MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Die zal wel fors stijgen, maar niet meer dan 1284 posities .

chevy93 schreef:
Dan heb je vorig jaar waarschijnlijk zo'n beetje alles van Serious Request gemist.

Ik heb er niet zoveel van meegekregen, maar wel wat, maar denk eerder dat het nummer niet veel indruk heeft gemaakt eigenlijk. Ik zal het eens naluisteren.

Dan zal het wel Kensington zijn, maar dat is toch meer 3FM?
Het kerstnummer van John Lennon kan ook weer goed aan het stijgen zijn; is toch elk jaar rond deze tijd actueel.

deric raven schreef:
Het kerstnummer van John Lennon kan ook weer goed aan het stijgen zijn; is toch elk jaar rond deze tijd actueel.

Die ligt er dit jaar jammer genoeg uit, ik denk eerder een kerstnummer van Band Aid wel wat gaat stijgen

deric raven schreef:

Ook Qmusic draait dat veel.

Is inderdaad ook wel een Qmusic nummer.

Minstens 1284 plaatsen. Dus Formidable staat in de top 30.

Ik gok op een van deze drie:
1654 Katy Perry Roar 2013
1828 Script If You Could See Me Now 2013
1860 Kensington Home Again 2013

Perry niet denk ik. The Script of Kensington vind ik een stuk waarschijnlijker en zijn in elk geval beide erg gestegen. (Perry wel een stuk leuker om eerlijk te zijn). Maar zelfs Formidable sluit ik niet eens uit.

Onweerwolf
Formidable zou wel erg gaaf zijn.

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

Leuk nummer hoor, maar dan luister je te weinig popmuziek.

Ik luister elk jaar in januari of februari even de Top 100 jaarlijst van de Top 40 af om een beetje 'in touch' te blijven en als uitvloeisel van de jaren '80 en eerste helft van de jaren '90 toen ik nog elke vrijdag de Top 40 luisterde en zelfs alles opnam op tape.

De jaarlijst van 2011 telde wat mij betreft maar drie nummers die ik ontzettend goed vond; Set Fire To The Rain van Adele, Somebody That I Used To Know van Gotye en inderdaad Man Down van Rihanna.

Dus ja, ook voor mij een van de beste pophits van de afgelopen jaren.

Als er dan 1 recent nummer is wat asociaal hoog in de lijst moet/mag komen, denk ik dat iedereen toch wel op 'Formidable' hoopt boven al die andere 'troep'.

Ralph. schreef:
Als er dan 1 recent nummer is wat asociaal hoog in de lijst moet/mag komen, denk ik dat iedereen toch wel op 'Formidable' hoopt boven al die andere 'troep'.

Dat vind ik net zo afgezaagd als Dotan eigenlijk.

Als je het verschil tussen Stromae en Dotan niet hoort, zou ik zeggen dat je te weinig popmuziek luistert.

Onweerwolf
Stromae afgezaagd? Dat snap ik dan weer niet, ik ken geen vergelijkbare acts die een dergelijke kwalitatief hoogstaande fusie tussen chanson en electronica neer zetten die én vreselijk catchy is én ook nog eens ontzettende sterke lyrics bevat.

Ik zou het eerder het tegenovergestelde willen noemen van afgezaagd. Wat mij betreft is Stromae een van de meest relevante artiesten van het decennium.

Stromae is ok, maar Formidable vind ik wel wat afgezaagd nu ja. Het is inmiddels verworden tot een feesten-en-partijen-nummer, heb het wel vaak genoeg gehoord onderhand en ook al teveel covers gehoord die er afbreuk aan doen. Stromae heeft wel leukere nummers.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik luister elk jaar in januari of februari even de Top 100 jaarlijst van de Top 40 af om een beetje 'in touch' te blijven en als uitvloeisel van de jaren '80 en eerste helft van de jaren '90 toen ik nog elke vrijdag de Top 40 luisterde en zelfs alles opnam op tape.

De jaarlijst van 2011 telde wat mij betreft maar drie nummers die ik ontzettend goed vond; Set Fire To The Rain van Adele, Somebody That I Used To Know van Gotye en inderdaad Man Down van Rihanna.

Dus ja, ook voor mij een van de beste pophits van de afgelopen jaren.

Die zijn ook goed inderdaad. Nu heb ik het hitjaar 2011 net wat minder gevolgd, maar uit dat jaar vind ik deze top 40 hits ook ook erg leuk:

Alexis Jordan - Happiness
Don Fardon - I'm Alive
Beth Ditto - I Wrote the Book
Crystal Fighters - Plague
LMFAO - Party Rock Anthem
Bob Sinclar featuring Raffaella Carra - Far l'amore (zat in de geweldige openingsscene van La Grande Bellezza)
Foster the People - Pumped Up Kicks
Calvin Harris featuring Kelis - Bounce
Radical Face - Welcome Home
Rihanna featuring Calvin Harris - We Found Love
Lana del Rey - Video Games
Edward Sharpe & the Magnetic Zeros - Home
Smith & Burrows - When the Thames froze

In 2011 stond Dotan ook al in de top 40 zie ik nu.

Onweerwolf schreef:
Wat mij betreft is Stromae een van de meest relevante artiesten van het decennium.

Vond ik ook apart, noem hem wat mij betreft slecht maar afgezaagd (13 in een dozijn) kan je het toch niet noemen.

Onweerwolf
Daar zitten wel een paar redelijke tot toffe nummers bij inderdaad, maar geen enkele die ik op het niveau van de genoemde drie vind staan. Welcome Home komt wellicht in de buurt maar die haalde de Top 100 niet. Zelfde geldt voor Home van Edward Sharpe.

Slecht of banaal is Formidable zeker niet maar dit nummer is nu compleet doodgedraaid waardoor ik er genoeg van heb.

Dat inderdaad. Het nummer is gewoon doodgedraaid. Dat bedoelde ik met afgezaagd. In de kern is het een goed nummer en Stromae een goed artiest, maar ik kan het gewoon niet meer aanhoren.

~ "Als iets afgezaagd wordt genoemd, wil dat zeggen dat het zo vaak gezongen, gespeeld, gezegd, geschilderd, beweerd, behandeld, gebruikt of (na)gemaakt is dat het nu alleen maar een gevoel van verveling opwekt."
afgezaagd zijn (herkomst en betekenis) | Genootschap Onze Taal - onzetaal.nl
Onweerwolf schreef:
Daar zitten wel een paar redelijke tot toffe nummers bij inderdaad, maar geen enkele die ik op het niveau van de genoemde drie vind staan. Welcome Home komt wellicht in de buurt maar die haalde de Top 100 niet. Zelfde geldt voor Home van Edward Sharpe.

Tja, als de top 100 het criterium is. Het meerendeel van de goede popmuziek haalt uberhaupt de Nederlandse top 40 niet.

Ja LucM, dat vind ik ook een groot probleem bij bijna alle grote hits van de laatste 10 jaar. Elk jaar wordt het aantal nummers dat daadwerkelijk de charts bereikt kleiner. De meeste radiostations kunnen zo een compactere playlist hanteren, en dat komt ze niet ongelegen (nog meer herkenning). 3FM heeft bijvoorbeeld bijna 50 nummers die de afgelopen 12 maanden al meer dan 200x gedraaid zijn. Niet gek dan dat mensen die (nog) bewust naar muziek luisteren intussen bij het horen van sommige hitjes denken: 'dat nummer komt me nu echt wel de strot uit'.

En dat terwijl het in het huidige internettijdperk makkelijker dan ooit is om een uitgebreide playlist te hanteren.

Gretz schreef:
3FM heeft bijvoorbeeld bijna 50 nummers die de afgelopen 12 maanden al meer dan 200x gedraaid zijn.

Bij Studio Brussel zijn het bijvoorbeeld maar ca. 15 nummers die in de buurt van de 200 komen. Vind ik toch een heel verschil. Bij commerciële radiostations zoals Q-music en Radio 538 zal het vermoedelijk weer een stuk erger zijn. Het is daar geen ongewone zaak dat je de grootste hits minstens 4x op een dag hoort.

De muziekwereld is nu diverser dan ooit maar de hitlijsten zijn enger begrensd dan ooit.
In de jaren '70 en '80 kwamen per jaar meer dan 300 (soms zelf meer dan 350) verschillende nummers in de hitlijsten, nu geen 250 meer. De hitlijsten zagen toen 3 maanden later anders uit, nu staan 3 maanden later nog steeds dezelfde nummers in. Sommige hits blijven ze een jaar na release nog steeds draaien zoals Happy van Pharrell en het eerder genoemde Formidable van Stromae. In de jaren '70 en '80 werden de platen na 2 of 3 maanden opgeborgen om ze nadien af en toe eens te draaien al waren er toen ook wel nummers die ze tot vervelens toe bleven draaien (zoals Paloma Blanca van George Baker Selection).

Het is nog erger. Begin jaren '90 stonden er jaarlijks nog zo'n 320 nummers in de top 40, dit jaar zijn dat er tot nu toe slechts 146 (en dan hebben we nog maar 1 week te gaan, omdat in week 52 geen nieuwe charts verschijnen).

Dat komt overigens vooral door streaming. Dat is een effect dat internationaal te zien is sinds dat meetelt voor hitlijsten. Gevolg is wel dat radiozenders daardoor het idee hebben dat ze nummers langer door kunnen draaien. 146 nummers betekent gewoon dat in week 1 al ruim 27% van alle nummers die in een jaar in de lijst staan bekend is. Bizar eigenlijk.

146 nieuwe binnenkomers is dat trouwens, dus eigenlijk ongeveer 180 hits.

Moet zeggen dat ik de huidige hitlijsten ook geen slechte weergave vind van wat nu echt populair is. Zo'n liedje als Happy van Pharrell bleef in mijn omgeving ook zeker een half jaar echt behoorlijk geliefd, een chartrun van grofweg 14 weken zou dat ook geen eer aan doen. In die zin vind ik streaming wel een betere maatgever dan verkoopaantallen.

Als je kijkt naar wat er nu nog steeds in de charts van de Spotify Top 100 staat*. Dat de radio hits zolang kapot draaien heeft ook gewoon te maken met vraag en aanbod. Misschien is dat nu ook wel gewoon de muziekbeleving van de massa tegenwoordig.

*)
96. Waves
86. Let Her Go
65. Happy
43. All of Me
31. Fireball
27. Prayer in C
10. Stay With Me

Die laatste nummers zijn al zeker een half jaar oud, maar staan nog dik binnen de top 40. Sommige uit deze lijst zijn volgens mij al twee jaar oud, maar nog steeds ongekend populair.

Let Her Go kwam in weer een andere lijst (GFK singles top 100, die is het minst aangepast aan een radiozender) binnen op 20 oktober 2012 en staat daar nog steeds in. Deze week gaat het nummer van 69 naar 74. Nederland had daar overigens een voortrekkersrol in. Hier was het het eerst een hit, daarna scoorde het over de hele wereld. Tot aan top 5 Billboard aan toe. Die functie hadden we ook weleens in het verleden en nu ook weer, zie ook Happy van Pharrell. Maar hits van meer dan 2 jaar, die waren er vroeger gewoon niet. Dat is echt iets van de laatste jaren. Vroeger was zes maanden extreem, nu heb je er jaarlijks een hele zwik.

starbright boy schreef:
Let Her Go kwam in weer een andere lijst (GFK singles top 100, die is het minst aangepast aan een radiozender) binnen op 20 oktober 2012 en staat daar nog steeds in. Deze week gaat het nummer van 69 naar 74. Nederland had daar overigens een voortrekkersrol in. Hier was het het eerst een hit, daarna scoorde het over de hele wereld. Tot aan top 5 Billboard aan toe. Die functie hadden we ook weleens i het verleden en nu ook weer, zie ook Happy van Pharell. Maar hits van meer dan 2 jaar, die waren er vroeger gewoon niet. Dat is echt iets van de laatste jaren. Vroeger was zes maanden extreem, nu heb je er jaarlijks een hele zwik.

Let Her Go is ook een paar weken terug pas verdwenen uit de UK Charts (top honderd), na bijna honderd weken... Best bizar, zulke cijfers.

In de jaren '70 en '80 was zelfs 3 maanden extreem. Als ik de jaarlijst van bv. 1975 neem blijkt dat het langst genoteerde nummer dat jaar nl. het eerder vermelde Paloma Blanca 14 weken in de top-40 heeft gestaan.
De hitlijsten zijn hoe langer hoe minder een juiste weergave van wat populair is. Er zijn tal van bands of artiesten die nooit in de hitlijsten staan maar wel veel albums verkopen.
Daarnaast zijn de hitlijsten steeds meer regionaal. In de Belgische hitlijsten (waar streaming ook een belangrijke rol speelt) zijn ze een flink deel gevuld met artiesten van eigen bodem (en de 'alternatieve' lijst van Studio Brussel nog meer). Triggerfinger en Selah Sue bv. zijn hier enorm populair maar in het buitenland weinig bekend.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:39 uur

geplaatst: vandaag om 12:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.