Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 27 december 2010, 14:01 uur
ClassicRocker schreef:
Waar is Muse dan in de Top 2000?
Verjongen hoeft niet per se te gaan via bands als Muse en RadioheadWaar is Muse dan in de Top 2000?
Edit: yeahyeahyeah zei het al.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 december 2010, 14:01 uur
herman schreef:
Radio 2 maakt trouwens wel een verjongingsslag.
Radio 2 maakt trouwens wel een verjongingsslag.
Klopt, daarom is het des te raarder dat ze dat bij de top 2000 (toch hun paradepaardje) dan juist weer niet doen en de verjonging opzichtig tegenhouden (voor wat betreft recente licht alternatieve rock).
0
geplaatst: 27 december 2010, 14:03 uur
In 1999 kwam het gemiddelde uit 1975. Nu in 2010 komt het gemiddelde uit 1981. Wat dat betreft verjongt de Top 2000 dus.
Aan de andere kant is de gemiddelde leeftijd van de liedjes dus wel van 24 naar 29 jaar gegaan.
(dit jaar, 2010, is de gemiddelde leeftijd overigens het hoogst)
Aan de andere kant is de gemiddelde leeftijd van de liedjes dus wel van 24 naar 29 jaar gegaan.
(dit jaar, 2010, is de gemiddelde leeftijd overigens het hoogst)
0
geplaatst: 27 december 2010, 14:06 uur
Wat de gemiddelde leeftijd van alle platen betreft zal de top 2000 (voorlopig) blijven verouderen. Voor de nieuwe artiesten wordt een aanzienlijk groter deel van de stemmen weggecensureerd dan voor de oude.
0
geplaatst: 27 december 2010, 14:09 uur
Ik denk ook dat de stemmers van nummers als Make You Feel My Love, Rood en Pak Maar M'n Hand, mensen zijn die over 2 jaar op de nummers stemmen die dan weer enorm populair zijn.
0
geplaatst: 27 december 2010, 14:19 uur
En wederom wordt alles ontkend en haalt men de betreffende data per direct offline. Chinese praktijken daar bij Radio 2 

0
geplaatst: 27 december 2010, 14:21 uur
Gewoon doorgaan en hopen dat ze uiteindelijk gewoon bekennen. Ze kunnen er toch niet omheen zou je zeggen?
Wel besloot de zender ook de gegevens over 2009 na vragen offline te halen.
Wel besloot de zender ook de gegevens over 2009 na vragen offline te halen.

0
geplaatst: 27 december 2010, 14:33 uur
Ze zullen zich waarschijnlijk weer verdedigen door te stellen dat het hier gaat om fanclub stemmen. Ik ben toch heel benieuwd wat de redenen voor Radio 2 zijn om de lijst iedere keer zo te beïnvloeden. Het lijkt mij dat ze gewoon houden van de macht om bepaalde platen te weren en zo het Nederlandse publiek voor de gek te houden. Maar nog steeds snap ik totaal niet waarom een band als The Smiths niet voorkomt in de lijst/keuzelijst, werkelijk onbegrijpelijk en jammer.
0
ClassicRocker
geplaatst: 27 december 2010, 14:36 uur
ik heb t niet gelezen, maar lijkt me sterk. Niet vergeten: Top2000 is Radio2. Daar wordt weinig/geen alt rock gedraaid.
Reactie van Leo Blokhuis op Twitter nadat hij door andere Twitteraars met mediaberichtgeving over gesjoemel bij de Top 2000 werd geconfronteerd. Die wil zijn lucratieve schnabbels bij de Top 2000 natuurlijk niet kwijt!
Reactie van Leo Blokhuis op Twitter nadat hij door andere Twitteraars met mediaberichtgeving over gesjoemel bij de Top 2000 werd geconfronteerd. Die wil zijn lucratieve schnabbels bij de Top 2000 natuurlijk niet kwijt!
0
geplaatst: 27 december 2010, 14:49 uur
Snap wel dat hij de discussie uit de weg gaat. Hij kan moeilijk de organisatie gaan afvallen, daarbij heeft hij zelf ook niets met de samenstelling te maken.
Zijn schnabbels mag 'ie ook wel houden, zijn filmpjes zijn best leuk. Maar misschien dat er volgend jaar ook een jaren '80 en '90 professor kan aanschuiven voor het evenwicht. Weet niet of Orbit en/of Mjuman een beetje mediageniek zijn?
Nu de Ramones trouwens. Rock 'n' Roll Highschool.
Zijn schnabbels mag 'ie ook wel houden, zijn filmpjes zijn best leuk. Maar misschien dat er volgend jaar ook een jaren '80 en '90 professor kan aanschuiven voor het evenwicht. Weet niet of Orbit en/of Mjuman een beetje mediageniek zijn?

0
geplaatst: 27 december 2010, 14:58 uur
ClassicRocker schreef:
ik heb t niet gelezen, maar lijkt me sterk. Niet vergeten: Top2000 is Radio2. Daar wordt weinig/geen alt rock gedraaid.
Speel dan gewoon open kaart en maak duidelijk op welke bands het geen zin heeft om op te stemmen. Of het principe hanteren van één notering per "alternatieve" band, zie Live, Mumford & Sons, Muse etc.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 december 2010, 14:59 uur
ClassicRocker schreef:
Wat nog niet betekent dat luisteraars van radio 2 niet van alt rock houden.
0
geplaatst: 27 december 2010, 15:00 uur
herman schreef:
Snap wel dat hij de discussie uit de weg gaat. Hij kan moeilijk de organisatie gaan afvallen, daarbij heeft hij zelf ook niets met de samenstelling te maken.

Ben wel eens op televisie geweest voor een geheel andere kwestie.. dat kwam in elk geval geloofwaardig over! Of het mediageniek was heb ik eigenlijk niemand over gehoord
Ik streef dan ook geen baantje in de coulissen van Hilversum na.. maak me daar dan ook niet druk over. Maar het aanschuiven van wat gasten met enige kennis omtrent muziek van ná 1975 zou best eens verfrissend zijn en voor mij reden om misschien eens naar dat geleuter tussen Matthijs en Leo te kijken. Het is me nu een te klef ouwejongens krentebrood zooitje.. leuke wetenswaardigheden zijn natuurlijk altijd welkom, maar ook over artiesten die nog wel in leven zijn of nog steeds platen maken.
0
geplaatst: 27 december 2010, 15:01 uur
titan schreef:
(quote)
... en dat er alleen maar Radio 2 luisteraars op de Top 2000 stemmen. Als je het zo landelijk aankondigt, trek je namelijk ook een breder stempubliek dan je enge doelgroep.
0
geplaatst: 27 december 2010, 15:02 uur
Grappig dat ze ook Nick & Simon met Rosanne kunstmatig laag hebben gehouden

0
titan schreef:
(quote)
Of kennis mee zouden willen maken..
0
Ludwig
het punt is dat er nog wel goeie muziek gemaakt wordt, maar wat meer van hetzelfde. nadeel is wel dat de top 40 niet meer zo representatief is voor goeie muziek.
0
geplaatst: 27 december 2010, 15:05 uur
Daarom ben ik juist wel overtuigd van de toegevoegde waarde van allerlei internetlijsten en playlists.. bij gebrek aan een geloofwaardige top40 is dat volgens mij juist het meest geloofwaardige alternatief op dit moment.
0
ClassicRocker
geplaatst: 27 december 2010, 15:56 uur
herman schreef:

'Professor Don Leo Blokhuis' laat er anders in verschillende media geen gras over groeien dat hij hoegenaamd niets heeft met de meeste muziek in de Top 2000, en nog minder met de gemiddelde Top 2000-stemmer en zijn/haar muzieksmaak. En dit vaak ook nog eens met een (licht) neerbuigende ondertoon.
Maw: Blokhuis is een rasopportunist die alleen uit financiële/carrière-overwegingen meedoet aan het 'Top 2000-circus'. Zijn medewerking aan de Top 2000 heeft hem immers geen windeieren gelegd, het heeft hem doen uitgroeien tot dé nationale (dikbetaalde) popprofessor.
Verder is Blokhuis prima geschikt om ook de jaren '80 en '90 te behandelen. Hij weet veel over muziek en artiesten uit deze decennia, maar zolang Radio 2 hem vorstelijk betaalt houdt hij er graag z'n mond over.
Het viel me gisteravond overigens op dat Matthijs Leo's hoofd niet kuste terwijl hij hem aankondigde. Zou de liefde tussen beide heren bekoeld zijn?

0
geplaatst: 27 december 2010, 16:03 uur
Da's waar ook, ik herinner me nog een stukje van 'Don' Leo in de VPRO Gids. Of ie voor de jaren '80 en '90 geschikt is weet ik niet. Hij geeft aan niets te hebben met de vleermuizen-muziek, dus ik zie hem niet zo snel een item over The Cure of Joy Division in elkaar draaien.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 december 2010, 16:15 uur
ClassicRocker schreef:
Maw: Blokhuis is een rasopportunist die alleen uit financiële/carrière-overwegingen meedoet aan het 'Top 2000-circus'. Zijn medewerking aan de Top 2000 heeft hem immers geen windeieren gelegd, het heeft hem doen uitgroeien tot dé nationale (dikbetaalde) popprofessor.
Wat weet jij over het salaris van Leo dat ik niet weet? Het lijkt mij dat hij gewoon volgens de omroep-CAO wordt uitbetaald en zolang je geen veelbekeken coryfee van het kaliber Jongbloed, Smeets of de Leeuw bent heb je in dat geval een salaris dat ruim onder de Balkenendenorm ligt. Het lijkt me overigens waarschijnlijker dat hij freelancer of zzp-er is.
Verder heb je wel gelijk met je opmerking over zijn opportunisme. Zijn muzieksmaak ligt over het algemeen ver van de top 2000 af en dat heeft hij regelmatig laten weten. Hij wordt echter voornamelijk vanwege zijn kennis geraadpleegd en niet vanwege zijn smaak, dus is het nog wel te billijken.
Hij is overigens ooit als muzieksamensteller voor radioprogramma's van de EO begonnen (alwaar hij van Andries Knevel geen "ruige" muziek mocht uitkiezen, want dat was duivelsmuziek), dus don Leo is wel aardig flexibel

0
geplaatst: 27 december 2010, 16:16 uur
ClassicRocker schreef:
Het viel me gisteravond overigens op dat Matthijs Leo's hoofd niet kuste terwijl hij hem aankondigde. Zou de liefde tussen beide heren bekoeld zijn?
Hehe, nou, gister leek het wel Matthijs voor en Matthijs na (en Leo zat er tegen het eind even tussen). Gister had Matthijs pakweg 5 minuten over voor Prof. Leo betreffende de Bowie/Crosby kerst-combi en soms leek Leo te denken 'Wat doe ik hier eigenlijk?'
Verder nogal een weinig verheffend programma met clipjes die er in een sneltreinvaart doorheen geramd worden. Matthijs die wat van tafel naar tafel rent als een hitsige puber om maar zoveel mogelijk in 45 minuten gepropt te krijgen. Kandidaten die zichtbare moeite hebben met een oersimpel popquizje waarin soms structureel verkeerd gestelde vragen zitten. Kandidaten eigenlijk die ik bij elke popquiz binnen 5 minuten naar huis zou sturen.
De clipjes waren door de bank genomen aardig, die over McCartney was leuk en die over Arthur Brown enigszins pijnlijk. 'Ik heb in m'n hele leven nooit drugs gebruikt, behalve een jointje' zegt Arthur Brown bij z'n hit Fire. Woorden die je snel vergeet als je vervolgens een man op respectabele leeftijd met een pot groene verf op z'n gezicht wat in een bos ziet sukkelen met fakkels en een ketel.
0
ClassicRocker
geplaatst: 27 december 2010, 16:26 uur
herman schreef:
Da's waar ook, ik herinner me nog een stukje van 'Don' Leo in de VPRO Gids. Of ie voor de jaren '80 en '90 geschikt is weet ik niet. Hij geeft aan niets te hebben met de vleermuizen-muziek, dus ik zie hem niet zo snel een item over The Cure of Joy Division in elkaar draaien.
Beroepsmatig zal hij zich ongetwijfeld ook in vleermuizen-muziek verdiept hebben en er voldoende over weten, of in ieder geval de juiste bronnen paraat hebben, om een goed item over The Cure of Joy Division in elkaar te kunnen draaien.
Daarentegen is Blokhuis wèl fanatiek Radiohead-fan en is Paranoid Android voor hem het Bohemian Rhapsody van de latere jaren. Misschien dat hij aan dit nummer eens een item kan wijden en hierin de vraag stellen hoe het mogelijk is dat het niet (hoog) in de Top 2000 staat. Of kan dit misschien beter aan Peter R de Vries overgelaten worden?
0
geplaatst: 27 december 2010, 16:27 uur
kaztor schreef:
Verder nogal een weinig verheffend programma met clipjes die er in een sneltreinvaart doorheen geramd worden. Matthijs die wat van tafel naar tafel rent als een hitsige puber om maar zoveel mogelijk in 45 minuten gepropt te krijgen. Kandidaten die zichtbare moeite hebben met een oersimpel popquizje waarin soms structureel verkeerd gestelde vragen zitten. Kandidaten eigenlijk die ik bij elke popquiz binnen 5 minuten naar huis zou sturen.
En toch kijk ik er graag naar (al vloekend en mopperend).

0
geplaatst: 27 december 2010, 16:30 uur
Ik kijk er ook nog steeds naar, al heb ik zo het idee dat het "nivo" in de loop der jaren behoorlijk is gedaald.
Ps ik hoop nog steeds dat Johan Derksen eens als gast opduikt........
Ps ik hoop nog steeds dat Johan Derksen eens als gast opduikt........
0
geplaatst: 27 december 2010, 16:37 uur
Denk niet dat hij een nummer uit de Top 2000 digt.
Hoewel.. John Mayer vind hij erg goed.
BTW: Arnold Layne is dr nu op.
Hoewel.. John Mayer vind hij erg goed.BTW: Arnold Layne is dr nu op.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.