MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Dit stukje uit de Volkskrant heb ik ook gelezen. Inderdaad staat er te weinig soul in evenals recente rockbands zoals Arcade Fire, Radiohead, White Stripes, Arctic Monkeys, ze kwamen ook nooit in de top-40 voor terwijl de top-2000 té nadrukkelijk gebaseerd is op de hitlijsten (zie maar hoeveel keren Marco Borsato en Nick & Simon er wel in komen). Met Hotel California, Bohemian Rapsody, Child in time etc. is niets mis mee, het zijn terecht gewaardeerde evergreens. Maar de betere nummers van de jaren '00 moeten blijkbaar nog ontdekt worden.

LucM schreef:
Met Hotel California, Bohemian Rapsody, Child in time etc. is niets mis mee, het zijn terecht gewaardeerde evergreens. Maar de betere nummers van de jaren '00 moeten blijkbaar nog ontdekt worden

Dat is precies het punt. Er staat heus wel goede oude muziek in, hoog in de lijst bevalt de muziek me ook zeer, maar als het om nieuwere muziek gaat komen ze niet verder dan Marco Borsato, Nick en Simon. De enige muziek die ik echt goed vind die ze omarmen is Coldplay, maar die staat er dan weer véél te vaak in.

Coldplay stond ook vaak in de top-40. Er staan maar weinige nummers in die nooit in de top-40 zijn gekomen (Stairway To Heaven bv.) en zoals eerder gezegd, hits en evergreens hebben hoe langer hoe minder met elkaar vandoen.

Iedereen komt aan z'n trekken. Alles staat er zowat in wat je erin zou willen hebben

Onderhond schreef:

Hoe ver ben je dan heen als je zoiets durft te beweren op TV.

Vrij vertaald: 'Criticasters, houdt jullie bek. We hebben onze keuzes gemaakt, als je meer alternatieve muziek wilt schakel je maar over naar KinK FM!'
Althans, zo kwam het op me over.

Tot op zekere hoogte hebben ze ook gelijk -en je kunt de radio ook altijd uitschakelen- maar het is toch wel weer die typisch Hollandse houding die daar de boventoon voert, en het zou me ook niets verbazen als hoge piefen in de muziekbiz er veel baat bij hebben...

Even over het programma: Ik vraag me af wat die Plastic Bertrand daar heden ten dage doet in dat verdachte Oosterse land. Als ik die glibber op straat zou tegen komen loop ik in ieder geval wel drie blokjes om...
En het is natuurlijk ook de Grote Vraag wie die antwoorden toespeelde aan Nadja Hüpscher.

Onderhond schreef:
(quote)

Hoe ver ben je dan heen als je zoiets durft te beweren op TV.
Het is ook zo. Iedereen die ook maar enigszins van muziek houdt, moet minstens één goed nummer kunnen vinden (hoewel ik er van overtuigd ben dat dat aantal opgeschroefd kan worden tot 50). Die ene 3 mensen op deze wereld die dat niet kunnen, zijn te verwaarlozen.

chevy93 schreef:
Die ene 3 mensen op deze wereld die dat niet kunnen, zijn te verwaarlozen.

In Afrika lopen ze dan ook helemaal weg met Hotel California!

kaztor schreef:
(quote)

Youssou N'Dour staat er ook in...

chevy93 schreef:
(quote)
Het is ook zo. Iedereen die ook maar enigszins van muziek houdt, moet minstens één goed nummer kunnen vinden (hoewel ik er van overtuigd ben dat dat aantal opgeschroefd kan worden tot 50). Die ene 3 mensen op deze wereld die dat niet kunnen, zijn te verwaarlozen.

Nou heb je met Onderhond wel nét een van die drie te pakken vrees ik

Verdomme, wordt m'n flauwe grap even op subtiele wijze naar de kloten geholpen...

kaztor schreef:
(quote)

Maar wel met Africa van Toto.

titan (crew)
Lukas schreef:
Zelf nog even een verhandeling geschreven in reactie op dat Volkskrantverhaal

Een goed en afgewogen stuk, Lukas (mag ook wel van een journalist). Als radio 2 wil dat zij (en haar top 2000) over een paar jaar nog serieus genomen wil worden is verjonging en (vooral) een eerlijke weergave van de stemmen een vereiste.

Ik was vanavond overigens blij verrast. Ik keek dit jaar voor het eerst naar een aflevering van Editienl (werkelijk waar!, ik was op bezoek bij mijn ouders) en zag zowaar onze site prominent voorbij komen. Jammer dat ze niet meer ingingen op het oneerlijke aspect van de lijst en Kees Toering was er als de kippen bij om alle kritiek luchtig weg te wuiven (dat geeft geen vertrouwen voor de toekomst).

Overigens maakte Matthijs van Nieuwkerk vanavond weer een behoorlijke blunder op tv. Hij noemde Anak van Freddie Aguilar het enige Aziatische nummer uit de top 2000, maar Kyu Sakamoto staat ook in de lijst (op 1533 met Sukiyaki).

Lukas schreef:
Nou heb je met Onderhond wel nét een van die drie te pakken vrees ik
Die verwaarlozen we dan.

Hahaha, naast Orbit nu Onderhond tegenover je?

Ik heb niemand tegenover me. Ik zou het zeer opmerkelijk vinden als iemand niet minstens één leuk nummer uit de lijst kan halen.

Zorin
Zoekoejakkie ? Ken ik niet.....pluspunt voor de toplijst

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je niet minstens een paar nummers goed vindt...

titan (crew)
Zorin schreef:
Zoekoejakkie ? Ken ik niet.

Luister en huiver YouTube - Sukiyaki - KYU Sakamoto

ClassicRocker
titan schreef:

Overigens maakte Matthijs van Nieuwkerk vanavond weer een behoorlijke blunder op tv. Hij noemde Anak van Freddie Aguilar het enige Aziatische nummer uit de top 2000, maar Kyu Sakamoto staat ook in de lijst (op 1533 met Sukiyaki).

Freddie Mercury (real name: Farrokh Bulsara), schrijver van o.m. het meest succesvolle nummer in de Top 2000-geschiedenis, was ook een Aziaat, en staat naast tientallen keren met Queen, ook met twee solonummers in de lijst. Dit is weliswaar Westerse pop/rock muziek, maar toch. Matthijs had hem best even mogen noemen.

Denken dat Jimi Hendrix Hey Joe heeft geschreven was ook wel een aardige blunder.

Haha, dat meen je niet?

titan (crew)
ClassicRocker schreef:
Freddie Mercury (real name: Farrokh Bulsara), schrijver van o.m. het meest succesvolle nummer in de Top 2000-geschiedenis, was ook een Aziaat.

[muggezift modus aan]Freddie was strikt genomen een Afrikaan (geboren op Zanzibar, een onderdeel van Tanzania).[/muggeziftmodus uit]

Zorin
@Lukas: bedankt voor de link.

Ja en zijn ouders kwamen uit een andere kolonie een deel van India ofzo.
Dus hij was Zanzibariaans, Indisch maar met een Engels paspoort.
Dat maakt Freddie een Welshman als ik mij niet vergis.

ClassicRocker
titan schreef:
(quote)

[muggezift modus aan]Freddie was strikt genomen een Afrikaan (geboren op Zanzibar, een onderdeel van Tanzania).[/muggeziftmodus uit]

Freddie is in Afrika geboren uit Aziatische ouders en heeft een behoorlijk gedeelte van zijn jeugd in Azië (India) gewoond. Hij wordt in Groot Brittanië gezien als de eerste en meest succesvolle Brit van Aziatische afkomst ooit. Matthijs had hem dus best even mogen noemen. Als dit muggenziften is, begon jij.

ClassicRocker
obsessed schreef:
Denken dat Jimi Hendrix Hey Joe heeft geschreven was ook wel een aardige blunder.

Hey Joe is verder niet door Jimi Hendrix, maar door The Jimi Hendrix Experience uitgebracht. Een wezenlijk verschil (solo-artiest of band) dat zelfs Leo Blokhuis ontging.

LucM schreef:
Coldplay stond ook vaak in de top-40. Er staan maar weinige nummers in die nooit in de top-40 zijn gekomen (Stairway To Heaven bv.) en zoals eerder gezegd, hits en evergreens hebben hoe langer hoe minder met elkaar vandoen.

En zo is het maar net! De singles hitlijsten zijn nu eenmaal nog steeds het meest relevant voor radiostations, en zoals eerder gezegd moeten Arcade Fire, Arctic Monkeys, Franzke Ferdinand en al die andere Interpols hun eerste hit nog scoren. Wie denkt dat deze bands binnen een aantal jaar wél dit soort lijsten zal domineren droomt hardop, als je de hitlijsten wat volgt kan je zo voorspellen wat binnen 5/10 jaar hoog zal staan (Coldplay, Gaga, Rihanna, BEP, Train,...)

kaztor schreef:
(quote)

(quote)

Vrij vertaald: 'Criticasters, houdt jullie bek. We hebben onze keuzes gemaakt, als je meer alternatieve muziek wilt schakel je maar over naar KinK FM!'
Althans, zo kwam het op me over.

Hij gaf daarmee voor de goede verstaander inderdaad toe dat er aanpassingen in de lijst worden gedaan. Vanuit zijn standpunt wellicht logisch en verdedigbaar, maar geef het dan gewoon toe.

Jester schreef:
(quote)

Hij gaf daarmee voor de goede verstaander inderdaad toe dat er aanpassingen in de lijst worden gedaan. Vanuit zijn standpunt wellicht logisch en verdedigbaar, maar geef het dan gewoon toe.

En fijn voor hem ook dat vervolgens de vraag gesteld werd of de nummer 24 meer stemmen had dan de nummer 23. Daar kon hij zelfs met droge ogen 'ja' op antwoorden, want dat is ook zo. Hadden ze nou maar gevraagd of de nummer 82 meer stemmen heeft dan de nummer 882, dat had het item een stuk interessanter gemaakt ...

obsessed schreef:

En dan Blokhuis ook nog wel even mogen vermelden dat Billy Roberts "Hey Joe" wel als eerste opnam, maar dat hij de melodielijn had gejat van zijn toenmalige vriendinnetje Niela Miller.

Dat televisieprogramma is wel een beetje genant, inderdaad. Alsof de Vara de popmuziek heeft uitgevonden.

Ik ben op TV geweest De reactie van de zendermanager bevestigt weer mijn kritiek. Gewoon doen alsof er niks aan e hand is en pretenderen alsof dit de lijst der lijsten is die elke muziekliefhebbende (in meer of minder mate) Nederlander vertegenwoordigd, terwijl het gewoon duidelijk is dat ze moderne rock keihard weren. Als hij nou gewoon eerlijk had gezegd dat ze zich wel wat meer richten op een bepaalde doelgroep, dan heb ik daar nog redelijk vrede mee. Of eerlijker zou nog zijn als hij had gezegd dat het een lijst is van gedeeltelijk oude klassiekers van de jaren 70 en eind jaren 60, en (vergeten) hitjes.

Geen Seven Nation Army verbaast me misschien nog het meest, want zelfs een groot deel van de belegen oudjes kan dit nummer wel waarderen. Zelfde geldt voor Arctic Monkeys, Elbow, Arcade Fire en vele andere semi-alternatieve bandjes. Ik zie totaal geen reden waarom dit uit de lijst geweerd moet worden (en als ze écht niet genoeg stemmen hebben gekregen, wat ik me niet kan voorstellen, dat ze niet in de keuzlijst staan). Ook ontbreekt er meer dan genoeg uit de jaren '80 waar ook wel genoeg animo voor is (zie de (redelijk) hoge positie van Joy Division en The Cure, en ook het totale ontbreken van The Smiths). Dus Radio 2 stop ermee dit een "lijst der lijsten" te noemen die alle Nederlandse muziekluisteraars aanspraakt waar voor iedereen wat wils in staat. Of verander de onstaanswijze van de lijst volgend jaar drastisch.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:17 uur

geplaatst: vandaag om 02:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.