MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Ik heb een lijstje ingestuurd een paar dagen geleden maar weet niet meer wat ik gestemd heb

Snob 2000:

Sigur Ros - Viðrar Vel Til Loftárása
The Smashing Pumpkins - Drown
Nick Cave and the Bad Seeds - The Mercy Seat
Antony and the Johnsons - You Are My Sister
dEUS - Hotellounge
Marc Almond - Tears Run Rings
Sufjan Stevens - Chicago
The Smiths - How Soon Is Now?
John Grant - Marz
Tori Amos - Winter

Revere - I Won't Blame You
The Irrepressibles - In This Shirt
Zita Swoon - Song for a Dead Singer

Casartelli (moderator)
Snob 2000:

Depeche Mode - I Feel You
Genesis - Firth of Fifth
Marillion - The great escape
Nena - Nur Geträumt
Porcupine tree - Arriving somewhere but not here
Pulp - Common people
Rainbow - Stargazer
Rush - Marathon
Simple Minds - New Gold Dream
The Gathering - Strange Machines

Archive - Lights
Eloy - Land of no body
Mike Oldfield - Hergest Ridge, Part 2

Ligt het aan mij of kan je na het accepteren je lijst niet terugzien?

Afijn dit waren mijn keuzes:
Airbag – Homesick
Angus & Julia Stone – Yellow Brick Road
dEUS – Nothing Really Ends
Interpol – Pioneer to the falls of Editors – Smokers Outside The Hospital
Massive Attack – Angel
Porcupine Tree – Arriving Somewhere But Not Here
Radiohead – How to Disappear Completely
Talk Talk – I Believe In You
The Smiths – How Soon Is Now?
The Waterboys – Don’t Bang The Drums

Vrije keuzes:
Nils Frahm - Over There, It's Raining
Sigur Rós - Untitled #8
The National - Conversation 16

Snob 2000:

Motörhead - Ace of Spades
Uriah Heep - Lady in Black
Rainbow - Stargazer
AC/DC - Back in Black
Anthrax - I'm the Man
Marilyn Manson - The Beautiful People
Iron Maiden - The Number of the Beast
MC5 - Kick Out the Jams
Focus - House of the King
Rush - Spirit of Radio

Saxon - Motorcycle Man
Judas Priest - Painkiller
Hawkwind - Brainstorm

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Ligt het aan mij of kan je na het accepteren je lijst niet terugzien?

Zelfde hier. Maar ik had de voorselectie in Excel gemaakt, dus de copy-paste was nogal te overzien. Invullen ging overigens wel een stuk soepeler dan bij Radio 2.

Snob 2000 Editie-2013

Talk Talk - Living In Another World
The Verve - The Drugs Don’t Work
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Tori Amos - Winter
The National - Bloodbuzz Ohio
dEUS - Instant Street
Noir Desir - Le Vent Nous Portera
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Del Amitri - Nothing Ever Happens
Mink DeVille - Each Word’s A Beat Of My Heart

Open Keuze:

The House of Love - Beatles and The Stones
The Dandy Warhols - Godless
Dead Can Dance - Opium

Marillion - The great Escape
Genesis – Firth of fifth
Kraftwerk – Radioactivity
New Order – True Faith
Pet Shop Boys - Left To My Own Devices
James – Sit Down
Porcupine Tree – Arriving Somewhere But Not Here
Pulp – Common People
R.E.M. – Find The River
The Waterboys - Don't Bang The Drums

Eigen keuze

Fish – Credo
The Beloved - Sweet Harmony
The House of Love - Beatles & The Stones

Sigur Rós – Viðrar Vel Til Loftárása
Stone Roses – Love Spreads
Ryan Adams – Oh My Sweet Carolina
Damien Jurado – Cloudy Shoes
Elliott Smith – Between The Bars
Black Rebel Motorcycle Club – Whatever Happened To My Rock N Roll
Phosphorescent – Song For Zula
Bon Iver – Re: Stacks
Leonard Cohen – Avalanche
The Tallest Man On Earth – Love Is All

Eigen keuze

Sufjan Stevens – Impossible Soul
Andrew Bird – Cataracts
M. Ward – Poor Boy, Minor Key

Alice In Chains – Would?
Depeche Mode – Personal Jesus
dEUS – Instant Street
Joy Division – Atmosphere
LCD Soundsystem – Losing My Edge
Massive Attack – Teardrop
Radiohead – Exit Music (For A Film)
Stone Roses – Fools Gold
The Smiths – How Soon Is Now?
The Velvet Underground – Venus in Furs

Eigen keuze:

Madrugada - Black Mambo
P.J. Harvey - The Dancer
Talk Talk - Tomorrow Started

Marillion - The Great Escape
The Waterboys - Don't Bang The Drum
dEUS - Instant Street
Echo & the Bunnymen - The Killing Moon
Madrugada - The Kids Are on High Street
Band of Horses - The Funeral
Simple Minds - Someone, Somewhere in Summertime
The National - England
Radiohead - Fake Plastic Trees
The Sound - Winning

Eigen keuze:

The Chameleons - Second Skin
The Cure - The Same Deep Water as You
Suede - Europe Is Our Playground

Outlaw104 schreef:
The Waterboys - Don't Bang The Drum

Ik zie dat je hem hier maar met de juiste spelling geplaatst hebt (staat in de lijst als "Drums").

Voor de liefhebber (en wie is dat niet?: DE KERST KO IS LOSSSSS!!!

royh schreef:
(quote)

Uitstekende analyse Chevy93. In 2001 werd de volledige vrije keuze weer afgeschaft (je mocht toen nog maar 1 eigen vrije keuze opgeven). In de jaren 2005-2007 zag je dat mondjesmaat algemeen erkende klassiekers de lijst binnen kwamen: een policy die radio 2 de jaren daarna ook bleef hanteren.

En in de lijst van 2011 is inderdaad een duidelijke kentering te zien na het in mijn ogen drama van 2010 (met de stemmen op de wereldkaart, die achteraf significant bleken af te wijken van de uiteindelijke notering in de lijst). Bij de notering van Echoes zet ik sowieso mijn vraagtekens, want het is wel erg toevallig dat de notering van 2012 (232) gelijk is aan die van 2000 (daarnaast is het nummer hoogstwaarschijnlijk in de tussenliggende jaren geweerd). Wat ook verdacht is/blijft is dat dit soort nummers midden in de nacht worden gedraaid: hetzelfde geldt voor Slayer. Close to the edge van Yes is ook zo'n voorbeeld van een nummer dat vaak in de nachtelijke uren voorbij kwam. Mijn conclusie is dat de lijst weliswaar betrouwbaarder is geworden in de afgelopen jaren, maar manipulaties zitten er (denk ik) nog altijd in.

Ik moet wel opmerken dat ook al jarenlang Creedence de laatste nacht met drie noteringen voorbij komt, terwijl Radio2 echt niets tegen die band heeft. Dus het zou kunnen, maar lijkt me sterk.

Sietse
Marty McFly schreef:
en wie is dat niet?

U riep mij?

Ralph. schreef:
Ik moet wel opmerken dat ook al jarenlang Creedence de laatste nacht met drie noteringen voorbij komt, terwijl Radio2 echt niets tegen die band heeft. Dus het zou kunnen, maar lijkt me sterk.
Dat heeft meer te maken met dat ze er iets van 13 keer in staan waarvan er een aantal (o.a. Who'll Stop the Rain/Bad Moon Rising/Suzie Q) hoog.

Casartelli (moderator)
En Close to the Edge heb ik een aantal jaar geleden in de T2000 nog wel eens rond ontbijttijd gehoord (mijn toenmalige vriendin luisterde er wel graag naar). Dus hoewel de nachttheorie verleidelijk is, denk ik ook dat dat wel wat meevalt.

Casartelli schreef:
En Close to the Edge heb ik een aantal jaar geleden in de T2000 nog wel eens rond ontbijttijd gehoord (mijn toenmalige vriendin luisterde er wel graag naar). Dus hoewel de nachttheorie verleidelijk is, denk ik ook dat dat wel wat meevalt.

Ja, dat klopt dat Close to the Edge ook al eens rond ontbijttijd is gedraaid en daarmee ondergraaf je mijn theorie gedeeltelijk. Echter: Close to the edge wordt de laatste jaren in een volledig verknipte versie van 8 minuten gedraaid, waarbij dj's als Sander de Heer en Jurgen van den Berg dan vervolgens durfden te beweren dat dit de single-versie zou zijn .... (nee zeg ik dan: die heeft radio 2 eigenhandig (en slecht !) verknipt, dan wel laten verknippen: er bestaat overigens wel een single-versie van 4 minuten, zijnde het Total Mass Retain gedeelte).

In 2005 en 2006 werd in de nachtelijke uren de volledige 18 minuten versie gedraaid. In 2007 is begonnen met het verknippen van het nummer, toen in de nachtelijke uren (een 8 minuten-versie). In 2008 werd voor de laatste keer de volledige versie gedraaid in de jubileumeditie, vanaf 2009 tot en met 2012 werd vervolgens iedere keer gekozen om de 8 minuten edit te draaien. Ik heb overigens al verscheidene malen mijn ongenoegen hierover per mail kenbaar gemaakt aan de radio 2-redactie, maar ontving nooit een reactie hierop.

Wat ik hiermee wil aangeven: Radio 2 zit denk ik in zijn maag met lange, vaak gecompliceerde nummers (Close to the edge, Echoes) of voor de gemiddelde radio 2-oren extreme nummers (Angel of Death), maar keihard bewijs voor manipulatie van de lijst (middels het draaien in de nachtelijke uren) kan ik niet leveren. Radio 2 is hier daarnaast niet altijd even consequent in: op oudejaarsdag kunnen ze blijkbaar niet om de volledige versie van Telegraph Road heen (14 minuten), omdat die meestal in de top 100 staat en daarnaast behoorlijk radiovriendelijk is. Toch denk ik dat het radio 2 maar al te goed uitkomt als dit soort nummers niet overdag worden gedraaid.

Wellicht ontbreekt in sommige gevallen ook de kennis over bepaalde nummers: van Echoes werd afgelopen jaar 15 van de 23 minuten gedraaid : ze hadden even goed kunnen kiezen voor de 2001-edit van 16.30 minuten (van het gelijknamige verzamelalbum): de vraag is of de top 2000-samenstellers van deze edit op de hoogte te zijn. Daarnaast tot nu toe 3 x 's nachts gedraaid (noteringen: 232 in 2000 en 2012 en 1467 in 2011).

Overigens ben ik van mening dat het te naief is om te denken dat, na het debacle van 2010 met de afwijkingen tussen de daadwerkelijke stemmen op de wereldkaart en de gepubliceerde lijst en vervolgens het gedeeltelijk herstel hiervan in 2011, de lijst nu niet meer gemanipuleerd wordt. Voorbeelden: Waarom staat een groep als the Smiths er dan maar 1 keer in en dan ook nog behoorlijk laag (How soon is now ontbreekt nog steeds) ? Waarom staan nummers als Someone, somewhere in summertime - Simple Minds, Fools gold-Stone Roses of Firth of Fifth-Genesis (laatstgenoemde staat nr.45 in de Arrow 500) niet in de lijst ? Dat komt volgens mij omdat dit soort nummers nog steeds maar mondjesmaat worden toegelaten. Vorig jaar kwam bv. Kashmir van Led Zeppelin voor het eerst de lijst binnen (op 1032): het lijkt mij sterk dat dit nummer in 2011 niet voldoende stemmen had om de lijst te bereiken. Hetzelfde geldt voor de 1e jaars-notering van Don't stop believin' van Journey in 2012 (op 385). Die verlate binnenkomsten zijn niet volledig terug te voeren op verhoogde populariteit door het verschijnen van de DVD Celebration Day (Led Zeppelin) of de Glee-cover (Journey): het zal wel meespelen.

De drempel lag in 2007 op 150 stemmen voor de nummer 2000 (bij 1,9 miljoen stemmen) en die zal extrapolerend naar 2013 (met 3,3 miljoen stemmen) zo rond de 260 stemmen liggen. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat die aantallen niet worden gehaald door bovenvermelde nummers (toegegeven: de wens is vaak de vader van de gedachte). Een goede graadmeter zal dit jaar zijn of bv. Rebellion (Lies) - Arcade Fire de lijst haalt. Die is hier behoorlijk vaak genoemd, waarmee ik overigens niet wil impliceren dat de musicmeter-gebruikers representatief zijn voor de totale stemmerspopulatie.

Terugkomend op de opmerking van Ralph.: het lijkt me vrij logisch dat bij een groep die veel noteringen in de lijst heeft, er dan een aantal in de nacht zullen voorkomen, uitgaande van een nagenoeg gelijkmatige verdeling van de nummers over dag- en nacht-uren. Ik doelde met name op individuele nummers, niet op groepen.

Snob 2000:

Wolfmother – Woman
Frank Zappa – Bobby Brown
Dead Kennedys – Holiday In Cambodia
Suzanne Vega – Marlene On The Wall
Radiohead – Exit Music (For A Film)
Ministry – Jesus Built My Hotrod
Nick Cave & The Bad Seeds – The Mercy Seat
Arctic Monkeys – When The Sun Goes Down
Motörhead – Ace of Spades
Grateful Dead – Truckin'

Open keuze:

Frank Zappa & The Mothers of Invention - Inca Roads
Scraping Foetus Off the Wheel - I'll Meet You in Poland, Baby
NoMeansNo - Machine

Snob 2000:

Israel Nash Gripka – Fool’s Gold
Jeff Buckley – Lilac Wine
Manic Street Preachers – Motorcycle Emptiness
Marillion – Lavender
Neil Young – Cortez the Killer
Nick Cave & The Bad Seeds – Into My Arms
Pink Floyd – Have a Cigar
Radiohead – Fake Plastic Trees
The National – Fake Empire
Tom Waits - Martha

Open keuze:
Songs: Ohia - Lioness
Jonathan Wilson - Valley of the Silver Moon
Black Sabbath - War Pigs

Snob 2000:

Queens of the Stone Age - No One Knows
Nick Cave & the Bad Seeds ft. PJ Harvey - Henry Lee
Radiohead - Exit Music (For A Film)
Joy Division - Atmosphere
Joy Division - Shadowplay
Sisters of Mercy - Temple of Love
The Stooges - I Wanne Be Your Dog
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Björk - Army of Me
Depeche Mode - I Feel You

Open keuze:
Bauhaus - Kingdoms Coming
Joy Division - Decades
Megadeth - Tornado of Souls

Verschrikkelijk zeg dat je uit al die mooie nummers slechts 10 kan kiezen. Ze moeten het aantal keuzes veel langer maken.

Pfoe, even diep graven om me mijn Snob2000-lijstje nog voor de geest te kunnen halen...

The Shins - New Slang
Band Of Horses - The Funeral
The National - Fake Empire
The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You
The Smiths - Bigmouth Strikes Again
Madrugada - The Kids Are On High Street
Muse - Bliss
Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Fleet Foxes - Mykonos
Oasis - Live Forever

Open keuze:
Nick Drake - Day Is Done
Midlake - Head Home
Fleetwood Mac - The Chain

chevy93 schreef:
(quote)
+1
Ik heb ook alvast borrelnootjes voor de discussies die gaan volgen over hoe irritant Matthijs is en hoe dom Leo Blokhuis eigenlijk is. Heeft iedereen zijn bingokaart eigenlijk al binnen?

- (Rock)mastodonten
- Dinosaurus
- Rockisme
- Opa's
- Gezeur over Arcade Fire
- Gezeur over Nick & Simon
- Leo Blokfluit
- Meer flauwe woordgrappen met Leo Blokhuis
- Flauwe woordgrappen over Matthijs van Nieuwkerk
- Commentaar over dat Van Nieuwkerk te snel zou presenteren
- Commentaar dat Blokhuis niet alle triviale kennis ter wereld direct paraat heeft
- De suggesties dat ... [vul in willekeurige gebruiker van MusicMeter] het beter zou doen.

Iemand nog wat voorbeelden voor de bingokaart? Ze kunnen er nog op, totdat de lijst bekend is!

En vergeet uiteraard de bonussmileys, , en , niet!

Leuk dat je er al zo naar uitkijkt!

Ik kom hier trouwens net kijken, moet nog +- 5 paginas doorploegen met een laptop die me beperkte online-tijd gunt. Als ik straks onze nieuwe computer heb aangesloten kan ik naar hartelust tekeer gaan, al moet ik Matthijsje en Blokfluit online in de revisie bekijken, want Nederland 3 is wat problematisch in de States .

Er was commentaar op The Smits in de top2000... de snob2000 kan er ook wat van met "Dead is not the End" van Nick Cave.. maar mijn lijstje:

PJ Harvey - To Bring You My Love
Elliott Smith - Between the Bars
Nick Cave & the Bad Seeds - The Mercy Seat
Joanna Newsom - Colleen (kan niet niet op Joanna stemmen als ze in de keuzelijst staat)
Bjork - Hyperballad
Animal Collective - My Girls
Bon Iver - Re: Stacks
Calexico - The Black Light
Sonic Youth - Brave Men Run (In My Family)
The Stooges - I Wanna Be Your Dog

John Coltrane - My Favourite Things
Jackson C. Frank - Blues Run the Game
Het Zesde Metaal - Ploegsteert

Dit is mijn lijstje, die ik vrij 'snel' ingevuld heb en zal dus niet geheel een goede weerspiegeling zijn van mijn smaak (al vind ik dat ook juist het mooie aan lijstjes; je mist altijd wel wat):
Top2000 - De lijst van Koen - stemmen.top2000.nl

DjFrankie (moderator)
Snob lijst

Wat ik nog weet:
Travis - Side
Arcade Fire - Rebellion Lies
Velvet Underground - Sunday Morning
Joy Division - Atmosphere
Dead Kennedies - Holiday in Cambodja
Editors - Racing Rats
Pulp - Common People
Placebo – Pure Morning
The Horrors – Sea Within A Sea

Vrije keuze
Tube army - Are Friends Electric zelfs hier niet in de keuze lijst
Diiv - Doused
Exit Calm - The Rapture

DjFrankie schreef:
Tube army - Are Friends Electric

Ik hoop dat je bij het indienen wel de juiste bandnaam gebruikt heb, straks tellen ze hem niet eens mee

DjFrankie (moderator)
DjFrankie schreef:
Tube army - Are Friends Electric

GrafGantz schreef:
Ik hoop dat je bij het indienen wel de juiste bandnaam gebruikt heb, straks tellen ze hem niet eens mee

I Did it ............. My WAY

Snob 2000: de 2013-editie

Arcade Fire - Here Comes the Night Time
Beastie Boys - Sabotage
Buffalo Tom – Tailights Fade
Caribou – Odessa
Dream Warriors - Wash Your Face In My Sink
Haerts - Wings
Marlena Shaw – Woman Of The Ghetto
Marvin Gaye – Abraham, Martin & John
Patti Smith - Frederick
Placebo – The Bitter End

Ik was iets te snel, had eigenlijk Pixies - Debaser uiteindelijk willen invullen voor Beastie Boys.

Open keuzes:
M83 - Midnight City
Outkast - Ms. Jackson
Sigur Ros - Bíum Bíum Bambaló

En net als bij de Top 2000 ook hier weer veel te weinig plek voor de keuzes.

Ik zit zowat aan de andere kant van de aarde, dus vraag ik me af wanneer dit hele circus van start gaat.
Kerstavond, toch?

Knap hoe zo'n gedrocht als All For Love het nog tot #1999 weet te schoppen...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:10 uur

geplaatst: vandaag om 19:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.