Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 september 2015, 14:51 uur
herman schreef:
Nouja, Gangnam Style haalde het ook. En Drank en Drugs is wel extreem bekend. 'Als je even wilt ...' is wel een gevleugelde uitdrukking geworden. Geen idee verder hoe het (nog) leeft, voor mij had het nummer een korte houdbaarheidsdatum.
Nouja, Gangnam Style haalde het ook. En Drank en Drugs is wel extreem bekend. 'Als je even wilt ...' is wel een gevleugelde uitdrukking geworden. Geen idee verder hoe het (nog) leeft, voor mij had het nummer een korte houdbaarheidsdatum.
Ik zal mijn oren even openhouden de komende tijd. Heb volgens mij noch het nummer noch de kennelijk gevleugelde uitdrukking ooit gehoord.
0
geplaatst: 30 september 2015, 15:03 uur
Als er geen gekke dingen gebeuren schat ik de eeuwigheidswaarde van Drank & Drugs hoger in dan die van Home of Gangnam Style. Ja, er zijn nog steeds een hoop conservatieve jongeren die op de Top 2000 stemmen maar ik heb wel de indruk dat het electoraat steeds meer verschuift naar een gemiddelde doorsnede van de bevolking.
Het zou me in ieder geval enorm verbazen als Drank & Drugs het niet haalt op vrije keuze-stemmen.
Het zou me in ieder geval enorm verbazen als Drank & Drugs het niet haalt op vrije keuze-stemmen.
0
geplaatst: 30 september 2015, 15:10 uur
In Nederland was de prijs van een pil jarenlang constant. Je betaalde vijf euro, naar huidig prijspeil ongeveer dertig drachme.
De namen Balkenende, Rutte, Heuckeroth en Wilders – zomaar wat andere premiers uit die jaren – zullen u vermoedelijk weinig zeggen.

0
geplaatst: 30 september 2015, 15:14 uur
Ik vind Drank & Drugs vermakelijker dan Hotel California, maar ik hoor eerlijk gezegd vrij weinig eeuwigheidswaarde in het nummer. Gewoon een pretentieloos, catchy hitje, met de tekst als versterkende gimmick. Ik denk dat we Home van Dotan nog veel langer blijven horen.
0
geplaatst: 30 september 2015, 15:17 uur
Ik bedoel dat dit waarschijnlijk nog heel lang een culthit zal blijven onder jongeren. Niet zomaar een zomerhitje wat we het jaar erop alweer compleet vergeten zijn.
Home heeft voor de oudere doelgroep natuurlijk meer eeuwigheidswaarde, maar is in feite wel een stuk meer inwisselbaar. Ben ook bang dat we die op de radio veel meer blijven horen, maar in het uitgaansleven zal het wellicht andersom zijn.
Home heeft voor de oudere doelgroep natuurlijk meer eeuwigheidswaarde, maar is in feite wel een stuk meer inwisselbaar. Ben ook bang dat we die op de radio veel meer blijven horen, maar in het uitgaansleven zal het wellicht andersom zijn.
0
geplaatst: 30 september 2015, 15:40 uur
Voor de mensen voor wie het stemmen niet te vroeg kan beginnen: je kunt tot en met vandaag ook een allertijdenlijst invoeren bij 3FM in verband met hun 50-jarig jubileum. Soort van tegenhanger van de Radio 2 Top 2000, maar dan met een veel betere/uitgebreidere voorkeuzelijst en de mogelijkheid om op maximaal 50 nummers te stemmen. 
Morgen zenden ze de Top 100 uit over alle lijstjes. Ben benieuwd naar de verschillen bij de bovenste 100. Normaliter minder oubollige nummers, maar de kans bestaat natuurlijk wel dat Kensington daarvoor in de plaats komt met 2 of 3x noteringen.

Morgen zenden ze de Top 100 uit over alle lijstjes. Ben benieuwd naar de verschillen bij de bovenste 100. Normaliter minder oubollige nummers, maar de kans bestaat natuurlijk wel dat Kensington daarvoor in de plaats komt met 2 of 3x noteringen.
0
geplaatst: 30 september 2015, 16:00 uur
En reken maar 'gewoon' op nummers als Smells Like en Black bovenaan de lijst. Ik ben toch bang dat er niet heel veel verrassingen in de lijst gaan komen. Een band als Radiohead (Creep?!) zal het misschien wel redden maar The National of Arcade Fire (bijv.) verwacht ik niet te horen morgen.
0
geplaatst: 30 september 2015, 16:11 uur
Jup, en een paar keer Kensington en een keer of 5 Coldplay ligt helaas ook wel in de lijn der verwachting. The National of Arcade Fire zouden als ze een Top 500/1000 op zouden stellen wel genoteerd zijn denk ik, maar voor een Top 100 zijn ze nog te weinig bekend onder het radiopubliek.
0
geplaatst: 30 september 2015, 16:24 uur
Gewoon weer de Snob 2000 dit jaar. En natuurlijk zieken over het feit dat er nog altijd geen Beastie Boys in de lijst staan van Radio 2. Ieder jaar vaste prik, lekker degelijk.
0
geplaatst: 30 september 2015, 18:44 uur
herman schreef:
'Als je even wilt ...' is wel een gevleugelde uitdrukking geworden.
'Als je even wilt ...' is wel een gevleugelde uitdrukking geworden.
Volgens mij mogen we op deze site gewoon woorden als "bitch" gebruiken hoor, herman

En wellicht Taylor Swift.
Jaaaaa! Genoeg fans op het forum. Misschien een beetje pushen om Blank Space in de lijst te krijgen? Of veilig kiezen voor Shake It Off?
0
geplaatst: 30 september 2015, 18:48 uur
Teunnis schreef:
Volgens mij mogen we op deze site gewoon woorden als "bitch" gebruiken hoor, herman
Jaaaaa! Genoeg fans op het forum. Misschien een beetje pushen om Blank Space in de lijst te krijgen? Of veilig kiezen voor Shake It Off?
(quote)

(quote)
Als het aan mij ligt wel in ieder geval. Misschien dat Slowgaze nog een actie op touw kan zetten.
Naar eigen traditie lever ik ook altijd een tweede lijstje in (die van mijn broer
), dan is er zeker ruimte voor 1 of meerdere songs van Taylor, desnoods in de vrije keuze.
0
geplaatst: 30 september 2015, 19:12 uur
Klinkt als een idee. Zullen we allemaal 'Blank Space' gaan stemmen dan?
0
geplaatst: 30 september 2015, 19:36 uur
Prima. Shake It Off is wel de grotere hit in NL, maar Blank Space zit waarschijnlijk nog verser in het geheugen. Uiteindelijk gaan ze gewoon allebei de lijst halen vroeg of laat.
Haar enige twee noteringen vooralsnog zijn samenwerkingen met John Mayer en Ed Sheeran. Die nummers zullen wel én op Radio 2 Playlist staan, en een hoop stemmen trekken omdat Mayer en Sheeran nu eenmaal mateloos populair zijn onder het vrouwelijke geslacht.
Haar enige twee noteringen vooralsnog zijn samenwerkingen met John Mayer en Ed Sheeran. Die nummers zullen wel én op Radio 2 Playlist staan, en een hoop stemmen trekken omdat Mayer en Sheeran nu eenmaal mateloos populair zijn onder het vrouwelijke geslacht.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 10:36 uur
Wel grappig dat 'Shake It Off' de grotere hit is in Nederland, want ik heb steeds het gevoel dat dat 'Blank Space' is, dat ik vaker op de radio voorbij hoorde en hoor komen.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 11:07 uur
Gretz schreef:
. Ja, er zijn nog steeds een hoop conservatieve jongeren die op de Top 2000 stemmen .
. Ja, er zijn nog steeds een hoop conservatieve jongeren die op de Top 2000 stemmen .
Ow jee... Je kan er op wachten dat deze opmerking weer eens uit de kast komt als er een modern nummer niet gelijk op 1 in de Top 2000 komt. Wellicht is het ook wel niet zo'n bijzonder nummer. Ik vind het altijd zo elitair onverantwoord geneuzel om dan gelijk de grote groep die niet op een favoriet stemt (wegens kwaliteit want zoals je zelf aangeeft aan bekendheid ligt het niet) gelijk weg te zetten als conservatief.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 11:16 uur
Het gaat niet om de groep mensen, maar om Radio 2 dat conservatief is. Ze houden modernere nummers bewust buiten de deur vanwege 'voldoet niet aan het radio 2-profiel'. Ondertussen wel koketteren met 'DE lijst van Nederland', 'lijst der lijsten' en dergelijke onzin 

0
geplaatst: 1 oktober 2015, 11:28 uur
Hij had het niet over de Top 2000 hoor maar in het algemeen over "conservatieve jongeren".
De Top 2000 krijgt verreweg de meeste stemmen van alle uitgezonden lijsten op de radio dus dan mag je dat toch ook wel zeggen?
De Top 2000 krijgt verreweg de meeste stemmen van alle uitgezonden lijsten op de radio dus dan mag je dat toch ook wel zeggen?
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 11:31 uur
Waar ik me dan weer jaarlijks over verwonder is het aantal volwassen mensen die zich elk jaar weer zo druk maken om de lijst (elk jaar precies de zelfde discussie, het is wachten op Orbit met z'n razernijen tegen "Blokfluit').
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 11:56 uur
Hoort er een beetje bij toch, we zijn niet voor niets Nederlanders die overal wat op te zeiken hebben 

0
geplaatst: 1 oktober 2015, 12:22 uur
Ja, als we dan toch moeten zeiken, laten we het dan maar over iets onschuldigs als een muzieklijstje doen 

0
geplaatst: 1 oktober 2015, 12:53 uur
vigil schreef:
Jawel, maar niet als ze de lijst niet samenstellen adhv die stemmen, maar op basis van hun eigen voorkeur.
Maar inderdaad is er elk jaar dezelfde onzinnige discussie.
Het is gewoon een stom lijstje, laten we het daar maar op houden. En zo zijn er zovelen.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 14:39 uur
Zal ik dan ook maar alvast gaan zeiken over het zeiken op de zeikerds? Hebben we dat ook gehad. 

0
geplaatst: 1 oktober 2015, 15:08 uur
vigil schreef:
Ow jee... Je kan er op wachten dat deze opmerking weer eens uit de kast komt als er een modern nummer niet gelijk op 1 in de Top 2000 komt. Wellicht is het ook wel niet zo'n bijzonder nummer. Ik vind het altijd zo elitair onverantwoord geneuzel om dan gelijk de grote groep die niet op een favoriet stemt (wegens kwaliteit want zoals je zelf aangeeft aan bekendheid ligt het niet) gelijk weg te zetten als conservatief.
(quote)
Radio 2 heeft zelf laten zien dat de jeugd massaal op de classic rock uit de 70's stemmen. Ik vind het geen gewaagde uitspraak om dit conservatief te noemen. En het is echt wel een specifieke groep binnen de jongeren. Althans, zo ervaar ik dat zelf. Het grootste deel van mijn leeftijdsgenoten - en dan zit ik nog in een milieu waar relatief meer aandacht is voor oudere muziek - heeft weinig met classic rock. Niet dat er helemaal geen classic rockers zijn, dat is nog steeds een vrij grote groep, maar echt wel een minderheid.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 16:21 uur
Is er eigenlijk al een forumdiscussie over de NS? Die treinen zijn niet voor niets geel! Kunnen we lekker het hele jaar door zeiken en hoeven we niet op de Top 2000 te wachten!!
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 16:44 uur
vigil schreef:
Hij had het niet over de Top 2000 hoor maar in het algemeen over "conservatieve jongeren".
Nee, het ging mij specifiek om de groep jongeren die zoals Teunnis aangeeft massaal op de (classic rock) nummers stemt die al sinds jaar en dag hoog in de lijst staan. Alsof men denkt "die nummers staan niet voor niets zo hoog, dan moeten ze wel goed zijn". De groep jongeren die altijd met het gevoel zit 'vroeger was alles beter', maar van de huidige muziek alleen de Top 40/radiohitjes kent. Dat noem ik conservatief. Voor jongeren is het normaal (zeker in de huidige internetcultuur) om zelf op ontdekkingstocht te gaan en niet op basis van een Top 2000 of Top 40 aannemen dat iets goed is.
Wat mij verder steekt is dat de keuzelijst al 15 jaar vrij beperkt is en er maar 5 vrije keuzes mogen worden ingevoerd, twee factoren die ervoor zorgen dat alles langer hetzelfde blijft. Dat komt Radio 2 natuurlijk wel goed uit (denken ze). Radio 2 denkt dat hoe meer de Top 2000 lijkt op de playlist in de rest van het jaar, hoe meer mensen de rest van het jaar ook blijven luisteren. Ik denk dat dat verband nauwelijks aanwezig is. De Top 2000 is een losstaand fenomeen en trekt grote groepen stemmers/luisteraars aan die de rest van het jaar zelden inschakelen op Radio 2. Lijkt me niet dat de Top 2000 aan populariteit zou verliezen als Radio 2 eens echt met haar tijd mee zou gaan.
Bijvoorbeeld door eens glashelder uit te leggen wat die vage stemprocedure nu precies inhoudt:
4. Hoe komt mijn vrije keuze uiteindelijk toch in de NPO Radio 2 Top 2000 terecht?
Na afloop van het stemmen worden de vrije keuzes ’gewogen’. Dit gebeurt aan de hand van het totaal uitgebrachte stemmen, het totaal aantal uitgebrachte vrije keuzes en het totaal aantal stemmen dat de plaat in de vrije keuze heeft gekregen. Op die manier maakt een plaat in de vrije keuze dus toch kans om in de Radio 2 Top 2000 terecht te komen. Theoretisch zelfs op nummer 1.
Na afloop van het stemmen worden de vrije keuzes ’gewogen’. Dit gebeurt aan de hand van het totaal uitgebrachte stemmen, het totaal aantal uitgebrachte vrije keuzes en het totaal aantal stemmen dat de plaat in de vrije keuze heeft gekregen. Op die manier maakt een plaat in de vrije keuze dus toch kans om in de Radio 2 Top 2000 terecht te komen. Theoretisch zelfs op nummer 1.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 18:36 uur
herman schreef:
Ik verwacht eerder Years & Years - King (al een half jaar volle rotatie) en Dotan - Hungry als binnenkomers bij de eerste 300. En wellicht Taylor Swift.
Ik verwacht eerder Years & Years - King (al een half jaar volle rotatie) en Dotan - Hungry als binnenkomers bij de eerste 300. En wellicht Taylor Swift.
Als ik 1 nummer verwacht als hoogste binnenkomer , dan is dat wel Parijs van Kenny B.
In alles een plaat die past bij Radio 2, bovendien wekenlang op 1 gestaan en meen ik een klein half jaar in de top 40. Nederlandstalig ook nog, dat doet het bij een groep stemmers altijd goed. Ik zou er niet van staan te kijken als die plaat binnenkomt bij de eerste 100.
Zelf moet ik op zoek naar 2 nieuwe vrije keuzes, aangezien er vorig jaar 2 (Chop Suey en Mr. Brightside) de lijst haalden. Rebellion had ik vorig jaar ook als vrije keuze en kennelijk werkt het bij een aantal platen wel na een paar keer. Wie weet is het nu de goede keer voor Arcade Fire.
0
titan (crew)
geplaatst: 1 oktober 2015, 22:02 uur
johan de witt schreef:
Het gaat niet om de groep mensen, maar om Radio 2 dat conservatief is. Ze houden modernere nummers bewust buiten de deur vanwege 'voldoet niet aan het radio 2-profiel'.(
Het gaat niet om de groep mensen, maar om Radio 2 dat conservatief is. Ze houden modernere nummers bewust buiten de deur vanwege 'voldoet niet aan het radio 2-profiel'.(
Ik verwacht eerlijk gezegd een behoorlijke verandering wat dat betreft. Onder leiding van een piepjonge nieuwe zendercoördinator is radio 2 het afgelopen jaar drastisch vernieuwd en verjongd.
0
geplaatst: 1 oktober 2015, 22:30 uur
vigil schreef:
Er zit toch een kern van waarheid in de opmerking die Gretz maakt. Ik deed laatst wat onderzoek voor m'n stage en kwam op de site van Lust For Life terecht, waar mij een ongelooflijk zeikstuk opviel: 'Waar zijn de echte iconen?' Daar heeft iemand het over 'van Pearl Jam tot Radiohead' (breed hoor), Kanye West die afschuw bij hem oproept, wel graag naar een concert van Beyoncé kijkt maar dan met het geluid uit (goede grap joh), enzovoort. Ik dacht dat we met een gefrustreerde oudere classic rock-liefhebber te maken hadden, maar het bleek om een veel jongere persoon te gaan. Dat soort conservatisme bij jongeren bevreemdt me ontzettend. Er gebeurt zoveel interessants in de hedendaagse popmuziek dat ik het gewoon zonde vind om alleen naar ouwe shit te luisteren.
0
geplaatst: 2 oktober 2015, 09:26 uur
titan schreef:
Ik verwacht eerlijk gezegd een behoorlijke verandering wat dat betreft. Onder leiding van een piepjonge nieuwe zendercoördinator is radio 2 het afgelopen jaar drastisch vernieuwd en verjongd.
(quote)
Dat zou wel eens kunnen, de komst van Gerard Ekdom is wellicht ook goed voor de "verbreding" van Radio 2
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 oktober 2015, 09:46 uur
Slowgaze schreef:
Er zit toch een kern van waarheid in de opmerking die Gretz maakt. Ik deed laatst wat onderzoek voor m'n stage en kwam op de site van Lust For Life terecht, waar mij een ongelooflijk zeikstuk opviel: 'Waar zijn de echte iconen?'
Er zit toch een kern van waarheid in de opmerking die Gretz maakt. Ik deed laatst wat onderzoek voor m'n stage en kwam op de site van Lust For Life terecht, waar mij een ongelooflijk zeikstuk opviel: 'Waar zijn de echte iconen?'
Ah, een representatieve steekproef met grootte 1.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.