MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Man of Sorrows schreef:
(quote)

En zo is het maar net! De singles hitlijsten zijn nu eenmaal nog steeds het meest relevant voor radiostations, en zoals eerder gezegd moeten Arcade Fire, Arctic Monkeys, Franzke Ferdinand en al die andere Interpols hun eerste hit nog scoren. Wie denkt dat deze bands binnen een aantal jaar wél dit soort lijsten zal domineren droomt hardop, als je de hitlijsten wat volgt kan je zo voorspellen wat binnen 5/10 jaar hoog zal staan (Coldplay, Gaga, Rihanna, BEP, Train,...)

Ik weet haast wel zeker dat als je de jongeren nu een (volledig eerlijke) toplijst laat maken dat bijv. Franz Ferdinand's Take Me Out, White Stripes' Seven Nation Army en Elbow's One Day Like This erin staan. Net als verschillende nummers van Radiohead, Muse, Arctic Monkeys, The Strokes en ga zo nog maar even door. Moet dan wel bijgezegd worden jongeren die op z'n minst een beetje serieus muziek luisteren, jongeren die dus over een aantal jaren (lees: een hele hoop jaren, als de 40+ te oud is om te stemmen) dit soort lijsten domineren.

titan schreef:
maar Kyu Sakamoto staat ook in de lijst (op 1533 met Sukiyaki).

Prachtig nummer, in Greatest Hits of 1963 in mijn top-10 geplaatst. Gelukkig nog door anderen (her)ontdekt.

Dat the Smiths ontbreken vind ik ook vreemd!

Wat een afschuwelijke kwaliteit van All You Need Is Love.

Teunnis schreef:
(quote)

Ik weet haast wel zeker dat als je de jongeren nu een (volledig eerlijke) toplijst laat maken dat bijv. Franz Ferdinand's Take Me Out, White Stripes' Seven Nation Army en Elbow's One Day Like This erin staan. Net als verschillende nummers van Radiohead, Muse, Arctic Monkeys, The Strokes en ga zo nog maar even door. Moet dan wel bijgezegd worden jongeren die op z'n minst een beetje serieus muziek luisteren, jongeren die dus over een aantal jaren (lees: een hele hoop jaren, als de 40+ te oud is om te stemmen) dit soort lijsten domineren.

Dat betwijfel ik. Begin jaren '90 was er ook heel duidelijk een alternatieve stroom met tal van nummers die toendertijd door de jeugd op handen werden gedragen. Maar nergens zag je dat in lijstjes terug, behalve een paar posities voor Nirvana, Pearl Jam, Metallica en Guns 'N Roses.
Over een aantal jaren is het dus volgens mij vooral veel van hetzelfde.
Doorgestoken kaart bij lijsten is volgens mij van alle tijden, en bovenal bepaald door platencontracten.

kaztor schreef:

@Stalin: Heet jij eigenlijk niet Johan?

(afbeelding)

Wie is trouwens die dame die elke avond zo opzichtig in beeld staat bij Stefan Sasse?

- radioplayer.omroep.nl

Edit: ik lees net in het gastenboek dat het Sara (productieassistente) is. Geen idee wat ze daar doet (behalve lief naar Stefan kijken).

Casartelli (moderator)
Na alle commotie over de censuur door Radio 2 hier nog een enigszins verwant artikeltje, ook uit de Volkskrant van vandaag, om een en ander een beetje in perspectief te plaatsen.

Echt te fijn dat dat soort mensen bestaan.
Is dat niet diezelfde vent die op PowNews was?

Misterfool
@ casartelli ik hou het toch maar liever bij mijn 'zondige' popmuziek, jawohl.

Dat vind ik eigenlijk best schokkend om te lezen. Ik ben momenteel toevallig bezig in "Knielen op een bed violen" en ik dacht echt dat zulke extreme praktijken vandaag de dag niet meer voorkwamen. Maar dit lijkt er wel verdomd, excuus, verdraaid veel op.

Misterfool
YouTube - AC/DC Let there be rock (1977, Unedited video version)
Ik heb voor mij zelf al een leuk psalmpje gevonden

Ties Mons (16) en zijn vriendin Lydia van der Vlist (15) kwamen hier met een bus van de jeugdclub van Groot Ammers, een dorpje aan de Lek bij Schoonhoven. Ties vindt veel popmuziek afkeurenswaardig. 'Ze zingen dat je eigen baas bent, alsof er geen God bestaat. Sommigen zeggen misschien: ik versta toch niet wat ze zingen. Maar daar ben ik het niet mee eens. Je kunt er beter niet naar luisteren.' Aan deze lezing hoopt hij enkele argumenten over te houden die hij kan gebruiken in discussies. 'Ze zullen wel gaan zeggen dat het allemaal slecht is.'

Ik heb medelijden met Lydia..

Wat ik weleens deed: de hele dag een psalm neuriën voor mezelf. Zo komt die troep je hoofd niet binnen.

Maar dat doe ik ook als Jan Smit aan staat.

Masimo schreef:
(quote)

Ik heb medelijden met Lydia..

Ik ook, nadat ik haar uit pure verveling op hyves zocht.

Wat fijn dat Radio2 ook met deze mensen rekening heeft gehouden.

Casartelli schreef:
Na alle commotie over de censuur door Radio 2 hier nog een enigszins verwant artikeltje, ook uit de Volkskrant van vandaag, om een en ander een beetje in perspectief te plaatsen.

Ik heb wel eens gezien dat iemand in een kroeg stampij begon te maken toen Faithless' God is a DJ werd gedraaid, want zulke heiligschennis viel natuurlijk niet te toleren. Wat die persoon daar deed is me sowieso een raadsel, want alcohol is natuurlijk ook gewoon een werktuig van de duivel.

Maar het kan nog erger blijkbaar... Die psalm-quote slaat alles.

Streng gereformeerd, luisterend naar de naam Van der Vlist en afkomstig uit Groot-Ammers? Het kan haast niet anders dat dat (verre) familie van me is, daar heb ik in eerste instantie domweg overheen gelezen

/edit: aangetrouwde familie overigens

artikel met 2 links naar het Eindhovens Dagblad:
RockBlog | News: Fouten in top 2000 benadelen Rock muziek

chevy93 schreef:
Die ene 3 mensen op deze wereld die dat niet kunnen, zijn te verwaarlozen.

1 nummer op 2000 noem ik te verwaarlozen. Verder loop je je eigen geschiedenisboekjeshype weer iets teveel te geloven heb ik de indruk.

kaztor schreef:

Doorgestoken kaart bij lijsten is volgens mij van alle tijden, en bovenal bepaald door platencontracten.

Precies. Het is de singlecultuur van de radozenders. Radio 2 trekt 6,5 mln luisteraars deze week. Dat handhaven of verbeteren, zal bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Niet de roep om transparantie van een handjevol mensen die de radio toch al vaarwel gezegd hebben.
Denken dat je die cultuur kan doorbreken, lijkt mij behoorlijk utopisch.

titan (crew)
Casartelli schreef:

Doet me denken aan Fitna. Met een zorgvuldige selectie kan iedereen zo zijn eigen werkelijkheid schapen en er zijn altijd wel genoeg makke schapen te vinden die het geloven.

Maartenn (crew)
Deze zin uit het artikel - in combinatie met de rest van de tekst - druipt van het cynisme :

Spreker is Koos de Jong, vroeger dj en verslaafd aan alcohol, nu volledig in de Heer.

Voor de rest: als radio 2 zich echt op een dergelijke manier schuldig maakt aan censuur, dan zou ik dat redelijk kansloos vinden. Ik ben dan ook benieuwd hoe snel Hilversum dit in de doofpot weet te stoppen.

Hoorde ik nou net een censuurpiepje net bij A Boy named Sue van Cash? Ja dat hoorde ik.

Maartenn (crew)
Dat zou kunnen. De vinylversie en oude cd-versie hadden volgens mij dat bliepje erin zitten. Johnny Cash zegt dan ook voorafgaande aan het optreden - nu spreek ik over Folsom Prison, maar volgens mij zegt hij ook zoiets tijdens het San Quentin optreden - iets in de trend van "this album is recorded, so we can't say hell or shit or anything like that'. Op vinyl wordt de shit gepiept en op de geremasterde cd (die met het volledige concert) is dit terug gedraaid. Iemand met de San Quentin remaster in huis om dit te bevestigen?

Dat zal gewoon de versie zijn die ze hebben liggen daar. Zal thuis de cd eens opzetten om te zien of ik hem zelf eigenlijk wel ongecensureerd heb, zou me niets verbazen als ik ook gewoon een piepje heb.

Casartelli schreef:

Aangezien alle geloven in al hun facetten een flinke bijdrage hebben geleverd aan de feestelijke stemming op deze aardkloot, lijkt het mij ook inderdaad hoogtijd worden dat er vanuit de gereformeerde hoek weer eens kritiek komt op de Volendamse (en waarschijnlijk katholieke) Jan Smit.

Kritiek uit de gelovige hoek richting de rockmuziek is overigens al net zo oud als de rockmuziek zelf. Het is echt lachwekkend hoe ze teksten van een aantal nummers herleiden tot boodschappen van de Duivel. In die zin heb je gelijk, er wordt misschien wat vals gespeeld met de Top 2000, maar hierbij vallen de geschillen tussen alle stemmers in het niet. Maar dat De Volkskrant nog aandacht aan die malloten besteed?

Die Koos de Jong is net als zijn Amerikaanse tegenhanger Joe Schimmel (maker van de They Sold Their Souls For Rock And Roll docu) wel een extremiteit, denk ik. Wie de relifora wel eens afstruint, merkt al snel dat de algehele gedachtengang van jongeren over pop en rockmuziek veel genuanceerder ligt dan deze raaskallerij.

titan (crew)
Edwynn schreef:
Het is de singlecultuur van de radozenders. Radio 2 trekt 6,5 mln luisteraars deze week. Dat handhaven of verbeteren, zal bovenaan het prioriteitenlijstje staan. Niet de roep om transparantie van een handjevol mensen die de radio toch al vaarwel gezegd hebben.

Dat kan ik van een commercieel radiostation nog wel billijken, maar radio 2 is een publieke omroep en dan hoort dat niet bovenaan je prioriteitenlijst te staan.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.