MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
5 noteringen van Led Zeppelin vind ik niet zo veel gezien hun oeuvre. Ter vergelijking: Adele heeft tot nu toe maar 2 albums uitgebracht maar heeft wel 8 nummers in de Top-2000.

18 nummers van Bløf vind ik ook sterk overdreven, daarmee zijn ze het meest vertegenwoordigd na de grootheden Beatles (49), Rolling Stones (36), Queen (25), Michael Jackson (24), ABBA (23), Elvis Presley (19) en U2 (19) die ik overigens ook allemaal oververtegenwoordigd vind.

herman schreef:
Als ik zelf een top 2000 zou maken, zou pakweg Pulp .

Staat Pulp er eigenlijk wel in?

Ik vind de 18x Blof ook wel erg overdreven, ze hebben een aantal goede songs gemaakt maar 18x is veel te veel.

@Orbit: Pulp staat er niet in.

Dat is denk ik ook gelijk het gehele oeuvre van Bløf ?

Marjet schreef:
Geen 'All You Need Is Love' in de top 2000? .

Godzijdank niet, toch wel een behoorlijke draak in het Beatles oeuvre vind ik....kan echt moeiteloos 50 betere Beatles nummers opdreunen.

herman schreef:
(quote)

Nouja, Led Zeppelin is wel een hele grote naam, die verdienen nog wel een paar entries. Maar vijf is ook wel het absolute maximum op 2000. Maar in het algemeen is er nog genoeg jaren '70 muziek waar niemand meer naar omkijkt die er wel uitgegooid kan worden, die namen die jij noemt horen stuk voor stuk wel in de lijst inderdaad. Zeker The Prodigy is echt nog extreem populair bij veel mensen van mijn generatie, merk ik.

Ook bij mijn generatie zijn de singles van Fat of the Land erg populair (en uiteraard die van hun laatste album). Voodoo People wordt dankzij de Pendulum Mix ook nog wel eens opgezet.

LucM schreef:
5 noteringen van Led Zeppelin vind ik niet zo veel gezien hun oeuvre. Ter vergelijking: Adele heeft tot nu toe maar 2 albums uitgebracht maar heeft wel 8 nummers in de Top-2000.

Ter vergelijking: Nick Cave heeft 15 albums en nul nummers, Massive Attack 5 albums en idem dito, Iron Maiden 15 en idem dito enzovoort enzovoort... Dus het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt. Ik vind bands als LZ, DP, maar ook Queen of RS echt zwaar zwaar oververtegenwoordigd! En dat zie je helaas terug in de eindlijst. Ondanks de status van sommige van die bands, maar zoveel artiesten met ook een enorme status dus die niet eens in de keuzelijst voorkomen. Dat blijft gewoon zuur.

Massive Attack staat er gewoon in hoor

Nick Cave ook trouwens.

LucM schreef:

18 nummers van Bløf vind ik ook sterk overdreven, daarmee zijn ze het meest vertegenwoordigd na de grootheden Beatles (49), Rolling Stones (36), Queen (25), Michael Jackson (24), ABBA (23), Elvis Presley (19) en U2 (19) die ik overigens ook allemaal oververtegenwoordigd vind.

18x Bløf

Komt waarschijnlijk dat ze dit jaar een nieuwe cd hebben uitgebracht, hopelijk wordt het volgend jaar minder

orbit schreef:
(quote)

Ter vergelijking: Nick Cave heeft 15 albums en nul nummers, Massive Attack 5 albums en idem dito, Iron Maiden 15 en idem dito enzovoort enzovoort... Dus het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt. Ik vind bands als LZ, DP, maar ook Queen of RS echt zwaar zwaar oververtegenwoordigd! En dat zie je helaas terug in de eindlijst. Ondanks de status van sommige van die bands, maar zoveel artiesten met ook een enorme status dus die niet eens in de keuzelijst voorkomen. Dat blijft gewoon zuur.

Vergeleken met Bløf, Queen Beatles, Rolling Stones valt 5 toch alles mee? Ik vind 5 ook zeker meer dan genoeg maar ik zie liever een RS-nummer verdwijnen voor iets van The Prodigy, Arcade Fire, The xx, Bon Iver, etc. dan een LZ-nummer.

Er is vooral gekozen voor de grote namen (binnen- en buitenland) die daardoor enkele mindere nummers in de lijst hebben staan. Stuck In A Moment en Sweetest Thing kun je bezwaarlijk rekenen tot de beste U2-nummers om maar te zwijgen van het duet met Mary J. Blige. Idem met The Long And Winding Road, Love Me Do en Yellow Submarine van The Beatles.

Nick Cave staat er één keer in net als Massive Attack en dan nog met hun enige hit. Radio 2 Top-2000 is teveel gefocust op de hitparade (wat ik al zo vaak heb gezegd) en daardoor vallen vele interessante artiesten uit de boot (Pulp en Arcade Fire bv.). Led Zeppelin stond ook niet vaak in de top-40, vandaar slechts 5 noteringen (hun 4 hits + Stairway To Heaven).

Toch wel triest dat er zoveel geld wordt gestopt in een lijst die vervolgens helemaal geen afspiegeling is van waar het volk naar luistert. Het zou toch mooi zijn als er éénmaal echt een lijst der lijsten werd gemaakt.

Helemaal geen afspiegeling zou ik zeker niet zeggen, de meeste nummers hierop zijn daadwerkelijk evergreens. Maar het grote probleem is de beperkte keuzelijst waardoor de grote namen en recente hits oververtegenwoordigd zijn.

Hé wat een verrassing! Queen op nr.1 dit jaar? Eerste keer toch?

ClassicProgRock1
Bohemian Rhapsody op 1 en de overige 1999 nummers volledig vrije keuze, dat zou mijn recept zijn voor de lijst der lijsten.

herman schreef:
Toch wel triest dat er zoveel geld wordt gestopt in een lijst die vervolgens helemaal geen afspiegeling is van waar het volk naar luistert. Het zou toch mooi zijn als er éénmaal echt een lijst der lijsten werd gemaakt.
Volgens mij is de top 2000 hier ook behoorlijk aan het sleutelen. Dat bands als Slayer erin komen bewijst dus wel dat de lijst ook eens naar de stemmers luistert. De top 10 is verjongd met bands als Coldplay en Adele. Dat Gotye opeens 25e staat, dat zou 5 jaar geleden vloeken in de kerk zijn geweest.

Verjongt? Coldplay en Adele zijn gewoon ouwelullenmuziek hoor, toevallig gemaakt door relatief jonge mensen. Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving van onder de 30 die iets met Coldplay heeft.

Evergreens waar een groot deel van de bevolking niets (meer) mee heeft. Als je ziet wat er tijdens Serious Request allemaal weer veel wordt aangevraagd is dat weer heel andere koek. Maar goed, het zal altijd wel een lijst blijven die op een enkel nummer na in het Radio 2-profiel past.

ClassicProgRock1 schreef:
Bohemian Rhapsody op 1 en de overige 1999 nummers volledig vrije keuze, dat zou mijn recept zijn voor de lijst der lijsten.

Leuk nummer hoor, maar hoop elk jaar toch op wat meer variatie binnen die lijst maar helaas. De top 5 is vrijwel altijd hetzelfde..

herman schreef:
Verjongt? Coldplay en Adele zijn gewoon ouwelullenmuziek hoor, toevallig gemaakt door relatief jonge mensen. Ik ken eigenlijk niemand in mijn omgeving van onder de 30 die iets met Coldplay heeft.

Evergreens waar een groot deel van de bevolking niets (meer) mee heeft. Als je ziet wat er tijdens Serious Request allemaal weer veel wordt aangevraagd is dat weer heel andere koek. Maar goed, het zal altijd wel een lijst blijven die op een enkel nummer na in het Radio 2-profiel past.
Als Adele wel zulke oude lullenmuziek was dan stond het niet voor de zoveelste keer bovenaan in de top 40.

Bovendien vind ik dat een zeer strak en eenzijdig idee van jou. Ik vind Coldplay namelijk ook wel mooi (niet te veel) en ik ben 16. Ben ik dan een oude lul? Dat bands als Coldplay, Adele en Gotye nog steeds wereldfaam kunnen brengen bewijst dus gewoon dat niet iedereen in de wereld aan het dansen is op Gangnam Style of een poster op zijn kamer heeft hangen van Justin Bieber. Er bestaat ook meer dan alleen top 40.

herman schreef:
Zoveel geld? Buiten wat personeelskosten en elektriciteitskosten zullen ze toch niet veel kosten hebben? Wellicht het huren van Beeld & Geluid, maar het zou me niks verbazen, mocht die gratis zijn, omdat het voor hun ook reclame is. En dan hebben we het nog niet eens over (reclame)inkomsten gehad. Ik zou er niet raar van opkijken, mocht de Top 2000 commercieel een gezond evenement zijn. Maar voor dat laatste heb ik geen flauw idee wat er allemaal mee verdiend wordt.

herman schreef:
Evergreens waar een groot deel van de bevolking niets (meer) mee heeft. Als je ziet wat er tijdens Serious Request allemaal weer veel wordt aangevraagd is dat weer heel andere koek.
Slaat evergreen op de nummers van Adele/Coldplay?

Want je kan terugvinden wat er aangevraagd wordt, hè.
http://seriousrequest.3fm.nl/topseriousrequest/2011/zoek?q=coldplay

nclo schreef:
(quote)
Als Adele wel zulke oude lullenmuziek was dan stond het niet voor de zoveelste keer bovenaan in de top 40.

Bovendien vind ik dat een zeer strak en eenzijdig idee van jou. Ik vind Coldplay namelijk ook wel mooi (niet te veel) en ik ben 16. Ben ik dan een oude lul? Dat bands als Coldplay, Adele en Gotye nog steeds wereldfaam kunnen brengen bewijst dus gewoon dat niet iedereen in de wereld aan het dansen is op Gangnam Style of een poster op zijn kamer heeft hangen van Justin Bieber. Er bestaat ook meer dan alleen top 40.

Dat van die top 40 is wel een openbaring. Ik ga direct op zoek.

Ik kom er nu achter dat er drie keer Pink Floyd in de top 10 staat. Is dat niet wat overdreven?

Ook even m'n stemmen bekeken:

125. (+17) Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
130. (-12) Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
245. (-129) The Beach Boys - Good Vibrations
302. (+24) Leonard Cohen - Suzanne
694. (-47) Peter Gabriel - Biko
767. (+57) Janis Ian - At Seventeen
792. (+51) Japan - Nightporter
986. (-20) Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face
988. (-56) The Beatles - For No One
1120. (-65) Talk Talk - Life's What You Make It
1169. (-81) Mecano - Hijo de la Luna
1335. (-67) Kim Wilde - Cambodia
1907. (-373) Rein de Vries - Patsy
-- Madonna - Give It 2 Me
-- The Shangri-Las - Leader of the Pack

En natuurlijk:

199. Slayer - Angel of Death!

Overige vier vrije keuzes hebben het uiteraard niet gehaald.

laxus11 schreef:
Massive Attack staat er gewoon in hoor

Nick Cave ook trouwens.

Maar dan nog, een duetje wat totaal de lading van de man's werk niet dekt... iedere keer uitverkochte zalen in Ahoy, HMH en noem maar op.
Voor Massive Attack geldt hetzelfde eigenlijk.

chevy93 schreef:
Zoveel geld? Buiten wat personeelskosten en elektriciteitskosten zullen ze toch niet veel kosten hebben?

Hoeveel denk je dat al die reclamespotjes kosten?

Arrie schreef:
Ik kom er nu achter dat er drie keer Pink Floyd in de top 10 staat. Is dat niet wat overdreven?

Beter dan drie keer Shaffy

nclo schreef:
Ik vind Coldplay namelijk ook wel mooi (niet te veel) en ik ben 16. Ben ik dan een oude lul?

Met alle respect, maar je bent 16 en je hebt maar 2 albums uit de laatste 20 jaar in je top 10, waarvan je er maar 1 bewust hebt meegemaakt... Muzikaal leef je wel behoorlijk in het verleden (is niet erg verder, doe ik ook).

Dat bands als Coldplay, Adele en Gotye nog steeds wereldfaam kunnen brengen bewijst dus gewoon dat niet iedereen in de wereld aan het dansen is op Gangnam Style of een poster op zijn kamer heeft hangen van Justin Bieber. Er bestaat ook meer dan alleen top 40.

Het gaat niet om top 40-muziek, maar om bv. het rijtje artiesten dat Orbit opnoemde. Massive Attack, The Prodigy, Faith No More, Nick Cave, Arcade Fire, etc. etc. Verkopen allemaal zalen uit, maar de Top 2000 ziet ze op hier en daar een enkel nummertje niet staan.

nclo schreef:
(quote)
Volgens mij is de top 2000 hier ook behoorlijk aan het sleutelen. Dat bands als Slayer erin komen bewijst dus wel dat de lijst ook eens naar de stemmers luistert. De top 10 is verjongd met bands als Coldplay en Adele. Dat Gotye opeens 25e staat, dat zou 5 jaar geleden vloeken in de kerk zijn geweest.

Nog een paar keer zo'n Facebook actie en misschien dat er nog wat meer relevante bands van de afgelopen 30 jaar in komen, helaas is Slayer er dan weer uit verdwenen

freitzen schreef:
(quote)

Beter dan drie keer Shaffy

Haha, subjectief gezien ben ik het daarmee oneens.

nclo schreef:
(quote)

Gotye, Coldplay, Justin Bieber en Gagnam Style

allemaal hetzelfde niveau ...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:21 uur

geplaatst: vandaag om 13:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.