MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
trebremmit schreef:
(quote)

Matthijs van Nieuwkerk?

De slager die zijn eigen vlees keurt dus..
Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat zowel Slayer (waarvan het bekend is dat er net zo'n actie voor is gevoerd als vorig jaar) en Iron Maiden (zag deze actie ook voorbij komen op facebook) het niet hebben gehaald.. alléén al op MuMe hebben heel veel mensen op Slayer gestemd. Waarom zou je toch steeds opkomen voor het "waarheidsgehalte" van een lijst waarover de makers al in het verleden hebben toegegeven in zoveel woorden dat ie wordt gemanipuleerd en waarvan consistent het aantal stemmen wordt verhaspelt met het aantal stemmers!

Haha, ik zie Van Nieuwkerk altijd erg vies kijken als er ook maar iets naar metal neigt. Zo lang het geen funk, soul of singer songwritter is haakt die af

chevy93 schreef:
1. Hoogste binnenkomer uit keuzelijst (dus excl. platen 2013):
Diamonds van Rihanna (uit 2012) staat voor het eerst in de lijst op 559.

3. Hoogste binnenkomer vrije keuze uit <2012: Diamonds van Rihanna?

Daar heb ik op gestemd

royh schreef:
Hierbij alvast wat noteringen die vanmorgen in dagblad de Limburger stonden vermeld:

25 (8) Someone like you - Adele
34 (160) Perfect day - Lou Reed
63 (25) Someone that I used to know - Gotye
79 (119) Heroes - David Bowie
89 (351) Let her go - Passenger
130 (79) I follow rivers - Triggerfinger
175 (97) Back to black - Amy Winehouse
263 (729) Walk on the wild side - Lou Reed

Nieuw in de lijst:
571 Blurred lines - Robin Thicke
819 Dat ik je mis - Maaike Ouboter
1470 Papaoutai - Stromae
Hoogste nieuwe op 375: Get Lucky - Daft Punk.

Verder maakt de krant nog melding van "het lot" van de 3J’s en Nick & Simon, die allebei met een tiental nummers keihard de lijst uitdenderen .

Dat gebeurde vorig jaar ook al Wel terecht overigens.

Ik hoor nog liever de 3 J's dan One Direction, Maaike Ouboter, Armin van Buuren en The Script.

titan (crew)
Er is blijkbaar toch een medium dat het verschil weet te maken tussen stemmen en stemmers:

Radio 2 Top 2000 editie 2013 bekend

Oceaan op 33

En slayer eruit

vigil schreef:
Haha, ik zie Van Nieuwkerk altijd erg vies kijken als er ook maar iets naar metal neigt.

"Lekker hard!"

Erg mooi dat The Chain en Songbird binnen komen

Ook Kansas is erg opvallend.

Ja, dat Kansas er met een tweede nummer ingekomen is, is goed nieuws. Verder staan er bij de nieuwe binnenkomers veel nummers die in de top 2000 thuishoren, zoals Tin Soldier en To France. Ik vind de berichten over de grote samenzwering altijd wel vermakelijk, al ben ik er ook van overtuigd dat er hier daar wordt gesjoemeld. Ik maak me er alleen niet druk om. De top van de lijst lijkt me redelijk logisch.

De lijst vluchtig bekeken ...
De top-4 is natuurlijk voorspelbaar maar op de nummers zelf valt niets op aan te merken. Opmerkelijk: Radiohead staat er 4 keer in en zelfs een nummer van Frank Zappa en Elbow. Helaas nog geen Arcade Fire ...

Net als vorige jaren teveel Borsato, Guus Meeuwis, Blof, Nick & Simon en teveel geënt op de (huidige) top-40. Enkele artiesten zijn ook vertegenwoordigd met een minder nummer (Chicago, Bryan Adams, Alice Cooper, The Killers).

chevy93 schreef:
(quote)
Snob 2000: zij Queen, wij de Queens | Ondergewaardeerde Liedjes - ondergewaardeerdeliedjes.nl

P.S. 18 Daft Punk ft. Pharell & Nile Rodgers – Get Lucky (-), blundertje.

Nee hoor, die stond namelijk niet in de Top2000-keuzelijst en is dus prima op z'n plek in de Snob2000. Daar stond vorig jaar bv ook nog There's A Light... in, ondanks dat ie uiteindelijk wel de Top2000 haalde via vrije keuze.

Bruce terug in de top10 en nog wel op nummer 7

Top 2000 in 15 jaar bijna 10 jaar jonger geworden

De platen die het tot de Top 2000 schoppen, worden elk jaar jonger. Het gemiddelde 'bouwjaar' van de nummers die dit jaar in de lijst staan, is 1984. Tijdens de eerste editie van het radio-evenement in 1999 stamde de gemiddelde plaat nog uit 1975..

Radio 2-dj's Frits Spits en Gijs Staverman maakten maandagmiddag de complete lijst van 2013 bekend. De eerste zes nummers zijn gelijk aan de Top 2000 van vorig jaar en in totaal staan twaalf liedjes op dezelfde plek als in 2012, maar verder is de ranglijst behoorlijk opgeschud. In totaal kent de top 1988 veranderingen in vergelijking met vorig jaar.

De radiozender stelt dat de bekende top op een 'historische drempel' staat. Van de nummers uit de eerste ranglijst zijn dit jaar nog 1001 platen over. Dat betekent dat volgend jaar meer dan de helft van de nummers uit de oorspronkelijke Top 2000 is vervangen.

Op 25 december om 12.00 uur begint de jaarlijkse marathonuitzending van de 2000 populairste platen aller tijden op Radio 2. Onderaan de lijst bungelt I Want You Back van Jackson 5. Op 31 december om middernacht start de kersverse Radio 2-dj Gijs Staverman de nummer 1 in: het onvermijdelijke Bohemian Rhapsody van Queen.

Vrouwen willen Queen, mannen Eagles
Bohemian Rhapsody van Queen staat dit jaar voor de dertiende keer op één in de Top 2000. Maar uit het stemgedrag van de samenstellers van de ranglijst blijkt dat het epische nummer eigenlijk alleen voor de ene helft van de bevolking het meest populaire nummer aller tijden is. Als het aan het mannelijk deel van Nederland zou liggen, stond Hotel California van The Eagles bovenaan.

Een recordaantal van 3,3 miljoen mensen bracht zijn stem uit voor de 15e editie van het evenement van Radio 2. In totaal was 60 procent van de stemmen afkomstig van mannen, vorig jaar was dat 64,4 procent. Na Hotel California geven mannen de voorkeur aan Stairway to Heaven (Led Zeppelin), Bohemian Rhapsody (Queen), Child in Time (Deep Purple) en Wish You Were Here (Pink Floyd). Als het aan de vrouwen lag, bestond de top 5 na Bohemian Rhapsody uit Hotel California, Avond van Boudewijn de Groot, Stairway to Heaven en Someone Like You van Adele.

Testosteron
De meest 'vrouwelijke' plaat in de Top 2000 van dit jaar is Story of my Life van One Direction. Van het aantal stemmen voor dat nummer kwam 93 procent van dames. Het nummer met de meeste testosteron in de achterban is Fortunate Son van Creedence Clearwater Revival. 87 Procent van de stemmen komt van mannen. Verder kiezen vrouwen opvallend vaak voor Nick en Simon. Heren spraken zich dit jaar uit voor Yes.

Artiesten die dit jaar overleden, gingen ook vooruit op de lijst. Zo steeg Perfect day van Lou Reed, die in oktober stierf, van 160 naar 34. Zijn nummer Walk on the wild side ging van 729 naar 263 en Intro/Sweet Jane ging van 1241 naar 731. J.J. Cale, overleden in juli, staat met twee nummers in de Top 2000: After Midnight (van 704 naar 485) en Cocaine (van 875 naar 585). Het nummer Red mij niet van Maarten van Roozendaal, in juli gestorven, komt binnen op 1521.
De Top 2000 trekt jaarlijks zo'n 11 miljoen mensen die het evenement via radio, tv en internet volgen.

www.parool.nl

3,3 miljoen mensen gestemd!

Wat 'n stelletje slapers, effe wakker geworden om het persbericht van Radio 2 naar parool.nl te copy pasten en toen was het snel verder snurken daar op de 'redactie'.

Edit: In het persbericht van radio.nl dat titan in zijn bericht gelinkt heeft staan, staat wel het juiste aantal stemmers (165.000) vs uitgebrachte stemmen (3,3 miljoen).

Artiesten die dit jaar overleden gingen ook vooruit op de lijst...

Ahum, Jeff Hanneman??

Onweerwolf

kaj_666 schreef:
Nee hoor, die stond namelijk niet in de Top2000-keuzelijst en is dus prima op z'n plek in de Snob2000. Daar stond vorig jaar bv ook nog There's A Light... in, ondanks dat ie uiteindelijk wel de Top2000 haalde via vrije keuze.
Dan haal je die er toch gewoon uit?

Onweerwolf
chevy93 schreef:
4. Hoogste re-entry:
Geen idee, maar All You Need is Love is terug.

Lou Reed - Satellite of Love. Dit jaar op #1196 en in 1999 op #1415.

Onweerwolf
Bizar trouwens dat Come Together van The Beatles dit jaar voor het allereerst in de lijst staat.

Onweerwolf schreef:
Bizar trouwens dat Come Together van The Beatles dit jaar voor het allereerst in de lijst staat.

Er is een Beatle-nummer dat nog niet in de lijst heeft gestaan? Goh..

L_T_B schreef:
Er is een Beatle-nummer dat nog niet in de lijst heeft gestaan? Goh..

Volgend jaar ga ik Wild Honey Pie als vrije keuze nomineren.

vigil schreef:
Haha, ik zie Van Nieuwkerk altijd erg vies kijken als er ook maar iets naar metal neigt. Zo lang het geen funk, soul of singer songwritter is haakt die af

En ik haak af als ik de naam Van Nieuwkerk voorbij hoor komen en vooral als die deejee met dat petje aan tafel zit.

Beelen? Ja, dat vind ik een engnek (om met Deriksen te spreken). Ook die andere lullo van serious request heeft zo'n enge kop en ditto kapsel. Het lijkt een beetje aan radio dj's te kleven. Beter om ze niet in beeld te hebben.

Sorry hoor, maar ik las dit hierboven en ik moest even reageren:

Top 2000 in 15 jaar bijna 10 jaar jonger geworden

De platen die het tot de Top 2000 schoppen, worden elk jaar jonger. Het gemiddelde 'bouwjaar' van de nummers die dit jaar in de lijst staan, is 1984. Tijdens de eerste editie van het radio-evenement in 1999 stamde de gemiddelde plaat nog uit 1975..

Het vergeet namelijk mee te nemen dat elk nummer elk jaar een jaar ouder wordt... in 1999 was het gemiddelde nummer dus 1999-1975= 24 jaar oud, tegenwoordig is het gemiddelde nummer 2013-1984= 29 jaar oud, de lijst is dus niet 10 jaar jonger, maar 5 jaar ouder geworden.

.. naast het "aantal stemmen/stemmers dus nog een rekenvrijheid die ze zichzelf gunnen

Wat maken sommige journalisten zich tot belachelijk.

laxus11 schreef:
Oceaan op 33

En slayer eruit

Dat maakt het waarheidsgehalte van de lijst ook meteen weer twijfelachtig, maar dat hoef ik eigenlijk niet uit te leggen.

The Scientist schreef:
in 1999 was het gemiddelde nummer dus 1999-1975= 24 jaar oud, tegenwoordig is het gemiddelde nummer 2013-1984= 29 jaar oud, de lijst is dus niet 10 jaar jonger, maar 5 jaar ouder geworden.

Fijn zo'n uitgebreide berekening, maar met 15-/-10 was het ook wel duidelijk geweest hoor

titan (crew)
Onweerwolf schreef:

Dat is niet zo bizar. Come Together is vandaag de dag de slogan van Radio 2 en dat nummer stond nog nooit eerder op de keuzelijst.

The Scientist schreef:

Het vergeet namelijk mee te nemen dat elk nummer elk jaar een jaar ouder wordt... in 1999 was het gemiddelde nummer dus 1999-1975= 24 jaar oud, tegenwoordig is het gemiddelde nummer 2013-1984= 29 jaar oud, de lijst is dus niet 10 jaar jonger, maar 5 jaar ouder geworden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:32 uur

geplaatst: vandaag om 23:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.