Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2012, 20:35 uur
Miljoenen luisteraars, yeah right.
Ben wel benieuwd naar het aantal unieke luisteraars, want volgens mij tellen ze gewoon de boel bij elkaar op.
Prima argumenten heb ik trouwens nergens gelezen, wie zegt dat het een alternatieve lijst moet zijn? Waarom moet er een specifieke doelgroep bereikt worden? Mensen willen alleen wat meer variatie, maar blijkbaar moet alles bij het oude blijven.
Ben wel benieuwd naar het aantal unieke luisteraars, want volgens mij tellen ze gewoon de boel bij elkaar op.
Prima argumenten heb ik trouwens nergens gelezen, wie zegt dat het een alternatieve lijst moet zijn? Waarom moet er een specifieke doelgroep bereikt worden? Mensen willen alleen wat meer variatie, maar blijkbaar moet alles bij het oude blijven.
0
geplaatst: 30 november 2012, 21:45 uur
Mjuman schreef:
Deze top2000 is gewoon een uitermate zelfvoldaan, narcistisch verfahren waaraan we hier VEELS TE VEEL aandacht schenken - maar omdat sommigen nou eenmaal het beste voor hebben met de mensheid...
Deze top2000 is gewoon een uitermate zelfvoldaan, narcistisch verfahren waaraan we hier VEELS TE VEEL aandacht schenken - maar omdat sommigen nou eenmaal het beste voor hebben met de mensheid...
Aha, is het dat

Je kunt mij beledigen wat je wilt, en ik wil je roep om een mooie lijst van harte ondersteunen. Maar dat moet dan een nieuwe lijst worden. Ik begrijp niet waarom je steeds maar bezig blijft met die Top 2000 en z'n aanhangers.
Je kunt precies dezelfde discussie gaan voeren bij de Evergreen Top 1000 van Radio 5 (verdomd als ik daar geen topic aan ga besteden bij het nieuwe jaar, tenminste platen van Elvis
) maar je blijft maar bij die Top 2000 hangen.Vrij bizar, voor iemand die geacht wordt z'n reet af te vegen met lijstjes van en door het volk.
Ik wil ten alle tijden keuvelen over muziek maar op basis van respect voor ieder z'n smaak. Ik hoef die smaak niet goed te vinden en aan een Top 2000 aller tijden met bijvoorbeeld alleen Marco Borsato en Guus Meeuwis doe ik ook niet meer mee. Maar ik ga niet constant lopen klagen als er zo'n lijst zou bestaan. Laat iedereen die Marco en Guus prachtig vinden gelukkig zijn met zo'n lijst.
Ik ga mij er dan niet meer mee bemoeien, laat staan dat ik discussies zou gaan starten over vermeende verkwisting van overheidsgeld omdat er op dat moment net toevallig geen muziek wordt gedraaid die ik goed vind.
Leven en laten leven, ik probeer inzake muzieksmaak mensen enthousiast te maken voor muziek waar ik van hou. Maar ik word geen Jehova's Getuige van de rock of wat voor stroming dan ook, met de voet tussen de deur, om anderen te overtuigen van het gelijk van mijn smaak.
0
geplaatst: 1 december 2012, 01:12 uur
@Musician die elke reactie maar persoonlijke blijft opvatten, alsmede voor zijn kleine 'mental music' neef, chef lijsten en muzikale bezemkast; bijgaand even mijn uitgangspunten op een rij:
* de NL publieke omroep is een organisme dat al langer aan kritiek bloot staat, vanwege suboptimaal werken - en dan zeg ik het nog netjes. De grote verwachting is dat we van 3 naar 2 netten zullen gaan, binnen afzienbare tijd. Radiozenders zullen er ook onder gaan lijden.
* de huidige werkwijze kenmerkt zich door een 'hold on to what you got attitude' - verliezen beperken.
* de top2000 is gewoon een inteeltfeestje, dat totaal geen enkele rekening houdt met de veranderende luisteraarsomgeving: hoeveel 20-jarigen zitten er nu echt te wachten op Stairway to Heaven of Hotel California zonder ook maar Matinee, Hello, Barbara Streisand (allemaal titels) of andere bekende songs terug te horen.
* geen representativiteit voor het wel veranderende luisterpubliek - dat, ik zei het al, steeds kleiner zal worden. En bij een kleiner wordende doelgroep verdwijnt ook vanzelf het bestaansrecht.
* het hele proces voor het opzetten van de lijst heeft een sfeer van niet moeilijk doen, het is gewoon voor de gezellige mensen die van leuke muziek houden - het claimt niets, maar het beoogt daarentegen wel wat "de lijst der lijsten"- I wonder.
* kon ik - en wat ik hier lees ook anderen - me meer in die lijst herkennen, zou ik zeker erop willen stemmen als er een gerede kans was dat leuke filmpjes zouden worden vertoond.
* ik heb Matthijs en de blokfluitspeler uit Hameln die het publiek moet lokken zelden op een echt leuk filmpje/verhaal kunnen betrappen - daarvoor was het allemaal net te corny en te veel open deuren.
Disclaimer: alle andere inferenties omtrent mijn standpunten zijn gebaseerd op eigen interpretatie en als zodanig zijn niet alleen irrelevant, maar ook nog irritant en alleen van belang voor de poster.
(oja, Le Guess Who was erg goed
)
* de NL publieke omroep is een organisme dat al langer aan kritiek bloot staat, vanwege suboptimaal werken - en dan zeg ik het nog netjes. De grote verwachting is dat we van 3 naar 2 netten zullen gaan, binnen afzienbare tijd. Radiozenders zullen er ook onder gaan lijden.
* de huidige werkwijze kenmerkt zich door een 'hold on to what you got attitude' - verliezen beperken.
* de top2000 is gewoon een inteeltfeestje, dat totaal geen enkele rekening houdt met de veranderende luisteraarsomgeving: hoeveel 20-jarigen zitten er nu echt te wachten op Stairway to Heaven of Hotel California zonder ook maar Matinee, Hello, Barbara Streisand (allemaal titels) of andere bekende songs terug te horen.
* geen representativiteit voor het wel veranderende luisterpubliek - dat, ik zei het al, steeds kleiner zal worden. En bij een kleiner wordende doelgroep verdwijnt ook vanzelf het bestaansrecht.
* het hele proces voor het opzetten van de lijst heeft een sfeer van niet moeilijk doen, het is gewoon voor de gezellige mensen die van leuke muziek houden - het claimt niets, maar het beoogt daarentegen wel wat "de lijst der lijsten"- I wonder.
* kon ik - en wat ik hier lees ook anderen - me meer in die lijst herkennen, zou ik zeker erop willen stemmen als er een gerede kans was dat leuke filmpjes zouden worden vertoond.
* ik heb Matthijs en de blokfluitspeler uit Hameln die het publiek moet lokken zelden op een echt leuk filmpje/verhaal kunnen betrappen - daarvoor was het allemaal net te corny en te veel open deuren.
Disclaimer: alle andere inferenties omtrent mijn standpunten zijn gebaseerd op eigen interpretatie en als zodanig zijn niet alleen irrelevant, maar ook nog irritant en alleen van belang voor de poster.
(oja, Le Guess Who was erg goed
)
0
geplaatst: 1 december 2012, 01:33 uur
trebremmit schreef:
Precies. Als je de klachten hier samenvat is vooral het probleem dat Radio 2 heel erg selectief te werk gaat, dan gaat het niet om een kwaliteitsoordeel. Sommige populaire semi-alternatieve bands worden compleet genegeerd (Smith, Black Keys, Arctic Monkeys, Arcade Fire, etc.) en met de hedendaagse hits is het ook een raadsel waarom de een er wel in staat en de ander niet. Maak de keuzelijst gewoon 100% mainstream en zet er dus enkel de top 4000 van het jaar ervoor in (aangevuld met wat hits van het jaar zelf en echt alternatieve dingen als Slayer mogen best geweerd worden). Nu lijkt het te veel alsof de Top 2000 zijn lijst in bescherming probeert te nemen door populaire acts niet in de keuzelijst te stoppen.
0
geplaatst: 1 december 2012, 12:27 uur
Lekker conservatief klinkt dat, artiesten weren.
Alhoewel we de lijst wel willen beluisteren vind ik dat alles gewoon mogelijk moet zijn!
Ik vind persoonlijk wel dat het beschimpen van Leo Blokhuis wat minder kan.
De man heeft zeer leuke boeken op z'n naam staan waarvan ik er enkele heb gelezen en doet daar ook uitgebreid research voor. En dan kritiek krijgen omdat hij zijn eigen mening geeft over de lijst (ben ik het niet 100% mee eens, maar dan nog is het zijn opinie) en juist hij met Matthijs het Top 2000 A Go Go-programma presenteert...
Iemand moet het toch doen?
Alhoewel we de lijst wel willen beluisteren vind ik dat alles gewoon mogelijk moet zijn!
De man heeft zeer leuke boeken op z'n naam staan waarvan ik er enkele heb gelezen en doet daar ook uitgebreid research voor. En dan kritiek krijgen omdat hij zijn eigen mening geeft over de lijst (ben ik het niet 100% mee eens, maar dan nog is het zijn opinie) en juist hij met Matthijs het Top 2000 A Go Go-programma presenteert...
0
geplaatst: 1 december 2012, 12:41 uur
Sandokan-veld schreef:
Oh, dus ze beledigen ook nog de dove en blinde medemens?
Van een lijst die zoveel met classic rock heeft zou je toch denken dat ze hun 'Tommy' een beetje kenden.
(quote)
Oh, dus ze beledigen ook nog de dove en blinde medemens?
Van een lijst die zoveel met classic rock heeft zou je toch denken dat ze hun 'Tommy' een beetje kenden.

Die flipperen liever!
0
geplaatst: 1 december 2012, 12:49 uur
kaztor schreef:
Natuurlijk.
@mjuman: alles is eindig, maar in plaats van nieuwe alternatieven te ondernemen blijf je maar blaten richting Radio 2 en de Top 2000.
Die vooralsnog het gelijk aan hun zijde hebben. Heel veel Nederlanders vinden dit gewoon geweldig. En waarom zou dat niet mogen? En wat heeft het in Godsnaam te maken met het feit dat in Hilversum wellicht het aantal zenders van drie naar twee gaat?
Een pure bezuiniging van rechtse politieke krachten die alleen nog maar commerciële omroepen in Nederland willen.
Elk decennium heeft/krijgt z'n eigen lijst met z'n eigen volgers. Dus er zit automatisch een soort van verversing in. Wil je iedereen van boven de 40 maar afschieten omwille van hun muzikale smaak?
Jij noemt het maar een inteeltfeestje, terwijl het juist iets is dat veel mensen leuk vinden. Geldt dat voor alles waar je niet aan deelneemt? Ik doe er niet aan mee dus is het een inteeltfeestje?
Je blijft ook maar mensen beledigen die er een andere smaak op na houden. Helaas voor jou zijn dat er nogal veel. Veel te veel waarschijnlijk, maar als jij iets vreselijks vind, moeten andere mensen dat dan ook vinden? Wat kan het je verdulleme schelen als mensen Lionel Richie of Barbara Streisand goed vinden?
Dan zet je er toch gewoon een streep onder zo'n top 2000 en dan ga je toch verder met alle andere zaken waar je druk mee bent?
Je bent een man van in de 50 die meent te mogen bepalen wat 20-jarigen wel of niet leuk vinden en zelfs verder gaat: welke 20 jarige vindt oude muziek nou goed?
Afgezien van het feit dat ik hier al regelmatig namen lees van users die zich ophouden met al die muziek (en waarom ook niet): waar bemoei je je in Godsnaam mee, met betrekking tot de jeugd? Kom met je ervaringen maar laat ze het zelf uitzoeken wat ze mooi vinden of niet en respecteer ze daarom.
Dat jij Hotel California niet ziet zitten geeft je niet het recht om voor anderen te beslissen dat ze het ook niet mooi mogen vinden.
Ik lees overigens bij cd's van Joy Division nooit dat je richting een jongere schrijft: "lazer op bij dit album. Zoek iets dat past bij je eigen leeftijd!"
Dus opa Mjuman moet naar mijn optiek iedereen maar in z'n eigen waarde laten, met z'n eigen muzikale voorkeuren. Nogmaals, van mij mag je liefdevol je hele collectie bij iedereen aanprijzen. Maar uiteindelijk bepaalt toch iedereen voor zichzelf wat hij/zij leuk vind.
0
geplaatst: 1 december 2012, 12:53 uur
kaztor schreef:
De man heeft zeer leuke boeken op z'n naam staan waarvan ik er enkele heb gelezen en doet daar ook uitgebreid research voor.
De man heeft zeer leuke boeken op z'n naam staan waarvan ik er enkele heb gelezen en doet daar ook uitgebreid research voor.
Heb je ooit wel eens wat gelezen van Clinton Heylin, Peter Guralnick of Simon Reynolds - die mensen schrijven boeken over muziek (aanbevelenswaardig - o.a. over soul, Bob Dylan, Sandy Denny en postpunk) en doen aan jarenlang research; noem hen om mijn part W.F. Hermans of Harry Mulisch etc, Blokfluyt is dan de Kluun. Mocht de vergelijking je ontgaan, dan heb ik nix gezegd.

@Musician: op dat droeftoetergedoe van jou reageer ik niet meer; ik vind het echt te zielig voor woorden; je frustratie ligt er duimendik bovenop door te pas en onpas nu mijn leeftijd en zgn muzieksmaak erbij te halen - waar haal je het lef vandaan om mij zo monomaan te typecasten; ik heb een veel bredere muzikale oriëntatie. Schaam je, als er iemand een conservatieve ouweliijk muzieksmaak heeft, zou jij eens in de spiegel moeten kijken. Het is te bekrompen voor woorden - "opa mjuman" - je bent zelf maar 8-9 jaar jonger, wat maakt jou dat dan? - steek je excuses maar op de plaats waar de zon nooit komt! Door deze persoonlijke beschimping als klacht aan te melden, zou ik jou serieus nemen - dat doe ik dan ook niet. Wees een vent en vind je waardigheid terug - in plaats van je aan te stellen als een klein stampvoetend kind.

0
geplaatst: 1 december 2012, 13:26 uur
Mjuman schreef:
Heb je ooit wel eens wat gelezen van Clinton Heylin, Peter Guralnick of Simon Reynolds - die mensen schrijven boeken over muziek (aanbevelenswaardig - o.a. over soul, Bob Dylan, Sandy Denny en postpunk) en doen aan jarenlang research; noem hen om mijn part W.F. Hermans of Harry Mulisch etc, Blokfluyt is dan de Kluun. Mocht de vergelijking je ontgaan, dan heb ik nix gezegd.
(quote)

Ik zal vast nog wel andere leuke boeken over muziek lezen, maar ik beleef in ieder geval een hoop plezier aan Leo's boeken. Dat vind ik toch het voornaamst.
En ga niet zitten twisten over smaak, want daarover valt niet te twisten. Dat is zo 'mijn pa is bankdirecteur'-achtig...

0
geplaatst: 1 december 2012, 13:56 uur
kaztor schreef:
Ik zal vast nog wel andere leuke boeken over muziek lezen, maar ik beleef in ieder geval een hoop plezier aan Leo's boeken. Dat vind ik toch het voornaamst.
En ga niet zitten twisten over smaak, want daarover valt niet te twisten. Dat is zo 'mijn pa is bankdirecteur'-achtig...
Mijn vader - groot liefhebber van jazz, een van de weinige blanken in de Cotton Club destijds in Harlem - leeft helaas niet meer.

Mijn zwager heeft die boeken van Leo, zodoende kan ik ze ook - kosteloos - lezen; hij haalt er wel eea uit. Guralnick m.n. over soul is prachtig en Reynolds is handig om de postpunkdraad vast te houden. Verder kiest ieder zijn eigen weg.
0
geplaatst: 1 december 2012, 13:59 uur
@musician: nog even voor de duidelijkheid: het gaat bij hoofdzakelijk alle bezwaren om het gebrek aan variatie, als gevolg van de vage 'regels' en trucjes die Radio 2 toepast. Niemand gaat hier per nummer een kwaliteitsoordeel vellen. Om muziek te luisteren/ontdekken die voor ieder zelf hier van hoge kwaliteit is hebben we inderdaad andere lijstjes. Punt is dat een meerderheid hier streeft naar een representatieve en volledige populariteitslijst, het is niet voor niets publiek geld waarmee het spektakel gefinancierd wordt. Wanneer dat ooit wordt bewerkstelligd zou de Top 2000 pas echt haar geuzennaam "lijst der lijsten" verdienen.
0
geplaatst: 1 december 2012, 15:11 uur
Inderdaad, helemaal niet alternatief. Als je op straat zou vragen aan iemand om 3 metalbands te noemen zal Slayer heel vaak genoemd worden samen met Metallica.
Het is dat de band geen succesvolle singles heeft maar Slayer is echt populair in Nederland. Zo bereikte Christ Illusion de album top 10 in 2006.
0
Cured
geplaatst: 1 december 2012, 15:32 uur
Zelfs Mju en Mu hebben zijn al aan het bakkeleien; dat heb je met dat Ik Weet Het Beter gehalte, of beter gezegd: Ik Weet Alles Beter....je houdt geen vrind over . Mijn grootvader werkte in de textielbranche in Enschede
en omstreken in de 50' s en luisterde daar al met zijn muziekvrienden naar de onnavolgbare Django Reinhardt (mistte ook al een paar vingers).
en omstreken in de 50' s en luisterde daar al met zijn muziekvrienden naar de onnavolgbare Django Reinhardt (mistte ook al een paar vingers).
0
geplaatst: 1 december 2012, 17:02 uur
Ik zat die lijst liedjes die geweerd of veel te laag genoteerd werden in eerdere edities van de Top 2000, maar ik kan er geen lijn in ontdekken. Ze weren nou niet bepaald een genre of relatief onbekende artiesten. Ziet iemand er wel een gedachte achter, het lijkt zo willekeurig?
0
geplaatst: 1 december 2012, 17:46 uur
Don Cappuccino schreef:
Inderdaad, helemaal niet alternatief. Als je op straat zou vragen aan iemand om 3 metalbands te noemen zal Slayer heel vaak genoemd worden samen met Metallica.
Ik denk dat 5 van de 10 mensen niet eens weet wat metal is eigenlijk.
0
geplaatst: 1 december 2012, 17:53 uur
ik vind de top 2000 nu al geslaagd! heb al erg veel voorpret met het lezen van dit topic 

0
geplaatst: 1 december 2012, 18:18 uur
herman schreef:
(quote)
Dat lijkt me echt onzin. Veel mensen hebben er wellicht niet een geheel correct beeld van, en komen dan uit op iets vaags als "harde schreeuwmuziek met harde gitaren".
0
Misterfool
geplaatst: 1 december 2012, 18:26 uur
Arrie schreef:
en komen dan uit op iets vaags als "harde schreeuwmuziek met harde gitaren".
(quote)
en komen dan uit op iets vaags als "harde schreeuwmuziek met harde gitaren".
Voor +- 60% van de metal klopt deze beschrijving anders prima.

Vul voor Schreeuw: screams en grunts in en het zou zo maar een wikipedia beschrijving kunnen zijn.
0
geplaatst: 1 december 2012, 18:40 uur
Klopt ja. Ik heb de proef even op de som genomen bij de buurvrouw van 64 jaar oud en die kon geen enkele groep noemen. Wist wel dat het "een soort muziek" was.
0
geplaatst: 1 december 2012, 18:51 uur
Slayer heeft misschien wel een relatief grote en fanatieke aanhang, maar 95% van de Nederlanders zou direct zijn radio uitzetten als het langs zou komen.
0
geplaatst: 1 december 2012, 18:56 uur
Klopt, maar als 1% van die 5% stemt is het nog zat voor een plek in de lijst...
0
geplaatst: 1 december 2012, 21:00 uur
Ook even gestemd op de Snob 2000, ben wel benieuwd hoeveel die lijst zal verschillen van bijv. onze eigen MuMeLadder (even alle artiesten wegdenkend die ook in de Top 2000 goed scoren).
0
geplaatst: 2 december 2012, 11:57 uur
Mjuman schreef:
Mijn vader - groot liefhebber van jazz, een van de weinige blanken in de Cotton Club destijds in Harlem - leeft helaas niet meer.
Die opmerking was niet persoonlijk bedoeld.
0
geplaatst: 3 december 2012, 08:47 uur
Vandaag dus de bekendmaking van de nieuwe lijst. Zal waarschijnlijk gebeuren in het lunchprogramma van Frits Spits.
Wat is die Sander de Heer trouwens een irritante DJ. Ik ben zelfs opgelucht dat ze op het werk nu 10Gold draaien...
Wat is die Sander de Heer trouwens een irritante DJ. Ik ben zelfs opgelucht dat ze op het werk nu 10Gold draaien...
0
geplaatst: 3 december 2012, 09:43 uur
oh ja , ben ik niet de enige , die sander de heer is echt vreselijk. Het is echt ongeloofelijk dat dat soort mensen nog betaald krijgt om dj te zijn prime time in de ochtend. Vorige week in de auto nog een klein stukje van de strepen van spits geluisterd waarin Spits de nieuwe cd van One Direction besprak : " Best goede liedjes maar soms iets te glad naar mijn smaak" , sprak Spits.
Dat moet je toch niet meer willen?
Dat moet je toch niet meer willen?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.