MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Dat heb ik eigenlijk ook nooit begrepen dat de lijst vantevoren al bekend wordt gemaakt. Zal wel commercieel handiger zijn.

En chapeau voor het stuk van Sander.

Als je van muziek houdt buiten de top 2000 kaders ga je tussen kerst- en nieuwjaarsdag toch niet aan zelfkastijding doen door die hele lijst af te luisteren? Dat is net zoiets als een hele week patat eten, terwijl je ook gewoon lekker uit eten kunt.

titan (crew)
Wibren schreef:
Waarom wordt die lijst eigenlijk altijd bekendgemaakt?

Daar zit vast één of andere marketinggedachte achter.

Ik volg de gesprekken over de top 2000 altijd met veel plezier . Heb nooit echt veel behoefte gehad om me er in te mengen. Het blijft natuurlijk maar een lijst en die zal uiteindelijk nooit aan ieders persoonlijke voorkeur voldoen. Uiteraard niks mis mee om erover te discussiëren, altijd interessant om te zien hoe hoog de emoties kunnen oplopen bij het bekendmaken van de lijst.

Als je muziek wilt luisteren die perfect bij je smaak past stel ik voor een eigen top 2000 te maken. Dan kun je deze afspelen in dezelfde tijdsperiode en heb je een mooie afsluiting van het muzikale jaar. Kan je elk jaar weer wat platen toevoegen van het afgelopen jaar. Blijf je ook lekker bezig met het ontdekken van nieuwe (of oude) muziek. Probeer zelf al jaren zo'n lijst te ontwikkelen, maar blijft een moeilijke opgave .

Voor mij is de top 2000 altijd de vaste afsluiting van het jaar. Ik ben er mee opgegroeid en heb door de lijst veel artiesten leren kennen. Ben blij dat de muzieksmaak zo ver uit elkaar ligt. Zou een saaie bedoening worden als iedereen precies dezelfde muziek zou luisteren, dan valt er weinig meer om over te praten. Wat voor de ene persoon een muzikaal pareltje is kan voor een andere persoon niet te harden zijn. Zo eens per jaar vind ik het geen probleem om ook de "mindere" nummers te horen. De lijst van te voren niet bekendmaken zou misschien wel veel discussie wegnemen. Al zal er dan aan het einde flink op los worden gegaan.

En zoals Joep al zegt, mocht het echt te erg worden dan kan je altijd de radio uitdoen of even wat anders gaan doen. Het is niet verplicht om er naar te luisteren (of je moet gedwongen worden), anders wordt het inderdaad een vorm van zelfkastijding en dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Misterfool
Wibren schreef:
Waarom wordt die lijst eigenlijk altijd bekendgemaakt?

Wellicht omdat veel mensen niet de hele lijst willen volgen, maar het wel gaaf vinden dat ene nummer met emotionele waarde op de radio te horen.

Misterfool schreef:
(quote)

Wellicht omdat veel mensen niet de hele lijst willen volgen, maar het wel gaaf vinden dat ene nummer met emotionele waarde op de radio te horen.

Nouja, ik denk meer dat ze de bekendmaking nodeloos kunnen uitmelken door steeds wat statistiekjes bekend te maken.

Ik denk ook dat commercieel gezien vooraf bekendmaken meer voordelen geeft dan de gehele lijst geheim houden. Het maakt mij niet zo veel uit zolang ik Papa van Stef Bos maar niet mis

Inderdaad, dit zorgt voor een flinke dosis gratis exposure vooraf.
Net zoals een nieuwe nummer 1 trouwens. Dat haalt alle newsflashes.
En zelfs twee keer, want volgend jaar zetten ze Queen weer op 1 natuurlijk.

Ik zou wel eens een onderzoek willen doen naar de bewering dat er in de avonduren meer rustige nummers en ballads worden gedraaid dan overdag. Ook wil ik wel eens kijken of de wat meer alternatieve nummers vaker aan het begin van het uur worden geplaatst, zodat de luisteraars die dan een andere zender opzetten hopelijk weer op tijd terug zijn voor de reclame.

Maar ik geloof wel dat de top 10 van de top 2000 eerlijk is. Weten we nog toen Ramses Shaffy er drie keer in stond? Dat doen ze echt niet voor hun lol. Ze hadden de nummers best wat meer kunnen spreiden. En nu voor het derde jaar op rij driemaal Pink Floyd in de top 10, daar zitten sommige mensen ook echt niet op te wachten.

En ik weet niet of het al eerder genoemd is, maar we hebben voor het ELFDE jaar op rij dezelfde vijf nummers in de top vijf. Er is Radio 2 alles aan gelegen om de top wat spannender te maken, maar ze doen het niet.

Misterfool schreef:
(quote)

Mensen die hun wekker zetten om in het holst van de nacht hun favoriete nummer in een 2-minuten edit te horen...

Onweerwolf
herman schreef:
(quote)

Nouja, ik denk meer dat ze de bekendmaking nodeloos kunnen uitmelken door steeds wat statistiekjes bekend te maken.

Ik voel me aangesproken.

Gretz schreef:
Complottheorie 4: men werkt met een gewogen puntensysteem. Het totaal aantal stemmen op een nummer wordt vermenigvuldigd met een factor <1 die afhangt van de positie van het nummer in het vorige jaar. Hoe lager genoteerd in de lijst van 2013, hoe kleiner de factor. Grote verschuivingen die de gemiddelde luisteraar de stuipen op het lijf jagen worden zo grotendeels tegengegaan. Nieuwe binnenkomers hebben het helemaal lastig want hun puntenaantal wordt maar liefst gehalveerd. De drempel om de lijst binnen te komen wordt zodoende kunstmatig een stuk hoger gelegd.

Zoals men al jaar en dag de afrekening samenstelt? Interessant om deze theorie ook eens van een derde te horen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik voel me aangesproken.

Gewoon verbijten, maar nooit, nooit toegeven

vigil schreef:
Nooit naar Radio 2 luisteren en dan gaan zeiken zodra er een Radio 2 lijst komt die vol staat met de daar gedraaide Radio 2 muziek.
Hier zit natuurlijk wel het punt. Radio Veronica, Q-Music, Radio 10 (Gold), ze hebben allemaal eenzelfde soort lijsten, maar daar hoor je hier nooit iemand over.

Zelfs iemand die dweept met acts als Charles Mingus, Can en Wilco voelde zich enigszins verplicht om te luisteren naar de Top 2000 om te ervaren 'what the fuzz is all about'. Dan kan je toch alleen maar credits geven voor de marketingcampagne van Radio 2?

Zelf luister ik toch best wel veel. Niet voor de muziek, maar vooral voor de gezelligheid. De Top 2000-chat wordt drukbezocht en lekker een beetje ouwehoeren over de muziek. En als je dan weer even geen zin hebt in al die 'troep' ga ik een film kijken of wat eigen muziek luisteren.
De eerste paar dagen waren wel echt afzien, vooral met al die nietszeggende nostalgische plaatjes.

Misterfool
Marty McFly schreef:
(quote)

Mensen die hun wekker zetten om in het holst van de nacht hun favoriete nummer in een 2-minuten edit te horen...

Nou ja, ik heb doelbewust de radio aangezet om Starless van KC(volledige 12 minuten ) en The model van Kraftwerk(helaas niet de veel betere duitse versie) te horen. Ik zou het daarom ook gek vinden dat het horen van favoriete nummers op de radio niet een van de redenen is waarom radio 2 de lijst publiceert. Wat Herman zegt(het creëren van traffic door allerlei statistieken) lijkt me ook een belangrijke factor.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik voel me aangesproken.

Aangaande de ladder of witte trui bedoel je? Dat is nergens voor nodig, want die lijsten neem ik wèl serieus.

chevy93 schreef:
(quote)
Hier zit natuurlijk wel het punt. Radio Veronica, Q-Music, Radio 10 (Gold), ze hebben allemaal eenzelfde soort lijsten, maar daar hoor je hier nooit iemand over.

Het is helemaal geen punt. Radio 2 is een van de zenders die ik het meeste hoor en best een prettige zender normaal gesproken. Radio 10 Gold ken ik eigenlijk niet eens.

Misterfool
chevy93 schreef:
(quote)

herman schreef:

Het is helemaal geen punt. Radio 2 is een van de zenders die ik het meeste hoor en best een prettige zender normaal gesproken. Radio 10 Gold ken ik eigenlijk niet eens.

In het engels zeggen ze ook niet voor niets; "critique is the sincerest form of flattery".

Unfinished Sympathy komt zo voorbij, en nu wordt een der finalisten van afgelopen jaar (Oasis) gedraaid

EDIT: wat kan ik me enorm irriteren aan een Gijs Staverman die door de halve intro van Joan of Arc heenlult

Misterfool
OMD's- Joan of arc: dan praten ze verdomme alweer door een prachtig intro heen .
En dan kappen ze het nummer ook nog eens voortijdig af. Heiligschennis!.

edit: great minds think alike.

Een klootzak is het!

Gijs mag overal doorheen praten (bv 9 minuten door Meta Loaf ofzo) maar van OMD moet hij met z'n poten afblijven deze weggezakte VOO jock

Dat is en blijft rete irritant inderdaad.
Begin dan twee dagen eerder zodat de nummers in z'n geheel gedraaid kunnen worden, zonder geklets er doorheen.
Een 'DJ' op 3FM flikte gister tijdens Space Oddity hetzelfde

Volgend jaar maar Frits Spits uit de mottenballen halen voor de presentatie van de Top 2000, wordt een tkjke zenuwachtig van Gijs Staverman. Het klinkt of hij de trein moet halen, dan met enige ernst met de muziek bezig te zijn.

tnf
Sandokan-veld schreef:
...Maar de kennis dat er blijkbaar een generatie na mij komt die werkelijk iets kan voelen bij 'Lion In The Morning Sun' levert voor mij geen goede radio op.

*moet grinniken*

Telamon
Traantje wegpinkt bij Karin Bloemen's Geen kind Meer. En uiteraard direct moeders gebeld. Mooi liedje!

sjoerd148 schreef:
Dat is en blijft rete irritant inderdaad.
Begin dan twee dagen eerder zodat de nummers in z'n geheel gedraaid kunnen worden, zonder geklets er doorheen.
Een 'DJ' op 3FM flikte gister tijdens Space Oddity hetzelfde

Over een uurtje There is a Light, dat outro zal het ook niet lang maken, denk ik.

johan de witt schreef:
(quote)

Over een uurtje There is a Light, dat outro zal het ook niet lang maken, denk ik.

Nuja door de 'intro' kunnen ze in ieder geval moeilijk heenpraten

Jammer dat ze dan opeens een live versie gaan draaien van Freebird, klinkt niet echt zuiver.

De opvolger van Staverman is al net zo erg. Mooiste stuk van Starlight van Muse naar de kloten (jawel, de intro).

Lukk0
Daar valt toch weinig aan te verpesten zou ik denken.

Maar serieus, twee vragen: als het zo erg is, waarom luister je (je zal mij deze dagen bijvoorbeeld niet in de buurt van de radio vinden, net als de rest van het jaar)? En waarom moeten wij weten dat het zo erg is?

Het merendeel van de muziek kan ik goed waarderen, zeker nu we ons in hogere regionen bevinden. Dit vind ik echter wel een ergerlijk gegeven, maar daarvoor zet ik niet direct de radio uit. En waarom jullie dat moeten weten? dat 'moet' niet hoor. Ik maak die opmerking, en als dat je niet interesseert zou ik eerder negeren dan reageren

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:21 uur

geplaatst: vandaag om 09:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.