd dat de suggesties van vorig jaar nog in de keuzelijst staan. Want vorige keer maakten ze sowieso al weinig kans omdat ze een achterstand van pakweg 3 weken hadden.

Wel leuk om een hoop mooie nummers langs te horen komen, maar ik ga er niet van uit dat een nummer dat op nummer één staat ook daadwerkelijk het beste is.
Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken, maar zoals gezegd, wel een leuk terugkerend evenement.

titan (crew)
Ik heb via het hierboven genoemde emailadres zo'n 60 suggesties aangedragen en kreeg hierop de volgende reactie:

Beste Robert,

Bedankt voor uw suggesties. Ik geef het door aan de Radio 2 muziekredactie.

Hartelijke groet,

Radio 2

Ben benieuwd naar die suggesties... kun je ze posten? Eens kijken wat er zoal in terugkomt

titan (crew)
Michael McDonald - Sweet freedom
Prince - The most beautiful girl in the world
Jeff Buckley - Hallelujah
Therapy? - Diane
Soul asylum - Runaway train
Led zeppelin - Kashmir
The jam - A town called Malice
XTC - Senses working overtime
Massive attack - Unfinished sympathy
R.E.M. - Man on the moon
Van dik hout - Meer dan een ander
Dinand Woesthof - Dreamer
Enya - Only time
Robbie Williams - The road to Mandalay
Keane - Bedshaped
Dusty Springfield - Goin' back
Di-rect - Inside my head
The who - Behind blue eyes
The cure - Friday I'm in love
Kim Wilde - Four letter word
The Nits - Sketches of Spain
Eurythmics - Here comes the rain again
The temptations - My girl
Deep blue something - Breakfast at tiffany's
Icehouse - Crazy
Joan Osbourne - One of us
Lois Lane - it's the first time
Crash test dummies - Mmm mmm mmm mmm
Frankie goes to Hollywood - Two tribes
Iggy pop - Lust for life
Red hot chili peppers - Under the bridge
Golden earring - Going to the run
Queen - Innuendo
Aerosmith - Dream on
U2 - Bad
The cranberries - Linger
Vandenberg- Burning heart
Depeche mode - Enjoy the silence
Alanis Morissette - Thank u
Goo goo dolls - Iris
Coldplay - Trouble
Blue oyster cult - Don't fear the reaper
Byrds - Chestnut mare
Tom Petty - A face in the corwd
The beatles - Come together
Thin lizzy - The boys are back in town
Manic street preachers - If you tolerate this your children will be next
Nirvana - Rainbow chaser
Strawberry alarm clock - Incence and peppermints
The church - Under the milkyway
Rod Stewart - The killing of Georgie
T rex - Metal guru
Kraftwerk - The model
Edwyn Collins - A girl like you
Art of noise - Moments in love
The passengers - Miss Sarajevo

Ok... 't is wel veel van dat je zegt 'is zelfs dat te heftig voor het radio 2 publiek'...

Dream on, Under the Bridge, Come Together, Don't Fear the Reaper bijvoorbeeld...

En hij is ook nog steeds volledig Radioheadloos toch?

titan (crew)
Het lijkt me ook niet echt dat het radio-2 publiek dit te heftig vindt. Ik weet niet of dit jaar op Radiohead gestemd kan worden, heb de keuzelijst nog niet gezien.

Omayyad
Volgens mij heb ik één van de Radio 2-pipo's eens een keer horen zeggen dat zijn zender nooit iets van Nirvana zal draaien...

Smells Like Teen Spirit stond afgelopen jaar in de lijst.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.