MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
yeahyeahyeah schreef:

In de top 2000 moet je maar hopen dat je vrije keuze volgend jaar op de keuzelijst komt en dan nog kent geen hond je favoriet en mag je blij zijn als ie de eindlijst net haalt.

Tsja, democratie is helemaal uit.. daar loopt de dip2000 natuurlijk al jááren in voorop, lijkt op een bepaalde politieke partij

Uit de categorie: Auw

Uit de lijst: Hallelujah - Leonard Cohen
Nieuw dit jaar: Hallelujah - Lisa

Verdwenen platen zijn altijd interessant. Zo viel het aantal 10cc nummers dit jaar terug van acht naar vier, het aantal nummers van Bruce Springsteen nam met drie af, maar de beste man houdt nog 17 noteringen over. Het aantal nummers van The Cure ging van vier naar twee(Boys Don't Cry en Inbetween Days zijn eruit). Er sneuvelde weer eens een Beatleplaat (Ticket To Ride) en eentje van The Stones (Time Waits For No One). De enorme hoeveelheid Michael Jackson van vorig jaar is flink gereduceerd (Vorig jaar 27, dit jaar 14) en ook Marco Borsato krijgt een tik en gaat van 19 naar 14 noteringen.

Opmerkelijke verdwijners zijn verder onder meer: It's Oh So Quiet van Bjork, She Sells Sanctuary van The Cult, People Are People van Depeche Mode, Candy van Iggy Pop, Steppin Out van Joe Jackson, Love Like Blood van Killing Joke, Sad But True van Metallica, Don't Look Back In Anger van Oasis, Gli Impermeabli van Paolo Conte, P-Machinery van Propaganda, Virginia Plain van Roxy Music, Je T'aime... Moi Non Plus van Serge Gainsbourg & Jane Birkin, Waterfront van The Simple Minds, Wordy Rappinghood van Tom Tom Club, Cornflake Girl van Tori Amos en Senses Working Overtime van XTC.

Daar zitten zeker een paar opmerkelijke tussen .
Vooral Waterfront van Simple Minds hoort er zeker in te staan .

starbright boy schreef:
Je T'aime... Moi Non Plus van Serge Gainsbourg & Jane Birkin

Nota bene een van de grootste top 40-hits aller tijden...

yeahyeahyeah schreef:

In de top 2000 moet je maar hopen dat je vrije keuze volgend jaar op de keuzelijst komt en dan nog kent geen hond je favoriet en mag je blij zijn als ie de eindlijst net haalt.

Kansloos. Van de slechts 40 platen die dit jaar voor het eerst in de lijst staan zijn er slechts 9 ouder dan vijf jaar. Vier ervan zijn van na 2000 en vijf uit de jaren '90. Het zijn nummers van John Lee Hooker & Carlos Santana, Anastacia, Annie Lennox, Raymond van het Groenewoudt, Rowwen Heze, Snow Patrol, Pet Shop Boys, Fugees en Prince.

De andere 31 zijn gewoon typische redelijk recente Radio 2-hits. Varierend van nog best Mume-verantwoord (Kings Of Leon, Mumford & Sons) tot Nick & Simon en Michael Bublé.

Laatste feitje van de dag: Coldplay heeft maar liefst 10 nummers in de lijst. Een paar ter vergelijking: Marvin Gaye heeft er drie, The Cure twee, Radiohead drie, Nirvana één, The Kinks negen, Kraftwerk één, Aretha Franklin vijf, Leonard Cohen twee, Lou Reed drie en The Velvet Underground één.

Ik heb die eerste 100 nummers eens bekeken en er valt wel meer op .

2x Coldplay in de top 10 ( belachelijk )
Caro Emerald op 22
Guus Meeuwis - Brabant op 23
Marco Borsato - Dochters op 31
Wim Sonneveld - Dorp op 40

En verder erg hoog genoteerd

Amazing Stroopwafels - Oude Maasweg
Acda & Munnik - Het Regent Zonnestralen
Frans Halsema - Voor Haar .

De notering van Het Dorp van Wim Sonneveld vind ik niet eens zo onterecht, toch wel een Nederlandstalige klassieker.

Ik heb dan weer een groot zwak voor "Voor Haar". Zou denk ik bij mijn 10 favoriete top 100-nummers staan.

Dat heb ik weleens, van die sentimentele liedjes die wel bij mij werken.

Arrie schreef:
De notering van Het Dorp van Wim Sonneveld vind ik niet eens zo onterecht, toch wel een Nederlandstalige klassieker.

Ik ben helemaal met jou eens dat Het Dorp een prachtig liedje is maar ik vind wel dat ie te hoog staat . Het Werd Zomer van Rob De Nijs is ook een heel mooi nederlandstalig liedje maar staat op 522 weer te laag.

Boys Don't Cry en Inbetween Days die sneuvelen, Starless geen schijn van kans en Meeuwis en Borsato bij de beste 40...

kaztor schreef:
Boys Don't Cry en Inbetween Days die sneuvelen, Starless geen schijn van kans en Meeuwis en Borsato bij de beste 40...

Dr hadden wel een paar Cure nummers meer in mogen staan hoor .
Onbegrijpelijk dat Pictures Of You er bijvoorbeeld niet in staat .

En wat te denken van Lullaby, die wel in de keuzelijst stond... heb er wel op gestemd, maar zonder succes.

starbright boy schreef:
Uit de categorie: Auw

Daar gaan mijn ouwe lui niet blij mee zijn

Mb. schreef:
(quote)

En dan ook nog de versie uit 1987.

Da's geen andere versie volgens mij. Ze houden gewoon het jaar aan waarin het een "hit" was en niet het jaar van oorsprong. Zo wordt "The Unforgettable Fire" van U2 dus bijvoorbeeld een nummer uit 1985 i.p.v. 1984.

Tja, er komt wél steeds meer nieuwe muziek in de Top 2000 (vind ik persoonlijk jammer, van mij mogen ze een minimale leeftijd van een plaat invoeren), de lijst vernieuwt dus wel. Alleen jammer dat de Top 2000-stemmer een ander idee van vernieuwing heeft dan de MM'ers.

De lijst vernieuwt behoorlijk zelfs! In de hudige top-2000 staan 847 liedjes die er in de eerste versie van 1999 niet in stonden . In 12 jaar is er dus 42% van de lijst vernieuwd!! Of dat dan een verbetering is geweest of niet is natuurlijk weer een tweede.

starbright boy schreef:
Varierend van nog best Mume-verantwoord (Kings Of Leon, Mumford & Sons) tot Nick & Simon en Michael Bublé.
Zo slecht scoort Michael Bublé helemaal niet, hoor... Vooral live is hij:

Marty McFly schreef:
Zo wordt "The Unforgettable Fire" van U2 dus bijvoorbeeld een nummer uit 1985 i.p.v. 1984.
De single komt uit 1985.

starbright boy schreef:

Ik vind dit toch wel tekenend... Dramatisch! Komt ook omdat alle top 2000 luisteraars van onder de 40 waarschijnlijk denken dat Lisa het origineel heeft gezongen (en ook echt bagger )

weer geen smiths in de lijst. walgelijk.

niels94 schreef:
Komt ook alle top 2000 luisteraars van onder de 40 waarschijnlijk denken dat Lisa het origineel heeft gezongen (en ook echt bagger )
Maakt het uit wie het origineel zingt? Het komt gewoon doordat het een recent nummer is en zij Nederlandse is.

Overigens misschien ook handiger om dit soort dingen op de site te zetten en niet op een forum waar de mensen van de top 2000 nooit zullen kijken.

In het gastenboek bijvoorbeeld:
Top2000 - Radio2.nl - top2010.radio2.nl

P.S. Gezien de vele commentaren in het gastenboek, stel ik voor volgend jaar Echoes erin te stemmen.

Ravenous
niels94 schreef:
(quote)

Ik vind dit toch wel tekenend... Dramatisch! Komt ook alle top 2000 luisteraars van onder de 40 waarschijnlijk denken dat Lisa het origineel heeft gezongen (en ook echt bagger )

Wat een pret dan, dat dit de woorden van een 16-jarige zijn.

chevy93 schreef:
(quote)
De single komt uit 1985.

Dat zeg ik!

Ravenous schreef:
(quote)

Wat een pret dan, dat dit de woorden van een 16-jarige zijn.

Wieso?

Maar als jij pret hebt, ben ik blij hoor

Marty McFly schreef:
Dat zeg ik!
Het gaat om het jaar van de single, niet het jaar wanneer het een hit was.

Onweerwolf
Arrie schreef:

Prachtige plaat inderdaad!

Voor haar van Frans Halsema vind ik ook nog een stuk beter dan de rest van dat lijstje.

chevy93 schreef:
(quote)
Het gaat om het jaar van de single, niet het jaar wanneer het een hit was.

Dat zegt ie!

Voor Haar vind ik toch wel zo'n verschrikkelijk nummer.

GrafGantz schreef:
(quote)

Dat zegt ie!
Nee, dat zegt hij niet: Ze houden gewoon het jaar aan waarin het een "hit" was

Ravenous
niels94 schreef:
(quote)

Wieso?

Maar als jij pret hebt, ben ik blij hoor

De ironie, je bericht en dan je leeftijd.

Maar dan zijn we iig samen blij.

En ja het dorp van wim sonneveld is gewoon zo kazig he. ga hard los op die plaat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:16 uur

geplaatst: vandaag om 19:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.