MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Waarom zou dat een reden zijn om ze er uit te halen?

NPO Radio 2 - FAQ - radio2.nl

Een echte reden staat er natuurlijk niet bij, maar dat zijn we gewend.

Want als Radio 2 eerlijk uit zou leggen hoe hun procedure werkt dan had de Top 2000 niet meer bestaan in de huidige vorm.

Blijf ik het verrassend vinden dat O-Zone er nog in staat. Of zijn er echt mensen die daar op stemmen?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Overzichtelijk. Ik ben benieuwd welke criteria ze daar voor gebruiken dan... Waarom zou een lijst van 4000 platen overzichtelijker zijn dan een lijst van 8000 platen?

Je zou toch zeggen dat het technisch mogelijk moet zijn om alle platen waar ooit op gestemd is (ook vrije keuzes) automatisch in het systeem op te nemen. Qua verwerkingstijd hoeft het niet uit te maken.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

NPO Radio 2 - FAQ - radio2.nl

Een echte reden staat er natuurlijk niet bij, maar dat zijn we gewend.

Want als Radio 2 eerlijk uit zou leggen hoe hun procedure werkt dan had de Top 2000 niet meer bestaan in de huidige vorm.

Klopt. Als ze echt zouden doen wat ze zeggen dat had Rebellion (Lies) al lang in de keuzelijst gestaan.

Gaat weer lekker bij de site kan niet stemmen.........

7. Hoeveel punten hebben de nummer 1 en de nummer 2000 in de Radio 2 Top 2000?

Natuurlijk fluctueert dit aantal. Om een indicatie te geven: in de Top 2000 van 2012 had de nummer 1 meer dan 10.000 stemmen. De nummer 2000 had er meer dan 150.

Valt dus best mee hoeveel stemmen je nodig hebt.

Ik vind het prima als ze af en toe wat kansloze nummers verwijderen, want ik loop altijd de hele keuzelijst door en dat wordt anders wel een erg tijdrovende exercitie. Of het moeten er zoveel worden dat al mijn favorieten er tussen staan en ik via de zoekfunctie kan stemmen, maar dat zal nooit gebeuren.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Je zou toch zeggen dat het technisch mogelijk moet zijn om alle platen waar ooit op gestemd is (ook vrije keuzes) automatisch in het systeem op te nemen. Qua verwerkingstijd hoeft het niet uit te maken.

Dat weet ik zelfs wel zeker ja.

Ik beheer notabene zelf de MML database waar al meer dan 4000 tracks in staan in een 'lullig' excel bestandje op een 'lullig' pc'tje.

yeahyeahyeah schreef:
Ik vind het prima als ze af en toe wat kansloze nummers verwijderen, want ik loop altijd de hele keuzelijst door en dat wordt anders wel een erg tijdrovende exercitie.

Precies, dat bedoelde ik dus met overzichtelijk.

Arrie schreef:

Vrije keuzes:

London Grammar - Strong

Hoe kan Strong nou niet in de keuzelijst staan??? Ook Radio 2 heeft hem regelmatig gedraaid, en het is toch de (hit)sensatie van 2014 (naar mijn bescheiden mening).

Onweerwolf
Wat radio 2 eigenlijk zou moeten doen is na afloop een bubbling under lijst publiceren waarin exact staat hoeveel stemmen alle nummers hebben gekregen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat weet ik zelfs wel zeker ja.

Ik beheer notabene zelf de MML database waar al meer dan 4000 tracks in staan in een 'lullig' excel bestandje op een 'lullig' pc'tje.

Precies.

De belangrijkste daadwerkelijke reden dat de keuzelijst nooit groter wordt dan 4000 nummers is omdat veel meer mensen dan geneigd zijn om jaar in, jaar uit te blijven stemmen op hun favoriete nummers die al wél in de lijst staan. Zo blijft de lijst oud, vertrouwd en vastgeroest, precies wat Radio 2 het allerliefste heeft. Hoe langer de lijst blijft zoals hij nu is, hoe groter de overeenkomsten met hun dagelijkse playlist.

Onweerwolf
ranboy schreef:
(quote)

Hoe kan Strong nou niet in de keuzelijst staan??? Ook Radio 2 heeft hem regelmatig gedraaid, en het is toch de (hit)sensatie van 2014 (naar mijn bescheiden mening).

Ik denk dat ze voor hun 'moet ouder dan een jaar zijn' regel de Top 40 notering aanhouden en die was pas in 2014. Daarnaast heeft het maar twee weken in de Top 40 gestaan.

- Sam Cooke
A Change Is Gonna Come
- Pet Shop Boys
West End Girls
- Prince
When Doves Cry
- Stevie Wonder
Superstition
- Etta James
I Just Want To Make Love To You
- Aretha Franklin
Respect
- Nina Simone
Ain't Got No - I Got Life
- EDITORS
Smokers Outside The Hospital Doors
- Marvin Gaye
What's Going On
- Marvin Gaye
I Heard It Through The Grapevine
- Lenny Kravitz
Are You Gonna Go My Way
- Curtis Mayfield
Move On Up
- Otis Redding
I've Been Loving You Too Long
- James Brown
It's A Man's Man's World
- Marlena Shaw
California Soul

- Otis Redding
I've Been Loving You To Long
- 16 Horsepower
Black Soul Choir
- Lyn Collins
Think (About It)
- Nina Simone
Four Woman
- Ben E. King
Stand By Me

Onweerwolf schreef:
Wat radio 2 eigenlijk zou moeten doen is na afloop een bubbling under lijst publiceren waarin exact staat hoeveel stemmen alle nummers hebben gekregen.

Om die transparantie roept iedereen al jaren. Radio 2 wil daar niet aan onder het mom van 'het wordt groepen mensen dan een stuk makkelijker gemaakt om samen een bepaald nummer in de lijst te stemmen." Want je weet dan hoeveel stemmen er nodig zijn.

Radio 2 wil er ook niet aan omdat ze dan veel minder invloed kunnen uitoefenen op de lijst. Bands lager laten binnenkomen of helemaal schrappen zoals Slayer vorig jaar zit er dan niet meer bij.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Om die transparantie roept iedereen al jaren. Radio 2 wil daar niet aan onder het mom van 'het wordt groepen mensen dan een stuk makkelijker gemaakt om samen een bepaald nummer in de lijst te stemmen." Want je weet dan hoeveel stemmen er nodig zijn.

Radio 2 wil er ook niet aan omdat ze dan veel minder invloed kunnen uitoefenen op de lijst. Bands lager laten binnenkomen of helemaal schrappen zoals Slayer vorig jaar zit er dan niet meer bij.

Ja, jammer is dat. Als het nou een commerciële campingzender zou zijn zoals Arrow dan snap ik dat nog, maar het is een publieke omroep. Stelletje fascisten.

Lukas schreef:
Iets minder persoonlijke favorieten, iets meer ter stimulering van enige diversiteit.

Salt-N-Pepa - Push It
Slayer - Angel of Death
TLC - Waterfalls
Yarbrough & Peoples - Don't Stop the Music
Adventures of Stevie V - Dirty Cash
The Beloved - Sweet Harmony
The Cardigans - My Favourite Game
En Vogue - Don't Let Go (Love)
Björk - Human Behaviour
Massive Attack - Teardrop
Coolio - Gangsta's Paradise
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
Blur - Girls and Boys
Visage - Fade to Grey
World Party - Way Down Now

Arcade Fire - Rebellion (Lies)
Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
A Tribe Called Quest - Can I Kick It?
Dinosaur - Kiss Me Again
Sonic Youth - Teenage Riot

Geen Ace of Base?

Casartelli (moderator)
3. Waarom stemmen via een keuzelijst en niet helemaal vrij?

Voor het stemmen via een keuzelijst is gekozen, omdat de verwerkingstijd van alle gegevens simpelweg veel korter is. Daarbij is gebleken dat doorgaans veel dezelfde nummers worden gekozen, of de keuze nu vrij of enigszins beperkt is (in 1999 en 2000 was de keuze vrij).

Een tijdje terug in een discussie over TMF-veejays bleek ook al dat mijn geheugen me soms enigszins in de steek begint te laten... maar was het in de eerste editie niet juist zo dat alle 2000 nummers al geselecteerd waren en dat je met je stem enkel de volgorde mede kon bepalen (dus totaal zonder vrije keuzes)?

AC/DC - Whole Lotta Rosie
The Beatles - I Am the Walrus
The Clash - London Calling
The Cure - A Forest
Damien Rice - The Blower's Daughter
David Bowie - ''Heroes''
The Doors - The End
James Blake - Limit To Your Love
Johnny Cash - Hurt
Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
Lou Reed - Perfect Day
Massive Attack - Teardrop
Neil Young - Alabama
Pearl Jam - Black
Talking Heads - Once in a Lifetime

Rancid - Roots Radicals
Radiohead - Let Down
Bad Religion - God's Love
Sigur Rós - Untitled (Popplagid)
Arcade Fire - Rebellion (Lies)

Arrie schreef:
Mijn lijst:

The Clash - London Calling
The Cure - Lullaby
Curtis Mayfield - Move On Up
Duke Ellington - Take the "A" Train
Dusty Springfield - You Don't Have to Say You Love Me
Garbage - Stupid Girl
INXS - Suicide Blonde
Isaac Hayes - Theme from 'Shaft'
Janis Ian - At Seventeen
Jaydee - Plastic Dreams
Japan - Nightporter
Julee Cruise - Falling
Kristin Hersh - Your Ghost
Leonard Cohen - Suzanne
Portishead - Glory Box

Vrije keuzes:

London Grammar - Strong
Nick Cave & the Bad Seeds - Jubilee Street
Stromae - Tous Les Mêmes
Jason Derulo (ft. 2 Chainz) - Talk Dirty
Beyoncé (ft. Jay Z) - Drunk in Love

Geen Roberta Flack?

Net een eerste schifting gemaakt, maar is zoals altijd weer lastig. Heb er nu 68 over uit de keuzelijst van 3977 nummers, komend weekend maar eens verder gaan schrappen.

Casartelli schreef:
Een week om te stemmen. Was dat vroeger niet langer?
Volgens mij was het altijd al een week. Weet in ieder geval wel dat er tussen het stemmen en de uitslag altijd een paar weken gezeten heeft.

Opvallend, Oceans van Pearl Jam erbij. Hoe komen ze precies bij dat nummer?

Verder 7x Rihanna, 5x Beyoncé, 6 keer Katy Perry.

Verder ook nieuw:
3x Saybia, 3x Editors, 2x Black Crowes

Gek, The Beach Boys - Surfin' U.S.A. staat er niet eens tussen. Net als Surf's Up, al is die wel wat minder bekend volgens mij. Niet dat ik een van beiden wil nomineren, maar ik weet toch zeker dat ze de lijst met gemak moeten kunnen halen.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Opvallend, Oceans van Pearl Jam erbij. Hoe komen ze precies bij dat nummer?

Verder 7x Rihanna, 5x Beyoncé, 6 keer Katy Perry.

Was de op 4 na grootste top 40 hit van PJ in Nederland.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ja, jammer is dat. Als het nou een commerciële campingzender zou zijn zoals Arrow dan snap ik dat nog, maar het is een publieke omroep. Stelletje fascisten.

Inderdaad. Zolang de zender enkel bestaat dankzij belastinggeld zou eigenlijk alles openbaar moeten zijn. Vergelijkbaar met de WOB-procedure bij overheden.

4. Hoe kan mijn vrije keuze uiteindelijk toch in de Radio 2 Top 2000 terecht komen?

Na afloop van het stemmen worden de vrije keuzes ’gewogen’. Dit gebeurt aan de hand van het totaal uitgebrachte stemmen, het totaal aantal uitgebrachte vrije keuzes en het totaal aantal stemmen dat de plaat in de vrije keuze heeft gekregen. Op die manier maakt een plaat in de vrije keuze dus toch kans om in de Radio 2 Top 2000 terecht te komen. Theoretisch zelfs op nummer 1.

Best wel ironisch dat juist de term 'gewogen' tussen aanhalingstekens staat. Dat de lezer de betekenis van 'wegen' maar zeker niet al te letterlijk moet nemen, omdat het wegen niet altijd eerlijk op basis van de harde getallen gebeurd. Alsof Radio 2 eigenlijk wil bekennen dat er feitelijk helemaal geen logische gewichtsbepaling aan te pas komt, maar dat vrije keuzes alleen daadwerkelijk in de lijst komen met Radio 2's goedvinden. 

Casartelli schreef:
maar was het in de eerste editie niet juist zo dat alle 2000 nummers al geselecteerd waren en dat je met je stem enkel de volgorde mede kon bepalen (dus totaal zonder vrije keuzes)?

In de eerste twee edities scheen de keuze volledig vrij te zijn. Niet dat veel verrassingen opleverden, de lijst was immers nog nauwelijks bekend buiten de Radio 2 doelgroep.

Nog steeds alleen There Is a Light van The Smiths en alleen laf Blue Monday van New Order
En niks van Echo & the Bunnymen, Belle & Sebastian, Suede, Pulp of zelfs Lloyd Cole & the Commotions (Rattlesnakes stond nota bene laatst nog in hun 'top 80 van de jaren 80'...)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:55 uur

geplaatst: vandaag om 13:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.