MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:

Meer dan uitstekend artikel Lukas

Mjuman schreef:
(quote)

Uitermate logisch argument: wordt het wellicht toch tijd voor een MuMe-afscheiding voor mensen met een verfijnde smaak, o.b.v. ballotage (=invitation only), metalo's niet gewenscht - we willen geen vervuiling van onze verfijnde lijst

Het is toch geweldig, hoe ze er bij de Top 2000 er jaarlijks in slagen iedereen in beweging te krijgen, zelfs de grootste sceptici van lijsten, zonder dat ze daar erg veel inspanning extra voor hoeven te doen.

Een 'waardeloze quiz', een "verschrikkelijk aanbod" in nummers, "afgrijselijke televisie" en een draak van een marathonuitzending op de radio.

Desalniettemin: iedereen kijkt en luistert en heeft een mening: missie meer dan geslaagd!

Ik kijk en luister eigenlijk nooit, als ik de lijst weer zie dan heb ik er al geen zin meer in.

Ik ook niet, en ken genoeg mensen die dat ook niet doen.. "iedereen kijkt en luistert" is dus een beetje inhoudsloze kreet.

The Scientist schreef:
Ik ook niet, en ken genoeg mensen die dat ook niet doen.. "iedereen kijkt en luistert" is dus een beetje inhoudsloze kreet.

Yep, het doet me denken aan het boek "How to lie with statistics" (Huff) - maar goed 50% van het fundament van de publieke omroep is sowieso uitgehold: in een kwalitatief onderzoek van Motivaction is ooit gebleken dat 82% van de kijkers wegloopt bij de reclame voor de overbekende pi(-t)s(+nack)stop.

Er is één ding dat ze goed kunnen: Banging the Drum - The Waterboys zullen er ook wel in staan

musician schreef:
Het is toch geweldig, hoe ze er bij de Top 2000 er jaarlijks in slagen iedereen in beweging te krijgen, zelfs de grootste sceptici van lijsten, zonder dat ze daar erg veel inspanning extra voor hoeven te doen.

Een 'waardeloze quiz', een "verschrikkelijk aanbod" in nummers, "afgrijselijke televisie" en een draak van een marathonuitzending op de radio.

Desalniettemin: iedereen kijkt en luistert en heeft een mening: missie meer dan geslaagd!

Dit is sarcasme?

Ik vind top 2000 a gogo een geniaal progr. door al die reportages. Dat willen we weten, hoe zijn ze op dit nummer gekomen en in welke tijdsgeest is dat gebeurt.

Ik ga ook nog steeds luisteren ondanks dat ik het totaal niet met de lijst eens met het aanbod van nummers ben. Ik zie het gewoon als lijstje van de mooiste classics al komen er dan ineens draken van moderne nummers doorheen fietsen. Denk aan: I got a feeling en dergelijke drek. Er staat ook genoeg leuks tussen.

The Scientist schreef:

Oh, dus ze beledigen ook nog de dove en blinde medemens? Van een lijst die zoveel met classic rock heeft zou je toch denken dat ze hun 'Tommy' een beetje kenden.

Onweerwolf
Sandokan-veld schreef:
Van een lijst die zoveel met classic rock heeft zou je toch denken dat ze hun 'Tommy' een beetje kenden.

trebremmit schreef:
Ik kijk en luister eigenlijk nooit, als ik de lijst weer zie dan heb ik er al geen zin meer in.
Toch heb je gestemd en toch is er bijna een pagina vol als je al jouw berichten van dit jaar achter elkaar zet. Dat was toch wel het punt van musician en daar ben ik het mee eens. Radio Veronica, Radio 10 Gold en Q-Music hebben eenzelfde structuur en hebben precies dezelfde bezwaren, maar daar heeft niemand het hier over.

Lukas schreef:
Betoogje
"The Eagles".

Verder een inhoudelijk prima betoog met de argumenten die 5 jaar geleden ook al aangehaald werden. Voorlopig blijft het ieder jaar dezelfde discussie. Totdat Radio 2 zelf eens uitsluitsel geeft. Inmiddels doen ze al jaren alsof hun neus bloedt. En daar valt alles voor te zeggen.

Radio 2 moet gewoon toegeven dat het een lijst van Radio 2 luisteraars is, waar andere muziekliefhebbers ook veel plezier aan kunnen beleven. Want dat is het, en meer zal het nooit worden.

Het is gewoon een commercieel geintje geworden en gaat nauwelijks meer over de muziek, wat dat betreft is het net voetbal.

chevy93 schreef:
Radio Veronica, Radio 10 Gold en Q-Music hebben eenzelfde structuur en hebben precies dezelfde bezwaren, maar daar heeft niemand het hier over.

Tsja, van die zenders hoor je ook nooit wat, zie je geen reclame, etc. Ik moet zeggen dat ik Radio 10 Gold zelfs helemaal niet ken.

chevy93 schreef:
(quote)
Toch heb je gestemd en toch is er bijna een pagina vol als je al jouw berichten van dit jaar achter elkaar zet. Dat was toch wel het punt van musician en daar ben ik het mee eens. Radio Veronica, Radio 10 Gold en Q-Music hebben eenzelfde structuur en hebben precies dezelfde bezwaren, maar daar heeft niemand het hier over.

Die organiseren ook geen symposia over hun eigen eclatante succes.

herman schreef:
(quote)

Tsja, van die zenders hoor je ook nooit wat, zie je geen reclame, etc. Ik moet zeggen dat ik Radio 10 Gold zelfs helemaal niet ken.

Aan die radiozenders draag je ook geen cent bij - hoogstens met jr gewaardeerde aandacht door ernaar te luisteren.Het grote verschil is dat H2 - ik zeg het nogmaals - Publieke Omroep is en dus content uitzendt die overeenkomstig de gedachte van de mediawet, informeert ende vermaeckt, en een adequaat, pluriform en representatief beeld geeft van de wens/smaeck van de Nederlandse luistergemeenschap. Voor dat verschijnsel dragen wij met zijn allen onze knaeck (belastingcentje) bij - mogen we er dan ook een kritische mening over hebben als we onze smaeck er niet voor een representatief deel in terugvinden? Of is dat opeens geen saeck?

Nu heeft radio 2 natuurlijk wel een zenderprofiel waar men mee te maken heeft.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een toplijst er bij ons uit zou zien als je alleen kon nomineren uit nummers die in de MuMe-ladder en/of hebben gestaan.

Precies als de MuMeLadder

Wat is de MuMeLadder?

Teunnis schreef:
Precies als de MuMeLadder

Nee, wel met die muziek, maar dan zonder het laddersysteem. Iedereen kiest 20 nummers uit die vervolgens allemaal 1 punten krijgen.

Wel leuk experiment, maar ik denk dat je buiten de top 100 weinig onderscheidend vermogen hebt, gezien het feit dat er maar iets van 100-150 users in totaal aan meedoen. Ik denk ook dat de top niet veel anders zou zijn, wellicht dat alternatievere nummers beter scoren, aangezien ze dan geen stemmen van mainstream-luisteraars nodig hebben om door te gaan.

chevy93 schreef:
(quote)
Toch heb je gestemd en toch is er bijna een pagina vol als je al jouw berichten van dit jaar achter elkaar zet. Dat was toch wel het punt van musician en daar ben ik het mee eens.

Dit was het punt van musician.

"Desalniettemin: iedereen kijkt en luistert en heeft een mening: missie meer dan geslaagd!"

Dat is dus niet waar, juist omdat ze bij het oude blijven kijk en luister ik niet.
Lijkt me dus niet echt een geslaagde missie.
En zoals Mjuman eerder al zei, de publieke omroep is van iedereen, de commercielen mogen van mij doen wat ze willen.

Jester schreef:
Nu heeft radio 2 natuurlijk wel een zenderprofiel waar men mee te maken heeft.

Oh, dus dat is het gouden polderargument - het zenderprofiel, ikke toch!

Maar zonder gekheid - zou de BBC (voorwaar geen progressief broadcast-vernieuwer) in de 70s een luister- en/of zenderprofiel gehanteerd hebben, zou de John Peel-show, het ultieme voorbeeld voor alle 'moderne' radio-lovers, er dan ooit gekomen zijn? Paste Super Clean Dream Machine (early 70s) zo naadloos in het profiel van H3 destijds?

Al die market-go/logische vileinosofie dient om het monoperspectivisme goed te praten; en het luistervolk gelooft er dus ook nog in!

De Top 2000 is niet meer dan het is. What you see is what you get.

Wij hebben onze mume Top 2000, voor ons ook een prima lijst.

Er wordt nu gesuggereerd, dat juist de Top 2000, in tegenstelling tot elke andere lijst op welke publieke zender dan ook (en dat zijn er wel een paar) moet voldoen aan het openstellen van de lijst (voor zover nog niet gedeeltelijk gedaan), ook al is dat in strijd met de doelgroep die wordt beoogd bij Radio 2.

Dan voldoet volgens critici de Top 2000 opeens niet meer de wet op de Publieke Omroep omdat ze niet "iedereen" meer zou bedienen, terwijl ze juist wel voldoen aan het plaatje dat is geplaatst op Radio 2.

De roep om alternatieve en moderne op de jeugd afgestemde muziek, ongeacht of daar nu wel of niet aan wordt voldaan, hoort thuis bij Radio 3. Daar ga ik mij niet in mengen, of ze dat wel niet goed doen.
Radio 2 voldoet in ieder geval aan alle eisen die er aan worden gesteld.

Met veel herrie wordt er dan vervolgens aandacht aan de Top 2000 besteed. Door Van Nieuwkerk (doelgroeper Radio 2, in beginsel) e.a.
De Top 2000 heeft nu eenmaal de meeste aantrekkingskracht, voor heel veel mensen.

Ook in vergelijking met andere lijsten. Daar kan Radio 2 op zich verder niets aan doen. Er zijn op Radio 3 ook lijsten voor de jaren '90 en '00. Ieder z'n smaak.
Radio 5 heeft de Evergreen Top 1000 met in de basis precies dezelfde opzet als de Top 2000.

Het openstellen van de Top 2000 voor andere nummers, leiden in de vrije keuze nauwelijks tot het toevoegen van nieuwe nummers waar veel alternatieve zoekers om roepen. De oorzaak: het aantal alternatieve stemmers op de Top 2000 dat ook stemt op die nummers ligt erg laag

De oplossing moet worden gezocht in het creëeren van een nieuwe lijst: speciaal voor de doelgroep alternatief. Dan kunnen die oude wavers hopelijk eindelijk hun ei kwijt en dan zijn ze ook van de aanleiding af om weer eens ouderwets te kunnen schelden op Led Zeppelin e.a.

Want dat is het: het gaat ze helemaal niet om de Top 2000 of om welke lijst dan ook maar om het in het openbaar kunnen afbranden van de muziek die ze al 35 jaar aan het verketteren zijn: de muziek die voor een groot deel is terug te vinden in de Top 2000.

Doelgroep denken

musician schreef:
Het openstellen van de Top 2000 voor andere nummers, leiden in de vrije keuze nauwelijks tot het toevoegen van nieuwe nummers waar veel alternatieve zoekers om roepen. De oorzaak: het aantal alternatieve stemmers op de Top 2000 dat ook stemt op die nummers ligt erg laag

Waar baseer je dit op? Ik weet haast wel zeker dat The Smiths en Slayer meer dan genoeg genoemd worden. Je doet nu net alsof die muziek compleet obscuur is, maar dat is helemaal niet zo. Het gaat hier om artiesten die (als ze nog bestaan) grote zalen uitverkopen.

De oplossing moet worden gezocht in het creëeren van een nieuwe lijst: speciaal voor de doelgroep alternatief. Dan kunnen die oude wavers hopelijk eindelijk hun ei kwijt en dan zijn ze ook van de aanleiding af om weer eens ouderwets te kunnen schelden op Led Zeppelin e.a.

Het gaat niet om de oude wavers, want wave komt hier helemaal niet ter sprake.

Het zou gewoon leuk zijn als zo'n lijst ook een echte toplijst was en niet alles wat een beetje nieuw of anders klinkt verbannen zou worden. Staan heus wel veel leuke nummers in de top 2000, maar als geheel is het wel een hele grijze massa.

Dat hele doelgroepdenken in radioland maakt het er niet beter op in ieder geval.

musician schreef:

De roep om alternatieve en moderne op de jeugd afgestemde muziek, ongeacht of daar nu wel of niet aan wordt voldaan, hoort thuis bij Radio 3. Daar ga ik mij niet in mengen, of ze dat wel niet goed doen.
Radio 2 voldoet in ieder geval aan alle eisen die er aan worden gesteld.

In 1999 ging die stelling wat betreft de eisen op, maar sinds een aantal jaar is het fenomeen mijns inziens zo groot dat formatoverschreidend denken niet minder dan logisch zou zijn. Vergelijk het met Serious Request op Radio 3. Is ook met het jaar steeds groter geworden tot wat het nu is. 3FM slaat in haar opzet niemand over. Iedereen kan een plaatje aanvragen en de keuze is oneindig. Zoals het hoort bij een radiofenomeen wat mensen vanuit alle lagen aantrekt. Na afloop van het evenement wordt een toplijst uitgezonden met de meest aangevraagde nummers. Is nooit kritiek op en iedereen kan zien dat de lijst volledig democratisch tot stand komt.

musician schreef:

De Top 2000 heeft nu eenmaal de meeste aantrekkingskracht, voor heel veel mensen.
Ook in vergelijking met andere lijsten. Daar kan Radio 2 op zich verder niets aan doen.

Kunnen ze wel wat aan doen. Radio 2 heeft de lijst mede zo populair gemaakt als ie nu is. (zie ook het betoog van Lukas). Door de lijst uitgebreid te promoten, er elk jaar extra evenementen om heen te organiseren en het steevast te hebben over de "lijst der lijsten" met de beste/populairste nummers ooit. In hun persbericht wordt expliciet benadrukt dat het meer leeft dan ooit te voren, onder zowel jonge als oude mensen. Dan moet je niet gaan doen alsof je neus bloedt en er geen serieuze kritiek is. Het lukt Radio 2 blijkbaar niet om de argumenten van criticasters te weerleggen, daarom negeren ze het gemakkelijker wijze maar gewoon. Erg zwak.

Ach en wee - dat krijg je als je een dag de Financiële Telegraaf mist - wat blijkt: de moraalkorporaal is gefuseerd met Simpelman BV, en de gezamelijke praattaal is het doelgroepdenken.

Schattig - well have I got news for you: de doelgroep is sterk aan het verouderen, zal uitsterven en dan is H2 enkel nog maar een kwestie van geduld voordat niemand meer doelgroeptaal lult . Daar kwam in de US CNN een aantal jaren geleden achter: het dacht dat het populiar was bij de oudere werkende intelligentsia; wat bleek het waren met name oudere gepensioneerden die bij wijze van verveling overdag nog naar CNN keken. Als het zo doorgaat, kan H2 met een bus op tour om alle luisteraars persoonlijk te begroeten - tegen die tijd volstaan 3-4 halteplaatsen per provincie.

Wil H2 overleven, dan zal het - let op gratis advies - jongeren aan zich moeten binden, involveren, betrekken en meer met hen interacteren. Dat betekent ook: meer aandacht hebben voor hedendaagse muziek; lang niet iedere jongere van < 25 heeft tegenwoordig meteen de smaak van een dinosauriër, gelukkig niet. En het gaat niet om Ouwe Lullen, Ouwe Wavers (lekker toch zo'n etiket kunnen gebruiken, he musician?) - het gaan om een open mind, om je voorkeur (deels) terug te kunnen vinden - om ook jouw deel van de pluriformiteit van de muziekwereld te kunnen herkennen.

Ook zo'n top2000 moet een reële, representatieve afspiegeling zijn van de plurifforme NL muzieksmaak en niet een bijna egomaniakale weergave van een aantal samenstellers, geruggesteund door gemanipuleerd en geplugd stemvee. En maar raaskallen over hoe fijn het is dat de eigen smaak terug te vinden is met de eigen faves.

Deze top2000 is gewoon een uitermate zelfvoldaan, narcistisch verfahren waaraan we hier VEELS TE VEEL aandacht schenken - maar omdat sommigen nou eenmaal het beste voor hebben met de mensheid...

trebremmit schreef:
En zoals Mjuman eerder al zei, de publieke omroep is van iedereen,.
Mjuman schreef:
Voor dat verschijnsel dragen wij met zijn allen onze knaeck (belastingcentje) bij - mogen we er dan ook een kritische mening over hebben als we onze smaeck er niet voor een representatief deel in terugvinden? Of is dat opeens geen saeck?
Dat vind ik wel een heel matig argument om de Top 2000 op af te rekenen. Kijk naar het aantal mensen dat wél een leuke week heeft tijdens de Top 2000 en besef dat Top 2000 een heel goed evenement is dat jaarlijks miljoenen mensen aan de radio kluistert. Musician heeft eerder al prima argumenten aangehaald door aan te geven dat de Top 2000 geen doelgroep van 500 alternatievelingen is.

Als we het hebben over 'onze' belastingcentjes die beter besteed moeten worden, kan ik wel wat betere dingen bedenken dan de Top 2000.

Hoe Radio 2 haar lijst presenteert ben ik het ook niet mee eens. Maar ze presenteren hun lijst echt niet anders dan de Top 4000 van Radio 10 Gold of de Top 1000 Allertijden van Radio Veronica.
En het feit dat zelfs de grootste hater hier de drang voelt om aan te geven dat hij NIET luistert en helemaal NIETS met deze lijst heeft, geeft wel aan dat het iets is waar, door de grootschaligheid, iedereen een mening over heeft. Dat vind ik knap.

Ondanks alles wordt er ook door de MuMe'er gestemd.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:35 uur

geplaatst: vandaag om 15:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.