Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 28 december 2014, 15:14 uur
Toch vermakelijk hoe hier openlijk over de vermoedens achter de lijstmanipulatie wordt gepraat. Ik denk dat driekwart van de Nederlanders er zonder meer vanuit gaat dat de lijst volledig democratisch tot stand is gekomen.
0
geplaatst: 28 december 2014, 15:52 uur
bonothecat schreef:
Voor de fanatieke last fm gebruikers. Top 2000 kan worden gescrobbled: Scrobble Along - scrobblealong.herokuapp.com
Held! Voor de fanatieke last fm gebruikers. Top 2000 kan worden gescrobbled: Scrobble Along - scrobblealong.herokuapp.com

0
geplaatst: 28 december 2014, 16:50 uur
tbouwh schreef:
Toch vermakelijk hoe hier openlijk over de vermoedens achter de lijstmanipulatie wordt gepraat. Ik denk dat driekwart van de Nederlanders er zonder meer vanuit gaat dat de lijst volledig democratisch tot stand is gekomen.
Driekwart van de Nederlanders gelooft ook nog in Sinterklaas..
0
geplaatst: 28 december 2014, 20:21 uur
0
geplaatst: 28 december 2014, 23:08 uur
Alleen wel treurig dat de presentator het over '3,8 miljoen stemmers' had een uurtje geleden. Ze beginnen bij Radio 2 nu zelf ook in de verkeerde interpretatie van hun eigen halve waarheden te geloven.
0
geplaatst: 29 december 2014, 21:52 uur
Nu .... Born Slippy - denk wel de premiere op Radio2 voor deze klasse track 

0
geplaatst: 29 december 2014, 23:27 uur
tbouwh schreef:
Mij is al enkele keren opgevallen dat na een voor Radio 2 gewaagde track meteen 1 of enkele Radio 2 klassiekers volgen, om de in de war geraakte trommelvliesjes bij de trouwe luisteraars meteen weer gerust te stellen dat ze nog steeds op hun favoriete zendertje hebben afgestemd. En in de avonduren hoor je opvallend veel meer ballad-achtige en rustige nummers dan overdag. Kan ook geen toeval zijn, toch? Die lijst is van voor naar achter gemanipuleerd, kan haast niet anders. Opvallend in deze is dan wel weer Echoes van Pink Floyd; Midden in de ochtendspits op de 31e, waar deze monstertrip normaal gesproken diep in de nachtelijke uurtjes werd weggemoffeld. Anderzijds, 3x Pink Floyd in de Top 10, ze vallen er zich waarschijnlijk geen bult aan Echoes in prime time te programmeren.
Ach, ondanks alle geklaag toch alweer de nodige uurtjes meegepikt, zo zijn we dan ook wel weer.
Born Slippy voor het eerst op Radio 2? Lijkt me niet...
0
geplaatst: 29 december 2014, 23:32 uur
Tony schreef:
Mij is al enkele keren opgevallen dat na een voor Radio 2 gewaagde track meteen 1 of enkele Radio 2 klassiekers volgen, om de in de war geraakte trommelvliesjes bij de trouwe luisteraars meteen weer gerust te stellen dat ze nog steeds op hun favoriete zendertje hebben afgestemd. En in de avonduren hoor je opvallend veel meer ballad-achtige en rustige nummers dan overdag. Kan ook geen toeval zijn, toch? Die lijst is van voor naar achter gemanipuleerd, kan haast niet anders. Opvallend in deze is dan wel weer Echoes van Pink Floyd; Midden in de ochtendspits op de 31e, waar deze monstertrip normaal gesproken diep in de nachtelijke uurtjes werd weggemoffeld. Anderzijds, 3x Pink Floyd in de Top 10, ze vallen er zich waarschijnlijk geen bult aan Echoes in prime time te programmeren.
Ach, ondanks alle geklaag toch alweer de nodige uurtjes meegepikt, zo zijn we dan ook wel weer.
(quote)
Ik ben het geheel met je eens. Het zou mij trouwens ook niet verbazen als The Eagles niet de rechtmatige no.1 zijn. In de diverse lijstjes (bijv. per provincie) eindigt Bohemian Rhapsody vaak bovenaan, en zo'n beetje altijd boven H California. Dat is geen bewijs, maar het zou zomaar kunnen dat radio 2 the Eagles een handje heeft geholpen, onder het motto: 'eens iets anders dan Queen op 1, voor de verandering'. The Eagles kunnen ze verantwoorden, omdat die altijd op 2 stonden, en zodoende de grootste kans zouden hebben Queen van de troon te stoten.
0
geplaatst: 29 december 2014, 23:44 uur
Complottheorie 1: ze zetten altijd Bohemian Rhapsody op 1 omdat ze denken dat de mensen dat willen.
Complottheorie 2: ze zetten (onterecht) Hotel California op 1 omdat ze denken dat de mensen wel eens wat anders willen...
Complottheorie 2: ze zetten (onterecht) Hotel California op 1 omdat ze denken dat de mensen wel eens wat anders willen...
0
geplaatst: 29 december 2014, 23:50 uur
Complottheorie 3: Eagles hebben gewoon de meeste punten behaald 

0
geplaatst: 29 december 2014, 23:52 uur
De top van de lijst klopt echt wel (ongeveer) met wat er gestemd is. Daarachter wordt (nog steeds) wel wat geschoven, denk ik, zij het in mindere mate dan een paar jaar geleden.
0
geplaatst: 29 december 2014, 23:56 uur
Complottheorie 4: men werkt met een gewogen puntensysteem. Het totaal aantal stemmen op een nummer wordt vermenigvuldigd met een factor <1 die afhangt van de positie van het nummer in het vorige jaar. Hoe lager genoteerd in de lijst van 2013, hoe kleiner de factor. Grote verschuivingen die de gemiddelde luisteraar de stuipen op het lijf jagen worden zo grotendeels tegengegaan. Nieuwe binnenkomers hebben het helemaal lastig want hun puntenaantal wordt maar liefst gehalveerd. De drempel om de lijst binnen te komen wordt zodoende kunstmatig een stuk hoger gelegd.
0
geplaatst: 29 december 2014, 23:58 uur
Gretz schreef:
Complottheorie 4: men werkt met een gewogen puntensysteem. Het totaal aantal stemmen op een nummer wordt vermenigvuldigd met een factor <1 die afhangt van de positie van het nummer in het vorige jaar. Hoe lager genoteerd in de lijst van 2013, hoe kleiner de factor. Grote verschuivingen die de gemiddelde luisteraar de stuipen op het lijf jagen worden zo grotendeels tegengegaan. Nieuwe binnenkomers hebben het helemaal lastig want hun puntenaantal wordt maar liefst gehalveerd. De drempel om de lijst binnen te komen wordt zodoende kunstmatig een stuk hoger gelegd.
Complottheorie 5: dit is een tamelijk onzinnige redenering. Als ze willen schuiven, doen ze dat toch wel. Daar hebben ze echt geen ingewikkelde formule voor nodig.
0
geplaatst: 30 december 2014, 00:01 uur
Vandaar ook een complottheorie Lukas, mijn verzinsel staat ver af van wat ik daadwerkelijk van voorstel. Ik denk ook dat er eerder wordt geschoven om bepaalde platen in de nacht te krijgen en niet teveel dezelfde genres of artiesten achter elkaar te hebben.
0
geplaatst: 30 december 2014, 00:15 uur
Ik denk ook dat de lijst grofweg wel klopt, maar her en der gefinetuned wordt om hem zo radiovriendelijk mogelijk te houden (naast het erbuiten houden van platen die te ver van de zender afstaan ook voldoende variatie in stijl/tijdvak handhaven om te voorkomen dat je je 3 keer vlak achter elkaar Beatles of Blof hoort).
0
geplaatst: 30 december 2014, 00:17 uur
Ja, en zorgen dat het 1e nummer na nieuws/reclame niet te sloom is. De nummer 2000 is volgens mij ook altijd een vrolijk en/of uptempo nummer. En de meer extreme nummers zitten natuurlijk vooral in de 'graveyard shift'. Het blijft radio.
0
geplaatst: 30 december 2014, 00:38 uur
Oké, als ik tussendoor even een mening mag formuleren... Ik geniet namelijk altijd erg van die flutdiscussies tussen kerst en oud en nieuw, maar eerlijk gezegd hoor ik, sinds ik het ouderlijk huis heb verlaten, elk jaar nog maar ongeveer een uur van de Top 2000, en dat is als ik oliebollen sta te bakken in de schuur van mijn moeder op oudjaarsdag. Dit jaar heb ik, om irrationele redenen die waarschijnlijk verband houden met het feit dat ik nog steeds mijn m & m's op kleur sorteer, sinds jaren weer eens vrijwillig en op willekeurige momenten de top 2000 aangezet.
Wat me opviel is dat de lijst een succesvol een brug heeft geslagen naar jongere generaties. En met 'succesvol' bedoel ik dat de lijst inmiddels smakeloos is in zes decennia. En inderdaad, alleen maar classic rock draaien voor de vijftigers, daar word je niet de 'lijst der lijsten' mee. Maar 'Paradise by the Dashboard Light' is nog wel te harden mits men zich vantevoren afdoende naar de tyfus zuipt. Maar de kennis dat er blijkbaar een generatie na mij komt die werkelijk iets kan voelen bij 'Lion In The Morning Sun' levert voor mij geen goede radio op.
En sommige wansmaak is gewoon van alle tijden: sorry, dan ben ik maar een snob, maar er is geen enkele manier, vorm, of gelegenheid waarin ik 'Drops Of Jupiter' ga uitzitten terwijl ik ook mijn eigen muziek op Spotify kan aanzetten, of, in het ergste noodgeval, met een honkbalknuppel alle geluidsinstallaties in mijn directe omgeving tot pulp kan slaan. Het feit dat je nu slappe hap kan krijgen uit allerlei genres en geboortejaren maakt de lijst juist nog vervelender, alsof je net aan de geur van stront gewend bent en iemand je dan met een rotte vis in je gezicht slaat.
Het meest ergelijke is echter dat de Top 2000 gewoon ontzettend slechte radio is. In een krappe week tijd moeten 2000 nummer worden afgedraaid, en moet een sfeertje worden gecreëerd van 'heel Nederland leeft mee.' Wat in de praktijk wilt zeggen dat je aan het luisteren bent naar: popclichés, twitterberichtjes over popclichés in de trant van 'zij heeft gewoon een dijk van een stem, wauw', en reclameblokken. Van die drie vond ik de reclameblokken veruit het meest interessant. Ik zal tot het oliebollen bakken dan ook afhaken voor dit jaar.
Wat me opviel is dat de lijst een succesvol een brug heeft geslagen naar jongere generaties. En met 'succesvol' bedoel ik dat de lijst inmiddels smakeloos is in zes decennia. En inderdaad, alleen maar classic rock draaien voor de vijftigers, daar word je niet de 'lijst der lijsten' mee. Maar 'Paradise by the Dashboard Light' is nog wel te harden mits men zich vantevoren afdoende naar de tyfus zuipt. Maar de kennis dat er blijkbaar een generatie na mij komt die werkelijk iets kan voelen bij 'Lion In The Morning Sun' levert voor mij geen goede radio op.
En sommige wansmaak is gewoon van alle tijden: sorry, dan ben ik maar een snob, maar er is geen enkele manier, vorm, of gelegenheid waarin ik 'Drops Of Jupiter' ga uitzitten terwijl ik ook mijn eigen muziek op Spotify kan aanzetten, of, in het ergste noodgeval, met een honkbalknuppel alle geluidsinstallaties in mijn directe omgeving tot pulp kan slaan. Het feit dat je nu slappe hap kan krijgen uit allerlei genres en geboortejaren maakt de lijst juist nog vervelender, alsof je net aan de geur van stront gewend bent en iemand je dan met een rotte vis in je gezicht slaat.
Het meest ergelijke is echter dat de Top 2000 gewoon ontzettend slechte radio is. In een krappe week tijd moeten 2000 nummer worden afgedraaid, en moet een sfeertje worden gecreëerd van 'heel Nederland leeft mee.' Wat in de praktijk wilt zeggen dat je aan het luisteren bent naar: popclichés, twitterberichtjes over popclichés in de trant van 'zij heeft gewoon een dijk van een stem, wauw', en reclameblokken. Van die drie vond ik de reclameblokken veruit het meest interessant. Ik zal tot het oliebollen bakken dan ook afhaken voor dit jaar.
0
geplaatst: 30 december 2014, 00:42 uur
Niet zo zuur doen Sander 
Ik vind het nog steeds het mooiste radio evenement van het jaar

Ik vind het nog steeds het mooiste radio evenement van het jaar

0
geplaatst: 30 december 2014, 00:51 uur
Niet zo zuur doen? Maar, maar, maar... het zijn de feestdagen!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 december 2014, 10:01 uur
Beste zure stukje over de Top 2000 in jaren 
(En ja, ik heb ook een paar verdwaalde uurtjes gehoord van het zelfbenoemde radio-evenement van het jaar, gelukkig wel uit de laagste regionen, dus enige actuele herkenbaarheid bij het lezen was mij zeker niet vreemd)

(En ja, ik heb ook een paar verdwaalde uurtjes gehoord van het zelfbenoemde radio-evenement van het jaar, gelukkig wel uit de laagste regionen, dus enige actuele herkenbaarheid bij het lezen was mij zeker niet vreemd)
0
geplaatst: 30 december 2014, 10:33 uur
Ach goede nummers, slechte nummers, ik kan er wel van genieten hoor. Zo eens per jaar best gezellig en er zit op elke radio een uitknop voor al die mensen die anders ook nooit naar Radio 2 luisteren.
Al dat vreselijke gezeur zegt meer over de zeurders zelf dan over de Top 2000.
Al dat vreselijke gezeur zegt meer over de zeurders zelf dan over de Top 2000.

0
geplaatst: 30 december 2014, 10:38 uur
Daar heb je zeker ook een punt Joep 
Nooit naar Radio 2 luisteren en dan gaan zeiken zodra er een Radio 2 lijst komt die vol staat met de daar gedraaide Radio 2 muziek.
Gelukkig is het elk jaar dezelfde discussie met dezelfde stokpaardjes, dat houdt het wel spannend....

Nooit naar Radio 2 luisteren en dan gaan zeiken zodra er een Radio 2 lijst komt die vol staat met de daar gedraaide Radio 2 muziek.
Gelukkig is het elk jaar dezelfde discussie met dezelfde stokpaardjes, dat houdt het wel spannend....
0
geplaatst: 30 december 2014, 11:11 uur
Waarom wordt die lijst eigenlijk altijd bekendgemaakt? Het enige echte leuke aan aller tijdenlijstjes is de spanning en die is hier dus al niet meer aanwezig. Ik ben een hele grote fan van De Tijdloze van StuBru maar de dag dat ze die lijst vooraf bekendmaken, ga ik echt niet meer luisteren.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.