MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Overigens een fikse blunder van Matthijs: Stay with Me, of liever Stay with Me Baby, van Jerry Jagovoy was volgens hem ook op de plaat gezet door Rod Stewart & The Faces - titel wél, die song niet; was Matthijs verkeerd gebriefd.

Bekendste versie (de laatste is die van Dufje) is wel die van Pearl, en uiteraard die van Bette Middler in The Rose, de film over Janis.

Item over de moog: gemiste kans - een van de eerste synth pioniers was echt een NL, in het NatLab van Philips; ook de verwijzing naar andere pioniers ontbrak. En verder: zoveel interessante bands hebben de moog gebruikt; en wat gebeurt er? Men haalt een stel rock-dino's van stal: ELP - de ultieme voorbode van de punk; na zoveel bombast moest de hemel wel eens een keer openbreken.

Aquila
Mjuman schreef:
Bekendste versie (de laatste is die van Dufje) is wel die van Pearl, en uiteraard die van Bette Middler in The Rose, de film over Janice.

Over wie ??? Ook verkeerd gebriefd Mju?

Aquila schreef:
(quote)

Over wie ??? Ook verkeerd gebriefd Mju?

Janis Joplin, a.k.a. Pearl - vogelman;

Zoals IMDB.com The Rose (1979) - IMDb zegt:

"The story of the tragic life of a self destructive female rock star, modeled after Janis Joplin. "

Met daarin de befaamde scene in een wegrestaurant:

serveerster die Middler (Rose) de tent uit wil zetten: "We don't serve hippies"
Middler: "Oh honey, that's nothing 'cause we don't eat them".

Ik vind het een geinig, amusant, oppervlakkig en pretentieloos programmatje. En dat is het al jaren. De filmpjes steken er altijd wel ver bovenuit. Vond de filmpjes van vandaag weer erg geslaagd.

Doet me eraan denken dat ik Single Luck terug wil. Dat was nou eens een leuk Nederlands popmuziek gerelateerd programma.

Aquila
Mjuman schreef:
(quote)

Janis Joplin, a.k.a. Pearl - vogelman;

Zoals IMDB.com The Rose (1979) - IMDb zegt:

"The story of the tragic life of a self destructive female rock star, modeled after Janis Joplin. "

Dat begrijp ik, ik ben namelijk ook filmman, maar Janice Joplin kende ik niet. Ik zie dat je je berichtje hebt aangepast, dus deze flauwekul kan dan ook wel weer weg. Van jou ben ik slordigheden toch niet gewoon.

starbright boy schreef:
Ik vind het een geinig, amusant, oppervlakkig en pretentieloos programmatje. En dat is het al jaren. De filmpjes steken er altijd wel ver bovenuit. Vond de filmpjes van vandaag weer erg geslaagd.

Doet me eraan denken dat ik Single Luck terug wil. Dat was nou eens een leuk Nederlands popmuziek gerelateerd programma.

Pretentieloos? Niet dat ik nou zo'n hekel heb aan die Top2000aGoGo, maar ik zou de hele marketingmachine die rondom De Lijst is opgetuigd toch niet direct pretentieloos willen noemen...

Ik wel, althans het TV-programma. Oppervlakkig gekeuvel over popmuziek. En dat wil het ook zijn.

Ik vind ook dat er genoeg zaken zijn die inderdaad aangegeven dat het behoorlijk met een knipoog is. Het vragenrondje aan het begin, het heerlijke overdrijven van Van Nieuwkerk en de quiz die nergens over gaat. Het enige pretentieuze gedeelte wat ik kan bedenken is het "college" van Leo Blokhuis. Het teveel willen proppen in een te kort tijdsbestek. Toch vertelt hij vaak wel interessante dingen. Zeker voor de gemiddelde persoon.

De docu's precies hetzelfde. De docu over American Pie ging voor mij nergens over, maar voor men die zich niet verdiept heeft in het nummer, een uitstekende documentaire. En zo eigenlijk met alle minidocu's.

chevy93 schreef:
En zo eigenlijk met alle minidocu's.

Waarvan er te weinig worden uitgezonden, en ze zijn ook de voornaamste reden dat ik het blijf bekijken.

Vandaag was een meevaller. Matthijs leek wat door z'n cliche's heen te zijn wat meer ruimte bood voor interessante televisie. Het stukje over de Moog vond ik ijzersterk, de beste mini-docu dit jaar tot nu. Misschien feitelijk niet helemaal accuraat, maar daar kijk ik bij deze doorheen; dit was televisie van het betere soort .

Het Joe Jackson-stukje was heerlijk en de overige onderdelen, zelfs de quiz, waren vrij vermakelijk.

Eenieder die zo enthousiast is over de minidocu's wil ik graag wijzen op een bijzonder interessante, Amerikaanse site - die inmiddels in handen van Google schijnt gevallen te zijn: www.youtube.com

Als je daar als zoekstring typt: "moog synthesizer" vind je heel veel en snap je meteen waar Matthijs en Leo veel inspiratie vandaan halen. En het leuke van die site is - dat er enorm veel video's van oude en nieuwe bands te vinden zijn. Waar zouden ze het van doen? Maar wel een ultieme aanrader voor elke muziekliefhebber (ook de rockisten onder ons).

Er schijnen al grote flatscreens te zijn met een internetaansluiting en een YouTube icoon op de afstandsbediening. Onze Sjef zou zingen: "Waar moet dat heen, hoe zal dat gaan?"

--edit--
Het was trouwens Barend Servet (maar die twee werkten zeer nauw samen) - was wel leuke tv

Precies, laat die minidocu's voor wat ze zijn en gebruik gewoon als zoekstring zoiets als 'Wim T Schippers'. "Zo wordt 't vanzelluf nieuwjaar."

Ik was net even de top 2000 aan het luisteren, eigenlijk vooral om even The End van The Doors te luisteren, echter hebben ze die dus flink verkort. (iets van 3 minuten ofzo, echt schandalig als je het mij vraagt) Het viel me ook al op bij Whole Lotta Love, maar dat was de single versie, die volgens mij niet van The End bestaat (en het was ook niet de Apocolypse Now versie..). Waarom doen ze dit eigenlijk? Kan ik om elf uur ergens vanavond ook een 3 minuten versie verwachten van Shine On You Crazy Diamond? (trouwens, dat is toch alleen deel 1?) Beetje jammer, begin dan gewoon eerder, doe minder reclame, of gooi dat Moves Like Jagger eruit..

Seppens schreef:
Ik was net even de top 2000 aan het luisteren, eigenlijk vooral om even The End van The Doors te luisteren, echter hebben ze die dus flink verkort. (iets van 3 minuten ofzo, echt schandalig als je het mij vraagt) Het viel me ook al op bij Whole Lotta Love, maar dat was de single versie, die volgens mij niet van The End bestaat (en het was ook niet de Apocolypse Now versie..). Waarom doen ze dit eigenlijk?

Anders krijgen ze nooit alle 2000 nummers in 156uur gedraait...... Het hele programma is tot op de seconde berekend om precies uit te komen.

Beter zou zijn om het helemaal precies uit te reken zodat ze de volledige versies van alle nummers kunnen draaien, maar dan moeten ze wel een paar uur eerder beginnen.

Seppens schreef:
Het viel me ook al op bij Whole Lotta Love, maar dat was de single versie, die volgens mij niet van The End bestaat (en het was ook niet de Apocolypse Now versie..). Waarom doen ze dit eigenlijk? Kan ik om elf uur ergens vanavond ook een 3 minuten versie verwachten van Shine On You Crazy Diamond? (trouwens, dat is toch alleen deel 1?) Beetje jammer, begin dan gewoon eerder, doe minder reclame, of gooi dat Moves Like Jagger eruit..
Ze draaien van elk nummer de single-versie. Nu vind ik 9 minuten The End nog best een aardige speelduur. Als je bedenkt dat Close to The Edge van 18 minuten naar een paar minuten ging. Ondanks dat het inderdaad nergens over gaat, blijft het wel radio. En door overal de lange speelduur van te draaien, zijn ze veel meer tijd kwijt. Het zal ook deels te maken hebben met het feit dat niet iedereen zit te wachten op een 18-minuten durende versie van Close to The Edge. Ik ben benieuwd welke versie ze van Echoes gedraaid hebben.

Shine On You Crazy Diamond is overigens ieder jaar de 17-minuten durende versie die op Echoes staat. Inclusief sloom intro.

Overigens als je dit soort nummers volledig gaat draaien, waar ligt de grens? 22 minuten Autobahn? 25 minuten Tubular Bells? 23 minuten Echoes?

Telegraph Road draaien ze, zeer terecht, wel volledig.

chevy93 schreef:
En door overal de lange speelduur van te draaien, zijn ze veel meer tijd kwijt. Het zal ook deels te maken hebben met het feit dat niet iedereen zit te wachten op een 18-minuten durende versie van Close to The Edge. Ik ben benieuwd welke versie ze van Echoes gedraaid hebben.

Shine On You Crazy Diamond is overigens ieder jaar de 17-minuten durende versie die op Echoes staat. Inclusief sloom intro.

Overigens als je dit soort nummers volledig gaat draaien, waar ligt de grens? 22 minuten Autobahn? 25 minuten Tubular Bells? 23 minuten Echoes?

Moeten ze ervoor zorgen dat dat soort nummers niet in de lijst terecht komen, lijst manipulatie zijn ze daar bij Radio 2 zeer goed in.

The End was echt maar een paar minuten, ook luidkeels geklaag in het gastenboek maar het schijnt ieder jaar te gebeuren. Echoes scheen 11 minuten geweest te zijn. Close to the Edge werd vroeger wél volledig gedraaid, maar toen werd de lijst nog gemanipuleerd en draaiden ze hem gewoon op een tijdstip ergens 's nachts of 's ochtends vroeg.

Nogmaals, alle nummers waar Lukas en ik vorig jaar over klaagden staan nu goed. Veel schoner kan je de lijst niet krijgen. Neemt niet weg dat de keuzelijst nu aan de beurt is: klassiekers waar al jaren om gevraagd wordt erin en troep waar toch niemand op stemt (8 nummers van de Sugababes bijvoorbeeld) eruit.

He, niks mis met de Sugababes!

Overigens heb ik wel op Autobahn gestemd met de lange versie in gedachten.

@Arrie: met Keisha niet nee

Maar de wereldkaart maakte hun populariteit vorig jaar toch pijnlijk duidelijk. De acht liedjes zouden samen waarschijnlijk niet eens een notering halen.

En dan is het nu tijd voor Telegraph Road

Telegraph Road nu op radio 2

freitzen schreef:

Maar de wereldkaart maakte hun populariteit vorig jaar toch pijnlijk duidelijk. De acht liedjes zouden samen waarschijnlijk niet eens een notering halen.

Hmm, volgend jaar toch maar eens op de Sugababes stemmen dan. (en ja, dat is serieus, hebben een aantal zeer sterke singles)

Ik denk ook absoluut niet dat de Sugababes populair genoeg zijn. Hooguit voor één halfverdwaalde notering. Stronger of iets dergelijks. En dan zo rond 1800-2000.
thelion schreef:
Moeten ze ervoor zorgen dat dat soort nummers niet in de lijst terecht komen, lijst manipulatie zijn ze daar bij Radio 2 zeer goed in.
Dat is dus geen optie. Nummers als Close to The Edge, Shine On en Autobahn kun je niet weigeren. Ook de nieuwe(re) nummers niet, blijkt.

Ik heb dit soort nummers liever wel dan niet. Mijn favoriete nummer, Year of the Cat, wordt ook ingekort. Waarmee je slechts één van de drie coupletten krijgt en er een waardeloze overgang is van de coupletten naar het intermezzo. Maar liever half dan helemaal niet, denk ik zo.
Sowieso, als je deze nummers volledig wilt horen, zet ze zelf dan op. Radio is nou eenmaal niet de plek voor de lange nummers. Geef ik ze eigenlijk gelijk in.

Eerder beginnen lijkt me niet echt een optie, want de charme is juist dat het precies tussen Kerst en Nieuwjaar in is.

laxus11 schreef:
Damn. Die vulkaaneruptie op het einde. Laat iedere grungeuithaal of kneiterharde rif verbleekt achter. Rock zoals het hoort. Withers (dat is de drummer)

DjFrankie (moderator)
Ik blijf het ieder jaar herhalen waarom staat Tubeway Army niet in de lijst, nog niet eens in de lijst waarop je kunt stemmen, is duizend keer beter dan zo'n simpel geval als The Crash Test Dummies

DjFrankie schreef:
Ik blijf het ieder jaar herhalen waarom staat Tubeway Army niet in de lijst, nog niet eens in de lijst waarop je kunt stemmen
Niet populair genoeg om het vanuit de vrije keuzes te halen, maar als hij eenmaal in de keuzelijst staat, dan maakt ie een prima kans om de top 2000 binnen te sluipen. Qua populariteit vergelijkbaar met bijv. Making Plans For Nigel, lijkt me.

laxus11 schreef:

en dat nummer wordt dat weer niet ingekort en The End wel

Edit: gelukkig laten ze het instrumentale gedeelte van Pearl Jam - Alive wel horen

DjFrankie schreef:
Ik blijf het ieder jaar herhalen waarom staat Tubeway Army niet in de lijst, nog niet eens in de lijst waarop je kunt stemmen, is duizend keer beter dan zo'n simpel geval als The Crash Test Dummies

Dat denk ik ook. Wie zou er nu nog op Crash Test Dummies stemmen? Ik vond het destijds wel een leuk nummer, maar dat draai ik nu echt niet meer...

Ik kan me herinneren dat The End vorig jaar helemaal gedraaid werd, maar ik kan het mis hebben...

Dan breek ik toch een lans voor de Crash Test Dummies; het scheelde niet veel of ik had erop gestemd.

Dit gaat dus om een andere versie dan die van de Vlaamse radio 2. De Belgische is in elk geval huilen met de pet op: Queen, ABBA, Adamo, Will Tura zo'n 20 keer, met Willy Sommers op 13! Vliegend schijt krijg je ervan.

Creep van Beck!

Zephyr
Vanavond weer eens gekeken, en dat was de laatste keer. Wat een joker-televisie .....

Die mini-docu's zijn nog wel OK, maar voor de rest

Pierre Wind =

Chris Zegers : het eerste nummer op het album Pink Floyd - Meddle is Echoes ...........

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:57 uur

geplaatst: vandaag om 16:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.