MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:

bloempje24 schreef:
Waarschijnlijk heeft de nummer 2.000 in deze lijst zelfs minder dan 500 stemmen...

Sterker nog, veel minder zelfs, alleen al omdat er ook veel stemmen zijn uitgebracht op alle platen uit de keuzelijst die de top-2000 niet hebben gehaald.

Koekebakker schreef:
(quote)

Sterker nog, veel minder zelfs, alleen al omdat er ook veel stemmen zijn uitgebracht op alle platen uit de keuzelijst die de top-2000 niet hebben gehaald.

jaja dat is ook nog iets om rekening mee te houden.

Maar ik vind zelf heel erg dat radiohead erin hoort, toch heb ik er niet opgestemd. Heb zelf meer gestemd voor nummers die ik goed vind en minder op word gestemd. De helft zit ook niet in de top2000
Maar verwachte wel dat radiohead genoeg stemmen kreeg...

Maar dat word volgend jaar zeker een stuk of 10 keer stemmen voor radiohead

bloempje24 schreef:
Ik heb een kleine berekening gemaakt om voor mijzelf in te schatten of de lijst gemanipuleerd wordt.

Ik heb mijn conclusie getrokken.

Ik vraag me toch ineens af.

- Hoe hebben ze de lijst dan gemanipuleerd?
- Waarom zouden ze dat doen?

Jazper schreef:
(quote)

- Door het feit dat mensen zo vaak als ze willen kunnen stemmen. Er is geen limiet. Ik heb gehoord van Boudewijn de Groot en Queen-fanclubs die beiden hun nummertje graag bovenaan de lijst hebben.
- Waarom ze dat zouden doen is vrij simpel: mensen willen graag een lijst zien zoals zij het graag zien. Zo werd op hitsallertijden.nl de nieuwe arrow rock 500 compleet afgekraakt 'omdat Porcupine Tree e.v.a. niet-klassieke rock bands er wel in stonden' en bepaalde nummers van Phil Collins of Bon Jovi niet.

Zelf geloof ik nu al helemaal in het complottheorie. Pink Floyd's Time (sorry dat ik dat voorbeeld steeds aanhaal, maar ik vind het een prachtig voorbeeld ) scoort overal hoger dan Money (ook hier op MuMe). Toch staat Money op 200 nog iets in de top 2000 en staat Time er helemaal niet in. Lichtelijk vreemd, niet?

Wat ik trouwens ook erg vreemd vind aan de top 2000 is het bijzonder lage aantal nummers dat uit de jaren 90 of 00 stamt. Verder staan er belachelijk veel Nederlandstalige nummers in, maar misschien heeft dat meer met het publiek te maken.

Kasperbert schreef:
(quote)

- Door het feit dat mensen zo vaak als ze willen kunnen stemmen. Er is geen limiet. Ik heb gehoord van Boudewijn de Groot en Queen-fanclubs die beiden hun nummertje graag bovenaan de lijst hebben.

Als dat de regel is, hoef je je niet eens af te vragen of er gemanipuleerd wordt natuurlijk.

- Waarom ze dat zouden doen is vrij simpel: mensen willen graag een lijst zien zoals zij het graag zien. Zo werd op hitsallertijden.nl de nieuwe arrow rock 500 compleet afgekraakt 'omdat Porcupine Tree e.v.a. niet-klassieke rock bands er wel in stonden' en bepaalde nummers van Phil Collins of Bon Jovi niet.

Zelf geloof ik nu al helemaal in het complottheorie. Pink Floyd's Time (sorry dat ik dat voorbeeld steeds aanhaal, maar ik vind het een prachtig voorbeeld ) scoort overal hoger dan Money (ook hier op MuMe). Toch staat Money op 200 nog iets in de top 2000 en staat Time er helemaal niet in. Lichtelijk vreemd, niet?

Het scheelt natuurlijk nogal wie je laat stemmen. Dat er hier op Mume (en op veel andere plaatsen waar alleen muziekliefhebbers stemmen) iets anders uitkomt dan in de top 2000 waar jan en alleman zijn stem uitbrengt is niet verwonderlijk.

Jazper schreef:
(quote)

Als dat de regel is, hoef je je niet eens af te vragen of er gemanipuleerd wordt natuurlijk.

(quote)

Het scheelt natuurlijk nogal wie je laat stemmen. Dat er hier op Mume (en op veel andere plaatsen waar alleen muziekliefhebbers stemmen) iets anders uitkomt dan in de top 2000 waar jan en alleman zijn stem uitbrengt is niet verwonderlijk.

Ik doelde eigenlijk lichtelijk meer op bijvoorbeeld een arrow rock 500. Maar waarschijnlijk heeft dat inderdaad met de doelgroep te maken.

Maar als ik dan weer dat gedrocht Rood op 17 zie staan , durf ik geen eens te denken dat de lijst gemanipuleerd zou worden. Dat zou pas echt ernstig zijn.

Jazper schreef:

Ik denk dat de top2000 gewoon één grote reclamecampagne is van/voor radio 2. Ze willen met behulp van een mediaspektakel muziekluisterend Nederland laten horen welke muziek zij draaien met als uiteindelijke doel de luisteraar 'vast' te houden. Gewoon een vergroting van het marktaandeel dus. Over enkele jaren kun je als band waarschijnlijk een plek in de lijst kopen, om je te presenteeren aan een breed publiek.

luisteraart
Jazper schreef:

Hier komen vooral liefhebbers van praten-over-muziek en liefhebbers van muziekspelletjes-spelen. Voorts zullen hier meer (al dan niet zelfbenoemde) muziekkenners rondhangen.
Die 'Jan en Alleman' die hun stem inleveren voor de top 2000 zijn natuurllijk ook muziekliefhebbers, anders stemmen ze niet.

En dan zijn er nog muziekliefhebbers zoals ik, die die hele top 2000 geen ruk kan schelen en gewoon in zijn huiskamertje zijn eigen top-huppeldepup wel draait.

bloempje24 schreef:
(quote)

Ik denk dat de top2000 gewoon één grote reclamecampagne is van/voor radio 2. Ze willen met behulp van een mediaspektakel muziekluisterend Nederland laten horen welke muziek zij draaien met als uiteindelijke doel de luisteraar 'vast' te houden. Gewoon een vergroting van het marktaandeel dus. Over enkele jaren kun je als band waarschijnlijk een plek in de lijst kopen, om je te presenteeren aan een breed publiek.

O mijn god...

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt trouwens.. ik heb hem net even een uurtje opstaan omdat ik wel nieuwsgierig ben naar wat en hoe.. Staan nummers als vaya con dios al rond plek 1000 . Absoluut uitgesloten dat radiohead er dan niet in staat, of vele andere nummers waarvan ik weet dat er veel meer liefhebbers van zijn dan die pulp die ze ons nu voorschotelen. Ze richten zich dus op het behoudende deel van de muziekluisteraar, hun doelgroep. Die houdt niet van teveel veranderingen en verschuivingen natuurlijk Als die opeens met een Street Spirit (mijn voorstel voor een Radioheadnummer) worden geconfronteerd op nummer 10 of Prodigy op nummer 25.. terwijl oude rollatorrockers zoals Queen of Deep Purple zijn verplaatst naar nummertje 200, dat trekt de luisteraar niet! Vrij simpel dus.

titan (crew)
Prodigy zal heus niet op 25 komen, maar ik denk dat de gemiddelde radio 2 luisteraar echt niet gillend de radio uitdoet als Alive van Pearl jam of Street spirit van Radiohead in de top 100 staat. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de bobo's van radio 2 zo krampachtig doen als het gaat om het toelaten van alternatieve krakers van de afgelopen jaren. Die laten ze maar mondjesmaat toe (zoals Under the bridge dit jaar, wat mij betreft een veel geschiktere plaat voor radio 2 dan bijvoorbeeld Child in time van Deep purple).

titan (crew)
Jazper schreef:

De luisteraars door heel veel lijstjes in te sturen (het is algemeen bekend dat heel veel fanclubs hun leden mobiliseren om op bepaalde artiesten te stemmen) om zo hun favorieten zo hoog mogelijk in de lijst te krijgen. Er is geen controle op IP-nummers, dus dat kan ongestraft. Dan kan radio 2 wel trost roepen dat 1,9 miljoen mensen gestemd hebben, maar hoeveel unieke stemmers zullen dat zijn? Ik denk hooguit 500.000

De muzieksamenstellers van radio 2 door platen die genoeg stemmen hebben om de top 2000 te halen uit de lijst te weren, omdat ze denken/vinden dat deze muziek niet op radio 2 thuis hoort of niet past bij de andere platen in de top 2000.

nog even over Radiohead. in de VARA gids staat een interview met Leo, en daar noemt hij ook Radiohead als een van z'n favorieten (Exit Music) en verbaast hij zich dat Radiohead blijkbaar te ver gaat voor de R2 oortjes. Exit Music zou dus bij voorbaat op interne support (en men weet hoe dat gaat - van democratische toestanden is nog nooit iemand beter geworden) kunnen rekenen.

titan schreef:
Prodigy zal heus niet op 25 komen, maar ik denk dat de gemiddelde radio 2 luisteraar echt niet gillend de radio uitdoet als Alive van Pearl jam of Street spirits van Radiohead in de top 100 staat. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de bobo's van radio 2 zo krampachtig doen als het gaat om het toelaten van alternatieve krakers van de afgelopen jaren. Die laten ze maar mondjesmaat toe (zoals Under the bridge dit jaar, wat mij betreft een veel geschiktere plaat voor radio 2 dan bijvoorbeeld Child in time van Deep purple).

Maar The Prodigy zal beslist hoger eindigen dan het nu doet. Evenals bands als Suede ( ), Oasis, Verve, Pulp, Rage Against The Machine, Smiths, Echo & Bunnymen, Pixies, Muse etc etc.. zeg maar alle muziek van de laatste 25 jaar die radio2000 catagorisch negeert

titan (crew)
Dat zeker, wel raar dat een nummer als Firestarter op de stemlijst staat. Zet hem er dan niet op als je het toch niets voor radio 2 vindt.

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat radio 2 bepaalde acts negeert en uit de top 2000 weert, omdat ze niet in het zenderprofiel passen. Er gaat toch ook niemand klagen over het feit dat 3FM nooit eens een liedje van Corry Konings draait? In de mate waarin radio 2 dit nu doet schieten ze m.i. wel te ver door. Veel van de platen die wij hier noemen als de nummers die zouden zijn geweerd in de top 2000 worden nota bene wel eens gedraaid op radio 2!

Je kunt het natuurlijk ook andersom bekijken. In de MuMe top250, staan in de top10 slechts 2 album en in de top25 slechts 6 albums die niet uit de jaren '90/'00 komen. En dan zeggen dat de top2000 grotendeels bestaat uit muziek uit de jaren '60/'70/'80.

Aan de andere kant kun je natuurlijk wel iets zeggen over nummers die zogenaamd uit de top2000 'geweerd' worden.

orbit schreef:
(quote)

Maar The Prodigy zal beslist hoger eindigen dan het nu doet. Evenals bands als Suede ( ), Oasis, Verve, Pulp, Rage Against The Machine, Smiths, Echo & Bunnymen, Pixies, Muse etc etc.. zeg maar alle muziek van de laatste 25 jaar die radio2000 catagorisch negeert

ja, en hoe zou dat komen? ... artikel (in engels) over stand van zaken in nederland met betrekking tot media en muziek: http://www.aapa.nl/holland.html

part 1 "The Ostrich Syndrome" is misschien hier van toepassing?

TerryA schreef:

ja, en hoe zou dat komen? ... artikel (in engels) over stand van zaken in nederland met betrekking tot media en muziek: http://www.aapa.nl/holland.html

part 1 "The Ostrich Syndrome" is misschien hier van toepassing?

En hoe wáár!!

hey hey maar Nirvana staat er ook in. Enige keer per jaar dat er op radio2 nirvana word gedraait.

Leo en Matthijs spraken er net ook schande van dat Radiohead niet in de top 2000 staat. Hulde!

orbit schreef:

En hoe wáár!!

Verschrikkelijk stuk onzin. Alsof de radio in andere landen zoveel betere muziek draait en daar de hitlijsten wel worden aangevoerd door kwaliteitsmuziek.

Bovendien is iemand die het meervoud van smurfen niet kent sowieso al ongeloofwaardig.

gemaster schreef:
(quote)

Verschrikkelijk stuk onzin. Alsof de radio in andere landen zoveel betere muziek draait en daar de hitlijsten wel worden aangevoerd door kwaliteitsmuziek.

Bovendien is iemand die het meervoud van smurfen niet kent sowieso al ongeloofwaardig.

gelijk heb je!

Ook zeer eens met gemaster.

titan (crew)
Eens met gemaster, tsjo-wi en starbright boy. Slechte radio wordt overal gemaakt, niet alleen in Nederland.

luisteraart
Je moet wel van beton zijn om niet doodziek te worden van die presentator van die top2000. Ik luister nu een uurtje of 2, en het gaat zo af. Wat een zeikert.

gemaster schreef:
(quote)

En ook deze reactie voorspelt hij in zijn stukje, geniaal

starbright boy schreef:
(quote)

Joy Division of Radiohead er niet in vind ik vrij moeilijk te geloven, maar dat kan heel misschien nog. Maar Nirvana rond plek 50 en Pearl Jam niet in de lijst is voor mij gewoon keihard bewijs. Dat kan simpelweg gewoon niet, dat is pertinent onmogelijk. Net zoals ik niet geloof dat de radio 2 luisteraar dit jaar ineens massaal Under the Bridge heeft ontdekt.

Ach, keihard bewijs, ik geloof er niets van. Ik ben het er wel mee eens dat de lijst heel makkelijk te manipuleren valt. Zo is de Queen-fanclub dit jaar weer heel actief geweest. Ik denk dat jullie je nog steeds vergissen in de truttigheid van de gemiddelde radio 2-luisteraar, en musicmeter teveel als referentiepunt gebruiken. En vergeet één ding niet: het is een lijst van en voor Radio 2-luisteraars, en als de lijst je niet bevalt dan luister je toch gewoon niet.

Ik gebruik musicmeter helemaal niet als referentiepunt. Ik gebruik de top 2000 zelf puur als kader. Puur kijken wat er wel en niet in staat. Pak 'm beet Jeff Buckley verwacht ik niet in de radio 2 top 2000, laat staan Tool of Orbital. Maar ik geloof er geen snars van de truttige (dat zijn jouw woorden trouwens) radio 2 luisteraar Nirvana wel (en heel hoog!) en Pearl Jam niet zou accepteren. Terwijl als ik Alive en Smells like teen spirit aan de gemiddelde radio 2 luisteraar zou laten horen Alive volgens mij juist eerder makkelijker geaccepteerd zou worden omdat het veel dichter bij het dominante (rock)geluid in de top 2000 (en op Radio 2) ligt. Ik ken de zender, mijn vader is een zeer fanatieke radioluisteraar en luistert meestal naar radio 2. Bovendien zijn de nummers ongeveer even oud en ongeveer even populair. je maakt mij niet wijs dat er vele duizenden lijstjes zijn met Smells.. erop en nog niet eens een paar honderd met Alive.

Ik geloof dan weer niet zo in de invloed van de Queen-fanclub. Ik denk dat als je fanatieke Queenfans hun stemrecht zou ontnemen Bohemian Rhapsody nog in de top 5 zou komen.

Ik heb overigens niks tegen Radio 2 en de top 2000 an sich (ik heb zelfs een bijna sentimenteel zwak voor het collectieve gevoel dat er vanaf straalt en er staan ook mooie liedjes in). Ik constateer alleen steeds duidelijker dat de lijst niet helemaal fris is en hoop dat ze dat veranderen. Door voortaan of geen nummers meer te schrappen of door alleen nog nummers die in de lijst mogen op de keuzelijst te plaatsen. Dit vind ik een smetje op een heel aardige traditie.

Jester schreef:
Ach, keihard bewijs, ik geloof er niets van. Ik ben het er wel mee eens dat de lijst heel makkelijk te manipuleren valt. Zo is de Queen-fanclub dit jaar weer heel actief geweest. Ik denk dat jullie je nog steeds vergissen in de truttigheid van de gemiddelde radio 2-luisteraar, en musicmeter teveel als referentiepunt gebruiken. En vergeet één ding niet: het is een lijst van en voor Radio 2-luisteraars, en als de lijst je niet bevalt dan luister je toch gewoon niet.

We verwonderen ons er niet over dat de 'radio 2' muziek de lijst aanvoert. We verwonderen ons er over dat je al met enkele honderden stemmen genoeg hebt om de lijst te halen en dat op de een of andere vreemde manier bands als Pearl Jam, Radiohead zelfs geen 500 stemmen hebben gehaald, op bijna 2 miljoen stemmers.

Geloof jij in smurven?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:11 uur

geplaatst: vandaag om 06:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.