Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 27 december 2008, 20:35 uur
In de lijst van Kink FM staan vrijwel uitsluitend rocknummers in. De meeste nummers vind ik goed tot prima maar ik vraag mij af waarom Kink FM zich 'alternative' noemt. Is rock dan synoniem van alternatief?
0
stuart
geplaatst: 27 december 2008, 22:14 uur
Ik heb vanavond de Top 2000 a Go Go gezien; ik vind het zelf op zich een leuk programma, vooral wat de achtergrondverhalen betreft zoals vanavond over The Zombies of het stukje van Leo Blokhuis(ik ben overigens niet zo'n fan van de man) over een vrouwelijke bassiste in de 50's/60'. De korte flimpjes van de noteringen zijn over het algemeen leuk om te zien (vanavond bijv. The Police, Chic, Johnny 'Guitar' Watson) en zijn kort genoeg om je niet te 'vervelen'.
De meeste muziekliefhebbers zijn nu éénmaal ook vaak de 'gemiddelde' luisteraar en wat mij betreft is daar niets mis mee. Ik ken genoeg mensen die bijv. het eindnummer (She Loves You van The Beatles) veel leuker vinden om naar te luisteren dan bijv. de nr.1 van Kink, het nummer Black van Pearl Jam, zonder dat de één nu beter is dan de ander; uiteindelijk vind je muziek goed/mooi omdat het wat met je doet, niet of het nu '"objectief goed of slecht" is (lijkt me).
De meeste muziekliefhebbers zijn nu éénmaal ook vaak de 'gemiddelde' luisteraar en wat mij betreft is daar niets mis mee. Ik ken genoeg mensen die bijv. het eindnummer (She Loves You van The Beatles) veel leuker vinden om naar te luisteren dan bijv. de nr.1 van Kink, het nummer Black van Pearl Jam, zonder dat de één nu beter is dan de ander; uiteindelijk vind je muziek goed/mooi omdat het wat met je doet, niet of het nu '"objectief goed of slecht" is (lijkt me).
0
geplaatst: 27 december 2008, 23:44 uur
LucM schreef:
In de lijst van Kink FM staan vrijwel uitsluitend rocknummers in. De meeste nummers vind ik goed tot prima maar ik vraag mij af waarom Kink FM zich 'alternative' noemt. Is rock dan synoniem van alternatief?
Is vaak wel rock ja, en meer de independent rock. Daarnaast blijft het frappant hoeveel recente populaire rock Kink wel gewoon een plaats geeft en radio2 niet. Alleen dat al vind ik de meerwaarde van Kink, naast het feit dat ze gewoon de betere bands een hoge plek geven vaak.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 december 2008, 13:42 uur
Binnenkort Kink maar weer eens aanzetten, dank voor de herinneringen 
Ik ben inmiddels de Top 2000 ook maar weer ontvlucht (mijn geliefde stemt de radio er graag op af). Toch komt er zo 1 a 2 keer per uur (in deze contreien, rond nummer 1100) wel een nummer voorbij dat ik denk: leuk, al een tijd niet gehoord. Dat ik verder nooit Radio 2 luister, helpt daar ongetwijfeld bij. Jammer dat er ook zoveel prehistorische muziek gedraaid wordt die echt op geen enkele manier leuk is... en foute zemelarij van het kaliber Michael Jackson - Heal the World. De bovenste 200 moeten eigenlijk hoe dan ook geboycot worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de opgelezen maitljes van al die lamlullen ((c) Crush) en lamlullerina's.
Maar die 1 a 2 verrassende platen per uur... nou, daar doen we het dan maar voor.

Ik ben inmiddels de Top 2000 ook maar weer ontvlucht (mijn geliefde stemt de radio er graag op af). Toch komt er zo 1 a 2 keer per uur (in deze contreien, rond nummer 1100) wel een nummer voorbij dat ik denk: leuk, al een tijd niet gehoord. Dat ik verder nooit Radio 2 luister, helpt daar ongetwijfeld bij. Jammer dat er ook zoveel prehistorische muziek gedraaid wordt die echt op geen enkele manier leuk is... en foute zemelarij van het kaliber Michael Jackson - Heal the World. De bovenste 200 moeten eigenlijk hoe dan ook geboycot worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de opgelezen maitljes van al die lamlullen ((c) Crush) en lamlullerina's.
Maar die 1 a 2 verrassende platen per uur... nou, daar doen we het dan maar voor.
0
Lukk0
geplaatst: 28 december 2008, 14:00 uur
De top 2000 valt blijkbaar nog best mee vergeleken met de album top 1000 van veronica. Het is wel moeilijk vergelijken, maar toch. Ik zat vanochtend in de auto en daar staat die zender altijd aan, dus ik heb de lijst even opgezocht op internet
Echt heel erg slecht, Stadium Arcadium bijvoorbeeld staat in de top 25 en de Greatest Hits cd van Queen in de top 15. Wie stemt er nu op een Greatest Hits?
Echt heel erg slecht, Stadium Arcadium bijvoorbeeld staat in de top 25 en de Greatest Hits cd van Queen in de top 15. Wie stemt er nu op een Greatest Hits?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 december 2008, 14:10 uur
Die 'album'lijst van Veronica is inderdaad al jarenlang een aanfluiting (een van Veronica's 87 alternatieven voor een top 1000 allertijden om dezelfde hits van Queen en Bryan Adams te draaien) waarnaast de Top 2000 heilig is.
0
geplaatst: 28 december 2008, 14:29 uur
orbit schreef:
Is vaak wel rock ja, en meer de independent rock. Daarnaast blijft het frappant hoeveel recente populaire rock Kink wel gewoon een plaats geeft en radio2 niet. Alleen dat al vind ik de meerwaarde van Kink, naast het feit dat ze gewoon de betere bands een hoge plek geven vaak.
(quote)
Radio 2 draait inderdaad meer dingen als Sufjan Stevens, Rufus Wainwright, etc. Kink FM was vroeger wel leuk, maar blijft wel een beetje teveel hangen in die doorsnee Amerikaanse rockbandjes.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 29 december 2008, 09:53 uur
Overigens, voor de verandering, wel alle hulde aan Radio 2 voor het integraal draaien van Close to the Edge vanmorgen. Daar kunnen de diverse andere genoemde stations nog wat van leren.
0
stuart
geplaatst: 29 december 2008, 10:15 uur
De Radio Top 2000 is denk ik wel het diverst, hoewel je er waarschijnlijk niet /nauwelijks nummers tegen komt die te veel van de "gemiddelde" smaak af liggen en voor veel (?) Mume users té "mainstreamachtig'' is.......(ik moet wel zeggen dat ik niet alle lijsten ken)
0
geplaatst: 29 december 2008, 10:39 uur
De Radio Top 2000 bevat de gekende popklassiekers (daar is niets mis mee) en een groot aantal nummers van Nederlandse bodem (chauvinisme speelt ook een rol, in de Belgische jaarlijsten vind je dan weer veel nummers van Belgische makelij). Zoals ik in een eerder bericht vermeldde: ik vind niet alles goed, vele nummers vind ik fantastisch en andere doen mij weinig tot niets en dat lijkt mij volstrekt normaal. Maar iemand die daar helemaal niets in die Top 2000 (ze is inderdaad divers) goed vindt daar vraag ik mij af : hou je wel van muziek?
0
geplaatst: 29 december 2008, 10:54 uur
Beetje rare stelling.
Ik vind die hele Top 2000 vreselijk, maar houd weldegelijk van muziek.
En de Top 2000 divers? Tja, het is maar net wat je aan muziek kent, denk ik dan.
Ik vind die hele Top 2000 vreselijk, maar houd weldegelijk van muziek.
En de Top 2000 divers? Tja, het is maar net wat je aan muziek kent, denk ik dan.
0
stuart
geplaatst: 29 december 2008, 11:05 uur
Als je een steekproef zou nemen onder alle lagen van de bevolking , kan ik je haast wel op een briefje geven dat de meeste mensen de Top 2000 als de meest favoriete lijst noemen; het biedt voor de 'meesten wat wils' , maar niet nauwelijks de muziek van de minderheid. Clan Of Xymox bijv. kennen de meesten niet en als ze het al zouden kennen zal het zeer waarschijnlijk niet hoog scoren bij de meerderheid(qua smaak). The beatles en The Stones bijv. zijn niet alleen populair omdat de mensen het kennen, ze vind het ook gewoon goed/mooi.
0
geplaatst: 29 december 2008, 11:12 uur
Helemaal mee eens.
Het ging mij er puur om dat ik die stelling vreemd vond, want dat komt neer dat wanneer je niet van bepaalde muziek hoort je blijkbaar niets om muziek geeft. Of je die lijst nou divers wil noemen of niet, er is beslist veel meer muziek en smaken zijn nogal altijd veel diverser dan van dat Top 2000 lijstje.
Het ging mij er puur om dat ik die stelling vreemd vond, want dat komt neer dat wanneer je niet van bepaalde muziek hoort je blijkbaar niets om muziek geeft. Of je die lijst nou divers wil noemen of niet, er is beslist veel meer muziek en smaken zijn nogal altijd veel diverser dan van dat Top 2000 lijstje.
0
geplaatst: 29 december 2008, 11:15 uur
Je kunt inderdaad zeggen dat die Top-2000 een zeer breed publiek vertegenwoordigt, al is ze divers, daar komt zowel hardrock als Nederlandstalige schlagers in voor. Muziekvormen die maar door een zeer klein publiek worden gewaardeerd als bv. hardcore punk, noise of deathmetal zul je er inderdaad niet terugvinden en degenen die enkel van die genres houden zullen die Top 2000 ook niets vinden.
Zolang die op een eerlijke en democratische manier worden samengesteld heb ik niets tegen die lijsten.
Zolang die op een eerlijke en democratische manier worden samengesteld heb ik niets tegen die lijsten.
0
geplaatst: 29 december 2008, 11:32 uur
Breed publiuek, zo ver was ik al:
Maar goed, ik versta wat anders onder divers. En nee, dan doel ik dus echt niet op wat ik persoonlijk mooi vind, maar er is zoveel meer muziek.... maar goed, 'Jan -gezellig op zondag naar de woonboulevard- met de Pet' kijkt niet verder, ik weet het, maar om daar nou een begrip als 'divers' aan te relateren.....
Crush schreef:
afgestemd op de 'gemiddelde Nederlander', en die is na z'n 30ste ingekakt en houdt zich nog louter bezig met hypotheek, auto, vrouw, zijn 'goede baan' (lees sufkuttenbaantje) en kinderen en ja, muziek..... dat is iets van 'vroeger' en ja, hij vindt natuurlijk dat er vroeger nog pas echt goede muziek werd gemaakt.... terwijl hij al jaren geen nieuwe muziek meer heeft gehoord. De lamlul, maar ja, zo is de gemiddelde nederlander.... en van dergelijke sukkels moet radio 2 het hebben want daar zijn er in Nederland een paar miljoen van.
afgestemd op de 'gemiddelde Nederlander', en die is na z'n 30ste ingekakt en houdt zich nog louter bezig met hypotheek, auto, vrouw, zijn 'goede baan' (lees sufkuttenbaantje) en kinderen en ja, muziek..... dat is iets van 'vroeger' en ja, hij vindt natuurlijk dat er vroeger nog pas echt goede muziek werd gemaakt.... terwijl hij al jaren geen nieuwe muziek meer heeft gehoord. De lamlul, maar ja, zo is de gemiddelde nederlander.... en van dergelijke sukkels moet radio 2 het hebben want daar zijn er in Nederland een paar miljoen van.
Maar goed, ik versta wat anders onder divers. En nee, dan doel ik dus echt niet op wat ik persoonlijk mooi vind, maar er is zoveel meer muziek.... maar goed, 'Jan -gezellig op zondag naar de woonboulevard- met de Pet' kijkt niet verder, ik weet het, maar om daar nou een begrip als 'divers' aan te relateren.....
0
stuart
geplaatst: 29 december 2008, 11:42 uur
Misschien is er voor jou (qua smaak) niet echt een toplijst, Crush.
Ik ken ook niet alle lijsten; is er niet een soort "alternative" lijst (sorry voor het woord). Ik ken jouw smaak niet helemaal en je zult vast niet alléén Clan Of Xymox draaien (denk ik), waar overigens, al zou het wel zo zijn, niks mis mee is; je luistert naar wat je goed/mooi vind.
Ik ken ook niet alle lijsten; is er niet een soort "alternative" lijst (sorry voor het woord). Ik ken jouw smaak niet helemaal en je zult vast niet alléén Clan Of Xymox draaien (denk ik), waar overigens, al zou het wel zo zijn, niks mis mee is; je luistert naar wat je goed/mooi vind.
0
geplaatst: 29 december 2008, 11:48 uur
Natuurlijk is er meer muziek dan die Top 2000 (waar er slechts plaats is voor 2000 nummers), dit geeft enkel de smaak van de GEMIDDELDE Nederlander en zoals ik vaak zei, soms ben ik het daarmee eens, soms niet.
De lijst van Kink FM is veel meer rockgetint, maar vertegenwoordigt een wat kleiner publiek (ook daar vind ik sommige nummers beter dan andere).
De lijst van Kink FM is veel meer rockgetint, maar vertegenwoordigt een wat kleiner publiek (ook daar vind ik sommige nummers beter dan andere).
0
geplaatst: 29 december 2008, 13:54 uur
De top 2000 is natuurlijk vooral een mainstream lijst. Ook niet vreemd want het is lijst die samengesteld is naar de stem van de gemiddelde radio 2 luisteraar. Uiteraard gaat de lijst wel vrij breed (van Conny van den Bos naar Radiohead en van Black Sabbath richting Wim Sonneveld) en daardoor zit er inderdaad voor ieder wel wat wils tussen.
Toch ben ik elk jaar wel benieuwd en kijk ik de hele lijst na naar leuke en opvallende liedjes. Overigens vind ik de tv versie wel leuker en kijk dit vrijwel dagelijks en luister ik niet vaak naar de radio.
Toch ben ik elk jaar wel benieuwd en kijk ik de hele lijst na naar leuke en opvallende liedjes. Overigens vind ik de tv versie wel leuker en kijk dit vrijwel dagelijks en luister ik niet vaak naar de radio.
0
geplaatst: 29 december 2008, 14:46 uur
LucM schreef:
Natuurlijk is er meer muziek dan die Top 2000 (waar er slechts plaats is voor 2000 nummers), dit geeft enkel de smaak van de GEMIDDELDE Nederlander en zoals ik vaak zei, soms ben ik het daarmee eens, soms niet.
Een band als Tool of Editors is toch wel degelijk enorm populair (al jaren trouwens), staan die in de top2000? Nee dus..
Daarom sluit ik me aan bij Crush: het is gericht op de oudere doorsnee Nederlander die nog met BoneyM en The Cats is opgegroeid, de jongere doorsnee Nederlander heeft doorgaans weinig te zoeken bij de top2000.
0
geplaatst: 29 december 2008, 15:09 uur
en daarom is de top 2000 ook op radio 2. Want die heeft namelijk ook gewoon die doelgroep.
0
geplaatst: 29 december 2008, 18:46 uur
Luisterschema Publieke Omroep.
Radio 1. Voornamelijk ouderen.
Radio 2. Jonge ouderen
Radio 3. Jongeren die nog oud moeten worden.
Radio 4. Veelal ouderen, maar ook jongeren die van klassiek houden.
Radio 5. Doelgroepen die graag gesproken woord horen.
Radio 6. Ouderen voor wie Radio 2 te hip is.
Radio 2. Jonge ouderen
0
stuart
geplaatst: 29 december 2008, 18:51 uur
Mooi Gerard.....(gniffel...)
Wat betreft Radio 2; mag 'oudere jongere' ook van jou
.....trouwens de categorie voor Radio 3.... 
Wat betreft Radio 2; mag 'oudere jongere' ook van jou
.....trouwens de categorie voor Radio 3.... 
0
geplaatst: 29 december 2008, 19:10 uur
Bedankt en 'oudere jongere' mag bij Radio 2, daar doe ik niet moeilijk over.
0
geplaatst: 29 december 2008, 19:21 uur
De VPRO had de zenderkleuring ooit eens leuk omschreven:
Radio 1: nieuws, actulaiteiten en kutmuziek.
Radio 2: familieprogramma en kutmuziek
Radio 3: herrie en playbackmuziek op dubbele snelheid
Radio 4: kutmuziek, maar dan door klassieke componisten
Radio 5: turken en andere minderheidsgroeperingen en, wederom kutmuziek
De publieke omroep spreekt trouwens maar weinig jongeren aan. Naar radio 3 luisteren voornamelijk ingekakte lullen die zich onderweg in de file naar hun sukkelige baantje in gedachten te buiten gaan aan wilde fantasiën waarin ze 'jong van geest zijn'. Ze luisteren naar 3FM omdat ze graag bij de mede-ingekakte oude lullen die ze op feestjes treffen de indruk wekken dat zij "nog lang niet oud zijn".
Desalniettemin blijft de publieke omroep zich in bochten wringen om maar vooral 'de jongere' aan te spreken, terwijl de meeste jongeren helemaal niets met radio en TV hebben.
Radio 1: nieuws, actulaiteiten en kutmuziek.
Radio 2: familieprogramma en kutmuziek
Radio 3: herrie en playbackmuziek op dubbele snelheid
Radio 4: kutmuziek, maar dan door klassieke componisten
Radio 5: turken en andere minderheidsgroeperingen en, wederom kutmuziek
De publieke omroep spreekt trouwens maar weinig jongeren aan. Naar radio 3 luisteren voornamelijk ingekakte lullen die zich onderweg in de file naar hun sukkelige baantje in gedachten te buiten gaan aan wilde fantasiën waarin ze 'jong van geest zijn'. Ze luisteren naar 3FM omdat ze graag bij de mede-ingekakte oude lullen die ze op feestjes treffen de indruk wekken dat zij "nog lang niet oud zijn".
Desalniettemin blijft de publieke omroep zich in bochten wringen om maar vooral 'de jongere' aan te spreken, terwijl de meeste jongeren helemaal niets met radio en TV hebben.
0
stuart
geplaatst: 29 december 2008, 19:38 uur
Radio 4.....(gniffel...)
..... (ik ben niet zo'n liefhebber van dit 'genre', maar het is absoluut voor veel mensen puur genieten)
Overigens luister ik niet zo heel veel naar de muziekzenders en als ik het al doe 'shop' ik meestal...
..... (ik ben niet zo'n liefhebber van dit 'genre', maar het is absoluut voor veel mensen puur genieten)Overigens luister ik niet zo heel veel naar de muziekzenders en als ik het al doe 'shop' ik meestal...
0
geplaatst: 30 december 2008, 01:33 uur
Crush schreef:
Naar radio 3 luisteren voornamelijk ingekakte lullen die zich onderweg in de file naar hun sukkelige baantje in gedachten te buiten gaan aan wilde fantasiën waarin ze 'jong van geest zijn'. Ze luisteren naar 3FM omdat ze graag bij de mede-ingekakte oude lullen die ze op feestjes treffen de indruk wekken dat zij "nog lang niet oud zijn"
Naar radio 3 luisteren voornamelijk ingekakte lullen die zich onderweg in de file naar hun sukkelige baantje in gedachten te buiten gaan aan wilde fantasiën waarin ze 'jong van geest zijn'. Ze luisteren naar 3FM omdat ze graag bij de mede-ingekakte oude lullen die ze op feestjes treffen de indruk wekken dat zij "nog lang niet oud zijn"
Ligt het aan mij of proef ik een heleboel frustratie in dit stukje? Het is niet verboden mensen een beetje in hun waarde te laten...

0
geplaatst: 30 december 2008, 01:58 uur
Gerards Dream schreef:
Radio 2. Jonge ouderen
Radio 2. Jonge ouderen
Klopt niet helemaal. Radio 5 is de ouderenzender voor wie radio 2 te hip is, met veel muziek van tussen 1950 en 1964 en radio 6 is de meest gevrarieerde en buiten de lijntjes kleurende zender van de publieke omroep. Met jazz, wereldmuziek en veel van de concertzender overgenomen programering (en heel veel VPRO trouwens).
Het "oude" radio 5 met een vreemd ratjetoe aan doelgroepenprogrammas is grotendeels opgedoekt.
0
geplaatst: 30 december 2008, 02:10 uur
Zo dynamisch is de media nou, het is niet bij te houden. Gelukkig is daar eens per jaar de Top 2000 als een soort rustpunt.
0
geplaatst: 30 december 2008, 10:01 uur
herman schreef:
Ligt het aan mij of proef ik een heleboel frustratie in dit stukje? Het is niet verboden mensen een beetje in hun waarde te laten...

En ook is het niet verboden de humor ergens van in te zien

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.