MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Of de nummers van Boney M een eeuwigheidswaarde hebben? De meeste niet maar Daddy Cool en vooral Ma Baker zijn toch wel heel goed in elkaar gestoken. Overigens werden ze door herman in de top-10 geplaatst in Greatest Hits of 1976 en 1977, dus zouden ze volgens hem in de top-2000 moeten thuishoren.
herman schreef:
1. Boney M - Daddy Cool
Fantastische popsingle, heerlijk nummer dat nooit gaat vervelen

herman schreef:
3. Boney M - Ma Baker
gewoon een fantastisch nummer... ik heb wel een zwak voor Boney M

herman spreekt zichzelf hier dus tegen.

Overigens zijn er zeker leuke dance- en hiphopnummers maar die vind ik nauwelijks terug in de huidige top-40 of de top-2000.

Bovendien, moeten we Arcade Fire en The National wel in de lijst willen? Ik vind de alternatieven voor oude classic rockhits vaak zo eenzijdig en ontzettend verantwoord; de oude blanke man met de gitaar eruit voor de wat jongere blanke man met de gitaar.

LucM schreef:
herman spreekt zichzelf hier dus tegen.

Niet waar, ik heb nooit gezegd dat Boney M geen eeuwigheidswaarde heeft, ik maakte alleen een vergelijking tussen Psy en Boney M. Wat mij betreft horen beide erin.

herman schreef:
Met alle respect Luc, maar jij vindt vrijwel geen enkele dance en hiphop met een terugkerende beat leuk afgaande op jouw berichten in dat topic. Je mag best toegeven dat je daar sowieso geen binding meer mee hebt. Een nummer dat zowel wekenlang hoog in de top 40 staat als het goed doet op festivals is uitermate geschikt voor de Top 2000 lijkt mij.

(quote)

Ik heb het zelf destijds 7,5 gegeven, maar het zou nu een 8,5 krijgen.

Roy: de nieuwe top 40 hits zijn vrij gelijkmatig over de lijst verdeeld. Ik denk dat het net zo goed oude hits zijn die artiesten als Arcade Fire en The National uit de lijst houden.

Herman, ik denk dat jouw stelling m.b.t. de gelijkmatige verdeling van nieuwe top 40 hits correct is. Daar heb je absoluut een punt.

Gangnam Style is wat mij betreft alleszins een nummer dat bijblijft, het is - zoals ik eerder zei - grappig en uniek, ik waardeer het steeds meer.
Overigens vind ik de verdeling van de tijdvakken op zich wel goed in de Top-2000 maar de jaren '00 en '10 zijn enkel vertegenwoordigd door top-40 hits. Dat is met de jaren '60 en '70 niet het geval.

Wat ik eigenlijk vind is dat het jongetje in deze clip net zoveel recht heeft zijn favorieten te horen als de 45+'er met een Radio2-smaak. Het was toch een lijst voor het hele gezin? En voor iemand die vorig jaar 15 was heeft Gangnam Style mogelijk net zoveel eeuwigheidswaarde als iemand die 15 was ten tijde van Ma Baker.

Herman, ik begrijp het punt dat je wil maken. Je geeft aan: het was toch een lijst voor het hele gezin ? Dat laatste is maar de vraag: dat geldt wellicht nu meer als bij het begin in 1999, maar primair richt de lijst zich toch op de radio 2-luisteraar (met name de 35 tot 55 jarigen).

De top 2000 is in 1999 ooit begonnen met het doel om een samenvatting te maken van de beste platen van het millennium met als doelgroep de radio 2-luisteraars. Alleen door de loop der jaren is het luisterende top 2000-publiek steeds diverser geworden en lijkt het erop dat de doelgroep niet alleen meer de radio 2-luisteraar is.

Ik schat in dat er behoorlijk wat stemmers zijn, die normaliter nooit naar radio 2 luisteren en die hebben even goed het recht te stemmen op hun favoriete nummers, ook een 15 jarige Psy-liefhebber (maak er voor mijn part een 8 jarige liefhebber van). In dat opzicht zijn we het denk ik wel met elkaar eens.

Echter: ik waag het ernstig te betwijfelen of Gangnam Style überhaupt ooit de lijst zou halen, als er een leeftijdscriterium van 2 jaar zou worden gesteld. Denk overigens niet dat ik hekel heb aan Gangnam Style: het is best een grappig nummer, maar eeuwigheidswaarde ?

Gangnam Style is natuurlijk als grap bedoeld, op termijn zullen de mensen eerder het liedje en de clip herinneren dan de uitvoerder wat met alle novelty-hits het geval is.

Je kan je sowieso wel afvragen welke hedendaagse liedjes nog eeuwigheidswaarde hebben. Ten tijde van Stash' Sadness dachten we ook allemaal dat dit de ultieme evergreen zou worden. Er is veel meer muziek en beschikbaarheid tot dan in de seventies. Bovendien zitten wij hier met z'n allen de nummers kwalitatief te beoordelen, terwijl voor de meeste luisteraars de keuze van een liedje louter afhangt van een speciale herinnering gerelateerd aan dat bepaalde nummer.

Man of Sorrows schreef:
Je kan je sowieso wel afvragen welke hedendaagse liedjes nog eeuwigheidswaarde hebben. Ten tijde van Stash' Sadness dachten we ook allemaal dat dit de ultieme evergreen zou worden. Er is veel meer muziek en beschikbaarheid tot dan in de seventies. Bovendien zitten wij hier met z'n allen de nummers kwalitatief te beoordelen, terwijl voor de meeste luisteraars de keuze van een liedje louter afhangt van een speciale herinnering gerelateerd aan dat bepaalde nummer.

Dat klopt inderdaad: de keuze hangt vaak ook af van herinneringen. Met name de herinneringen uit je jeugd/puberteit zijn sterk bepalend. Daarnaast is ook bekendheid een belangrijke factor. Zo zie je in Belgie Mia van Gorky standaard in de Tijdloze van Studio Brussel opduiken, terwijl die bekendheid in Nederland denk ik vrij beperkt is (blijkbaar toch nog al landgebonden), al is dat soms moeilijk in te schatten: getuige de discussie over Arcade Fire.

herman schreef:
Wat ik eigenlijk vind is dat het jongetje in deze clip net zoveel recht heeft zijn favorieten te horen als de 45+'er met een Radio2-smaak. Het was toch een lijst voor het hele gezin? En voor iemand die vorig jaar 15 was heeft Gangnam Style mogelijk net zoveel eeuwigheidswaarde als iemand die 15 was ten tijde van Ma Baker.

Helemaal mee eens. De Top 2000 is het afgelopen decennium uitgegroeid tot een familie-evenement geworden en daar zijn ze bij Radio 2 maar al te trots op. In die zin moet je de Top 2000-week nu volledig los zien van de programmering door het jaar heen. Het valt dan ook niet te rijmen dat er nu via de vrije keuze alleen liedjes worden toegelaten die de rest van het jaar ook in de playlist passen (de zgn. slappe hap).

Nu op humor tv, een parodie op de top2000 van koefnoen, best grappig soms.. "bedankt voor het stemmen, we hebben ze allemaal in de prullenbak gesmeten en zelf een lijst gemaakt waar we heel gewichtig over doen"

Radio 2 richt zich op de 40 + ers, dat is hun doelgroep.
Dus de keuzelijst wordt ook aan deze groep aangepast.
Natuurlijk zie ik ook liever dat er maar op maximaal 10 nummers van The Stones of Beatles gestemd kan worden, maar blijkbaar is die vraag hoog bij die doelgroep.
Het vreemde vind ik echter dat 40 + ers de jaren 80 bewust mee gemaakt hebben, en daar mis ik wel juweeltjes van.
Ik heb heel even op televisie naar Cultura gekeken naar de Top 200, met de conclusie, dat het totaal niks uitstraald.
Voor de variatie kun je beter naar 3FM luisteren, daar draaien ze nu een lijst met muziek welke in het Glazen Huis is aangevraagd, moeit deze 40+ er meer.
Radio 2 zou het beste kunnen erkennen dat de daadwerkelijke doelgroep 55 + ers zijn.

deric raven schreef:
Radio 2 richt zich op de 40 + ers, dat is hun doelgroep.
Dus de keuzelijst wordt ook aan deze groep aangepast.

Daar er jaarlijks 350.000 Nederlanders stemmen en ca. 11 miljoen Nederlanders luisteren is het niet logisch om de lijst aan te passen (lees: manipuleren) aan de doelgroep die door het jaar heen naar Radio 2 luistert. Er zijn waarschijnlijk miljoenen Nederlanders die enkel tussen kerst en oud & nieuw naar Radio 2 luisteren. Waarom worden deze mensen niet volledig serieus genomen?

Omdat ze de doelgroep die de rest van het jaar luisterd, willen behouden.

Mijn ouders en schoonouders (allemaal begin 60) zijn vaste luisteraars, en allen muziekliefhebbers.

Prima, maar dan moet de zender niet elk jaar strooien met zinnen als:

"De lijst der lijsten, voor álle Nederlanders."
"Steeds meer jongeren brengen hun stem uit."
"X aantal stemmen uitgebracht, een absoluut record. "
"De Top 2000 leeft meer als ooit tevoren."
"De Top 2000 verbindt generaties."
"De ultieme allertijdenlijst."
"Collectief beleven, voor jong en oud."

Radio 2 suggereert dus wel dat de Top 2000 voor iedereen is, maar qua samenstelling wordt het door hun 'regels' slecht een doelgroepenlijstje (zie Lukas). Dat is waar de schoen wringt. Als ze zich met de Top 200 daadwerkelijk alleen op 40/50+'ers richten moeten ze dat ook ruiterlijk toegeven.

Beetje hetzelfde verhaal als De Nacht van de Popmuziek, die richt zich ook op dezelfde doelgroep.
Vroeger had je gewoon op Hemelsvaartsdag bij Veronica de Top 100 aller tijden.
Prima compacte lijst, een dag heerlijke muziek.
Ik snap de meerwaarde dan ook niet van zo'n lange lijst.
Zelfs hier bij de MuMe ladder, haak ik ook pas aan, als er ongeveer nog maar 100 platen strijden voor de laatste 32.

Cured
Ben het wel eens met Deric. Die vele lijsten zijn tegenwoordig op zich al veel te lang en vind een Top 100 meer dan genoeg , songs of albums (overdaad schaadt). Vroeger (een generatie terug) was het ook meer kwaliteit dan nu in die lijst, ook al zat er spul tussen wat je niet lustte. Overigens kon je toen ook al geen 'alternatieve' songs verwachtten; misschien zouden ze dit ernaast moeten doen, naast de lange lijsten en met andere regels.

Nu word ik gek van alle Nick & Simons, Adele's of andere ellende. We zitten qua (social) media trouwens ook in een compleet andere tijd.

herman schreef:
(quote)

Niet elke week misschien, maar dit is toch hun meest gedraaide nummer op de radio. Ook op radio 2. Naast de nieuwe single Sirens kwamen daar afgelopen jaar ook nog af en toe Oceans en Alive voorbij. En 1 keer Wishlist.

Ow oke, ik luister nooit naar Radio 2 dus het was eigenlijk min of meer een aanname van mijn kant. Op zich een goede ontwikkeling dus

Nu nog Pulp en Blur op Radio 2 dan kunnen die ook hoog in de lijst komen

Nou in elke lijst ontbreken wel songs en staan er nummers in waarvan je er afvraagt vinden bepaalde mensen dat echt mooi. Maar ja als iedereen zijn favoriete muziek erin moet staan doen we misschien beter een top 50.000 in plaats van een top 2000. Maar hier in België luister ik naar de top 2000 uit Nederland in plaats van de 1000 klassiekers van Radio 2 (België). Als je de top 100 die je nog door mekaar kan gooien bekijkt

Cured
Ik heb vluchtig even de bovenste 30 beken van de Top 2000 met natuurlijk de oude klaziekers , maar ook met veel Coldplay, Floyd en Guus Meeuwis.... . Ik denk dat ik een handvol echt de moeite waard vind, positief misschien 2 handen vol. (Sorry Cercle)

deric raven schreef:
Beetje hetzelfde verhaal als De Nacht van de Popmuziek, die richt zich ook op dezelfde doelgroep.
Vroeger had je gewoon op Hemelsvaartsdag bij Veronica de Top 100 aller tijden.
Prima compacte lijst, een dag heerlijke muziek.
Ik snap de meerwaarde dan ook niet van zo'n lange lijst.
Zelfs hier bij de MuMe ladder, haak ik ook pas aan, als er ongeveer nog maar 100 platen strijden voor de laatste 32.

Dat was op goede vrijdag . Over de meerwaarde van zo'n lange lijst kun je inderdaad een balletje opgooien. 1000 of 2000 nummers blijft erg veel en de frustatie is dan des te groter als dat ene favoriete nummer dan zelfs niet bij de bovenste 2000 blijkt te staan (althans bij mij).

Cured schreef:
Ik heb vluchtig even de bovenste 30 beken van de Top 2000 met natuurlijk de oude klaziekers , maar ook met veel Coldplay, Floyd en Guus Meeuwis.... . Ik denk dat ik een handvol echt de moeite waard vind, positief misschien 2 handen vol. (Sorry Cercle)

Geen probleem hoor iedereen heeft recht op zijn mening en Guus Meeuwis vind ik zelf nu ook niet geweldig, maar als ik in Vlaanderen vooral Will Tura en Adamo zie staan dan heb ik liever een keer Guus Meeuwis. Coldplay staat daar wat mij betreft wel terecht, maar dat heeft te maken met persoonlijke gebeurtenissen. Maar het is maar een lijst, niet meer en niet minder. Als je je eigen top 2000 wilt creëren doe je dat toch gewoon in je Itunes of spotify.

Cured
Ik heb geen hekel aan Coldplay want ik heb zelf hun debuutalbum en Clocks is één van mijn favoriete 100 nummers ever; ze staan er echter wel wat vaak in, maar dat zul jij niet erg vinden .

Will Tura en zeker Adamo vind ik op een hoger peil staan dan Guus Meeuwis.
Wat Coldplay betreft, nummers als Clocks, Viva La Vida, Trouble, The Scientist en Yellow staan terecht in de lijst maar waarom moeten de latere (mindere) nummers als bv. Paradise, Every Teardrop is a Waterfall en Hurts Like Heaven er ook in staan?

royh schreef:
(quote)

Dat was op goede vrijdag . Over de meerwaarde van zo'n lange lijst kun je inderdaad een balletje opgooien. 1000 of 2000 nummers blijft erg veel en de frustatie is dan des te groter als dat ene favoriete nummer dan zelfs niet bij de bovenste 2000 blijkt te staan (althans bij mij).

Ik heb daar geen last van en ik vind het zelfs fijn om eens een hele week niet eenmaal een nummer twee keer te horen. En als een bepaald nummer dat ik graag hoor de lijst niet haalt geen probleem dan draai ik dat toch gewoon op cd.

LucM schreef:
Will Tura en zeker Adamo vind ik op een hoger peil staan dan Guus Meeuwis.
Wat Coldplay betreft, nummers als Clocks, Viva La Vida, Trouble, The Scientist en Yellow staan terecht in de lijst maar waarom moeten de latere (mindere) nummers als bv. Paradise, Every Teardrop is a Waterfall en Hurts Like Heaven er ook in staan?

Ja ik vind ook niet dat die Coldplay songs er in moeten, maar blijkbaar zijn er mensen met een andere mening en komen die er zo in. Ik heb ook niets tegen Will Tura en Adamo, maar de hoeveelheid waarmee ze in de top 100 staan in België vind ik echt onbegrijpbaar.

Will Tura en Adamo vind ik ook oververtegenwoordigd in de Belgische lijst maar chauvinisme speelt steeds een rol, zie ook die Nederlandse top-2000 waarin heel wat (soms matige) nummers van Nederlandse makelij erin staan.

Slowgaze schreef:
Bovendien, moeten we Arcade Fire en The National wel in de lijst willen? Ik vind de alternatieven voor oude classic rockhits vaak zo eenzijdig en ontzettend verantwoord; de oude blanke man met de gitaar eruit voor de wat jongere blanke man met de gitaar.

Tsja een man met een gitaar blijft een man met een gitaar. De voorbeelden die je aanhaalt vind ik nogal ongelukkig, AF en The National hebben toch weinig tot niets te maken met rockmuziek. Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met The National maar er staat weinig soortgelijks in de Top 2000? Niet omdat ik zelf een liefhebber ben van de band, maar naar mijn mening heeft menig National nummer meer inhoud dan een kwart uit deze belegen top 2000 samen. Misschien kan je stellen dat Tindersticks en wat oudere Editors een vrij gemeenschappelijke sound hebben, maar deze staan toch ook niet in de top 2000? Idem voor AF, mij lijkt het alsof elk nummer uit hun debuut een meerwaarde zou zijn in deze lijst.

Ik vind jouw opmerking wel van toepassing op pop en dance. Even terugkerend naar die top 75; tsja ik ben voor de vernieuwing maar dan nog liever 20 keer Boney M of Abba dan wat we in die lijst zien. De leukste nummers uit die lijst zijn voor mij Get Lucky en Rihanna's Diamonds en laat deze alllebei in de lijst staan en zelfs nog vrij hoog. Zo rond 2006 begon de top 50 terug leuk en spannend te worden met als absolute piek 2009, de laatste jaren echter is het treurig gesteld. Het leukste popliedje in mijn herinnering dit jaar was met de giraffen videoclip. Ook Disclosure vond ik relevant als 2013 hype maar blijkbaar hebben zij toch niet die zéér grote hits gehad. Laura Palmer was ook een uitschieter.

En wat dance betreft, mijn absolute lijst tot voor kort was de Switch 100, met stuk voor stuk de beste dance classics. Toen ik dit jaar naar 'mijn' heilige lijst luisterde stelde ik vast dat de top 20 werd gevuld met SHM, Netsky en andere Aviciis. Om je hierin bij te treden, vernieuwing is niet altijd een verbetering. Tomorrowland en Laundry day hebben de dance cultuur behoorlijk op hun kop gezet, in de meest negatieve zin van hett woord.

Cerclezot schreef:
Nou in elke lijst ontbreken wel songs en staan er nummers in waarvan je er afvraagt vinden bepaalde mensen dat echt mooi. Maar ja als iedereen zijn favoriete muziek erin moet staan doen we misschien beter een top 50.000 in plaats van een top 2000. Maar hier in België luister ik naar de top 2000 uit Nederland in plaats van de 1000 klassiekers van Radio 2 (België). Als je de top 100 die je nog door mekaar kan gooien bekijkt

Die pré-euthanasielijst had je hier toch echt niet hoeven te noemen. Wij hebben de MNM 1000, De Tijdloze en 100 op 1, allemaal fijne lijstjes en voor elk wat wils. Radio 2 België is gewoon kansloos.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.