MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Misschien al eerder vermeld in dit topic.... Maar op usenet ben ik een excel bestand tegen gekomen met alle TOP2000 lijsten gebundeld in een overzicht waardoor een TOP3906 is ontstaan. Tip voor de lijstjesfanaten! (Gepost door de maker dus geen auteursrecht probleem)

Via mijn badkamerradio kwam ik achter het bestaan van de NPO Top 2000-zender op DAB+, en sinds deze week heb ik op mijn werk ook een DAB+radio, en heb ik deze zender ook aanstaan. Het zou kunnen dat de zender me na verloop van tijd gaat vervelen, maar voorlopig is daar nog geen sprake van. Non stop de top 2000, in de juiste volgorde, zonder nieuws, verkeersinformatie, diskjockeys en andere onderbrekingen, alleen heel af en toe een kort Top 2000 jingletje.Én (voorzover ik tot nu toe heb kunnen beoordelen) alle volledige versies. Wel opvallend: heel soms lijkt er een nummer overgeslagen te worden. Vreemd, maar verder ben ik erg blij met deze zender!

Wat bedoel je met 'lijkt een nummer overgeslagen te worden', Jester?
Hoe merk je dat? Ik neem aan dat je niet de lijst uit je hoofd kent?

Normaal gesproken kun je dat inderdaad niet weten, maar soms pak ik de lijst erbij, om te kijken wat er komt, waar ze zijn in de lijst of wat voor nummer het is dat ik niet ken. Tot nu toe is het me 2 keer opgevallen dat er een nummer niet uitgezonden is, één keer van Jan Smit, en één keer van de Mark & Clark band.

Jan Smit niet draaien valt te begrijpen, maar de Mark & Clark Band links laten liggen is net zoiets als het Rijksmuseum bezoeken en geen stop maken bij De Nachtwacht.

Als ze nu tijdens de a.s. editie Jan Smit en de 3js's überhaupt niet draaien of tussen de nominatiemogelijkheden zetten ben ik helemaal gelukkig.

Gerards Dream schreef:
Jan Smit niet draaien valt te begrijpen, maar de Mark & Clark Band links laten liggen is net zoiets als het Rijksmuseum bezoeken en geen stop maken bij De Nachtwacht.

Helemaal eens, al hoor je die nog regelmatig op de reguliere zenders. Zal wel een foutje zijn.

In het afgelopen uur 2 keer Crosby, Stills, Nash en Young gehoord, en nu Long John Baldry.

Onweerwolf
Je kunt ook de Top 2000 gewoon nog downloaden en als podcast op je speler zetten. De uitzending mét commentaar dus. Ik heb de 2014 editie op woensdagen als wekker en zit nu op zo'n 24% van de uitzending.

Je kunt toch ook gewoon een Top2000 Spotify-lijstje kopiëren. En dan alles eruit mikken waar je jeuk van krijgt.

Je kunt ook gewoon de Platendraaier Top 2000 luisteren . Ben je gelijk van al die Nederlandse meuk af en uiteraard staat er ook veel muziek tussen die je op radio 2 niet zult horen. Jammer genoeg ontbreken er nog wel wat essentiële artiesten op spotify zoals The Beatles en Neil Young, maar dat mag de pret niet drukken.

Opties voldoende, maar juist als achtergrond vind ik de top 2000 ideaal. Ik heb niet zo gauw last van jeuk.

Je kunt er prima bij werken, en wanneer er weer een pareltje voorbij komt (zoals nu UK, Rendez Vous 6:02) luister je even wat intensiever.

Gerards Dream schreef:

Heb 'm gezien, de eerste keer dat ik naar het Rijksmuseum ging, heb er even naar gekeken, en ben daarna verder gelopen. De verdieping met middeleeuwse kunst is wel echt het mooiste deel van het museum, en die met moderne kunst is best prima.

Rogyros schreef:
Wat bedoel je met 'lijkt een nummer overgeslagen te worden', Jester?
Hoe merk je dat? Ik neem aan dat je niet de lijst uit je hoofd kent?

Ik probeer het nu een beetje bij te houden, en er missen inderdaad wel nummers. Ik heb er maar eens een mailtje aan gewaagd. Helaas word ik van het antwoord niet veel wijzer.

de lijst is inderdaad niet 100% chronologisch, dit heeft te maken met de manier waarop de uren ingeladen worden en zal dus ook niet opgelost gaan worden.

Met vriendelijke groet,
Redactie NPO Radio 5

In zoverre komt uit dit antwoord naar voren dat ze heel de lijst draaien maar niet altijd in de juiste (chronlogische) volgorde omdat dit niet uitkomt qua tijd. Normaal wordt het ingepland met praattijd van de DJ tussendoor, journaal, reclameblokken, prijsvragen e.d. Dit valt nu grotendeels weg. Zodra je het op de juiste volgorde gaat afspelen kan dit problemen geven omdat je bv. nog 3 minuten hebt maar er komt een nummer van 6 minuten dan schuiven ze het ene nummer naar het ene uur en een ander nummer van 3 minuten komt terug naar het andere uur.

Beetje rommelig verhaal maar hopelijk duidelijk

Zou Radio 2 wel sieren als ze eens openlijk toegeven dat ze regelmatig schuiven in de lijst. En dat bepaalde excentrieke nummers vaker dan gemiddeld op een nachtelijke uur worden gedraaid, omdat de luisteraar dan minder afgeschrikt wordt.

Wat de zender ook zal sieren, dat ze de reclame en het nieuws uitstellen ten dienste van de muziek.

Casartelli (moderator)
Gerards Dream schreef:
Wat de zender ook zal sieren, dat ze de reclame en het nieuws uitstellen ten dienste van de muziek.

Van mijn belastingcenten? Doe maar niet...

Ach, dat schuiven met de lijsten, reclames en nieuws wel of niet op vastraat tijden... Ik vind het allemaal prima. De lijst op zich vind ik zo al wel een leuk feestje zo aan het eind van het jaar. Ik kan er altijd erg van genieten.

Ik heb nog een reactie gekregen:

De Top 2000 wordt niet van #1 tot #2000 ingeladen, maar in stukken van 60 minuten, waardoor er soms gaten ontstaan in de rij. Met inladen bedoelen we het klaar zetten van een rijtje liedjes in ons uitzendsystemen.

Met vriendelijke groet,
Redactie NPO Radio 2

Maar het is niet zo dat er met nummers geschoven wordt, ze worden gewoon niet gedraaid. Net ook weer, worden er 4 nummers overgeslagen:
Street Spirit Radiohead
Enjoy The Silence Depeche Mode
I Put A Spell On You Creedence Clearwater Revival
The Boxer Simon & Garfunkel

Ik heb geen verstand van radio maken, maar waarom moet je per uur inladen? Er is geen nieuws, geen reclame, geen begin- en eindtijd.

Dat is wel vreemd ja. Misschien een vervolgvraag stellen?
Zolang ze maar geen nummers overslaan tussen kerst en oud en nieuw. En zeker niet de vier nummers die jij nu noemt. Dat zijn vier geweldige tracks als je het mij vraagt.

En weer 3 die niet uitgezonden zijn:

Just Breathe Pearl Jam
Pastorale Ramses Shaffy & Liesbeth List
Bridge Over Troubled Water Simon & Garfunkel

Inmiddels zijn er al 25 nummers waarvan ik zeker weet dat ze overgeslagen worden. Heel bijzonder, ga er nog eens naar vragen.

De lijst staat trouwens los van de uitzending vanaf 25 december, die zal ongetwijfeld correct verlopen.

Ik heb ook een aantal jaar geleden zo'n Top 2000-kanaal gehad en dat luisterde ik ook regelmatig. Ik heb er nooit met de lijst naast gezeten, maar kan me niet heugen dat er nummers overgeslagen werden.

Ben stiekem wel benieuwd of Drank & Drugs dit jaar gaat binnenkomen via de vrije keuze en hoe hoog. Een Dotan-achtige binnenkomer (top 100) zal wel niet, maar we moeten niet raar op kijken denk ik als dit wel een blijvertje wordt.

Dat zou wel heel triest zijn...

Drank en Drugs? Typische Radio 2 track inderdaad

Ik ken het nummer niet...

Geen schijn van kans

Dat zou wel heel leuk zijn. Denk alleen niet dat het gebeurd. Doet het volgens mij alleen goed bij doelgroepen die niet geïnteresseerd zijn in de Top 2000. De typische jonge Top 2000-stemmer heeft volgens mij een enorm hekel aan dit nummer, net als bijna alle 40+-ers.

Nouja, Gangnam Style haalde het ook. En Drank en Drugs is wel extreem bekend. 'Als je even wilt ...' is wel een gevleugelde uitdrukking geworden. Geen idee verder hoe het (nog) leeft, voor mij had het nummer een korte houdbaarheidsdatum.

http://static1.ad.nl/static/photo/2015/9/8/7/20150713181419/media_xll_3161362.jpg

Ik verwacht eerder Years & Years - King (al een half jaar volle rotatie) en Dotan - Hungry als binnenkomers bij de eerste 300. En wellicht Taylor Swift.

Laat ik zo zeggen: 100x liever Drank & Drugs op 1 dan wederom Bohemian Rhapsody of Hotel California. Dat dit toekomstscenario dan maar waarheid mag worden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.