MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Casartelli schreef:
Overigens, voor de verandering, wel alle hulde aan Radio 2 voor het integraal draaien van Close to the Edge vanmorgen. Daar kunnen de diverse andere genoemde stations nog wat van leren.

Ja, die had ik dan even gemist...

maar vanochtend vond men het niet nodig om het Earringnummer She Flies on Strange Wings in zijn geheel te draaien. Het instrumentale middenstukje (wat bij Arrow vaak wordt weggelaten) werd nog ingezet, maar toen was het blijkbaar tijd voor Bryan Adams.

Die Radio 2 top-2000 vind ik wel beter dan de top 5000 van Radio Donna. Daar heb de in de top-100, hou je vast, Tokio Hotel, Rihanna, 2Pac en 3 x Bon Jovi (o.a. met "Always" nog wel). Verder 3x Mika, niets tegen Mika maar dit is toch wel overdreven. Zulke lijst kun je toch moeilijk serieus nemen.

Casartelli (moderator)
Het is dat de huidige Radio 2 lijst een compilatielijst van de voorgaande negen jaren is. Anders had Mika daar misschien ook wel drie keer in de top 100 gestaan.

tnf
Dat lijkt me nog minder erg dan Barbra Streisand & Celine Dion - Tell him, en Marco Borsato Rood (beiden vrij hoog in de lijst).

Over het algemeen vond ik er echter wel lekkere muziek in staan, afgezien van doodgedraaidheid van sommige hoge noteringen. Maar in principe vond ik minstens 80 % uitstekend te pruimen.

stuart
tnf schreef:
Over het algemeen vond ik er echter wel lekkere muziek in staan, afgezien van doodgedraaidheid van sommige hoge noteringen. Maar in principe vond ik minstens 80 % uitstekend te pruimen.

Met tnf ben ik het ook 100% mee eens.

tnf
Ik merkte veel van die gezellige oude liedjes vol trompetjes en andere knusse arrangementen op, en van die chanson-achtige dingen en dergelijke, die ik niet of slechts vaag kende (dit was wegens veranderde smaak pas het allereerste jaar dat ik naar die lijst luisterde). Geen verkeerde muziek, eigenlijk.

En die Boudewijn de Groot is ook zo erg nog niet als ik altijd heb beweerd. Zelfs Anneke Gronloh bleek genietbaar, héél stiekem. Er zit zo'n ontspannen riedeltje onder dat liedje.

Verrassendste notering: Drs P - Dodenrit. Ook nog in de bovenste kwart van de lijst.

Hopelijk zijn die liedjes over 20 jaar (als de Top 2000 dan nog bestaat) niet allemaal vervangen door Rihanna, The Backstreet Boys, en weet ik veel allemaal. Jeugdsentiment van latere generaties (waaronder de mijne, van begin jaren 80), zeg maar. Veel mensen die nu in de twintig zijn en nog niet stemmen, zullen dat ooit wel gaan doen, terwijl er aan de 'bovenkant' weer mensen afvallen. Jeugdsentiment ten spijt, is er een hoop zooi populair geworden in de jaren 90 en 00.

Boudewijn de Groot vind ik gewoon klasse en de twee nummers van Anneke Gronloh vind ik ook best genietbaar.
Zoals eerder vermeld kan ik deze top 2000 veel meer waarderen dan de Donna top 5000 waarin teveel zwakke hitparadepop van de laatste jaren in staat met liefst 12 nummers van Rihanna,10 van Backstreet Boys, 22 van Milk Inc., 8 van Black Eyed Peas, 10 van Gwen Stefanie ... teveel zooi om op te noemen. Dat is gelukkig niet te vinden in de Radio 2 top 2000.

Lost Highway
Idd jongens (en meisje), hier wordt altijd wat lacherig gedaan over de Radio 2 top 2000, maar ik als Vlaming vind dat een mooie lijst (ookal staat er weinig in naar mijn smaak, ik probeer het echter een beetje positief te zien). Wij hebben in Vlaanderen twee grote eindejaarslijsten die, zoals Luc hierboven zegt, erbarmelijk zijn. Neem nu onze Radio 2 top 1000, wel wie hem eens wil checken (en een gezond hart heeft) mag altijd eens een poging doen:
http://radio2.be/programmapagina_1000klassiekers08_aftel.cfm

Onze bekendste top is natuurlijk de top 2000 van Donna. Dit is een mix van complete rotzooi (backstreet boys,rihanna...), matige hedendaagse hits, (afgezaagde) klassiekers en enkele goede bands die bij de NL Radio 2 top 2000 geen kans maken (Radiohead en The Smiths staan er wel een paar keer in).

Verder denk ik dan tnf's vrees ongegrond is, ik zie in jullie top 2000 binnen 20 jaar geen Rihanna ed staan, omdat het simpel kwalitatief te slecht is om te overleven. Mika zie ik dan wel weer overleven, en hoge ogen gooien binnen enkele jaren, deels door jeugdsentiment.

PS : Jullie Q top 1000 is toch ook niet zo slecht? Zeker niet als je het vergelijkt met de Belgische Q top 1000.

Lost Highway schreef:
Idd jongens (en meisje), hier wordt altijd wat lacherig gedaan over de Radio 2 top 2000, maar ik als Vlaming vind dat een mooie lijst (ookal staat er weinig in naar mijn smaak, ik probeer het echter een beetje positief te zien). Wij hebben in Vlaanderen twee grote eindejaarslijsten die, zoals Luc hierboven zegt, erbarmelijk zijn. Neem nu onze Radio 2 top 1000, wel wie hem eens wil checken (en een gezond hart heeft) mag altijd eens een poging doen:
http://radio2.be/programmapagina_1000klassiekers08_aftel.cfm

Ik heb medelijden met je. 2x ABBA in de top 10 Trouwens, als je de slechte nummers er tussenuit haalt (en dat zijn er een hoop). Dan hou je ongeveer hetzelfde als de nederlandse Top 2000.

Maar de Top 2000 is niet verkeerd, zeker niet als je het vergelijkt met 90% van de andere top-zoveel lijsten. Hier en daar nog te mainstream voor mij, maar het is beter dat de Q Top 1000. maar ik ga toch liever voor de Radio 6 Top 60.

Met ABBA is niets mis, ik vind het prima pop (alhoewel ik 2 nummers in de top-10 overdreven vind) maar in die Vlaamse Radio 2 top 1000 staan vooral veel Vlaamse schlagers en te weinig meer recente nummers. Maar zelfs vergeleken met de Donna top 5000 is deze lijst nog smaakvol (daar staan Rihanna, Tokio Hotel en 3x Bon Jovi in de top-100). Dan veel liever Radio 2 top 2000 of de StuBru top-100, waarvan ik zeker 80% kan appreciëren.

De radio 2 Top 2000 is een nog grotere schande dan dat ik al dacht. Het is toch volslagen oneerlijk dat je niet eens kunt stemmen op acts als De La Soul, A Tribe Called Quest en The Roots? Ik snap ook wel dat je niet op obscure hiphopacts kunt stemmen, maar ze negeren gewoon een volledig genre (dansplaat van brainpower reken ik voor het gemak niet mee ). Daarnaast kun je ook niet stemmen op Angel of Teardrop van Massive Attack en zo kan ik nog wel meer schandalige voorbeelden noemen.

Nou beluisterde ik het toch al niet, maar Radio 2 mag zich van mij wel even achter de oren krabben. Althans als ze democratisch willen zijn...

Des te meer een reden om mee te doen aan onze alternatieve Radio 2 Top 2000....de MuMeLadder 2009 Top 2000

En als je daar meer hiphop in wilt brengen....dan kun je per gebruiker 10 nummers aangeven die mee gaan strijden in de 2010 versie.

Dat is altijd een lastig iets het format van een zender. Zelf heb ik een tijdje gewerkt bij de lokale omroep en als ik in het gezelschap was van ouderen hoorde ik klachten dat ze de muziek die werd gedraaid te hip vonden. Jongeren daarentegen vonden dat er te veel ouwe lullen muziek werd gedraaid. Een dilemma dus waar de lokale omroep zelf niet uitkwam. Daartoe werd contact gezocht met een media deskundige, in dit geval met oud TROS medewerker Ad Roland. In zijn praatje vertelde hij dat radio vooral een medium is voor populaire muziek en als je veel luisteraars wilde trekken je niet te extreem moest gaan programmeren qua muziek. Beatles, Abba, Rolling Stones, Earth & Fire enzovoort waren volgens hem acts die het goed deden. Wilde je wat speciaals doen, dan moest dit 's avonds of in de nacht gebeuren volgens Roland.

Na zijn praatje gebeurde dit ook er werd op safe gespeeld, tot het moment dat er meer jongeren kwamen werken bij de lokale omroep. Langzaam maar zeker werd er meer House gedraaid en haakte heel wat ouderen af, maar door het stoffge imago van de zender, trok het niet veel jongeren naar zich toe. Gevolg dat de lokale omroep bijna kopje onder ging. Een imago probleem dus.

Misschien is het daarom beter dat een andere zender, met een andere doelgroep, ook met een dergelijke lijst komt die wat meer bij de tijd is. Waar dan wel ruimte is voor acts als De La Soul enzovoort. Radio 2 is door het strenge format wat gehanteerd wordt daar de zender niet voor.

gipspoot
Nou mensen ik heb maar eens een lijstje gemaakt. Dit jaar maarliefst 15 nummers uit de keuzelijst en 5 nummers kun je zelf insturen die niet in de keuzelijst staat (die van mij komen nooit in de top 2000 voor maar goed...je blijft hopen he ). Ik hoop dat meer mensen hier meedoen en hun lijstje hier droppen. Ik ben wel benieuwd wat de smaak hier is.

Dit zijn jouw favorieten uit de lijst

1 Air - All I need
2 Alice Cooper - School's out
3 Blue Oyster Cult - Don't fear the reaper
4 Enigma - Sadeness
5 Guns n' Roses - November rain
6 Jimi Hendrix Experience - Purple haze
7 Massive Attack - Unfinished sympathy
8 Nirvana - Smells like teen spirit
9 Oasis - Wonderwall
10 Pearl Jam - Alive
11 Red Hot Chili Peppers - Under the bridge
12 Sade - Smooth operator
13 Stevie Wonder - Superstition
14 Van Halen - Runnin' with the devil
15 Who - Baba O'Riley

Dit zijn jouw vrije keuzes

1 Scorpions - Rock You Like An Hurricane
2 Neil Young - Southern Man
3 Ugly Kid Joe - Cats In The Cradle
4 The Stooges - I Wanna Be Your Dog
5 Soundgarden - Black Hole Sun

El Ninjo schreef:
Des te meer een reden om mee te doen aan onze alternatieve Radio 2 Top 2000....de MuMeLadder 2009 Top 2000

En als je daar meer hiphop in wilt brengen....dan kun je per gebruiker 10 nummers aangeven die mee gaan strijden in de 2010 versie.

Dat ga ik dan maar eens doen, is het topic al in de maak?

Pas als de 2009-versie klaar is, kan je nomineren voor de 2010-versie.

gipspoot schreef:
(...)
2 Neil Young - Southern Man

ik doe met je mee... schande dat dit niet in de keuzelijst staat. Sowieso tijd voor een Neil Young-uitbreiding aangezien alle zeven keuzes vorig jaar de lijst haalden.

LocoHermano
Rhythm & Poetry schreef:
De radio 2 Top 2000 is een nog grotere schande dan dat ik al dacht

tja... beetje relativeren... ze hebben natuurlijk nog niks geleerd (Paranoid Android mist bijv. ook nog altijd) en eigenlijk mogen we blij zijn met zijn allen dat er uberhaupt nog zeven keer Neil Young te kiezen valt.

En ik ga wel gewoon een lijst maken, dus zoveel klagen mag ik niet. Vooruit, nog één onbegrijpelijke misser waarvan ik nú al weet dat hij bij mijn vijf keuzes komt te staan (en die vast en zeker voorgaande jaren hier ook al genoemd is):
Simple Minds - New Gold Dream.

En nou jullie: wie durft Starless van King Crimson (dus wel in de keuzelijst!) erin te zetten?

LocoHermano
freitzen schreef:
tja... beetje relativeren... ze hebben natuurlijk nog niks geleerd (Paranoid Android mist bijv. ook nog altijd) en eigenlijk mogen we blij zijn met zijn allen dat er uberhaupt nog zeven keer Neil Young te kiezen valt.

4 nummers van Nick & Simon, 6 nummers van Kane, 8 nummers van Jan Smit................Nee, ik heb het geprobeerd, maar ik weiger te relativeren. Fuck die lijst, heel hard.

Wel Nick & Simon geen Nick Cave... Ach ja, je kan er natuurlijk over blijven zeuren, maar misschien behoren wij hier gewoon niet helemaal tot de doelgroep .

Op alfabet, want zo gaat dat blijkbaar:

1 Alan Parsons Project - The turn of a friendly card
2 Anna & Kate McGarrigle - Complainte pour Ste. Catherine
3 Buoys - Give up your guns
4 Cockney Rebel - Sebastian
5 Crowded House - Four seasons in one day
6 Cure - Lullaby
7 Japan - Nightporter
8 Kim Wilde - Cambodia
9 Kinks - You really got me
10 Mott the Hoople - All the young dudes
11 Roxy Music - Do the strand
12 Sparks - This town ain't big enough for both of us
13 Sting - Englishman in New York
14 Stranglers - Golden brown
15 The The - Uncertain smile

Vrije keuzes:

1 Noir Désir - Le Vent Nous Portera
2 Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
3 The Smiths - This Charming Man
4 John Phillips - April Anne
5 The Waterboys - The Pan Within

gipspoot
@Freitzen Heel goed verspreid het voort

Aan de ene kant wel handig dat er zoveel bagger in die keuzelijst staat. Maakt het wat makkelijker om de 15 nummers te kiezen

LocoHermano schreef:

4 nummers van Nick & Simon, 6 nummers van Kane, 8 nummers van Jan Smit.

Mijn inzending:

1. Al Green - Let's stay together
2. Alicia Keys - You don't know my name
3. Aretha Franklin - Spanish Harlem
4. Ben E. King - Stand by me
5. Bill Withers - Ain't no sunshine
6. Booker T. & The MG's - Green onions
7. Gladys Knight & the Pips - Midnight train to Georgia
8. James Brown - It's a Man's Man's Man's World
9. Marvin Gaye - I heard it through the grapevine
10. Otis Redding - I've been loving you too long
11. Otis Redding - I've got dreams to remember
12. Sam & Dave - Soul man
13. Sam Cooke - Wonderful world
14. Stevie Wonder - I wish
15. Stevie Wonder - Sir Duke

1. Sam Cooke - A Change is Gonna Come
2. Marvin Gaye - Inner City Blues (Makes Me Wanna Holler)
3. Donny Hathaway - Giving Up
4. James Carr - The Dark End of the Street
5. Curtis Mayfield - Freddie's Dead

Mijn inzending:

1. Tears for Fears - Sowing the Seeds of Love
2. John Lennon - Imagine
3. The Beatles - A Day in the Life
4. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
5. Kate Bush - Wuthering Heights
6. Jeff Buckley - Hallelujah
7. Boudewijn de Groot - Testament
8. O.M.D. - Maid of Orleans
9. Alphaville - Forever Young
10. Queen - Bohemian Rhapsody
11. R.E.M. - Everybody Hurts
12. The Beach Boys - God Only Knows
13. Leonard Cohen - Suzanne
14. Lou Reed - Perfect Day
15. Wim Sonneveld - Het Dorp

1. Oasis - Don't Look Back in Anger
2. Elbow - One Day Like This
3. Genesis - Firth of Fifth
4. Pearl Jam - Black
5. The Cure - The Same Deep Water as You

In tegenstelling tot voorgaande jaren heb ik nu eens níet geprobeerd om zoveel mogelijk epics in mijn lijst te stoppen, maar met name ook veel nummers die ik de laatste tijd veel heb gedraaid en die ik eigenlijk toch wel erg leuk/goed vind.

Lukas schreef:
Alan Parsons Project - The turn of a friendly card

had er dan weer wél ingestaan, ware het niet dat het gaat om de 2:38-versie.

1 Al Stewart - Year of the cat
2 Coldplay - The hardest part
3 Crosby, Stills, Nash & Young - Almost cut my hair
4 Depeche Mode - Enjoy the silence
5 Dire Straits - Private investigations
6 Dire Straits - Sultans of swing
7 Dire Straits - Telegraph road
8 Frank Boeijen Groep - Kronenburg park (Ga die wereld uit)
9 Mark & Clark Band - Worn down piano
10 Moody Blues - Question
11 Paul Simon - Kodachrome
12 Pink Floyd - Another brick in the wall
13 Red Hot Chili Peppers - Californication
14 Simon & Garfunkel - The boxer
15 Stranglers - Golden brown

1 Big Country - In a big country
2 Neil Young - Southern man
3 Simple Minds - New gold dream (waarvan ik overigens pas later zag dat dit nummer niet eens een single was; iets waar ik zonder meer vanuit ging aangezien ik het zo vaak op Arrow hoor - zo vreemd is het dan weer niet dat het niet in de keuzelijst staat )
4 Talk Talk - Living in another world
5 Uriah Heep - Lady in black

Mijn inzending:
1 Acda & De Munnik - Mooi liedje
2 Backstreet Boys - I want it that way
3 Bløf - Mooie dag
4 Enrique Iglesias - Hero
5 Frans Bauer - Heb je even voor mij
6 Freek de Jonge & Stips - Leven na de dood
7 Gerard Cox - t Is weer voorbij die mooie zomer
8 Het - Ik heb geen zin om op te staan
9 James Blunt - Goodbye my lover
10 Jan Smit - Ik zing dit lied voor jou alleen
11 Nick & Simon - Pak maar m'n hand
12 Normaal - Oerend hard
13 Toon Hermans - Mien, waar is m'n feestneus
14 Youp van 't Hek - Flappie
15 Zangeres Zonder Naam - Mexico

Thomzic schreef:
Mijn inzending:
1 Acda & De Munnik - Mooi liedje
2 Backstreet Boys - I want it that way
3 Bløf - Mooie dag
4 Enrique Iglesias - Hero
5 Frans Bauer - Heb je even voor mij
6 Freek de Jonge & Stips - Leven na de dood
7 Gerard Cox - t Is weer voorbij die mooie zomer
8 Het - Ik heb geen zin om op te staan
9 James Blunt - Goodbye my lover
10 Jan Smit - Ik zing dit lied voor jou alleen
11 Nick & Simon - Pak maar m'n hand
12 Normaal - Oerend hard
13 Toon Hermans - Mien, waar is m'n feestneus
14 Youp van 't Hek - Flappie
15 Zangeres Zonder Naam - Mexico

Ben ik het mee eens

Lukas schreef:
Wel Nick & Simon geen Nick Cave... Ach ja, je kan er natuurlijk over blijven zeuren, maar misschien behoren wij hier gewoon niet helemaal tot de doelgroep .

Dat weet ik wel dubbel en dwars zeker

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:34 uur

geplaatst: vandaag om 00:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.