MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
, sommige mensen hier.

Vooral het devalueren van de geneugten van anderen, vind ik echt heel erg laag..
Maar goed, al die quasi-grappige opmerkingen raken kant nocht wal.

Bepaalde platen uit de lijst houden omdat het niet in het format past. Wat een stelletje hypocrieten daar, zeg...

Typisch weer dat Nederlandse hokjes-denken.

Ik denk dat als een MuMe-top 2000 op de radio te beluisteren zou zijn, dat je dan de meest eerlijke -en dus ook voor de muziekliefhebber kwalitatief de beste- lijst zou krijgen.

Grappig om op de radio langs te horen komen, zo'n lijst, maar het blijven zelfbevlekkingen.

Btw. Verknippingen van Yes' Close To The Edge, staat daar geen straf voor?

Ik zou ook niet over Yes beginnen en Pink Floyd, maar eerder over acts die wat meer relevantie hebben: Interpol, Editors, Placebo, Queens Of The Stone Age, Faith No More.. en dan noem ik slechts de top van de ijsberg! Godgetreurd dat er slechts ouwe meuk uit de 70s en 60s inkomt en inblijft. Het zou op zijn minst representatief moeten zijn voor een groter tijdsbestek. Meneer's Blokhuis favoriete plaat is nota bene OK Computer

Als je op 31 december echt naar een lijst wil luisteren zonder bedrog, is de Tijdloze 100 van Studio Brussel nog de beste optie , denk ik.
Sowieso kies je daar niet uit een vooraf bepaalde voorkeurslijst, maar geef je gewoon naar eigen goedkeur je top 5 op. En die stemmen worden vervolgens ook geteld. Zo komen er jaarlijks tig nummers in die tijdens het jaar zelden of nooit worden gedraaid, maar in de Tijdloze wél.
En ja, er is te weinig Beatles in die lijst, géén CCR, Beach Boys of Golden Earring, maar de mensen hun stem telt er tenminste echt wél !

Radio 2 heeft het slim gespeeld: persoonlijke lijstjes waren al offline voordat andere media erop in konden spelen. Ze zeggen overigens zelf dat ze dit deden omdat andere mensen ook verkeerde informatie zien door de 'bug', en dat willen ze niet...

Daarmee valt ons verhaal natuurlijk niet meer te checken en gaat het balletje verder niet rollen. Goed risicomanagement en het neemt mij de wapens uit handen om er - althans in een nieuwsartikel - meer over te schrijven. Toch geloof ik er geen snars van dat Highway to Hell of Hallelujah daadwerkelijk minder stemmen hebben gekregen dan nummers uit de onderste regionen, maar dat hoef ik hier niet uit te leggen lijkt me. Het zijn toevallig wel allemaal bekende tot zeer bekende nummers die lager (lijken te) staan dan waar ze zouden horen.

Het verhaal rammelt aan alle kanten, dat mag duidelijk zijn. Het neemt niet weg dat het een lijst is waar ik weer met veel plezier naar zal luisteren, zeker tot nummer 500, want daarna wordt het allemaal wel erg mainstream.

Misterfool
Ligt het nou trouwens aan mij of speelt orbit nog steeds de rol van de teleurgestelde punker. Teleurgesteld omdat ondanks die goede oude punkrevolutie oude hardrockbands nog steeds, ook door jongeren, graag beluisterd worden. .

de huidige tienter,twintiger of dertiger hoeft niet zo nodig een kant te kiezen, hij haalt muziek uit alle decenia. Volgens mij heeft die zelfde leeftijdcatogorie ook steeds minder de radio nodig. Hij haalt zijn muziek wel van internet.

Voor geïnteresseerden zonder printer (als die bestaan, tenminste): De lijst zit ook in de Veronica-gids, mocht je 'm mee willen nemen naar het werk, bv.

Ik koop nog eerder een printer dan de Veronica-gids. Maar dit terzijde...

Of we nemen gewoon een abonnement op het Parool.

orbit schreef:
Ik zou ook niet over Yes beginnen en Pink Floyd, maar eerder over acts die wat meer relevantie hebben: Interpol, Editors, Placebo, Queens Of The Stone Age, Faith No More.. en dan noem ik slechts de top van de ijsberg! Godgetreurd dat er slechts ouwe meuk uit de 70s en 60s inkomt en inblijft. Het zou op zijn minst representatief moeten zijn voor een groter tijdsbestek. Meneer's Blokhuis favoriete plaat is nota bene OK Computer

Bands als Yes en Pink Floyd zijn minstens zo relevant als de bands die je daar noemt, en in de jaren '60 en '70 is er genoeg tijdloze muziek uitgebracht zoals Beatles, Rolling Stones, Doors, Bob Dylan, Pink Floyd, David Bowie ... die horen allemaal in een toplijst.
Maar de jaren '00 worden in die lijst vooral vertegenwoordigd door o.a. Marco Borsato, Blof, Nick & Simon etc. waar dat bands als Placebo, Queens Of The Stone Age, Elbow etc. in geen velden of wegen te bekennen zijn. Er is wellicht enige tijd nodig eer dat deze bands door het brede publiek omarmd worden.
OK Computer is trouwens ook de favoriete plaat op MuMe.

Lukas schreef:
Radio 2 heeft het slim gespeeld: persoonlijke lijstjes waren al offline voordat andere media erop in konden spelen. Ze zeggen overigens zelf dat ze dit deden omdat andere mensen ook verkeerde informatie zien door de 'bug', en dat willen ze niet...

Daarmee valt ons verhaal natuurlijk niet meer te checken en gaat het balletje verder niet rollen. Goed risicomanagement en het neemt mij de wapens uit handen om er - althans in een nieuwsartikel - meer over te schrijven. Toch geloof ik er geen snars van dat Highway to Hell of Hallelujah daadwerkelijk minder stemmen hebben gekregen dan nummers uit de onderste regionen, maar dat hoef ik hier niet uit te leggen lijkt me. Het zijn toevallig wel allemaal bekende tot zeer bekende nummers die lager (lijken te) staan dan waar ze zouden horen.

Leuk stukje in de Gelderlander Lukas

Ook op de top 2000 site begint de sneeuwbal nu te rollen. Ik denk dat er volgend jaar geen vrije keuze meer is en alleen nog maar gekozen kan worden uit nummers die er nu in staan. Behalve een paar nieuwe nummers, waarvoor wat alternatieve dingen (Muse, Nirvana, Oasis) het veld moeten ruimen.

Hotel California op 1.. Hoe saai kun je het hebben? Ook Viva la Vida van Coldplay in de top 10... Ja, best een leuk nummer maar dan dan Trouble, Shiver of Yellow in plaats van die.

Net zo saai als OK Computer op 1 in je top 10 hebben.

jellecomicgek72 schreef:
Hotel California op 1.. Hoe saai kun je het hebben? Ook Viva la Vida van Coldplay in de top 10... Ja, best een leuk nummer maar dan dan Trouble, Shiver of Yellow in plaats van die.

Ik tel zo 4 klasse albums in jou top 10 .
Maar die nummer 1

Die is nog saaier dan in een politiecel zitten zonder plee .

Zijn twee verschillende soorten van saai natuurlijk

Hotel California is gewoon een saai nummer.
Het is saai om OK Computer op 1 te hebben, omdat zoveel mensen dat hebben.

Ok computer is echter een goed album, een stuk beter dan dat wanstaltige nummer van de Eagles

Was het niet Herman Brusselmans die eens zei: "ik snijd nog liever mijn ballen eraf met een roestig vleesmes dan nog één keer in mijn leven naar Hotel California te luisteren?"

herman schreef:
Was het niet Herman Brusselmans die eens zei: "ik snijd nog liever mijn ballen eraf met een roestig vleesmes dan nog één keer in mijn leven naar Hotel California te luisteren?"

Wie is Herman Brusselmans ?
Of heet jij zo van je achternaam ?

Ach ik zie het al , een vlaamse schrijver die op Wally Tax lijkt .

Nee man, dat is die quasi-chagrijnige schrijver uit België. Sportliefhebber, lang haar, chagrijnige kop, bril. Je kent hem wel.

Edit. Herman is me voor.

en gortdroog is ook een tekenende eigenschap voor hem. hij mag overigens blij zijn dat hij belg is wat dit betreft.

Zorin
Hotel California is natuurlijk een klassieker, hoewel het zeker niet mijn favoriete nummer is, maar wel goed: het nummer staat niks voor niks al jaaaaaren zo hoog in de single/song Top zoveel en daar zenden meer mensen hun stemmen heen dan naar de Mume Toplijst , met alle respect, waarvan ongeveer 150 'alternatievelingen' . Ik hoor overigens bij die 24 'objectievelingen' (samen 174).

Zit dat nou lekker, zo'n stokpaardje?

Zorin
herman schreef:
Zit dat nou lekker, zo'n stokpaardje?

Door herhaling leert men....(volgens de opvoedingskunde)

Zorin
Ik heb de eersste 32 van beide lijsten eens vergeleken en ....het maakt me niet zo veel uit al met al.
Om goed en vreetzaam de kerst in te gaan, bedoel ik dus i.p.v 'alternatievelingen' natuurlijk 'subjectievelingen' ....

Zorin schreef:
Hotel California is natuurlijk een klassieker, hoewel het zeker niet mijn favoriete nummer is, maar wel goed: het nummer staat niks voor niks al jaaaaaren zo hoog in de single/song Top zoveel en daar zenden meer mensen hun stemmen heen dan naar de Mume Toplijst , met alle respect, waarvan ongeveer 150 'alternatievelingen' . Ik hoor overigens bij die 24 'objectievelingen' (samen 174).

Het tegenovergestelde van 'alternatievelingen' is volgens mij niet 'objectievelingen'. Dat laatste ben je volgens mij namelijk nooit, inzake muziek.

Misschien zijn we gewoon classicrockers, aanhangers van traditionele rockmuziek. Daar is namelijk helemaal niets op tegen. Ooit waren zij namelijk de 'alternatievelingen' dus ik zou me van enige kritiek niets aantrekken.

Maar de strekking van het verhaal is duidelijk. Het is inderdaad niet gemakkelijk om een eigen plek op musicmeter te veroveren, met zo'n grote meerderheid aan aanhangers van OK computer van Radiohead.

Maar ach, er moet ooit weer eens een tijd komen dat ook dat album van z'n sokkel valt want anders zijn de 'alternatievelingen' van nu de reactionairen van over 30 jaar en als het goed is moeten ze dat nu juist niet willen. Maar ik ben bang dat dat toch gebeurd en dan is het cirkeltje weer rond

Zorin
Goed verhaal, Musician; ik had jou overigens ook bij de 'objectievelingen'gerekend, voor wat het waard is....(niets)

edit: had Street Spirit hier (op Mume) op één gestaan, dan had ik liever HC gekozen; aangezien The Cure hier nr. 1 is, ga ik voor die laatste (hoezo niet objectief?)

Ik mis trouwens ook The Ronettes - Be My Baby in de lijst, lijkt me ook een algemeen geaccepteerde klassieker? (Of heeft ie er nooit ingestaan?)

Ja, een keer, in 2000 stond ie ergens rond plaats 1500, en verder heeft ie er nooit meer ingestaan...

Zorin
The Rondettes...gaaf nummer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:40 uur

geplaatst: vandaag om 03:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.