MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
En waar komt die plotselinge opmars van Led Zeppelin vandaan? Alle nummers op de hoogste positie ooit en met Kashmir zelfs een geheel nieuwe binnenkomer.

Dit komt natuurlijk omdat ze dit hebben uitgebracht: Led Zeppelin - Celebration Day (2012)

Zelfde geld voor The Stones: The Rolling Stones - GRRR! (2012)

stoepkrijt schreef:
Wat ik ook opvallend vind: Alle nummers van Kate Bush zijn gestegen, behalve de nummers afkomstig van The Kick Inside. Een rare ontwikkeling waar ik geen enkele verklaring voor kan bedenken.

Nederland begint smaak te krijgen?

Cured
Mr. Rock schreef:
Ik denk dat Cured bedoelt dat de keuzelijst moet worden afgeschaft en iedereen gewoon zelf zijn favoriete nummers moet insturen.

Precies.

Teunnis schreef:
(quote)

Nederland begint smaak te krijgen?

Ik heb blijkbaar een populaire smaak:

30 - Nirvana - Smells like teen spirit
82 - Beatles - A day in the life
165 - Falco - Jeanny
166 - U2 - Bad
174 - Depeche Mode - Enjoy the silence
182 - Rolling Stones - Gimme shelter
245 - Beach Boys - Good vibrations
264 - Marvin Gaye - What's going on
275 - Sinead O'Connor - Troy
655 - Righteous Brothers - Unchained melody
675 - Kate Bush - Running up that hill
692 - Talk Talk - Such a shame
749 - Blue Nile - Tinseltown in the rain
750 - R.E.M. - Drive
860 - Otis Redding - I've been loving you too long
1607 - The Smiths - There is a light that never goes out 1626 - Michael Jackson - Wanna be startin' something
1830 - Sam Cooke - A change is gonna come

(--) Arcade Fire - The suburbs
(--) The Shangri-Las - Leader of the pack

Mr. Rock schreef:
En waar komt die plotselinge opmars van Led Zeppelin vandaan? Alle nummers op de hoogste positie ooit en met Kashmir zelfs een geheel nieuwe binnenkomer.

Er is nu overal wel erg veel aandacht voor Led Zep omdat dat reunie concert van 2010 (of 2011) op dvd en brd uit is. Wellicht heeft dat er mee te maken.

Gehaald

20 - One - Metallica
45 - Whole Lotta Rosie - ACDC
73 - Telegraph Road - Dire Straits
88 - Paranoid - Black Sabbath
115 - Mr. Blue Sky - Electric Light Orchestra
120 - The Boxer - Simon & Garfunkel
123 - All Along The Watchtower - Jimi Hendrix Experience
124 - The End - The Doors
146 - Like A Hurricane - Neil Young
148 - Where The Streets Have No Name - U2
182 - Gimme Shelter - The Rolling Stones
292 - In The Ghetto - Elvis Presley
308 - Strawberry Fields Forever - The Beatles
639 - Sign 'O' The Times - Prince
649 - Life On Mars - David Bowie
1830 - A Change Is Gonna Come - Sam Cooke

Niet gehaald:
The Number Of The Beast - Iron Maiden
How Soon Is Now - The Smiths
Down By The River - Neil Young & Crazy Horse
Don't Bang The Drum - The Waterboys

Misschien wel populairder dan Graf

Casartelli (moderator)
4 Deep purple - Child in time
7 Pink floyd - Shine on you crazy diamond, I-V
64 Supertramp - Fool's overture
167 Alice Cooper - Halo of flies
238 Boudewijn de Groot - Verdronken vlinder
346 Mike Oldfield - Tubular bells I
548 Yes - Close to the edge
568 De Dijk - Binnen zonder kloppen
674 Simon & Garfunkel - Scarborough fair / Canticle
716 The Beach boys - Sloop John B
750 R.E.M. - Drive
1057 Talk talk - It's my life
1143 Duran duran - Save a prayer
1621 Sparks - This town ain't big enough for the both of us
------- King Crimson - Starless

------- Genesis - The musical box
------- Marillion - The invisible man
------- Opeth - The drapery falls
------- Pulp - Common people
------- Rainbow - Stargazer

Ik ben niet zo populair als jullie...

0478 New Order - Blue Monday
0481 OMD - Joan of Arc (Maid of Orleans)
0527 Paolo Conte - Max
0760 Valensia - Gaia
0817 Donna Summer - State of Independence
1251 Dusty Springfield - I Close My Eyes (And Count to Ten)
1335 Kim Wilde - Cambodia
1592 Propaganda - Duel (Eye to Eye)
1607 The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
1723 Blondie - Heart of Glass
1908 Visage - Fade to Grey

Joe Dassin - L'été Indien
Sophie B Hawkins - Right Beside You
Tasmin Archer - Sleeping Satellite
The Ronettes - Be My Baby
The Shirts - Laugh and Walk Away

Aeroplane - Caramellas
Arcade Fire - In The Backseat
Belle and Sebastian - Dog on Wheels
Velvet Underground & Nico - Venus in Furs

Mr. Rock schreef:

Eindelijk dat al die nummers wat hoger komen. 'Whole Lotta Love' mag van mij wel richting Top 20 en zou het niet erg vinden als LZ net als U2 en PF met 4, 5 nummers in de Top 100 zou staan. Echter staan er gewoon slechts 4 of 5 liedjes van LZ in de gehele lijst.

P.s. Belachelijk dat 'Be My Baby' nog steeds niet in de lijst staat.

4 staan erin, Stairway, Whole Lotta Love, Immigrant Song en Kashmir

Mag volgend jaar wel wat meer.

Dazed and Confused mag er wel bij, maar dan staat er ook wel weer genoeg Led Zeppelin in de lijst.

Ik mag eigenlijk niet klagen; maar ik vind het toch echt niet fijn dat 'I Put A Spell On You' zo laag staat en nu in de ochtend voorbij gaat komen. Dat is voor mij echt een plaat die jaren eind van de middag/begin van de avond kwam als je al echt in de feeststemming was en dan KEI EN KEI EN KEI HARD aan en meeschreeuwen.

Mijn lijstje:

003 - Led Zeppelin - Stairway To Heaven
024 - Pearl Jam - Black
051 - The Animals - House Of The Rising Sun
061 - Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale
124 - The Doors - The End
132 - Creedence Clearwater Revival - I Put A Spell On You
146 - Neil Young - LIke A Hurricane
167 - Alice Cooper - Halo Of Flies
171 - Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia
196 - The Doors - Light My Fire
207 - Snow Patrol - Run
224 - Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
244 - Cockney Rebel - Sebastian
871 - INXS - Never Tear Us Apart
1277 - Percy Sledge - When A Man Loves A Woman

Vrije keuzes:

1830 - Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
1901 - Jimi Hendrix Experience - Little Wing

Niet in de lijst:

Editors - The Weight Of The World
Otis Redding - Try A Little Tenderness
The Smiths - How Soon Is Now?

herman schreef:
Dazed and Confused mag er wel bij, maar dan staat er ook wel weer genoeg Led Zeppelin in de lijst.

Since I've Been Loving You' & 'Baby I'm Gonne Leave You' mogen van mij wel richting Top 100 samen met 'Dazed And Confused'.

Mijn keuzes waren redelijk mainstream dus ze zijn allemaal behoorlijk hoog geeindigd.

024 - Pearl Jam - Black
030 - Nirvana - Smells Like Teen Spirit
042 - The Cure - A Forest
059 - Pearl Jam - Alive
068 - Jeff Buckley - Hallelujah
125 - Radiohead - Street Spirit
129 - U2 - The Unforgettable Fire
152 - Radiohead - Paranoid Android
179 - Coldplay - Yellow
188 - Rage Against the Machine - Killing in the Name of
249 - The White Stripes - Seven Nation Army
264 - Marvin Gaye - What's Going On
792 - Japan - Nightporter
819 - R.E.M. - The One I Love
860 - Otis Redding - I've Been Loving You Too Long

Van onderstaande vrije keuzes heeft niets het gehaald:

Arcade Fire - Rebellion (Lies) [volgend jaar inderdaad maar eens actie op touw zetten ]
Massive Attack - Teardrop
Saybia - I Surrender
Simple Minds - New Gold Dream (81,82, 83, 84) (Belfast Child en Don't You etc wel en deze dan niet )
This Mortal Coil - Song to the Siren

herman schreef:

Meen je dat nou echt? Kan niet genoeg van die classicrock meuk uitgeflikkerd worden! Dat mag allemaal plaats maken voor Massive Attack, Prodigy, Faith No More, QOTSA, Blur en dingen van daarna.. als het dan toch uit de populaire bakken moet komen.

El Ninjo schreef:

Simple Minds - New Gold Dream (81,82, 83, 84) (Belfast Child en Don't You etc wel en deze dan niet )

Van mij ook de vrije keuze, en bij een uitstek een nummer wat er wél in moet! Inclusief veel meer van de band natuurlijk, zoals Theme For Great Cities (jaren gebruikt door studio sport, moet herkenbaar zijn voor velen en is een frisse wind door de huidige lijst) of Waterfront. Net zoals er van Depeche Mode veel meer in moet, band die veel meer platen en stadions heeft uitverkocht als het gros van wat er nu in staat. Momenteel in een reclame voor een bekend automerk

Waterfront staat erin op 799 en Depeche Mode staat er 3 keer in, 1 meer dan vorig jaar

En alle Cure nummers zijn gestegen.

orbit schreef:
(quote)

Meen je dat nou echt? Kan niet genoeg van die classicrock meuk uitgeflikkerd worden! Dat mag allemaal plaats maken voor Massive Attack, Prodigy, Faith No More, QOTSA, Blur en dingen van daarna.. als het dan toch uit de populaire bakken moet komen.

Nouja, Led Zeppelin is wel een hele grote naam, die verdienen nog wel een paar entries. Maar vijf is ook wel het absolute maximum op 2000. Maar in het algemeen is er nog genoeg jaren '70 muziek waar niemand meer naar omkijkt die er wel uitgegooid kan worden, die namen die jij noemt horen stuk voor stuk wel in de lijst inderdaad. Zeker The Prodigy is echt nog extreem populair bij veel mensen van mijn generatie, merk ik.

laxus11 schreef:
Waterfront staat erin op 799 en Depeche Mode staat er 3 keer in, 1 meer dan vorig jaar

En alle Cure nummers zijn gestegen.

Waterfront komt toch niet in de buurt van de oude Simple Minds. Ben niet eens zo'n fan van ze, maar New Gold Dream reken ik wel tot de beste nummers ooit. En ze hebben er nog wel een aantal die erin horen.

Ja daar heb je wel gelijk in, Nummers als Someone, Somewhere, New Gold Dream, All The Things She Said, Seeing Out The Angel, I Traven en ga zo maar door

herman schreef:
Nouja, Led Zeppelin is wel een hele grote naam, die verdienen nog wel een paar entries. Maar vijf is ook wel het absolute maximum op 2000.
Zeg je met je eigen smaak in het achterhoofd of vind je echt dat Led Zeppelin maar 5 noteringen 'verdient'? Want de (doelgroep van de) lijst in oogschouw nemende, kan ik toch niet anders zeggen dan dat ik al jaren wacht op Black Dog, Rock and Roll, Dazed and Confused en Since I've Been Loving You.

Ik hield de smaak van de doelgroep in het achterhoofd, want van mij zou LedZep nog wel wat minder plekken in een lijst krijgen. Er zijn ook maar 2000 plekken beschikbaar, terwijl er zo ontzettend veel goede artiesten zijn (ik heb er al ruim 8,000 in mijn last.fm-library en dan mist daar nog een hoop omdat ik niet alles scrobble). Dan vind ik 5 voor één artiest wel erg veel, eigenlijk.

Ik heb er sowieso nooit een probleem van gemaakt als een artiest met veel noteringen in een lijst komt. Laten we niet vergeten dat het een populariteitswedstrijd is en dat Led Zeppelin, als 70s-mastodont, toch wel wat meer noteringen verdient dan een Nick & Simon. In onze eigen MuMe Ladder blijkt ook dat bepaalde artiesten nou eenmaal met meerdere nummers bestaansrecht in de lijst hebben. Ik ben benieuwd op welke aantal artiesten als Radiohead, The Cure en The Beatles uit zouden komen als het niet gelimiteerd tot 16 zou zijn.

2000 vind ik persoonlijk overigens best veel. Ik zal maar niet zeggen hoeveel artiesten er met 5 of meer in mijn top 250(!) staan. 11 (waaronder Led Zeppelin)

Edit: Ik zit dan ook maar op 1500 scrobbles van (unieke) artiesten.

Als ik zelf een top 2000 zou maken, zou pakweg Pulp of David Bowie er ook wel met minstens 10 nummers instaan. Maar voor een algemene top 2000 die een afspiegeling zou moeten zijn van de popmuziek vind ik dat wat veel.

Als ik zelf een top 2000 zou maken zou elk nummer van Spiderland erin staan!

Ik heb zojuist de lijst bekeken en het is allemaal wel érg mainstream. Het blijkt overduidelijk dat voor veel mensen de stemkeuzelijst als leidraad dient en de lijst niet of nauwelijks is te beïnvloeden door de vrije keuze-mogelijkheid. Geen 'All You Need Is Love' in de top 2000? En 'Halo Of Flies' buiten de eerste100? Gotye op 25?

Nederland verkeert blijkbaar niet alleen in een financiële crisis. Maar dat was inmiddels al wel bekend.

ClassicProgRock1
Led Zeppelin, nog zo'n band die er in de voorkeuzelijst bekaaid van af komt. Waar blijven When the Levee Breaks, Thank You, No Quarter, Achilles Last Stand, The Rain Song, In My Time of Dying, Ten Years Gone etc?

laxus11 schreef:
Ja daar heb je wel gelijk in, Nummers als Someone, Somewhere,

Die inderdaad, alhoewel Waterfront dan weer een grotere hit was volgens mij..

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:32 uur

geplaatst: vandaag om 11:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.