MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ook al is mijn volledige persoonlijke top 10 gezakt omdat ik vergeten was te stemmen, een lijst die Nirvana en Anneke Grönloh vlak naast elkaar durft te zetten, en die als je op 'Aha' zoekt ook Vader Abraham laat vinden, is de volle gezellige luisteraandacht weer meer dan waard.

Menni schreef:
Ook al is mijn volledige persoonlijke top 10 gezakt omdat ik vergeten was te stemmen...

Moet dat niet zijn: mede omdat ik vergeten was te stemmen?

Over de lijst: Katie Melua met 2 hits in de top 100 stemt me buitengewoon treurig. Verder ben ik het met vele anderen eens dat ondanks de geüpdatete (Nationaal Dictee!) keuzelijst de definitieve ranglijst met het jaar minder interessant wordt. Veel leuke, vergeten one-hit-wonders vallen nu helaas buiten de boot en bands als Pixies, Smiths en Radiohead staan er nog steeds niet in. Misschien volgend jaar met alle Musicmetermaten maar wat platen opstuwen?
Ik noem een Paranoid Android.

titan (crew)
Ik geloof niet dat we het ooit eens zullen worden over welke plaat opgestuwd moet worden.

titan schreef:
(quote)

Vind je dat echt? Ik vind de top 1000 van Veronica om te huilen zo slecht, een voorspelbaardere lijst bestaat niet. In de top 500 van Arrow staat maar een zeer beperkt aantal artiesten en is daarmee denk ik de minst afwisselende lijst.

Ik heb de lijsten nog niet van 1 tot 1000 doorgekeken, maar ik had het meer over het soort muziek dan over de afwisseling. Bij Arrow is het meer rock terwijl er bij Radio 2 meer 'zeiknummers' in staan. Een te hoog "acda & de munnik"-gehalte zal ik maar zeggen. De lijst van Veronica zit er volgens mij een beetje tussenin. Ik baseer dit vooral op eerdere jaren, want dit jaar heb ik ze allemaal nog niet zo goed bekeken.

starbright boy schreef:
(quote)

Beiden stonden dit jaar juist voor het eerst in de selectie.

Ja, inderdaad. Maar die selectie bestond dan ook mede uit alle eigen-keuzeplaten van het vorige jaar. Er stonden geloof ik zelfs nummers van Belle & Sebastian, Iron Maiden en The Sound in die voorkeuzelijst. Maar die platen komen echt niet in de top-2000!

Is er eigenlijk iemand die weet of er nu überhaupt eigen-keuzeplaten in de eindlijst terecht zijn gekomen?

Overigens vind ik het voorstel van Jord niet verkeerd, OK Computer staat best hoog in de toplijst, dus vele mensen moeten het wel met Paranoid Android als eigen-keuze eens zijn toch?

De leukste platen zijn weer in de onderste regionen van de lijst terechtgekomen. Van de eerste 100 te draaien platen nomineer ik deze 5 echte gouwe ouwen:

1976 Cat Stevens - Matthew and Son (1967)
1955 Joan Armatrading - Rosie (1980)
1940 Dave Davies - Death of a Clown (1967)
1930 David McWilliams - Days of Pearly Spencer (1967)
1922 Cliff Richard - The Day I met Marie (1967)

titan (crew)
Dat alle eigen keuzes van vorig jaar zijn toegevoegd is echt lariekoek, want mijn vrije keuze van 2004 (Moments in love van Art of noise) stond er niet bij. Opvallend is trouwens dat The Who, Queen, Abba, Anouk en BZN het erg goed doen. Van hen stijgen bijna alle platen of er komt een aantal van hen binnen.

Nee alle eigen keuzes van vorig jaar zijn ook niet toegevoegd. Het enige wat is toegevoegd zijn de tips die in de Tip 2000 (aka Uitmelkerij)-week op Radio 2 zijn opgegeven.

Broer Konijn
Ik vind het jammer dat Mooiman van Mannekoor Karrespoor er niet in staat. Had van mij wel op 1 gemogen i.p.v. Boudewijn de Groot

De lijst is stukken beter dan die van Veronica moet ik zeggen.

moviefreak#1
De Arrow Classic Rock 500. Dat is pas een lijst

Die van Arrow is inderdaad het beste, je komt er geen Marco Borsato, Acda & de Munnik en dat soort troep tegen. Je kunt gewoon lekker de radio aan laten staan en ze draaien de nummers helemaal met relatief weinig geouwehoer tussendoor.

DutchViking
Ik sluit me volledig bij de vorige posters aan. Weinig reclame of onnodig geneuzel tussen de nummers, en bovenal veel goede songs. Ik heb ook dit jaar weer genoten van de Arrow top-500.

titan (crew)
Ik vind de Arrow top 500 maar saai. Een eenzijdige lijst met te weinig afwisseling.

Allmusic
Is het niet juist de afwisseling die ons gestolen kan worden? Whitney Houston, Acda & De Munnik, Backstreet Boys, Puff Daddy (stonden jaren geleden in de top 100 aller tijden, heb er trauma's aan over gehouden en nooit meer een hitlijst bekeken...)

Nee, afwisseling is juist leuk. Ik draai thuis ook net zo lief Black Eyed Peas, Slayer, Amon Tobin, de Jeugd van Tegenwoordig en Autechre door elkaar.

herman schreef:
Nee, afwisseling is juist leuk. Ik draai thuis ook net zo lief Black Eyed Peas, Slayer, Amon Tobin, de Jeugd van Tegenwoordig en Autechre door elkaar.

Ja, ik hou ook van afwisseling. Maar een afwisseling van, pakweg, The Eagles, Corry & de Rekels, Mr. Mister, Alessandro Safina en Ten Sharp is toch andere koek

titan schreef:
Ik vind de Arrow top 500 maar saai. Een eenzijdige lijst met te weinig afwisseling.

Als afwisseling betekent: Marco Borsato, Acda & de Munnik, UB40, Anita Meyer (staat serieus 3x in de lijst), dan liever geen afwisseling. Bij de Arrow 500 kom je bijna geen slechte nummers tegen, bij de Top 2000 erg veel.

Ik zit nu al een tijdje te luisteren naar die Top 2000, maar vind het tot nu toe weinig bijzonders, erg slappe hap allemaal, alsof ik Sky Radio op heb staan.

titan (crew)
De betere nummers staan natuurlijk ook hoger. Als je zo'n grote lijst als een top 2000 uitzendt is het onvermijdelijk dat onderin (voor de buitenstaander: we zitten nu rond nummer 1400) de mindere plaatjes staan. De vergelijking met Sky radio snap ik niet, want daarmee vergeleken is de top 2000 een baken van kwaliteitspop. Ik hoorde net nog het nummer Unbeschreiblich weiblich van Nina Hagen voorbijkomen en zulke muziek zul je op Saai radio nooit horen.

titan schreef:
De vergelijking met Sky radio snap ik niet

Veel saaie zeiknummers.

Wat zijn lijstjes nog waard als er zo gelobbyd wordt om bijvoorbeeld Queen van de bovenste plaats te verdrijven ? Ook wilden ze bij Radio 2 het liefst een Nederlands-talig nummer op 1. Beetje misplaatst chauvinisme als je het mij vraagt. Kunnen we niet gewoon erkennen dat er best goede muziek in Nederland wordt gemaakt, maar niet zo goed als in Engeland? Dat Rachel Hazes ook de belangrijkste Nederlander van 2005 is (Volkskrant) zegt natuurlijk veel over dit soort lijstjes. Strategisch stemmen! Had Nederland dat maar gedaan bij de afgelopen verkiezingen...

Dit interview van twee jaar geleden zegt genoeg.

Stoeltie geeft aan dat via het stemformulier ook één niet geleide keuze mogelijk is. ,,Zo is Clocks van Coldplay bijvoorbeeld in de lijst gestemd.'' Maar die stemmige plaat past goed in het behoudende muziekprofiel van de radiozender. Wat was er gebeurd als luisteraars massaal op Come as you are van Nirvana hadden gestemd?Stoeltie: ,,Eerlijk? Dan had ik die plaat uit de lijst gehaald. Nee, dat is niet raar. Het is simpelweg niet de muziek van onze luisteraars. En bovendien: wanneer mensen de Top 2000 te truttig vinden, zijn er genoeg andere radiostations die dezelfde soort lijst met iets andere platen uitzenden.'' De muziekcoördinator doelt onder meer op Radio538, maar vooral Veronica dat in dezelfde stijl als Radio 2 bezig is aan een Top 1000 allertijden. Stoeltie: ,,Daar moet ik een beetje om lachen. Het is toch bekend dat alles wat je nadoet nooit beter wordt dan het origineel? Probeer eens iets te bedenken dat niemand anders doet.''

Dit verklaart veel. En beseft Stoeltie niet dat Veronica ooit begonnen is met de Top 100 allertijden en Radio 2 dat idee heeft gejat en er 2000 van heeft gemaakt?

Lachwekkend inderdaad. Erg, erg slap van Radio2 zeg..

titan (crew)
Stoeltie maakte zich vorige week in de popquiz-a-gogo ook al belachelijk door te roepen dat Oasis een band is die niet op radio 2 thuis hoort. En wat komt er dit jaar op 312 binnen in de top 2000? Inderdaad..... Wonderwall! Bij Hans Schiffers hoorde ik de laatste weken trouwens ook regelmatig hun meest recente single Let there be love voorbij komen. Nirvana komt dit jaar op 105 binnen met Smells like teen spirit. Stoeltie heeft het dus duidelijk niet alleen voor het zeggen bij radio 2 (gelukkig maar).

Het is juist dat de top 100 aller tijden er allang was, maar een toplijst van de omvang van de top 2000 was er nog niet toen die in 1999 begon.

Overigens kan ik het heel goed billijken wanneer bepaalde platen niet in de top 2000 komen omdat ze niet in het profiel van radio 2 passen. Het schrikt de trouwe luisteraars van die zender mogelijk af wanneer er platen in de lijst worden gestemd door mensen die nooit naar die zender luisteren, niet in het profiel van die zender passen maar zich toch geroepen voelen om eens per jaar te stemmen. Een groep als Radiohead mag hier dan wel aanhang hebben, onder de luisteraars van radio 2 blijkbaar een stuk minder en daarom staan ze niet in de top 2000. Radiohead zal heus wel een hoop stemmen hebben gehad, maar daarbij moet je ook in de gaten houden dat een plaat dit jaar minimaal 150 stemmen nodig had om in de top 2000 te komen.

Sorry hoor, maar daar kan ik echt niet bij. Of je vraagt heel veel mensen om de nummers te kiezen, of je stelt zelf een lijst samen. Ga dan ook niet op tv reclame maken voor die top 2000, maar houdt het een beetje binnenskamers. Ze willen wel zoveel mogelijk luisteraars, maar niet het risico lopen dat er enigzins gewaagde muziek inkomt die de tedere oortjes van de vaste Radio 2-luisteraars zouden kunnen beschadigen (als Nirvana al te gewaagd is...). Echt hypocriet om te pronken met de lijst en er reclame voor te maken, in die reclame te melden dat "iedereen mag stemmen" en vervolgens trots melden dat heel veel mensen dat ook daadwerkelijk doen, maar wel de door hen gekozen nummers negeren, mocht dit nodig zijn.

Zavo schreef:
(quote)

Veel saaie zeiknummers.

Waarschijnlijk heb je of nooit een hele dag radio 2 aangehoord of nooit een hele dag sky radio. Of beide niet. Ik heb ze beide gehoord en geen van tweeën zijn het mijn zenders, maar het verschil is enorm. Zeker eenderde van de lijst vinden ze bij Sky Radio al te ver gaan.

starbright boy schreef:
(quote)

Waarschijnlijk heb je of nooit een hele dag radio 2 aangehoord of nooit een hele dag sky radio. Of beide niet. Ik heb ze beide gehoord en geen van tweeën zijn het mijn zenders, maar het verschil is enorm.

Ik heb te vaak Sky Radio gehoord en Radio 2 luister ik inderdaad nooit behalve tijdens deze top 2000. Ik heb vandaag bijna de hele dag geluisterd en ik vond er toch erg veel saaie nummers instaan. De vergelijking met sky radio moet je ook niet zo letterlijk nemen, dat het dezelfde soort nummers zijn, maar meer dat voor beide geldt dat het nogal saai en zeikerig is allemaal.

Zeker eenderde van de lijst vinden ze bij Sky Radio al te ver gaan.

En zo kan ik net zo makkelijk zeggen dat eenderde perfect aan het profiel van Sky Radio voldoet. Volgens mij staat er toch een hoop Phil Collins en George Michael, etc. in de lijst.

edit: Overigens wordt het wel iets beter zodra we wat hoger in de lijst komen heb ik al gezien, maar tussen de 1000 en 2000 is het echt niet veel soeps. Ook altijd precies de verkeerde nummers van artiesten en verkeerde versies, zo hoorde ik vandaag een verschrikkelijke verkrachting van The Night They Drove Old Dixie Down van The Band, waarom staat het origineel er niet in.

titan schreef:
De betere nummers staan natuurlijk ook hoger. Als je zo'n grote lijst als een top 2000 uitzendt is het onvermijdelijk dat onderin (voor de buitenstaander: we zitten nu rond nummer 1400) de mindere plaatjes staan.

1393 Muddy Waters - Mannish boy
1396 Kinks - You really got me
1400 Elkie Brooks - Pearl's a singer
1406 Kate Bush - Babooshka
1407 Beatles - Baby's in black

titan (crew)
psychonaatje schreef:
Sorry hoor, maar daar kan ik echt niet bij. Of je vraagt heel veel mensen om de nummers te kiezen, of je stelt zelf een lijst samen. Ga dan ook niet op tv reclame maken voor die top 2000, maar houdt het een beetje binnenskamers. Ze willen wel zoveel mogelijk luisteraars, maar niet het risico lopen dat er enigzins gewaagde muziek inkomt die de tedere oortjes van de vaste Radio 2-luisteraars zouden kunnen beschadigen (als Nirvana al te gewaagd is...). Echt hypocriet om te pronken met de lijst en er reclame voor te maken, in die reclame te melden dat "iedereen mag stemmen" en vervolgens trots melden dat heel veel mensen dat ook daadwerkelijk doen, maar wel de door hen gekozen nummers negeren, mocht dit nodig zijn.

Dat ben ik eerlijk gezegd wel met je eens. Bij radio 2 willen ze graag hun eigen lijst een beetje beschermen en daar kan ik inkomen. Maar dan moeten ze natuurlijk niet lopen miepen als er, doordat ze zoveel reclame maken voor die top 2000, mensen mee gaan stemmen die doorgaans niet zo vaak (of zelfs nooit) naar radio 2 luisteren. Ik geloof wel dat de stemming eerlijk is verlopen, omdat je toch niet kan stemmen op de platen die men bij radio 2 echt niet in de top 2000 wil hebben.

titan schreef:
Als je zo'n grote lijst als een top 2000 uitzendt is het onvermijdelijk dat onderin de mindere plaatjes staan.

Ik ben bang dat het omgekeerde nog veel meer waar is: dat de betere platen het niet redden en dat de 'mindere plaatjes' bovenin meedraaien.

titan schreef:
Ik geloof wel dat de stemming eerlijk is verlopen, omdat je toch niet kan stemmen op de platen die men bij radio 2 echt niet in de top 2000 wil hebben.

Weer oneens. In de keuzelijst stonden wel degelijk nummers van Iron Maiden, Muse en Sepultura. Wedden dat ze die eigenlijk niet in de lijst willen? En dat nummers als Under the Bridge van RHCP en Paranoid Android de lijst niet hebben gehaald vind ik 'verdacht'.

Voor de rest was ik het geloof ik wel met je eens titan

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:16 uur

geplaatst: vandaag om 15:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.