MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik zie dat Radiohead de lijst heeft gehaald

Ik zie ook dat London Calling (Clash) en Voor ik Vergeet (Spinvis) erin staan, dat zijn in elk geval 2 mooie nummers erbij. Maar ik heb de lijst nog niet helemaal bekeken...

Hallelujah, Rockin in a Free World, Alive, Love Will Tear Us Apart.. coole dingen

titan (crew)
De nieuwe lijst valt me heel erg mee. Platen waarvan je jarenlang het vermoeden had dat ze bewust uit de lijst worden gehouden (bijvoorbeeld Joy division - Love will tear us apart, Alanis Morissette - ironic, Depeche mode - Enjoy the silence, Deep blue something - Breakfast at Tiffany's, Golden earring - Going to the run, Jeff Buckley - Hallelujah, Guns 'n roses - Sweet child o' mine+ Paradise city, Pearl jam - Alive, Goo goo dolls - Iris, Radiohead - Street spirit, Frankie goes to Hollywood - Two tribes, Blue Oyster cult - Don't fear the reaper, U2 - Bad en de singles van Queen van het album The Miracle) staan er nu wel in. Het lijkt erop dat ze zijn afgestapt van de jarenlange gewoonte om alternatieve krakers maar mondjesmaat toe te laten. Verder zijn er ook verrassende binnenkomers in de vorm van Spinvis, Nick Cave (met Kylie), A balladeer, Junkie XL, Manu Chao en Rufus Wainwright (die het heeft gehaald o.b.v. vrije keuzes!).

Toch mis ik nog wel een hoop. The Smiths, The Pixies en Muse staan er nog altijd niet in en Radiohead is nog maar met 2 nummers vertegenwoordigd (kan me niet voorstellen dat Karma police en Paranoid android te weinig stemmen hebben gehaald). Ik mis verder bijvoorbeeld Björk - Human behaviour, Crash test dummies - Mmm mmm mmm mmm, Cult - She sells sanctuary, The gathering - Strange machines, Killing joke - Love like blood, Lenny Kravitz - Let love rule, Manic street preachers - If you tolerate this, your children will be next, New radicals - You get what you give, Oasis - Don't look back in anger, Pearl jam - Black, Portishead - Glory box, Smashing pumpkins - Disarm, Rage againts the machine - Killing in the name of, Soul asylum - Runaway train, Tubeaway army - Are friends electric? en Coldplay - Speed of sound

Wellicht staan die er volgend jaar bij.

Zep en Purple overleven! Voor de rest maakt me die lijst nix uit, vind et zoiezo al dom om die lijst op voorhand te geven.

Alleen Clocks stoort me in die top 10, vindt het allesbehalve thuishoren.

titan schreef:
...Coldplay - Speed of sound

Wellicht staan die er volgend jaar bij.

Die staat er in elk geval wél in, op 334. En Karma Police stond inderdaad in de keuzelijst, maar dan als 'karmapolice'... wat waarschijnlijk wel enkele stemmen kost omdat hij nou niet goed door de zoekfunctie te vinden was

Verder ontzettend jammer dat Mika zonodig in de top 200 moest komen.

Hij is warempel een keer vooruit gegaan inderdaad. Enige minpuntjes zijn dat Wish You Were Here wat lager staat en dat Clocks gestegen is in de lijst. Verrassend dat November Rain zo gekelderd is.

Hoe weten jullie nu al de lijst, hij wordt toch pas morgen bekend? Elk nummer met een beetje distortion zal er wel weer uitgefliterd zijn, zodat er lekker veel Marco Borsato en andere Nederlandstalige troep in kan.

edit: Ik zie het al, ik had wat verder teru moeten scrollen.

titan (crew)
Gewoon de link volgen die hierboven ergens staat vermeld. Dat uitfilteren valt wel mee dit jaar. Trouwens, het is een lijst die voornamelijk door luisteraars van radio 2 is samengesteld. Verwacht je dan een lijst met veel distortion?

Nee, maar zoals je zelf al zegt, The Smiths, The Pixies en Muse komen er niet in voor (heb ik niet gecontroleerd, maar ik neem aan dat je gelijk hebt). Dat geeft al aan dat er weer flink gecensureerd is, want die hebben zeker genoeg stemmen gekregen. Verder denk ik dat de Top 2000 heel veel luisteraars (en stemmers) heeft die anders nooit Radio 2 luisteren. Ik blijf het jammer vinden dat er niet gewoon een open stemprocedure is (zonder lijsten vooraf) en niet gewoon alles er in kan komen. Dan zou je een veel interessantere lijst krijgen. Want dat censureren zal wel niet alleen voor de minder toegankelijke en hardere rock gelden, maar ook voor andere genres, als dance en hiphop.

Mja wat zal ik zeggen? Opvallend wel dat een aantal klassiekers opeens hoog binnenkomen. Gelukkig is de hoogste nieuwkomer het hoogstaande 'If You Were a Sailboat' van Katie Melua. Verder blijft het een oubollige lijst met een veel te hoog gehalte aan Nederlandstalige, of nog liever: provinciale, muziek (Amazing Stroopwafels op 16, Gé Reinders op 27 ), maar goed, daar luisteren we toch allemaal de laatste week van het jaar naar Radio 2 voor? Vooruitstrevende muziek kan de rest van het jaar nog gedraaid worden

PS: Overigens wel opvallend dat bijna alle nummers van de Stones flink gezakt zijn, zouden er zo veel fans overleden zijn afgelopen jaar?

titan (crew)
@Zavo:

Klopt, maar waar ze normaal maar een paar alternatieve acts per jaar toelieten zijn dat er dit jaar echt veel meer. Ik ben het met je eens dat er vrij gestemd moet worden, al verwacht ik dan geen radicaal andere lijst. De meeste mensen stemmen toch op de grote hits en de bekende nummers en dan is een musicmeterlobby o.i.d toch maar een druppel op een gloeiende plaat. Of zoals er te lezen is bij de FAQ van de top 2000 site:

Waarom stemmen via een keuzelijst en niet helemaal vrij?

Voor het stemmen via een keuzelijst is gekozen, omdat de verwerkingstijd van alle gegevens simpelweg veel korter is. Daarbij is gebleken dat er toch veel dezelfde nummers worden aangevraagd; of de keuze nu vrij of enigszins beperkt is (in 1999 en 2000 was de keuze vrij). Mensen zijn geneigd om voor de grote hits of zeer bekende 'krenten' te kiezen. Onbekendere platen (bijv. albumtracks) worden, ook al staan ze wel in een keuzelijst, meestal overgeslagen.

The Scissor Sisters, Enrique Iglesias, Van Velzen, Shakira, Kelly Clarkson, Britney Spears, Take That en de Spice Girls.

En toch vind ik dat de lijst er nog best wel een beetje op vooruit is gegaan

Opvallende verliezers dit jaar: Robbie Williams (alle platen van 'm zakken en soms niet zo'n beetje ook), Marco Borsato (11 van zijn 13 platen zakken) en op het eerste gezicht zakt bijna alles wat Franstalig is flink.

Volgens mij heeft de Abba-fanclub massaal meegedaan want hun nummers stijgen echt allemaal! Bah... En welke van Radiohead komt als hoogste binnen? Creep...

Nee, ik heb alweer genoeg gezien en ga zeker NIET luisteren

Er staan mij ook iets teveel nieuwe dan wel jonge nummers in. Maar een compleet goede lijst zul je nooit krijgen.

Davez
Servaas volgende keer doe ik mee om standing in the doorway in de lijst te krijgen. Voor mij 1 van Bobs allermooiste

Ik ben een luisteraar van radio 2, niet alleen in de laatste week van het jaar, maar het hele jaar. Ik wil helemaal geen lijst met dance en hiphop, daar zijn genoeg andere zenders voor. Ik snap de kritiek dan ook niet goed; het gaat hier om de smaak van de radio2 luisteraar. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dan luister je maar naar een andere zender. Prima toch?

En ik weet niet waar de stelling op gebaseerd is dat bepaalde groepen zéker genoeg stemmen gehaald zullen hebben, en dat er dús sprake is van censuur. Nogmaals: dit is de lijst van de gemiddelde radio 2-luisteraar, niet meer en niet minder.

Er is hier niemand die vraagt om een lijst met dance en hiphop. Volgens mij zijn er in het hele topic zelfs geen dance en hiphopnummers genoemd.

En dat er uit de lijst platen worden gehaald die volgens de redactie niet Radio2-genoeg zijn is algemeen bekend. Al sinds een interview met Stoeltie een jaar of vijf terug in het AD. Langzaam verbetert het wel, de nieuwe binnenkomers elk jaar in de lijst laten duidelijk zien dat er steeds meer wordt toegelaten. Je maakt mij echt niet wijs dat pakweg Radiohead of Pearl jam dit jaar of Nirvana en The Verve vorig jaar ineens veel populairder zijn geworden onder het radio 2 publiek.

Jester schreef:
Ik ben een luisteraar van radio 2, niet alleen in de laatste week van het jaar, maar het hele jaar. Ik wil helemaal geen lijst met dance en hiphop, daar zijn genoeg andere zenders voor. Ik snap de kritiek dan ook niet goed; het gaat hier om de smaak van de radio2 luisteraar. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dan luister je maar naar een andere zender. Prima toch?

En ik weet niet waar de stelling op gebaseerd is dat bepaalde groepen zéker genoeg stemmen gehaald zullen hebben, en dat er dús sprake is van censuur. Nogmaals: dit is de lijst van de gemiddelde radio 2-luisteraar, niet meer en niet minder.

Dat is natuurlijk onzin. Per jaar laten ze een aantal artiesten binnen, die normaal niet op radio 2 gedraaid worden, en die komen dan prompt heel hoog, zoals dit jaar Radiohead. Of geloof je echt zelf dar Street Spirit vorig jaar niet eens genoeg stemmen had om zelfs maar nummer 2000 te halen en nu opeens op 128 staat of zo.

Zo was het vorig jaar met Nirvana en de Chili Peppers, en volgend jaar zal Muse of zo wel aan de beurt zijn.

Erg jammer dat zo'n lijst, die door zoveel mensen serieus wordt genomen, op deze manier door radio 2 wordt gemanipuleerd.

Maar goed, wel fijn dat Joy Division er dit jaar in staat.

Ik zou echt niet durven zeggen hoeveel stemmen Street Spirit vorig jaar had, en hoeveel nu. Toevallig heb ik dit jaar wel op dat nummer gestemd, en vorig jaar niet. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

@ starbright boy: Zavo pleit ervoor om de stemprocedure open te gooien, zodat genres als dance en hiphop een kans krijgen. Daar zit ik dus niet op te wachten.

titan (crew)
Als de stemprocedure volledig open wordt gegooid verwacht ik niet dat de lijst zal volstromen met dance en hiphop. De top 2000 wordt nog altijd voornamelijk samengesteld door mensen die regelmatig naar radio 2 luisteren en die zullen daar niet gauw op stemmen lijkt me zo. Trouwens, in andere publiekslijstjes komen dance en hiphop er karig vanaf, dus jouw vrees is ongegrond denk ik.

Even een blik op wat er allemaal niet meer in de lijst staat.

-Hoogstgenoteerde plaat vorig jaar die nu verdwenen is is Longfellow Serenade van Neil Diamond. Vorig jaar op 769.
-Queen heeft een aantal nieuwe nummers in de lijst, maar Tie Your Mother Down is eruit.
-Johnny Logan stond vorig jaar nog in de bovenste helft met What's Another Year, nu weg.
-Blondie verliest steeds meer nummers, nu zijn er nog maar twee over, The Tide is High staat er ook niet meer in.
-The Beatles'I Should've Known Better en The Stones' 19th Nervous Breakdown, Beast of Burden, Street Fighting Man, Mothers Little Helper, We Love You en Tumbling Dice zijn weg.
-Enjoy the Silence van Depeche Mode komt hoog binnen, maar dat gaat ten koste van People Are People
-Ook hier is het verlies van Franse muziek duidelijk te merken: Helene en Si on Chantait (Julien Clerc), Isabelle Je t'aime (Les Poppys), L'ete Indien (Joe Dassin), Le Lac Majeur (Mort Shuman), Voici Les Cles (Gerard Lenorman) en Pour un Flirt (Michel Delpech) sneuvelden allemaal
-Tee Set raakt allebei haar noteringen kwijt (Ma Belle Amie en She Likes weeds)
-Van Madonna sneuvelden Like a Virgin, Borderline en Papa Don't Preach
-John Lennon raakt twee solonummers kwijt: De lijst moet het dit jaar doen zonder: Give Peace a Chance en Mother. Van zijn zes noteringen blijven er vier over.

titan (crew)
Hoe heb je dat allemaal uitgevogeld? Normaal is dat makkelijk te sorteren met de top 2000 in excel, maar radio 2 heeft in haar wijsheid besloten om de noteringen van vorig jaar niet te vermelden in de excelsheet.

Heb het niet zelf uitgevogeld, maar ik vond een lijstje in het top 2000-forum, daar heb ik wat me het meeste opviel uit gehaald.

Goed werk starbright boy! Dat is het betere Inspecteur Clouseau-werk. Ga zo voort met dit soort feitjes.

Ik pleit trouwens voor een steuntje voor Franstalige hits volgend jaar.
Alvast maar een vergeten topic uit de as laten herrijzen:

http://www.musicmeter.nl/forum/18/521/0

Jammer van Michel Delpech en Joe Dassin!

titan (crew)
Er zijn dit jaar 181 nieuwe binnenkomers. Dat is veel meer dan in voorgaande jaren. 136 hiervan staan voor de allereerste keer in de lijst. Bij de nieuwe binnenkomers zitten vooral recente nummers en de 181 die verdwenen zijn zitten vooral oudere nummers. De lijst is zich duidelijk aan het verjongen.

Wel opvallend dat veel binnenkomers uit 2007 stammen. De ervaring leert dat 9 van de 10 van deze nummers volgend jaar toch weer (flink) zakt, dus radio 2 zou er goed aan doen om, net als hier bij de top 50, geen al te recente nummers op te nemen.

Geen radiohead?

handsome_devil
Jawel, 2x zelfs.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:42 uur

geplaatst: vandaag om 20:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.