MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
starbright boy schreef:
(..) ik zou het juist veel vreemder vinden (en ongeloofwaardiger) als de lijst wèl radicaal was veranderd.

Nou ja, de keuzelijst bevatte toch voor het eerst vrij veel nieuwe 'alternatievere nummers', die in andere publiekslijsten wel hoog scoren. Een hoge entree van bijvoorbeeld Radiohead had ik wel verwacht.

Neemt niet weg dat de lijst (en dat is zelfs met zoveel woorden door de muziekbaas van Radio 2 toegegeven) wel wat wordt geamanipuleerd. Nummers die te weinig Radio 2 zijn worden eruit gehaald (of zoals de laatste jaren: in heel kleine groepjes van een stuk of drie nieuwe toegelaten).

Je bedoelt ook achteraf? Merkwaardig, maar het moet haast wel, anders had Radiohead er toch in moeten staan, lijkt me.

Waarom doen ze dat zo? Neem ze dan niet op in de keuzelijst, zou ik zeggen.

Koekebakker schreef:

Nou ja, de keuzelijst bevatte toch voor het eerst vrij veel nieuwe 'alternatievere nummers', die in andere publiekslijsten wel hoog scoren. Een hoge entree van bijvoorbeeld Radiohead had ik wel verwacht.

Dat was vorig jaar ook al.

Je bedoelt ook achteraf? Merkwaardig, maar het moet haast wel, anders had Radiohead er toch in moeten staan, lijkt me.

Waarom doen ze dat zo? Neem ze dan niet op in de keuzelijst, zou ik zeggen.

Vind ik ook vreemd hoor. Blijkbaar zijn ze bang voor een teveel veranderende lijst. Vandaar dat dit jaar bijvoorbeeld The Cranberries en de Red Hot Chili Peppers doormogen en vorig jaar Nirvana en The Verve. Volgend jaar doen ze misschien wel Pearl Jam en Radiohead.

titan (crew)
Ik ben wel benieuwd welke nummers ze geblokkeerd hebben. Ik denk in ieder geval de volgende:

Joy division - Love will tear us apart
Alanis Morissette - ironic
Björk - Human behaviour
Crash test dummies - Mmm mmm mmm mmm
Cult - She sells sanctuary
Depeche mode - Enjoy the silence
The gathering - Strange machines
Green day - Holiday
Guns 'n roses - Sweet child o' mine
Killing joke - Love like blood
Lenny Kravitz - Let love rule
Linkin park - In the end
Live - I alone
Madonna - Ray of light
Manic street preachers - If you tolerate this, your children will be next
Muse - Bliss
New radicals - You get what you give
Oasis - Don't look back in anger
Pearl jam - Alive (Black waarschijnlijk ook)
Portishead - Glory box
Prodigy - Firestarter
Radiohead - Paranoid android (Street spirit waarschijnlijk ook)
Smashing pumpkins - Disarm
Smiths - Bigmouth strikes again
Soul asylum - Runaway train
Stone temple pilots - Plush
Tubeaway army - Are friends electric?
U2 - Bad

starbright boy schreef:
Als ik de verdwenen platen vergelijk met de nieuwe vind ik de lijst niet slechter, maar ook niet beter. Een aantal goede en een aantal slechte nummers zijn vervangen door ongeveer evenveel slechte en evenveel goede nummers. En een van de slechtste platen ooit gemaakt ligt eruit!

Ja maar de slechtste plaat allertijden is erin gekomen: Phil Collins - Can't Stop Loving You. Dé Sky Radio plaat van het decennium.

Mwoah,je hebt slecht, heel slecht en hel op aarde. Phil valt in de middelste categorie. Opus in de laatste.

starbright boy schreef:
Vind ik ook vreemd hoor. Blijkbaar zijn ze bang voor een teveel veranderende lijst. Vandaar dat dit jaar bijvoorbeeld The Cranberries en de Red Hot Chili Peppers doormogen en vorig jaar Nirvana en The Verve. Volgend jaar doen ze misschien wel Pearl Jam en Radiohead.

Zou kunnen, idd.

1683 Harry Chapin W.O.L.D (I am the morning DJ) eruit.

Ik vraag me trouwens af of jullie gelijk hebben met jullie complottheorie. Dat Joy Division hier erg populair is, wil niet automatisch zeggen dat de gemiddelde top 2000-stemmer daar ook zo over denkt. Ik denk dat er heel erg veel stemmen nodig zijn om in de lijst terecht te komen, en dat wordt elk jaar erger, omdat er elk jaar meer gestemd wordt. Het aantal verrassingen zal dus elk jaar lager worden. En zo gaat de Top 2000 (in zekere zin) aan zijn eigen succes ten onder.

Daarbij zie je wel een mechanisme: als oudere plaat is het erg lastig om voor de eerste keer in de top 2000 door te dringen, daarentegen kan een plaat die vers in het geheugen ligt, zoals Rood, of vorig jaar Nine million bycicles makkelijk hoog binnen komen.

titan (crew)
Jester schreef:
Dat Joy Division hier erg populair is, wil niet automatisch zeggen dat de gemiddelde top 2000-stemmer daar ook zo over denkt.

Bij de 80's request van 3FM eerder dit jaar stond Love will tear us apart in de top 10. Alle overige nummers uit die top 10 staan (hoog) in de top 2000.

Over wat voor nummers heb je het dan verder?

titan (crew)
Jester schreef:

Daarbij zie je wel een mechanisme: als oudere plaat is het erg lastig om voor de eerste keer in de top 2000 door te dringen, daarentegen kan een plaat die vers in het geheugen ligt, zoals Rood, of vorig jaar Nine million bycicles makkelijk hoog binnen komen.

Bij de top 100 aller tijden had je vroeger de spelregel dat een nummer minstens een jaar oud moest zijn. Zou denk ik ook goed voor de top 2000 zijn.

titan (crew)
Jester schreef:
Over wat voor nummers heb je het dan verder?

Zul je net zien dat de link hiernaar op de site van 3FM het niet doet .

titan (crew)
In de categorie onzinnige lijstjes; Een overzicht van de acts die met minstens 5 nummers op de stemlijst voorkwamen, maar met geen enkel nummer in de top 2000 staan.

1. Radiohead (8x)
2 t/m 4. Billy Ocean, The Jacksons (danwel Jackson 5) en The Supremes (7x)
5 tm 7. Dionne Warwick, Kool & the gang en The Pretenders (6x)
8 tm 12. Daryl Hall & John Oates, Gloria Estefan (al dan niet met de miami sound machine), Sister sledge, Ringo Starr en Rose royce (5x)

Het is dit jaar slechts 1 nummer gelukt om als vrije keuze binnen te komen, dat is Als de morgen is gekomen van Jan Smit op 1855.

fredpit
ik begin ook in de complottheorie te geloven..Vooral het feit dat Pearl Jam er niet instaat is opmerkelijk...

Radiohead kan ik nog iets bij voorstellen (iets te jong en alternatief voor het radio 2 publiek),maar Pearl Jam is toch veel toegankelijker en ondertussen ook 15 jaar oud.

Hoe ik er ook over nadenk....Pearl Jam met Black of Allive niet opgenomen in een lijst met 2000 liedjes,en in iedere andere lijst van nederland in de hoogste regionen te vinden..
dat stinkt gewoon...

titan schreef:
(quote)

Bij de top 100 aller tijden had je vroeger de spelregel dat een nummer minstens een jaar oud moest zijn. Zou denk ik ook goed voor de top 2000 zijn.

Ben ik helemaal met je eens, twee jaar zou nog beter zijn.

Sowieso zou er veel meer dynamiek in de lijst moeten zitten als er bijvoorbeeld een kwart van de mensen die stemmen, nieuwe stemmers zijn. Die gaan toch niet weer massaal Child In Time en Bohemian Rhapsody stemmen? Daar geloof ik geen drol van! Die stemmen echt wel meer Radiohead, Coldplay of wat dan ook. Dat leeft veel meer onder muziekluisteraars van nu. Suspecte lijst dus.

Lost Highway
Ow zelfs geen Love will tear us apart, Radiohead (zelfs geen Creep???), Alive of Enjoy the silence in jullie lijst???
Dan mag je er je laatste eurocent op verwedden dat die lijst FAMEUS gemanipuleerd is. Geen enkel politicus zou beter doen.

Mag ik even zingen?

Vandaaaag is Rooood
Gaa eeens lekker Doooood

De top2000 was al zo slecht.

Lost Highway
Nog iets wat ik hierover kwijt wil, het bewijst nog maar eens hoe relatief bekendheid is en hoe klein MM wel is. Voor ons zijn Muse, Radiohead en Placebo (om er maar een paar te noemen) eigenlijk al aardig mainstream, terwijl dit voor Jan met de Pet nog steeds grensoverschrijdende muziek is. Lijkt me dat Moloko, Yorke, Bellamy en consoorten pas na hun dood door het grote publiek zullen gewaardeerd worden.

Radiohead heeft miljoenen albums verkocht en stond in een uitverkocht Gelredome, populair genoeg dus om een plaat in de top 2000 te verkrijgen. Bij Radio 2 hebben ze gewoon oogkleppen op.

Vind de hoge binnenkomst van Louis Armstrong & Ella Fitzgerald wel erg opmerkelijk te noemen. Een nummer uit de jaren 50 die ineens bij de beste 1000 staat?

Wel een prachtig nummer overigens

Lost Highway schreef:
Nog iets wat ik hierover kwijt wil, het bewijst nog maar eens hoe relatief bekendheid is en hoe klein MM wel is. Voor ons zijn Muse, Radiohead en Placebo (om er maar een paar te noemen) eigenlijk al aardig mainstream, terwijl dit voor Jan met de Pet nog steeds grensoverschrijdende muziek is. Lijkt me dat Moloko, Yorke, Bellamy en consoorten pas na hun dood door het grote publiek zullen gewaardeerd worden.

Tot die tijd worden we ieder jaar weer geteisterd door deze rollatorrock uit het stenen tijdperk..

Waar maken jullie je toch allemaal zo druk om, dan luister je toch naar een zender die je wel leuk vindt?

Zelfs Radiohead komt niet in de SubTop voor (platen die het 'net' niet gehaald hebben), terwijl 'Can't Take My Eyes Off Of You' van Boys Town Gang in de top 2000 EN in de SupTop staat :S

Jester schreef:
1683 Harry Chapin W.O.L.D (I am the morning DJ) eruit.

Ik vraag me trouwens af of jullie gelijk hebben met jullie complottheorie. Dat Joy Division hier erg populair is, wil niet automatisch zeggen dat de gemiddelde top 2000-stemmer daar ook zo over denkt. Ik denk dat er heel erg veel stemmen nodig zijn om in de lijst terecht te komen, en dat wordt elk jaar erger, omdat er elk jaar meer gestemd wordt. Het aantal verrassingen zal dus elk jaar lager worden. En zo gaat de Top 2000 (in zekere zin) aan zijn eigen succes ten onder.

Joy Division of Radiohead er niet in vind ik vrij moeilijk te geloven, maar dat kan heel misschien nog. Maar Nirvana rond plek 50 en Pearl Jam niet in de lijst is voor mij gewoon keihard bewijs. Dat kan simpelweg gewoon niet, dat is pertinent onmogelijk. Net zoals ik niet geloof dat de radio 2 luisteraar dit jaar ineens massaal Under the Bridge heeft ontdekt.

fredpit schreef:
trieste lijst...

Deze lijst is samengesteld door de bezadigde mannelijke blanke 40/50er die met een hoop sentiment zijn jeugd wil herbeleven

Herken ik mijn ouders ook wel in (beide midden 40). Mijn moeder kan alleen maar naar Radio 2 luisteren, houdt overwegent van in de jaren '70 populaire muziek, zwijmelt elke keer weer weg als ze een nummer uit "Grease" hoort en heeft volgens mij nog steeds een crush op Julien Clerc, "van toen die nog van die leuke krullen had". Mijn vader wil echter nog wel eens 'Radio 10 Gold' of 'Sky Radio' luisteren, maar daar houdt het dan ook mee op.

En over alle kritieken dat bv. Radiohead niet in de top2000 staat: waar maken we niet ons eigen complot en spreken we voor volgend jaar een top 10 af die we met zn allen de top2000 van 2007 in stemmen (moet toch lukken met zo'n 50 users die elke dag in de stemperiode exact dezelfde tien nummers invoeren)

Wat ook zo is, the white stripes stonden ineens ook op de lijst (waarschijnlijk nadat een paar mensen hadden ingevoerd bij het stukje waar je een artiest kan invoeren die niet op de lijst staat)
En als een artiest dus in de keuzelijst komt te staan dan zien mensen dat nummer en denken ze heej das een leuk nummertje daar ga ik ook op stemmen. (dit is een voorbeeld eh helaas hebben niet veel mensen gestemd op the white stripes )
mm volgend jaar toch maar op radiohead stemmen, welk nummer gaan we met zijn allen doen? (complot complot!!) creep? paranoid adroid?

Ik heb een kleine berekening gemaakt om voor mijzelf in te schatten of de lijst gemanipuleerd wordt. Ik reken uit hoeveel stemmen ik verwacht dat je nodig hebt om de lijst binnen te kunnen komen en dan mag iedereen voor zichzelf bepalen of het geloogwaardig is of artiesten als Radiohead, Bjork en vele anderen dat aantal stemmen niet halen...

top 2000 - afgelopen jaar 1.000.000 stemmers
dat zijn 10.000.000 stemmen

Laten we uitgaan van de 80/20 regel.
80% van de stemmen is de bovenste 20% van de lijst.
20% van de stemmen is de onderste 80% van de lijst.

20% stemmen = 2.000.000
80% lijst = 1.600 plaatsen

Ook hier een verdeling van 2/3 stemmen in de bovenste 1/3 van de lijst en andersom.

401 t/m 1.066 is 1.334.000 stemmen
1.067 t/m 2.000 is 666.000 stemmen

Om dus tussen 1.067 en 2.000 in de lijst te staan schat ik het aantal stemmen wat je nodig hebt om een plekje te bemachtigen op: 700 stemmen gemiddeld.

Waarschijnlijk heeft de nummer 2.000 in deze lijst zelfs minder dan 500 stemmen...

Ik heb mijn conclusie getrokken.

titan (crew)
Wat ik weet is dat er dit jaar 19.00.000 stemmen uit zijn gebracht (waarschijnlijk minder, want niet alle 1,9 miljoen stemmers hebben een top 10 ingevuld en je kunt ook 3 platen invullen) en dat de nummer 2000 vorig jaar ongeveer 150 stemmen had.

In jouw berekening zijn denk ik te weinig stemmen aan de hoogste noteringen toegerekend.

Dat zou kunnen. Mijn getal 500 om de lijst te bereiken en jouw getal 150 zijn beiden erg laag. Veel mensen denken dat je om de lijst binnen te komen vele duizenden stemmen nodig hebt, dat is dus niet waar. Geen twijfel voor mij dat Radiohead, Bjork, Pearl Jam, misschien Sufjan Stevens makkelijk 500 tot 1.000 stemmen zouden behalen.

titan (crew)
In ieder geval genoeg om (wanneer er niet gemanipuleerd zou worden) een plekje in de top 2000 te bemachtigen, al is het in de onderste regiones.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:21 uur

geplaatst: vandaag om 21:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.