MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik dacht al, dat leek mij ook te ver te gaan Wel goede ontdekking dit. Overigens echt belachelijk dat ze dit doen en ik snap van veel platen ook niet waarom ze het doen. Als het nou hele alternatieve dingen waren ofzo, maar nee.

niels94 schreef:
Ik dacht al, dat leek mij ook te ver te gaan Wel goede ontdekking dit. Overigens echt belachelijk dat ze dit doen en ik snap van veel platen ook niet waarom ze het doen. Als het nou hele alternatieve dingen waren ofzo, maar nee.

De nummers die geweerd zijn c.q. te laag staan, lijken mij ook geen hele alternatieve songs. Want waarom zouden bv. One-Metallica, Whole lotta rosie-AC/DC, Smells like teen spirit-Nirvana wel kunnen en bv. One day like this-Elbow, Highway to hell-AC/DC of Love like blood-Killing Joke niet kunnen ? Blijkbaar willen de muziekbobo's van radio 2 het aantal nummers dat in hun ogen niet representatief is voor de muziek op radio 2 zoveel mogelijk beperken c.q. weren.

Achterlijk, echt. Goed dat dit ontdekt is. Hopelijk wordt er een hoop stennis om geschopt en leidt Radio 2 imagoschade ofzo, zodat ze het misschien volgend jaar niet meer durven. Zal wel niet

Misterfool
Ik heb er ook iets, met naam en toenaam, van gezegd. Ik vind de gang van zaken echt totaal belachelijk. Ik hoop dat radio 2 iets met de kritiek doet.

Ravenous
Volgens mij is dit echt al jaren bekend?

niels94 schreef:
Achterlijk, echt. Goed dat dit ontdekt is. Hopelijk wordt er een hoop stennis om geschopt en leidt Radio 2 imagoschade ofzo, zodat ze het misschien volgend jaar niet meer durven. Zal wel niet

De radio 2 top 2000 is altijd mijn favoriete lijst geweest vanwege de variatie, maar ik hoop van harte dat radio 2 flinke imagoschade gaat oplopen met dit belachelijke gedoe. Ik heb altijd al mijn bedenkingen gehad over de samenstelling van de lijst, maar voor mij mag dit groot uitgemeten worden in de media: dan leren ze tenminste eens dat het te idioot voor woorden is dat een paar zogenaamde kenners hun (wan)smaak aan de luisteraar opdringen.

Het is trouwens voor het eerst dat deze manipulatie met cijfers wordt ondergesteund. Wel heb ik nog een artikel gevonden uit 2003, welk ik hier integraal plaats:

"Bijna driekwart miljoen stemmen werden er dit jaar uitgebracht voor de Top 2000 van Radio 2, waarvan vanavond de nummer één te horen is. Hoe wordt de lijst samengesteld? En hoe wordt stembusfraude bestreden?
Een feest der herkenning moet het zijn. Maar voor sommigen is de op Radio 2 uitgezonden Top 2000 een bloedserieuze wedstrijd tussen pophelden. Zo ontving de radiozender dit jaar honderden voorkeurslijstjes met daarop alleen maar platen van de in de jaren 70 zeer succesvolle Engelse groep The Sweet. Fraude, oordeelden de samenstellers van de lijst. Ze reduceerden de honderden stemmen tot één.

,,Het bleek dat de fanclub van The Sweet er achter zat'', vertelt Ron Stoeltie, muziekcoördinator van Radio 2 en de Top 2000. ,,Doordat we zagen dat de stemmen van een klein aantal computers afkomstig waren, kregen we argwaan. Ja, ieder jaar zijn er artiesten die zo door hun fans worden gepusht. Geen grootschalig vals spel, maar wel voldoende om goed op te letten.''

Want de Top 2000 is behalve 144 uur nostalgie, ook een serieuze hitparade. ,,We zijn geen hitlijst der hitlijsten, maar er zijn door ongeveer 100.000 mensen wel ruim 728.000 stemmen uitgebracht'', aldus Stoeltie, die daarom met een team van vier mensen twee weken lang full time aan de samenstelling van de lijst werkte.

Hoe wordt de volgorde van de Top 2000 precies bepaald?. Luisteraars stemmen op hun - maximaal tien - favoriete platen. Die krijgen elk één punt, waarna de punten worden opgeteld. Van de 100.000 stemmers zetten er dit jaar circa 5600 Queen met Bohemian Rhapsody in hun lijst. Daarmee staat de plaat eerste met ongeveer 800 stemmen voorsprong op Hotel California van The Eagles. Nummer 2000 uit de lijst, Dave Dee Dozy Beaky Mick en Tich met Zabadak, kreeg 36 stemmen. Opvallend is overigens dat de top van de lijst geheel wordt gedomineerd door mannen. Bette Midler is met The Rose op 44 de eerste vrouw.

Waar over Queen (voor het vijfde jaar op rij op één) weinig discussie is, is er wel dispuut over de nummers die niét in de lijst staan. Waar zijn bijvoorbeeld de platen van meer recente grootheden als Nirvana of Pearl Jam? Zij haalden de selectie van 3300 platen waaruit de Radio 2-luisteraar mag kiezen niet. Waarom? ,,De lijst is gemaakt voor onze doelgroep en die is gemiddeld 40 jaar oud'', zegt Stoeltie. ,,Onze muziekkeuze bestaat daarom grotendeels uit gouwe ouwen. Verder zijn die 3300 platen ook gebaseerd op suggesties van luisteraars.''

Stoeltie geeft aan dat via het stemformulier ook één niet geleide keuze mogelijk is. ,,Zo is Clocks van Coldplay bijvoorbeeld in de lijst gestemd.'' Maar die stemmige plaat past goed in het behoudende muziekprofiel van de radiozender. Wat was er gebeurd als luisteraars massaal op Come as you are van Nirvana hadden gestemd?

Stoeltie: ,,Eerlijk? Dan had ik die plaat uit de lijst gehaald. Nee, dat is niet raar. Het is simpelweg niet de muziek van onze luisteraars. En bovendien: wanneer mensen de Top 2000 te truttig vinden, zijn er genoeg andere radiostations die dezelfde soort lijst met iets andere platen uitzenden.'' De muziekcoördinator doelt onder meer op Radio538, maar vooral Veronica dat in dezelfde stijl als Radio 2 bezig is aan een Top 1000 allertijden. Stoeltie: ,,Daar moet ik een beetje om lachen. Het is toch bekend dat alles wat je nadoet nooit beter wordt dan het origineel? Probeer eens iets te bedenken dat niemand anders doet.''[AlgemeenDagblad/Radio.NL]
·

Laatste wijziging: 31-12-2003 13:29:12

royh schreef:
(quote)

,,We zijn geen hitlijst der hitlijsten, maar er zijn door ongeveer 100.000 mensen wel ruim 728.000 stemmen uitgebracht'', aldus Stoeltie, die daarom met een team van vier mensen twee weken lang full time aan de samenstelling van de lijst werkte.

Oftewel de 100.000 mensen zijn niet belangrijk, maar de smaak van die vier mensen wel. Volgens mij wordt de lijst van Veronica ook op deze manier samengesteld, maar dat is weer een andere discussie. Ik hoop in ieder geval dat Radio 2 hier veel kritiek op krijgt. Want als de lijst al bepaald zou worden op basis van de "smaak" van de luisteraar, hoe durven zij te beslissen welke platen voorrang zouden moeten krijgen.

Persoonlijk vind ik dit een grote teleurstelling, aangezien ik al die jaren gestemd heb met het vermoeden dat mijn stem zou tellen (hoewel de laatste jaren al duidelijk was dat dit niet het geval was).

Beetje raar dat Radio 2 die stemmenaantallen online zet. Ze ontmaskeren daarmee hun eigen manipulatie

En wie zegt dat de cijfers die op die "interactieve kaart" staan wèl kloppen?

Thunderstruck op 40 lijkt me trouwens wel een mogelijk gevalletje fraude door een fanclub o.i.d.

yeahyeahyeah schreef:
Beetje raar dat Radio 2 die stemmenaantallen online zet. Ze ontmaskeren daarmee hun eigen manipulatie

Thunderstruck op 40 lijkt me trouwens wel een mogelijk gevalletje fraude door een fanclub o.i.d.

Ik denk dat Thunderstruck populairder is dan menigeen inschat.

In het clubcircuit is Thunderstruck erg populair geworden door de remix van de Crookers (die ook op 1 stonden met Kid Cudi, bijna 2 jaar terug). Sindsdien kennen ook veel jongeren dat nummer. Ben zelf verder totaal geen AC/DC-fan, maar vind dat ook wel een erg leuk nummer.

herman schreef:
In het clubcircuit is Thunderstruck erg populair geworden door de remix van de Crookers (die ook op 1 stonden met Kid Cudi, bijna 2 jaar terug). Sindsdien kennen ook veel jongeren dat nummer. Ben zelf verder totaal geen AC/DC-fan, maar vind dat ook wel een erg leuk nummer.

Ik wist niet eens dat hier ook een remix van was. Maar even los daarvan, vind ik Thunderstruck een puik nummer. Whole lotta Rosie en Highway to hell trouwens ook. Ik ben geen uitgesproken liefhebber, maar ik heb wel een viertal cd's van de mannen.

Casartelli (moderator)
yeahyeahyeah schreef:

Wellicht hebben ze het verifiërend vermogen van een deel van het publiek onderschat. Wellicht waren ze gewoon te trots op een nieuw technologisch speeltje.

Alle lof voor het botte cijferwerk niet te na gesproken... maar ik denk dat we ons weinig illusies hoeven te maken over de correctheid van andere toplijsten op de radio. Radio 2 heeft nu de onderzoeker de wapens in handen gegeven, dat moet ik een Veronica, Q-Music, Arrow, Radio 10 etc. nog zien doen.

Zelf heb ik Thunderstruck ook altijd erg tof gevonden. En die Crookers-remix is ook leuk. Maar de weg van het hippe clubcircuit naar het stembiljet van de oubollige Top 2000 is lang. Ik kan me een plek 800 daarom beter voorstellen dan een plek 40.

Wellicht hebben ze het verifiërend vermogen van een deel van het publiek onderschat. Wellicht waren ze gewoon te trots op een nieuw technologisch speeltje

Zou eigenlijk nog best kunnen. De Radio 2-kliek blijft in de kern een stelletje achtergebleven babyboomers natuurlijk

yeahyeahyeah schreef:
Zelf heb ik Thunderstruck ook altijd erg tof gevonden. En die Crookers-remix is ook leuk. Maar de weg van het hippe clubcircuit naar het stembiljet van de oubollige Top 2000 is lang. Ik kan me een plek 800 daarom beter voorstellen dan een plek 40.

(quote)

Zou eigenlijk nog best kunnen. Het blijft in de kern een stelletje achtergebleven babyboomers natuurlijk

Thunderstruck is inmiddels ook al weer 20 jaar oud: vergelijk het met Whole lotta Rosie dat in 1998 20 jaar oud was en toen ook volop in allerlei top 100 lijstjes stond. Ik denk dat er genoeg radio 2 luisteraars/top 2000 stemmers zijn die aan Thunderstruck goede herinneringen hebben c.q. dit nummer nog altijd waarderen. Het feit dat er een remix in het clubcircuit wordt gedraaid, zal dit effect versterken met name onder de jongere stemmers.

yeahyeahyeah schreef:

thunderstruck is gewoon een vette rockplaat. Denk dat het idd weinig stemmen oplevert vanuit het hippe clubcircuit. Wel van mannelijke rockers van middelbare leeftijd en die stemmen denk ik meer dan genoeg op de top2000 om de plaat op 40 te krijgen. Past makkelijk in het rijtje Child in time (4), One (34) ed

Ik had niet anders verwacht .. Sauron en Saruman regeren verder in hun ivoren torens, terwijl Frodo en Sam trouw hun stemlijstje invullen.

Misterfool
laf,enorm laf. El ninjo, je kunt een actieve deelnemer aan de mume top 2000 verwachten. Daar wordt ten minste niet geknoeit met onze stemmen

Een station als Radio 2 probeert met zijn eindejaarslijst zoveel mogelijk luisteraars te lokken, en uiteraard stemmen dan ook veel mensen die normaal niet naar Radio 2 luisteren. Zij stemmen op bands en muziek die volgens Radio 2 de 'modale' luisteraar zouden kunnen shockeren.

Een andere belangrijke factor zijn de platenmaatschappijen, zij hebben een belangrijke invloed op playlists en hebben ook een flinke hand in dat soort eindejaarslijsten, ookal omdat dit vaak een compilatie cd oplevert.

Bovendien is er in de popgeschiedenis heel wat veranderd. Vroeger, toen de dieren nog konden praten, werd het muzieklandschap gedomineerd door bands als The Beatles, The Stones en Pink Floyd. Bands die populair waren bij het grote publiek en tevens de liefhebber konden bekoren. Ik weet niet 100% hoe het in Nederland is, maar hier worden de lijsten al jaren gedomineerd door BEP, Rihanna en Lady Gaga. De enige 'MM-verantwoorde bands' die tevens de mainstream weten te bereiken zijn Coldplay, Snow Patrol, Kings Of Leon en Mumford & Sons; kortom de meest toegankelijke bands. En het wordt er echt niet beter op, in de VS investeren de grote maatschappijen enkel nog in goedkope dance en r&b producties, dus de kans dat het de komende jaren nog meer armoe troef wordt op de mainstream radio is zeer groot.

Als jullie de Radio 2 lijst wat willen opfrissen predik ik wat realisme; bands als The National, Interpol, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, White Lies en consoorten zullen in de lage landen gewoon nooit mainsream worden, ik vrees dat erop stemmen weinig zin heeft.

Muse, Editors, Arcade Fire, The Killers, Gorillaz, Daft Punk, MGMT en misschien nog enkele andere acts zijn randgevalletjes, met wat geluk zullen zij misschien binnen enkele jaren één of twee notities in de Top 2000 kunnen bemachtigen. Op veel meer zou ik niet rekenen. Wat electronic betreft is het sowieso een drama bij Radio 2, zowel in VL als in NL.

In Vlaanderen is er een groot station die niet eens naar de stemmen kijkt, ik denk dat Radio 2 het nog niet zo grof speelt. Het blijft wel één groot hypocriet systeem, waarbij mensen bewust worden dom gehouden, bepaalde artiesten worden opgedrongen en anderen bewust verzwegen en geboycot. Het is niet meer relevant voor deze tijd.

Drie mogelijke oplossingen :

-eindejaarslijstjes worden afgevoerd
-eindejaarslijstjes blijven maar radostations geven eindelijk eens toe dat ze de boel zelf samenstellen
-het spel wordt eerlijk gespeeld

Scenario 3 lijkt me het minst denkbare.

Man of Sorrows, mij lijkt dat je met jouw visie de spijker op de kop slaat. Complimenten voor je analyse !

Ja hoor, een bug. Tuurlijk. Misschien hebben ze daarmee in ieder geval het digibete gedeelte van de luisteraars gerustgesteld

Ik ben eerlijk gezegd veel verbaasder over de volkomen naïviteit van sommigen te denken dat die dip2000 altijd correct in elkaar zou zitten, dan het feit dat ze ermee sjoemelen.. Kom op zeg! De generatie babyboom best, maar inmiddels zullen er toch wel grote groepen 20-ers en 30-ers meestemmen? Ik denk dat daarvan echt een minderheid op die rock-karkassen stemt die eeuwig en altijd de lijst aanvoeren.. dat is uit verkoopcijfers en huidige populariteit ook te merken. 20-ers en 30-ers gaan naar Coldplay, Muse, Interpol, Arcade Fire en Placebo.. die gruwelen van Dip Purple!

Dip Purple

orbit schreef:
Ik ben eerlijk gezegd veel verbaasder over de volkomen naïviteit van sommigen te denken dat die dip2000 altijd correct in elkaar zou zitten, dan het feit dat ze ermee sjoemelen.. Kom op zeg!

Het is een beetje zoals de WikiLeaks-onthullingen: eigenlijk wisten we het allang, maar toch is het lekker om àls het dan definitief op straat ligt verontwaardigd te wezen!

Kijk, als het mijn zender was zou ik ook geneigd zijn enkele van mijn top10 bands te bevoordelen hoor (My Bloody Valentine in de top2000!! ) Maar dan moet je wel zo eerlijk zijn dat toe te geven en noem het dan geen stemlijst.. anders kun je er beter mee ophouden ja.

Nog een fijne anekdote uit Vlaanderen :

Dankzij de opkomst van itunes hebben de voorbije jaren twee 'alternatieve' bands een nummer 1 hit gescoord. Yeah Yeah Yeahs met Heads Will Roll (dankzij een remix) en Editors met No Sound But The Wind (dankzij live-versie op Werchter), eerder was Papillon ook een dikke hit geweest. De reactie bij de commerciële stations was eenvoudig; het vingertje, deze bands komen er bij ons niet in en vanaf heden stellen we zelf een 'eigen top 40' op, want de officiële verkooplijst is niet meer relevant. Zo eenvoudig werkt het dus, als je niet tot de juiste muziekstroming (lees r&b, commerciële dance/pop en mainstream rock genre Nickelback) of nog belangrijker de grote platenmaatschappijen behoort houdt het op. Zo corrupt doch simpel werkt het wereldje.

Niet echt een sterk verhaal. Maar ik denk dat we de interactieve kaart met stemlijstjes wel kunnen vergeten de komende jaren!

Misterfool
Deep purple
My Bloody valentine

De tijden dat ik gezellig radio 2 luisterde zijn wel voorbij. Zogenaamd een lijst waar het publiek zelf mag beslissen. Hypocrisie ten toppe.

Ik vind het totaal belachelijk om nummers of artiesten uit de top-2000 te weren. Als er genoeg mensen stemmen op Nirvana of Pearl Jam moeten ze in de lijst komen (en in hun genre zijn ze beslist top). Ik zie ook totaal niet in waarom bands als Elbow, Arcade Fire of Editors niet zouden kunnen, het is zeker niet minder toegankelijk of 'alternatiever' dan bv. Deep Purple en Led Zeppelin.

Echt extreme genres als bv. death metal, noise of hardcorepunk zullen ook nooit in de top-2000 terechtkomen omdat het publiek daarvoor veel te klein is (ik hou daar ook niet van).

Ik heb even een klacht gedeponeerd bij radio 2: ik verwacht niet dat ze er iets mee doen, maar ik kon het niet laten. Bij deze:

Beste radio 2/top 2000 redactie,

Allereerst een bedankje van mijn kant voor het draaien van Echoes van Pink Floyd
tijdens laat op 2. Super dat jullie dit doen, maar daar hangt tevens mijn klacht
aan vast: velen met mij weten inmiddels dat jullie de lijst op sommige plaatsen
hebben gemanipuleerd. (en kom nu niet aan dat het ligt aan bugjes of dubbelstemmen,
want dat gelooft dus (bijna) niemand).

Ik en met mij vele anderen vinden het jammer: bekijk voor de aardigheid maar eens
de reacties in het gastenboek. Zo'n lijst dient een representatieve uitslag te
vertegenwoordigen, maar dat is nu dus niet het geval.

Ik heb er alle begrip voor dat jullie door het jaar heen bepaalde nummers niet
draaien, omdat ze niet binnen het radio 2 profiel passen. Echter: als mensen
op nummers stemmen, kun je mijns inziens niet zomaar nummers uit een
lijst gaan halen, omdat sommige van jullie deze niet binnen het concept vinden
passen.

Mijn boodschap aan jullie: de top 2000 was een prachtlijst, maar willen jullie
deze lijst aantrekkelijk houden voor de luisteraars, maak er dan ook een eerlijke
lijst van zonder manipulaties.

Daarnaast zou ik het waarderen als jullie tijdens de top 2000 Close to the edge
van Yes volledig draaien en niet in die slecht geknipte versie, zoals dat in 2007
en 2009 is gebeurd.

Met vriendelijke groet,

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:17 uur

geplaatst: vandaag om 19:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.